⭕️جمله بر دو نوع است :
👈جمله اسمیه
👈جمله فعلیه
🛑جمله ای که اولین رکن آن اسم باشد جمله اسمیه است
🛑جمله ای که اولین رکن آن فعل باشد جمله فعلیه است
⚡️مثال: الحمد لله(اولین رکنش یعنی مسندالیه اسم است پس جمله اسمیه است )
⚡️جمله اسمیه دو رکن دارد مسندالیه (مبتدا)و مسند(خبر)
🛑جمله اسمیه هم بر دو گونه است :
جمله ساده-جمله غیرساده
⭕️جمله ساده: جمله ای که بدون نواسخ می آید .پس الحمدلله جمله ساده است
#جمله_اسمیه
#جمله_فعلیه
#جمله_ساده
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫توجه :
بعضی ها سوال می پرسند آیا از معنا به ترکیب می رسیم یا از ترکیب به معنا ؟
🌱این سوال در واقع مغالطه است چون ما اول یک معنای اجمالی داریم بر آن اساس ترکیب می کنیم بعد معنای تفصیلی بدست می آوریم .
🛑مثال:
ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین
معنای اجمالی: می دانیم جمله اسمیه است مبتدا و خبر لازم دارد و راجع به قرآن بحث می کند ذلک مبتدی آن است و خبر می تواند الکتاب باشد یا لاریب فیه یا هدی للمتقین باشد یا هر سه باشند این بعد از ترکیب مفسر براساس قرائن آن را مشخص می کند
#تجزیه
#ترکیب
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑🛑🛑در جمله ما ارکان و قیود است و قیود یا منصوری یا مجروری یا توابع است
✅منظور از منصوبی (مفاعیل-حال-تمیز) می باشد .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
مثال:
⭕️ضرب زید بکرا
ضرب=ارکان و زید =ارکان و بکرا=قید منصوبی
⭕️ضرب زید ضربا
ضرب=ارکان. و زید=ارکان. و ضربا=قید منصوبی
⭕️ضرب زید ضرب الامیر
زید=ارکان و زید= ارکان و ضرب الامیر= قید منصوبی
⭕️ضرب زید بکرا تادیبا
ضرب=ارکان و زید= ارکان و بکرا=قید منصوبی و تادیبا=قید منصوبی
#قیدمنصوبی
#ارکان
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅به زودی باهم بررسی خواهیم کرد قید ذات و قید حدث را در نحو مفهومی چطور تشخیص بدهیم ونقش آنها را بررسی کنیم
〽️〽️یکبار برای همیشه باید مشکل را حل کرد و الا آخرش می گوییم از ما گذشت
بله، می دانیم
🔻«سخته به کسی که پاهاش تاول زده و راه زیادی اومده بگی مسیرتو اشتباه اومدی و باید برگردی».
⁉️ اما ادامه دادن مسیر اشتباه سخت تر نیست؟؟؟
بالاخره از یه جایی باید برگشت، و هرچه زودتر، بهتر.
#برگشت
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️شوخی :
همه اش دلهره داریم نکنه الان یک سوال بپرسند یک متن را بگویند بخوان .
🔸 یاد اون جوکی افتادم که میگه:
«طرف خورد زمین، برای اینکه ضایع نشه، تا خونش سینه خیز رفت!!»😅
#شوخی
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺الان که بهترین وقت است برای یادگیری و فهمیدن و لذت بردن چرا یکبار برای همیشه مشکل را حل نکنی و هم لذت ببری هم مفید باشی
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑صلیت فی المسجد
👈سوال: فی المسجد آیا مفعول فیه است؟
⭕️جواب: مسجد اسم مکان محدود است از جمله شرائطش ظهور فی در آن است
نتیجه: بله مفعول فیه است
#مفعول_فیه
#اسم_مکان
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔷🔷ما اگر بتوانیم نقش معنایی کلمات را بفهمیم نقش عنوانی آنها را هم خواهیم فهمید .
➕ضربت زید تادیبا
👈تادیبا علت زدن است و علت زدن در ادبیات عرب مفعول له است.
#مفعول_له
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅✅ در جمله ما رکن داریم و قیود
⭕️⭕️ اگر قید منصوب قید برای ذات باشد صدرصدحال است
🔷جاء زید راکبا
راکبا قید است برای زید که ذات است پس حال است.
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️به سه مثال زیر توجه کنید
جاء زید مسرعا
جاء زید سریعا
جاء زید بسرعه
👈سوال: نفش مسرعا و سریعا بسرعه چیست؟
➕بر اساس نحو مفهومی بررسی می کنیم
💫مسرعا قید است یا ارکان؟
قید است
💫قید حدث است یا قید ذات؟
نکته : زید ذات -جاء حدث
حالا باید ببینیم مسرعا اسم فاعل قیدا کدام یکی از اینهاست بله قید زید است
☄مسرعا پس قید ذات است در نتیجه حال است و لا غیر
#حال
#ذات
#حدث
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
☘☘☘
🌸🌸🌸
☘☘☘
💠موضوع :اگر مبتدا و خبر هر دو معرفه باشند
🌐 اوّلين قسم از مواضع سهگانهاى كه حكم به مبتدا بودن اسم مقدّم مىشود در اين صورت است كه هردو معرفه باشند.
♦️ لازم به ذكر است كه رتبه معارف از حيث تعريف به اين ترتيب است:
1- ضمير. 2- علم. 3- اسم اشاره. 4- موصول و اسم محلّى به الف و لام.
♦️نکته : و بايد توجه داشت كه مضاف به هركدام از اينها، حكم همان قسم را دارد به غير از مضاف به ضمير كه در حكم علم و در رتبه دوّم است، مگر اينكه آن اسم مضاف به ضمير، مصدر باشد كه در اين صورت در حكم ضمير است.
♦️با ملاحظه به مطلب فوق، بايد دانست كه چه هردو اسم معرفه در يك رتبه باشند، مثل: اللَّهُ رَبُّنا «الشورى/ 15» و چه مختلف الرتبه باشند، مانند: «زيد الفاضل» و «الفاضل زيد»، حكم به مبتدا بودن اسم مقدّم كه «اللّه» در مثال اوّل و «زيد» در مثال دوّم و «الفاضل» در مثال سوم است مىشود.
🔷هذا هو المشهور: اين قول مشهور در بين آراى علماست.
#مبتدا
#معرفه
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔻 حرکت اگه در مسیر درست نباشه، بیشتر از مقصد دورِت میکنه ها!!
🔸 از من گفتن بود.
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔵 #ترجمهی کلمهی «ذهب» همراه با #باء_تعدیه
انَّ الْمُتَّقِينَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْيَا وَ آجِلِ الْآخِرَة
#نامه_27 #نهج_البلاغه
در تعبیر «ذهب بـ» ، حرف باء به معنای تعدیه بالمعنی الأخص است. معنای «ذهب بـ» هم به معنای رفتن نیست بلکه به معنای بردن است.
معنای جمله هم این است که «متقین سود دنیای عاجل و آخرت آجل را بردند.»
🔻حالا این ترجمهها را نگاه کنید:
❌ترجمهی آقای دشتی: پرهيزكاران از دنياى زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند!
❌ آقای آقامیرزایی: پرهيزگاران رفتند با شتاب از دنيا و از آخرت بهرهمند شدند!
❌آقای بهشتی: پرهيزكاران با سود اين جهان و بهره آن جهان از جهان بيرون شتافتند!
ترجمه فیض الاسلام و برخی دیگر از مترجمان دقیقتر است:
✅ آقای فیض الإسلام: پرهيزكاران (سود) دنياى گذرنده و (سود) آخرت آينده را بردند.
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
في قوله: {فلا جناح عليه}
وشبه الجملة من الجار والمجرور﴿عليه﴾ يتعلق بمحذوف خبر لـ (لا) تقديره: (موجود).
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅تفاوت کلیدی حال و مفعول مطلق
حال همیشه با ذات مرتبط است و مفعول مطلق با حدث
🤔🤔🤔🤔
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️مثال برای فرق مفعول مطلق با حال:
💫جاء زید راکبا:
راکبا حال است برای زید که ذات است
💫ضربت زیاد ضربا
ضربا مفعول مطلق است قید است برای ضرب که حدث است
#مفعول_مطلق
#حال
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️جمله اسمیه:
💫جمله اسمیه جمله ای است که با اسم شروع شود
💫جمله اسمیه جمله ای است که اولین رکن آن اسم باشد .
⚡️مثال: فبای آلاء ربکما تکذبان
🛑اولش اسم است اما جمله اسمیه نیست
⭕️نحو مفهومی:
اول ارکان را مشخص می کنیم فعل و فاعل
〽️بعد برای جارو مجرور متعلق به تکذبان است و آلاء و ربکما هم مضاف الیه است پس طبق ارکان جمله ما فعلیه است.
#جمله_اسمیه
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️تفاوت کلیدی مضاف و مضاف الیه و موصوف و صفت:
موصوف و صفت را می توان جمله قرار داد اما مضاف و مضاف الیه را نمی توان
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️توجه:
در صرف اعلال و تخفیف همزه و ادغام برای رفع ثقالت است
#اعلال
#تخفیف
#ادغام
#ثقالت
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110