eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
228 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅به زودی باهم بررسی خواهیم کرد قید ذات و قید حدث را در نحو مفهومی چطور تشخیص بدهیم ونقش آنها را بررسی کنیم
〽️〽️یکبار برای همیشه باید مشکل را حل کرد و الا آخرش می گوییم از ما گذشت بله، می دانیم 🔻«سخته به کسی که پاهاش تاول زده و راه زیادی اومده بگی مسیرتو اشتباه اومدی و باید برگردی». ⁉️ اما ادامه دادن مسیر اشتباه سخت تر نیست؟؟؟ بالاخره از یه جایی باید برگشت، و هرچه زودتر، بهتر. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️شوخی : همه اش دلهره داریم نکنه الان یک سوال بپرسند یک متن را بگویند بخوان . 🔸 یاد اون جوکی افتادم که میگه: «طرف خورد زمین، برای اینکه ضایع نشه، تا خونش سینه خیز رفت!!»😅 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺الان که بهترین وقت است برای یادگیری و فهمیدن و لذت بردن چرا یکبار برای همیشه مشکل را حل نکنی و هم لذت ببری هم مفید باشی 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑صلیت فی المسجد 👈سوال: فی المسجد آیا مفعول فیه است؟ ⭕️جواب: مسجد اسم مکان محدود است از جمله شرائطش ظهور فی در آن است نتیجه: بله مفعول فیه است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔷🔷ما اگر بتوانیم نقش معنایی کلمات را بفهمیم نقش عنوانی آنها را هم خواهیم فهمید . ➕ضربت زید تادیبا 👈تادیبا علت زدن است و علت زدن در ادبیات عرب مفعول له است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅✅ در جمله ما رکن داریم و قیود ⭕️⭕️ اگر قید منصوب قید برای ذات باشد صدرصدحال است 🔷جاء زید راکبا راکبا قید است برای زید که ذات است پس حال است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️به سه مثال زیر توجه کنید جاء زید مسرعا جاء زید سریعا جاء زید بسرعه 👈سوال: نفش مسرعا و سریعا بسرعه چیست؟ ➕بر اساس نحو مفهومی بررسی می کنیم 💫مسرعا قید است یا ارکان؟ قید است 💫قید حدث است یا قید ذات؟ نکته : زید ذات -جاء حدث حالا باید ببینیم مسرعا اسم فاعل قیدا کدام یکی از اینهاست بله قید زید است ☄مسرعا پس قید ذات است در نتیجه حال است و لا غیر 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ☘☘☘ 🌸🌸🌸 ☘☘☘ 💠موضوع :اگر مبتدا و خبر هر دو معرفه باشند 🌐 اوّلين قسم از مواضع سه‌گانه‌اى كه حكم به مبتدا بودن اسم مقدّم مى‌شود در اين صورت است كه هردو معرفه باشند. ♦️ لازم به ذكر است كه رتبه‌ معارف از حيث تعريف به اين ترتيب است: 1- ضمير. 2- علم. 3- اسم اشاره. 4- موصول و اسم محلّى به الف و لام. ♦️نکته : و بايد توجه داشت كه مضاف به هركدام از اينها، حكم همان قسم را دارد به غير از مضاف به ضمير كه در حكم علم و در رتبه دوّم است، مگر اينكه آن اسم مضاف به ضمير، مصدر باشد كه در اين صورت در حكم ضمير است. ♦️با ملاحظه به مطلب فوق، بايد دانست كه چه هردو اسم معرفه در يك رتبه باشند، مثل: اللَّهُ رَبُّنا «الشورى/ 15» و چه مختلف الرتبه باشند، مانند: «زيد الفاضل» و «الفاضل زيد»، حكم به مبتدا بودن اسم مقدّم كه «اللّه» در مثال اوّل و «زيد» در مثال دوّم و «الفاضل» در مثال سوم است مى‌شود. 🔷هذا هو المشهور: اين قول مشهور در بين آراى علماست. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔻 حرکت اگه در مسیر درست نباشه، بیشتر از مقصد دورِت میکنه ها!! 🔸 از من گفتن بود. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔵 کلمه‌ی «ذهب» همراه با انَّ الْمُتَّقِينَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْيَا وَ آجِلِ الْآخِرَة در تعبیر «ذهب بـ» ، حرف باء به معنای تعدیه بالمعنی الأخص است. معنای «ذهب بـ» هم به معنای رفتن نیست بلکه به معنای بردن است. معنای جمله هم این است که «متقین سود دنیای عاجل و آخرت آجل را بردند.» 🔻حالا این ترجمه‌ها را نگاه کنید: ❌ترجمه‌ی آقای دشتی: پرهيزكاران از دنياى زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند! ❌ آقای آقامیرزایی: پرهيزگاران رفتند با شتاب از دنيا و از آخرت بهره‏مند شدند! ❌آقای بهشتی: پرهيزكاران با سود اين جهان و بهره آن جهان از جهان بيرون شتافتند! ترجمه فیض الاسلام و برخی دیگر از مترجمان دقیق‌تر است: ✅ آقای فیض الإسلام: پرهيزكاران (سود) دنياى گذرنده و (سود) آخرت آينده را بردند. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
في قوله: {فلا جناح عليه} وشبه الجملة من الجار والمجرور﴿عليه﴾ يتعلق بمحذوف خبر لـ (لا) تقديره: (موجود). 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅تفاوت کلیدی حال و مفعول مطلق حال همیشه با ذات مرتبط است و مفعول مطلق با حدث 🤔🤔🤔🤔 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️مثال برای فرق مفعول مطلق با حال: 💫جاء زید راکبا: راکبا حال است برای زید که ذات است 💫ضربت زیاد ضربا ضربا مفعول مطلق است قید است برای ضرب که حدث است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️جمله اسمیه: 💫جمله اسمیه جمله ای است که با اسم شروع شود 💫جمله اسمیه جمله ای است که اولین رکن آن اسم باشد . ⚡️مثال: فبای آلاء ربکما تکذبان 🛑اولش اسم است اما جمله اسمیه نیست ⭕️نحو مفهومی: اول ارکان را مشخص می کنیم فعل و فاعل 〽️بعد برای جارو مجرور متعلق به تکذبان است و آلاء و ربکما هم مضاف الیه است پس طبق ارکان جمله ما فعلیه است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️تفاوت کلیدی مضاف و مضاف الیه و موصوف و صفت: موصوف و صفت را می توان جمله قرار داد اما مضاف و مضاف الیه را نمی توان 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️توجه: در صرف اعلال و تخفیف همزه و ادغام برای رفع ثقالت است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑دانش صرف یک دانش شیعی است که تکوین آن با مازنی شیعه است 🛑نحو هم بنیان‌گذارش امیرالمومنین ع است سیوطی با آنکه به امام علی ع مهر ندارد اما در اول سیوطی می گوید این علم از امام علی است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫 نقش کلام نافعا دائما را در این عبارت مشخص کنید؟ احببت کلام معلمی لانه کان کلاما نافعا دائما ⚡️گام اول: جمله ما جمله فعلیه نسخه است ⚡️پس ارکانش را باید پیدا کنیم کان =فعل و مسند و هو=مسندالیه نافعا =قید و دائما=قید ⭕️نافعا قید برای کلام است و مصدر هم زمان حدث دلالت دارد که عامل باشد اینجا عامل نیست پس حدث نیست در نتیجه از مفاعیل نیست ذات هم نیست می ماند توابع نقش نافعا صفت کلاما است ⭕️دائما: قید کان است دلالت بر زمان دارد پس مفعول فیه است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫نقش کلمه حقا را در عبارت زیر مشخص کنید ؟ یطالب هذا المجاهد حقا قد طلبه الظالمون ⭕️گام اول: جمله فعلیه است ارکانش یطالب=فعل. و هذا المجاهد=فاعل حقا=قید ⭕️گام دوم: قید حدث است یا ذات یا رافع ابهام اینجا می بینم قید یطالب است پس قید حدث است ⭕️چون قید ی است که فعل بر آن انجام گرفته پس مفعول فیه است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫نقش کلمه صبرا جمیلا را در عبارت زیر مشخص کنید ندعو الله آن یهبنا صبرا جمیلا عند المصائب ⭕️گام اول : جمله فعلیه است ارکان آن یهب=فعل. و. نا:فاعل. و صبرا= قید. جمیلا=قید ⭕️گام دوم: صبرا قید یهبنا است پس قید حدث است پس از مفاعیل است چون فعل بر آن انجام گرفته پس مفعول به است ⭕️ جمیلا قید صبرا است چون صبرا حدث ندارد و ذات هم نیست از توابع است یعنی صفت 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔷عین المفعول المطلق ۱)احببت کلام معلمی لانه کان کلاما نافعا دائما ۲)یطالب هذا المجاهد حقا قدسلبه الظالمون ✅۳)من یصبر فی الشدائد یجد ثمرته فی حیاته حقا ۴)ندعو الله آن یهبنا صبرا جمیلا عند المصائب 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110