*آفتابه و ايمان*
.
قديما، مستراح رفتن، مكافات داشت؛ جداى از بوى توالت🤧 و ديدن منظره گودىِ "هرمِ نجاست"😱، و ترس از اينكه، يكهو نيفتى توى قعر چاله هرم😩؛ مهمترين مشكل خلاء رفتن، مرحله آخرش بود.
بايد آفتابهاى كه از تو حوضِ حياط، پر "آبِ سبزِ لجنى" كرده بودى و بوى ماهى و خرّه مىداد رو، با تخصص خاصى، ازش استفاده كنى.
در اين مرحله، دو مشكل اساسى پيشرو بود:
اول اينكه، آفتابه "مسى" بود و بسيار سنگين؛ يعنى كنترل دسته آفتابه، همزمان حفظ تعادل بر روى هرم ترسناك خلاء، مصيبتى بود خودش.
دوم و مهمتر از همه مصائب توالت رفتن، شستن و طهارت گرفتن "ماتحت" بود؛ آفتابه، فشار آب نداشت؛ و مثل آبِ سماور، اونم به صورت منحنى، آب مىريخت.
گلاب به روتون😅، يه گندهكارى خاصى رخ مىداد تا آدما از بيت الخلاء، بيان بيرون.
جالبه بدونيم كه قديما، كسى دستشو صابون نمىزد؛ و خيلى وقتها هم، با همان دست خيس بحرانزده، مىآمدن در مجلس، رديفى همه رو ماچ و بوسه مىكردن🤢
حالا كه فكرشو مىكنم؛ چقدر اونوقتا، زندگىها "مزه" داشته😂
.
*نكته*
اينا رو گفتم كه، بدونيم چهل سال پيش وضع "توالت و طهارت" چطورى بوده؛ حالا فكرشو بكنيد كه ١٤٠٠ سال پيش، "چطورىتر" بوده؟!
دوست دارم الان از وسواسىها، كه نيم ساعت تو دستشويى خودشونو مىشورن، بپرسم: آيا مىدونن كه مسلمانهاى صدر اسلام، چطورى خودشونو مىشستن؟
#منبرکوتاه
#وسواس
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
خیرات حسان
[نیکو زنان زیبا ]
به بهانه روز بزرگداشت حضرت #ام_النبین
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قال الله الحکیم؛ إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
⚪️مقدمه
زنانی برتر از حور و ملک که در قرآن کریم از آنها با عنوان «خیرات حسان»یاد شده است.
چه فراوانند زنانی که با نیل به کمالات ، به مقاماتی رسیده اند که از مردها بلکه از حور و فرشته سبقت گرفته اند.
امام صادق(ع) در تفسیر عبارت «خیرات حسان» فرمودند: اَلْخَيْرَاتُ اَلْحِسَانُ مِنْ نِسَاءِ أَهْلِ اَلدُّنْيَا هُنَّ أَجْمَلُ مِنَ اَلْحُورِ اَلْعِينِ. خیرات حسان ، زنان دنیا هستند که از حورالعین زیباترند.
در حدیث دیگری فرمود؛ هُنَّ صَوَالِحُ الْمُؤْمِنَاتِ الْعَارِفَاتِ خیرات حسان، زنان نیکویی هستند اهل ایمان و عرفان بودند.
☑️زنان اسوه در قرآن کریم
خداوند در قرآن کریم برخی زنان نیک را اسوه و الگوی همه مومنان اعم از زن و مرد بیان فرموده است؛
➖ مثلا در آیه یازدهم سوره تحریم فرمود:
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ.
و خداوند، برای مؤمنان (آسیه) زن فرعون را مَثَل آورد هنگامی که (از شوهر کافرش بیزاری جست و) عرض کرد: بار الها (من از قصر فرعونی و عزت دنیوی او گذشتم) تو خانهای برای من نزد خود در بهشت بنا کن و مرا از شرّ فرعون (کافر) و کردارش و از قوم ستمکار نجات بخش.
🔹آسیه، زن نامآوری است که در دفاع از دین خدا و پیامبر الهی و مبارزه با ظلم و ستم فرعون در تاریخ ضربالمثل شده است. آسیه با اعلام انزجار از ظلم و ستم فرعون، با خوی فرعونی و طاغوتی مخالفت و مبارزه و نسبت به آن ابراز تنفر میکند. این بانوی گرامی دارای درایت، روشنبینی و از خودگذشتگی بود. او سالها به طور مخفیانه یکتاپرستی کرد تا سرانجام در راه مبارزه علیه ظلم و بیعدالتی در راه حق به شهادت رسید.شهادت آسیه، بیانگر این پیام است که در محیط فاسد و در جامعه ستمکار نیز میتوان پاک بود.
➖و در آیه دوازده سوره تحریم فرمود: وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی اَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَ کَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ؛
و همچنین( مثل برای مؤمنان) مریم دختر عمران است ، که دامان خود را پاک نگه داشت و ما از روح خود در آن دمیدیم، او کلمات پروردگار و کتابهایش را تصدیق کرده و از مطیعان فرمان خدا بود».
در این آیه، خصوصیت حضرت مریم به عنوان پاکدامنی و فرمانبرداری خدا بیان شده است.
🔹داستان حضرت مریم(س) در قرآن، یکی از شگفتانگیزترین و جالبترین داستانهای قرآنی است. حضرت مریم(س) تنها زنی است که نام مبارکش در ۱۲ سوره قرآن مجید و ۳۴ آیه به صراحت ذکر شده است، اما شرح احوال او بیشتر در دو سوره آلعمران و مریم بیان شده است. آن حضرت، نمونه انسان کامل و متجسم فضایل معنوی است. او توانست در مسیر تعالی و رشد شخصیت خدایی خود، الگوی سالکان اعم از زن و مرد باشد. او که مظهر عفاف و پاکدامنی بود، به درجهای رسید که توانست به عنوان مادر حضرت عیسی(ع) به عنوان پیامبر اولوالعزم برگزیده شود.
استاد مطهری مینویسد:
كار او به آنجا كشيده شده بود كه در محراب عبادت همواره ملائكه با او سخن مىگفتند و گفتوشنود مىكردند، از غيب براى او روزى مىرسيد، كارش از لحاظ مقامات معنوى آنقدر بالا گرفته بود كه پيغمبر زمانش را در حيرت فرو برده، او را پشت سر گذاشته بود، زكريا در مقابل مريم مات و مبهوت مانده بود.
🔷این نکته را متذکر شویم که خداوند در قرآن کریم روی مصلحت حفظ قرآن کریم از دسیسه و تحریف بدون تصریح به اسم بانوی بزرگ اسلام و سرور زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) در آیاتی از قرآن ایشان را مورد تجلیل قرار داده که در جمله آن، آیات سوره انسان می باشد.
همچنین مادر با جلالت آن حضرت حضرت خدیجه را نیز با اشاره مورد ستایش قرار داده همین طور برخی دیگر از زنان خوب یا بد صدر اسلام با اشاره های مورد توجه قرار گرفته اند.
🔻 ادامه دارد 👇👇
#منبرکوتاه
#مناسبتی
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
خیرات حسان [نیکو زنان زیبا ] به بهانه روز بزرگداشت حضرت #ام_النبین بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرّ
☑️ده ویژگی الهی زنان و مردان
طبق آیه ای که در اول بحث تلاوت شد خداوند ده ویژگی را برای انسان های شایسته بیان فرموده است که این ویژگی عبارتند از؛
❶ و❷ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ
چهار معنی برای مسلم گفته شده است؛ ۱.انقیاد و امتثال دستورات الهى
۲. داخل شدن در سلم بعد از حرب
۳. تفویض امور به خداوند
۴. خالص کردن اعمال
در مورد مومن جمعى فرمودهاند: اسلام و ایمان به یک معنى، و تکرار آن به جهت اختلاف لفظین است.
برخی دیگر معتقدند اسلام اقرار به زبان، و ایمان تصدیق به قلب است.
در بحار الانوار از پیامبر روایت شده است؛ الا انبّئکم لم سمّى المؤمن مؤمنا؟ لایمانه النّاس على انفسهم و اموالهم. الا انبئکم من المسلم؟ المسلم من سلم النّاس من یده و لسانه، فرمود: آیا خبر دهم شما را چرا نامیده شده ایمان آورنده مؤمن، به جهت مأمون بودن او مردمان را بر نفوس و اموالشان؛ آیا خبر دهم کیست مسلمان؟ مسلمان کسى است که مردم از دست و زبان او در امان باشند.
❸ وَ الْقانِتِینَ وَ الْقانِتاتِ
و مردان و زنانى که ثبات ورزیدهاند در وظایف طاعات و مداومت مىنمایند به انواع عبادات. یا مردان و زنانى که دعا کنندهاند.
❹وَ الصَّادِقِینَ وَ الصَّادِقاتِ:
و مردان و زنانى که راستگویانند در اقوال و افعال.
❺وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِراتِ
و مردان و زنانى که صبر کنندهاند در بجاآوردن طاعات و پرهیز از محرمات و بردبارى و تحمل ناملایمات و مصیبات.
❻وَ الْخاشِعِینَ وَ الْخاشِعاتِ
و مردان و زنان ترسکاران به قلوب و جوارح، یا تواضع کنندگان براى خدا، یا چون نماز گذارند با قلب متوجه و به راست و چپ نگاه نکنند و به چیزى مشغول نشوند.
❼وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ
و مردان و زنان صدقه دهندگان به آنچه واجب است در مال ایشان از زکات و خمس.
❽ وَ الصَّائِمِینَ وَ الصَّائِماتِ
و مردان و زنان روزهداران براى خدا (مراد روزه واجب است).
❾وَ الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ
آنهاکه نگهدارندهاند فرجهاى خود را از حرام و زنانى که نگهدارندهاند خود را از حرام که آثار عفت و عصمت و نجابت باشد.
❿ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِراتِ
و مردانى که یاد کنندهاند خدا را بسیار در زمان بسیار و مکان بسیار به قلب و لسان.
و زنان یاد کننده خدا را به طریق مذکور. و قرآن خواندن و دعا و مشغول شدن به آنچه رضاى خدا و آثار حق پرستى باشد داخل است.
حضرت صادق(ع) فرمود : من بات على تسبیح فاطمة کان من الذّاکرین اللّه کثیرا و الذّاکرات فرمود هر که بخوابد در شب و تسبیح حضرت فاطمه علیها السّلام را گوید از جمله جماعت «ذاکرین الله کثیرا» باشد.
🔴ویژگی های اختصاصی زنان شوهردار
پیامبر فرمود : إِنَّ خَيْرَ نِسَائِكُمُ اَلْوَلُودُ اَلْوَدُودُ اَلْعَفِيفَةُ اَلْعَزِيزَةُ فِي أَهْلِهَا اَلذَّلِيلَةُ مَعَ بَعْلِهَا اَلْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِهَا اَلْحَصَانُ عَلَى غَيْرِهِ اَلَّتِي تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطِيعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلاَ بِهَا بَذَلَتْ لَهُ مَا يُرِيدُ مِنْهَا وَ لَمْ تَبَذَّلْ كَتَبَذُّلِ اَلرَّجُلِ.
به راستى بهترين زنان شما زنى است كه بسيار بچهزا، مهربان و دوستداشتنى، پاكدامن باشد، در خاندانش عزيز و محترم، و نسبت به شوهرش فزونى باشد، خود را براى همسرش بيارايد، ولى نسبت به مردان ديگر كنارهگير و پاكدامن باشد؛ گفتار شوهرش را بشنود و از خواستهاش اطاعت كند، و هنگامى كه با او تنها مىشود هرچه از او مىخواهد انجام دهد، ولى همانند مردان آرايش را رها نمىكند.(۱)
🔷زنان با ایمان برتر از حور
ام سلمه از پیامبر سؤال کرد آیا ما زنان مؤمن بر حورالعین برتری داریم؟
پیامبر فرمود: «و الذی نفسی بیده فضل المخدوم علی الخادم کفضل القمر لیلة البدر علی سائر الکواکب»
" برتری مخدوم بر خدمتگزار در آنجا همچون برتری ماه در شب چهارده بر سایر کواکب است.
ام سلمه سوال کرد : سبب فضیلت ما بر حوری ها چیست؟
پیامبر فرمود: شما در دنیااهل نماز ، روزه،زناشویی، طهارت و تحمل بارداری و خانه داری بودید و عدالت خداوند اقتضا میکند که شما را بر آنها برتری دهد..
زنان با ایمان، در بهشت شکوه و جلالتی دارند که حوری ها که برای خدمت گذاری آنان می آیند عرق شرم دارند.(۲)
☑️زنان اسوه در بیان احادیث
در احادیث زنانی به عنوان برترین زنان و اسوه ی مؤمنان معرفی شده اند.
پیامبر فرمود: أفضَلُ نِساءِ أهلِ الجَنّةِ : خَديجَةُ بِنتُ خُوَيلِدٍ ، و فاطِمَةُ بِنتُ مُحمّدٍ صلى الله عليه و آله ، و مَريَمُ بِنتُ عِمرانَ ، و آسِيَةُ بِنتُ مُزاحِمٍ امرأةُ فِرعَونَ···
برترين زنان بهشت عبارتند از: خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمّد صلى الله عليه و آله ، مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم همسر فرعون···(۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
#منبرکوتاه
#مناسبتی
#ام_النبین
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
ویرگول (منبرکوتاه)
☑️ده ویژگی الهی زنان و مردان طبق آیه ای که در اول بحث تلاوت شد خداوند ده ویژگی را برای انسان های شای
🔻در ادامه نکاتی در ارتباط با شخصیت با عظمت ام العباس حضرت ام النبین تقدیم میگردد🔺
شعر
السلام ای گوهر دریای عشق
السلام ای لاله صحرای عشق
السلام ای مظهر صبر و وفا
السلام ای زوجه شیر خدا
السلام ای مادر سلطان عشق
همسر مولا امیرالمومنین
مظهر مهر و وفا ام النبین
نام تو دیباچه دیوان عشق
السلام ای مفخر ما شیعیان
ای فدای نام تو اهل جهان
بر ابوفاضل به دنیا مادری
زین سبب بر کل عالم مفخری
🔷نکته
در این که روز وفات حضرت ام البنین چه روزی بوده است منبع معتبری پاسخ به این سوال را ثبت نکرده است اما کار خوبی که انجام شده است یک روز به عنوان روز بزرگداشت این بانوی باعظمت انتخاب شده است که عبارت است از سیزدهم جمادی الثانی.
💠داستان ولادت ام النبین
در کتب تاریخی نوشته اند: حَزام بن خالد به همراه جمعی از «بنی کلاب» به سفر رفته بود. در یکی از شب ها به خواب فرو رفت و در عالم رؤیا دید که در زمین سرسبزی نشسته است و مرواریدهای درخشانی از اطراف بر دستان او می ریزد و او از زیبایی آنها متعجب می شود. سپس مردی را می بیند که به سوی او می آید از طرف بلندی و هنگامیکه به او می رسد سلام می کند و حزام او را جواب می دهد. آن مرد به او می گوید: این مروارید را به چه قیمت می فروشی؟ حزام نگاه کرد و آن درّ زیبا را در دستان خود دید؛ رو به مرد کرده و گفت: من قیمت این درّ را نمی دانم که به شما بگویم، شما آن را به چه قیمت خریداری؟ مرد گفت: من نیز نمی دانم قیمت او را ولی این هدیه ای است که یکی از پادشاهان عطا کرده است. و من ضامن هستم برای تو به چیزی که از درهم و دینار بالاتر است. حزام گفت: آن چیز چیست؟ مرد گفت: تضمین می کنم که او شرافت و سیادت ابدی دارد و بهره و بزرگی از او است. حزام گفت: آیا این را برایم ضمانت می کنی؟ و مرد پاسخ داد: آری. و حزام در پایان به مرد گفت: و تو اکنون واسطه در این امر می شوی.
و مرد نیز گفت: و من واسطه می شوم؛ او را به من اعطاء کرده اند و من به تو عطا می کنم. وقتی حزام از خواب بیدار شد رؤیای خود را برای بنی کلاب گفت و خواستار تعبیر آن شد. یکی از خاندان وی گفت: اگر رؤیای صادقه باشد دختری روزی تو خواهد شد که یکی از بزرگان او را عقد خواهد کرد و به سبب این دختر مجد و شرافت و آقایی نصیب تو خواهد شد. و هنگامی که او از سفر برگشت، ثمامة بنت سهیل، همسر باوفای او، که حامله بود وضع حمل کرده و دختری چونان مروارید درخشان وزیبا به دنیا آورد. حزام پس از آگاه شدن از تولد دخترش به خود گفت: «قد صدّقت الرؤیا» و از این بشارت شاد و مسرور شد. نام او را «فاطمه» نهاد، و به رسم عرب کنیه ای برای وی برگزیدند که «ام البنین» بود. به هر حال پس از این رؤیای صادقه فاطمه، مادر فضلیت ها، به دنیا آمد و دوران کودکی را چونان دیگر کودکان گذراند و در دامان مادری مهربان و پاک و پدری شجاع که دارای سجایای اخلاقی فراوان بودند رشد کرد.
💠تصمیم حضرت امیر برای ازدواج با ام النبین
حضرت امیر(ع) پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها،با چند نفر ازدواج کرده بودند.به نظر میرسد اولین زنی که بعد از شهادت حضرت زهرا(ع) به افتخار همسری امام علی(ع) در آمد امامه خواهر زاده حضرت فاطمه زهراست که طبق وصیت آن بانوی شهیده ، حضرت نخست با او ازدواج کرده اند.
اما سالها بعد از آن ازدواج با زنان دیگری نیز ازدواج کردند .
تا اینکه روزی از برادر خود عقیل بن ابی طالب که در علم «اَنساب» معروف بود خواست که زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایش پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد.
عقیل در پاسخ آن حضرت گفت: «با فاطمه کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاعتر از پدران و خاندان وی نیست»؛ و سپس در مورد جد مادری ام البنین، ابوبراء عامر بن مالک، که در آن روز از جهت دلاوری و شجاعت کم نظیر بود گفت: ابوبراء عامر بن مالک جد دوم فاطمه کلابیه از شجاعت در میان قبایل عرب بی نظیر است و کسی را شجاعتر از او جز حضرتت نمی شناسم، از این رو او را بازی کننده با نیزه ها (مُلاعِبُ الاسِنَّة) می نامند.
🔻 ادامه دارد 👇👇
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
#ام_النبین
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
🔻در ادامه نکاتی در ارتباط با شخصیت با عظمت ام العباس حضرت ام النبین تقدیم میگردد🔺 شعر السلام ای گوهر
💠خواستگاری از ام البنین(س)
حضرت علی (ع) پس از اینکه فاطمه کلابیه را تایید کرد و پسندید عقیل برادرش را برای خواستگاری به نزد پدر فاطمه فرستاد. حزام که بسیار میهمان دوست بود پذیرایی کاملی از او کرده و با احترام فراوان به او خیرمقدم گفته و در مقابل وی قربانی کرد. سنت و رسم عرب این بود که تا سه روز از میهمان پذیرایی می کردند و روز سوم حاجت او را می پرسیدند و از علت آمدنش سؤال می کردند و خانواده ام البنین که خارج از مدینه زندگی می کردند نیز چنین رسمی را به جای آوردند. روز چهارم با ادب و احترام از علت ورود وی جویا شدند و عقیل گفت: به خواستگاری دخترت فاطمه آمده ام، برای پیشوای دین و بزرگ اوصیا و امیر مؤمنان علی بن ابیطالب. حزام که هرگز پیش بینی چنین پیشنهادی را نمی کرد، حیرت زده ماند. با کمال صداقت و راستگویی گفت: بَه بَه چه نسب شریفی و چه خاندان با مجد و عظمتی! اما ای عقیل «شایسته امیرالمؤمنین یک زن بادیه نشین با فرهنگ ابتدایی بادیه نشینان نیست. او با یک زن که فرهنگ بالاتری دارد باید ازدواج کند و این دو فرهنگ با هم فرق دارند.»عقیل پس از شنیدن سخنان وی گفت:
امیرالمؤمنین از آنچه تو می گویی خبر دارد و با این اوصاف میل به ازدواج با او دارد. پدر ام البنین که نمی دانست چه بگوید از عقیل مهلت خواست تا از مادر دختر، ثمامه بنت سهیل، و خود دختر سؤال کند و به او گفت: «زنان بیشتر از روحیات و حالات دخترانشان آگاه هستند و مصلحت آنها را بیشتر می دانند.»
وقتی پدر ام البنین به نزد همسر و دخترش برگشت دید همسرش موهای ام البنین را شانه می زند و او از خوابی که شب گذشته دیده بود برای مادر سخن می گوید... «مادر خواب دیدم که در باغ سرسبز و پردرختی نشسته ام. نهرهای روان و میوه های فراوان در آنجا وجود داشت. ماه و ستارگان می درخشیدند و من به آن ها چشم دوخته بودم و درباره عظمت آفرینش و مخلوقات خدا فکر می کردم... در این افکار غرق بودم که ماه از آسمان فرود آمد و در دامن من قرار گرفت و نوری از آن ساطع می شد که چشمها را خیره می کرد. در حال تعجب و تحیر بودم که سه ستاره نورانی دیگر هم در دامنم دیدم. نور آنها نیز مرا مبهوت کرده بود. هنوز در حیرت و تعجب بودم که هاتفی ندا داد و مرا با اسم خطاب کرد من صدایش را می شنیدم ولی او را نمی دیدم گفت:
بشراکِ فاطمةُ بسادة الغُرَر
ثلاثة انجم و الزاهر القمر
ابوهم سید فی الخلق قاطبة
بعد الرسول کذا قد جاء فی الخبر
«فاطمه مژده باد تو را به سیادت و نورانیت. به ماه نورانی و سه ستاره درخشان پدرشان سید و سرور همه انسانهاست بعد از پیامبر گرامی و اینگونه در خبر آمده است.»
پس از خواب بیدار شدم در حالی که می ترسیدم. مادرم! تاویل رؤیای من چیست؟!» مادر به دخترک فهیمه و عاقله خود گفت: «دخترم رؤیای تو صادقه است ای دخترکم به زودی تو با مرد جلیل القدری که مجد و عظمت فراوانی دارد ازدواج می کنی. مردی که مورد اطاعت امت خود است. از او صاحب چهار فرزند می شوی که اولین آنها مثل ماه چهره اش درخشان است و سه تای دیگر چونان ستارگانند«پس از صحبتهای دوستانه و صمیمانه مادر و دختر، حزام بن خالد وارد اتاق شد و از آنها در مورد پذیرش علی(علیه السلام) سؤال کرد و گفت: آیا دخترمان را شایسته همسری امیرالمؤمنین(ع) می دانی؟ بدان که خانه او خانه وحی و نبوت و خانه علم و حکمت و آداب است اگر (دخترت را) اهل و لایق این خانه می دانی - که خادمه این خانه باشد - قبول کنیم و اگر اهلیت در او نمی بینی پس نه؟
همسر او که قلبی مالامال از عشق به امامت داشت گفت: «ای حزام ! به خدا سوگند من او را خوب تربیت کردم و از خدای متعال و قدیر خواستارم که او واقعا سعادتمند شود و صالح باشد برای خدمت به آقا و مولایم امیرالمؤمنین(ع) پس او را به علی بن ابیطالب، مولایم، تزویج کن.»
عقیل با اجازه از ام البنین عقد بین این دو بزرگوار را اجرا کرد با مهریه ای که سنت رسول اللّه (ص) بود و برای دختران و همسران خود معین کرده بود و آن 500 درهم بود در حالی که پدر او می گفت:
«او هدیه ای است از سوی ما به پسرعموی رسول خدا و ما طمع به مال و ثروت او ندوخته ایم.»
🔻 ادامه دارد 👇👇
#منبر_کوتاه
#انتخاب_های_من
#ام_البنین
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
💠خواستگاری از ام البنین(س) حضرت علی (ع) پس از اینکه فاطمه کلابیه را تایید کرد و پسندید عقیل برادرش ر
🔷سخنان بزرگان در مورد ام النبین
🔹امام باقر (ع) می فرماید: آن حضرت به بقیع می رفت و آن قدر جانسوز مرثیه میخواند که مروان با آن قساوت قلب گریه می کرد.
🔹شهید ثانی درباره حضرت ام البنین(ع) میگوید: «ام البنین از بانوان با معرفت و پر فضیلت بود. نسبت به خاندان نبوت، محبت و دلبستگی خالص و شدید داشت و خود را وقف خدمت به آنها کرده بود. خاندان نبوت نیز برای او جایگاه والایی قائل بودند و به او احترام ویژه می گذاشتد. در روزهای عید، به احترام او به محضرش میرفتند و به ایشان ادای احترام میکردند.»
🔹سید محمود حسینی شاهرودی (متوفی ۱۳۹۴ ق) گوید: «من در مشکلات، صد مرتبه صلوات برای مادر حضرت ابوالفضل العباس(ع)، ام البنین(ع)، میفرستم و حاجت میگیرم.»
🔹سید محسن امین در کتاب اعیان الشیعه مینگارد: «ام البنین(ع) شاعری خوش بیان و از خانوادهای اصیل و شجاع بود.».
🔹مقرم میگوید: «ام البنین از بانوان با فضیلت به شمار میرفت. وی حق اهل بیت را خوب میشناخت و در محبت و دوستی با آنان خالص بود و متقابلا خود در میان آنان جایگاه بلند و مقام ارجمندی داشت.»
🔹علی محمد علی دُخَیل، نویسنده معاصر عرب در وصف این بانوی بزرگوار مینویسد: «عظمت این زن (ام البنین) در آنجا آشکار میشود که وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او میدهند، به آن توجه نمیکند، بلکه از سلامت حضرت امام حسین(ع) میپرسد؛ گویی امام حسین(ع) فرزندِ اوست نه آنان.».
✅مقام صبر ، ادب و ایمان ام النبین
در باب ادب، صبر و ایمان این بانوی باعظمت ماجرایی را نقل کرده اند که در این قسمت تقدیم میکنم؛
نقل شده که پس از واقعه عاشورا و هنگام ورود کاروان اهل بیت علیهم السلام به مدینه بشیر در مدینه حضرت ام البنین را ملاقات می کند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد. ام البنین پس از دیدن وی می گوید:
از حسین(ع ) مرا خبر بده.
بشیر می گوید: سرت سلامت مادر! عباست به شهادت رسید.
ام البنین باز می گوید: از حسین(ع ) مرا خبر بده. و به همین ترتیب خبر شهادت هر چهار فرزند بزرگوارش را به او می دهد. ام البنین با صبری بی نظیر می گوید:
«یا بشیر اخبرنی عن ابی عبدالله الحسین(ع). اولادی و من تحت الخضراء کلهم فداء لابی عبدالله الحسین(ع ).»
ای بشیر خبر از [امام من]اباعبدالله الحسین بده فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان است فدای اباعبدالله(ع) .
و آنگاه که بشیر خبر شهادت مولا و امام او، حسین بن علی(ع ) را می دهد آهی کشیده و با دنیایی از غم و اندوه می گوید:-«قطعت نیاط قلبی»
آه که بندهای (رگهای) قلبم را پاره پاره کردی.
🔳مرثیه های ام النبین
ام النبین شاعر و ادیب بوده است و اشعاری در رثا شهدای کربلا امام حسین(ع) و فرزندان ش سروده است؛
از جمله اشعار جاودانه وي که مورد تجليل و تحسين بزرگان ادب قرار گرفته است شعر جانسوز وي پس از شهادت پسرش که پدر فضايل بود مي باشد:
لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ
تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ
كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ
وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ
أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى
قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ
«مرا ام البنين نخوانيد که به ياد شيران دلاور مي افکنيدم. مرا فرزنداني بود که به نام آنها خوانده مي شدم ولي امروز فرزندي ندارم. چهار فرزند داشتم همچون بازهاي شکاري و همگي به شهادت رسيدند.»
يَا مَنْ رَأَى الْعَبَّاسَ كَرَّ عَلَى جَمَاهِيرِ النَّقَدِ
وَ وَرَاهُ مِنْ أَبْنَاءِ حَيْدَرَ كُلُّ لَيْثٍ ذِي لَبَدٍ
أُنْبِئْتُ أَنَّ ابْنِي أُصِيبَ بِرَأْسِهِ مَقْطُوعَ يَدٍ
وَيْلِي عَلَى شِبْلِي أَمَالَ بِرَأْسِهِ ضَرْبُ الْعَمَدِ
لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِيْكَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ
ای که عباس را دیدی حمله میکرد بر تودههای فرومایه و از فرزندان حیدر هر شیر یال داری دنبال او بود خبردار شدهام که به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالیکه بریده دست بود وای بر من بر شیر بچهام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد اگر شمشیرت در دستت بود کسی نمیتوانست به تو نزدیک شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. الکافی،ج۵،ص۳۲۴
۲.آمال الواعظین،ج۲،ص۴۶۷
۳.الدرّ المنثور ، ج۸ ، ص۲۲۹ .
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
#منبر_کوتاه
#ام_البنین
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
دلا تا کی در این کاخ مجازی
کنی مانند طفلان خاک بازی!
#شعر
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
نکته قرآنی
1⃣
جایگاه رفیع بسم الله
اهمیت و جایگاه بسم الله چیست؟
بسم الله بیانگر صبغه و رنگ الهی و جهتگیری توحیدی ماست.
امام رضا علیه السلام می فرماید: با گفتن بسم الله نشان بندگی خود را بر خود می نهیم. (تفسیر نورالثقلین)
بسم الله رمز بقا و دوام است؛ زیرا هرچه اخلاص و رنگ خدایی نداشته باشد فانی است. (( كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ )) قصص ۸۸
بسم الله رمز توحید است و ذکر نام دیگران به جای آن رمز کفر است و همراه آوردن نام خداوند با نام دیگران نشانه شرک.
نه در کنار نام خدا نام دیگری را ببریم و نه به نابجای نام او.
نه فقط ذات او بلکه نام او نیز از هر شریکی منزّه است. (( سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى)) اعلی ۱
شروع کردن کار به نام خدا و محمد صلی الله علیه و آله وسلم ممنوع است. ( اثبات الهدی ج۷ ص۴۸۲)
#قرآن
#تفسیر
#منبرکوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت توحید وعظمت وجودی حضرت حق وتواضع وافتادگی درپیشگاه خداوند
*چرا در مقابل خدا اینقدر جسوریم وحرمت خدا را می شکنیم*
*خدایی بااین همه مهربانی*
یه آیه تو قرآن داریم که میگه:
آخه ای انسان!!!
چرا در مقابل خدا انقدر جسوری؟!!
اونم این خدایِ به این مهربونی،
خدایِ به این کریمی...
چرا انقدر در برابر خدا حیانمی کنیم ؟؟!!
آخه این غرورمان برای چیه؟؟!!
ما چی داریم؟؟ اصلاً به چی مینازیم؟؟!!
اصلاً ما فکر کردیم کی هستیم ؟؟!!
*يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ*
ﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ! ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭِ ﻛﺮﻳﻤﺖ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ است؟!
*جهل ونادانی آدمی*
ﺩﺭ ﺣﺪیث داریم که ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮم (ﺹ) موقع ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
*ﻏَﺮَّﻩُ ﺟَﻬﻠُﻪ*
ﺟﻬﻞ ﻭ ﻧﺎﺩﺍنیاش،
ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻭ ﻏﺎﻓﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ
عبارتهای ﺍﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ (ﻉ) هم ﺩﺭباره این آیه،
در نهج البلاغه خیلی عجیبه:
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻮﺑﻨﺪﻩﺗﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ،
ﻭ ﻗﺎﻃﻌﺘﺮﻳﻦ ﻋﺬﺭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺷﺨﺺ ﻣﻐﺮﻭﺭ،
ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻴﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺟﺴﻮﺭ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ است.
* عوامل ﺟﺮﺃﺕ برانجام گناه*
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻰﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺖ ﺟﺮﺃﺕ ﺩﺍﺩﻩ؟
ﻭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ؟ ﻭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﻋﻠﺎﻗﻪﻣﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩﻩ؟
ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯِ ﺗﻮ ﺑﻬﺒﻮﺩﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ؟
ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺑﺖ ﺑﻪ ﺑﻴﺪﺍﺭﻯ ﻧﻤﻰﺍﻧﺠﺎﻣﺪ؟
*چرابخودمان رحم نمی کنیم*
ﭼﺮﺍ ﻟﺎﺍﻗﻞ ﺁﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺣﻢ ﻣﻰﻛﻨیم
ﺑﻪ ﺧﻮﺩمان ﺭﺣﻢ ﻧﻤﻰﻛﻨیم؟
ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺳﻮﺯﺍﻥ ببینی ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﻰﺍﻓﻜﻨﻰ،
ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺭﺍ ببینی ﻛﻪ ﺩﺭﺩ،
ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﺮﺣّﻢ ﺑﺮ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰﻛﻨﻰ،
*چراترس ازنزول بلانداریم*
ﭘﺲ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﺖ ﺻﺒﻮﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ،
ﻭ ﺑﺮ ﻣﺼﻴﺒﺘﺖ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﻧﻤﻮﺩﻩ،
ﻭ ﺍﺯ ﮔﺮﻳﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﺩﺍﺩﻩ؟
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻋﺰﻳﺰﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺧﻮﺩﺕ ﻣﻰﺑﺎﺷﻰ.
ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﻠﺎ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺗﺮﺍ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ،
ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﻏﻮﻃﻪﻭﺭﻯ،
ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺯﻳﺮ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻯ.
*درمان بیماری غفلت*
ﺑﻴﺎئیم ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯِ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺍﺭﻭﻯِ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻭ ﻋﺰم ﺭﺍﺳﺦ ﻣﺪﺍﻭﺍ ﻛﻦیم،
ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﻔﻠﺘﻰ ﻛﻪ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﮔﺮﻓﺘﻪ،
ﺑﺎ ﺑﻴﺪﺍﺭﻯ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺯ،
ﺑﻴﺎ ﻣﻄﻴﻊ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻮ،
ﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺍﻧﺲ ﮔﻴﺮ،
*عفوبخشش خداوند*
ﺧﻮﺏ ﺗﺼﻮّﺭ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻏﻔﻠﺘﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ،
ﺍﻭ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻣﻰﻛﻨﺪ،
ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺯﻳﺮ ﭘﻮﺷﺶ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ.
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ همچنان ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻩﺍﻯ،
ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﻭ ﻣﻰﺁﻭﺭﻯ، ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻯ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻋﻈﻴﻢ، "ﻛﺮﻳﻢ" ﺍﺳﺖ،
ﺍﻣﺎ ﺗﻮ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺣﻘﺎﺭﺕ، ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺮ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﺟﺴﻮﺭﻯ!
نهجالبلاغه، خطبه ۲۲۳
سوره انفطار آیه ۹
#منبرکوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔴🔴 چرا ۹ دی ماندگار شد؟
♦️ ایران در طول سالهای پس از انقلاب روزهای حساس و باشکوه زیادی به خود دیده ولی جنس بعضی از این ایام متفاوت و ماندگارتر است.نمونه بیبدیل آن یومالله ۹ دی است که راز ماندگاری آن در کلام امام خامنهای این گونه بیان شده است:
1⃣ حماسه نهم دی نشانگر حاکمیت روح دیانت بر دل مردم بود.
یعنی همان روحی که حاکم بر اصل انقلاب ما و حضور عظیم بینظیر تاریخی در سال ۵۷بود، در ۹ دی این روح به شکل بارزی نشان داده شد.
2⃣ نهم دی حاصل احساس وظیفه دینی و انجام عمل صالح بود.
ایمان دینی آن معجزهگری است که قادر است همه مردم را بسیج کند و آنها را در صحنه نگه دارد و سختی ها را برای آنها آسان کند. هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد. ۹ دی این را نشان داد.
3⃣ رد پای عاشورای ۵۷ در نهم دی ۸۸
در قضیه ۹دی هم؛باز پای امام حسین(ع) و عاشورا درمیان بود. اگر آن حرکات سخیف و گریهآور از سوی فتنهگران، در عاشورا پیش نمیآمد، این حرکت عظیم معلوم نبود به این شکل بوجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود.
4⃣ حضوری بیسابقه برای خنثیسازی چالشهای فتنهانگیز دشمنان
دشمنان امیدوار بودند که بتوانند با این فتنه، نظام را شکست بدهند؛ اما به عکس شد. در فتنه ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند،گفتند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود.
5⃣ نهم دی نماد اعتماد مردم به نظام
کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند. اعتماد به نظام، از این بهتر و روشنتر نمی شود. این حضور، حضور بسیار پرمعنایی است.
6⃣حضور در نهم دی هنر مردم بود.
بعد از آنکه باطن ها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواستههاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسهی ۹ دی را به راه انداختند.این،هنر مردم است. درود به مردم ایران.
7⃣ نهم دی به معنای واقعی ایام الله بود.
۹ دی ایاماللَّه - به معنی حقیقی کلمه - بود. دلها دست خداست. خدای متعال این دلها را آورد وسط صحنه، ملت ایران عظمت خودش را نشان داد.
8⃣ ۹ دی تجلی احساس مسئولیت مردم
همه باید این احساس مسئولیت دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را داشته باشیم. حالا یک نمونه واضحش همین 9 دی بود.
9⃣ نهم دی اعلام حضور در صحنه بود.
معنای حرکت ۹ دی این است که امروز جوانان ما که اکثریت قاطع ملت ما هستند و عموم ملت ما در همان جهت حرکت انقلاب اسلامی دارند پیش می روند.
🔟حماسه نهم دی قوی ترین و آخرین ضربه به دشمن.
قویترین و آخرین ضربه را ملت در روز نهم دی وارد کرد. یکپارچگی ملت آشکار شد. همه کسانی که در عرصه سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند.
1⃣1⃣حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت مردم
حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت است، برگرفته از دشمنشناسی و وقتشناسی و حضور در عرصه مجاهدانه است.
2⃣1⃣ حماسه نهم دی نشانه قدرت الهی و روزی ماندگار
حماسه مردم در ۹ دی کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را میبیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است.
#حماسه_۹دی
#جهاد_تبیین
#منبر_کوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
#دو_جور_فتنه_در_قران
🌸 در آیات و روایات از دو نوع فتنه سخن به ميان آمده است:
۱_ به معناي امتحان الهي يا کيفري که خداوند به گنهکاران مي دهد،
۲_ به معني آشوب و طغيان و ايجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسيله قدرت طلبان و آشوبگران به وجود مي آيد.
1⃣🔹 فتنه به معناي اول کار خداوند است و آثار تربيتي دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار مي سازد و اين معنا در موارد متعددي از قرآن کريم آمده است مانند:
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. عنکبوت/1.
آيا مردم گمان مي کنند که به صرف اينکه بگويند ايمان آورده ايم، به حال خود رها مي شوند و مورد امتحان قرار نمي گيرند؟
2⃣🔹فتنه به معناي دوم در قرآن کريم به عنوان چيزي که بدتر و شديدتر از آدمکشي است آمده است و جامعه اسلامي به جنگ با عاملان فتنه فراخوانده شده است؛
وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ. بقره/191
فتنه سخت تر از کشتار است. و در مقابله با فتنه گران می فرماید:
وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ. بقره،/ 193 با آنان بجنگيد تا فتنه اي باقي نماند.
برای دور ماندن از فتنه، نیاز به بصیرت داریم:
حالا مؤلفههای انسان بصیر چیست؟
این روایت کمک می کند تا بفهمیم
✳️اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
🔸اِنَّمـَا الْبـَصـيـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَكَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً
🔹 انـسـان بـا بـصـيـرت كـسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند.
📚 نهجالبلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴
#منبر_کوتاه
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📌ضرورت بازخوانی حماسه #نهم_دیماه
🔹نهم دیماه به نام بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است.
با گذشت چندین سال از حماسه بزرگ 9 دی، بازخوانی این رخداد مهم و تاثیر گذار در روند تکاملی انقلاب و پیش روندگی افتخار آمیز ملت ایران، همچنان یکی از ضرورتهای انکار ناپذیراست.
🔺بازخوانی به معنای رجوع دوباره برای اصلاح دریافت های سابق یا رجوع مجدد برای کشف ابعاد ناشناخته نهفته در حوادث تاریخی است.
🔹در این فرصت ا به پنج دلیل بر ضرورت باز خوانی حماسه نهم دیماه بسنده می شود؛
1⃣. اولین دلیل دستور قرآنی بر یاد آوری ایام الله ها است.
"وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ(ابراهیم، ۵)
2⃣. طبق تعریفی که از بازخوانی کردیم نهم دی ماه هنوز اسرار و تجارب گرانسنگی برای توسعه سیاسی و اجتماعی درخود نهفته دارد. سکوت بخشی از نخبگان و بزرگان انقلاب در موضع گیری و در مقابل حضور حماسی مردم یکی از همین اسراری است که به واکاوی و بروز شدن نیاز دارد.
3⃣.پس از گذشت بیش یک دهه از این حماسه با نسلهایی مواجه هستیم که آن زمان کودک یا نوجوان بودند و نیاز به روایت درست دارند. اگر این حقایق درست تبیین و بازخوانی نشود دشمن آنها را وارونه روایت خواهد کرد.
مقام معظم رهبری می فرمایند.«شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفهی جوانهای ما است».
4⃣.بازخوانی و تبیین درست حماسه ها، تاریخ، فرهنگ و دکترین آینده ما را مشخص می کند. بازخوانی حماسه ها روشن می کند که چه بودیم، تعیین می کند، که هستیم و چگونه باید باشیم.
5⃣. بزرگداشت و بازخوانی حماسه هایی مانند نهم دی از حرکت های هویت ساز است که مقام معظم رهبری بر این حرکت ها تاکید دارند.
نهم دی مسلمانی ما، عمق تاریخی ما، و انقلابی بودن _سه عنصر اصلی هویّت ملّت ما_ را نشان می دهد.
این هویت نیاز به رسیدگی و نگهداری دارد
از جمله مواردی که می تواند عناصر هویت ایران اسلامی را حفظ کند و رشد دهد، حرکت های جمعی هویت ساز است. خروش به موقع و انفلابی مردم در نهم دی نقطه عطفی در نقش آفرینی های جمعی و هویت ساز است.
#نهم_دیماه
#دهه_بصیرت
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880