eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
135 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
نقل است از بزرگان از قول آخوند ملا علی همدانی که فرموده باشند: برای حوائج بزرگتر صلوات حضرت زهرا سلام الله علیها را ۵۳۰ مرتبه بگویید امید است که حاجت روا شويد. متن صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک” منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️    @manbar_ir ◀️ ╰┅───────┅╯
یه بار یکی بهم گفت: فردا منتظر تماس بنده باشید! انقدر این جمله با کلاس بود که پس فرداشم منتظرش موندم 😂😂😂😂 🌺امیرالمؤمنین على عليه‌السلام : لا تَعتَمِد عَلى مَوَدَّةِ مَن لا يوفِى بِعَهدِهِ؛ به دوستى كه به عهد خود وفا نمى كند ، اعتماد نكن !! تصنیف غررالحکم ودررالکلم ص418 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️  @manbar_ir  ◀️ ╰┅───────┅╯
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *منطق قرآن کریم در هدایت وتربیت جامعه انسانی به دین ودینداری* *نفی اکراه واجباردرمنطق الهی* منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ، و زور و فشار استوار است ؛ و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است . خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مى‌آموزد: *أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ* آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟ *دردین خدا اجبارنیست* نوح (ع) خطاب به قوم خود مى‌فرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم، زيرا در دين خدا اجبار نيست. به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مى‌كنند و بر اين حقيقت دلالت مى‌نمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين، يكى از احكام دينى است كه در قديمى‌ترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بى‌آنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است. *عدم تجبّر و تسلّط در تربيت* راه تربيت انسان از خود او مى‌گذرد و نمى‌توان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچ‌گونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد. خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد: *فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ* پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهنده‌اى و بر آنان تسلّطى ندارى. *وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ* و تو به زور وادارنده آنان نيستى. *همراه كردن و همگام كردن مردمان* در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سخت‌ترين مانع فردى در تربيت ظهور مى‌نمايد و باب تربيت فطرى بسته مى‌شود. خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است : *وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ* و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده‌ايم، و تو وكيل آنان نيستى. سوره انعام آیه ۱۰۷ سوره ق آیه ۴۵ سوره عاشیه آیه ۲۲-۲۱ المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰ سوره هود آیه ۲۸ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
یارو داشت گریه میکرد میگن چته؟ میگه پشیمونم کاش به حرفاى پدرم گوش کرده بودم 😔😒 میگن مگه چى میگفت؟ میگه نمیدونم، گوش نمیکردم که 😂😂😂 🌺امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام میفرماید: بِرُّ الوالِدَینِ أكبَرُ فَریضَةٍ. بزرگترین و مهمترین تكلیف الهی، نیكی به پدر و مادر است. [📚میزان‌الحكمة،ج10،ص709🌿] اطاعت از والدین تا بدانجا واجب است که حتی می توانند مستحب را برای فرزند واجب یا مکروه را حرام کنند. تنها جایی که باید از امر والدین سرپیچی کرد جایی است که از واجب خدا نهی یا به حرام خدا امر کنند و در بقیه موارد اطاعت از والدین واجب است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️  @manbar_ir  ◀️ ╰┅───────┅╯
انقلاب اسلامی ایران سبب‌ افتخار و آرزوی دیرینه شیعیان بوده است، برای اثبات این ادعا لازم است از هدف آفرینش انسان شروع کنیم. خداوند متعال تمام موجودات هستی را برای رسیدن به کمال آفرید ولی کمال هر موجودی، متفاوت از دیگری است. برای نمونه، کمال درخت سیب، در سیب دادن و کمال گاو در شیر دادن است. در این میان، انسان نیز به عنوان یکی از آفریده‌ها برای رسیدن به سعادت و کمال حقیقی آفریده شده که همان قرب الهی است. انسان‌ها برای رسیدن به این هدف، نیازمند برنامه و نقشه راه هستند. سوگمندانه باید اعتراف کرد که ابزار معرفتی انسانها یعنی حس و عقل برای شناخت برنامه سعادت، هر چند لازم است ولی کافی نیست. شاهد این ادعا آن است که انسان هنوز حتی نتوانسته برای سعادت دنیای خود، برنامه‌ای جامع و بدون نقص ارائه کند و هر روز قوانین خود ساخته را مورد بازبینی قرار می‌دهد. در اینجاست که خداوند متعال باید برنامۀ سعادت را از طریق وحی به انسان برساند. آن برنامه همان دین است. دینی که خدا می‌فرستد، چون برای سعادت انسان است پس نمی‌تواند محدود به برنامه‌های فردی باشد. بلکه چون اغلب فعالیت‌های انسان در حوزۀ جامعه است باید برای آن فعالیت‌ها و به طور کلی ادارۀ جامعۀ انسانی نیز برنامه ارائه کند؛ چرا که قرار است انسان در این جامعه، به سعادت برسد. حکومت دینی، جامعه دینی خداوند متعال، نعمت را بر بندگان تمام کرد و دین را به وسیله پیامبران فرستاد تا هم الگوی عملی آنها باشند و هم مبیّن دین و هم مجری دین در جامعه. اگر دین برای ادارۀ جامعۀ انسانی، برنامه دارد پس خواست خدا آن است که این برنامه در جامعه اجرا شود. بالاترین و مهم‌ترین کار یک پیامبر آن است که بتواند دین خدا را در جامعه اجرا کند و به جای هدایت‌های فردی، جامعه را به سوی کمال و سعادت پیش برد. اجرای دین در جامعه، آنگاه ممکن است که قدرت و حکومت در دست او باشد. برای این منظور، باید حکومت دینی تشکیل دهد یعنی حکومتی که متعهد به اجرای دین باشد. زیستن در حکومت دینی، باید آرزوی هر دینداری باشد چرا که دینداری در سایۀ حکومت دینی راحت‌تر از حکومت غیردینی است. حکومت غیردینی، قوانینش دینی نیست. تعهدی نسبت به اجرای دین و بسترسازی برای رسیدن انسان‌ها به کمال حقیقی ندارد، حتی ممکن است قوانینی را وضع و اجرا کند که آدمی را از رسیدن به کمال حقیقی دور سازد. حال آنکه حکومت دینی، قوانینش دینی است. افزون بر تأمین رفاه مادی، بسترسازی جهت رشد معنوی انسان‌ها نیز در رأس وظایف اوست. از این رو است که برای نمونه، امروزه مسجدسازی و حسینیه سازی رونق گرفته یا در هر جایگاه سوختی، نمازخانه وجود دارد یا در اداره جات، معمولاً نماز جماعت برگزار می‌شود. برنامه‌های اعتکاف و زیارت اربعین و... به آسانی انجام می‌شود، مراکز فساد و فحشا برچیده می‌شود و... روشن است که این امور در رشد معنوی انسان جهت رسیدن به کمال و سعادت حقیقی تأثیرگذار است. حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه هر کسی نمی‌تواند عهده‌دار حکومت دینی باشد و هر کسی حق تشکیل حکومت دینی را ندارد. آنکه از سوی خدا اجازۀ حکومت داشته باشد، می‌تواند حکومت دینی تشکیل دهد چرا که نظام هستی ملک خداوند است و او فقط خود حق دارد در ملکش حکومت کند یا آنکه به کسانی اجازۀ این کار را دهد. برای این منظور خداوند متعال، پیامبران را جانشین خود برای ادارۀ ملکش قرار داده است. پس از آخرین پیامبر، خداوند متعال امامانی را برای این منظور معرفی کرد، اولین آنها علی(ع) و آخرین آنها مهدی(عج). آخرین امام نیز همچنان که در جلد 2 کتاب کمال الدین و تمام النعمة آمده با بیان ویژگی‌هایی مانند عدالت، فقاهت و توانایی در ادارۀ جامعه جانشینان خود را به شیعیان شناساند. این ویژگی‌ها، همان ویژگی‌های ولی فقیه هستند. بنابراین، تنها حکومتی دینی ای حق است که در رأس آن ولی فقیه حضور داشته باشد. امامان علیهم‌السلام غیر از امام علی و امام حسن(ع) نتوانستند عهده‌دار حکومت و اجرای دین در جامعه باشند و این حسرت بر دل شیعیان برای داشتن حکومتی که حاکمش از سوی خدا اذن حکومت داشته باشد، ماند. در طول تاریخ پس از غیبت کبرای امام زمان(عج) در مقاطعی کوتاه از تاریخ، حکومت‌های شیعی وجود داشته‌اند که شاید بهترین آنها حکومت آل بویه و صفویه بوده باشد. این حکومت‌ها هر چند خدماتی به اسلام و تشیع کرده‌اند، ولی هیچ یک از آنها را نمی‌توان حکومت‌های حق به شمار آورد؛ چراکه در رأس آنها ولی فقیه نبوده است. انقلاب اسلامی ایران سرآغاز حکومتی دینی با حضور ولی فقیه بود. حکومتی که هم مشروعیت داشت و هم مقبولیت. حکومتی که برای اجرای عدالت و زمینه‌سازی برای حکومت جهانی امام زمان(عج) بود. اینها آرزوی هر شیعه‌ای است. از این رو است که می‌گوییم انقلاب اسلامی آرزوی تاریخی شیعیان بوده است که به وسیلۀ خمینی کبیر و همراهی مردمانی بزرگ از سرزمین ایران تحقق یافت.
بی‌گمان، این انقلاب، معجزه‌ای فاخر به شمار می‌رود؛ چرا که سرنگونی حکومتی که سر تا پا مسلح بود و حمایت استعمارگران را با خود داشت، از سوی خمینی کبیر(ره) در حالی که هیچ سلاح نظامی نداشت و هیچ توصیه‌ای هم به استفاده از سلاح نکرد، در هیچ منطق دنیایی نمی‌گنجد. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔹کمتر از بند انگشت: اگر به اندازه کمتر از یک بند انگشت اشاره (قبل یا هنگام نماز) لباس یا بدن خونی شد، نماز صحیح است. 🔸بیشتر: 🌱قبل نماز: اگر آب کشیدن مشقت ندارد یا می‌تواند آنرا تعویض کند، این کار را انجام دهد و اگر نمی‌تواند و مشقت دارد، تطهير لازم نيست. ☘️ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند و اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. 🍀 بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: باید نماز را دوباره بخواند. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 811؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 62 با 74 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اینجا نوشته ( خیلی آیه ی تکان دهنده ای است) { آیه ی 85 سوره ی مبارکه ی نساء}: مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً : شَفَاعَةً یه معناش یعنی ایجادِ بستر کردن... کسی که ایجادِ بستر کند، بستری فراهم کند برای حَسَنه ای، برای کارِ خوبی... يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا : {اون هم سهمی خواهد داشت}... از اون طرف: وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً : کسی که بسترسازی کنه برای کارزشتی، بدی، پلیدی... يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا : باز اون هم سهمی خواهد داشت... این یعنی چه؟! یعنی اگر یه حرف خوب توی شبکه های اجتماعی دیدی، برا دیگری فرستادی، دیگری برای دیگران، دیگران برای دیگران، هزاران نفر دیدند و خواندند و استفاده کردند و ثوابی بُردند؛ قبل از اینکه به پای تک تک اونها ثوابی نوشته بشه، اوّل به پای شما نوشته میشه... چرا؟! چون شما این بستر رو فراهم کردی... و به عکس... اگر یک حرف نامربوطی، یک عکس مُستهجنی، یک حرف زشتی برا فلانی فرستادی، اونم برا فلانی، اونم برا فلانی ها؛ دست به دست چرخید و چرخید و چرخید و همه آلوده شدند؛ قبل از اینکه به پای اونها بنویسند، به پای شما مینویسند... پس یه وقت نگو من یه گناه کردم، چرا باید این همه در آخرت گرفتار باشم آره یه گناه کردی، امّا از دل اون گناه، هزاران نفر آلوده به گناه شدند. کیفر همه ی اونها رو شما باید بچشی... /سوره نساء/صفحه 92 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنت‌های_جمعه (۴) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: زیارت معصومین علیهم السلام 🔹شیخ طوسی در مصباح المتهجد
(۵) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: صلوات فرستادن 🔹زید شحام گوید امام صادق علیه السلام فرمودند: مَا مِنْ عَمَلٍ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَوَاتِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ مَرَّةً 🔹هیچ عملی روز جمعه برتر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست و اگرچه حداقل صد و یک مرتبه باشد. ❓عرض کردم: چگونه صلوات بفرستم؟ 🔹 فرمودند: می‌گویی: اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ وَ جَمِیعِ خَلْقِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.[۱] 🔸امام صادق علیه السلام فرمودند: إِذَا کَانَتْ عَشِیَّةُ الْخَمِیسِ وَ لَیْلَةُ الْجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلَائِکَةٌ مِنَ السَّمَاءِ مَعَهَا أَقْلَامُ الذَّهَبِ وَ صُحُفُ الْفِضَّةِ- لَا یَکْتُبُونَ عَشِیَّةَ الْخَمِیسِ وَ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ إِلَی أَنْ تَغِیبَ الشَّمْسُ إِلَّا الصَّلَاةَ عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ 🔸شامگاه پنج شنبه و شب جمعه، ملائکه ای از آسمان فرود می‌آیند درحالی که قلم‌هایی از طلا و برگه‌هایی از نقره همراه آنان است که در شامگاه پنج شنبه، شب جمعه و روز جمعه تا غروب آفتاب، فقط صلوات بر پیامبر و آل او - که درود خدا بر آنان باد - را می‌نویسند. [۲] 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ بَعَثَ اللَّهُ الْأَیَّامَ فِی صُوَرٍ یَعْرِفُهَا الْخَلْقُ أَنَّهَا الْأَیَّامُ ثُمَّ یَبْعَثُ اللَّهُ الْجُمُعَةَ أَمَامَهَا یَقْدُمُهَا کَالْعَرُوسِ ذَاتَ جَمَالٍ وَ کَمَالٍ تُهْدَی إِلَی ذِی دِینٍ وَ مَالٍ قَالَ فَتَقِفُ عَلَی بَابِ الْجَنَّةِ وَ الْأَیَّامُ خَلْفَهَا یَشْهَدُ وَ یَشْفَعُ لِکُلِّ مَنْ أَکْثَرَ الصَّلَاةَ فِیهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام 💠چون روز قیامت شود، خداوند روزها را به صورتی که مردم بدانند که آنها روزها هستند، محشور می‌سازد، سپس خداوند جمعه را پیش روی آن روزها مبعوث می‌سازد که مانند عروس صاحب جمال و کمال، به سوی دامادی صاحب دین و مال برده می‌شود. ادامه داد: بر در بهشت می‌ایستد، درحالی که روزها پشت سر اوست، شهادت می‌دهد و برای هر کسی در آن [روز] بر محمد و آل محمد زیاد صلوات فرستاده باشد، شفاعت می‌کند. ❓پرسیدند: زیاد یعنی چه مقدار و در چه اوقاتی بهتر است؟ 💠 فرمودند: صد مرتبه، و بعد از نماز عصر باشد. ❓پرسیدند: چگونه بگویم؟ 💠 فرمودند: می‌گویی: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ. [۳] ✨ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: أَکْثِرُوا مِنَ الصَّلَاةِ عَلَیَّ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ فَمَنْ کَانَ أَکْثَرَکُمْ صَلَاةً عَلَیَّ کَانَ أَقْرَبَکُمْ مِنِّی مَنْزِلَةً وَ مَنْ صَلَّی عَلَیَّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ عَلَی وَجْهِهِ نُورٌ وَ مَنْ صَلَّی عَلَیَّ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَلْفَ مَرَّةٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یَرَی مَقْعَدَهُ مِنَ الْجَنَّةِ. ✨در روز جمعه بسیار بر من صلوات بفرستید، زیرا هر کس صلوات بیشتری بر من بفرستد، منزلت او به من نزدیکتر است و کسی که در روز جمعه صد بار بر من صلوات بفرستد، در روز قیامت در حالی نزد من می‌آید که بر چهره اش نوری است، و کسی که در روز جمعه هزار بار بر من صلوات بفرستد نمی میرد مگر آن که جایگاهش را در بهشت می‌بیند. [۴] ✳️ امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الظُّهْرِ وَ صَلَاةِ الْفَجْرِ فِی الْجُمُعَةِ وَ غَیْرِهَا- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ- لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ الْمَهْدِیَّ علیه السلام ✳️از امام صادق علیه السلام روایت است هر که بعد از نماز ظهر و نماز صبح در جمعه و غیر آن بگوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» نمی میرد، مگر اینکه حضرت قائم، مهدی علیه السلام را درک کند.[۵] ▫️امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ بَعْدَ صَلَاةِ الْجُمُعَةِ- اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یُکْتَبْ عَلَیْهِ ذَنْبٌ سَنَةً ▫️هر که بعد از نماز فجر و بعد از نماز جمعه بگوید: اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، گناه یک سال برای او نوشته نمی شود. [۶] 📚 بحارالانوار ج۸۶ 👇 [۱] ص ۳۳۳ [۲] ص ۳۴۷ [۳] ص ۳۵۳ [۴] ص ۳۵۸ [۵] ص ۳۶۳ [۶] ص ۳۶۴ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله.. به گُل آب میدن، حتّی آبِ گِل آلود میدن... گُل در اِزا، درعوض چه میده؟! گُل های معطّر، طراوت، لطافت... گُل باش... آیه ی 86 سوره ی مبارکه ی نساء: وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا : اگر یه کسی به شما گفت سلام، شما پاسخش بدید، بهتر از او، زیباتر از او، با محبّت تر از او... یعنی چی؟! یعنی از گُل کمتر نباش... حالا تَحیّت {و} سلام یه نمونه است... اگر همسایه برا شما مثلاً یه ظرف زولبیا آورد، بامیه آورد، شما میخوای ظرفش رو بهش برگردونی، خالی برنگردون؛ شما آش بده، شما حَلیم بده، شما شیرینی بده... بیشتر از او و بهتر از او... چه زیبا تشویق میکنه و ترغیب میکنه رقابت های سالم در جامعه. بعد هم میگه: إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا ﴿۸۶﴾ : ببین خدا سَرِش تو حسابه ها، سَرِش تو حساب کتابه ها. میدونه فلانی چی آورد و شما چی دادی. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️ پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی 8⃣ فردی در زندگی من هست که من خیلی به او توجه می‌کنم ولی او به من توج
✍️ پاسخ به 9⃣ چرا فقط مسلمانان هستند که یکدیگر را می­‌کشند؟ آیا دلیل این جنگ و خونریزی­‌های مسلمانان، دین نیست؟ 🔶 اول: اگر یک دزدی لباس پلیس را بدزدد و با آن لباس دزدی کند، آیا مردم می‌گویند پلیس دزدی کرده است؟! مسلما کسی اینطور نمی‌گوید. چون آن طرف دزد بوده و اصلا پلیس نبوده که گناه را پای پلیس بنویسند. 🔸 یک عده کافر و دشمن اسلام آمده‌اند با هدف ضربه زدن به اسلام و مسلمانان، لباس مسلمانی پوشیدند و الله اکبر گفتند و خود را مسلمان معرفی کردند. بعد از مدتی که گذشت و در بین مسلمانان جا افتاده‌اند و اعتماد مسلمانان را جلب کرده‌اند. آیا در این صورت باید گفت اسلام و مسلمانی بد است؟ خود دشمنان اسلام بارها اعتراف کرده‌اند که چنین کاری کرده‌اند و نمونه آن هم داعش که توسط آمریکا و همفکرانشان درست شد. 🔷 دوم: تصور کنید چند نفر که با هم اتحاد دارند، از یک گنج مهم دفاع می‌کنند. اگر یک عده افراد سودجو بخواهند آن گنج را از دست آن‌ها خارج کنند یک نقشه می‌کشند تا اتحاد آن‌ها را بر هم بزنند مثلا پیش هر کدام می‌روند و از بدی دیگری می‌گویند که فلانی قصد دارد شما را نابود کند و گنج را برای خودش بردارد. با این کار اتحاد آن‌ها را تبدیل به اختلاف می‌کنند. تا آن‌ها درگیر اختلافات خودشان هستند، دشمنان گنج را برمی‌دارند. 📎 📎 📎 📎 📎 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *خطر شتابزدگى در مدیران ارشد به مراتب از مدیران میانى آسیب آفرین‏تر است* *تدبیر و تأنى در مدیریت‏* یکى از آسیبهاى بزرگ مدیریت و مدیران در جریان زمامداری و حکومت دینى، بلاى شتابزدگى و اقدام‏هاى غیر کارشناسانه و شتابزده است. مدیر مدبّر کسى است که پشت صحنه‏هاى تصمیم‏گیرى را شفاف ببیند و بشناسد و پى‏آمدهاى مصوبات و برنامه‏ها را مورد بررسى قرار دهد، از اظهار و اعلام برنامه‏ها و پروژه‏هاى خام به شدت پرهیز نماید. *پرهیز از برنامه وطرحهای ناپخته* امام جواد(ع) مى‏فرماید: *«اظهار الشّى‏ء قبل ان یستحکم مفسدةٌ له* ؛ آشکار ساختن برنامه‏ها و سیاست‏هاى آینده پیش از آن که جوانب آن مستحکم شده باشد فسادانگیز است.» مدیر آگاه و بصیر از مطرح کردن طرحهاى ناپخته دورى مى‏کند تا دچار شتابزدگى نگردد. در روایات اسلامى آمده است که: *«بِئس الظَّهیرُ اَلرَّأىُ القَصیر* ؛ بد پشتوانه‏اى است فکر خام (و کارشناسى نشده حرفى زدن و طرحى را اعلام کردن)». خطر شتابزدگى در مدیران ارشد نظام به مراتب از مدیران میانى آسیب آفرین‏تر است از این رو باید در تصمیم گیریهاى کلان اقتصادى، اجتماعى، سیاسى، نظامى و هر گونه اظهار نظرى که مربوط به زیرساختهاى فرهنگى و اجتماعى است، کمال احتیاط و تأنى و تأمّل را داشته باشند و هیچگاه احساساتى و شتابزده دست به کارى نزنند و مردم هم دولتمردان را در انجام کارها و طرحها به شتابکارى نکشانند. مقام معظم رهبرى همواره به دولتمردان و مردم این توصیه را داشته‏اند که با یادآورى آن تذکر پدرانه و توصیه پیامبرانه در حکم تنفیذ رئیس جمهور دولت نهم این بخش از نوشتار را به پایان مى‏بریم: «البته نباید شتابزدگى کرد. من هم به رئیس جمهور محترم عرض مى‏کنم که از شتابزدگى اجتناب شود، آرمان‏ها با جدّیت تعقیب شود. اما هیچ گونه شتابزدگى به وجود نیاید هم به مردم عزیزمان توصیه مى‏کنم که در درخواست‏ها شتابزدگى را اعمال نکنند *شتابکارى و شتابزدگى* قال على(ع) *:اِیّاکَ وَ العَجَلَ فَأِنّه مَقرُونٌ بِالعِثار* ؛از شتاب کردن در کارها دورى کن، زیرا عجله و شتابکارى با لغزش همراه است. در این سخن نورانى علوى به هشدار دیگرى از هشدارهاى اجتماعى اشاره شده است که معمولاً بیشتر انسانها در زندگى اجتماعى گرفتار آن هستند و آن «شتابکارى و شتابزدگى» است. *عوامل شتابزدگى‏* عشق و علاقه بیش از حد به یک موضوع، سطحى نگرى و بسته اندیشیدن و نیز سیطره هوى و هوس بر انسان هر کدام به نوبه خود مى‏توانند از عوامل عجله و شتابزدگى در کارها بشمار آین از آن جا که بررسى‏هاى سطحى و شتابان حقیقت را بر انسان آشکار نمى‏سازد، چه بسا با یک اقدام بى تأمّل و با شروع یک کار با دستپاچگى در دست اندازهایى بیفتد که به آسانى نتواند از آن بیرون آید. از این رو گفته‏اند «به بین جا را بنه پارا» پیش از آن که پروژه‏اى را در زندگى آغاز کنى پیرامون آن بیاندیش، منافع و مضار، سود و زیان آن را چه مادى و چه معنوى بررسى کن، آن گاه دست به انجام و اقدام آن بزن. چه بسیارند کسانى که بر اثر شتابزدگى، یک عمر در پشیمانى و ندامت زیسته‏اند و نتوانسته‏اند پى‏آمدهاى زیانبار اقدام عجولانه خود را جبران نمایند. تلخ کامى‏ها، شکست‏ها و مصیبت‏هاى فراوانى که بر اثر شتابزدگى دامنگیر انسانها شده است قابل شمارش نیست، بسیارى از ما انسانها در پرونده کارى خود از این شتابکارى‏ها داشته و به خسارتهاى آن واقفیم، چه خوب است که آن‏ها را مایه عبرت و سرمایه آینده خویش و فرزندانمان قرار دهیم و از عجله و شتابزدگى در زندگى فردى و اجتماعى بپرهیزیم. *نکوهش شتابزدگى در فرهنگ دینى‏* اسلام از هر چیزى که آدمى را از رسیدن به کمال معنوى و نتیجه مطلوب در زندگى باز مى‏دارد به شدت جلوگیرى کرده و آن را مورد نکوهش قرار داده و نسبت به آن هشدار داده است تا انسان با توجه به آن نکوهش‏ها و هشدارها بى‏فکرى و بى‏تدبیرى نکند و با مطالعه و بصیرت همه سویه امور زندگى اجتماعى خود را سامان دهى نماید. در رابطه با عجله و شتابکارى نیز همین نکوهشها و هشدارها را مشاهده مى‏کنیم: امام على(ع) فرمود: *«ایّاک و العجلة بالأمور قبل اوانها و التساقط فیها عند زمانها* ؛ از شتاب کردن در کارها پیش از فرارسیدن زمان آنها، و کوتاهى کردن در آنها وقتى زمانشان فرا رسید دورى کن.» عدم زمان‏شناسى ریشه شتابزدگى است سوره آل عمران، آیه 133. مائده، آیه 48. معراج السعادة، ص 221. . مصباح المتهجد، ص 195. تحف العقول، ترجمه حسن زاده، ص 826 التماس دعا @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880