eitaa logo
یادداشتهای علمی
630 دنبال‌کننده
47 عکس
5 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
به پیشنهاد یکی از دوستان و استفاده بیشتر از درس وافیه از این به بعد اصوات وافیه در کانال زیر بارگزاری می شوند. https://eitaa.com/halgeyoola
202030_694490644.mp3
11.91M
تعلیمی ترادف و تباین استاد
202030_1871375548.mp3
10.53M
تعلیمی تقابل تضاد استاد
202030_1840677921.mp3
10.28M
تعلیمی تقابل تضاد استاد
202030_1477087588.mp3
6.97M
تعلیمی تقسیم لفظ به مفردومرکب اقسام مفرد استاد
202030_1145889853.mp3
9.47M
تعلیمی مبحث مفهوم و مصداق استاد
202030_2076401049.mp3
10.58M
تعلیمی مبحث کلی و جزئی استاد
. . . . .
درایه الحدیث ۴.mp3
26.75M
جلسه چهارم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: تعریف علم درایه
درایه الحدیث ۵.mp3
13.8M
جلسه پنجم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: تعریف علم درایه و فرق آن با علم رجال
درایه الحدیث ۶.mp3
17.56M
جلسه ششم بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه تالیف آیت‌الله سبحانی مدظله‌العالی استاد مقدمه کتاب: موضوع، مسائل و غایت علم درایه
202030_72881505.mp3
10.25M
تعلیمی مبحث کلی و جزئی استاد
202030_444648694.mp3
10.09M
تعلیمی مبحث کلی و جزئی استاد
خلاصةالحساب ۱.mp3
28.04M
اول درس از کتاب تالیف: شیخ بهائی رحمة الله علیه مدرسه #هراتی #تربت_حیدریه استاد #عصمتی جایگاه علم حساب https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
202030_2021835195.mp3
7.32M
تعلیمی مبحث عنوان و معنون استاد
202030_750969893.mp3
5.77M
تعلیمی مبحث ادامه عنوان و معنون استاد
202030_159295402.mp3
10.18M
تعلیمی مبحث نسب اربع استاد
202030_1566884228.mp3
9.2M
تعلیمی مبحث ادامه نسب اربع استاد
خلاصةالحساب ۲.mp3
30.03M
دوم درس از کتاب تالیف: شیخ بهائی رحمة الله علیه مدرسه علمیه استاد جایگاه علم حساب https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
202030_1602090156.mp3
9.74M
تعلیمی مبحث ادامه نسب اربع استاد
202030_902171525.mp3
6.94M
تعلیمی مبحث ادامه نسب اربع استاد
202030_659660417.mp3
7.6M
تعلیمی بحث مفرد و مرکب ۱ استاد
یادداشتهای علمی
#منطق تعلیمی بحث مفرد و مرکب ۱ استاد #عصمتی
این فایل جلسه اول از بحث مفرد و مرکب است که جا مانده بود.
رفتن یک ماده به ابواب ثلاثی مزید سماعی است یا قیاسی؟ کتاب شرح رضی بر شافیه ابن حاجب ج۱ ص۸۴ کتاب مغنی اللبیب باب رابع مبحث تعدیه فعل قاصر
رسائل: چگونه بین این مطالب 👇را میتوان جمع کرد؟ جناب شیخ از طرفی (در باب تصحیح حجیت ظنون، در صورت انفتاح باب علم) تبعیت از اماره را دارای مصلحتی دانسته اند که میتواند در صورت مخالفت با واقع، تدارک مافات بکند و از طرفی دیگر (در باب تجری)، مخالفت با اماره‌یِ مخالفِ با واقع را، مصداق تجری دانسته‌اند نه مصداق معصیت؟ مگر ایشان احکام را تابع مصالح و مفاسد نمیدانند؟ چگونه تبعیت از اماره را واجب نفسی نمیدانند (و یا تخلف از آنرا معصیت نمیدانند) درحالی که آنرا (در صورت مخالفت با واقع) دارای مصلحتی دانسته‌اند که میتواند مصالح ملزمه‌یِ فوت شده را تدارک کند؟ یعنی چگونه چیزی را (یعنی تبعیت از اماره ای که مخالف بانفس‌الامر است) دارای مصلحت ملزمه میدانند ولی آنرا واجب نفسی نمیدانند در حالی که از طرفی احکام را تابع مصالح و مفاسد میدانند و از طرفی مُقِر به این هستند که تبعیت از اماره، دارای مصلحت ملزمه است)؟ چیزی که این مسئله را جالب تر میکند، این است که ایشان در اوایل بحث "امکان تعبد به ظن" (در ضمن صحبت از قاعده اولی در عمل به ظنون) میگویند: «عمل غیرتعبدی (که مستلزم تشریع نیست) به ظنی که دلیل بر اعتبارش نداریم، اگر مخالف با اماره معتبر باشد، حرام است» ایشان اولا، حرمت را مقید نکرده اند به صورتی که اماره ی معتبره (که با آن مخالفت میشود)، موافق با واقع باشد و درنتیجه ثانیا، حرمت را به "عمل به ظن‌غیرمعتبر" استناد داده اند نه به "مخالفت با واقع". (درحالی که [همانطور که اول سوال ذکر شد]، در جایی دیگر از رسائل، مخالفت با اماره معتبره را صِرفا تجری دانسته اند ولذا حرمت را مشروط به مخالفت با واقع دانسته‌اند ) (ج1 ص27؛ قوله: «و بالجملة فالعمل بالظن إذا لم يصادف الاحتياط، إذا وقع على غير وجه التعبد به فهو محرم إذا استلزم طرح ما يقابله من الأصول و الأدلة المعلوم وجوب العمل بها هذا». انتهی بالاختصار الیسیر). جمع بین این مطالب (بدون اینکه بخواهیم حمل بر خطا یا تسامح بکنیم) چیست؟