eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.7هزار دنبال‌کننده
312 عکس
137 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
     ✅ معمولاً افراد یا تیم‌هایی که مسابقه مهمی دارن، قبل از مسابقه خیلی سعی می‌کنن از تاکتیک‌های حریفشون اطلاع پیدا کنن تا بتونن باهاش مقابله کنن و ضربه نخورن! 💯 ما هم باید برای مبارزه با دشمن قسم‌خورده خودمون، یعنی شیطان، از تاکتیک‌هاش اطلاع داشته باشیم تا بهتر باهاش مقابله کنیم! ◀️هر وقت کار خوبی خواستین انجام بدین و به ذهنتون اومد که «بذارش برای بعد؛ فرصت زیاده!»، این ندا و تاکتیک شیطونه. فریب نخورید! 💡یا وقتی می‌خوایم کاری رو انجام بدیم، یه جوری اوضاع رو به تصویر می‌کشه که نمی‌شه الآن انجام داد؛ آینده رو هم یه‌جوری قشنگ توصیف می‌کنه که خیال می‌کنی بهترین وقت برای انجامش همون آینده است! 💔مثلاً اربعین می‌خوای بری کربلا، هی در گوشت می‌خونه که اربعین شلوغه! دردسره! اصلاً نمی‌شه زیارت درست و حسابی کرد! بذار باشه بعد اربعین، بلیت می‌گیری و وقت خلوت می‌ری، راحت و باآرامش زیارت خودت رو می‌کنی! 💧💧گول می‌خوری و اربعین نمی‌ری. بعدشم دیگه اصلاً خبری از این دوست خیرخواه نیست و یه بار نمی‌گه حالا دیگه برو! 💯گول خوردی، رفت! فیض زیارت اربعینم از دست دادی!💯 👀 امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: 🔰«مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً؛ هر کس قصد کار خیری دارد، در انجام آن عجله کند؛ چون اگر تأخیر کند، شیطان در آن دست می‌برد [و او را منصرف می‌کند]».  💥خدایی‌ش تا حالا چقدر فریب این تاکتیک شیطون رو خوردیم؟! کمی به خودمون بیایم! البته 🔰 زیارت از راه دور و نزدیک ممکن است 💠 اگر کسی توانست در " " به مشرف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، از دور معقول و ممکن است زیرا آنها در دور و نزدیک حضور دارند. لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را ببیند حاضر است؛ ما غایب هستیم و نه او، ما دور هستیم و نه آن حضرت! بنابر این زیارت و سایر زیارتها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم روزآدینه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت ومغفرت الهی اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم یکی از نصیحت‌های طلائی، و حرف‌های جدّیِ قرآن به اهل ایمان اینه:هوای خودت را داشته باش! سفارش خداوند متعال به انسان‏ها ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقبِ خودتان باشید. اگر شما هدایت یافته باشید، گمراهیِ کسانی که گمراه شده‌اند، به شما هیچ زیانی نمی‌رساند. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ، لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» یعنی مراقبت از خود. یعنی حواست به خودت باشه! خودت رو سفت نگه دار! دو دستی خودت رو بچسب! تو فقط پاک باش، تا دنیا به پاکیِ تو شهادت بده تو فقط پاک باش، تا دنیا به پاکیِ تو شهادت بده. وبواسطه پاکی تو جامعه انسانی سودمعنوی ومادی برسد اگر همه‌ی محلّه به هم ریخته، ما حواسمون به کوچه‌ی خودمون باشه! اگر کلّ محله کثیفه، ما حداقل کوچه‌ی خودمون رو تمیز نگه داریم. اگر کلّ کوچه رو نمی‌تونیم، حداقل جلوی خونه‌ی خودمون رو آب و جارو کنیم. پاک دستی پیشه کنید ودزد اموال دیگران نباشید پاک دستی پیشه کنید ودزد اموال غیر مباشید تاجامعه به فسادکشید نشود. همه دزدی می‌کنند؟ «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» تو حواست به کار خودت باشه، تو دزدی نکن. جامعه که مسئولان آن جامعه درهمه ابعاد اجتماعی اعم ازفرهنگی واجتماعی واقتصادی وتعلیم و تربیت کارخود را براساس تعهد وتخصصی انجام دهند بی تردید جامعه ایی توسعه یافته وسالم واخلاقی خواهند داشت اگر همه از کارشون میزنن؟ شما انسان باشید وتقلب نکنید «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» تو کارت رو درست انجام بده. انسان ها ی شایسته اهل رشوه وتقلب نیستند همه تقلّب می‌کنند؟ همه رشوه می‌گیرن؟ همه . «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» تو تقلّب نکن، تو رشوه نگیر، تو... توی محیط فامیل، دوستان، سر کار، مدرسه، دانشگاه، اداره و... همه هر کارِ غلطی انجام میدن.. «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» تو حواست به خودت باشه. تو همرنگ جماعت نشو!! تفاوت بین بلا وضرر وظلم اگر كسی واقعاً سرنوشت خودش براش مهم باشه، و «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» رو جدّی گرفته باشه، اونوقت حواسش رو جمع میکنه كه این عمر كوتاه و محدودش رو صرف چه کارهایی بکنه، و از چه کارهایی صرف نظر کنه. اونوقت اگر کسی اینطوری حواسش به خودش بود، هیچکس هیچ ضرری نمی‌تونه بهش بزنه. اگه تمام دنیا هم گمراه بشن، نمیتونند هیچ ضرری بهش بزنند. لَا یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ. لَا یَضُرُّکُم یعنی هیچکس به شما ضرر نمیزنه. ممکنه به شما ظلم بشه، ممکنه سختی ببینید، ممکنه در این مسیر اذیّت بشید و... امّا ضرر نمی‌کنید. چون ظلم و سختی و بلا و... با ضرر فرق داره. امام_حسین ظلم دید، مظلوم بود، سختی کشید، بلا دید، امّا ضرر نکرد، و متضرّر نشد. بزرگترین سود رو تو این عالم امام_حسین کرد. اگر میخوای تو این عالم ضرر نبینی، راهش اینه: «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ» سورهٔ مانده آیه ۱۰۵ التماس دعا دارم کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
کارکردهای روانشناختی زیارت اربعین زیارت اربعین، فراتر از یک مناسک مذهبی، یک رویداد روانشناختی پیچید
کارکردهای سیاسی زیارت اربعین زیارت اربعین، فراتر از یک مناسک مذهبی و فرهنگی، دارای ابعاد سیاسی قابل توجهی نیز هست. این رویداد عظیم، علاوه بر تقویت پیوندهای اجتماعی و معنوی، در عرصه سیاست نیز تأثیرات مهمی دارد. برخی از مهم‌ترین کارکردهای سیاسی زیارت اربعین عبارتند: ۱. نمایش قدرت نرم: قدرت نرم شیعه: زیارت اربعین، نمایشگر قدرت نرم شیعه در سطح بین‌المللی است. این رویداد عظیم، نشان می‌دهد که مذهب شیعه یک جریان زنده و پویاست و توانایی بسیج میلیون‌ها نفر را دارد. نفوذ فرهنگی: این زیارت، باعث افزایش نفوذ فرهنگی شیعه در منطقه و جهان می‌شود. ۲. بسیج سیاسی: ایجاد یک جریان مردمی قدرتمند: زیارت اربعین، یک جریان مردمی قدرتمند ایجاد می‌کند که می‌تواند در مسائل سیاسی تاثیرگذار باشد. مبارزه با جریان‌های تکفیری: این رویداد، در مقابل جریان‌های تکفیری و افراطی قرار می‌گیرد و به عنوان یک سد محکم در برابر آن‌ها عمل می‌کند. ۳. تقویت وحدت اسلامی: مبارزه با تفرقه: زیارت اربعین، در مقابل تلاش‌های دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان، نمادی از وحدت و همبستگی اسلامی است. تقویت جبهه مقاومت: این رویداد، به تقویت جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی و دشمنان اسلام کمک می‌کند. ۴. ایجاد یک گفتمان مشترک: زبان مشترک سیاسی: زیارت اربعین، یک زبان مشترک سیاسی برای همه شیعیان و مسلمانان ایجاد می‌کند. تقویت گفتمان مقاومت: این رویداد، به تقویت گفتمان مقاومت در برابر ظلم و استکبار کمک می‌کند. ۵. تاثیرگذاری بر سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی: تغییر موازنه قدرت: زیارت اربعین، می‌تواند در تغییر موازنه قدرت در منطقه و جهان تاثیرگذار باشد. فشار بر دولت‌ها: حضور میلیونی زائران در زیارت اربعین، می‌تواند بر دولت‌ها و سیاست‌های آن‌ها تاثیرگذار باشد. ۶. ایجاد یک نماد مقاومت: نماد ایستادگی در برابر ظلم: زیارت اربعین، به عنوان یک نماد ایستادگی در برابر ظلم و استکبار شناخته می‌شود. الهام‌بخش بودن: این رویداد، برای بسیاری از آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان در جهان، الهام‌بخش است و می تواند آنها را با آموزه های ازادیبخش، عدالت طلبانه و ظلم ستیزانه امام حسین آشنا کند. مثال‌های عینی از کارکردهای سیاسی زیارت اربعین: مقاومت در برابر داعش: زیارت اربعین، در زمان ظهور داعش، نشان داد که شیعیان با هم متحد هستند و می‌توانند در برابر تهدیدات مشترک ایستادگی کنند. حمایت از مردم مظلوم: زائران اربعین، همواره از مردم مظلوم و ستمدیده حمایت کرده است. ایجاد یک دیپلماسی مردمی: زیارت اربعین، یک دیپلماسی مردمی قدرتمند ایجاد کرده است که فراتر از مرزها عمل می‌کند. در نتیجه، زیارت اربعین یک رویداد سیاسی با ابعاد گسترده است که می‌تواند در تغییر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نقش مهمی ایفا کند. علاوه بر موارد ذکر شده، زیارت اربعین می‌تواند به عنوان یک ابزار برای فشار بر دولت‌های ظالم و حمایت از حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرد. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🏴 اعمال روز اربعین : 1️⃣ «زیارت امام حسین (علیه‌السلام) و زیارت اربعین» ▪️ در این روز، زیارت امام حسین (علیه‌السلام) مستحب است... 2️⃣ غسل اربعین و توبه 3️⃣ بعد از نماز صبح ۱۰۰ مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم) 4️⃣ ۷۰ مرتبه تسبیحات اربعه 5️⃣ بعد از نماز ظهر، سوره والعصر و سپس ۷۰ مرتبه استغفار 6️⃣ غروب اربعین ۴۰مرتبه لااله‌الا‌الله 7️⃣ بعد از نماز عشاء قرائت سوره یاسین و هدیه به حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۷۳ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
متن کامل زیارت اربعین اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ  اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ  اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ  بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ  وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ  عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى  آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ  الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى  طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ  اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً  وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ  وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ  ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ  عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ  لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ  وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ  وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا  وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى  لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ  وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.  کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
.: روز اربعین روز بازگشت اهل بیت علیهم السلام و الحاق سر های مبارک به بدن های بی سر بنابر نقل ها جناب جابر عبد الله انصاری صحابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام آمد عطيّه عوفى، یکی از شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) در سال 61 هـ ق و یک از ملازمان جابر بن عبدالله روایت می کند که همراه با جابر بن عبداللَّه انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم. وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد. آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت(همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(ع) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت تا آنكه به قبر نزديك شديم. در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بي هوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لايُجيبُ حَبيبَهُ‏»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!» سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟ به صرف آمدن جابر و زیارت او علت برای فضلیت زیارت اربعین نمی شود زیارت مأثوری که امام صادق علیه السلام به صفوان بن مهران تعلیم دادند و روایت امام حسن عسکری علیه السلام که علامات مؤمن را پنج چیز شمردند و یکی از آنها را زیارت اربعین معرفی کردند می تواند دلالت کننده بر فضیلت این زیارت در روز اربعین باشد اما در کنار این دو دلیل روایات بسیاری در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ایام دیگر همچون روز عرفه، شب های قدر، نیمه ماه شعبان، نیمه ماه رجب، و عید فطر و قربان وجود دارد اما بر فضیلت خاص زیارت اربعین چه دلیلی می توان اقامه نمود: ۱. شاید اولین کسی که زیارت بازگشت کاروان حسینی در اربعین را نقل کرده، ابوریحان بیرونی (م۳۴۰ق) در کتاب «الآثار الباقیة» است. وی در این کتاب می گوید که روز اول صفر، سر مطهر سیدالشهدا(ع) وارد مدینه می شود و در روز ۲۰ صفر سر مطهر به بدن ملحق می گردد و در آن روز زیارت اربعین است: و فی العشرین رد رأس الحسین(ع) إلی مجثمه حتّی دفن مع جثته و فیه زیارت الاربعین و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام در بیستم صفر سر حسین (ع) به بدن بازگردانده شد تا به همراه بدن دفن گردد، ودر آن روز زیارت اربعین است، که اهل بیت او پس از خروجشان از شام به زیارت او شتافتند. ۲.قرطبی (م ۶۷۸ق) در کتاب تذکره نقل می کند که امامیه می گویند سر مطهر پس از ۴۰ روز از شهادت به کربلا بازگشت: «و هو یوم معروف عندهم یسمّون الزیارة فیه زیارة الاربعین»؛ وآن روز معروفی است که نزد شیعه است که به آن زیارت اربعین می گویند. ۳.زکریا بن محمد بن محمود قزوینی (م ۶۸۲ق) همین مطلب را نقل کرده که روز اول صفر روز عید بنی امیه است که سر مطهر ابی عبدالله را به شام وارد کردند: «و العشرون منه ردّت رأس الحسین(ع) إلی جثته»؛ روز بیستم صفر سر مطهر به بدن بازگردانده شد ۴.شیخ بهائی (م ۱۰۳۰ق) در کتاب «توضیح المقاصد» درباره می گوید: و فی هذا الیوم وهو یوم الاربعین من شهادته(ع) کان قدوم جابر انصاری لزیارته(ع) واتفق فی ذلک الیوم ورود حرمه من الشام إلی کربلاء، قاصدین المدینة علی ساکنه السلام و التحیة روز اربعین، روز آمدن جابر است برای زیارت سیدالشهدا، و آن روز ورود اهل بیت از شام به کربلاست، که از این جا به مدینه روند. ۵.مناوی (م ۱۰۳۱ق) در «فیض القدیر» آورده است: «و الامامیة یقولون: الرأس أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد اربعین یوماً من القتل»؛ شیعه می گویند: سر مطهر به کربلا بازگردانده شد و همراه بدن، بعد از چهل روز از شهادت دفن گردید. ۶ .علامه مجلسی (م ۱۱۱۰ق) درباره علّت استحباب زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین می فرماید: و المشهور بین الاصحاب أن العلة فی ذلک رجوع حرم الحسین صلوات الله علیه فی مثل ذلک الیوم إلی کربلاء عند رجوعهم من الشام، و الحاق علی بن الحسین صلوات الله علیه الرؤوس بالاجساد. مشهور بین اصحاب این است که علت آن، بازگشت خاندان امام حسین(ع) در آن روز به کربلاست، به هنگام بازگشت از شام، و ملحق ساختن سرها به بدن ها توسط علی بن الحسین(ع) است ۶.شبراوی در «الاتحاف بحب الاشراف» می نویسد: «و قیل أعید إلی الجثة بکربلاء بعد اربعین یوماً من مقتله»؛ گفته شده که پس از چهل روز سر به بدن بازگردانده شد. ۷.شبلنجی (متوفای ۱۳۲۲ق) می گوید: «و ذهبت الامامیه إلی أنه أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد أربعین یوماً من المقتل»؛ امامیه می گویند: سر به بدن بازگردانده شد، و پس از چهل روز از شهادت در کربلا دفن گردید.
سید بن طاوس گويد: چون زنان و اهل بيت و عيال امام حسين عليه السّلام از شام محنت فر جام آهنگ سرزمين خود نمودند و به سرزمين عراق رسيدند، به راهنماى كاروان كه ملازم ركاب بود فرمودند: ما را از راه كربلا ببر. پس چون به جايگاه شهداء و ديار غريبان و قتلگاه شهيدان رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى و جماعتى از بنى هاشم را ديدند كه با جمعى از آل رسول صلى الله عليه و آله به زيارتت قبر امام حسين عليه السّلام آمده اند و در يک زمان  در آن رشك جنان، ملاقات نمودند و به اتفاق هم به گريه و زارى و ناله و سوگوراى پر داختند ؛ چنانكه زخم دلها را تازه نمودند و آتش دلهاى كباب را به اشك ديده هاى بى خواب، سيراب كردند و سينه هاى تنگ را به ناخن و چنگ خراشيدند. در اين هنگام زنان اهل آن وادى بر گرد ايشان فراهم آمدند و چند روزى را در ماتم خانه، عزادارى نمودند. ۱. در نسبت اصل اربعین و ارتباط آن با زیارت سیدالشهدا(ع) در آن روز خاص و استحباب زیارت امام در روز اربعین جای شک و تردید نیست. ۲. نسبت به زیارت جناب جابر در روز اربعین هم جای شک نیست. ۳. در ملاقات جابر با اهل بیت(علیهم السلام) هم جای شک نیست. حالا اگر بگوییم این زیارت و این ملاقات نیز در همان اربعین بوده است، پس معلوم می شود که بازگشت اهل بیت هم در روز اربعین است. و فارق از این استدلال ها جسم امام بنابر نظر شیعه از لحاظ ظاهری نباید دارای نقصان باشد حال امام زنده یا امام شهید فلذا هر چه زودتر باید جسد مبارک امام حسین علیه السلام بصورت کامل دفن می گردید و این وظیفه تنها بر گردن امام سجاد علیه السلام بوده است که هر چه سریعتر سر مبارک را به بدن شریف ملحق نماید. و ما نتیجه می گیریم که دیدار جابر با اهل بیت علیهم السلام در همان بعد از چهل روز شهادت امام حسین علیه السلام بوده است. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
.: روز اربعین روز بازگشت اهل بیت علیهم السلام و الحاق سر های مبارک به بدن های بی سر بنابر نقل ها جناب جابر عبد الله انصاری صحابی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام آمد عطيّه عوفى، یکی از شیعیان اهل بیت(علیهم السلام) در سال 61 هـ ق و یک از ملازمان جابر بن عبدالله روایت می کند که همراه با جابر بن عبداللَّه انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم. وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد. آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت(همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(ع) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت تا آنكه به قبر نزديك شديم. در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بي هوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لايُجيبُ حَبيبَهُ‏»؛ (آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟!» سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟ به صرف آمدن جابر و زیارت او علت برای فضلیت زیارت اربعین نمی شود زیارت مأثوری که امام صادق علیه السلام به صفوان بن مهران تعلیم دادند و روایت امام حسن عسکری علیه السلام که علامات مؤمن را پنج چیز شمردند و یکی از آنها را زیارت اربعین معرفی کردند می تواند دلالت کننده بر فضیلت این زیارت در روز اربعین باشد اما در کنار این دو دلیل روایات بسیاری در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ایام دیگر همچون روز عرفه، شب های قدر، نیمه ماه شعبان، نیمه ماه رجب، و عید فطر و قربان وجود دارد اما بر فضیلت خاص زیارت اربعین چه دلیلی می توان اقامه نمود: ۱. شاید اولین کسی که زیارت بازگشت کاروان حسینی در اربعین را نقل کرده، ابوریحان بیرونی (م۳۴۰ق) در کتاب «الآثار الباقیة» است. وی در این کتاب می گوید که روز اول صفر، سر مطهر سیدالشهدا(ع) وارد مدینه می شود و در روز ۲۰ صفر سر مطهر به بدن ملحق می گردد و در آن روز زیارت اربعین است: و فی العشرین رد رأس الحسین(ع) إلی مجثمه حتّی دفن مع جثته و فیه زیارت الاربعین و هم حرمه بعد انصرافهم من الشام در بیستم صفر سر حسین (ع) به بدن بازگردانده شد تا به همراه بدن دفن گردد، ودر آن روز زیارت اربعین است، که اهل بیت او پس از خروجشان از شام به زیارت او شتافتند. ۲.قرطبی (م ۶۷۸ق) در کتاب تذکره نقل می کند که امامیه می گویند سر مطهر پس از ۴۰ روز از شهادت به کربلا بازگشت: «و هو یوم معروف عندهم یسمّون الزیارة فیه زیارة الاربعین»؛ وآن روز معروفی است که نزد شیعه است که به آن زیارت اربعین می گویند. ۳.زکریا بن محمد بن محمود قزوینی (م ۶۸۲ق) همین مطلب را نقل کرده که روز اول صفر روز عید بنی امیه است که سر مطهر ابی عبدالله را به شام وارد کردند: «و العشرون منه ردّت رأس الحسین(ع) إلی جثته»؛ روز بیستم صفر سر مطهر به بدن بازگردانده شد ۴.شیخ بهائی (م ۱۰۳۰ق) در کتاب «توضیح المقاصد» درباره می گوید: و فی هذا الیوم وهو یوم الاربعین من شهادته(ع) کان قدوم جابر انصاری لزیارته(ع) واتفق فی ذلک الیوم ورود حرمه من الشام إلی کربلاء، قاصدین المدینة علی ساکنه السلام و التحیة روز اربعین، روز آمدن جابر است برای زیارت سیدالشهدا، و آن روز ورود اهل بیت از شام به کربلاست، که از این جا به مدینه روند. ۵.مناوی (م ۱۰۳۱ق) در «فیض القدیر» آورده است: «و الامامیة یقولون: الرأس أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد اربعین یوماً من القتل»؛ شیعه می گویند: سر مطهر به کربلا بازگردانده شد و همراه بدن، بعد از چهل روز از شهادت دفن گردید. ۶ .علامه مجلسی (م ۱۱۱۰ق) درباره علّت استحباب زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین می فرماید: و المشهور بین الاصحاب أن العلة فی ذلک رجوع حرم الحسین صلوات الله علیه فی مثل ذلک الیوم إلی کربلاء عند رجوعهم من الشام، و الحاق علی بن الحسین صلوات الله علیه الرؤوس بالاجساد. مشهور بین اصحاب این است که علت آن، بازگشت خاندان امام حسین(ع) در آن روز به کربلاست، به هنگام بازگشت از شام، و ملحق ساختن سرها به بدن ها توسط علی بن الحسین(ع) است ۶.شبراوی در «الاتحاف بحب الاشراف» می نویسد: «و قیل أعید إلی الجثة بکربلاء بعد اربعین یوماً من مقتله»؛ گفته شده که پس از چهل روز سر به بدن بازگردانده شد. ۷.شبلنجی (متوفای ۱۳۲۲ق) می گوید: «و ذهبت الامامیه إلی أنه أعید إلی الجثة و دفن بکربلاء بعد أربعین یوماً من المقتل»؛ امامیه می گویند: سر به بدن بازگردانده شد، و پس از چهل روز از شهادت در کربلا دفن گردید.
سید بن طاوس گويد: چون زنان و اهل بيت و عيال امام حسين عليه السّلام از شام محنت فر جام آهنگ سرزمين خود نمودند و به سرزمين عراق رسيدند، به راهنماى كاروان كه ملازم ركاب بود فرمودند: ما را از راه كربلا ببر. پس چون به جايگاه شهداء و ديار غريبان و قتلگاه شهيدان رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى و جماعتى از بنى هاشم را ديدند كه با جمعى از آل رسول صلى الله عليه و آله به زيارتت قبر امام حسين عليه السّلام آمده اند و در يک زمان  در آن رشك جنان، ملاقات نمودند و به اتفاق هم به گريه و زارى و ناله و سوگوراى پر داختند ؛ چنانكه زخم دلها را تازه نمودند و آتش دلهاى كباب را به اشك ديده هاى بى خواب، سيراب كردند و سينه هاى تنگ را به ناخن و چنگ خراشيدند. در اين هنگام زنان اهل آن وادى بر گرد ايشان فراهم آمدند و چند روزى را در ماتم خانه، عزادارى نمودند. ۱. در نسبت اصل اربعین و ارتباط آن با زیارت سیدالشهدا(ع) در آن روز خاص و استحباب زیارت امام در روز اربعین جای شک و تردید نیست. ۲. نسبت به زیارت جناب جابر در روز اربعین هم جای شک نیست. ۳. در ملاقات جابر با اهل بیت(علیهم السلام) هم جای شک نیست. حالا اگر بگوییم این زیارت و این ملاقات نیز در همان اربعین بوده است، پس معلوم می شود که بازگشت اهل بیت هم در روز اربعین است. و فارق از این استدلال ها جسم امام بنابر نظر شیعه از لحاظ ظاهری نباید دارای نقصان باشد حال امام زنده یا امام شهید فلذا هر چه زودتر باید جسد مبارک امام حسین علیه السلام بصورت کامل دفن می گردید و این وظیفه تنها بر گردن امام سجاد علیه السلام بوده است که هر چه سریعتر سر مبارک را به بدن شریف ملحق نماید. و ما نتیجه می گیریم که دیدار جابر با اهل بیت علیهم السلام در همان بعد از چهل روز شهادت امام حسین علیه السلام بوده است. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله اینکه فقط بدانیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست.. بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده «خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟ اینکه فقط بدونیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست.. بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده؟! «خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟! خودِ قرآن، خیلی صریح و روشن در ابتدای سوره فصلت به این سوال جواب میده: مبداءِ نزولِ وحی، «رحمانيّت و رحيميّت» خداست. تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ این قرآن، کتابی است که از سوی خداوندِ بخشنده مهربان نازل شده است. درکِ این مطلب، بر فهمِ ما از قرآن خیلی تأثیر داره. مفهوم شناسی رحمن ورحمیت الهی مفهومِ «رحمتِ الهی»، بر تمامِ مفاهیم و تفاسیر و تعابیر از قرآن حاکمه.. یعنی تمامِ قرآن رو باید با توجّه به مبدأ نزولش که «رحمانیّتِ» خداست، بفهمیم. تعبیر «رحمن»، «رحیم» و مشتقّاتِ «رحمت» در سرتاسرِ قرآن، ده‌ها بار تکرار شده... و در تفسیر و تأویلِ وحی، نقشِ تعیین‌کننده‌ای داره. قرارگرفتن جباریّتِ ورحمانیّتِ خدا درقرآن کنارهم تمامِ سوره‌های قرآن (غیر از سوره توبه) با «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» شروع میشن، و این «رحمانیّت» بر تمام سوره‌ها سایه میندازه. حتّی قرآن، «جباریّتِ خدا» رو در کنارِ «رحمانیّتِ خدا» قرار نداده.. مثلاً قرآن بجای «بسم‌الله الرحمن الرحیم» نگفته «بسم‌الله الجبّار الرحیم». تعبیر «جبّار» درباره‌ی خدا، در کلّ قرآن فقط یکبار، و اون هم در میانِ بقیّه‌ی اسماءِ الهی اومده، تا کسی وزنِ بیشتری براش قائل نشه: هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ هدایت الهی همراه بارحمیت خدا درقرآن حتّی اون جایی که در قرآن صحبت از هدایت میشه، باز هم رحمت کنارشه: هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ و جاهایی که صحبت از «عزّت»، «غفران» و «احسان» میشه، باز هم «رحیم» کنارشون هست: إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ تا جائی که، خدا از پيامبرش میخواد که این «شالوده‌ی نبوّت» رو به مردم برسونه، و به مردم بگه که من «رحیم» هستم: نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ای پیامبر! بندگانم را آگاه کن، که آمرزنده‌ی مهربان منم. نگاه جاهلان ونادانان ازروی عَمد و غَرَض به قرآن امّا با این‌ وجود، بعضی‌ها از سرِ «جهل و نادانی» یا از روی «عَمد و غَرَض» خواستند این «رحمتِ» جاری و مؤکّد و مکرّر در قرآن رو با «جباریّت» خدا هم وزن بگیرند، و چهره‌ی خشنی از اسلام معرّفی کنند، که امثالِ داعش و سلفی‌ها و تکفیری‌ها در نوکِ قُلّه‌ی این تفکّر هستند. اسلام تک‌بُعدی نیست البته اسلام تک‌بُعدی نیست. «غضبِ خدا» و «جبّاریتِ خدا» در جای خود درست است، ولی اینجا صحبت از «سبقتِ رحمت بر غضب» هست: يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ. شیوه‌ی مسلمانیِ ما هم، در زندگی فردی و اجتماعی و حکومت‌داری و... باید بر این مبنا باشه: سبقتِ رحمت بر غضب. اسلام_رحمانی بازی با کلمات و ادا اطوار نیست. بعضی‌ها از این کلمه سوء استفاده می‌کنند. ولی واقعیت اینه که، اسلام دینِ رحمت است، و پیغمبر هم رحمت‌للعالمین، کاش اینو بفهمیم: وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ ما تو را جز برای رحمتِ جهانیان نفرستادیم. سوره انبیاء آیه۱۰۷ دعای جوشن کبیر سوره حجر آیه ۴۹ سوره طور آیه۲۸ سوره توبه آیه ۱۱۸ سوره فصلت آیه ۲ سوره شعراء آیه ۱۷۵ سوره حشر آیه۲۳ سوره لقمان آیه۳ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠اثرات بسيار خطرناك گناه بر روح و جان انسان 🌷 قَال الباقر علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِي الْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ ضَنْكٌ فِي الْمَعِيشَةِ و َوَهْنٌ فِي الْعِبَادَةِ و َمَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ الْقَلْبِ؛ 🌹 امام باقر علیه السلام فرمودند: گناه باعث: 1⃣ تنگى و ناخوشايندى زندگى 2⃣ سستى و بى حالى در عبادت 3⃣ قساوت قلب و سنگدلى مى شود كه هيچ ضربه و ضررى خطرناك تر و بيچاره كننده تر از سنگدلى نيست. 📚 بحارالانوار، ج، 75، ص، 176 کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af