eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم: 🔹حبُّ الْجاهِ وَ الْمالِ یُنْبِتُ النِّفاقَ فِی الْقَلْبِ، کَما یُنْبِتُ الْماءُ الْبَقْلَ. 🔹علاقه نسبت به ریاست و ثروت سبب روئیدن نفاق در قلب و درون خواهد شد، همان طوری که آب و باران سبب روئیدن سبزیجات می باشند. 📚 بحارالأنوار: ج 70، ص 373، ح 7 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست های اندیشه ورزی ورثه الانبیاء با موضوع «الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی»برگزار می‌شود. 🔹دوره حضوری: برادران 🔹دوره غیرحضوری: برادران و خواهران 🔹مهلت نام نویسی 20 آبان 98 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | دروس خارج با موضوع مسائل مستحدثه و چالش‌های روش‌شناسی در این باره 📝 مهدی مظهر 🌐 vasael.ir/0003xu 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | دروس خارج با موضوع مسائل مستحدثه و چالش‌های روش‌شناسی در این باره 📝 مهدی مظهر 🌐 vasae
🔹یکی از خلأهای حوزه در بررسی فقهی مسائل مستحدثه، عدم شناخت کافی و تخصصی از موضوعات جدید است. اگرچه فقیه به دنبال ابعاد فقهی یک موضوع است و از این رو ممکن است چنین به نظر بیاید که نیازی به شناخت تخصصی از آن موضوع وجود ندارد و این خلأ را می‌توان با مشاوره با متخصصین پر کرد. 🔹با این حال به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن ملاحظات کارکردی و آثار و جایگاه آن پدیده جدید در نظامات اجتماعی جدید، فهم دقیقی از کارکرد آن موضوع حاصل نخواهد شد. 🔹به عنوان نمونه یکی از کارکردهای مهم نظام بانکی موجود، مسأله خلق پول است که غالباً در بررسی‌های فقهیِ مربوط به بانک، مغفول واقع شده است. 🔹پس از موضوع‌شناسی، لازم است فقیه در برخورد با این موضوع و پدیده جدید، با تحلیل و کالبدشکافی آن، تلاش کند ابعادی از آن موضوع را که بالقوه می‌تواند ابعاد فقهی داشته باشد، شناسایی کند. به تعبیر دیگر، فقیه پس از موضوع‌شناسی، باید تلاش کند مسألهِ عرفی را به یک مسأله پژوهشی تبدیل کند. 🔹به نظر می‌رسد یکی از ضعف‌های بررسی‌های فقهی موضوعات و مسائل مستحدثه، فقدان چنین تحلیل‌هایی است. تبدیل کردنِ یک مسأله عرفی به یک مسأله پژوهشی، خود کاری تخصصی است و تنها از عهده کسانی برمی‌آید که از یک سو موضوع را به خوبی شناخته باشد و از سوی دیگر به مبانی و چارچوب‌های فقهی آگاه باشد. 🔹متأسفانه فقدان چنین رویکردی سبب شده است در مواردی موضوعاتِ جدید در همان لایه فهم عرفی باقی مانده و به دلیل روشن نشدنِ درست ابعاد فقهیِ آن، به سادگی با استناد به اصل برائت یا برخی عمومات، حکم به جواز آن داده شود. 🔹خطای دیگری که در بررسی فقهی مسائل مستحدثه بسیار شایع است، عدم فحص کافی در ادله است. تصور اولیه در بسیاری از موارد این است که درباره موضوعات جدید به دلیلِ جدید بودنشان، نصّی وجود ندارد از این رو، فقیه خود را بی‌نیاز از فحص در ادله می‌بیند و در همان گام نخست، به عمومات و اصول عملیه رجوع می‌کند. 🔹این خطای روش‌شناسانه به این دلیل رخ می‌دهد که یا موضوع‌شناسی کافی صورت نگرفته و یا ابعاد فقهیِ آن موضوع به روشنی تبیین نگشته و مسأله عرفی در همان لایه عرفی خود باقی مانده است. 📝 مهدی مظهر 🌐 vasael.ir/0003xu 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | اندیشه سیاسی امام خمینی 🔹مؤلف در این اثر در 5 مقاله، افزون بر ارائه ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی(س)، ریشه‌های نظری تفکرات ایشان را در آموزه‌های دینی بررسی کرده و می‌کوشیده از خلأها و آسیب‌های پیش‌گفته دوری کند. 🔹در مطالعات مربوط به اندیشه سیاسی اسلام، آسیب‌شناسی گونه‌ای از تفاسیر اندیشه دینی نکته مورد توجه است که نوعی اصالت تسلیم، توقف نظری و رئالیسم سیاسی را برای جهان اسلام به ارمغان می‌آورد. 🔹حرکت امام خمینی(س) نقطه مقابل این تفاسیر، در برهه حساس از تاریخ معاصر است. از این رو، فهم زوایای این حرکت تنها پس از بازشناسی تاریخی اندیشه سیاسی اسلام و الگوهای عملی نهضت اسلامی، به‌ویژه نهضت عاشورا از یک سو، و شناخت جامع رویکردهای رقیب در جهان اسلام از دیگرسو امکان‌پذیر است. 🔹چارچوب تفکر و عمل امام خمینی(س) که مبتنی بر نحوه برداشت ایشان از مفاهیم عاشورایی به‌عنوان مفاهیم واسط برای تبیین حرکت مردمی علیه رژیم پهلوی، بوده است، حداقل در سال‌های دهه‌های 40 و 50، جدید و بکر بوده است. بنابراین نهضت امام‌خمینی(س) قابل پیش‌بینی و پیشگیری نبوده است. 🌐 vasael.ir/0003xK 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸توسعه فقهی؛ حاصل همکاری فقاهت با حکومت 🌐 vasael.ir/0003xz 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸توسعه فقهی؛ حاصل همکاری فقاهت با حکومت 🌐 vasael.ir/0003xz 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی؛ ارزیابی، بایسته ها و نقشه راه🔻 حجت الاسلام و المسلمین : 🔹توسعه فقه با تحولات فقه تفاوت دارد. سیر تحول فقه گاهی ابتنائی بوده است، یعنی فقهای جدید مبتنی بر نظریات فقهای گذشته استنباط کرده اند؛ گاهی اختراعی بوده است، یعنی فقهای جدید نظریه ای را اختراع کرده اند؛ و گاهی نیز تخریبی و اصلاحی بوده است، یعنی مثلا فقهای جدید نظریه ای را محو کرده اند. اما توسعه فقه این است که رو به پیشرفت باشد. 🔹به اعتقاد ما، توسعه شگرفی که پس از انقلاب اسلامی پیرامون فقه اتفاق افتاده، این است که به برکت انقلاب و در پی درهم‌آغوشی فقاهت با حکومت، فقه ما از رویکرد فردی به رویکرد اجتماعی مبدل شده است. 🔹این توسعه، خاصیت همکاری فقه و حکومت است. در طول تاریخ، هرگاه سیستم فقاهت به دولت نزدیک شده، این توسعه اتفاق افتاده است اما آنچه در این عصر بی سابقه و بی نظیر است، مدیریت دولت توسط یک فقیه است. 🔹اما در پاسخ به این سوال که، آیا سیستم فقاهت می تواند پاسخگوی همه نیاز ها (مخصوصا اداره جامعه) در تمام اعصار باشد؟ آنچه ما می فهمیم این است که فقه به معنای دقی و حقیقی، دانشی است که قادر به پاسخگویی به تمام نیازمندی ها و توانا بر اداره جامعه در تمام شرائط، زمان ها و مکان ها است. اصولا ما در فقه برای اداره جامعه، مفهومی به نام به نام بن‌بست، سکوت و توقف نداریم. حجت الاسلام : 🔹پس براساس فرمایش حضرت امام(ره)، نقطه مطلوب و توقع ما از فقه این است که تئوری اداره جامعه به دست فقه عملیاتی شود. اگر دیدگاه ایشان پذیرفته شود نشان می دهد که علی‌رغم مجالی که انقلاب اسلامی برای فقه و فقها ایجاد کرده، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله طولانی داریم، چراکه شاید تلقی ما از فقه درست نبوده است. 🔹شاید ما گمان می کردیم که فقه با همین ابزار و دانش های وابسته موجود، می تواند تامین‌کننده این نظریه باشد در حالی که چنین نیست. 🔹به نظر می رسد که این مبانی نیاز به نگاه جدید دارد و باید بازنگری شوند و یا اینکه برخی از مبانی که قبلا مفغول مانده بودند، تقویت شوند. البته پس از انقلاب اسلامی در این زمینه حرکت هایی آغاز شده است که به طور طبیعی تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله فراوانی وجود دارد. 🔹از برکات انقلاب توجه به فقه های مضاف بود که قبل از انقلاب، در این قالب و ترکیب چیزی وجود نداشت. البته بحث هایی در مورد فقه های مضاف وجود دارد؛ مثل اینکه آیا فقه های مضاف تنها در مورد مسائل جدید هستند و می توان آنها را، با یک قاعده و مبنا حل کرد یا اینکه در این مباحث، برای پاسخگویی علاوه بر مشترکات نیازمند اختصاصاتی نیز هستیم؟ 🔹همچنین پس از انقلاب، تولیدات فقهی در حجم گسترده ای انجام شد که علاوه بر کمّیت، بعضا کیفیت قابل توجهی دارند. آری، شاید پس از انقلاب شخصیت های فقهی نظیر مرحوم امام(ره) کمتر آمده، ولیکن در بدنه فضای جوان حوزه و نگاه به فقه فعال در صحنه اجتماع، امروزه نسبت به قبل رشد داشته ایم. 🌐 vasael.ir/0003xz 🆔 @vasael_ir
🔸امام جواد علیه السلام : 🔹اِنَّ الْقائِمَ مِنّا هُوَ الْمَهْدِىُّ الَّذى يَجِبُ اَنْ يُنْتَظَرَ فى غَيْبَتِهِ وَ يُطاعَ فى ظُهُورِهِ؛ 🔹همانا قائم ما مهدى (عليه ‏السلام) است كه بر مسلمان واجب است در زمان غيبت او منتظرش باشد و هنگام ظهورش از او اطاعت كند. 📚منتخب الأثر: ص ۲۲۳ 🆔 @vasael_ir
🔸روزانه 12500 تومان با خلق پول از جیب هر ایرانی برداشت می‌شود / ناکارآمدی پولطلا در مبادلات جهانی گزارش نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه «» /1🔻 🌐 vasael.ir/0003xy 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸روزانه 12500 تومان با خلق پول از جیب هر ایرانی برداشت می‌شود / ناکارآمدی پولط
حجت الاسلام : 🔹مشکل در خلق پول بانکی است و این مساله عامل سقوط ارزش دو میلیون ریالی پول ملی است. 🔹طبق گزارش خود بانک مرکزی از سال 97 تا 98 پنجاه درصد به پایه پولی اضافه شده است و روزانه هزار میلیارد ریال سیستم بانکی خلق پول می کند که به عبارتی روزی 12500 تومان از جیب هر ایرانی برداشته می شود. 🔹به خاطر خلق پول آقای روحانی 3 میلیون و 125 هزار تومان از ارزش اموال هر ایرانی کاسته شده است. آیا شورای فقهی بانک مرکزی در این اتفاق موضعی دارد یا ندارد؟ 🔹قانون نقض شده است و پول ملی با ارزش واقعی آن برابری نمی کند، آیا فقه در این جریان هیچ طرح و برنامه ای ندارد؟ دولت روزی 12500 تومان از جیب هر ایرانی برداشت می کند اما متولیان فقه و شورای فقهی نه تنها برخوردی نمی کنند بلکه هیچ موضعی هم اتخاذ نمی کنند و این روند هم خیلی عادی طی می شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر : 🔹بنده قبول دارم که وضعیت پولی موجود قابل دفاع نیست و شکی در این نیست و بنده هم قبول دارم اما این مطلبی که آقای متولی امامی مطرح کردند مبنی بر اینکه بانک هر روز اموال مردم را می دزدد، صحیح نیست. 🔹اموال برخی از مردم که صاحبان پول اند دزدیده می شود، اما کسی که پول نقد نگهداری نمی کند و ثروت او کالا است، خیلی منتفع هم می شود. 🔹شما فرمودید اگر پول اعتباری باشد ناچار ما باید ذلت تحریم را بپذیریم، در حالی که در پول اعتباری ملی، بحث از تحریم مطرح نیست اما در رابطه با پول اعتباری بین المللی هم که این پول دست ما نیست که آن را به پولطلا تغییر دهیم و دنیا هم به دلایل مختلفی از این پول فلزی گذشته اند و دیگر هم بازنمی گردند. 🔹در داخل هم اگر شما پولطلا را معیار قرار دادید در سطح بین الملل به مشکل خواهید خورد چون همانطور که شما از کشورها مطالبه طلا در ازای کالای صادراتی دارید، آن کشورها نیز طلای شما را در واردات و مبادلات بین المللی به رسمیت نخواهند شناخت، در نتیجه شما نمی توانید پول بین المللی را از مبادلات بین المللی خود حذف کنید. 🌐 vasael.ir/0003xy 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «بررسی و نقد طرح جامع قانون بانکداری اسلامی با تاکید بر عقد مرابحه» 🔹سلسله نشست‌های علمی در محضر آیت الله اشرفی شاهرودی 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی نیا 🔹زمان: چهارشنبه، 22 آبان ماه، ساعت 18 🔹مکان: مشهد مقدس، انتهای شیرازی 16، مرکز تحقیقات اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: 🔹آيَةُ المُنافِقِ ثَلاثٌ : إذا حَدَّثَ كَذَبَ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ، و إذا ائتُمِنَ خانَ. 🔹نشانه منافق سه چيز است، هر گاه سخن گويد دروغ گويد، هرگاه وعده دهد وفا نكند و هرگاه به او اعتماد شود خيانت كند. 📚 الترغيب و الترهيب : 4 / 9 / 13 🆔 @vasael_ir