eitaa logo
** مطالعات اسلامی زنان **
22.9هزار دنبال‌کننده
16.9هزار عکس
20.2هزار ویدیو
404 فایل
𝐈𝐬𝐥𝐚𝐦𝐢𝐜 𝐰𝐨𝐦𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐢𝐞𝐬 📍فرصتی‌ویژه‌برای‌ارتقاوتعالی‌اندیشه‌وباورها 📍در حوزه تخصصی زنان 📍خانواده 📍سبک زندگی با مدیریت دکتر میرجعفری هماهنگی کارگاه‌ها،دوره‌های آموزشی،مشاوره تبلیغات: @ZAhmadi85 🖇استفاده ازمطالب کانال با ذکرلینک
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️👀🔬نگاهی انتقادی به پایتخت 6🔬👀♨️ سریال پایتخت (فصل 1 تا 5) در موضوع خودش اگر بهترین سریال صدا و سیما نباشد بدون شک جز بهترینهاست. اما فصل ششم چیز دیگری است!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ✍️برخی از تغییرات پایتخت 6✍️ 1️⃣همای پایتخت که نماد مادر ایرانی است و در فصل های قبل محور خانواده بوده و انصافا خوش درخشیده بود به یک مادر دروغ گو تبدیل شده و براحتی دروغ می گوید. با اندک تلخی ای از کوره در می رود و درباره دیگران قضاوت عجولانه می کند و تهمت می زند🤦‍♀️. 2️⃣ارسطوی پایتخت که یکی از سالم ترین شخصیت ها و انسانی ترین آنها بود تبدیل به یک فرد نامرد شده و به خاطر پول با آبروی خانواده بازی می کند. ارسطویی که ما دیده بودیم چند روز همسفر خانم فدوی (پاتخت 2) بود اما هرگز به او جز با نگاه معصوم و پاک نظر نکرد اما چه شد که در این فصل دختر محمود نقاش را در تالار برانداز می کند🧛🏻‍♂️! 3️⃣🙎‍♂️نقی پایتخت با اینکه آدم معمولی ای نبود اما هرچه بود دلسوز خانواده و فردی نسبتا با صداقت بود اما به برکت سفر حجی که رفته و حاجی شده تبدیل به یک ماشین دروغ گویی و ریاکاری شده. نقی چشم و دل پاک حالا با شنیدن نام طاهره دختر محمود نقاش (معشوقه سابق نقی که الان بیوه است) گل از گلش شکفته می شود وزمانی که هما پیشنهاد می دهد ادرس ارسطو را از او بگیرند دلش قنج می رود که او را ببیند.🤵🏻 4️⃣🙎‍♀️🙎‍♀️سارا و نیکایی که آنها را در لباس نماز و صحنه های جذاب حضور در مسجد و عبادت که دیده بودیم شد ه اند دو دختر آویزان اینستاگرام.👯‍♀️👯‍♀️ 5️⃣🙋‍♀️فهیمه ای که در فصل های گذشته کلاس قران می رفت و حتی خیلی جاها زیاده روی می کرد شده یک زن با هفتاد قلم آرایش و با مردی که هنوز محرم هم نشده سر سفره مینشیند و در اتاق خلوت می کند و ....💄💄👠👡 6️⃣👨👨رحمان و رحیم که قبلا لب سیگار هم نمی زدند معتاد شده اند. چطور می شود رحمت و رحمان ورحیمی که برادری و محبت بین آنها کاملا در پایتخت برجسته بود حالا کار هر روزشان شده کتک کاری برادر بزرگتر!😡 7️⃣بهتاش همان بهتاش هتاک فصل 5 است اما گستاختر. همان پسر دختر باز اما این بار دریده تر.🤦‍♂️ 8️⃣🎌پایتخت 6 شده دستگاه تبلیغات اپلیکشن های خارجی. اینستاگرام و ویز. 9️⃣⚠️تاکید عجیب بر گرانی و اوضاع سخت زندگی بعد از رفتن بهبود.🚶‍♂️ 0️⃣1️⃣از عجایب سریال صحنه سازی های ناشیانه سریال های زمان طاغوت تا فیلم های خارجی بود. هنوز هم نمی دانم چه لزومی داشت که نام بازیگران معلوم الحال زمان طاغوت و فیلهای آنها در سریال مطرح شود؟!!!🆘🆘 1️⃣1️⃣😂با وجود تمام این انتقادات باز خدا را شکر که پنجعلی را کشتند وگر معلوم نبود شاهد چه هنجارشکنی هایی از طرف آن پیر فرتوت بودیم.😂😂 لطفا عوامل سریال را در جریان انتقادات قرار دهید تا اگر خدای نکرده پایتخت هفتی در کار بود ملاحضه بیشتری داشته باشند. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پایتخت برای خانواده یا علیه خانواده؟! 🔹سریال پایتخت که به منظور تحکیم خانواده آغاز شده بود، اما در سری جدید خود و در فقدان خشایار الوند حرمت عناويني مانند پدر، مادر و در كل خانواده را زير سوال برده و انتقادهای بسیاری را با خود به همراه داشته @women92
ما بهترین درس‌ها رو از بدترین شرایط یاد میگیریم.
سندروم سيندرلا در دختران در واقع معنی سندروم یعنی مجموعه ای از علائم که به عنوان مشکل و اختلال شناسایی می شود. عقده سیندرلا یا سندروم سیندرلا (به انگلیسی: cinderella syndrome ) نیز مجموعه ای از علائم هست که در برخی از دختران جوان دیده می شود. سندروم سیندرلا به عنوان یک خطای شناختی در نظر گرفته می شود. همانطور که در فیلم سیندرلا نیز آمده است این تفکر در دختر به وجود می آید که باید منتظر مردی با اسب سفید باشد. این مرد باید بیاید و دختر را در یک زندگی رویایی خوشبخت کند و دختر دیگر هیچکاری انجام نمی دهد و حتی نقشی هم برای خوشبخت کردن آن مرد در نظر نمی گیرد. در مراحل بعدی این دختر در رویای خود غرق شده و واقعیت های زندگی را دیگر نمی بیند و آنها را نادیده می گیرد. به همین دلیل به این اختلال خطای شناختی گفته می شود. چون زمانی که ما واقعیت ها را ببینیم برای آن برنامه ریزی می کنیم و با آنها پیش می رویم. در نتیجه شناختی که این افراد نسبت به ازدواج دارند دارای خطا است. در حقیقت یک جانبه فکر می کنند و هیچ مسئولیتی برای خوشبخت کردن همسر خود نمی بینند. سندروم سیندرلا اولین بار از کجا آمد؟ برای اولین بار خانم “کولت داولینگ” (Colette Dowling) از عقده ی سیندرلا در کتاب “ترس پنهان زن‌ها از استقلال” نام برد. در آنجا این اصطلاح را با تکیه ی بیش از اندازه ی زنان به مردان تعریف کرد. در واقع گفته می شود که زنان هیچ استقلالی در زمینه های عاطفی، مالی، اجتماعی و فکری ندارند و تمام آن را به ازدواج واگذار کرده اند. خانم داولینگ اشاره می کند که ریشه ی این عدم استقلال ترس در ضمیر ناخودآگاه زنان است که منجر می شود زنان نتوانند خود را شخصی کامل و مستقل ببیند. پس چون خود نمی توانند به اهدافشان برسند پس منتظر می شوند تا مردان خوشبختی را برای آنها بیاورند. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 @women92
🔹کرونا و آینده‌‌ی جمعیت ایران ✍ یادداشت عباس عبدی روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب 🔻 یکی از نکاتی که در آینده و جهان پس از کرونا باید مورد توجه قرار گیرد، مسأله تحولات جمعیتی است. برخی از گزارش‌های رسمی با هدف تهییج ‌مردم به فرزندآوری می‌کوشند که بگویند با ادامه وضع فعلی رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵ به صفر خواهد رسید. در زمستان گذشته یادداشتی نوشتم و توضیح دادم که این برآورد خیلی خوش‌بینانه است. اگر وضع به همین ترتیب ادامه یابد به احتمال فراوان حدود سال ۱۴۱۵ به رشد صفر خواهیم رسید و باید برای این مشکل فکری کرد. نه از این فکرهای تبلیغاتی که بیان می‌شود و هیچ اثری ندارد. 🔻 اکنون و با پیشامد مسأله کرونا، گمان می‌کنم که تمام محاسبات را باید تغییر داد و در بهترین حالت باید چندین سال دیگر نیز این برآورد زمانی را جلو انداخت. پس از کرونا فرآیند کاهش زاد و ولد شدیدتر خواهد شد. حتی امسال نیز ممکن است به دلایل گوناگون و ترس از حضور در بیمارستان‌ها، سقط جنین افزایش پیدا کند و انگیزه فرزندآوری کمتر شود که به احتمال فراوان آثارش را در سال ۱۴۰۰ نشان خواهد داد. 🔻 از سوی دیگر مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا بیشترین تأثیر را در کاهش ازدواج و فرزندآوری خواهد گذاشت و به احتمال فراوان طی دو سال آینده یعنی تا سال ۱۴۰۰ میزان زاد و ولد به زیر یک میلیون خواهد رسید و اگر مرگ و میر کرونا خیلی زیاد نباشد، حداقل ۵۰۰ هزار نفر مرگ و میر سالانه را در کشور شاهد خواهیم بود و رشد جمعیت به زیر ۰.۵ درصد خواهد رسید. مشروح یادداشت در لینک زیر 👇 https://b2n.ir/475341 @women92
🌺 جانا❤️ لبخند تو را محتاجم... اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج 🌺
ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام مبارک @women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 🌺از اوایل انقلاب، در کارهایی که در اختیار من بوده، به مسؤولیت می‌دادم. 📝رهبرانقلاب: تجربه من این است که اگر ما به جوان کنیم - آن جوانی که شایسته دانستیم و صلاحیتش را داشت؛ نه هر جوانی و هر مسؤولیتی - از غیر جوان، هم بهتر و هم سریعتر پیش می‌برد، هم کار را همراه با بیشتری به ما تحویل خواهد داد. یعنی روند پیشرفت در کار حفظ می‌شود. برخلاف غیر جوان که ممکن است کار را بالفعل خوب انجام دهد، اما روند در آن متوقف خواهد شد. ۷۷/۲/۷ریحانه @women92
🌿توصیه هایی برای مدیریت چالشهای زناشویی در دوران قرنطینه ✍️ مادلاین برند. ۲۶ مارس ۲۰۲۰ ✅ بسیاری از افراد خود را در خانه قرنطینه کرده اند تا از گسترش کروناویروس جلوگیری کنند. کار کردن، ورزش کردن، آموزش دادن به کودکان و بازی کردن با آنها، همه در زیر سقف خانه، و در زیر فشار استرس اخبار هولناک، در حال انجام است. قرنطینه، باعث قرار گرفتن بسیاری از زوج ها در وضعیتی شده است که آمادگی کافی برای آن نداشته اند؛ زندگی تمام وقت در کنار یکدیگر برای مدتی نامعلوم. ✅ از طرفی، قرار گرفتن تحت تنش و استرس، بسیاری از اوقات باعث مختل شدن مهارتهای مقابله و مدارا با موقعیت های دشوار و حتی چالش های معمول زندگی می‌شود. تعارضات رابطهٔ زناشویی، تعامل با کودکان و حتی انجام امور روزمره خانه، هنگامی که در کنار استرس ابتلا به بیماری، ناامنی مالی، از دست دادن ارتباطات اجتماعی، و اضطراب مرگ، قرار می‌گیرند، طاقت فرسا و پیچیده تجربه می‌شوند. ✅ برای برخی زوج ها، چنین وضعیتی، باعث نزدیک شدن بیشتر به یکدیگر، به دلیل قرار گرفتن در مقابل یک تهدید مشترک و تجربهٔ احساسات مشابه، می‌شود. اما برای گروهی دیگر، مواجه شدن با آسیب پذیری های طرف مقابل، یا سبک مقابلهٔ بسیار متفاوت او با شرایط خطر، می‌تواند باعث تشدید تعارض و تنش های بین فردی شود. به طور مثال، پاسخ یکی از طرفین رابطه زوجی به وضعیت ابهام، می‌تواند به صورت چک کردن مکرر اخبار و حرف زدن دائمی از آنها باشد. در حالیکه این کار باعث تشدید اضطراب و وحشت در دیگری، و به دنبال آن برانگیخته شدن احساس حمایت نشدن، تنهایی، دوری و اختلاف می شود. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 @women92
Zahere Mirjafari: 🏠خانه خطرناک ترین و امن ترین جای جهان برای زنان❗️ ✍پرستو فرخی 🔺با شیوع کرونا نگاهی دوباره به این مطلب که به استناد این یافته ها خانه را به خطرناک ترین جای جهان تعبیر کرده، بینداریم تا ببینیم در این ایام خطرناک ترین و در عین حال امن ترین جای جهان چگونه خشونت مضاعف بر زنان اعمال میکند! 🔺سازمان ملل متحد گزارش «پیشرفت زنان جهان در دوره‌ی زمانی ۲۰۱۹-۲۰۲۰» را منتشر کرد.محور گزارش ، نقش زنان در خانواده و تهدیدها و فرصت‌هایی است که در چهاردیواری خانه با آن مواجه‌اند. خانه که همان‌قدر که می‌تواند مامن و پناهگاه زنان باشد، می‌تواند خطرناک‌ترین جای جهان برای آن‌ها باشد و جسم و روان و شان انسانی آن‌ها را هدف گیرد یا به قول گزارش «زنان را شکوفا کند یا بشکند.» 🔸گزارش با تاسف اعلام می‌کند کماکان آمار خشونت علیه زنان در خانه بسیار بالاست و چهاردیواری خانه هنوز یکی از ناامن‌ترین نقاط برای زنان و دختران است. ⭕️در ایام قرنطینه : 🔸گزارش‌هایی که به تازگی در چین منتشر شده، حاکی از آن است که در برخی مناطق، خشونت‌ها و آزار خانگی در دوران قرنطینه سه برابر بیشتر از دوران پیش از آن بوده است.خشونت خانگی در فرانسه همزمان با قرنطینه بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است با هشدار دولت ترکیه برای ماندن در خانه طی 10 روز گذشته 10 زن در خانه‌هایشان به قتل رسیده‌اند که همه از طرف مردان در داخل خانه کشته شده‌اند. 🔸سازمان ملل می‌گوید کماکان نگهداری از فرزندان و اداره‌ی امور خانه به‌شدت «زنانه» باقی مانده است. گزارش تاکید می‌کند نگهداری از کودکان وظیفه‌ی زنان و دختران در خانه شده و امکان حضور آن‌ها در جامعه را محدود کرده است. ⭕️ در ایام قرنطینه : 🔸با شروع کرونا، ضدعفونی کردن قبل از مصرف به یک ضرورت تبدیل شده است. چنین ضرورتی در زمینه تقسیم کار جنسیتی، که بهداشت و شستشو به عنوان وظیفه ای زنانه تلقی می شود، موجب شده، که وظیفه ضدعفونی کردن به سایر وظایف زنان افزوده شود. علاوه بر این وظیفه مراقبت از بیمارانی که بر اساس تشخیص مراجع درمانی، نیازمند استراحت در منزل هستند، نیز اغلب به دوش زنان است. 🔸در چنین شرایطی میزان حاملگی‌های ناخواسته نیز بطور قابل توجهی افزایش می یابد.در سیرالئون نیز موارد حاملگی نوجوانان به ۱۴۰۰۰ نفر رسید که بیش از دو برابر میزان این دست بارداری‌ها در قبل از شیوع ابولا بود. 🔸گزارش تاکید می‌کند که زنان بعد از مادر شدن، درآمد از دست داده یا میزان دستمزدشان کاهش پیدا می‌کند، فرصت‌های شغلی برای آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و بیشتر از سایر همکاران در معرض خطر از دست دادن کار قرار می‌گیرند. ⭕️درایام قرنطینه : زنان به علت دارا بودن بیشتر مشاغل نیمه وقت و متزلزل نسبت به مردان احتمال از دست دادن کار و منبع درآمدشان بیشتر است . ✅ در وضعیت کنونی، همسرانی که دست به اقدامات خشونت‌آمیز می‌زنند، بسیار کمتر از گذشته از خانه‌ها بیرون می‌روند. بنابراین امکان تماس قربانیان با مراکز مشاوره برای مطلع کردن آنها از وقوع یک خشونت یا احتمال وقوع خشونت تقریبا غیرممکن است.» 🔸بازدیدهای شخصی از سوی شبکه‌های پشتیبان زنان و کودکان و ارائه خدمات اجتماعی به آنها نیز به دلیل ترس از انتشار ویروس کرونا بشدت کاهش یافته است. 🔸در چنین شرایطی نقش اطرافیان به عنوان ناظر خشونت بعنوان سومین جزء این رابطه که اصطلاحاً به آن رابطه‌‌ مثلثی خشونت می‌گویند بیش از پیش هست : به همین دلیل بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق قربانیان خشونتهای خانگی از همسایگان خواسته‌اند که چنانچه از وقوع چنین حوادثی مطلع شدند، مثلا اگر از آپارتمان همسایۀ خود فریادهای بلند یا صدای گریه شنیدند، با پلیس تماس بگیرند. @women92 https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سلبریتی‌ها؛ مردود در بحران کرونا 🔻 مقایسه رفتار سلبریتی های دنیا و غیبت عجیب سلبریتی‌های داخلی در بحران کرونا 🌍@women92
⭕️دستور ویژه در پی حواشیِ قسمت آخر پایتخت۶ ♦️علی‌عسگری خطاب به معاون سیما: لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن. 🔹با توجه به احتمالی بودن ادامه‌یِ کارِ این سریال پُرطرفدار، صدا و سیما ملزم به گرفتن تعهد های سنگین بشود و در حین ساخت آن، ناظر‌های موردِ اعتماد خود را به پشت صحنه این فیلم بفرستد تا هر دیالوگ و رفتاری که خلاف عُرف مردم ماست، در فیلم نمایش داده نشود. @women92
🔴عادت‌هایی که نباید از نقی، ارسطو و بهتاش یاد بگیرید 🔹🔸پنهان‌کاری، دروغ‌گویی‌‌های متعدد اعضای‌خانواده و.. نباید در خزانه رفتاری بزرگ‌سالان تقویت شود. ♦️طبق نظرسنجی‌ها، سری ششم سریال پایتخت توانسته است درصد زیادی از مخاطبان را با خودش همراه کند. به بهانه پربازدید بودن پایتخت در روزهای قرنطینه از زاویه روان شناسی به ابعاد گوناگون سریال می‌پردازیم. البته که می‌توانیم چشم‌مان را بر تمام نقاط ضعف این سریال ببندیم و صرفا آن را تحسین کنیم اما نگاه سیاه‌وسفید در هر زمینه‌ای ناکارآمد است. در پایتخت شش می‌بینیم که پسر بزرگ خانواده، نقش مادرش را به رسمیت نمی‌شناسد و معمولا با او محترمانه صحبت نمی‌کند. بهتاش به دلیل عصبانیت، سرش را به دیوار می‌کوبد و به ارسطو لگد می‌زند. در این سریال درباره مواد مخدر به‌راحتی صحبت می‌شود و خاص‌تر اینکه صحنه خشونت باری نمایش داده می‌شود که بهبود به دلیل سندروم دست بی‌قرار، دوبار ارسطو را از گردن روی دستش می‌گیرد! یکی از آسیب‌های نمایش خشونت در تلویزیون این است که مخاطب یاد می‌گیرد به‌جای تجربه هیجان‌هایش، آن‌ها را به‌طور افراطی تخلیه کند! یعنی اگر عصبانی است، به‌جای پردازش شناختی و هیجانی، آن را در لحظه، با شدیدترین حالت ممکن تخلیه کند. اگر خشمگین است، طعنه بزند، برخورد تهاجمی داشته باشد و ... . 1⃣آسیب‌های ترویج شوخی‌های پرخاشگرانه ♦️در سری جدید پایتخت، بارها شاهد شوخی‌های پرخاشگرانه هستیم. دست انداختن دیگران، توهین، تمسخر، آزار کلامی و جسمی، جزو شوخی‌های پرخاشگرانه هستند. ممکن است این سکانس‌ها باعث خنده شوند اما چنین خنده‌ای به قیمت بی‌احترامی به شخصیت افراد تمام می‌شود. حالا طیف زیادی از مخاطبان، شاهد پیام‌های کلامی و غیرکلامی خشونت‌بار هستند.  رسانه در جایگاه یک الگو، می‌تواند باعث ترویج یا بازداری برخی از رفتارها شود. تکرار شوخی‌های پرخاشگرانه در سریال، اصل «بازداری‌زدایی» را تقویت می‌کند؛ یعنی زمانی که فرد، کاری را انجام می‌دهد بدون آن‌که با پیامد نامطلوب آن مواجه شود. در این صورت، ترس بیننده از انجام همان رفتار، کم یا خنثی می‌شود. بنابراین مخاطبی که کنایه‌های بی‌شمار شخصیت‌ها را می‌شنود، احتمالاً با خودش می‌گوید گفتن این حرف‌ها نه‌تنها بد نیست بلکه خنده‌دار هم هست! بی‌آن‌که در رفتارهای روزمره‌اش به پیامد رفتار و احساسی که در فرد مقابل ایجاد می‌کند، بیندیشد. 2⃣از ارزیابی‌انتقادی کمک بگیرید ♦️البته همه به یک اندازه از رسانه الگو نمی‌گیرند. به کمک «ارزیابی انتقادی» می‌توانید از خودتان بپرسید آیا خندیدن به هر چیزی درست است؟ آیا جمله پرتکرار ارسطو که می‌گوید «من یه حبسی‌ام، کسی که حبس رفته همیشه یه ساک آماده گوشه خونه داره!»، کارکرد خوبی در جامعه دارد؟ صحنه خشونت‌بار خفه شدن ارسطو، چه تأثیری روی بچه‌ها دارد؟ اگر نقش فرهنگ‌سازی تلویزیون برایتان جدی نیست، به این مثل دقت کنید که سال‌ها پیش، دعوای برره‌ای در روستای خیالی برره، باعث شد تا برخی دانش آموزان با تقلید از همین دعوا، در مدرسه به همدیگر آسیب بزنند! عادت به پنهان‌کاری و دروغ‌گویی اعضای خانواده، تیغ زدن دیگران توسط بهتاش، مصرف و جابه جایی مواد هم تعدادی از مثال‌هایی هستند که نشان می‌دهند شاهد ضدهنجار در تلویزیون هستیم. بنابراین ممکن است کودکان و نوجوانان با تماشای پایتخت، به‌جای فراگیری هنجارهای کارآمد، رفتارهای ناسالم را درونی کنند و رفتارهای هنجارشکنانه هم در خزانه رفتاری بزرگ‌سالان، تقویت شود. 3⃣عادت‌هایی که سم ارتباط هستند ♦️تکیه‌کلام‌ها، به دلیل ساده و کوتاه بودن‌شان می‌توانند در مکالمه‌های روزمره، به‌طور تکراری استفاده شوند و تأثیر بگذارند. رفتار کنایه‌آمیز و تکیه‌کلام‌های گزنده، به‌مرورزمان تبدیل به عادت می‌شوند؛ در نتیجه افراد بدون هیچ پردازش ذهنی از آن‌ها در ارتباط‌شان استفاده می‌کنند. یکی از نیازهای طبیعی در هر ارتباطی، نیاز به «احترام» است. عادت‌های ناسالمی مثل کنایه زدن، باعث می‌شود نتوانیم نیاز مخاطبمان را به رسمیت بشناسیم و با آن‌ها به شکل مستقیم حرف بزنیم. ممکن است بی‌احترامی را معادل صمیمیت بگیریم و با ارجاع اشتباه به سریال و گفتن این جمله که (تو پایتخت هم همین‌ها رو می‌گفتن)، نیاز به احترام و هیجان ناخوشایند طرف مقابل را نادیده بگیریم. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73 ✍نگار فیض‌آبادی @women92
⭕️ چرا سلبریتی های مجازی که از بی بندوباری ابا ندارن اجازه دارن در برنامه‌ی تلوزیونی نمایش داشته باشن؟ 👤 مصطفای کماندو @women92
جوون این‌قدر بی‌تربیت! ▪️فردین علیخواه| جامعه‌شناس در کلاس جامعه‌شناسی شهری با دانشجویان درباره ارتباط مفهوم « احترام» و معماری گفتگو می کردیم. می‌گفتم زمانی که توالت در گوشه‌ای از حیاط خانه قرار می‌گیرد و کسی صدای باد معدۀ کسی را نمی‌شنود تعریف احترام در بین اعضای خانواده فرق دارد با زمانی که درِ توالت به پذیرایی باز می شود، به‌گونه‌ای که اعضای خانواده کوچک‌ترین صدا در فضای دستشویی را می‌شنوند. گاهی اوقات نوع معماریِ مکان، برداشت جامعه از مفاهیم اجتماعی را دستخوش تغییر می‌کند. با طرح موضوع احترام انگار دانشجویان از والدینشان دلِ پری داشتند چراکه بیشترشان اعتراف می کردند که ازنظر والدینشان؛ آنان جوانانی بی‌تربیت‌اند و مدام با جمله «جوان؛ جوان‌های قدیم» ؛ از طرف والدینشان تحقیر می‌شوند. قرار شد دانشجویان دقیقا موقعیت هایی را توصیف کنند که در آنها توسط والدین « بی‌تربیت» خطاب ‌شده‌اند. پاسخ‌های آنان بسیار متنوع و از منظر جامعه‌شناختی قابل‌تأمل بود. آنچه در ادامه می‌آید برخی از آن رفتارهاست: لم دادن روی مبل راحتی یا دراز کردن پا در صورت نشستن روی فرش، امتناع از رفتن به مهمانی یا رفتن به مسافرت با خانواده، انتقاد از والدین به‌ویژه پدر، پوشیدن لباس خیلی راحت در خانه، اعتراض به میزان پول‌توجیبی و در مواردی تقاضای مستقیم پول از والدین، مشاجره با خواهر یا برادر در حضور والدین، صحبت کردن از همسر ایده ال در حضور والدین، ریختن چای برای خود و تعارف نکردن به والدین، با صدای بلند سلام نکردن به‌ویژه در صبح‌ها، گرم گرفتن با پسر یا دختر فامیل در مهمانی خانوادگی، پی بردن والدین به گفتگو تلفنی آنها با دوست‌دختر یا دوست‌پسرشان، رسیدگی به زیبایی سروصورت در مقابل والدین، صحبت درباره سیاست و بروز اختلاف‌نظر درباره مقامات سیاسی و کوتاه نیامدن فرزند، صحبت درباره دین و پاسخ دادن به نظرات والدین و کوتاه نیامدن فرزند، خاموش کردن کولرگازی توسط فرزندان به خاطر مصرف برق و بی‌تربیت قلمداد شدن توسط پدر و انجام همین رفتار توسط پدر و عدم توجه او به اعتراض فرزندان، ندادن کنترل تلویزیون به پدر و ... بسیاری از دانشجویان معتقد بودند که پدربزرگ‌هایشان هم والدین خود آنان را بی‌تربیت می‌دانستند و مدام آنان را با جمله « جوان هم جوانان قدیم»، تحقیر می‌کردند. گویا هر نسل، نسل پس از خود را بی‌تربیت می‌داند و تربیت، مانند پیراهنی است که با هر بار شستشو رنگ آن مدام کمتر و کمتر می شود. برخی از دانشجویان معتقد بودند که بسیاری از رفتارهایی را که پدر آنان مصداق بی‌تربیتی می‌داند خودش به‌راحتی انجام می‌دهد. برای مثال؛ درحالی‌که پدر خانواده شلوارک یا زیر پیراهن رکابی می‌پوشد، پوشیدن همین‌ها توسط فرزندان را بی‌تربیتی می‌داند، یا درحالی‌که پدر خانواده روی مبل راحتی لم می‌دهد و پایش را روی میز عسلی می گذارد انجام این رفتار توسط فرزندان را مصداق بی‌تربیتی می‌داند! ریختن چای توسط پدر و تعارف نکردن به دیگران، ورود به خانه بدون سلام یا با صدایی بسیار خفه سلام دادن توسط پدر از آن جمله است. پرسش برخی از دانشجویان آن بود که آیا اینها مصداق اقتدار بدون منطق و رانتی نیستند؟ چرا احترام باید همواره یک‌طرفه باشد؟ هدف این نوشته تضعیف مفهومی مانند احترام نیست. همه انسان‌ها انتظار دارند که با آن‌ها محترمانه برخورد شود و چنین احترامی تابع سن، جنسیت، درآمد، موقعیت اجتماعی، دین، نژاد، قوم یا قبیله افراد نباشد. معمولاً در جامعه ایرانی ویژگی احترام، سلسله مراتبی و عمودی بودن است که این امر مثبتی نیست. احترام به بزرگ‌تر واجب، ولی احترام به کوچک‌تر یک آپشن است! بزرگ‌ترها انتظار دارند که همیشه کوچک‌ترها به آن‌ها احترام بگذارند ولی خود هیچ تعهد و ضمانتی نسبت به احترام به کوچک‌ترها ندارند. احترام، مانند سایر مفاهیم اجتماعی مفهومی سیال و انعطاف‌پذیر است. باید با ذهن باز با مفهوم احترام مواجه شد. با توجه به این ویژگی، همیشه باید برای موقعیتی که غیرمحترمانه تلقی می‌شود جایی برای بازنگری باقی گذاشت. هر نسل تعریف خودش را از احترام دارد. هم‌اکنون در خصوص احترام نوعی تضادِ بین نسلی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که باید به تعریف هر نسل از مفهوم «احترام» احترام گذاشت. گفتگو درباره ارزش‌های اجتماعی که احترام هم یکی از آن‌هاست نباید مسدود باشد. احترام هم مانند سایر مفاهیم، قابل گفتگو و قابل‌مذاکره است. بهتر است که درباره این‌گونه مفاهیم توافقی نسبی در بین اعضای جامعه وجود داشته باشد. نهایتا آنکه پس از جنگ جهانی دوم، برخی از محققان از حمایت اجتماعی گسترده از فاشیسم در آلمان دوران هیتلری شگفت‌زده شدند و به تحقیق در خصوص آن پرداختند. آنان یکی از زمینه‌های رشد فاشیسم در آلمان را نظام تربیتی خانواده آلمانی و احترام سلسله مراتبی موجود در آن می‌دانستند. @women92 https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713