eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.7هزار دنبال‌کننده
311 عکس
137 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 به نام‌ آموزگار هستی! 🌱 🌻هر سال در این ایام، بازار یک تبریک داغ داغ است. 🎈یک تبریک میلیونی..‌ 🌻میلیون ها دانش آموز و دانشجو و معلم و استاد، هفته معلم را تبریک می گویند..‌.به پاس مقام شامخ معلمی. 📣راستی!! 🌱معلم ترین معلمان؛ 🌱 سرآمدترین مربیان؛ 🌱معلم آفرین جهانیان؛ 🌱 آموزگار آدمیان؛ 🌱الرحمان. علم القرآن؛ 🌱خلق الانسان. علمه البیان؛ ⁉️"تبریک" و "تقدیر" و "تمجید" ویژه ندارد!؟؟ ♨️چه ناسپاسی است آنهمه تقدیر و اینهمه تمجید از معلمان زمینی، و فراموش کردن آموزگار آسمانی و راهنمای کل هستی 🌱خدای من! 🌱بزرگ معلم من! 🌱اسطوره شگرف تربیت گری! 🌱اول و آخر معلمی! 🌻مقام معلمیت مبارک.🌻 🙏سپاسگزار رهنمودهایت. شگرگزار نعمت هایت. قدردان کلام والایت...هستیم تا ابد: 🌷الحمد لله رب العالمین ✍ معلم؛ علی کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
آیا تعطیلی شنبه، تشبه به کفار است؟ 🔹تشبه به کفار: در فقه اسلامی، قاعده ای به نام "تشبه به کفار" وجود دارد و به معنای انجام رفتار یا اعمالی است که از ویژگی‌های خاص کفار و همانندی با آنها تلقی می‌شود و به همین دلیل حرام است. دلیل حرمت آن است که تشبه به کفار، نوعی تقلید و پذیرش برتری آنها محسوب می‌شود و می‌تواند به مرور زمان، مسلمانان را در باورها، ارزش‌ها و هویت دینی خود متزلزل کند. 🔹تعطیلی شنبه و شباهت به کفار در پی بحث‌های اخیر پیرامون تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته در ایران، برخی این موضوع را مغایر با آموزه‌های اسلامی و مصداق "تشبه به کفار" دانسته‌اند. با توجه به اینکه مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از تصویب باید به تأیید شورای نگهبان برسد، جای نگرانی از نظر شرعی بودن یا نبودن تعطیلی شنبه وجود ندارد. در صورت مغایرت با شرع، فقهای شورای نگهبان آن را رد خواهند کرد. اما فارغ از نظر شورای نگهبان، تنها دلیل مخالفان تعطیلی شنبه، شباهت آن به "تشبه به کفار" است. 🔹شرایط صدق "تشبه به کفار" برای اینکه رفتاری مصداق "تشبه به کفار" تلقی شود، باید واجد سه شرط باشد: ۱. اختصاصی بودن به کفار: رفتار مورد نظر باید از نشانه‌ها و نمادهای «خاص» کفار باشد. مانند آویختن صلیب به گردن که از نمادهای مسیحیت است. اما اگر چیزی در گذشته از نشانه‌های کفار بوده ولی به مرور زمان عمومیت یافته باشد، دیگر مصداق "تشبه به کفار" نیست. به عنوان مثال، پوشیدن کت و شلوار که روزی لباس مخصوص کفار بود، امروزه دیگر اینگونه نیست و در اغلب کشورهای اسلامی استفاده می شود. تعطیلی شنبه نیز در گذشته از آداب و رسوم اختصاصی یهودیان به عنوان روز "عبادی" و "نیایش" بوده و هنوز هم در یهودیت از نمادهای آن دین محسوب می‌شود، اما امروزه، تعطیلی شنبه اختصاص به یهودیان ندارد و افزون بر کشورهای مسیحی، در بسیاری از کشورهای مسلمان مانند کویت، لیبی، مالزی، عمان، عربستان، قطر، سودان، سوریه، یمن، مالدیو و غیره نیز به عنوان روز تعطیل آخر هفته رایج است. ۲.جهت تشبه: جهت و انگیزه انجام رفتار نیز در صدق "تشبه به کفار" نقش دارد. به عنوان مثال، اگر کسی لباس( مثلا کراوات و پاپیون) یا آرایشی را به همان منظور و کارکردی که کفار استفاده می‌کنند به کار ببرد، مصداق "تشبه به کفار" است. اما اگر مثلاً برای بازی در فیلم یا نمایش باشد، اشکالی ندارد. نمونه دیگر اینکه گذاشتن دست روی دست (تکتف) در نماز و به عنوان یک رفتار عبادی، تشبّه به کفّار (اهل کتاب) است و به همین دلیل در فقه شیعه حرام می‌باشد، اما اگر کسی در غیر نماز و در مقابل بزرگی برای احترام چنین کاری کند اشکالی ندارد. یا اگر کسی از باب عبادت در مقابل کسی سجده کند، قطعاً حرام است،اما سجده از باب تکریم و تعظیم که در میان برخی ملل رایج بود، اشکال ندارد؛ برای همین فرشتگان به دستور خداوند در برابر آدم (ع) سجده کردند یا پدر و مادر و برادران یوسف (ع) در برابر وی سجده تعظیم کردند. این سجده چون به قصد عبادت و بندگی نیست، اشکال ندارد. حکم تعطیلی شنبه نیز چنین است.روز شنبه در یهودیت، مانند روز جمعه مسلمانان و حتی خیلی پررنگ تر از آن به به عنوان یک روز "عبادی" و "نیایش" مطرح است و یهودیان در این روز به کنیسه می‌روند و انجام ۳۹ کار خاص را در این روز حرام می‌دانند. حال اگر مسلمانان نیز شنبه را به عنوان روز "عبادی" یا جایگزین جمعه تعطیل کنند، قطعاً مصداق "تشبه به کفار" خواهد بود. اما تعطیلی شنبه در کشورهای اسلامی از جمله ایران به عنوان روز "عبادی" و "نیایش" نیست، بلکه صرفاً تعطیل آخر هفته و برای استراحت بیشتر است. ۳.مصلحت و مفسده: در اسلام، احکام تابع مصالح و مفاسد هستند. گاهی مصلحت یا مفسده برخی کارها بسیار بیشتر است و به همین دلیل حکم اولیه برداشته می‌شود و حکم ثانوی جایگزین می‌شود. مثلا دروغ گفتن حرام است، اما اگر برای حفظ جان انسان از مرگ لازم باشد، نه تنها حرام نیست، بلکه واجب می‌شود. حال اگر تعطیلی شنبه نیز به دلیل هم‌راستایی با تعطیلات آخر هفته در بازارهای جهانی، از زیان‌های اقتصادی قابل توجهی برای کشور جلوگیری می کند، می‌توان از منظر "مصلحت" به جواز آن نگریست. منتهی توجه به نکات زیر ضروری است: اثبات ضرر و زیان: ضرر و زیان‌های اقتصادی ناشی از عدم تعطیلی شنبه باید به طور دقیق و مستند احراز شود. صرف ادعا و گمانه‌زنی کافی نیست. عدم وجود راه‌حل‌های جایگزین: باید بررسی شود که آیا راه‌حل‌های جایگزینی برای هم‌راستایی با بازارهای جهانی بدون تعطیلی شنبه وجود دارد یا خیر. جمع‌بندی: "تشبه به کفار" حرام است. اگر عدم تعطیلی شنبه موجب ضررهای اقتصادی قابل توجهی شود، می توان تعطیلی آن را جایز دانست. اثبات ضرر و زیان و عدم وجود راه‌حل‌های جایگزین از جمله شروط اساسی برای اتخاذ چنین تصمیمی است. ۱۴۰۳/۲/۱۲ 🔹علی اسدی🔹 @manbar_ir
در کشور ما که شغل او الآفی ست از آب و هوا اگر بگوید کافی ست دل گرم به چشم سبز سردش هستم معشوقه من معلم جغرافی ست با بوسه و لبخند مخالف هستی مجموعه محجوب لطائف هستی یک خورده بگیر چادرت را شل تر انگار که استاد معارف هستی در بین مصححان ما تنها بود ارفاق کننده بود و بی همتا بود آموزش و پرورش به او مدیون است معشوقه ی من معلم املا بود چشمش که کتابت هزاران اثر است از خط لب و ابروی نستعلیقش ... پیداست که از معلمین هنر است !! :-/   در چشم سیاه او جهان بینی بود حتی رژ روی گونه اش چینی بود با این همه ناز و عشوه و فیس و ادا معشوقه ی من معلم دینی بود   چون شعر من از صلح و صفا پر شده است دور از بدی و بغض و تظاهر شده است بیمارم و دست او شفا می دهدم محبوب من است آن که دکتر شده است   بر موی مرتبش مرتب کش بود مستغنی و بی نیاز از خواهش بود یک عمر پی اش دویده ام بی حاصل فهمیده ام او معلم ورزش بود   دل مرده ی اختلال رفتارم بود با اینکه همیشه یار و غمخوارم بود. چشمک زدم و شماره ام را دادم. استاد کلاس درس آمارم بود ...   یک روز بگو شبیه انسان خوانده؟ درسی که به لطف پول، تهران خوانده یک اپسیلون مدرک او می ارزد؟ معشوقه ی من اگرچه عمران خوانده   حرفش همه جا، ز خاک تا مریخ است موهای تنم ببین ز دستش سیخ است با گیوه و چارقد میاید سر کار معشوقه ی من معلم تاریخ است   دوچشمش انتفاعی بود این زن و مویش انتزاعی بود این زن تمام دلبری هایش منظم . . . دبیر اجتماعی بود این زن ... @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
‌‌‌معلم به دانش آموزاش ميگه : بچه ها شما دلتون پاكه دعا كنيد بارون بياد. يكيشون پا ميشه ميگه : ما اگه دلمون پاك بود تا حالا شما صد دفعه رفته بودي زير تریلی 😂😂😂 ‌ به نام خداوند اجابتگر دعا سلام 🍃 علیه‌السلام: المؤمنُ مِن دُعائهِ ‌على ثلاثٍ: إمّا أن یُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن یُعَجَّلَ لَهُ، و إمّا أن یُدْفَعَ عَنهُ بَلاءٌ یُریدُ أن یُصِیبَهُ. دعاى مؤمن از سه حال خارج نيست: 1-يا برايش ذخيره مى‏ گردد (درآخرت پاداشی دریافت می کند) 2-يا در دنيا برآورده مى‏ شود، 3-يا بلايى را كه مى‏ خواهد به او برسد، دفع مى ‏کند. (تحف العقول📗،ص 280) لطفا برای ظهور دعا کنید که فرج ما در ظهور است. هرگز دعا را دست کم نگیرید و از دعا برای خود و دیگران غفلت نکنید.💚 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠عقوبت گناه و فضیلت حسنات در شب جمعه💠 🌺 امام صادق (علیه السلام) فرمود: 🌸 از ارتکاب گناه در شب جمعه بپرهیزید که کیفر گناهان در آن شب دو چندان است چنانچه ثواب حسنات چند برابر است. 🌹و کسى که در شب جمعه معصیت خدا را ترک کند، خدا گناهان گذشته ى او را بیامرزد و به او مى‏ گویند: «کار را از سر بگیر». 🌷 و هر که آشکارا در شب جمعه مرتکب گناه شود، حق تعالى او را به گناهان همه‌ى عمرش عذاب کند و عذاب گناه آشکار شب جمعه را «به کیفر شکستن حرمت شب جمعه» بر او دو چندان کند. 🌹 قال الصادق عليه السلام؛ اِجتَنِبُوا المَعاصِيَ لَيلَةَ الجُمُعَةِ؛ فَإِنَّ السَّيِّئَةَ مُضاعَفَةٌ وَالحَسَنَةَ مُضاعَفَةٌ، ومَن تَرَكَ مَعصِيَةَ اللّهِ لَيلَةَ الجُمُعَةِ غَفَرَ اللّهُ لَهُ كُلَّ ما سَلَفَ فيهِ، وقيلَ لَهُ: اِستَأنِفِ العَمَلَ، ومَن بارَزَ اللّهَ لَيلَةَ الجُمُعَةِ بِمَعصِيَةٍ أخَذَهُ اللّهُ بِكُلِّ ما عَمِلَ في عُمُرِهِ، وضاعَفَ عَلَيهِ العَذابَ بِهذِهِ المَعصِيَةِ، 📚 جامع الأحاديث للقمّي، ص ۱۵۳، بحارالأنوار، ج ۸۹ ص ۲۸۳ ح ۲۸ . مفاتیح الجنان، فصل چهارم، در فضیلت و اعمال شب و روز جمعه. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
✅ چگونه انفاق کنیم؟ در آیاتی از سوره مدثر، خداوند صحنه‌ای از بهشت و دوزخ قیامتی را بازسازی نموده ا
✅ چگونه انفاق کنیم؟ (۲) – نذر امام رضا(ع) چنانچه قبلا اشاره شد، اگر انسان می‌خواهد انفاق را درست انجام دهد و ثواب و خاصیت آن را به‌طور کامل دریافت کند، باید انفاق را خودش و با دست خودش به نیازمند برساند. این مسئله در نذوراتی که به مشاهد مشرفه اهدا می‌شود نیز صادق است. ما می‌دانیم مبلغی که در ضریح ائمه(ع) می‌اندازیم، طبیعتا به دست خود آن معصوم یا امامزاده نمی‌رسد، چون به هر حال آن بزرگواران از دنیا رفته‌اند. کارهایی از این قبیل تنها منجر به تکثّر ثروت این اماکن مقدسه می‌شود و چون متولیان این اماکن گاه نمی‌دانند با این ثروت انبوه چه کنند، دردسرهایی برای خود درست می‌کنند... به همین خاطر، اگر انسان می‌خواهد مثلا برای امام رضا(ع) نذر کند، به جای آنکه طلا یا پولی را در ضریح آن حضرت بیندازد، می تواند بگوید و حتی بهتر است بگوید: ای امام رضا(ع)! من فلان حاجت را دارم و اگر برآورده شود، این مبلغ را می‌دهم به کسی که تا کنون به زیارت شما نیامده و بضاعت آن را هم ندارد، تا او بتواند به زیارت شما بیاید. یا برای برآورده شدن حاجتش، چنین کسی را راهی زیارت کند و از او بخواهد وقتی به زیارت رفت، او برای حل مشکلش دعا کند. چون طبق روایات، دعای چنین کسی که مستأصل و مضطر است به اجابت بسیار نزدیک خواهد بود. همچنین انسان می‌تواند به امام رضا(ع) بگوید اگر حاجتم برآورده شود، به‌جای آنکه النگو و... در ضریح بیندازم، آن را می‌فروشم و با مبلغ آن مثلا در روز تولد شما مجلسی ترتیب می‌دهم و از سخنران خوبی دعوت می‌کنم تا یک ساعت درباره شما برای مردم صحبت کند و هزینه آن سخنران و مداح یا هزینه غذای آن مجلس را هم می‌پردازم. آنوقت، چنین کاری یکی از مصادیق «شعائرالله» نیز محسوب خواهد شد. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ثواب قرض الحسنه چیست؟ به آیات و روایات زیر توجه فرمایید : قال اللَّه تعالی : مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ کیست که به اللَّه قرض الحسنه دهد تا اللَّه آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی باشد! 📖سوره حديد آيه 11 إِن تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ اگر به اللَّه قرض الحسنه دهید، آن را برای شما مضاعف می سازد و شما را می‌ آمرزد و اللَّه قدردان و حلیم است! 📖سوره تغابن آیه 17 مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً ۚ وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ کیست که به اللَّه قرض الحسنه دهد، تا اللَّه آن را برای او، چندین برابر کند؟ و اللَّه است که قبض (منع) می کند و وسعت می دهد و شما به سوی او بازمی گردید! 📖سوره‌ بقره آیه 245 1⃣قَالَ الصَّادِقُ نِعْمَ الشَّیْءُ الْقَرْضُ إِنْ أَیْسَرَ قَضَاکَ وَ إِنْ أَعْسَرَ حَسَبْتَهُ مِنَ الزَّکَاةِ. 📚الفقیه ج۲ص۱۷ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : خوب چیزی است قرض! اگر شخص توانگر شد که آن را پرداخت می کند و اگر تنگدست شد، آن را از زکات حساب می کنی! 2⃣قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: عَلَی بَابِ الْجَنَّةِ مَکْتُوبٌ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَرَ وَ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْقَرْضَ لَا یَکُونُ إِلَّا فِی یَدِ الْمُحْتَاجِ وَ الصَّدَقَةَ رُبَّمَا وَقَعَتْ فِی یَدِ غَیْرِ مُحْتَاجٍ 📚تفسیر قمی ج ۲ص۳۵۰ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : بر درب بهشت نوشته شده است : قرض به هجده برابر است و صدقه به ده برابر! و بیان آن این است که قرض جز در دست محتاج واقع نمی شود ولی صدقه چه بسا در دست غیر محتاج قرار می گیرد! 3⃣جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر قَالَ: مَنْ أَقْرَضَ رَجُلًا قَرْضاً إِلَى مَيْسَرَةٍ كَانَ مَالُهُ فِي زَكَاةٍ وَ كَانَ هُوَ فِي الصَّلَاةِ مَعَ الْمَلَائِكَةِ حَتَّى يَقْضِيَهُ 📚كافي ج۳ص۵۵۸ امام باقر علیه السلام فرمود : کسی که به شخصی تا هنگام توانائی و بی نیازی بدهد(یعنی زمان بازپرداخت را موقع توانائی و بی نیازی قرار دهد) ، مال او در است و او در نماز (یا درود) همراه با ملائکه است تا اینکه آن شخص قرض او را ادا کند! 4⃣عن محمد بن جناب عَنْ شَیْخٍ کَانَ عِنْدَنَا قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْداللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: لَأَنْ أُقْرِضَ قَرْضاً أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَصِلَ بِمِثْلِهِ قَالَ وَ کَانَ یَقُولُ مَنْ أَقْرَضَ قَرْضاً فَضَرَبَ لَهُ أَجَلًا فَلَمْ یُؤْتَ بِهِ عِنْدَ ذَلِکَ الْأَجَلِ فَإِنَّ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ فِی کُلِّ یَوْمٍ یَتَأَخَّرُ عَنْ ذَلِکَ الْأَجَلِ بِمِثْلِ صَدَقَةِ دِینَارٍ وَاحِدٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ 📚ثواب الأعمال ص۱۲۴ راوی گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : اگر من قرضی بدهم، نزدم محبوب‌تر است از اینکه با مانند آن صله نمایم! و می فرمود : کسی که قرضی بدهد و مدت زمانی برای آن معین کند و در آن موعد به او داده نشود، هر روزی که از آن موعد تأخیر می کند، مانند صدقه یک دینار در هر روزی برایش از ثواب خواهد بود! 5⃣عَنِ الْفُضَیْلِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْداللَّهِ علیه السلام: مَا مِنْ مُسْلِمٍ أَقْرَضَ مُسْلِماً قَرْضاً یُرِیدُ وَجْهَ اللَّهِ إِلَّا احْتُسِبَ لَهُ أَجْرُهَا بِحِسَابِ الصَّدَقَةِ حَتَّی تَرْجِعَ إِلَیْهِ 📚 ثواب الأعمال ص۱۲۴ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هیچ مسلمانی نیست که برای رضای إلهی به مسلمانی قرض دهد، مگر اینکه أجر او برایش به حساب صدقه محاسبه می شود تا اینکه به او بازگردانده شود! 6⃣عَنْ هَیْثَمٍ الصَّیْرَفِیِّ و غَیْرِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْقَرْضُ الْوَاحِدُ بِثَمَانِیَةَ عَشَرَ وَ إِنْ مَاتَ احْتُسِبَ بِهَا مِنَ الزَّکَاة 📚ثواب الأعمال ص۱۲۴ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : (أجر) قرض، یک به هجده است و اگر (قرض گیرنده) از دنیا رفت، جای زکات حساب می گردد! 7⃣عَنْ عَبْداللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: أَلْفُ دِرْهَمٍ أُقْرِضُهَا مَرَّتَیْنِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِهَا مَرَّةً... 📚ثواب الأعمال ص۱۲۴ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : هزار درهم که دو بار آن را قرض دهم، نزد من از اینکه یکبار آن را صدقه دهم محبوب تر است! کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌷 عليه السلام: كسى كه دوست دارد بداند نمازش قبول شده يا نه؟ بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتى ها و ناپاكى ها دور كرده است يا خير؟ به همان اندازه كه دور كرده، قبول شده است. 🌹 مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ. 📚‌ بحار الأنوار، ج 82، ص 198. ❓ از کجا بفهمیم نمازمان مورد قبول خدا واقع شده؟ ✍ ما دو نوع نماز داریم: 1⃣ یکی نماز ملفوظ است. یعنی نمازی که انسان فقط الفاظ را می خواند و نمازش در محدوده الفاظ است. 2⃣ دوم؛ نماز مقبول است یعنی نمازی که انسان را از گناه دور نگه می دارد، چون قرآن فرمود: ☀️«إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» عنکبوت/ ۴۵ همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد. 🔹راه تشخیص نماز مقبول از نماز ملفوظ در این است که؛ اگر نماز صبح توانست تا ظهر انسان را از گناه حفظ کند این نماز مقبول است، اگر نماز ظهر وعصر توانست تا شب انسان را دور از گناه نگه دارد، چنین نمازی، نماز مقبول است. وگرنه نمازی که بعدش گناه انجام شود، فقط نماز ملفوظ است. 📚از بیانات آیت الله جوادی آملی کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🏴به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ✍ دوران امامت امام جعفر صادق(ع)، (۱۷ ربیع‌الاول ۸۳–۲۵ شوال ۱۴۸) با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود. ✅ امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت. شمار شاگردان و راویان او را ۴۰۰۰ نفر دانسته‌اند. بیشتر روایات اهل بیت(ع)، از امام صادق(ع) است. از این‌رو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز می‌خوانند. ✅ امام صادق(ع) در میان پیشوایان فقهی اهل سنت نیز جایگاه بالایی دارد. ابوحنیفه و مالک بن انس از او روایت کرده‌اند. ابوحنیفه او را عالم‌ترین فرد در میان مسلمانان دانسته است. ✅ امام صادق(ع) به‌منظور ارتباط بیشتر با شیعیان، پاسخ به سؤالات شرعی آنها، دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به مشکلات شیعیان، سازمان وکالت را تشکیل داد. فعالیت این سازمان در زمان امامان بعد گسترش پیدا کرد و در غیبت صغرا به اوج خود رسید. ✅ در زمان او فعالیت غالیان گسترش یافت. وی با اندیشه غُلُوّ به شدت برخورد و غالیان را کافر و مشرک معرفی کرد.(۱) 💦شیخ صدوق(ره) تصریح کرده است که امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت[ در سن ۶۵ سالگی] از دنیا رفته است.(۲) ------------------ (۱) اقتباس از زندگانی امام صادق، جعفر بن محمد(ع)، نوشته سید جعفر شهیدی. (۲) ابن بابویه، الاعتقادات، ص۹۸ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 حقوق واجب یک مسلمان بر مسلمان دیگر در کلام امام صادق علیه السلام (۱) 🌷 امام صادق علیه السلام در پاسخ معلی بن خُنَیس که سوال کرد؛ حق یک مسلمان بر مسلمان دیگر چیست؟، فرمودند: هفت حق واجب است که اگر یکی از اینها را ضایع کند از ولايت و اطاعت خدا بيرون است و براى خداوند هيچ بهره‌اى از بندگى در او نيست. 🌷"عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَیْهِ وَاجِبٌ إِنْ ضَیَّعَ مِنْهَا شَیْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَایَةِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ یَكُنْ لِلَّهِ فِیهِ مِنْ نَصِیبٍ" 🌸 و اما حق اول؛ که آسانترین آنهاست این است که؛ آنچه برای خودت دوست داری برای برادر مؤمنت هم دوست داشته باشی، و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای او هم نپسندی. 🌹«قَالَ أَیْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ تَکْرَهَ لَهُ مَا تَکْرَهُ لِنَفْسِکَ». ❓چگونه است که اگر کسی پشت سر ما حرفی بزند ناراحت می شویم؟! اما خودمان به خودمان اجازه می‌دهیم پشت سر دیگران حرف بزنیم و کسی را به راحتی ضایع کنیم؟ 📚 الکافي ج2، ص169. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویژگی‌های شیعیان محبوبِ امام صادق(ع) در حدیث نورانی از امام صادق (ع)، ویژگی‌های شیعیان محبوب در نزد ایشان بیان شده است. این حدیث با کمی تفاوت در منابع مختلف نقل شده است: إِنَّا لَنُحِبَّ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ كَانَ عَاقِلًا فَهِيمًا فَقِيهًا حَلِيمًا أَدِيبًا مُدَارِيًا صَبُورًا صَدُوقًا لَا يَمْكُثُ فِي الْحَقَدِ وَ لَا يَبْغِي وَلَا يَحْسِدُ وَلَا يَكْذِبُ وَلَا يَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا وَ لَا يَخَافُ الْمَوْتَ. ترجمه: همانا ما از شیعیان خود کسی را که عاقل، فهمیده، فقیه، بردبار، با ادب، سازگار، صبور و راستگو باشد دوست داریم. کسی که در کینه نماند، ستم نکند، حسد نورزد، دروغ نگوید، فریفته دنیا نشود و از مرگ نترسد. (مستدرک الوسائل، جلد ۱۱، صفحه ۱۹۰) شرح و تفسیر حدیث: این حدیث نورانی، دریچه‌ای به سوی سعادت و رستگاری را به روی شیعیان می‌گشاید و نقشه راهی را برای آنان ترسیم می‌کند تا در مسیر کمال و تقرب به خداوند متعال گام بردارند. امام صادق (ع) در این حدیث شریف، بر هشت ویژگی اساسی تأکید می‌فرمایند که هر کدام از آنها در زندگی فردی و اجتماعی انسان نقش بسزایی ایفا می‌کنند. 1. عقل: عقل، مَلَکه‌ای است که انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند و به او قدرت درک و فهم حقایق را عطا می‌بخشد. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که از عقل خود برای شناخت مسیر درست و تمييز حق از باطل استفاده می‌کند و در پرتو نور عقل، قدم در راه سعادت و رستگاری می‌گذارد. 2. فهم: فهم، مکمل عقل است و به انسان کمک می‌کند تا مفاهیم عمیق و دقیق را درک کند و آنها را به درستی به کار ببندد. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که در کنار عقل، از فهم و درک بالایی نیز برخوردار است و می‌تواند حقایق را به درستی دریابد و به آنها عمل کند. 3. فقاهت: فقاهت، علم به احکام شرعی و توانایی استنباط احکام از منابع دینی مانند قرآن و روایات است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در پرتو فقاهت، به وظایف و تکالیف دینی خود آگاه است و در انجام آنها کوتاهی نمی‌کند. 4. حلم: حلم، به معنای بردباری و خویشتن‌داری در برابر ناملایمات و سختی‌ها است. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که در برابر مشکلات و چالش‌ها صبر پیشه می‌کند و با سعه صدر و متانت، از آنها عبور می‌کند. 5. ادب: ادب، مجموعه‌ای از رفتارها و گفتارهای نیکوست که زینت‌بخش انسان در جامعه است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در همه حال، آراسته به زیور ادب و احترام به دیگران است و در معاشرت با همنوعان خود، اخلاق کریمه را رعایت می‌کند. 6. مدارا: مدارا، به معنای صبر و تحمل در برابر افکار و عقاید مخالف است. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که با دیگران با سعه صدر و گشاده‌رویی رفتار می‌کند و در صدد سرکوب عقاید دیگران برنمی‌آید، حتی اگر با آنها مخالف باشد. 7. صبر: صبر، به معنای شکیبایی در برابر مشکلات و دشواری‌ها است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در برابر ناملایمات زندگی شکیبا است و از کوره در نمی‌رود. او می‌داند که این دنیا دار ابتلاء است و سختی‌ها و مشکلات جزئی از زندگی هستند. 7. صداقت: صداقت به معنای راستگویی و پرهیز از دروغ است. شیعه واقعی کسی است که در گفتار و کردار خود صادق است و به هیچ وجه دروغ نمی‌گوید. او می‌داند که صداقت از ارکان ایمان است و دروغ‌گویی انسان را از مسیر حق دور می‌کند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
کوتاهش کن!!! حکیم بزرگی روی شن ها نشسته و در حال مراقبه بود ... مردی به او نزدیک شد و گفت: مرا به شاگردی بپذیر. حکیم با انگشت خطی راست بر روی شن کشید و گفت: کوتاهش کن! مرد با کف دست نصف خط را پاک کرد. حکیم گفت: برو یک سال بعد بیا. یک سال بعد باز حکیم خطی کشید و گفت: کوتاهش کن! مرد این بار نصف خط را با کف دست و آرنج پوشاند. حکیم نپذیرفت و گفت: برو یک سال بعد بیا. سال بعد باز حکیم خطی روی شن کشید و از مرد خواست آن را کوتاه کند. مرد این بار گفت: نمی دانم و از حکیم خواهش کرد تا پاسخ را بگوید. حکیم خط بلندی کنار آن خط کشید و گفت حالا کوتاه شد. این حکایت، یکی از رموز فرهنگ برخی ها را در مسیر پیشرفت نشان می دهد. نیازی به دشمنی و درگیری با دیگران نیست. با رشد و پیشرفت تو، دیگران خود به خود شکست می خورند. به دیگران کاری نداشته باش؛ کار خودت را درست انجام بده..... با کوتاه کردن دیگران ما بلند نمی شویم و برعکس، بازتاب رفتار ما باعث کوتاهی مان می شود....!!! کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af