🔶 یکی از اعمال سفارش شده در روز عید مبعث زیاد صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است.
" الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم "
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
اسعد الله ایاکم سعیدا
بلغ العلی بکماله
کشف الدجی بجماله
حسنت جمیع خصاله
صلوا علیه و آله
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتبریک عید سعید مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت پیامبررحمت وپیروی از سیره وسنت آن اسوه اخلاق
*رحمت و محبت ، و رفق و مدارا اساس بعثت پيامبر (ص)*
*پیامبر با اخلاق ترین انسان*
پیامبر انسانی در اوج اخلاق بود.
همه چیز او رنگ اخلاق داشت.
سیره نویسان دربارۀ او نوشته اند:
رسول خدا در همۀ عمر خود امین ترین مردمان، دادگرترین آنان،
پاکدامن ترین انسان ها و راستگوترین ایشان بود،
تا آن جا که مخالفان و دشمنانش نیز بدین امر معترف بودند.
*پیامبر جلوه تمام زیبائیها*
اخلاق پیامبر اکرم، قرآن، و او جلوۀ تمام زیبایی ها و لطافت های قرآنی و کمالات انسانی بود؛
و خداوند وی را به آراسته بودن به اخلاقی بزرگ معرفی کرده است
*وَ إِنَّک لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ*
این سخن خداوند و تصویری که قرآن از پیامبر ارائه کرده، میزانی است اساسی برای دریافت رفتارشناسی آن حضرت؛
و هر چه دربارۀ وی نقل شده است باید با این میزان سنجیده شود.
*فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُم*
به لطف رحمت الهى،
با آنان نرمخوى و پرمِهر شدى، و اگر درشتخوى و سخت دل بودى بى شك از پيرامون تو پراكنده مى شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه.
اگر رحمت و محبت ،
و رفق و مداراى پيامبر نبود، اساساً دلی نرم نمی گشت ،
راهی به جان مردمان برده نمی شد و فرصت هدايت حاصل نمی گشت و سدّ سكندرى ميان او و مردم حجاب مى گردید و زمينه اصلاح اجتماعى را نیز مسدود مى ساخت.
*پیشبرد رسالت بامحبت ورفق ومدارا*
رسول خدا (ص) با رحمت ومحبت ، و رفق و مدارا رسالت خود را پيش برد و اين امر در تحوّل انسان و جامعه به سوى كمال و اصلاحات اجتماعى اى كه پيامبر مأمور بدان بود نقشى كليدى داشت. به همين سبب آن وجود گرامى،
براى تحقق رسالت خويش مأمور به رحمت و محبت ،
و رفق و مدارا بود، چنان كه خود فرمود
*«أَمَرَنِي رَبِّي بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِي بِتَبْلِيغِ الرِّسَالَةِ* .
پروردگارم مرا به مدارا با مردم فرمان داد،
همان گونه كه مرا به تبليغ رسالت فرمان داد.
رسول خدا (ص) پيام الهى خود را با رحمت و محبت ، و رفق و مدارا به جان مردمان نشاند و دل آنان را نرم كرد و ايشان را با حق همراه نمود.
سوره آل عمران آیه ۱۵۹
الشفا بتعریف حقوق المصطفی ، ج ۱ ، ص ۱۳۳
سوره قلم آیه ۴
مشکاة الانوار ، ص ۱۷۸
*التماس دعا
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
دختره داشت از خیابان رد می شد،
دید مردم یه جا جمع شدند. فهمید تصادف شده
برای اینکه از ماجرا سر در بیاره با صدایی بلند گفت: برید کنار برید کنار من همسرشم😥💔
وقتی مردم راه را باز می کنن می بیند وسط جاده یک الاغ افتاده و مرده😐😂😂😂
🌺 پیغمبر اکرم ﷺ فرمودند :
『مؤمن هرگاه بدون عذر دروغ بگوید، هفتاد هزار ملک، لعنتش میکنند و نیز بر اثر دروغ، بوی گندی از قلبش بیرون می آید که جهان را پر میکند و میرود تا به عرش خدای برسد و عرش بانان نیز او را لعن خواهند نمودو ...』
{📚جامع الاخبار ص 148🍁}
❞ دروغ زشت ترین گناه کبیره است که طبق فرمایش امام صادق|؏| در آدرس مذکور فقط دو جا جایز میشود؛ نخست برای دفع شر ظالمین و دوم برای ایجاد اصلاح و دوستی میان دو نفر.
دروغگو بوی گندی دارد که از قلبش خارج می شود و آسمانیان و ملکوتیان را از او بیزار و متنفر می سازد. این دروغ هر چه گسترده تر باشد و در سطح وسیعتری شایع شود مذمومتر و زشتر است و اگر از بزرگان قوم مشاهده شود زشتی و اثرات زشت آن دو چندان می شود.❝
#طنزیم
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
ویرگول (منبرکوتاه)
🌲⚘️🌱احكام عددى دو{8}🌱⚘️🌲 دو نوع از سوره هاى قرآن را در نماز نمى شود خواند👇 ۱. سوره هايى كه سجده
🌲⚘️🌱احكام عددى سه{1}🌱⚘️🌲
رباخوارى يكى از گناهان كبيره است كه در قرآن جنگ با خدا محسوب شده است.[۱]
گناه يك درهم ربا بزرگتر از آن است كه انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا كند.[۲]
اما سه نوع ربا حرام نيست👇
۱. رباى پدر و فرزند از يكديگر
۲. رباى زن و شوهر
۳. ربا از كافرى كه در پناه اسلام نيست.[۳]
اگر بخواهند ظرفى را كه به شراب نجس شده با آب قليل آب بكشند، بايد سه مرتبه بشويند و بهتر است هفت مرتبه شسته شود.[۴]
ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست، بلكه در آب كُر و آب جارى هم احتياط سه مرتبه است.[۵]
👆بحث ادامه دارد 👈👈👈👈👈
___
[۱] بقره/ ۲۷۹
[۲] توضيح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۲۱۵
[۳] توضيح المسائل مراجع، م ۲۰۸۰
[۴] توضيح المسائل مراجع، م ۱۵۳
[۵] توضيح المسائل مراجع، م ۱۵۰
#احکام_عددی
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🐾°•
دیروز بعد از مدتها چندساعتی رفته بودیم روستای مادریمون،
داشتیم گوسفندا رو نگا میکردیم ؛
چوپان حرفای جالبی برای من میزد؛
میگفت که : کشاورزا پیازا رو برداشت کردن
ولی ما باید خیلی مراقب باشیم.
چون اگه گوسفندا برن تا برگوگیاه پیاز رو بخورن، گوشت گوسفندا بوی بد میگیره و دیگه قابل خوردن نیست!!»
اون گفت که :
گفت اگه یه گوسفند از گله جدا بشه
و جلوی چشم بقیه گوسفندا بره توی مزرعه پیاز،
همین صرف رفتنش، گوسفندای دیگه رو هم تحریک میکنه که اونا هم برن و از پیازها بخورن !!
بعد یه دفعه میبینی یه گله سیصدچهارصدتایی بخاطر یه گوسفند، رفتن تو پیازا و گوشت همهشون بوی گند گرفته و دیگه مفت هم ازمون نمیخرن !!
رفیق! اگه چوپون نباشه، این گله خودشو به فنا میده !! طوریکه حتی گرگ هم نمیاد گوشتشون رو بخوره!!
خیلیعجیب بود برام...
ببین دوست من! آدم باید مراقب باشه چی به خورد روحش میده !
همیشه که بوی گند برا جسم نیست.
اتفاقا اون بوی گندی که از روح آدما بلند میشه غیرقابل تحملتره ..
بخاطراون غذای فاسدی که به خوردش داده!
محل ورود غذا به جسم، دهانه
ولی معبر عبور غذای روح ، علاوه بر دهان،
چشم و گوش و بینی و مغز و لمس هم هست!
احکام اسلام اومده که راهنماییت کنه؛ که چیا به خورد روحت بدی، چیارو ندی، کهروحت بو نگیره !!
❞ حضرت صادق ؏ میفرماید:
خداوند در روز قیامتازکسی کهبهتکلیف خود عمل نکرده،میپرسد:
آیا تکلیف خود رامیدانستی؟!
اگر بگوید میدانستم،خطاب میشود
:چرا به آنچه میدانستی عمل نکردی؟!
و اگر بگوید نمیدانستم؛
خطاب میشود :چرا یادنگرفتی تا عمل کنی؟؟؟!❝
{📚امالیشیخطوسی'ص10}
_مراقبباشبونگیری..
#طنزیم
#درس_اخلاق
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
#مهدویت
🟡پرسش
آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ازدواج کرده اند؟
🟢 پاسخ
در مورد ازدواج کردن يا نکردن امام زمان(عليه السلام)،نمي توانيم بصورت قطعي و يقيني اظهار نظر کرد.لكن شواهدي هست كه وجود همسر و فرزندان را اثبات مي نمايد.
1-قواعد كلي
2-روايات
3-دعاها
1- قواعد كلي شريعت، محمدي ايجاب مي كند كه حضرت بقيه الله نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم«عليهم السلام» تشكيل خانواده داده است، و از جد بزرگوارش حضرت محمّد مصطفي پيروي نموده.
🔹مرحوم محدث نوري« ره » مي فرمايد: چگونه ترك خواهد نمود چنين سنت عظيمه جدبزگوار خود را با آن همه ترغيب و تحريص كه در انجام آن شده. و نكوهشي كه در ترك آن شده است. سزوار ترين كس در انجام سنت پيامبر امام هر عصر است و تا كنون كسي ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده است.
2- روايات در رابطه با همسر و همسران حضرت بقيه الله تنها يك روايت است كه سرنخي به دست ميدهد و آن روايتي است كه، مرحوم كفعمي در كتاب شريف مصباح نقل كرده است. بر اساس اين روايت همسر حضرت از نسل عبدالعُزّي پسر عبدالمطلب مي باشد. در رابطه با اولاد آن حضرت رواياتي هست كه وجود آنها را به روشني اثبات مي كند و اين روايات ضمنا وجود همسر را اثبات مي كنند:
الف- سيدبن طاووس در جمال الاسبوع مي فرمايد: روايتي با سندهاي متصل يافتم كه حضرت ولي عصر«عج» را اولاد بسياري هست.
ب- مرحوم مجلسي «ره» نيز بابي را به خلفاء و اولاد حضرت مهدي اختصاص داده است.
🔹روايت بسياري دليل بروجود فرزند براي حضرت مهدي هستند الا يك روايت كه منافي و معارض با اين روايات است و آن روايت اين است، هر امامي بايد فرزند داشده باشد به جز حضرت مهدي كه فرزند ندارد، ولي علماء و برزگان شيعه مانند مرحوم محدث نوري و شيخ طوسي و مير محمد مير لوحي معاصر علامه مجلسي اين تنافي را رفع كردند، بدين بيان كه امام زمان مانند ساير ائمه پسر امام ندارد، نه آنكه اصلا پسر ندارد و بنابراين از مجموع احاديث استفاده مي شود كه، براي حضرت مهدي فرزندان بسياري هست كه همه از اولياء و صلحاء شرفا هستند ولي سمت امامت ندارند، چرا كه امام منحصر در دوازده نفر است.
3- دعاها، علاوه بر روايات و قواعد كلي برخي دعاها نيز از معصومين« عليهم السلام» صادر شده و يا از ناحيه مقدسه رسيده دلالت دارند بر اينكه براي حضرت اهل و عيالي و فرزنداني هست و در دعاها نامي از آنها برده نشده و در حق آنها دعا شده است. در اين دعا وجود همسر و فرزندان را براي حضرت اثبات مي كند و در اين مورد دعا بسيار است.
🔸واينكه آيا حضرت مهدي با فرزند و همسران خود ظهور مي كنند، چون ما بشريم و اطلاعات بشر محدود است اطلاعات و دليل قطعي و يقين محكم به آن تصريح نشده است.
🟡 لازم به ذکر است که عدهای نیز با ذکر دلایلی، منکر ازدواج حضرت هستند. بنابراین در این خصوص نمیتوان نظر قطعی داد.
منابع جهت مطالعه:
[1]. سيماي آفتاب، دكتر حبيب الله طاهری.
[2]. تجسم اميد و نجات، عزيز الله حيدري.
[3]. سيماي مصلح جهان، مراد فيضي.
[4]. ارتباط معنوي با حضرت مهدي«عج »، حسين گنجي./ مرکز ملی پاسخ به سوالات دینی
#جمعههای_مهدوی
#جمعه_های_بی_قراری
#امام_زمان
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
یکی از صفاتِ #شیعه،
#شادی بخاطرخوشحالی #اهل_بیت،
و همین نقطه ضعف ماست .
شادی درست
که #امام_زمان راضی باشند
شادی در شأنِ شیعه که مخلوط با حرام نباشه.
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💢 ایمان، زمینه عفو الهی
💐 رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ .
🌸 پروردگارا! ما ایمان آورده ایم؛ پس گناهان ما را بیامرز، و ما را از عذابِ آتش، نگاهدار.
📚 آل عمران:۱۶.
📎 #استجابت_دعا
📎 #حاجت
📎 #ایمان
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
در قرن ما پيروزى انقلاب اسلامى در ايران حادثه مهم و حيرت انگيزى بـراى جـهان بود كـه مـى توانست در رابـطه با مسائل سياسى جهان و منطقه ايفاگر نقش تعيين كننده و تحولات غير قابل پيش بينى باشد.
ايـن حادثه بزرگ قرن از يكسو معادلات سياسى استكبار را در ادامه سـياست سلطه وتقسيم استعمارى جهان بهم زد و از سوى ديگر يكى از اسـتـوارترين رژيـمهاى وابـسته را كـه از حـمايت قـدرتهاى بـزرگ برخوردار بود ريشه كن نمود و در كشورى چون ايران با اهميتى كه از نـظـر اسـتراتژيكى و اقـتصادى بـراى قـدرتهاى بـزرگ جـهان دارد تحولى سياسى - مردمى و عظيم بوجود آورد.
مـهمتر از ايـن دو رونـد انـقلاب اسلامى با آگاهي هاى عميقى كه در مـيان مـلتهاى مسلمان جـهان بـويژه در كشورهاى اسلامى بوجود آورد زمـينه تـحولات سـياسى ريشه دار و بـينشها و گـرايشها و حـركتها و سازماندهي هاى سياسى چشمگيرى را فراهم آورد.
ايـن جـريان سـياسى يكبار ديگر اسلام را به عنوان يك قدرت تعيين كننده در جهان مطرح نمود و چشم انداز وحدت بزرگ جهان اسلام و حركت عـظيم بـازيابى خويشتن خـود و گريز از سلطه و ايستادگى در برابر اسـتعمار كـهنه و نـو و ايجاد قطب سياسى جديد در جهان و فروريزى رژيـمهاى وابـسته و تـحميلى را در سـرزمينهاى پـرنعمت اسلامى در بـرابر ديدگان مشتاق ولى غم و ياس گرفته يك ميليارد مسلمان گشود و مـوجـى از وحـشـت و اضـطـراب در دلـهاى پـر از امـيد و آرزوى جهان واران آفريد.
بـه اعـتراف تحليل گران سياسى شگفتيهائى كه انقلاب اسلامى در جهان آفـريد بـيشتراز آنـهائى است كه دنيا در طول شصت سال اخير بخود ديـده اســت، شــگـفتيهائى كـه تحليله، تـئوريها و پـيش بينيهاى صاحب نظران سياسى را بى اعتبار نموده است.
انـقلاب اسـلامى بـلوك بنديها و نـظام دوقـطبى تـثبيت شده در نظام بـين المللى كنونى جهان را درهم ريخت و با وجود تضاد عميقى كه بر روابط دو ابرقدرت حاكم بود وآن دو را آشتى ناپذير مى نمود وادار بـه سازش و اتخاذ موضع واحد در برابر اين پديده سياسى جديد نمود و تحولات عمده اى را در مسائل مختلف جهان بدنبال آورد.
غـرب طـى چـند تـجربه تـلخ در مـصاف با يكپارچگى اسلام در جريان جنگهاى صليبى و درگيرى با امپراطوريهاى اسلامى و مانند آن خاطرات تـرسناك وتكان دهنده اى را در حافظه تاريخ خود بيان دارد ولى اين بـار خـطر عـظيمتر وگسترده تر و دهشتناكتر از آن بود كه درگذشته ديده بود.
پـديده كاملا نوظهور مقاومت در لبنان با الهام از انقلاب اسلامى و جـهان اسـلامى درمصر و ديگر كشورهاى اسلامى براى غرب بيش از آنچه كه تصور مى كرد وحشتناك و طليعه جهنمى سوزان براى استكبار بود.
انـقلاب اسـلامى در مـقايسه بـا انـقلابهاى ديگر جهان از يك سلسله ويژگيها وامتيازهاى اصولى برخوردار است كه از نظر فرهنگ و دانش و تـئورى انــقـلاب آن رادر رده بـالاى پـديده هاى سـياسى بـزرگ و انقلابهاى مهم جهان قرار داده است مزايائى چون ماهيت ايدئولوژيكى ، قـدرت رهبرى ، و عـمق تحولات نـاشى ازانـقلاب موجب گرديده كه بـسيارى از صـاحب نظران علوم سياسى در تئوريهاى انقلاب در كشورهاى اسلامى تجديد نظر كنند و الگوى جديدى را مورد بررسى قرار دهند.
و از سـوى ديـگر متفكران و بنيان گذاران حركتها و نهضتهاى اسلامى همواره الگوهاى انقلاب را در لابلاى تاريخ اسلام جستجو مى كردند و هر كـدام سعى بر آن داشتند كه از حوادث برجسته تاريخ اسلام در تبيين راه و حركت و خط مشى و شيوه خود الهام بگيرند و روند و حركت خود را دنباله جريانهاى تاريخى گذشته اسلام قلمداد كنند.
فـروغ انـقلاب اسـلامى كـه پس از صدر اسلام مهمترين و ريشه دارترين وشـكوهمندترين حـادثه تـاريخ اسلام است همه درخشندگيهاى فرازهاى بـرجسته تاريخ اسـلام را دربـرگرفت و جـايگزين همه الگوهاى گذشته تاريخ اسلام گرديد.
بـى شك با مطالعه حتى سطحى و گذرا در زمينه ماهيت انقلاب اسلامى و بازتابهاى جهانى آن و دستاوردهائى كه براى ملل مسلمان بويژه ملت مـسلمان ايـران به ارمغان آورده است ما را به اين نتيجه مى رساند كـه انـقلاب اسلامى نه تنها حادثه بزرگ قرن در جهان و تاريخ ايران اسـت بــلــكـه خـود از مــهـمترين فـرازهـاى تـاريـخ اسـلام و پـديده اىشگفت انگيز و معجزه ايست الهى كه تجلى قدرت لايزال خداوند - عـلى رغم قدرتهاى مـادى و شـرائط بـر حـسب ظاهر غير قابل تغيير سياسى و اجتماعى محسوب مى گردد.
#مناسبتی
#دهه_فجر
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چهار ویژگی حضرت عباس (سلام الله علیه)
عباس بن علی(ع) دارای ویژگیهای معنوی خاصی مانند مقام تسلیم، تصدیق، وفا و نُصح در حد اعلی بود که در زیارت نامه آن حضرت ذکر شده و وجود چنین خصایصی باعث ممتاز گشتن وی از سایر شهداء شده است.
یکی از راه های پی بردن به مقام و عظمت قمر منیر بنی هاشم (ع) مراجعه به زیارتنامه آن حضرت است که از امام صادق (ع) نقل شده: «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِیِّ الْمُرْسَل؛ شهادت می دهم براى حضرتت به تسلیم و تصدیق و وفا، و خیرخواهى، براى یادگار پیامبر مرسل»، در این بیان شریف به چهار مقام ویژه عباس بن علی (ع) اشاره میشود:
الف: مقام تسلیم
«در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمایی»
با توجه به فرمایش امیرالمومنین(ع): «الدُّنیَا دارٌ بالبلاءِ مَحفوفَةٌ؛ دنیا سرایی است که به بلا پیچیده شده است»، در مواجه با مشکلات، بلاها و مصیبتها چندین عکس العمل معنوی مانند توکل، صبر، رضا و تسلیم قابل تصور است و در این میان، مقام تسلیم برترین آنهاست.
زیرا توکل عبارت است از آنکه قدرت انسان مستغرق و فانی در قدرت حق تعالی شود، همانطوریکه مقام رضا یعنی اراده انسان مستغرق و فانی در اراده خدا شود، و مراد از مقام تسلیم نیز آن است که علم انسان مستغرق و فانی در علم حضرت حق شود.
به عبارتی دیگر: در مقام توکل شخص برای خود اراده و قدرتی میبیند، لکن اراده و قدرتش را تفویض به وکیل میکند.
اما در مقام رضا، شخص راضی، برای خود اراده و قدرتی نمیبیند، آنچه از حق تعالی صادر میشود موجب خشنودی اوست، در مقابل تلخیها و سختیها که لازمه زندگی دنیاست هرگز احساس نارضایتی ندارد، بلکه با خشنودی و رضایت کامل تحمل میکند، و زبان حال و قالش این است:
«عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد ای عجب من عاشق این هر دو ضد».
تفاوت مقام صبر با مقام رضا این است که انسان در مقام صبر تلخی میبیند ولی برای رسیدن به ثواب تحمل میکند از باب «إنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب [زمر/10] البته صابران به حد کامل و بدون حساب پاداش داده خواهند شد».
اما انسان در مقام رضا اصلا تلخی نمیبیند، بلکه بلا و مصیبت را لطف الهی تلقی میکند و آن را نشانه اعتنا و توجه محبوب به خود میداند.
مقام تسلیم از مقام رضا هم بالاتر است، چون در مقام رضا هر چه حق تعالی مقرر فرموده موافق طبع شخص است. اما در مقام تسلیم انسان برای خود طبعی نمیبیند تا موافق یا مخالف باشد، در مقام تسلیم خودی نمیبیند تا بگوید من پسندم آنچه را جانان پسندد، بلکه خود و هرچه دارد را تسلیم حق تعالی میکند، و حضرت ابالفضل (ع) دارای مقام تسلیم بود.
ب: مقام تصدیق
قدم بعد از تسلیم تصدیق است. انسانی که تسلیم محض شد مَحرم می شود و به مرحله ای می رسد که به صدق و حقانیت صاحب ولایت پی می برد. در جریان عاشورا، برخی از افراد در رابطه با قیام سید الشهداء (ع) اظهار نظر می کردند و ایراداتی داشتند، ولی در هیچ منبعی ذکر نشده که قمر بنی هاشم (ع) در مقابل امام، اظهار نظری کرده باشد. این همان مقام تصدیق است که هر چه امام بفرماید را صدق بداند.
ج: مقام وفا
عباس بن علی (ع) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق [رعد/20] آنها که به عهد الهى وفا مىکنند، و پیمان را نمیشکنند».
وفاداری حضرت ابالفضل (ع) نسبت به صاحب ولایت جلوههای گوناگونی دارد، مثلا: زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری میکند و عرضه می دارد: «لِمَ نَفْعَلُ ذَلِکَ لِنَبْقَى بَعْدَکَ لَا أَرَانَا اللَّهُ ذَلِکَ أَبَدا؛ دست از یاری تو برداریم که بعد از تو زنده باشیم؟ خدا هرگز نخواهد که بعد از تو زنده باشیم»؛ یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند.
د: مقام نُصح
نُصح به معنای خلوص است. قمر بنی هاشم (ع) نهایت خلوص را در انجام فرمان امامش به کار گرفت و در همه مراحل به عنوان یک سرباز ولایت انجام وظیفه کرد. حتی در آخرین لحظات، وقتی برای تهیه آب می رود در مسیری گام بر دارد که هزاران تیر انداز و مبارز در کمین نشسته اند و با آن که صدها توجیه برای نرفتن و آب نیاوردن می توانست بیاورد، ولی تمام همتش انجام وظیفه و بر آورده کردن خواسته امامش بود.
بنابراین مقام تسلیم، تصدیق، وفا و نُصح در وجود حضرت عباس بن علی (ع) بود که وی را از سایر شهداء ممتاز می کند و به مقامی می رساند که به فرموده امام سجاد (ع): «اِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ براى عبّاس (ع)، نزد خداوند ـ تبارک و تعالى ـ، منزلتى است که همه شهدا در روز قیامت، به آن مقام غبطه می خورند».
#میلاد
#میلاد_حضرت_عباس
کانالمون ⇩
@virgoolll
گروه احکام (پاسخگو) ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af