eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
192 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 آیا تربیت کردن نیاز به قصد تربیت دارد؟ در باب تربیت یک مسئله ای مطرح است که این روایات هم گویای همین است. و آن اینکه: آیا تربیت از عناوین قصده است⁉️ یعنی در تربیت، قصد و نيت مدخليت دارد تا اینکه تحقق پیدا کند یا نه⁉️ یک سنخ از امور است که در آنها تا نیت نکنی در خارج تحقق پیدا نمیکند؛ مثل . نماز را تا نیت نکنی، نماز نیست. خم و راست شدن را نماز نمیگویند. گاهی در گذشته راجع به فلسفه عبادات و راجع به نماز میگفتند: نماز، ورزش صبحگاهی و شبانگاهی است. اینها تا این اندازه از معارف دورند و با آن اجنبی هستند!! درباره ی روزه هم تا نیت نکنی روزه تحقق پیدا نمیکند. نيت رکن نماز است، نيت رکن روزه است. اینها أموری هستند که نیت و قصد در تحقق آنها مدخليت دارد. لذا میگوییم از عناوین قصدیه هستند و نیت، رکن آنهاست. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 نفس عمل تأثير تربیتی میگذارد؛ نه عمل همراه با نیت اما یک سنخ أمور هستند که از عناوین قصدیه نیست و نیت نقشی در آنها ندارد. چه نیت بکنی، چه نیت نکنی، تحقق پیدا میکند؛ مثل . ما میگوییم وقتی مربی میخواهد کسی را تربیت کند آیا باید قصد تربیت داشته باشد یا لازم نیست⁉️ در این روایات که سئوال شده بود، با چه کسی رابطه تنگاتنگ داشته باشم⁉️ سه خصوصیت مطرح شد؛ یکی دیداری، یکی شنیداری و بعد هم مسئله گفتاری و مسئله رفتاری و کرداری را هم بعدا میگوییم و اصلا به اینکه نیت بکند یا نکند، کار ندارد. یعنی با یک کسی رابطه تنگاتنگ پیدا کن که پیکره او را ببینی اثر داشته باشد. حالا او میخواهد این پیکره اش را ساخته باشد برای اینکه به تو چیزی را یاد بدهد یا نه. اراده، قصد و نيت کرده باشد، یا نکرده باشد. چون تربیت از عناوین قصدیه نیست و قصد در آن دخالت ندارد. بخواهی یا نخواهی، حرف که میزنی اثر میگذارد و میگیرد؛ حالا قصد بکنی یا نکنی. همین که فرزند به حرف زدن پدر و مادر گوش میدهد، اثر میپذیرد. خود عمل تأثیر میگذارد نه عمل همراه با نیت. روایات را دیدید که همه بر روی این مسأله تاکید داشت.👌 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 مواجهه با شایستگان، انسان را به سوی شایستگی میکشاند این روایتی که من مطرح کردم برای این بود که میخواستم بگویم که نفس رابطه، مطرح شده است. اصلا نفس مواجهه ی با فرزند، آموزش است. یک روایتی است از امام زین العابدین (عليه السلام) میفرماید: « مجالسه الصالحين داعية إلى الصلاح» نشست و برخاست با نیکوکاران، دعوت کنندهی بسوی نیکی و شایستگی است. 📚 اصول کافی، ج 1 ،ص 20. همین رابطه و مواجهه با شایستگان، انسان را به سوی شایستگی میکشاند. بخواهی یا نخواهی، میکشاند. چه آن شخص شایسته و صالح، اراده کرده باشد یا اراده نکرده باشد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 اسوه های قرآنی من اینها را محکم میگویم. اینکه میگوییم: تربیت آموزش دادن است، یعنی روش رفتاری و گفتاری دادن است؛ این یک نکته ظریف دارد که کسی که میخواهد روش بدهد، لازم نیست این روش دادن را کرده باشد. لذا میبینیم در اصطلاح قرآنی، هم راجع به پیغمبر داریم، هم راجع به حضرت ابراهيم - هر دو تا را تحت یک عنوان مطرح میکنند که تعبیر به می کند. اینها اسوه هستند. 👈 یعنی اینها میدهند، حالا میخواهد روش دادن را قصد بکنند یا قصد نکنند. 🌿 درباره پیغمبر میگوید: « لقد كان لكم في رول الله أشوة حسنة لمن كان يزجوا الله واليوم الأخر وذكر الله كثيرا [احزاب 20]» درباره حضرت ابراهیم میفرماید: «قد كانت لكم أشوة حسنة في إبراهيم والذين معه [ممتحنه 4]» https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 پدر و مادر باید اسوه حسنه باشند اسوه در لغت به معنای مقتدا و پیشوا است. هر محیطی که انسان در آن محیط ساخته میشود، آنجا برای خودش یک اسوه دارد. در محیط خانوادگی پدر و مادر اسوه اند. در خانه هم برای فرزند آموزش خوب جا میافتد. چون هنوز فرزند به آن حدی که استقلال پیدا بکند، نرسیده است و تحت تکفل و حمایت آنها است. اگر بخواهیم این مطالب را در قالب قرانی بریزیم، باید بگوییم: پدر باید اسوه حسنه باشد! مادر باید اسوه حسنه باشد! در چند رابطه؟ در سه رابطه؛ هم دیداریاش، هم شنیداریاش، هم گفتاری و کرداریاش. این باید اسوه حسنه باشد. قصد هم اینجا مطرح نیست. یعنی وقتی فرزند پیکره پدر را میبیند، دارد از او الگو میگیرد. پدر بخواهد یا نخواهد، دارد فرزندش را آموزش میدهد. 🌺 پیکر و پوشش والدین فرزند را تربیت میکند مادر باید اسوه حسنه باشد. همان پیکرهاش، خودش و تبعاتش؛ هم خودش و هم پوشش او، که نزدیکترین تبعه اوست. چه پوشش خودشان، چه پوششی که به تن فرزندشان میکنند. پوششی را که پدر دارد، بخواهد یا نخواهد، دارد به فرزندش این پوشش را آموزش میدهد. پوششی که مادر دارد، چه بخواهد و چه نخواهد، دارد از طریق دیداری، آموزش میدهد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 پوشش والدین، حیا را شکوفا کرده یا سرکوب میکند. او به فرزندش حیا، عفاف و پاکدامنی آموزش میدهد؟ یا سرکوب کردن حیا در درون او را آموزش میدهد؟ از فطريات است. حیا یک بحث مستقل است. این مطلب را بعدا بحث میکنم که حیا از فطریات انسان است. آیا دارد شکوفا می کند حیا را در درون فرزند؟ یا دارد این فطرت را در درون او سرکوب میکند؟ تو کدام یک از اینها را انجام میدهی؟ بحث اینکه اراده کردی یا نکردی، قصد کردی یا نکردی نیست؛ هیکلات را که اینگونه پوشاندی، همین پوشش تو، بخواهی یا نخواهی به بچه آموزش میدهد. چه پدر، چه مادر، خودشان و نزدیکترین تبعات آنها، یکی پیکرشان، بعد هم آنچیزی که به پیکره شان میپوشانند، این به بچه آموزش میدهد. این مباحث کاملا حساب شده و دقیق، همه با آنچه که خداوند در نهاد هر انسانی به ودیعه گذاشته است، همسو است. پیکرهات باید به گونهای باشد که آنچه که خدا در نهاد او قرار داده است، آن را شکوفا کنی نه سرکوب کنی میخواستم این را عرض کنم که این سه خصیصه، برای تربیت فرزند نقش اساسی دارد. نقش زیربنایی دارد؛ یعنی پدر و مادر در جنبه های دیداری، شنیداری و رفتاری، باید برای فرزند اسوه حسنه باشند. از نظر پیکرشان بچه را به یاد خدا می اندازند یا شیطان؟ نسبت به تبعاتشان هم، مسأله ی پوشش هم همینطور است. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنگام ایراد خطبه فدک من به مناسبت ایام بروم سراغ بحث راجع به حضرت زهرا (سلام الله عليها)، که ایشان در رابطه با قضایای فدک، به مسجد رفتند و جمعیت هم همه آنجا بودند که خطبه معروفشان را خواندند. من نمیخواهم وارد خطبه بشوم، آنکه مورد استشهاد برای بحثم است، این است که نقل شده حضرت هنگام «لاثت خمارها على رأسها» 📚 بحار االنوار، ج 29 ،ص 220. «لاث» به معنای است، میگوییم «لاث العمامة على رأسه». خمار یک چیزی بوده است که بزرگتر از فعلی بوده، یعنی سر و گردن و همه اینها را می پوشانده، وقتی که خبردار شدند که مردم از مهاجر و انصار در مسجد جمع شدند، حضرت بلند شدند و را به سر مبارکشان بستند، به نحوی که تمام سر و گردن را پوشاند، «واشتملت بجلبابها»، جلباب یک پوشش سراسری بوده که روی لباس بوده، الآن در مناطق عرب نشین تعبیر به عبا میکنند، ما میگوییم: پوشش برتر؛ . این را هم بر سرشان انداختند که تمام بدن پوشیده شد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 پوشش در میان همراهان «و أقبلت في أمه من حفدتها و نساء قومها» یعنی حضرت همراه با همسن و سالها، هماهنگها از یاران و اعوان خودشان حرکت کردند. 👈 اول مسئله شخصی بود که چگونه خودش را پوشاند،👈 بعد مسئله . اینگونه پوشش دادند، اعوانشان را خبر کردند و آمدند دور حضرت زهرا را گرفتند، برای این بود که وقتی حضرت زهرا (سلام الله عليها) میخواهند خارج شوند، در بین این اجنبيها، حتی پیکرهاش را هم نبینند. حتی پوشش چادر آنقدر بلند بوده که وقتی حضرت میخواستند حرکت کنند، بخشی از این پوشش، زیر پای حضرت میرفته است. من اینها را خواندم برای این که میگویند حضرت زهرا تشریف بردند مسجد و حتی در بین آنها، خطبه هم خواندند؛ اما چگونه رفتند⁉️ ببینید پوشش را‼️ این چون تبعات بود گفتم. با چه وضعی رفت؟ با اینکه بود، پوشش سراسری بود، آنقدر هم بلند بوده که زیر پاهایشان میرفته، دوباره خبر کرد که دور او را بگیرند تا اینکه حتی پیکره او را نبینند. اجنبی او را نبیند. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 حضرت زینب در مجلس یزید دختر او زینب هم وقتی که در مجلس یزید بود آنجایی را که دیگر خیلی آتشین شروع کرد صحبت کردن، یزید را مخاطب قرار داد، گفت: « أمن العدل يابن الطلقاء تخديرک حرائرک و إمائک و وقک بناة رسول الله سبايا قد هتكت تورهن و آبدیت وجوههن» آیا این از عدالت است ای پسر آزاد شده ها؟ که همسرانت را و کنیزات را پشت پرده ببری که نامحرم نبیند؟ در حالی که دخترهای پیغمبر را در شهرها گردش بدهی؟ پرده حشمت آنها را هتک کنی؟ چهره های اینها را آشکار کنی که مردهای اجنبی ببینند؟ ببینید ما پیرو اینها هستیم؟ ما تربیت شده اینها هستیم، جامعه ما آیا این است؟ شما زهرایی و زینبی هستید؟😔 من این را میخواستم بگویم.👌 📚 بحار االنوار، ج45 ،ص 157. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
ان شالله جلسه ی آینده در مورد نقش در تربیت، صحبت خواهیم کرد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️صحبت های سرکار خانم دکتر جمیله علم الهدی، همسر آیت الله رئیسی حول محور عمل دانشجویان 🔰 قلمرو قانون رو خصوصا در محیط های علمی باید کم کرد و قلمرو اخلاق رو پررنگ کردند👌 ❗️قرار بود دیوار بکشن که🤔 @ztamaddonsaz https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🇮🇷 🍂🇮🇷🍃 @woman_family 🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷 ✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
♦️ نماینده ی آیت الله رییسی خواستار اختصاص زمان در صداوسیما جهت پاسخگویی به تهمت های همتی و مهرعلیزاده شد. ♦️ کمیسیون تبلیغات موافقت کرد و ۵ دقیقه زمان پاسخگویی میدهد. جزئیات در 👇👇 entekhab.ir/002bjN
هدایت شده از کانال حسین دارابی
این کشورهای عربی که انتخابات ایران رو دارن تحریم میکنن، خودشون آخرین باری که انتخابات داشتن، شب لیلة المبیت بود، برای انتخاب گزینه اصلح برای قتل پیامبر اسلام اینا دموکراسی نمیفهمن چیه @hosein_darabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 بانوی کارآفرینی که برای اولین بار می‌خواهد رای بدهد! 🗳 شیلا عالمی: پس از ۱۵ سال سکونت در آمریکا تصمیم گرفتم این بار رای بدهم... ➕ آیت الله سیدابراهیم‌ : مردم از زدوبندها خسته‌اند https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🇮🇷 🍂🇮🇷🍃 @woman_family 🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷 ✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ببخشید حواسم رفت به مناظرات🙈🙈🙈 تقدیم با احترام👇👇👇
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 نقش «حیاء» در تربیت حیاء و شرم چیست⁉️ چون اینجا بحثم به روش مسائل اخلاقی است اول میروم سراغ تعریف علمای اخلاق. آنها در مباحث اخلاقی یکی از رذائل اخلاقی را به عنوان «» مطرح میکنند که ما به آن میگوییم: بی شرمی؛ و ضد آن را «» میگویند. وقاحت از رذائل نفسانیه است و عبارت است از: عدم مبالات نفس از ارتکاب محرمات شرعیه و عقليه و عرفيه. در مقابل آن، ما میگوییم ضد او حیاء است. (البته شاید در جلسه آینده این را بگویم که عفاف ضد خاص است اما من فعلا ضد عام آن را میگویم. فعلا نمیخواهم در اصطلاحات پیچیده وارد بشوم) 🌺 تعریف حياء حیاء عبارت است از: محصور کردن و انفعال نفس از ارتکاب محرمات شرعیه و قبائح عقليه وعرفته، به جهت اینکه نکوهش نشود. مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه)هم تعریفی راجع به حیاء دارد که میفرماید: «الحياء مملكة للنفس توجب إنقباضها عن القبيح و إنزجارها عن خلاف الآداب خوفا من اللوم» 📚 بحار االنوار، جلد 68 ،صفحه 329. اگر بخواهم مطلب و بحث را ساده کنم؛ حیاء یک نوع است. این تعبیر که عرض کردم تقریبا هم در آیات قرآن وارد شده است هم در روایات. که البته در روایات روشنتر است. در باب روح اینطور است که این برای انسان یک امری است از امور فطری و اکتسابی نیست. یک پوششی برای روح است. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 حیاء در ارتباط با خداوند، دیگران و خود پوشش، در روابط گوناگون قرار میگیرد: یک وقت در ارتباط با قرار میگیرد، یک وقت در ارتباط با و حتی یک وقت در ارتباط با انسان قرار میگیرد. لذا تقسیم بندی میکنند و میگویند «الحياء من الله تعالی» یعنی: از خدا خجالت بکش «ألحياء من الخلق » یعنی: از مردم خجالت بکش «ألحياء من النفس » یعنی: لااقل از خودت خجالت بکش. توضیحات در پیام بعدی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 «الحياء من الله » عبارت از است. در باب آنجایی که «حياء من الله» و خجالت کشیدن از خدا است، تعبیر میکنند به «». شما در قرآن این تعبیر را ببینید: «يابني ادم قد أنزلنا علیکم لباسا يواری وءاتكم و ریشا و لباس التقوى ذلک خیر ذلک من ايات الله.. [اعراف 26] » ای فرزندان آدما لباسی برای شما خلق کردیم که شما را میپوشاند و مایه ی زینت شماست. اما لباس پرهیزکاری بهتر است. اینها همه از آیات خداست تا متذکر نعمتهای او شوند. یک چیز درونی و مربوط به است. پوششی برای روح است. در این آیه از آن تعبیر به لباس میکند. پوشش است. من نمیخواهم وارد تفسیر این آیه بشوم؛ که بله! برخی مفسرین در این آیه «یابنی ادم قد أنزلنا علیکم لباسا يواری سوءاتكم و ریشا» رفتنهاند سراغ همین پیراهن و لباس ظاهری و ... ولی یک احتمال این است که نه! مقصود است. و در «أنزلنا» معنای نزول، خلقت است. در آیات زیادی هم داریم که نزول به معنای خلقت است مانند این آیه: «و أنزلتا الحديد فيه بأس شديد[حدید25]» خداوند آهن را که از آسمان پایین نینداخته است، غرض است. و آیاتی مثل: «و أنزل لكم من الأنعام ثمانية أزواج [زمر 6] » «و إن من شيء إلا عندنا خزائنه وما له إلا بقدر معلوم [حجر 21]» که در همه این آیات، نزول به معنای خلقت را میگوید. (حالا من نمیخواهم از بحثم منحرف شوم) عمده بحثم این بود که تقوا، «الحياء من الله» است و حیاء یک است. 👈 لذا على (عليه السلام) در روایتی میفرماید: «أحسن ملابس الدنيا ألحياء» بهترین لباسهای دنیا، حیاء است. در این روایت خیلی دیگر روشن و شفاف است. حیاء یک پرده ای است بر روی . 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 257. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 حیاء امری فطری و آمیخته با خلقت انسانها است. دیگر اینکه این یک امری است و آمیخته شده با خلقت هر انسانی است و از مختصات انسان هم هست. آنهایی که اهلش هستند را ارجاع میدهم به آن حدیثی که جنود عقل و جهل را دارد. در اصول کافی است و مرحوم صدرالمتألهین (رضوان الله تعالی علیه) آن را شرح کرده است. در آن روایت میفرماید « ..و الحياء و ضده الخلع» ضد حیاء را میگوید: پرده دری. خلع یعنی پرده دری. 📚 بحاراالنوار، جلد 1 ،صفحه 109. پس معلوم میشود حیاء، است. 👌 بعد مرحوم صدر المتألهين که میخواهد حیاء را معنا کند، میفرماید: «ألحياء غريزة إنسانية » حياء غریزه های انسانی است. 📚 شرح اصول کافی مالصدرا، کتاب عقل و جهل. 👈 بنابراین حیاء از است و امری است آمیخته به وجود و خلقت انسان. مابه الامتياز انسان از سایر حیوانات در همین است. یکی از فرقهای انسان با حیوان همین جا است. (ما یک مابه الاشتراكات با حیوانات داریم مانند اینکه آنها میخورند ما هم میخوریم، آنها می آشامند ما هم می آشامیم. غریزه جنسی و امثال اینها را دارند. اما انسان یک مابه الامتياز دارد. مابه الامتياز انسان از حیوان به انسان است، به همین است یعنی همین پوشش که خداوند در درون انسان به ودیعه گذاشته است و خدا بذر را در درون هر انسانی پاشیده است.) 👈 اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی است، نشای حیاء را کاشته است. امری اکتسابی نیست. مثل بقیه امور فطریه در انسان است که باید انسان او را شکوفا کند. من بحثم اینجا بود. و این هم در ارتباط با است که ادراک حسن و قبح است. 🌿 لذا على (عليه السلام) در روایتی میفرماید: «أعقل الناس أحياهم» عاقلترین مردم باحیاترین و باشرم ترین مردم است. 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 256. یعنی این غریزه هر چه رشد پیدا کند در انسان. این در بعد انسانی بود. در بعد آن هم این است، چون ما هم بعد انسانی داریم هم بعد الهی داریم، انسان اینگونه است ابعاد گوناگون دارد، در بعد الهی ما هم همین است؛ 🌿 روایت از امام صادق (عليه السلام) است که میفرمایند: «لا ایمان لمن لا حياء له» کسی که شرم ندارد ایمان ندارد. 📚 اصول کافی، جلد 2 ،صفحه 106. در پیام های قبلی آمد: «الحياء من الله تعالی». همین است که انسان را از نظر اعمال زشت و قبیح باز میدارد و ما در روایت از علی (علیه السلام) داریم: « ألحياء يصد عن فعل القبيح» حیاء انسان را از انجام عمل قبیح باز میدارد. 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 257. حال قبح آن باشد یا قبح شرعی. من اینها را فهرست وار میگویم:👈 یک پوشش الهی است. انسان از نظر ذاتش پرده دار است یعنی باحیاست، پرده در نیست؛ چه در بعد انسانی، چه در بعد الهی. انسان در هر دو بعد اینطور است. اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی برای انسان نیست. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
بحث حیا ادامه دارد؛ چون پیامهای امروز طولانی شد، کافیه؛ ان شالله ادامه ی بحث در جلسات آتی... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹