eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2.7هزار ویدیو
192 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 نقش «حیاء» در تربیت حیاء و شرم چیست⁉️ چون اینجا بحثم به روش مسائل اخلاقی است اول میروم سراغ تعریف علمای اخلاق. آنها در مباحث اخلاقی یکی از رذائل اخلاقی را به عنوان «» مطرح میکنند که ما به آن میگوییم: بی شرمی؛ و ضد آن را «» میگویند. وقاحت از رذائل نفسانیه است و عبارت است از: عدم مبالات نفس از ارتکاب محرمات شرعیه و عقليه و عرفيه. در مقابل آن، ما میگوییم ضد او حیاء است. (البته شاید در جلسه آینده این را بگویم که عفاف ضد خاص است اما من فعلا ضد عام آن را میگویم. فعلا نمیخواهم در اصطلاحات پیچیده وارد بشوم) 🌺 تعریف حياء حیاء عبارت است از: محصور کردن و انفعال نفس از ارتکاب محرمات شرعیه و قبائح عقليه وعرفته، به جهت اینکه نکوهش نشود. مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه)هم تعریفی راجع به حیاء دارد که میفرماید: «الحياء مملكة للنفس توجب إنقباضها عن القبيح و إنزجارها عن خلاف الآداب خوفا من اللوم» 📚 بحار االنوار، جلد 68 ،صفحه 329. اگر بخواهم مطلب و بحث را ساده کنم؛ حیاء یک نوع است. این تعبیر که عرض کردم تقریبا هم در آیات قرآن وارد شده است هم در روایات. که البته در روایات روشنتر است. در باب روح اینطور است که این برای انسان یک امری است از امور فطری و اکتسابی نیست. یک پوششی برای روح است. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 حیاء در ارتباط با خداوند، دیگران و خود پوشش، در روابط گوناگون قرار میگیرد: یک وقت در ارتباط با قرار میگیرد، یک وقت در ارتباط با و حتی یک وقت در ارتباط با انسان قرار میگیرد. لذا تقسیم بندی میکنند و میگویند «الحياء من الله تعالی» یعنی: از خدا خجالت بکش «ألحياء من الخلق » یعنی: از مردم خجالت بکش «ألحياء من النفس » یعنی: لااقل از خودت خجالت بکش. توضیحات در پیام بعدی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 «الحياء من الله » عبارت از است. در باب آنجایی که «حياء من الله» و خجالت کشیدن از خدا است، تعبیر میکنند به «». شما در قرآن این تعبیر را ببینید: «يابني ادم قد أنزلنا علیکم لباسا يواری وءاتكم و ریشا و لباس التقوى ذلک خیر ذلک من ايات الله.. [اعراف 26] » ای فرزندان آدما لباسی برای شما خلق کردیم که شما را میپوشاند و مایه ی زینت شماست. اما لباس پرهیزکاری بهتر است. اینها همه از آیات خداست تا متذکر نعمتهای او شوند. یک چیز درونی و مربوط به است. پوششی برای روح است. در این آیه از آن تعبیر به لباس میکند. پوشش است. من نمیخواهم وارد تفسیر این آیه بشوم؛ که بله! برخی مفسرین در این آیه «یابنی ادم قد أنزلنا علیکم لباسا يواری سوءاتكم و ریشا» رفتنهاند سراغ همین پیراهن و لباس ظاهری و ... ولی یک احتمال این است که نه! مقصود است. و در «أنزلنا» معنای نزول، خلقت است. در آیات زیادی هم داریم که نزول به معنای خلقت است مانند این آیه: «و أنزلتا الحديد فيه بأس شديد[حدید25]» خداوند آهن را که از آسمان پایین نینداخته است، غرض است. و آیاتی مثل: «و أنزل لكم من الأنعام ثمانية أزواج [زمر 6] » «و إن من شيء إلا عندنا خزائنه وما له إلا بقدر معلوم [حجر 21]» که در همه این آیات، نزول به معنای خلقت را میگوید. (حالا من نمیخواهم از بحثم منحرف شوم) عمده بحثم این بود که تقوا، «الحياء من الله» است و حیاء یک است. 👈 لذا على (عليه السلام) در روایتی میفرماید: «أحسن ملابس الدنيا ألحياء» بهترین لباسهای دنیا، حیاء است. در این روایت خیلی دیگر روشن و شفاف است. حیاء یک پرده ای است بر روی . 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 257. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 حیاء امری فطری و آمیخته با خلقت انسانها است. دیگر اینکه این یک امری است و آمیخته شده با خلقت هر انسانی است و از مختصات انسان هم هست. آنهایی که اهلش هستند را ارجاع میدهم به آن حدیثی که جنود عقل و جهل را دارد. در اصول کافی است و مرحوم صدرالمتألهین (رضوان الله تعالی علیه) آن را شرح کرده است. در آن روایت میفرماید « ..و الحياء و ضده الخلع» ضد حیاء را میگوید: پرده دری. خلع یعنی پرده دری. 📚 بحاراالنوار، جلد 1 ،صفحه 109. پس معلوم میشود حیاء، است. 👌 بعد مرحوم صدر المتألهين که میخواهد حیاء را معنا کند، میفرماید: «ألحياء غريزة إنسانية » حياء غریزه های انسانی است. 📚 شرح اصول کافی مالصدرا، کتاب عقل و جهل. 👈 بنابراین حیاء از است و امری است آمیخته به وجود و خلقت انسان. مابه الامتياز انسان از سایر حیوانات در همین است. یکی از فرقهای انسان با حیوان همین جا است. (ما یک مابه الاشتراكات با حیوانات داریم مانند اینکه آنها میخورند ما هم میخوریم، آنها می آشامند ما هم می آشامیم. غریزه جنسی و امثال اینها را دارند. اما انسان یک مابه الامتياز دارد. مابه الامتياز انسان از حیوان به انسان است، به همین است یعنی همین پوشش که خداوند در درون انسان به ودیعه گذاشته است و خدا بذر را در درون هر انسانی پاشیده است.) 👈 اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی است، نشای حیاء را کاشته است. امری اکتسابی نیست. مثل بقیه امور فطریه در انسان است که باید انسان او را شکوفا کند. من بحثم اینجا بود. و این هم در ارتباط با است که ادراک حسن و قبح است. 🌿 لذا على (عليه السلام) در روایتی میفرماید: «أعقل الناس أحياهم» عاقلترین مردم باحیاترین و باشرم ترین مردم است. 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 256. یعنی این غریزه هر چه رشد پیدا کند در انسان. این در بعد انسانی بود. در بعد آن هم این است، چون ما هم بعد انسانی داریم هم بعد الهی داریم، انسان اینگونه است ابعاد گوناگون دارد، در بعد الهی ما هم همین است؛ 🌿 روایت از امام صادق (عليه السلام) است که میفرمایند: «لا ایمان لمن لا حياء له» کسی که شرم ندارد ایمان ندارد. 📚 اصول کافی، جلد 2 ،صفحه 106. در پیام های قبلی آمد: «الحياء من الله تعالی». همین است که انسان را از نظر اعمال زشت و قبیح باز میدارد و ما در روایت از علی (علیه السلام) داریم: « ألحياء يصد عن فعل القبيح» حیاء انسان را از انجام عمل قبیح باز میدارد. 📚 غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 257. حال قبح آن باشد یا قبح شرعی. من اینها را فهرست وار میگویم:👈 یک پوشش الهی است. انسان از نظر ذاتش پرده دار است یعنی باحیاست، پرده در نیست؛ چه در بعد انسانی، چه در بعد الهی. انسان در هر دو بعد اینطور است. اصلا در درون او است، یک چیز تحمیلی برای انسان نیست. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
بحث حیا ادامه دارد؛ چون پیامهای امروز طولانی شد، کافیه؛ ان شالله ادامه ی بحث در جلسات آتی... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 سیاسی‌بازی با زنان💯 ⭕️ بررسی نقش و مطالبات زنان در: - گفتمان انقلاب اسلامی - عکلکرد دولت‌های پیشین - انتخابات 🎙 با حضور: خانم دکتر زهرا عباسپور پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۰ 📍 مکان: دانشگاه فردوسی ٫ سالن شورای نهاد رهبری ✅ ثبت نام جهت حضور از طریق ربات تلگرامی: 🤖 @basfum_bot پخش مستقیم از صفحه اینستاگرام بسیج دانشکده علوم اداری و اقتصادی به نشانی: Www.instagram.com/bas__oe و وبینار بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی به نشانی: Www.vroom.um.ac.ir/studentbasij
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و سرانجام... کسی خواهد آمد و با مهربانی هایش به تو نشان خواهد داد که تو قبل از دیدن او اصلا زندگی نکرده ای...! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✍ نسرین بهجتی
زن، خانواده و سبک زندگی
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 پرده داری در درون فرزند موجود است هر بچه ای که به دنیا می آید، از نظر درونی نهاد او این چنین است. پرده دار است که پرده در و همان پرده داری موجب میشود که به طرف فعل قبیح و زشت نمیرود،👈 بیان شد👈 «حیای من الله» داریم، «حيا من الناس» داریم، «حيا من النفس» داریم. اینها در جای خودش بحث دارد، ولی بدانید ریشه این است. این که من عرض کردم راجع به ، هم نسبت به پیشگیری نسبت به افعال زشت است؛ هم از آن است هم از آن است. کارسازی دارد. 👇 🔰 قبل از آن دارد یعنی این موجب میشود که انسان به سمت کار بد و زشت نرود، یعنی همین شرم که درونی است موجب میشود شرم او میآید. اگر یک وقتی هم - نعوذ بالله - فرض کنید یک کار زشتی از او سر زد تا آنجایی که هنوز مسخ نشده است و این پرده به طور کلی دریده نشده و از بین نرفته، متأثر میشود. 👈 خود او خجالت میکشد؛ خودش، خودش را سرزنش میکند. لازم نیست دیگران به او بگویند که ما تعبير میکنیم میگوییم: . این وجدانا ناراحتم معنای آن همان مسئله بوده که خداوند در درون او گذاشته بوده است. این پرده را درید و مرتکب این کار زشت شد یعنی این مرزشکنی را کرد، چه مرز الهی باشد، چه مرز انسانی باشد، تا برسد به عرفی آن، در هر رابطه ای، هم قبل را میگیرد هم بعد را میگیرد؛ این تا آنجایی است که من عرض کردم و آن اینکه به طور کلی بر اثر تکرار قبائح این پرده حیا از بین نرفته باشد. 🔰 بعد از عمل او هم هست. آن وقت اینجاست که - نعوذ بالله - اگر مسخ شد و این حیا و پرده داری او از بین رفت، دست به هر میزند. ما تعبیر میکنیم میگوییم: آدم دریده ای است. چه را دریده است⁉️ پردۂ حیا را دریده و پاره کرده است. 🌿 لذا ما این را در روایات متعدده داریم و این روایات را هم خاصه نقل میکنند، هم عامه. خیال نکنید فقط از طریق ماست. نه! اهل سنت هم نقل میکنند. آنها هم متعدد نقل میکنند، ما هم متعدد داریم. دارد از پیغمبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) «لم يبق من أمثال الأنبياء إلا قول الناس إذا لم تشتحي فاصنع ما شئت» حضرت فرمودند از مثالهایی را که پیامبران الهی میزدند باقی نماند مگر این حرفی که حرف همه مردم است، این را خوب دقت کنید، قول همه مردم. چرا⁉️ چون همه اند، نیستند. و آن مثال شایع در میان مردم این است: وقتی که بنا شد شرم نداشته باشی هر میخواهی بکن. 📚 بحاراالنوار، جلد 68 ،صفحه 333. 🌿 و یک روایت دیگر از امام هشتم (عليه السلام) دارد حضرت فرمود: « ما بقي من أمثال الأنبياء (عليهم السلام) إلا كلمة: إذا لم تستح فاعمل ما شئت» در روایت قبلی «فاصنع» بود این «فاعمل» است. یک جمله از مثالهای انبیا در میان مردم ماند و آن اینکه وقتی که بنا شد نداشته باشی هر چه میخواهی بکن. 📚 بحاراالنوار، جلد 68 ،صفحه 335. 🌿 عامه هم نقل میکنند. در دو جای کنز العمال دارد و آن این است از پیغمبر اکرم «آخر ما أدرك الناس من كلام تبوة الأولى: إذا لم تستح فاصنع ما شئت» 📚 کنز العمال، روایت 5780 و 5792. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 وظیفه پدر و مادر در رشد دادن حیای فرزندان در همه ابعاد مسئله در باب تربیت یک نقش زیر بنایی دارد به این معنا که پدر و مادر که به طور معمول و متعارف دو مربی دست اول برای انسان هستند، اینها آنچه را که باید روی آن دقت کنند این است که نکند من پرده حیای این بچه را بدرم، بلکه پرده حیای او را حراست و حفاظت و رشد بدهند. نمیخواهد تو به او حیا بیاموزی نه❗️ سرکوبش نکن، خود او شرم ذاتی دارد. این را رشدش بده. چه در بعد ، چه در بعد ، چه در بعد ، چه با ات، چه با ، چه با . بالاترین جنایت پدر و مادر در باب تربیت نسبت به فرزند اینجاست که - نعوذ بالله - در این سه رابطه پرده حیای الهی این بچه را بدرند. اینکه بچه هر کاری دل او میخواهد بکند و هر چه میخواهد بگوید و هر چه میخواهد ببیند. لذا در باب تربیت این مسئله را داریم هیچ قابل شبهه هم نیست، که آن هسته مرکزی که کاربرد زیاد دارد در باب تربیت اینجاست. این را بدانید آن کسانی که اسیر هواهای نفسانیشان هستند که میخواهند در جامعه به اهداف شیطانیشان برسند از همین راه وارد میشوند: ، چه در بعد الهي آن، چه در بعد انسانی آن، در هر دو بعد. همین کار را میکنند و به اهدافشان میرسند، جامعه را سوق میدهند به بیبندوباری به معنای ، پرده حیای جامعه را میدرند چه در بعد دینی آن، و چه در بعد الهی آن، و چه در بعد انسانی آن و دیگر هر جنایتی بخواهند میکنند. « ». https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستانی که میخوان متن پیام قبلی رو از زبان خود استاد با صوت و صورت دلنشینشون گوش بدن و ببینند، تقدیم با احترام👆👆👆 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
زن، خانواده و سبک زندگی
گر نباشد و درک و آدمی طعنه می‌زند به ستور جانِ انسان که تربیت نشود آدمی گاو می شود به مرور حَیَوانی پلشت و نکبت بار که فقط می توان از او شد دور می چرد هرچه را که می بیند وانگهی گند می زند در سور تن، تنومند و طبع ایشان پست چشم بینا و ذوق ایشان کور گر که خدمت کند به قصد ریاست ور عبادت کند، به نیّتِ حور گر دهان وا کند به دُر سُفتن متنفر شویّ و او منفور فی المثل گر رود به گورستان دم به دم رم کنند اهل قبور بارها دیده ام من ایشان را از قضا آدمی ست بس ✍️ مرتضی لطفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔸دوره آموزش مجازی تحولات قوانین زن و خانواده🔸🔷 ✅پژوهشکده زن و خانواده با هدف آشنایی پژوهشگران حوزه زن و خانواده با جریان‌ها و تحولات مهم این عرصه در سال‌های پس از انقلاب تاکنون (1357-1397)، به برگزاری دوره ای با موضوع " تحولات قوانین زن و خانواده پس از انقلاب و نقش آن در استحکام خانواده " اقدام می نماید. 🔻در این دوره حجت الاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین، پژوهشگر و استاد مطالعات اسلامی زنان و خانواده، طی 20 جلسه از 31خرداد تا 6 مردادماه 1400 به بررسی سرفصل های ذیل در حوزه زن و خانواده از سال 1357 تا 1399 می پردازد: ✅ لزوم خانواده محوری در قوانین جمهوری اسلامی ایران 1️⃣قانون گذاری «خانواده محور» 2️⃣تبیین و ترویج الگوی خانواده تراز جمهوری اسلامی ایران ✅ خانواده محوری در قوانین 1️⃣مفهوم خانواده محوری در اسناد بالا دستی 2️⃣خانواده محوری در حقوق خصوصی و حقوق عمومی ✅ تحولات در حقوق غیر مالی زن و خانواده 1️⃣تحدید کودک همسری 2️⃣تضمین حقوق مادری (ترجیح مصلحت فرزند بر حضانت والدین) 3️⃣تحدید اختیار شوهر در طلاق 4️⃣تحدید اختیار شوهر در تجدید فراش 5️⃣تحدید اختیار ولایی پدر و جد پدری در تزویج فرزندان نابالغ ✅ تحولات حقوق مالی زن 1️⃣مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله، ارث ✅ شروط ضمن عقد در اسناد ازدواج ✳️شیوه برگزاری: 🔻 دوره به صورت مجازی(برخط) می باشد و به شرکت کنندگان پس از قبولی در آزمون، گواهی معتبر از سوی پژوهشکده زن و خانواده اعطاء خواهد شد. 🔻 هزینه این دوره 125 هزار تومان(100 هزارتومان هزینه دوره + 25 هزار تومان هزینه صدور و ارسال گواهی) می­باشد، که طلاب و افرادی که در دوره های قبلی که از سوی پژوهشکده برگزار شده حضور داشتند؛ از تخفیف ویژه پنجاه درصدی برخوردار می باشند، گروه های شرکت کننده بیش از 5 نفر، مراکز و ارگان های علاقمند به ثبت نام گروهی نیز مشمول این تخفیف خواهند بود. 📅زمان ثبت نام: 10 تا 21 خرداد 1400 ثبت نام از طریق 🔻 http://event.wrc.ir/ http://wrc.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یک فنجان تامل
«كيف لايشتاقون الا يوجد في مدينتهم ليل؟» چگونه نمی‌شوند مگر شهرشان ندارد؟! @yekfenjantaamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا