eitaa logo
یادداشت های فلسفی من
427 دنبال‌کننده
144 عکس
3 ویدیو
90 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
و اشتراک با وجود پذیرفتن صورت های مختلف إنّ للمادة - لكونها مبهمة - تحصلات مختلفة نوعية، ففي كل منها تحتاج إلى صورة نوعية خاصة ، و ارتفاعها لا يوجب زوالها بالكلّية؛ بل زوال نوعيتها الخاصة كحال الجنس بالنسبة إلى الفصول المختلفة المقوّم كل منها لوجوده النوعي، فإنّ زوال نوعه بزوال كل فصل لا يوجب زوال الجنس بالكلّية، بل زوال نحو واحد من أنحاء وجوداته و تحصلاته. تعلیقات صدرا بر ص223
نگاهی به تقسیم معقولات ثانیه با برهان قوه و فعل برهان دوم به قول جناب صدرا همان برهان اول است که البته به شکل عام تر مطرح شده است و لذا خیلی از اشکالات قبلی که مثل سهروردی به مورد قبلی براساس خصوصیات آن کرده اند در این مورد جاری نمی باشد. شی یک حالت بالفعل دارد که نماد آن صورت است و یک حالت استعداد و قوه دارد که آن هم به چیزی نیاز دارد که به آن ماده می گوییم. اشکال: ما قوه را از مقایسه شی در شرایط دیگر و وجود موانع یا عدم وجود موانع برای او انتزاع می کنیم ، لذا صفت خود شی فی نفسه نمی باشد. لذا به ماده ای هم نیاز ندارد و خود جسم پذیرای هردو صفت می باشد.(بیان علامه مصباح رحمه الله علیه) به این شکل اشکال استاد امینی نژادم دام ظله وارد نمی باشد که قوه اگر معقول ثانی شی باشد لازم می آید صفت شی مبطل خود شی باشد چون ما این امر را در حالت اضافی و قیاسی انتزاع کردیم نه حالت نفسی و انصافا هم وقتی به خود شی بماهو هو نگاه می کنیم امکان انتزاع قوه نداریم، باید شرایط دیگر را هم لحاظ کنیم. نکته مهم: چه بسا بگوییم معقول های ثانی به دو دسته تقسیم می شوند یک دسته از آن ها از نفس شی انتزاع می شوند مثل فعلیت، هستی، وحدت و یک سری هم در مقایسه حاصل می شوند مثل همین قوه. جواب:چه بسا بگوییم مقایسه صرفا موجب کشف است
راه حل جوهر از عرض
وجود، وجود، ماهیت و
تعلیقات صدرا بر شفا ص440 نحوه‌ی ارتباط وجود با حیثیت های دیگر
نحوه ی وجود
این یادداشت های شهید در حاشیه مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم هست که اولین بار در یادنامه استاد شهید که توسط دکتر سروش گردآوری شده بود در سال ۵۹ چاپ شد. این یادداشت ها در مجموعه یادداشت های شهید در سال ۹۶ در جلد ۱۶ مجموعه یادداشت ها چاپ شد.
اراده و اختیار از نگاه علامه.pdf
118.7K
جناب علامه در جاهای مختلفی از جمله بدایه، نهایه و اصول فلسفه و روش رئالیسم مقاله۸در مورد اختیار صحبت کرده اند اما شاید بتوان مقاله ایشان در رساله دوم اعتباریات مجموعه رسائل عربی را کامل ترین و منظم ترین جایی دانست که ایشان به این مطلب پرداخته اند، در اینجا سعی شده گزارشی از نظر ایشان در آن مقاله داده شود.
اعتباریات علامه.pdf
300.3K
خلاصه ای از مبحث طباطبایی بر اساس مقاله6اصول فلسفه و روش رئالیسم، دو رساله عربی ایشان و رساله الانسان فی الدنیا
هدایت شده از نسیم حکمت
هركه جان به جانانه سپرد گوي نيك بختي را ببرد؛ عزيزان وقت نيست ... دير است !! به انتظار ننشينيد، انسان با 40، 50 سال عمر مى خواهد خودش را براى ابد بسازد. @nasimehekmat
20120507101840-9055-17.pdf
962.2K
رساله النکت فی المنطق از ابن سینا، استاد موسویان زحمت تصحیح رو کشیدن، آخر مقاله متن رساله اومده، بعضی از مواردش خیییلی جذابه مثل تعریف منطق که کاملا صبغه معرفت شناسی داره. یا بحث مبادی تصدیق و...
نکاتی از فصول منتزعه.pdf
190.1K
نکات جالبی در مورد تقسیم عقل نظری و عملی و کارکرد آن ها مطرح شده، ضمن آن مباحثی در مورد جامعه شناسی و شیوه حکومت داری نیز طرح گردیده. اصولا فصول منتزعه را می توان یک کشکول فلسفی از جناب فارابی رحمه الله علیه دانست.
حجج شیخ اشراق برای اصالت ماهیت.pdf
132.2K
یکی از مشکلاتی که در مباحث علمی با آن رو به رو هستیم ساده برخورد کردن با مباحث بزرگانه. از جمله مصادیق این حرف نگاه اصالت ماهوی در فلسفه اسلامی است که خیلی ساده و با بحث مغالطه زبانی شیخ اشراق مطرح و رد می شود. در حالی که ایشان در اثبات خود و رد دیگران صحبت های بدیع و جالبی دارند که شایسته توجه است. در این متن جناب شیخ اشراق به رد احتجاجات کسانی که وجود و معقولات ثانی فلسفی را خارجی می دانند پرداخته و سعی در اثبات حرف خود دارند. یکی از این احتجاجات دقیقا همان دلیل علامه در نهایه بر اصالت وجود می باشد(و استدلال اول بدائه) که ایشان در مقام نقد آن بر می ایند.
در رساله سرگدشت ابن سینا می فرماید از کودکی فقه می خواندم و در ۱۶سالگی به حد مناظره فقهی رسیده بودند، این بُعد شخصیت جناب بوعلی خیلی جالب و قالب توجه است.
recording-20211014-223041.mp3
16.65M
ساختار و ترتیب تاریخی کتب منطقی بوعلی. در این صوت سعی شده با توجه به تبویب کتب منطقی جناب بوعلی و گزاره های تاریخی که از زندگی ایشون داریم ضمن نشان دادن تاریخ تالیف کتب ایشان، به نگاهشان به مباحث منطقی پرداخته و تطورات فکری ایشان را در این زمینه روشن تر کنیم.
نحوه‌ی وحدت ماهیت در مراتب مختلف وجودی
دلایل مخالفت صدرا با نظریه ی ادراک حسی حضوری شیخ اشراق
عرض بر خلاف جوهر وصفی وجودی است و لذا شده و وصف می پذیرد بذات.
هرچیزی که صدق خارجی دارد یک نحوه وجود خارجی هم حتما دارد، این قاعده در بحث اصالت وجود کاربرد جدی دارد. با توجه به این قاعده باید ماهیت را خارجی دانسته و در مورد نحوه ی وجود آن در خارج گفت و گو کرد. الهیات شفا، ص160و تعلیقات صدرا بر شفاص686( در صفحات قبل نیز به این بحث پرداخته اند)
اثبات خداوند و هیولی بر اساس نیاز به امر بسیط در هستی.