eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
134 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 حاج آقا دعا کردن چه فایده ای داره؟ من تو دلم دعا میکنم! چرا دعا میکنیم و مستجاب نمیشود؟ ✔️ خیلی ها شاید بگن خدا از دل ما خبر داره، پس نیازی به دعا کردن نیست و تو دلم میگم ولی اهل بیت به ما یاد دادن که دعا رو به زبان بیار. امام صادق علیه السلام به یکی از یارانشان می فرماید: اُدْعُ وَ لاَ تَقُلْ إِنَّ اَلْأَمْرَ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ ...؛ دعا كن و نگو كار از كار گذشته است و آنچه مقدّر شده همان مى شود، همانا نزد خداوند عزّ و جلّ مقام و منزلتى است كه جز با درخواست به دست نمى آيد. اما اگر بنده ای دهان خود را ببندد و از خدا درخواست نکند، چیزی به او داده نمی شود پس دعا کن تا به تو ارزانی شود. ای میسر! هيچ درى نيست كه كوبيده شود ، مگر آن كه به زودى به روى كوبنده آن باز شود. پس طبق این حدیث دعای دلی فقط کافی نیست، باید زبانی هم باشد. ✅ اما معنای استجابت آن چیزی نیست که ما تصور میکنیم: 📍چند معنا برای استجابت است: پیامبر(ص) فرمودند: مَا مِنْ مُسْلِمٍ دَعَا اللَّهَ تَعَالَى بِدَعْوَةٍ لَيْسَ فِيهَا قَطِيعَةُ رَحِمٍ ...؛ هيچ مسلمانى دعا نميكند بشرط آنكه دعاى او براى قطع رحم و ارتكاب گناهى نباشد مگر آنكه خداوند يكى از سه چيز را باو عنايت ميكند: يا دعايش را {در همین دنیا} مستجاب مى‏كند و يا پاداشش را براى آخرت ذخيره مى‏سازد و يا آنكه بقدر خواسته‏اش بدى را از وى ميگرداند، یا بهتر از اون بهت داده میشه. امیرالمومنین به امام حسن می فرماید: وَ رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّيْ‏ءَ فَلَا [تُعْطَاهُ‏] تُؤْتَاهُ وَ أُوتِيتَ‏ خَيْراً مِنْهُ‏ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا أَوْ صُرِفَ عَنْكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ چه بسا چيزى را بخواهى و به تو داده نشود ولى بهتر از آن در دنيا يا آخرت به تو عنايت گردد، يا به خاطر برنامه نيكوترى اين دعايت مستجاب نشود. امام سجاد علیه السلام : الْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلَاءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَهُ. و نتيجه دعاى مؤمن يكى از اين سه چيز است: يا براى [روز مباداى‏] او اندوخته و ذخيره مى‏شود، يا در همين سرا برايش مستجاب مى‏شود، و يا [بواسطه آن دعا] بلائی که می خواست به او برسد، از او دور مى‏شود. پیامبر می فرماید: مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَدْعُو اللَّهَ بِدُعَاءٍ إِلَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ فَإِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ فِي الدُّنْيَا وَ إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لِلْآخِرَةِ وَ إِمَّا أَنْ يَكْفُرَ مِنْ‏ ذُنُوبِه‏؛ هر مسلمانی که خداوند را بخواند، (خدا) مستجابش می کند: یا آن را به زودی در دنیا برآورده می سازد و یا برای آخرت ذخیره می کند و یا کفّاره گناهان شخص قرار می دهد. پس استجابت دعا اگر با شرایطی که در آموزه های دینی آمده قطعی است ولی معنای استجابت همیشه برآورده شدن حاجات نیست. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔹 نکات ارزشمند اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم در بیان آسیب شناسی نمازهای جماعت و راهکارهایی ترویج فرهنگ نماز 🔸فضا و امکانات نمازخانه های مراکز درمانی شرایط مناسب و مطلوبی که میل به اقامه ایجاد کند را ندارند 🔸آیات نخستین سوره مزمل اشاره به این مطلب دارد کسی که عاشق خدمت به خلق است نیاز به عبادت دارد چونکه باید از طریق عبادت انرژی دارد و هرچه بیشتر عاشق خدمت به خلق است بیشتر به عبادت نیاز دارد (إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا) ✓ و ما به این مهم توجه ندادیم 🔸نقش والدین در دعوت فرزندان به نماز بسیار مهم است ، اگر والدین اهتمام به نماز اول وقت داشته باشند و به نماز اهمیت بدهند فرزندان هم اهمیت خواهند داد . 🔸در تبلیغات دینی خدمت به خلق و عبادت خدا باید در کنار هم ذکر و ضرورت رعایت حق الناس و حق الله با هم بیان شود. 🔸دعوت به نماز باید در فضا و موقعیت مناسب و بصورت غیرمستقیم بیان شود. 🔸مسئولین اهتمام بیشتری به نماز اول وقت داشته باشند که کارمندان هم متوجه امر شوند. 🔸افراد نمازخوان رعایت دیگر احکام دینی و بخصوص حق الناس را داشته باشند که تاکید آنها به نماز اول وقت موثر واقع شود.( کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم) 🔸نمازجماعت ها بصورت کوتاه و با سخنرانی پس از نماز اقامه شود 🔸جلسات و کلاس های آموزشی حین نماز برگزار نشود و در صورت فرا رسیدن وقت نماز جلسات متوقف و ادامه به بعد از نماز موکول شود 🔸داعی به نماز باید صداقت در گفتار و رعایت در امانت داشته باشد تا تاثیر گذار باشد. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
دیشب خواب دیدم ۱۸تا ماشین دارم گریه میکردم که سر سال چطوری میخوام پول بیمه اینا رو بدم ! میدونی دست خودم نیست روحم فقیره😞😂😂😂 به نام خداوند آرامبخش سلام 🍃 علیه السلام: به خود تلقين تنگدستی و عمر دراز ننماييد؛چرا كه هر كس تنگدستی را به خود تلقين كند بخيل و هر كس به خود عمر دراز را تلقين كند زياده خواه می‌شود. لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِفَقْرٍ وَ لَا بِطُولِ عُمُرٍ فَإِنَّهُ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالْفَقْرِ بَخِلَ وَ مَنْ حَدَّثَهَا بِطُولِ الْعُمُرِ يَحْرِص‏ (بحارالانوار📚، ج‏75،✨ص‏321) 🍃خداوند متعال دوست دارد بندگانش از نعمتها استفاده کنند و شاکر باشند و از تفاقر (خود را فقیر نشان دادن) بیزار است. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ 💠 توضیح مختصر دوره : در این دوره پاسخ اکثر مسائل و سوالات مردمی در زمینه احکام به صورت قاعده‌مند آموزش داده می‌شود: 🌾 موضوعات این دوره: 1. طهارت و نجاست 2. آشپزی و خانه داری 3. محرم و نامحرم 4. غناء و موسیقی 5. سفر و مسافرت 6. نگاه و پوشش 7. احکام اخلاقی 8. اماکن متبرکه، اسماء مقدسه و معذور شرعی 9. شکیات نماز 10. بلوغ و تکالیف 11. قواعد کلی تمام ابواب ( احتیاط واجب، جاهل قاصر و مقصر، رجوع به مساوی، ارشاد جاهل، کراهت در عبادات و معاملات و ...) 12. خمس و زکات 13. وسواس و راه حل‌ها 14. و .... ✍️ روش این دوره در هر بحث سه بخش بیان و ارائه می‌شود: 1. نگاه کلان یانقشه هوایی 2. جدول و نمودارها 3. کارگاه آموزشی 💎 پیشینه طرح: این طرح ثمره‌ی بیش از دو دهه فعالیت در زمینه احکام است که به صورت تدریجی و در مرور زمان و با توجه به سنجش و بازتاب آموزش مخاطبین کامل گردید و در چندین جا به صورت کلاس ارائه شده. چند نکته : 1. نمودارها، جداول و مطالب براساس آخرین فتاوای مراجع تنظیم شده است. 2. در هر باب راه حل و تسهیلات ذکر می‌شود. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ 💠 توضیح مختصر دوره #کارگاه_احکام: در این دوره پاسخ اکثر مسائل و سوالات
🌱 درس اول از باب طهارت و نجاست 👌این باب 4 تا درس دارد 🌿 نقشه هوایی باب طهارت و نجاست 4 تا موضوع دارد: 1. تنجیس. محدوده نجس شدن اشیاء 2. تطهیر . چگون اشیاء پاک می‌شوند. 3. برخورد. شرایطی که برای نجس شدن اشیاء لازم است. 4. اعلام . اگر شیء نجس شود لازم است به دیگران اعلام شود. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✔️جدول و نمودار درس 👇👇
ویرگول (منبرکوتاه)
🍃 باب طهارت و نجاست _ درس اول 🌱مواد پیرامون ما در طول زندگی سه نوع هستند 1. گاز و بخار 2. جامدات 3. مایعات 👈 محدوده این سه نوع نسبت به نجس شدن به شرح زیر است: 🔹 گاز و بخار: تمام گاز و بخار و دودها و حتی شعله‌اى كه از نجس يا متنجّس برخيزد، پاك است. 👌 بیشترین سوالاتی که در این زمینه می‌پرسند، این موارد است: بخار ادرار و مدفوع، دود حشیش، بخار آب داغى كه نجسه، دود سوزاندن چیزهای نجس. 🔹 جامدات: اگر خیس و مرطوب باشند هنگام برخورد با نجس، فقط همان نقطه‌ی برخورد نجس می‌شود. جامدات مثل، بدن، لباس، کف دستشویی، کف حمام، دمپایی، کفش، در، دیوار، دستگیره در، ظروف، گوشی، کنترل، صندلی و دستگیره و فرمان ماشین و غیره ... 👌 نکته: مواد غذایی مانند روغن جامد، شیره، عسل، رُب گوجه فرنگی و مانند اینها، اگر روان نباشند یعنی طوری باشند كه اگر مقداری از آن را بردارند، بلافاصله و فوری جای آن پر نمیشود هرچند با فاصله پر شود، حکم جامدات را دارند. یعنی فقط جایی كه نجاست به آن رسیده، نجس می‌‌‌باشد و بقیه پاک است. نکته: بیشتر سوالات مردمی مربوط به جامدات است. 🔹 مایعات دو نوع هستند: آب و غیر آب و هر کدام دو بخش دارند زیاد و کم آب زیاد: مانند آب لوله کشی شهری: در برخورد با نجاسات هرگز نجس نمی‌شود مگر رنگ و بو بگیرد. 🌺 غیر آب و آب کم: اگر نجاست درون آن بیفتد نجس می‌شود ولی اگر با نجس برخورد کند فقط آن قسمت که با نجس برخورد کرده نجس است و بقیه که با نقطه نجس برخورد نکرده پاک است. نکته : این قاعده آخری خیلی کاربرد دارد. غیر آب مانند: بتادین، گلاب، شیر، دوغ، نوشابه، بنزین، نفت، روغن مایع، آبلیموه، آب میوه، شربت، گلاب و ... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه بندگی آگاهانه خدا وند وتسلیم دربرابر اوامر الهی *آزمایشِ بندگان ازسنت ها وبرنامه های قطعی خداوند *مقیاس پاداش ها و کیفرها* شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت های انسان آشکار می گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه های امتحان خدا است که در سخنان امیر مؤمنان وارد شده است، آنجا که می فرماید: *«و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب* خداوند انسان را بهتر از خود او می شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد، آنان را در بوته امتحان قرار می دهد. *جدا سازی افراد نیک از افراد بد* سومین انگیزه برای آزمایش های الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعه ای که همه ی گروه ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش های الهی است، در غیر این صورت همه گروه ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی شوند قرآن در این مورد می فرماید: *«ما کانَ اللَّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتَّی یمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»* هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد. و در آیه دیگر می فرماید: *«لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمِیعاً فَیجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ»* تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد، و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند *فلسفه آزمایش الهی* یکی از سنت‌های‌الهی و برنامه‌های قطعیِ خداوند، آزمایشِ مردم است. خدا ما انسان‌ها رو آزمایش میکنه، تا خودمون رو نشون بدیم، و خصلت‌های خودمون رو بروز بدیم. *آزمایشهای الهی متفاوته* گاهی اوقات، خدا با مال‌و‌ثروت ماها رو آزمایش می‌کنه... و گاهی اوقات هم با فقروتنگدستی و مشکلات... ولی ما که از پشتِ پرده خبر نداریم، راجع به این دادن‌ها و گرفتن‌ها، قضاوتهای نادرست می‌کنیم: *عجول وکفوربودن انسان* تا خدا بهمون نعمتی داد، زود مغرور میشیم و فکر میکنیم خبری هست فکر میکنیم خدا ما رو خیلی دوست داره فکر میکنیم ما بهترین بنده خدائیم از اون طرف، تا یه ذرّه سختی و مشکلات برامون پیش بیاد، دیگه فکر میکنیم دنیا به آخر رسیده فکر میکنیم خدا ما رو دوست نداره فکر میکنیم خیلی بدبختیم قرآن کریم در این باره می‌فرماید: *فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ* *وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ* امّا انسان، هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام می‌کند و نعمت می‌بخشد.. مغرور می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!» و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ می‌گیرد.. مأیوس می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!» *آزمایش الهی وسیله تربیت ورشدانسان* نه فقر و تنگدستی نشانه‌ی اهانت است، و نه ثروت و دارایی نشانه‌ی کرامت.. بلکه هر دو وسیله آزمایش هستند. این آزمایش‌ها، وسیله‌ی تربیت و رشدِ ما انسان‌هاست. سوره فجر آیه ۱۶ سوره فجر آیه ۱۵ نهج البلاغه، کلمات قصار شماره ی ۹۳. آل عمران آیه ۱۷۹. انفال آیه ۳۷ *التماس دعا* @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
پرسش: آیا در قرآن کریم حق مادر بیشتر از حق پدر دانسته شده است؟ پاسخ: قرآن کریم در چند آیه به حق والدین اشاره کرده و به مؤمنان فرمان داده که به پدر و مادر خود نیکی کنند. برای نمونه در آیه ۲۳ سوره اسراء، نیکی به پدر و مادر را در کنار توحید عبادی قرار داده و فرموده است: پروردگارت حکم کرده است که جز او دیگری را عبادت نکنید و به والدین خود احسان کنید: وَ قَضَیٰ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا که این بیانگر اهمیت زیاد احسان به پدر و مادر است. در ادامه آیه تأکید فرموده که اگر یکی از پدر و مادر یا هر دو به سن پیری رسیدند انسان نباید کوچکترین کلامی که موجب ناراحتی آنان شود بر زبان آورد و باید با آنان با ادب و احترام سخن بگوید: إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ ٱلْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لاَ تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا  در آیه بعدی به مؤمنان فرمان داده شده که در برابر والدین خود متواضع باشند و به پاس زحماتی که آن دو در کودکی برای وی کشیدند برای پدر و مادر خود دعا کنند: وَ ٱخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحْمَةِ وَ قُل رَّبِّ ٱرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِی صَغِيرًا گرچه پدر و مادر هر دو حق عظیمی بر انسان دارند ولی خدای متعال در آیاتی پس از سفارش بر احسان به پدر و مادر، برای مادر حق ویژه‌ای بیان داشته و بر احترام به وی تأکید کرده است. مثلاً در آیه ۱۴ سوره لقمان به زحمات مادر در دوران دشوار حاملگی و شیردهی اشاره فرموده است:  وَ وَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ وَهْنًا عَلَیٰ وَهْنٍ وَ فِصَٰلُهُۥفِی عَامَيْنِ أَنِ ٱشْكُرْ لِی وَ لِوَٰلِدَيْكَ همچنین در آیه ۱۵ احقاف نیز با اشاره به دوران حاملگی و شیردهی، بیان داشته که حداقل این دوران ۳۰ ماه است: وَ وَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ إِحْسَٰنًاۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ كُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ كُرْهًاۖ وَ حَمْلُهُۥ وَفِصَٰلُهُۥ ثَلَٰثُونَ شَهْرًا بنابراین گرچه احترام به پدر و مادر و احسان به آن دو بر هر مؤمنی واجب است ولی مادر حق ویژه‌ای دارد و باید به او توجه بیشتری داشت. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880