eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸كرسی مناظره، عرضه و نقد ديدگاه‌های علمی 🔹موضوع: توليد علم دينی؛ امكان يا امتناع 🔹زمان برگزاری: دوشنبه 15 مهرماه 98، ساعت 10 🔹مکان برگزاری: تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، اتاق جلسات اداره كتابخانه(روبروی تالار آيت‌الله مهدوی كنی) 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | بزرگ‌ترین ضربه به اسلام، تبدیل حکومت از امامت به سلطنت بود 🔹در دوران امام حسن علیه‌السلام، بعد از دوره کوتاه‌مدت حکومت ۶ ماهه اش، دوباره اسلام از حالت نهاد و حکومت به نهضت تبدیل شد و ائمه تلاش داشتند که نهضت را مجدداً به حکومت و جریان اصیل اسلامی تبدیل کنند. 🔹حضرت هیچ وقت خود را از میدان سیاست کنار نکشید، چون هیچوقت از حقوق خداوند گرفته تا حقوق انسان ها (چه زنده و چه مُرده اش)، هیچ کدام را نادیده نگرفته؛ زیرا یا به آن سفارش نموده و یا به آن عامل بوده است. 🔹بعد از صلح امام حسن مجتبی(ع)، کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و جریان اسلامی، وارد کانال آلوده‌ای که به نام خلافت و در معنا سلطنت به وجود آمده بود، نشود. این، هنر امام حسن مجتبی(ع) بود. 🔹اگرچه امام حسن علیه‌السلام، مرد جنگ است و این را در دوران امام علی علیه‌السلام و حکومت ۶ ماهه‌­اش به اثبات رسانده است، ولی مرد سیاست و تدبیر نیز هست و می‌داند که تغییر روش و سبک، با شناخت زمانه، می‌تواند کار اساسی و لازم باشد. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003rq 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت‌ ارائه نظریه بومی در زمینه آموزش جنسی گزارشی از نشست«جستاری پیرامون زیست جنسی ایران»🔻 #محسن_بدره: 🔹برخی سیاست‌مداران از لفظ آموزش جنسی برداشت می‌کنند که این آموزش‌ها در جامعه ما باید همانند غرب انجام شود. 🔹آنچه که در حال حاضر به عنوان آموزش جنسی در جامعه وجود دارد برساخت‌های اجتماعی است و می‌تواند تغییر کند چراکه واقعیت سنتی امر جنسی جامعه سنتی به رسمیت شناخته نمی‌شود. 🔹جریان‌های جدید تلاش می‌کنند که تعریف جدیدی از زنانگی و مردانگی را ارائه دهند که این امر باعث نابرابری می‌شود. 🔹آموزش‌های جنسی چندگانه در شرایط فعلی دستور کار‌های جدیدی را برای برخی از گروه‌های هویتی خاص فراهم کرده است. 🔹نظریه تربیت جنسی باید مطابق با هنجار‌ها باشد که آسیب‌های آن حداقلی شود. 🌐 vasael.ir/0003rf 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸مرجعیت شورایی با اشکال فنی یا اجرایی مواجه است حجت الاسلام #قدیر_علی_شمس: 🔹تقلید فردی با دو مشکل مواجه است؛ اول اینکه تکثر مراجع که عمدتا وجود دارد و به ندرت اتفاق می افتد که در عصری مرجع واحدی وجود داشته باشد، فرآیند تعلیم و تعلم فتاوا را با مشکل موجه می کند. 🔹همچنین معلمین و مبلغینی که می خواهند فتاوای مراجع را به مردم یاد دهند، با مشکل مواجه هستند و هم مردمی که می خواهند فتوای مرجع خود را بدانند. این مشکل حتی در آموزش طلاب پایه اول و مبتدی نیز وجود دارد. 🔹شکل ابتدایی و ساده مرجعیت شورایی این است که عده ای از فقهای شاخص و برتر یک عصر را در نظر بگیریم و نظر اکثریت آنها را به عنوان نظری که باید بدان عمل شود اعلام کنیم و مردم نیز موظف اند که به نظر اکثریت عمل کنند. 🔹البته نظر اقلیت نیز یا توسط خودشان در کتاب های شان و یا توسط شورا مطرح می شود، گرچه بهتر است که توسط شورا مطرح نشود. 🔹پس از بررسی صور مفروض در مرجعیت شورایی به این نتیجه می‌رسیم که این سه صورت یا از لحاظ فنی و یا از لحاظ عملی و در مقام اجرا با اشکال مواجه هستند؛ در نتیجه تاکنون فرضی که مرجعیت شورایی در آن خالی از اشکال باشد، وجود ندارد. 🔹البته این بحث باید زمینه‌ای برای دقت و تأمل قرار بگیرد تا بتواند در آینده برای حل مشکلات تقلید، تصویری قابل پذیرش برای مرجعیت شورایی ارائه بدهد. 🌐 vasael.ir/0003ru 🆔 @vasael_ir
🔸توکن طلایی؛ پول دیجیتال اسلامی مهندس #عبدالله_مشکانی در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹ما به این نتیجه رسیدیم که باید پول اسلامی طراحی شود که قابلیت پذیرش داشته باشد اما این پول چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ 🔹اگر این پول به صورت اسکناس باشد امکان اینکه دولت ها خلف وعده کنند و دوباره این فرایند را دور بزنند کاملا وجود دارد. 🔹توصیه ای که می شود این است که ما از تکنولوژی روز استفاده کنیم در قالب پول طلای دیجیتال؛ به این صورت که هرکسی یک کارتی داشته باشد و از آن استفاده کند. 🔹به فرض مثال اگر کسی داخل کارتش 100 گرم طلا داشته باشد، هر خریدی که بخواهد انجام دهد، کالایی که قبلا ارزشش با طلا مشخص شده را با آن کارت طلایی خریداری می کند و میزان طلای مورد نیاز را به حساب فروشنده انتقال می دهد. 🌐 yon.ir/M3epq 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نقش صیانت از محیط زیست در تأمین و تقویت صلح در جهان از منظر اندیشه اسلامی 🌐 vasael.ir/0003rv 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نقش صیانت از محیط زیست در تأمین و تقویت صلح در جهان از منظر اندیشه اسلامی 🌐
حجت الاسلام دکتر : 🔹با توجه به این دو هدف مورد پیگیری پیامبر(ص)، هیچ انسانی مجاز به برقراری جنگ نیست، زیرا در جنگ ساختمان خاک‌ها از بین می‌رود، هوا و خاک‌ها آلوده می‌شوند، جنگل‌ها و مراتع از بین می‌روند و آبزیان نابود می‌شوند. 🔹به عنوان نمونه طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاهی در هلند اثرات مخرب محیط زیست که در جنگ عراق و آمریکا به وجود آمده است تا هند گسترش پیدا کرده است تا جایی که حتی بنگلادش در سازمان ملل درخواست جبران خسارت کرده است. 🔹بر اساس روایتی که امام رضا(ع) نقل شده است، وجود هر گونه جنگ مخل زندگی این موجودات است و کشتن هر گونه موجود زنده در اندیشه اسلامی مصداق بارز قتل است. 🔹اگر مجموع این مبانی و قواعد به درستی از سوی آحاد جامعه رعایت شود پیامد‌های گسترده‌ای بر صلح و آرامش نه تنها انسان‌ها بلکه همه مخلوقات عالم دارد. دکتر : 🔹زمینه‌های مفیدی در ادیان ابراهیمی در قالب الهیات محیط زیست (Eco theology) برای حفظ محیط زیست و کمک به فرآیند آشتی انسان با طبیعت وجود دارد چنانچه آیت الله جوادی آملی در کتاب اسلام و محیط زیست نیز به آن اشاره کرده‌اند. 🔹ایشان در این کتاب بر خلاف دیدگاه لین وایت، عامل حفظ محیط زیست را رعایت دقیق وجه خلیفگی انسان دانسته و متقابلا، تخریب محیط زیست را ناشی از وجه شیطانی انسان می‌داند. 🔹بر همین اساس، به عنوان نمونه بر مبنای عمل به وجه خلیفه الهی بودن انسان، پیامبر اکرم(ص) همواره به مجاهدین توصیه می‌کردند که به نام خدا بجنگید، درختان را قطع نکنید و به بخشی از محیط زیست که ربطی به جنگ ندارد، وارد نشوید. 🌐 vasael.ir/0003rv 🆔 @vasael_ir
🔸گستره مسائل اخلاقی در نظام حقوقی مالکیت فکری گزارش نشست «ملاحظات اخلاقی نظام حقوقی مالکیت فکری»🔻 دکتر : 🔹در بحث مالکیت ادبی و هنری در این مورد حکومت ها به دو شکل عمل می کنند یا از سانسور استفاده می کنند که بسیاری از کشورها سانسور را پذیرفته اند و حتی در اعلامیه حقوق بشر هم وقتی به هنجارهای اخلاقی می رسد اجازه محدودیت ها را می دهد. 🔹شکل دوم سیستم هایی مانند کشور آمریکا هستند که به هیچ وجه اجازه سانسور را نمی دهد و بر اساس قانون اساسی آمریکا کنگره نمی تواند امور محدود کننده ای را نسبت به «بیان» اعمال کند و در نهایت قانونگذاری این مسئله ممنوع است. لذا هر گونه بیان در آنجا آزاد است و محدودیتی وجود ندارد. اما نحوه و شیوه اجرا متفاوت می شود که این یک سیستم اختصاصی در آمریکاست. 🔹بر اساس مالکیت فکری که می گوید اگر یک اثر ادبی و هنری به وجود آمد حمایت می شود این حمایت بدین معنا نیست که حتما منتشر خواهد شد. زیرا انتشار، قوانین خاص خودش را دارد اگر آنجا اجازه انتشار را ندهیم اساسا موضوعی برای مالکیت فکری به وجود نمی آید چون باید منتشر شود. 🔹هر چقدر که در زمینه مالکیت فکری استثنائاتی داریم در مالکیت ادبی و هنری استثنایی وجود ندارد زیرا در مالکیت ادبی و هنری در ایجاد اثر و خلق اثر هیچ محدودیتی نداریم و خود فرد اثری را خلق کرده اما به مرحله نشر و انتشار که برسد قوانین نشر بر آن حکم می کند؛ این قوانین نشر به مالکیت فکری ربطی ندارد و منافع مالکیت فکری هم از آن منتفع نمی شود. 🌐 yon.ir/t58gi 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری(ع) : 🔹من آنَس بِالله اِستوحَشَ مِنَ النّاس. 🔹کسی که با خدا مانوس باشد، از مردم گریزان گردد. 📚 مسند الامام العسکری، ص287 🆔 @vasael_ir
🔸نشست ماهیت شناسی فقه نظام 🔹زمان: دوشنبه 15 مهرماه از اذان ظهر 🔹مکان: قم، میدان روح الله، دارالعلم امام حسن علیه السلام 🆔 @vasael_ir
🔸نشست «جایگاه عدالت اجتماعی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» 🔹با حضور: حجج اسلام دکتر محمد شجاعیان، محمد ملک زاده، سید سجاد ایزدهی و سیدکاظم سیدباقری 🔹زمان: سه شنبه 16 مهرماه 98 ساعت 13:00 🔹مکان: قم I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸دوفصلنامه «اسلام و علوم اجتماعی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻 🔹تحقیق در مبانی علوم اجتماعی و نقد و ارزیابی آنها، تلاش جهت استخراج مبانی و دیدگاه‌های اسلامی در حوزه‌ی علوم انسانی، اسلامی‌سازی و بومی کردن علوم اجتماعی، ارائه، بررسی و نقد مبانی، دیدگاه‌ها و نظریه‌های این علوم و ارائه چارچوب‌های نظری، انجام تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی در زمینه‌ی علوم اجتماعی و مناسبات آن با دین، نقد و بررسی مکاتب موجود در این زمینه از جمله اهدافی است که این نشریه دنبال می‌کند. 🔹این نشریه از نویسندگان هزینه ای جهت ارزیابی و داوری و انتشار مقالات دریافت نمی‌کند. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی آزاد پایه گذاری شده است. 🔹گفتنی است که شاپای چاپی این نشریه 2506-2322 و شاپای الکترونیکی 4700-2588 است و ایمیل مجله به نشانی soci@rihu.ac.ir می باشد. 🌐 vasael.ir/0003s4 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | فرآیند تحول دانشی در حوزه 🔸آیت الله #مبلغی 🌐 yon.ir/PpvcS 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸حق آزادی در نهضت حسینی، توأم با مسئولیت است 🌐 vasael.ir/0003sG 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸حق آزادی در نهضت حسینی، توأم با مسئولیت است 🌐 vasael.ir/0003sG 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«آزادی انتخاب مردم بین مسیر حق یا باطل پس از روشنگری های لازم»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹وقتی ما از آزادی انتخاب سخن می‌گوییم مقصودمان این نیست که در برابر پرورگار مسئولیتی نداریم؛ بلکه مراد این است که در این دنیا کسی ما را مجبور به گزینه خاصی نمی کند. 🔹بر اساس کتاب های آسمانی یکایک انتخاب ها در سرای آخرت مورد سوال قرار خواهد گرفت. 🔹برخی از قرائت های دینی بین الرشد هستند که هیچ شکی در حقیقت بودن آنها نیست. برخی دیگر نیز بین الغی هستند که به اتفاق اندیشمندان دینی باطل می باشد. اما برخی از قرائت ها مورد اختلاف هستند. 🔹مقصود ما از باطل، بین الغی است زیرا حتی اگر اقلیتی از اندیشمندان دینی ادعایی را حق بدانند ما نمی توانیم آن را باطل بدانیم. حجت الاسلام دکتر : 🔹مبنای حق بنیادین آزادی یا حق طبیعی بشر است یا کرامت انسان. اگر مبنا حق طبیعی باشد، تنها تعیین حق می کند و در ذی حق بودن انسان راهگشا است اما اگر مبنا، کرامت انسان شد، هم تعیین کننده حق آزادی است و هم تعیین کننده حد آزادی. همانطور که کرامت انسانی بدوا اصل آزادی را تایید می کند، همانطور اجازه نمی دهد که ما هر نوع آزادی را داشته باشیم. 🔹در مباحث حقوقی به طور عام و در مباحث حقوق بشری به طور خاص، بین حق بودن و حق داشتن انسان ها مرزبندی وجود دارد. طبیعتا حق داشتن (و یا بر اساس برخی تعابیر، حق بر خطا بودن) بر این اساس است که ما چیزی را ناحق بدانیم. 🔹ما در حقوق از «حق داشتن» بحث می کنیم، یعنی با قطع نظر از باطل و خطا بودن انتخاب، به انسان ها این حق را می دهیم که در گزینش آن آزاد باشند و حتی توان انتخاب مسیر اشتباه را داشته باشند. 🔹البته طبیعتا باید مسئولیت این انتخاب اشتباه را بپذیرند. در بند سوم ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از طرح حق آزادی بیان عقیده، تاکید می کند که آزادی بیان را نمی توان محدود کرد مگر در مواردی نظیر اینکه آزادی بیان به نظم عمومی، عفت عمومی و حقوق دیگران خدشه وارد کند. 🔹در نتیجه آزادی ها حدودی دارند و فردی که انتخاب می کند مسئولیتش را نیز باید به عهده بگیرد. 🌐 vasael.ir/0003sG 🆔 @vasael_ir
🔸 امام باقر عليه ‏السلام : 🔹انَّ اَعْجَلَ الْخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛ 🔹ثواب صله رحم سريع‏تر از هر كار خيرى به انسان می‌رسد. 📚كافى: ج۲، ص۱۵۲، ح۱۵ 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب باید به سمت عبودیت برود 🌐 vasael.ir/0003sP 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب باید به سمت عبودیت برود 🌐 vasael.ir/0003sP
حجت الاسلام دکتر 🔻 🔹در گام دوم چه باید کنیم؟ من جمله ای را از کتاب هدف زندگی شهید مطهری نقل می کنم که «هدف زندگی، یا عدالت است یا عبودیت؟» بعد در ادامه می گویند که اسلام شرک را قبول نمی کند و یک هدف دارد. عدالت هم می دانیم که هدف نهایی انسان نیست و عبودیت آن هدف نهایی است. 🔹در حقیقت عدالت گامی است برای رسیدن به عبودیت. من از همین جمله ایده گرفتم و می گویم که در گام اول به دنبال عدالت آموزشی رفتیم، حال در گام دوم باید به سمت عبودیت برویم. 🔹نکته مهم این است که باید با توجه به جمعیت 15 میلیونی دانش آموزان و 800 هزار نفری معلمان، ایده بدهیم. دو مطلب و ایده به لحاظ محتوایی و ساختاری وجود دارد اول اینکه در گام اول به گسترش معلومات پرداختیم، حال باید به گسترش معروف بپردازیم. سیاست نخبه گرایی نیز باید برچیده شود چون هم به لحاظ ساختاری هم محتوایی غلط است. 🔹مساله علم دینی باید جدی گرفته شود. باید دانش خود را درونی کنیم. شما در سند تحول نظام آموزشی کشور چه می بینید؟ 60 درصد اهدافی که شما برای خروجی آموزش و پرورش در نظر می گیرد، به گردن معاونت پرورشی است و این معاونت در 20 درصد دیگر هم مشارکت دارد. در حالی که برای درس های دیگر وقت بیشتری گذاشته می شود و برای درس دینی وقت کمی اختصاص می یابد. 🔹حرف من این نیست که ما احتیاجی به ریاضی، فیزیک یا شیمی نداریم بلکه این دروس پایه هستند. ولی حرف من این است که چه مقدار به این دروس بپردازیم؟ چه اندازه برای درس دینی سرمایه گذاری کنیم؟ 🔹مدیریت جهادی باید در آموزش و پرورش حاکم شود. ما نتوانستیم ولایت را درک کنیم. شهید مطهری یک جمله اساسی دارد می گوید ولی فقیه رئیس نیست زیرا رئیس جمهوری اسلامی، رئیس جمهور است و ولی فقیه فوق رئیس است و از جنس ولایت کار را پیش می برد. 🔹برای همین می بنید که تمام ارگان هایی که ربط ولایی با ولی فقیه دارد، خیلی موفق است مثل سپاه قدس. اشتباه ما این است که ولی فقیه را با کل حکومت یکسان کردیم. 🌐 vasael.ir/0003sP 🆔 @vasael_ir
🔸 ایده نهاد علم برای چگونگی عدالت خواهی در نظام جمهوری اسلامی 🔹یازدهمین قسمت از فصل سیزدهم برنامه «زاویه» با موضوع «نقد و بررسی عدالت‌خواهی در ایران» از قاب شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. 🔹قسمت یازدهم فصل سیزدهم برنامه علوم انسانی «زاویه» با سردبیری و اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی و تهیه‌کنندگی حسین پورصلعی نائینی، ساعت ۲۰:۴۰ چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ به روی آنتن زنده شبکه چهار سیما خواهد رفت. 🌐 ytre.ir/ouN 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹رَبِّ أصلِح لي نَفسي، فَإِنَّها أهَمُّ الأَنفُسِ إلَيَّ ، رَبِّ أصلِح لي ذُرِّيَّتي؛ فَإِنَّهُم يَدي وعَضُدي، رَبِّ وأصلِح لي أهلَ بَيتي فَإِنَّهُم لَحمي ودَمي، رَبِّ أصلِح لي جَماعَةَ إخوَتي وأخَواتي ومُحِبِّيَّ؛ فَإِنَّ صَلاحَهُم صَلاحي. 🔹 «خداوندا ! مرا اصلاح فرما؛ زيرا من مهم ترين كس در نزد خويشم. خداوندا ! فرزندانم را برايم اصلاح فرما؛ زيرا آنان دست و بازوى من هستند. خداوندا ! خانواده ام را برايم اصلاح فرما زيرا آنان گوشت و خون من هستند. خداوندا ! جماعت برادران و خواهران و دوستداران مرا برايم اصلاح فرما؛ زيرا صالح بودن ايشان، صالح بودن من است». 📚 قرب الإسناد : ص ۸ ح ۲۶ 🆔 @vasael_ir
🔸بایسته‌ها و ظرفیت‌های فقه سیاسی شیعه برای نیل به عزت اسلامی در روابط بین الملل گزارشی از نشست«بایسته‌های فقه سیاسی شیعه برای نیل به عزت اسلامی در روابط بین الملل»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹 ظرفیت های سلبی و ایجابی نهفته ای در قواعد فقهی موجود وجود دارد که حاکم بر روابط بین الملل است و می تواند در این راستا راهگشا باشد. 🔹جهاد به عنوان یک کتاب در فقه سیاسی از ظرفیت های سلبی در فقه است که غایت آن تأمین عزت قوم تعریف شده است و تجربه تاریخی جهادگران در مقیاس داخلی و منطقه ای این مطلب را ثابت کرده است. 🔹از تألیف قلوب می توان دو تعبیر داشت؛ تألیف قلوب به معنای جلوگیری از همکاری با دشمنان اسلام که تعریف غلطی است، بلکه تألیف قلوب سرمایه گذاری منت گذارانه اسلام بر کفار است که وجه پیشگیرانه در همکاری آنها با کفار حربی دارد. حجت الاسلام دکتر : 🔹با توجه به اهمیت بحث عزت اسلامی در فقه سیاسی لازم بود که دو مقوله بایسته ها، ظرفیت ها و قبل از آن رسالت‌ فقه در این زمینه به صورت دقیق مشخص شود. حجت الاسلام دکتر : 🔹عنوان بحث نیل به عزت اسلامی است؛ اما محتوای بحث بایسته ها است، در صورتی که باید مظاهر عزت و غایت این بحث ناظر به بیانیه گام دوم مطرح می شد. 🌐 fi9.ir/ubre5f 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت توجه حکومت نسبت به ملاک نفس حکم و ملاک رعایت احکام 🌐 b2n.ir/66261 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت توجه حکومت نسبت به ملاک نفس حکم و ملاک رعایت احکام 🌐 b2n.ir/66261 🆔 @v
گزارشی از اولین نشست ایده گفتارهای فقه حکومتی🔻 حجت الاسلام : 🔹حاکم اسلامی ممکن است برای حفظ یک مباح با حکم الزامی تزاحم کند، این تزاحم اصطلاحی است؛ مباحات می شوند موضوع برای «رعایت احکام اسلامی». در این صورت مباحات، احکام الزامی، احکام وضعی و... همگی به نحو یکسان «وجوب رعایت» دارند. 🔹در حقیقت این وجوب رعایت با وجوب رعایت دیگر تزاحم پیدا می کند، آنگاه باید اهم و مهم کنیم؛ بنابراین با این نظریه می توان گفت که احکام وضعی یا مقاصد شریعت نیز می توانند طرف تزاحم قرار بگیرند. 🔹این نظریه اقتضائاتی دارد؛ اول اینکه مرجحات آن فرق می کند، مثل ربا. ربا ملاکی دارد، اگر حرمت ربا را در بانکداری برداریم، اهم ملاکاً چیست؟ بین ملاک حرمت ربا و وجوب حفظ یک حکم دیگر تزاحم واقع می شود. 🔹در اصول، مباح هیچ گاه طرف تزاحم واقع نمی شود و هموارد در تنافی با حکم الزامی کنار می رود ولی در این نظریه چون حیثیت حکم شرعی ملاک است ممکن است وجوب رعایت یک مباح، از ملاک یک حکم الزامی هم اقوی باشد. مباحات گاه اقتضایی است و گاه لا اقتضائی، آنچه گفته شد درباره مباحات اقتضائی است. 🔹بنابراین حکومت می بایست دو چیز را رعایت کند؛ 1) ملاک نفس حکم 2) ملاک رعایت احکام. 🔹به عنوان مثال در جایی که حکم الزامی با حکم مباح تزاحم می کند، به لحاظ نفس حکم، ملاک حکم الزامی اقوی است اما ممکن است این حکم مباح، مبتلابه مردم باشد، در این صورت ممکن است ملاک رعایت حکم مباح، بر ملاک حکم الزامی غلبه پیدا کند. یا اینکه حکم الزامی چندان برای مردم واضح نباشد و اگر حکومت بخواهد به آن الزام کند مشکل ساز شود. 🌐 b2n.ir/66261 🆔 @vasael_ir
🔸ضمانت اجرایی نقشه فقهی الگوی پیشرفت اسلامی حجت‌الاسلام #علی_کشوری: 🔹یکی از ویژگی های مشترک نظریات فقهی در زمینه الگوی پیشرفت اسلامی این است که تقدیر را تغییر می دهد یعنی تحولات درون نظام اجتماعی تابع تقدیر است و تابع مفهوم رزق می باشد. 🔹ما معتقدیم رزق و تقدیر هم تابع مناسکی هستند لذا از نظر فقه ما، اولین ویژگی آنها این است که باعث تغییر در ابناء بشر می شود و رزق آنها توسعه پیدا می کند. 🔹ویژگی دوم این است که به تبویب تمام این نظریات بر اساس الگوی ساخت می پردازد. الگوی ساخت نیز خود شامل سه بخش می شود، بخش تعریف، بخش تصویر و بخش تصمیم. 🔹در بخش تعریف، موضوع را فقهی تعریف می کنیم. در بخش تصویر، فواید تعریف ارائه شده را برای سبک زندگی مردم بحث می کنیم و در نهایت در بخش تصمیم اقدامات عملیاتی را تشریح می نماییم. 🔹پس تمام نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی دارای بخش تصمیم است و اینکه ما ادعا می کنیم نقشه الگوی پیشرفت جامعه اسلامی همین الان قابلیت اداره جامعه را دارد به دلیل غلبه وجود تصمیم در این نظریات فقهی است. 🌐 b2n.ir/81119 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نگاهی بر حق مطالبه‌گری از مسئولان 🌐 b2n.ir/91786 🆔 @vasael_ir