eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.7هزار دنبال‌کننده
307 عکس
134 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
ویرگول (منبرکوتاه)
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ 💠 توضیح مختصر دوره #کارگاه_احکام: در این دوره پاسخ اکثر مسائل و سوالات
🌱 درس اول از باب طهارت و نجاست 👌این باب 4 تا درس دارد 🌿 نقشه هوایی باب طهارت و نجاست 4 تا موضوع دارد: 1. تنجیس. محدوده نجس شدن اشیاء 2. تطهیر . چگون اشیاء پاک می‌شوند. 3. برخورد. شرایطی که برای نجس شدن اشیاء لازم است. 4. اعلام . اگر شیء نجس شود لازم است به دیگران اعلام شود. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✔️جدول و نمودار درس 👇👇
ویرگول (منبرکوتاه)
🍃 باب طهارت و نجاست _ درس اول 🌱مواد پیرامون ما در طول زندگی سه نوع هستند 1. گاز و بخار 2. جامدات 3. مایعات 👈 محدوده این سه نوع نسبت به نجس شدن به شرح زیر است: 🔹 گاز و بخار: تمام گاز و بخار و دودها و حتی شعله‌اى كه از نجس يا متنجّس برخيزد، پاك است. 👌 بیشترین سوالاتی که در این زمینه می‌پرسند، این موارد است: بخار ادرار و مدفوع، دود حشیش، بخار آب داغى كه نجسه، دود سوزاندن چیزهای نجس. 🔹 جامدات: اگر خیس و مرطوب باشند هنگام برخورد با نجس، فقط همان نقطه‌ی برخورد نجس می‌شود. جامدات مثل، بدن، لباس، کف دستشویی، کف حمام، دمپایی، کفش، در، دیوار، دستگیره در، ظروف، گوشی، کنترل، صندلی و دستگیره و فرمان ماشین و غیره ... 👌 نکته: مواد غذایی مانند روغن جامد، شیره، عسل، رُب گوجه فرنگی و مانند اینها، اگر روان نباشند یعنی طوری باشند كه اگر مقداری از آن را بردارند، بلافاصله و فوری جای آن پر نمیشود هرچند با فاصله پر شود، حکم جامدات را دارند. یعنی فقط جایی كه نجاست به آن رسیده، نجس می‌‌‌باشد و بقیه پاک است. نکته: بیشتر سوالات مردمی مربوط به جامدات است. 🔹 مایعات دو نوع هستند: آب و غیر آب و هر کدام دو بخش دارند زیاد و کم آب زیاد: مانند آب لوله کشی شهری: در برخورد با نجاسات هرگز نجس نمی‌شود مگر رنگ و بو بگیرد. 🌺 غیر آب و آب کم: اگر نجاست درون آن بیفتد نجس می‌شود ولی اگر با نجس برخورد کند فقط آن قسمت که با نجس برخورد کرده نجس است و بقیه که با نقطه نجس برخورد نکرده پاک است. نکته : این قاعده آخری خیلی کاربرد دارد. غیر آب مانند: بتادین، گلاب، شیر، دوغ، نوشابه، بنزین، نفت، روغن مایع، آبلیموه، آب میوه، شربت، گلاب و ... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه بندگی آگاهانه خدا وند وتسلیم دربرابر اوامر الهی *آزمایشِ بندگان ازسنت ها وبرنامه های قطعی خداوند *مقیاس پاداش ها و کیفرها* شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت های انسان آشکار می گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه های امتحان خدا است که در سخنان امیر مؤمنان وارد شده است، آنجا که می فرماید: *«و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب* خداوند انسان را بهتر از خود او می شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد، آنان را در بوته امتحان قرار می دهد. *جدا سازی افراد نیک از افراد بد* سومین انگیزه برای آزمایش های الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعه ای که همه ی گروه ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش های الهی است، در غیر این صورت همه گروه ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی شوند قرآن در این مورد می فرماید: *«ما کانَ اللَّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتَّی یمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»* هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد. و در آیه دیگر می فرماید: *«لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمِیعاً فَیجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ»* تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد، و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند *فلسفه آزمایش الهی* یکی از سنت‌های‌الهی و برنامه‌های قطعیِ خداوند، آزمایشِ مردم است. خدا ما انسان‌ها رو آزمایش میکنه، تا خودمون رو نشون بدیم، و خصلت‌های خودمون رو بروز بدیم. *آزمایشهای الهی متفاوته* گاهی اوقات، خدا با مال‌و‌ثروت ماها رو آزمایش می‌کنه... و گاهی اوقات هم با فقروتنگدستی و مشکلات... ولی ما که از پشتِ پرده خبر نداریم، راجع به این دادن‌ها و گرفتن‌ها، قضاوتهای نادرست می‌کنیم: *عجول وکفوربودن انسان* تا خدا بهمون نعمتی داد، زود مغرور میشیم و فکر میکنیم خبری هست فکر میکنیم خدا ما رو خیلی دوست داره فکر میکنیم ما بهترین بنده خدائیم از اون طرف، تا یه ذرّه سختی و مشکلات برامون پیش بیاد، دیگه فکر میکنیم دنیا به آخر رسیده فکر میکنیم خدا ما رو دوست نداره فکر میکنیم خیلی بدبختیم قرآن کریم در این باره می‌فرماید: *فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ* *وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ* امّا انسان، هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام می‌کند و نعمت می‌بخشد.. مغرور می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!» و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ می‌گیرد.. مأیوس می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!» *آزمایش الهی وسیله تربیت ورشدانسان* نه فقر و تنگدستی نشانه‌ی اهانت است، و نه ثروت و دارایی نشانه‌ی کرامت.. بلکه هر دو وسیله آزمایش هستند. این آزمایش‌ها، وسیله‌ی تربیت و رشدِ ما انسان‌هاست. سوره فجر آیه ۱۶ سوره فجر آیه ۱۵ نهج البلاغه، کلمات قصار شماره ی ۹۳. آل عمران آیه ۱۷۹. انفال آیه ۳۷ *التماس دعا* @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
پرسش: آیا در قرآن کریم حق مادر بیشتر از حق پدر دانسته شده است؟ پاسخ: قرآن کریم در چند آیه به حق والدین اشاره کرده و به مؤمنان فرمان داده که به پدر و مادر خود نیکی کنند. برای نمونه در آیه ۲۳ سوره اسراء، نیکی به پدر و مادر را در کنار توحید عبادی قرار داده و فرموده است: پروردگارت حکم کرده است که جز او دیگری را عبادت نکنید و به والدین خود احسان کنید: وَ قَضَیٰ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا که این بیانگر اهمیت زیاد احسان به پدر و مادر است. در ادامه آیه تأکید فرموده که اگر یکی از پدر و مادر یا هر دو به سن پیری رسیدند انسان نباید کوچکترین کلامی که موجب ناراحتی آنان شود بر زبان آورد و باید با آنان با ادب و احترام سخن بگوید: إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ ٱلْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لاَ تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا  در آیه بعدی به مؤمنان فرمان داده شده که در برابر والدین خود متواضع باشند و به پاس زحماتی که آن دو در کودکی برای وی کشیدند برای پدر و مادر خود دعا کنند: وَ ٱخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبِّ ٱرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِی صَغِيرًا گرچه پدر و مادر هر دو حق عظیمی بر انسان دارند ولی خدای متعال در آیاتی پس از سفارش بر احسان به پدر و مادر، برای مادر حق ویژه‌ای بیان داشته و بر احترام به وی تأکید کرده است. مثلاً در آیه ۱۴ سوره لقمان به زحمات مادر در دوران دشوار حاملگی و شیردهی اشاره فرموده است:  وَ وَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ وَهْنًا عَلَیٰ وَهْنٍ وَ فِصَٰلُهُۥفِی عَامَيْنِ أَنِ ٱشْكُرْ لِی وَ لِوَٰلِدَيْكَ همچنین در آیه ۱۵ احقاف نیز با اشاره به دوران حاملگی و شیردهی، بیان داشته که حداقل این دوران ۳۰ ماه است: وَ وَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ إِحْسَٰنًاۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًاۖ وَ حَمْلُهُۥ وَفِصَٰلُهُۥ ثَلَٰثُونَ شَهْرًا بنابراین گرچه احترام به پدر و مادر و احسان به آن دو بر هر مؤمنی واجب است ولی مادر حق ویژه‌ای دارد و باید به او توجه بیشتری داشت. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌸 🔵 واجب و حرام های الهی :مبارزه با بدعت ها 💢 با غصب منصب امامت و خانه نشینی اميرالمؤمنين علی علیه السلام که منصوب از جانب خدای متعال بود، بسیاری از حلال‌های خدا حرام و حرام‌های خدا حلال شد در نتیجه انحراف فراوانی چه در اصول و چه در فروع دین پدید آمد و احکام دین دچار تغییر و تبدیل شد. 💠 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از همان ابتدای شروع این بدعت بزرگ به مقابله جدی با آن بدون کم ترین تقیه‌ای پرداختند و از اصل دین یعنی امامت دفاع نموده و بدعت‌ها را آشکار و رسوا ساختند. 💢 برخی از احکامی که دچار تغییر و تبدیل شد مانند: 1. تکفیر یا تکتف (نماز خواندن با دست بسته) 2. تثویب (تغییر کلمات اذان) 3. تغییر در احکام وضو و..... ⭕ تکتف یا دست بسته یکی از مصادیق تغییر و تبدیل احکام که توسط خلفای غاصب انجام گرفت، تکفیر و تکتف به معنای دست روی دست گذاشتن در حالت نماز است و به اصطلاح با دست بسته نماز خواندن. 💠 حضرت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله در رد چنین کاری فرمودند: فقط خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم می توانند کیفیت نماز خواندن را بیان کنند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز نماز می خواندند و فرمودند: صَلُّوا کَمَا رَاَیْتُمُونِی اُصَلِّی نماز بخوانید همان‌گونه که می بینید من نماز می خوانم. 📗 صحیح بخاری، ج ۲، ص ۴۴. در کتب اهل سنت نیز نماز خواندن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با دست باز بیان شده است. 📗 سنن ابن ماجه، ج ۱، ص ۳۳۷. بنابراین هیچ کس نمی تواند به سلیقه خود در نماز خواندن و کیفیت نماز خواندن تغییر ایجاد کند. 💠 خداوند متعال در قرآن می فرماید: قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ‏. 📗سوره یونس، آیه ۵٩. بگو آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خدا افترا مى بنديد يا پيش خود تحريم و تحليل مى‌كنید. 💠 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: لَا تُکَفِّرْ فَاِنَّمَا یَصْنَعُ ذَلِکَ الْمَجُوس‏. 📗 کافی، ج ٣، ص ٣٣٧. در نماز تکفیر نکن که تکفیرکار مجوس است. ✍️ استفتاء از مقام معظم رهبری مدظله العالی سؤال: مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می‌خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟ پاسخ: اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند. 📗 اجوبة الاستفتائات، س ۶۰۳. 💠 مُهر گذاشتن برای سجده هم چنین مقام‌ معظم رهبری فرمودند: عده ای امروز به مُهر گذاشتن شیعه ایراد می گیرند. این دیگر محل کلام‌ نیست، چرا باید تقیه کنیم؟ ... بنده اعتقادم این است که ما در این قضیه، در مکه هم نباید تقیه کنیم. البته من سال ها پیش، این نکته را گفتم، اما آقایان، حرف مرا گوش نمی کنند. به نظر من سر مهر گذاشتن و‌ سر عدم تکتف و‌ تکفیر در نماز، ما نباید تقیه کنیم. مذهب ما این است. ما که امروز، اقلیت نیستیم، این که جزو چیزهای مُخلّ به وحدت نیست ... این که من مهر بگذارم یا نگذارم، جهالتی است که در ذهن او‌ فرو کرده اند که این‌ مهر، شرک است. ما باید این جهالت را از ذهن او خارج کنیم. بنابراین از چیزهایی که جزو‌ معارف رایج کشور ماست، اصلا نباید تقیه کرد، باید حقیقت را گفت ... باید این منطق وجود داشته باشد. نباید حالت انفعال و این که «جلوی اینها بد است» وجود داشته باشد. سخنرانی معظم له، مورخ: ۱۳۸۰/۱۲/۲۱. 📗 منشور حوزه و روحانیت، ج۳، ص ۲۸۵. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
✍درس دوم باب طهارت و نجاست 💎 قاعده برخورد
بسم الله الرحمن الرحیم 💎 قاعده برخورد این قاعده ۴ یقین دارد : 1. یقین به برخورد شی پاک با نجس 2. برخورد به همان نقطه نجس 3. وجود رطوبت 4. سرایت کننده ✍ توضیحات: برای نجس شدن اشیاء باید هر چهارتا با هم باشند و اگر یکی نباشد یا شک در بودنش باشد آن چیز پاکه و نجس نشده. 🌱نکته : تحقیق و بررسی لازم نیست و اگر تحقیق کرد و منجر به وسواس شد حرام است. 👌 قاعده برخورد مهمترین قاعد باب طهارت و نجاست و تقریبا 95 درصد سوالات این باب را می‌توان با آن جواب داد.‌ 🌿 منظور از سرایت کننده این که یک شی دیگر را خیس و مرطوب کند. 🔵 چربی پوست و سردی لوازم فلزی و شیشه‌ی رطوبت محسوب نمی‌شود و نجاست را انتقال نمی‌دهد. 🟣 عرق کف دست و نم رطوبت مسریه محسوب نمی‌شود و نجاست را انتقال نمی‌دهد. ✔️ منظور از یقین طبق نظر اکثر مراجع علم 100 در صد است و طبق نظر برخی اطمینان قوي 98 درصد به بالا است. 🔸نکته بسیار مهم : به طور کلّی، فرد - چه وسواسی و چه غیر وسواسی - الزم نیست بررسی کند و ببیند بدن یا لباسش یا شیء دیگر نجس شده یا نه و نیز الزم نیست دقّت نماید و ببیند آیا فلان شیء نجس با شیء دیگر برخورد کرده یا نه و یا اگر برخورد کرده، تری سرایت کننده داشته یا نه و در همۀ این موارد، حکم به پاکی اشیاء مذکور میشود. 📚 توضیح المسائل مراجع مسأله 121 تا ۱۳۲ کانالمون: @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸 🔥غصب خلافت و تغییر احکام 1️⃣ جلسه اول 💠 سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت زوار و مجاورین کریمه اهل بیت علیهم السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت عرض می نماییم. ♦️دفاع از حق و حقیقت ✍️ پس از غصب خلافت و خانه نشینی اميرالمؤمنين علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها خطبه هایی را در دفاع از حق اميرالمؤمنين علی علیه السلام خواندند و آسیب های پیروی از خلفا را بیان نمودند. در یکی از این خطبه ها که برای زنان مدینه بیان فرمودند به کلام خداوند متعال در قرآن اشاره نمودند: 📗أَ فَمَنْ يَهْدي‏ إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي‏ إِلاَّ أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (یونس/35). آيا كسى كه هدايت به حق مى‌كند براى پيروى شايسته تر است يا آن‏ كس كه خود هدايت نمى‌شود مگر هدايتش كنند شما را چه مى‌شود چگونه داورى مى‌كنید . ♦️ زوال جامعه اسلامی دلیل نگرانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این بود که خلفای غاصب با کنار زدن منصب الهی امامت، زمینه‌های زوال و نابودی جامعه اسلامی را فراهم نموده و فرهنگ جاهلیت را مجدداً به جامعه بازگردانند. خلفای سوء و در ادامه آن علمای سوء، جامعه اسلامی را از مسیر اصلی خود منحرف نموده و بدعت های فراوانی را در دین ایجاد نمودند و احکام دین را تغییر داده و تبدیل به احکام دیگر نمودند، تا آن جا که شافعی از علمای اهل سنت نقل می کند: كلّ سنن رسول اللّه قد غيّرت حتي الصلاة. 📚 كتاب الام:۱/۲۰۸. تمام سنت های رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تغییر کرد حتی نماز!! 👈 نمونه هایی از بدعت ها برخی از بدعت هایی که خلفای غاصب در دین ایجاد کردند و در ادامه آن علمای سوء که از مکتب خلفای به ناحق تبعیت کردند آن را ترویج نمودند، عبارت است از: 1. تکفیر یا تکتف (نماز خواندن با دست بسته) 2. تثویب (تغییر کلمات اذان) 3. تحریم ازدواج موقت 4. تغییر احکام حج 5. تبدیل احکام طلاق در یک مجلس و..... ♦️نفرین های حضرت زهرا سلام الله علیها 💠 حضرت زهرا سلام الله علیها در واپسین لحظات زندگانی با برکت خویش غاصبان خلافت را نفرین کرده و فرمودند: نفرين ابد بر اين مكّاران، دور باشند از رحمت حق اين ستمكاران، واى بر آنان! از چه رو تمركز حق را در مركز خود سبب نگشتند؟ و از اين راه خلافت را از پايه‏ هاى نبوّت دور داشتند و از سرايى كه محل نزول جبرئيل بود، به ديگر سرا بردند و از يد قدرت كاردانان دين و دنيا خارج ساختند! به هوش! كه این زيانى بس بزرگ است! 📚 احتجاج، ج1، ص286. علیهم السلام 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880