5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ شرط قبولی زیارت ✨
☝️چه کنیم که زیارتمان مقبول واقع شود؟
👈 «... إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقينَ»
سورهٔ مبارکهٔ مائده، آیهٔ کریمهٔ ۲۷
🌷 آیت الله خوشوقت
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
در حرم امیرالمؤمنین نایب الزیاره همه عزیزان هستم.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
السلام علیک یا اباعبدالله
ادب درآستان عبودیت بیاموزیم وصلاح خود را به خداوند یاد ندهیم اوحکیم علی الطلاق است
چه بسا انسان امور مادّی از خدا بخواهد و صلاحش در آن نباشد
چه بسا انسان امور مادّی را از خدا بخواهد و صلاحش در آن نباشد؛ آنگاه اگر اصرار کند خدا میگوید خواستهاش را بدهید تا ببیند دچار چه مشکلاتی میگردد
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ تَبارَكَ و تَعالى : يا بنَ آدَمَ ، أطِعْني فيما أمَرتُكَ ، و لا تُعَلِّمْني ما يُصلِحُكَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
خداوند تبارك و تعالى فرموده است : اى آدميزاد! از فرمانى كه به تو داده ام اطاعت كن و صلاح كار خود را به من نياموز .
نمایش
در دعایتان مصلحتاندیشی نکنید
در دعایت مصلحتاندیشی نکن. امام علی(ع) میفرمایند:
«قَالَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ يَا عِبَادِي اعْبُدُونِي فِيمَا أَمَرْتُكُمْ وَ لَا تُعَلِّمُونِّي مَا يُصْلِحُكُمْ فَإِنِّي أَعْلَمُ بِهِ وَ لَا أَبْخَلُ عَلَيْكُمْ بِمَصَالِحِكُمْ»
خداوند از بالای عرش میفرماید: ای بندگان من! مرا در چیزهایی که به شما امر کردم، پرستش کنید و صلاح خود را به من یاد ندهید.من به مصالح شما داناتر هستم و در آنچه به مصلحت شماست، بخل نمیورزم.
آنچه خیرو صلاح ماست ازخدابخواهیم
در روایت گفته شده که از خدا آنچه از امور مادّی را که به خیر و صلاح است، بخواه تا آن را بدهد. حالا ممکن است این اشکال مطرح شود که اگر ما از خدا کفاف بخواهیم،
برای خداوند تکلیف معین نکنیم
مصلحتاندیشی کردهایم. اگر کفاف خواستیم؛ یعنی تعیین تکلیف برای خدا کردیم. پاسخ این اشکال روشن است. در این اشکال از یک مورد غفلت شده و آن، این است که آیا ما از نزد خودمان کفاف و بلاغ را خواستیم؟ خیر؛ این مسئله را اولیای خدا از ناحیه خدا به ما آموختهاند.
بحارالأنوار، ج 68، ص 184
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
👇👇👇
✍️فلسفه پیاده روی #اربعین به سمت #کربلا چیست؟
🔹همواره آیین ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند.یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است. به فرموده مقام معظم رهبری خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.
🔹پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) رفتن موضوعیت دارد.
🔹بنا به فرموده امام عسکری(ع)؛ یکی از نشانه های مومن-که در این روایت مقصود شیعه است-زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد.[۱]زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود میفرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد.[۲]ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر میدارد، یک حسنه مینویسد و یک سیئه از او محو میکند. وقتی که به حرم میرسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده مینویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین مینویسد. وقتی میخواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار میگیرد و میگوید: رسول خدا(ص) به شما سلام میرساند، و پیغام میدهد (مژده میدهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشتهات بخشیده شده است.[۳]
🔹سابقه ای تاریخی سنت پیاده روی
🔹از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[۴]رسم بوده است، اما در برههای از زمان به فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت. با اینکه زیارت سیدالشهدا(ع) در اکثر برهههای تاریخی به سختی انجام میشد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان میخریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل میشدند.
📚پی نوشتها:
[۱]. بحار الانوار،علامه مجلسی،ج۹۸،ص۳۴۸
[۲]. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص۱۳۴ (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛)
[۳]. همان ، ص۱۳۲-«مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»
[۴]. (متوفی سال ۱۲۸۱ قمری)
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
کارکردهای روانشناختی زیارت اربعین
زیارت اربعین، فراتر از یک مناسک مذهبی، یک رویداد روانشناختی پیچیده و تاثیرگذار است. این سفر معنوی، با ایجاد فضایی خاص و تجربیات منحصر به فرد، میتواند تحولات شگرفی در روان انسان ایجاد کند. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین کارکردهای روانشناختی زیارت اربعین میپردازیم:
🔹 تقویت پیوندهای اجتماعی و احساس تعلق:
ایجاد حس همبستگی: زیارت اربعین فرصتی برای ایجاد حس همبستگی و تعلق به یک گروه بزرگ و متنوع از افراد با اعتقادات مشترک( شیعه) است.
تقویت روابط بین فردی: در طول مسیر پیادهروی و حضور در مراسم، روابط بین فردی تقویت شده و پیوندهای عمیقی بین زائران برقرار میشود.
🔹کاهش استرس و اضطراب:
ایجاد آرامش درونی: فضای معنوی و آرامشبخش زیارت اربعین، به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و احساس آرامش درونی را تقویت میکند.
تمرکز بر معنویات: تمرکز بر معنویات و ارتباط با خداوند، باعث میشود که افراد از نگرانیهای روزمره فاصله بگیرند و به آرامش برسند.
🔹رشد معنوی و شخصیتی:
تقویت ایمان: زیارت اربعین به عنوان یک عمل عبادی، ایمان و اعتقاد فرد به خدا و معاد را تقویت میکند.
خودشناسی: در طول مسیر پیادهروی و مواجهه با سختیها، افراد به شناخت بهتر از خود و تواناییهایشان میرسند.
رشد صبر و بردباری: شرایط سخت پیادهروی، به افزایش صبر، بردباری و مقاومت در برابر سختیها کمک میکند.
🔹تقویت روحیه ایثار و فداکاری:
خدمت به زائران: در طول مسیر، بسیاری از زائران به دیگران خدمت میکنند و این کار باعث تقویت روحیه ایثار و فداکاری میشود.
گذشت از خود: با گذشتن از برخی خواستههای شخصی و تحمل سختیها، روحیه گذشت و ایثار در افراد تقویت میشود.
🔹تغییر نگرش و سبک زندگی:
تغییر اولویتها: زیارت اربعین باعث میشود که افراد اولویتهای زندگی خود را بازبینی کرده و به ارزشهای معنوی اهمیت بیشتری دهند.
تقویت حس مسئولیتپذیری: با شرکت در مراسم پیاده روی و خدمت به دیگران، حس مسئولیتپذیری در افراد تقویت میشود.
🔹اثرات درمانی:
کاهش افسردگی: حضور در جمع زائران و شرکت در مراسم عزاداری، میتواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.
تقویت سیستم ایمنی بدن: برخی مطالعات نشان میدهند که شرکت در مراسم مذهبی میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
🔹افزایش تابآوری:
مواجهه با سختیها: شرایط سخت پیادهروی، به افزایش تابآوری در افراد کمک میکند.
مدیریت بحران: تجربه زیارت اربعین، به افراد میآموزد که چگونه در شرایط سخت و بحرانی، آرامش خود را حفظ کنند.
🔹احساس معنا و هدف:
ارتباط با تاریخ و فرهنگ: زیارت اربعین، افراد را به تاریخ و فرهنگ شیعه متصل میکند و به آنها احساس معنا و هدف میدهد.
کسب تجربه معنوی عمیق: این سفر، یک تجربه معنوی عمیق برای افراد ایجاد میکند که میتواند تأثیر ماندگاری بر زندگی آنها داشته باشد.
در کل، زیارت اربعین یک تجربه روانشناختی پیچیده و چند وجهی است که میتواند به بهبود سلامت روان، تقویت روابط اجتماعی و رشد معنوی فرد کمک کند.
#اربعین
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#پست_ویژه
#شیطان
#اربعین
✅ معمولاً افراد یا تیمهایی که مسابقه مهمی دارن، قبل از مسابقه خیلی سعی میکنن از تاکتیکهای حریفشون اطلاع پیدا کنن تا بتونن باهاش مقابله کنن و ضربه نخورن!
💯 ما هم باید برای مبارزه با دشمن قسمخورده خودمون، یعنی شیطان، از تاکتیکهاش اطلاع داشته باشیم تا بهتر باهاش مقابله کنیم!
◀️هر وقت کار خوبی خواستین انجام بدین و به ذهنتون اومد که «بذارش برای بعد؛ فرصت زیاده!»، این ندا و تاکتیک شیطونه. فریب نخورید!
💡یا وقتی میخوایم کاری رو انجام بدیم، یه جوری اوضاع رو به تصویر میکشه که نمیشه الآن انجام داد؛ آینده رو هم یهجوری قشنگ توصیف میکنه که خیال میکنی بهترین وقت برای انجامش همون آینده است!
💔مثلاً اربعین میخوای بری کربلا، هی در گوشت میخونه که اربعین شلوغه! دردسره! اصلاً نمیشه زیارت درست و حسابی کرد! بذار باشه بعد اربعین، بلیت میگیری و وقت خلوت میری، راحت و باآرامش زیارت خودت رو میکنی!
💧💧گول میخوری و اربعین نمیری. بعدشم دیگه اصلاً خبری از این دوست خیرخواه نیست و یه بار نمیگه حالا دیگه برو!
💯گول خوردی، رفت! فیض زیارت اربعینم از دست دادی!💯
👀 امام باقر(علیهالسلام) میفرمایند:
🔰«مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً؛
هر کس قصد کار خیری دارد، در انجام آن عجله کند؛ چون اگر تأخیر کند، شیطان در آن دست میبرد [و او را منصرف میکند]».
💥خداییش تا حالا چقدر فریب این تاکتیک شیطون رو خوردیم؟! کمی به خودمون بیایم!
البته
🔰 زیارت از راه دور و نزدیک ممکن است
💠 اگر کسی توانست در " #زیارت_اربعین " به #کربلا مشرف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، #زیارت از دور معقول و ممکن است زیرا آنها در دور و نزدیک حضور دارند.
لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را ببیند حاضر است؛ ما غایب هستیم و نه او، ما دور هستیم و نه آن حضرت! بنابر این زیارت #اربعین و سایر زیارتها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
روزآدینه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت ومغفرت الهی
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
یکی از نصیحتهای طلائی، و حرفهای جدّیِ قرآن به اهل ایمان اینه:هوای خودت را داشته باش!
سفارش خداوند متعال به انسانها
ای کسانی که ایمان آوردهاید! مراقبِ خودتان باشید.
اگر شما هدایت یافته باشید، گمراهیِ کسانی که گمراه شدهاند، به شما هیچ زیانی نمیرساند.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ، لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ
«عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»
یعنی مراقبت از خود. یعنی حواست به خودت باشه! خودت رو سفت نگه دار! دو دستی خودت رو بچسب!
تو فقط پاک باش، تا دنیا به پاکیِ تو شهادت بده
تو فقط پاک باش، تا دنیا به پاکیِ تو شهادت بده. وبواسطه پاکی تو جامعه انسانی سودمعنوی ومادی برسد
اگر همهی محلّه به هم ریخته، ما حواسمون به کوچهی خودمون باشه!
اگر کلّ محله کثیفه، ما حداقل کوچهی خودمون رو تمیز نگه داریم.
اگر کلّ کوچه رو نمیتونیم، حداقل جلوی خونهی خودمون رو آب و جارو کنیم.
پاک دستی پیشه کنید ودزد اموال دیگران نباشید
پاک دستی پیشه کنید ودزد اموال غیر مباشید تاجامعه به فسادکشید نشود.
همه دزدی میکنند؟
«عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»
تو حواست به کار خودت باشه، تو دزدی نکن.
جامعه که مسئولان آن جامعه درهمه ابعاد اجتماعی اعم ازفرهنگی واجتماعی واقتصادی وتعلیم و تربیت کارخود را براساس تعهد وتخصصی انجام دهند بی تردید جامعه ایی توسعه یافته وسالم واخلاقی خواهند داشت
اگر همه از کارشون میزنن؟ شما انسان باشید وتقلب نکنید
«عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»
تو کارت رو درست انجام بده.
انسان ها ی شایسته اهل رشوه وتقلب نیستند
همه تقلّب میکنند؟ همه رشوه میگیرن؟ همه .
«عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»
تو تقلّب نکن، تو رشوه نگیر، تو...
توی محیط فامیل، دوستان، سر کار، مدرسه، دانشگاه، اداره و... همه هر کارِ غلطی انجام میدن..
«عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»
تو حواست به خودت باشه. تو همرنگ جماعت نشو!!
تفاوت بین بلا وضرر وظلم
اگر كسی واقعاً سرنوشت خودش براش مهم باشه، و
«عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»
رو جدّی گرفته باشه، اونوقت حواسش رو جمع میکنه كه این عمر كوتاه و محدودش رو صرف چه کارهایی بکنه، و از چه کارهایی صرف نظر کنه.
اونوقت اگر کسی اینطوری حواسش به خودش بود، هیچکس هیچ ضرری نمیتونه بهش بزنه. اگه تمام دنیا هم گمراه بشن، نمیتونند هیچ ضرری بهش بزنند.
لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ.
لَا یَضُرُّکُم
یعنی هیچکس به شما ضرر نمیزنه.
ممکنه به شما ظلم بشه، ممکنه سختی ببینید، ممکنه در این مسیر اذیّت بشید و... امّا ضرر نمیکنید.
چون ظلم و سختی و بلا و... با ضرر فرق داره.
امام_حسین ظلم دید، مظلوم بود، سختی کشید، بلا دید، امّا ضرر نکرد، و متضرّر نشد. بزرگترین سود رو تو این عالم امام_حسین کرد.
اگر میخوای تو این عالم ضرر نبینی، راهش اینه:
«عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»
سورهٔ مانده آیه ۱۰۵
التماس دعا دارم
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
کارکردهای روانشناختی زیارت اربعین زیارت اربعین، فراتر از یک مناسک مذهبی، یک رویداد روانشناختی پیچید
کارکردهای سیاسی زیارت اربعین
زیارت اربعین، فراتر از یک مناسک مذهبی و فرهنگی، دارای ابعاد سیاسی قابل توجهی نیز هست. این رویداد عظیم، علاوه بر تقویت پیوندهای اجتماعی و معنوی، در عرصه سیاست نیز تأثیرات مهمی دارد. برخی از مهمترین کارکردهای سیاسی زیارت اربعین عبارتند:
۱. نمایش قدرت نرم:
قدرت نرم شیعه: زیارت اربعین، نمایشگر قدرت نرم شیعه در سطح بینالمللی است. این رویداد عظیم، نشان میدهد که مذهب شیعه یک جریان زنده و پویاست و توانایی بسیج میلیونها نفر را دارد.
نفوذ فرهنگی: این زیارت، باعث افزایش نفوذ فرهنگی شیعه در منطقه و جهان میشود.
۲. بسیج سیاسی:
ایجاد یک جریان مردمی قدرتمند: زیارت اربعین، یک جریان مردمی قدرتمند ایجاد میکند که میتواند در مسائل سیاسی تاثیرگذار باشد.
مبارزه با جریانهای تکفیری: این رویداد، در مقابل جریانهای تکفیری و افراطی قرار میگیرد و به عنوان یک سد محکم در برابر آنها عمل میکند.
۳. تقویت وحدت اسلامی:
مبارزه با تفرقه: زیارت اربعین، در مقابل تلاشهای دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان، نمادی از وحدت و همبستگی اسلامی است.
تقویت جبهه مقاومت: این رویداد، به تقویت جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی و دشمنان اسلام کمک میکند.
۴. ایجاد یک گفتمان مشترک:
زبان مشترک سیاسی: زیارت اربعین، یک زبان مشترک سیاسی برای همه شیعیان و مسلمانان ایجاد میکند.
تقویت گفتمان مقاومت: این رویداد، به تقویت گفتمان مقاومت در برابر ظلم و استکبار کمک میکند.
۵. تاثیرگذاری بر سیاست منطقهای و بینالمللی:
تغییر موازنه قدرت: زیارت اربعین، میتواند در تغییر موازنه قدرت در منطقه و جهان تاثیرگذار باشد.
فشار بر دولتها: حضور میلیونی زائران در زیارت اربعین، میتواند بر دولتها و سیاستهای آنها تاثیرگذار باشد.
۶. ایجاد یک نماد مقاومت:
نماد ایستادگی در برابر ظلم: زیارت اربعین، به عنوان یک نماد ایستادگی در برابر ظلم و استکبار شناخته میشود.
الهامبخش بودن: این رویداد، برای بسیاری از آزادیخواهان و عدالتطلبان در جهان، الهامبخش است و می تواند آنها را با آموزه های ازادیبخش، عدالت طلبانه و ظلم ستیزانه امام حسین آشنا کند.
مثالهای عینی از کارکردهای سیاسی زیارت اربعین:
مقاومت در برابر داعش: زیارت اربعین، در زمان ظهور داعش، نشان داد که شیعیان با هم متحد هستند و میتوانند در برابر تهدیدات مشترک ایستادگی کنند.
حمایت از مردم مظلوم: زائران اربعین، همواره از مردم مظلوم و ستمدیده حمایت کرده است.
ایجاد یک دیپلماسی مردمی: زیارت اربعین، یک دیپلماسی مردمی قدرتمند ایجاد کرده است که فراتر از مرزها عمل میکند.
در نتیجه، زیارت اربعین یک رویداد سیاسی با ابعاد گسترده است که میتواند در تغییر معادلات منطقهای و بینالمللی نقش مهمی ایفا کند.
علاوه بر موارد ذکر شده، زیارت اربعین میتواند به عنوان یک ابزار برای فشار بر دولتهای ظالم و حمایت از حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرد.
#اربعین
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🏴 اعمال روز اربعین :
1️⃣ «زیارت امام حسین (علیهالسلام) و زیارت اربعین»
▪️ در این روز، زیارت امام حسین (علیهالسلام) مستحب است...
2️⃣ غسل اربعین و توبه
3️⃣ بعد از نماز صبح ۱۰۰ مرتبه
(لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم)
4️⃣ ۷۰ مرتبه تسبیحات اربعه
5️⃣ بعد از نماز ظهر، سوره والعصر و سپس ۷۰ مرتبه استغفار
6️⃣ غروب اربعین ۴۰مرتبه لاالهالاالله
7️⃣ بعد از نماز عشاء قرائت سوره یاسین و هدیه به حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام)
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۷۳
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
متن کامل زیارت اربعین
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
.:
روز اربعین
روز بازگشت اهل بیت علیهم السلام
و الحاق سر های مبارک
به بدن های بی سر
بنابر نقل ها جناب جابر عبد الله انصاری صحابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام آمد
عطيّه عوفى، یکی از شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) در سال 61 هـ ق و یک از ملازمان جابر بن عبدالله روایت می کند که همراه با جابر بن عبداللَّه انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم. وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد. آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت(همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(ع) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت تا آنكه به قبر نزديك شديم. در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بي هوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لايُجيبُ حَبيبَهُ»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!» سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟
به صرف آمدن جابر و زیارت او علت برای فضلیت زیارت اربعین نمی شود
زیارت مأثوری که امام صادق علیه السلام به صفوان بن مهران تعلیم دادند
و روایت امام حسن عسکری علیه السلام که علامات مؤمن را پنج چیز شمردند و یکی از آنها را زیارت اربعین معرفی کردند
می تواند دلالت کننده بر فضیلت این زیارت در روز اربعین باشد
اما در کنار این دو دلیل
روایات بسیاری در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ایام دیگر همچون روز عرفه، شب های قدر، نیمه ماه شعبان، نیمه ماه رجب، و عید فطر و قربان وجود دارد
اما بر فضیلت خاص زیارت اربعین چه دلیلی می توان اقامه نمود:
۱. شاید اولین کسی که زیارت بازگشت کاروان حسینی در اربعین را نقل کرده، ابوریحان بیرونی (م۳۴۰ق) در کتاب «الآثار الباقیة» است. وی در این کتاب می گوید که روز اول صفر، سر مطهر سیدالشهدا(ع) وارد مدینه می شود و در روز ۲۰ صفر سر مطهر به بدن ملحق می گردد و در آن روز زیارت اربعین است:
و فی العشرین رد رأس الحسین(ع) إلی مجثمه حتّی دفن مع جثته و فیه زیارت الاربعین و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام
در بیستم صفر سر حسین (ع) به بدن بازگردانده شد تا به همراه بدن دفن گردد، ودر آن روز زیارت اربعین است، که اهل بیت او پس از خروجشان از شام به زیارت او شتافتند.
۲.قرطبی (م ۶۷۸ق) در کتاب تذکره نقل می کند که امامیه می گویند سر مطهر پس از ۴۰ روز از شهادت به کربلا بازگشت: «و هو یوم معروف عندهم یسمّون الزیارة فیه زیارة الاربعین»؛ وآن روز معروفی است که نزد شیعه است که به آن زیارت اربعین می گویند.
۳.زکریا بن محمد بن محمود قزوینی (م ۶۸۲ق) همین مطلب را نقل کرده که روز اول صفر روز عید بنی امیه است که سر مطهر ابی عبدالله را به شام وارد کردند: «و العشرون منه ردّت رأس الحسین(ع) إلی جثته»؛ روز بیستم صفر سر مطهر به بدن بازگردانده شد
۴.شیخ بهائی (م ۱۰۳۰ق) در کتاب «توضیح المقاصد» درباره می گوید:
و فی هذا الیوم وهو یوم الاربعین من شهادته(ع) کان قدوم جابر انصاری لزیارته(ع) واتفق فی ذلک الیوم ورود حرمه من الشام إلی کربلاء، قاصدین المدینة علی ساکنه السلام و التحیة
روز اربعین، روز آمدن جابر است برای زیارت سیدالشهدا، و آن روز ورود اهل بیت از شام به کربلاست، که از این جا به مدینه روند.
۵.مناوی (م ۱۰۳۱ق) در «فیض القدیر» آورده است: «و الامامیة یقولون: الرأس أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد اربعین یوماً من القتل»؛
شیعه می گویند: سر مطهر به کربلا بازگردانده شد و همراه بدن، بعد از چهل روز از شهادت دفن گردید.
۶ .علامه مجلسی (م ۱۱۱۰ق) درباره علّت استحباب زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین می فرماید:
و المشهور بین الاصحاب أن العلة فی ذلک رجوع حرم الحسین صلوات الله علیه فی مثل ذلک الیوم إلی کربلاء عند رجوعهم من الشام، و الحاق علی بن الحسین صلوات الله علیه الرؤوس بالاجساد.
مشهور بین اصحاب این است که علت آن، بازگشت خاندان امام حسین(ع) در آن روز به کربلاست، به هنگام بازگشت از شام، و ملحق ساختن سرها به بدن ها توسط علی بن الحسین(ع) است
۶.شبراوی در «الاتحاف بحب الاشراف» می نویسد: «و قیل أعید إلی الجثة بکربلاء بعد اربعین یوماً من مقتله»؛ گفته شده که پس از چهل روز سر به بدن بازگردانده شد.
۷.شبلنجی (متوفای ۱۳۲۲ق) می گوید: «و ذهبت الامامیه إلی أنه أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد أربعین یوماً من المقتل»؛ امامیه می گویند: سر به بدن بازگردانده شد، و پس از چهل روز از شهادت در کربلا دفن گردید.