🔸#سبک_زندگی، نرم افزار جامعه سازی است
🔹نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #مهدوی_کنی: تقلیل گرایی در مفاهیم موجب کاهش سرمایه های علمی می شود و به نظر می رسد این آسیب امروزه در زمینه #اخلاق و سبک زندگی ایجاد شده است. مشاهده می شود امروزه برخی این دو مفهوم را مترادف می دانند. علی رغم نزدیکی مصداقی میان این دو مفهوم تفاوتهای آشکار مفهومی میان آن دو وجود دارد.
🔹تفاوت #فرهنگ با سبک زندگی در این است که فرهنگ ها تلاشهای کنشگران برای انطباق با نیازهای عینی عصری و مصری هستند که منجر به تغییرات در طبیعت در جهت انطباق با نیازها است. که البته در موارد فراوانی نیز قهری و الزامی است و انسان از این انطباق هیچ گریزی ندارد و ناچار است، اما سبک زندگی گزینشهایی است که انسانها کاملاً به صورت انتخابی در این تغییرات فرهنگی انجام می دهند.
🔹بنابراین اخلاق معیارهای ارزشی غایی و نهایی را برای انسان ترسیم می کند و سبک زندگی نظام ترجیحات انسان را. پس اخلاق می توان معیارهای ارزشی گزینش و انتخاب ها در سبک زندگی را نشان دهد. به تعبیر دیگر اخلاقیات اموری ثابت و مبتنی بر اصول ثابت ارزشی عینی هستند که البته هر کسی در انتخاب مسیر در جهت سیر و حرکت برای رسیدن به آن ارزشها توانایی و قدرت انتخاب و گزینش فردی دارد. این دست گزینش ها همان سبک زندگی است.
🌐 vasael.ir/0003LB
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی گرههای نظری و تقویت ارتباط دین و هنر در همایش قرآن و هنر
🔹نشست تشریح برپایی دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.
🔹حجت الاسلام علیرضا #قائمی_نیا: ارزش و تمایز ویژه این همایش در فراهم آوردن بستر نظری برای هنر دینی با محوریت مفاهیم و فضای قرآن کریم تاکنون در مباحث حکمی و نظری در باب هنر دینی، محوریت نداشته است.
🔹مقالات پذیرفته شده در این همایش، دارای رتبه علمی پژوهشی با تأیید پایگاه استنادی ISC هستند و در این پایگاه نمایه خواهند شد.
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | خانواده در اسلام درس اخلاق در زندگی است
🔹از جمله مباحث مهمى كه در كتاب بيان مىشود «حقوق و وظايف زن و مرد» است و در ادامه، عوامل مهم در نظام خانواده بيان شده است. آخرين مبحث كتاب، پيرامون «قوانين تربيتى اسلام» بوده و مؤلف در آن، برخى از قوانين و عوامل تربيت فرزندان را بيان نموده و در اين مورد حكاياتى تاريخى ذكر كرده است.
🔹علاوه بر موضوعات بیان شده مواردی همچون نقش مهربانى در زندگى زناشوئى؛ اهميت ازدواج در اسلام؛ نعمت خانواده و آثار آن؛ خوشرفتارى؛ وفادارى؛ تغذيه در شخصيت كودك؛ نقش نيت در تكوين شخصيت فرزندان را نیز می توانید در این کتاب مطالعه کنید.
🔹اختلافات جزئى، دست به دست يكديگر مى دهند و اختلافات بزرگ خانوادگى را به وجود مى آورند كه يا به طلاق مى انجامد يا به زندگى نكبت بار سوزش و سازش. اگر فرجام كار طلاق باشد كه مبغوض ترين امور نزد خداوند است، و اگر زندگى به سوزش و سازش بگذرد از هر زندان و شكنجه اى براى انسان بدتر و خرد كننده تر است و در هر دو حالت به خطر افتادن.
🌐 vasael.ir/0003Jg
🆔 @vasael_ir
🔸سالها در حوزه تربیت جنسی سکوت کردهایم
🔹مراسم رونمایی کتاب «بایستههای بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی» نوشته احمدرضا اخوت و هانی چیتچیان به همت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
🔹مجید #سرسنگی: این کتاب درخور توجه است از این لحاظ که در خصوص این موضوع، تابوشکنی کرده است. مسائل جنسی مبتلابه در جامعه وجود دارد و نمیتوان روی آن چشمها را بست ولی متأسفانه سالها این کار را کردهایم.
🔹اگر در فرهنگ دینی و ملی خود به این موضوعات نپردازیم، در عصری که عصر انفجار اطلاعات است، نسل دیگر از طرق مختلف، برای سوالهای خود، به دنبال پاسخ خواهند بود.
🔹کشورهای غربی علیرغم اینکه ارزشهای دینی و فرهنگی ما را ندارند، بر اساس نیازهای اجتماعیشان، سالهاست که این کار را انجام دادهاند. در یک فرهنگ غربی زُعَمای جامعه بر اساس نیاز خود، کار خود را انجام میدهند، اما در فرهنگ اسلامی، کسانی که دغدغهمند نسل جوان هستند، به جای اینکه به مسائل این قشر ورود کنند، سالهاست در این حوزه سکوت کردهاند.
🔹نتیجه آن میشود که در فضای مجازی، خیلی از احکام مورد تمسخر قرار میگیرد. برای اینکه ما جرأت این را نداشتهایم که چنین مسئلهای را که از ضروریات جوهر بشر است و دین به آن پرداخته، مورد بحث و گفتوگو قرار دهیم. متأسفانه از این ظرفیت برای نسل جوان که تشنه آموختن است و سوالات زیادی در ذهن دارد، استفاده نشده است.
🌐 vasael.ir/0003LL
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم | نشست تخصصی«پول مجازی از منظر فقه حکومتی
🔸حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی
🆔 @vasael_ir
🔸تمام مشکلات خانواده را نمیتوان با قانونگذاری حل کرد
حجت الاسلام #هدایت_نیا در نقد لایحه محدودسازی #اختیار_طلاق زوج:
🔹پس از انقلاب اسلامی به دو روش تسهیل طلاق انجام شده است؛ روش اول تکثیر مصادیق طلاق قضایی و روش دوم شرط ضمن عقد است.
🔹در حقیقت از یک طرف به دو شیوه مذکور تسهیل طلاق اتفاق افتاده است و از طرف دیگر و در مقابل تدوین کنندگان لایحه برای اینکه طلاق را سخت کنند، این بار در صدد تحدید طلاق زوج بر آمده اند و حال آنکه به اعتقاد ما، دغدغه اصلی باید رفع موانع و یا مقابله با علل و آنچه که موجب نارضایتی زن است، باشد.
🔹ما پس از انقلاب اسلامی به رشوههای مختلفی نظیر انتقال دارایی تا نصف، ریسک طلاق را برای مرد بالا برده ایم، اما در عمل این راهکارها نه تنها منجر به استحکام خانواده نشده بلکه در برخی موارد اثر معکوس داشته است.
🌐 yon.ir/2w90b
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر معظم انقلاب: اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد، منزوی خواهد شد؛ اگر نمیرد.
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔺به همت #وسائل برگزار میشود؛
🔸نشست علمی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی»
🔹با حضور:
حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده و حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی
🔹زمان: روز شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 16 الی 18
🔹مکان: قم، میدان مفید، خیابان بهشت، بالاتر از شهرداری، ساختمان پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸امام على عليه السلام :
🔹اَلاِْفْراطُ فِى الْمَلامَةِ يَشُبُّ نيرانَ اللَّجاجِ؛
🔹زياده روى در سرزنش كردن، آتش لجاجت را شعله ور مى سازد.
📚تحف العقول ، ص ۸۴
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی آیاتی که ولایت فقیه را اثبات میکنند
از سوی آیت الله #سیفی_مازندرانی صورت گرفت؛
🔹بدون تردید هیچ یک از آیات فی نفسه ناظر و مورد استدلال به #ولایت_فقیه نیست ولی به زمینه برخی دلایل عقلیه و نقلیه خارجی این آیات دلالت بر ولایت فقیه دارد.
🔹از مجموعه آیات استفاده می شود که شارع به ولایت جهال و حکومت ظالمین، کاذبین، فاسدین و… راضی نیست. بنابراین صلاحیت ولایت بر حکومت بر کسی قرار می گیرد که صفات منفی این ها(جهال) در او نباشد و این صفات تنها در عالم عادل و فقیه امین نیست.
🔹جعل ولایت برای آیه «اولی الامر» ملاکی دارد که ما قطع داریم این ملاک در عصر غیبت در فقیه وجود دارد. البته خود آیه فی نفسه نظارت ندارد بلکه بر اساس روایات امام رضا(ع) این ملاک ها در کسی که متصور است ولایت نیز برای او محقق می شود.
🌐 vasael.ir/0003LA
🆔 @vasael_ir
🔸تبیین نقش فرا فقهی اصل عدالت و کرامت
نشست «درآمدی بر برخی مبانی فقهی منشور حقوق و تکالیف شهرنشینی»؛ | بخش پایانی
🔹حجت الاسلام دکتر وحدتی: اگر کسی بخواهد درباره مشهد منشور حقوق شهروندی بنویسد باید با منشور امامت آشنا باشد چراکه اینجا شهر امامت است و بداند که امام و حجت خدا کیست و متوجه باشد و از طرفی باید این حدیث را بفهمد که فرمود «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا».
🔹چراکه مشهد به دلیل حضور حجت خدا در این شهر، تجلی کلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» است و در عین حال کسی که مشهد را به عنوان محل زندگی برگزیده است توجه داشته باشد که اینجا رابطه زائر و مجاور است و این غیر از رابطه شهرنشینی معمولی است و شما میتوانید در شهر دیگری زندگی کنید، ولی زندگی در مشهد با زندگی در شهر تهران متفاوت است.
🔹اگر بنا باشد که این کار انجام شود همه تفاوتهای حقوقی که در شریعت اسلامی وجود دارد به دلیل مخالفت با لقد کرمنا بنی آدم و اصل عدالت باید کنار گذاشته شود و این درحالی است که بین زن و مرد بدون شک در احکام تفاوت داریم.
🔹از آنجا که مسؤولیتهای سنگین بر دوش مرد از اداره خانه و مدیریت خانواده و همچنین وظیفه جهادی که بر دوش مرد گذاشته شده است این موارد لازمه اش این است که وقتی مسؤولیت به دوش یک فرد گذاشته میشود باید امکانات هم در اختیار او گذاشته شود.
🌐 vasael.ir/0003LI
🆔 @vasael_ir
🔸سبک زندگی، نرم افزار جامعه سازی است
نشست علمی نقش اخلاق اسلامی در سبک زندگی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #مهدوی_کنی: تقلیل گرایی در مفاهیم موجب کاهش سرمایه های علمی می شود و به نظر می رسد این آسیب امروزه در زمینه اخلاق و سبک زندگی ایجاد شده است.
🔹مشاهده می شود امروزه برخی این دو مفهوم را مترادف می دانند. علی رغم نزدیکی مصداقی میان این دو مفهوم تفاوتهای آشکار مفهومی میان آن دو وجود دارد.
🔹حجت الاسلام #شریفی: اهمیت راهبردی مفهوم سبک زندگی در جامعه امروز ما تا آنجاست که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یکی از هفت بند مهم راهبردی را سبک زندگی دانستند.
🔹به تعبیری می توان گفت سبک زندگی، نرم افزار جامعه سازی و شکل گیری تمدن اسلامی است. به تعبیر دیگر سبک زندگی میوه های درخت واره تمدن اسلامی است که اعتقادات ریشه و اخلاق نیز تنه این درخت است.
🌐 vasael.ir/0003LB
🆔 @vasael_ir
🔸چرایی تاکید بر «اصل تساوی افراد در برابر قانون
بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی/ جلسه ۲۴ (بخش اول)
🔹اصل بیستم قانون اساسی در خصوص دو موضوع میباشد: اول تساوی همه افراد اعم از زن و مرد در مقابل قانون که در صدر اصل به آن اشاره شده و دوم برخورداری ایشان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی که در ذیل اصل به آن اشاره شده است. اصل هشتم متمم قانون اساسی مشروطه بدین شرح بود: «اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهند بود».
🔹میان دو مفهوم «حقوق شهروندی» و «حقوق بشر» تفاوت وجود دارد. یکی از اساسیترین تفاوتها در این است که حقوق شهروندی درون محدودههای یک کشور حاکمیت دارد و صرفاً برای اتباع یک کشور تعریف میشود و اتباع کشورهای دیگر از آن برخوردار نیستند، مانند حق کار. اینکه در صدر اصل بیستم از افراد ملت نام برده میشود، در واقع بدین معنا است که اصل فوق در مقام بیان حقوق شهروندی میباشد نه حقوق بشر.
🌐 vasael.ir/0003Ld
🆔 @vasael_ir
🔸نسبت بین نظامات اسلامی و نظامات غربی تباین است
حجت الاسلام #حاج_ابوالقاسم:
🔹در بخش اول راجع به کلیات بحث، مفردات و ضرورت بحث و روش شناسی بحث نکاتی را عرض می کنم و در ادامه هم راجع به ویژگی های نظام اجتماعی، حالا چه نظام اجتماعی اسلامی و چه نظام اجتماعی غربی نکاتی را عرض می کنم و در نهایت به نسبت بین نظامات اجتماعی اسلام و غرب خواهیم پرداخت.
🔹اول ببینیم نظام اصلا یعنی چه و وقتی می گوییم نسبت بین نظامات اسلام و غرب چه است مقصود ما از نظام چیست.
🔹نظام تعاریف متعددی دارد و در لغت نظام، یک مجموعه ی به هم پیوسته است که دارای هدف واحد است و با خارج از این مجموعه هم تمایز و تفاوت اشکاری دارد. اما وقتی می گوییم نظام اجتماعی به طور کلی به ساختار ها و سازمان ها و نهادها و ارزش ها و راهبردها و مکاتبی که یک تمدن را می سازد نظام اجتماعی می گوییم.
🌐 vasael.ir/0003LG
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹يا جابِرُ! فَإذا لَقَيتَهُ [الإمامَ الباقِرَ عليه السلام ] فَاقرَئهُ مِنّي السَّلامَ؛
🔹اي جابر! هر گاه او [امام باقر علیه السلام] را ديدار كردی، سلام مرا به او برسان.
📚بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۲۳
🆔 @vasael_ir
🔸ظرفیت فقه برای مواجهه موفق با مسائل مستحدثه
آیت الله علیدوست تبیین کرد؛
🔹در عنوان عام نشست، یک پیش فرض مسلم گرفته شده است که فقه ما ظرفیت دارد، وقتی ظرفیتشناسی فقه گفته میشود، یعنی فقه ما این ظرفیت را دارد که در مسائل نوپدید و مستحدثه مواجهه موفق داشته باشد.
🔹این مهم است، زیرا صرف مواجهه و پاسخ دادن بدون اینکه حکایت از یک سیستم یا نظم داشته یا کارآمد باشد، مورد منظور نیست، بنابراین مواجهه کارآمد و موفق مورد نظر است.
🔹بنابراین ابتدا روی کلمه فقه مقداری تأمل کنیم، وقتی جایگاه شناسی فقه گفته میشود، منظور از فقه چیست، منظور از جایگاه شناسی، موقعیت فقه و منظور از منظومه علوم اسلامی این است که فقه در مجموعه علوم یعنی، کلام، تفسیر، اصول فقه، تاریخ، ادبیات چه جایگاهی دارد.
در ادامه بخوانید:
🌐 yon.ir/vasael1921
🆔 @vasael_ir
🔸تحولات روش شناسی فقه
در نشست علمی « آینده ایران در افق تحولات روش شناسی فقه مطرح شد؛
🔹آیت الله احمد #مبلغی: بعد از انقلاب اسلامی تحول عظیمی در حوزههای مختلف اتفاق افتاده است. این تحول، چشماندازی را برای انقلاب در حوزه فقه و فقاهت به تصویر کشیده است. در بستر این تحول می توان آیندهای را برای ایران اسلامی به تصویر کشید و رقم زد.
🔹یکی از این تحولات، تحول در حوزه فقه می باشد. فقه از حیث نظری و عملی حضوری مهم در این عرصه داشته است. ما باید یک نگاه رو به جلو داشته باشیم. این نگاه جنبه بالقوه دارد اگر خوب مدیریت شود و اقتضائات آن خوب تحلیل بشود می تواند آینده خوبی را برای ما رقم بزند. این تحول اساسی ذوابعاد بوده است. این تحول به دو دسته کلی و اساسی تقسیم می شود. تحول در نگرش و تحول در دانش و یا تحول دانشی.
🔹در مورد تحول نگرشی، نگرشهای بسیاری پدید آمده است، ما از این تحولهای نگرشی به زاویه دید تعبیری کنیم که این زاویههای دید به چگونگی استنباط شما و نوع حکم و فتوا از این استنباط جهت داده و بر آن تاثیر می گذارند.
🌐 vasael.ir/0003LK
🆔 @vasael_ir
🔸چیستی عدالت فرهنگی و موانع تحقق آن در ایران معاصر
در نشست «عدالت فرهنگی» تبیین شد؛ بخش نخست
🔹دکتر نعمت الله #فاضلی: جوامع معاصر در ذیل دنیای جدید تجربه توسعه و پیشرفت یا هر اسمی رویش می گذارید را پیدا می کنند، یکی از مسئله های ساختاری و بسیاری از مولفه های وجودی شان، این است که فرهنگ، بنا به تعریفی که خواهم گفت، عرصه نابرابری ها است.
🔹برای جامعه سرمایه داری می شود گفت که، نابرابری وجه ساختاری اجتناب ناپذیرش است، برای جوامع دیگر، مثل جامعه ایران، همین اتفاق افتاده ولی، ذیل ایدئولوژی ها و به اصطلاح گفتمان های، سیاسی، سعی می کنند، این را نپذیرند، در حالی که در نظام سرمایه داری می پذیرند که نابرابری مولفه ساختاریش هست و به آن اذعان دارند و آن را به رسمیت می شناسند.
🔹دوران معاصر ایران، که از دوره مشروطه به بعد است دوره ای است که ایران هم مانند جوامع دیگر درگیر سازوکارهای نابرابری می شود، و تا پیش از آن ما نابرابری به معنای معاصر را نداریم، یعنی چی؟ معنای این حرف این است که در دوره های پیش و معاصر، نابرابری اقتصادی است که به نظام های ارباب رعیتی برمی گردد.
🌐 vasael.ir/0003Jg
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر اکرم (صلي الله عليه و اله و سلم) :
🔹رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ (الأصَبُّ)، يَصُبُّ اللّه فيهِ الرَّحمَةَ على عِبادِهِ؛
🔹رجب ماه ريزان خداست؛ خداوند در اين ماه رحمت [خود] را بر بندگانش فرو مى ريزد.
📚عيون أخبار الرضا (ع): ج 2، ص71، ح331
🆔 @vasael_ir
🔸تکمیل شکلگیری دستگاه گفتمانسازی در علوم انسانی اسلام
یش اجلاسیه کرسی نظریهپردازی با موضوع «پارادایم شبکهای» در ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #واسطی: عرائض بنده در دو محور است محور اول بحث عنوان و صورتبندی است و محور دوم از حیث محتوایی است. در محور اول بنده به این مبحث پرداختهام که اگر یک نظریه بخواهد عیار نظریه داشته باشد چه محورهایی را باید پوشش دهد.
🔹تعریف نظریه بر اساس آنچیزی که هیئت کرسیهای نظریهپردازی بیان کردهاند عبارت است از: بازهای از گزارههای منسجم قابل سنجش که به چیستی و چرایی و چگونگی میپردازند و امکان تغییر ایجاد میکنند. تلاش شده که مؤلفههای این تعریف در این ایدهای که عرضه میشود رعایت شود.
🔹عیار نظریه آنجایی قابل قبول است که کفایت لازم از حیث سرعت و محتوا برای تبیین وجود داشته باشد ما در این مقالهامان این معیارها را مطرح کردهایم و به آنها در تدوین مقاله توجه داشتهایم.
🌐 vasael.ir/0003LT
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی»
🔹نشست علمی ـ ترویجی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی» به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل برگزار میشود.
🔹شنبه 18 اسفند - ساعت 16 | قم، میدان مفید، خیابان بهشت، بالاتر از شهرداری، ساختمان پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸تضاد و تعارض پارادایم صدرایی با سایر پارادایمهای رایج در دنیا
🔹حجت الاسلام #سوزنچی: نسبت به این مقاله، من پنج نکته اصلی یادداشت کردهام که در اینجا بیان میکنم؛ نکته اول این است که شما خودتان هم اذعان داشتهاید که از اصطلاحات غربی استفاده میکنید و بنده با این استفاده و استعاره از ادبیات غرب اساساً مشکل دارم.
🔹کلمه پارادایم در مقاله شما اساساً یک کلمه غلط است و این کلمه در ایران بد جا افتاده است. کلمه پارادایم در کتاب آقای نورمن بلیکی استفاده شده و در آنجا عنوان کتاب را پارادایمهای تحقیق در علوم انسانی زدهاند که این عنوان اشتباه است. مفهوم پارادایم در ادبیات کوهن یک مفهوم به شدّت نسبی است و از مؤلفههای آن قیاس ناپذیری است.
🔹اگر قرار است از کلمه غربی در مقاله استفاده کنید، با توجه به محتوایی که من در مقاله شما دیدیم، کلمه برنامه پژوهشی لاکاتوش بهتر است. در ایران باب شده است و از کلمه پارادایم استفاده میکنند در حالیکه این کلمه مربوط به شکلگیری یک جریان علمی است که علم از فضای پیشعلم به فضای علم عادّی منتقل شود و در فضای علم عادّی نظریاتی مستقرّ شود و دستگاههای پژوهشی در این فضا شکل بگیرد.
🔹دکتر #واسطی: بنده همه مفاهیم نظیر معرفت، پارادایم و ... را به طور ریز تعریف کردهام و یکی از مفاهیم همان پارادایمها هستند که بنده به تفصیل همه آنها را تعریف کردهام. مورد دوم در تکمیل همین جهت مقایسه عناصر با همدیگر است و برای اینکه روشن شود نسبت به فضای وقتی جلسه، نقطه مرکزی و هسته مرکزی را توضیح دادم و شاید بهتر بود که طرحنامه را به طور مفصّل مطرح کنیم که بعضی از اشکالات وارد نشود.
🔹بحث اصلی و ما نتیجه ما در این مقاله مبتنی بر این است که ما در فضای علم دینی مبتنی بر حکمت متعالیه چه نظامی قائلیم؟ قرار نیست اینجا بنده بر اساس پارادایم پوزیتیویسمی مشی کنم و قرار نیست اقتضائات پارادایم تفسیری را رعایت کند و قرار نیست در گزارههای پارادایم انتقادی را جاری کنم. من این پاردایمها را رقیب میدانم و قرار است بر اساس حکمت متعالیه پارادایم خودمان را ارائه دهیم که در ذیل آن هستی و بسیاری دیگر از مفاهیم در سطح بین الملل روشن میشود.
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی (عام و خاص)
🔹حجت الاسلام #نقی پورفر، در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹 نقش مادران و همسران نقش غالب در تربیت فرزندان است و زنان مدیران داخلی خانواده هستند.
🔹 از الگوهای مدیریت داخلی خانه میتوان به حضرت زهرا سلامالله علیها یا زینب کبری یا ام البنین مثال زد. نتیجه این الگوها را میتوان در تربیت فرزندان این بانوان دید. آنچه که از روایات تاریخی در مورد خروج زنان اهلبیت در هنگام خروج از مدینه یا مکه بیان میشود نقش آفرینی مؤثر ایشان را تا آخرین لحظه زندگی میبینید. این نشان دهنده این موضوع است که اگر زنان عفت و حریم زن و مرد را رعایت کنند به حدی از رشد میرسند که اگر به ناچار در جامعه قرار بگیرند نوع رفتارشان در جامعه مثالزدنی خواهد بود.
🔸الزامات اخلاقی زن در آیات قرآن
🔹ساماندهی منزل
🔹«جهادالمرأة حسن التبعل» امیرمومنان(نهج البلاغه)
🔹رسالت مادری
🔹«والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین...» (بقره/233)
🆔 @vasael_ir
🔸درمان فساد وابسته به امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است
🔹آیت الله #صدیقی: مسئله امر به معروف و نهی از منکر را باید تکرار کرد. خدا علمای یهود را به خاطر عدم امر به معروف و نهی از منکر مذمت میکند.
🔹امر به معروف و نهی از منکر پناهگاهی برای همه احکام است. امر به معروف و نهی از منکر در عرض نماز، جهاد و… نیست بلکه همه آنها را به پا میکند. اگر نماز ستون دین است، امر به معروف و نهی از منکر زیربنا و شالوده نماز است.
🔹حجت الاسلام #دارابی: سازمان تبلیغات به عنوان یک قرارگاه فرهنگی با توجه به کارآمدترین شیوه تعامل اجتماعی یعنی امر به معروف و نهی از منکر، در فصل جدید مدیریت خود بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارد.
🔹سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به شبکه روحانیون خود که ۵۵۰۰ روحانی مستقر در مناطق محروم به تبلیغ دین مشغول هستند، در موضوعات اجتماعی و مقابله با آسیبهای اجتماعی و… تلاش فاخری را از خود نشان داده است.
🔹حجت الاسلام #محبی: وظایفی که قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید انجام دهند را میخواهیم به گردن مردم بیندازیم که وظیفه دستگاهها بوده است.
🔹اولویت اول ستاد، جا انداختن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است و در قدم بعدی اولویت ما فرهنگ مسئولیت پذیری مردم است. ما نباید امر به معروف و نهی از منکر مردم را بی پاسخ بگذاریم و باید آن را تشویق کنیم.
🌐 vasael.ir/0003Lq
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نشست علمی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی» 🔹نشست علمی ـ ترویجی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی» به همت
Webp.net-gifmaker (1).gif
3.19M
🔸در حال برگزاری است؛
🔹نشست علمی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی»
🆔 @vasael_ir
🔸امام هادی علیه السلام :
🔹 الدُّنيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَومٌ وخَسِرَ آخَرونَ؛
🔹 دنيا بازارى است ؛ گروهى در آن سود بَرَند و گروهى ديگر ، زيان ببينند.
📚 گزیده تحف العقول ص ٦٥
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی کاربست خطابات قانونیه در فقه حکومتی
🔹نشست ترویجی «بررسی کاربست خطابات قانونیه در فقه حکومتی» شنبه 18 اسفند 97 با حضور حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده استاد درس خارج حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #ملک_زاده: برای اینکه بتوانیم نظریه را تبیین کنیم در ابتدا باید چند مقدمه را مورد بررسی قرار داده و مد نظر داشته باشیم. اول اینکه منظور از خطاب شرعی چیست؟
🔹برای خطاب شرعی تعریف های گوناگونی ارائه داده اند، «الخطاب الشرعی الدلیل المتکفل لبیان الحکم الشرعی»، «خطاب دال و حاکی است و حکم محکی است». البته با این تعاریف اشکال به تعریف مشهور که گفته اند: «خطاب شرعی ان است که به افعال مکلفین تعلق می گیرد»، مشخص می شود. با این تعریف می توان از ادله نقلیه فراتر رفت و ادله عقلیه را هم در بر گرفت و یا با تعمیم هر دلیلی که حکم شرعی را شامل می شود در بر گرفت.
🔹دومین مقدمه از مقدمات بحث خطابات قانونیه این است که خطاب بدون وجود عینی مخاطب وجود ندارد. تمام بحث امام (ره) هم بر سر کیفیت خطاب و نوع خطاب است. مخاطب در اینجا مخاطب به معنای (من وضع علیه الحکم) است یا کسی که قرار است حکم را امتثال کند، مثلا در بحث وجوب حج مخاطب عبارت است از مستطیع.
🌐 vasael.ir/0003MI
🆔 @vasael_ir