موجودات در عالم نیاز های خود هستند مگر انسان عاقل.mp3
6.39M
موجودات مختلف عالم را در قالب نیاز های خود می بینند مگر انسان به واسطهی...
#استاد_کرمانشاهانی
#واقع_بینی
( اثبات ماده و پاسخ به ذشکالات آن)فصل5.pdf
210.8K
اثبات هیولی و پاسخ به اشکالات مطرح شده به آن
#استاد_مصباح
#آقای_فیاضی
فصل6(حقیقت هیولی).pdf
176.6K
حقیقت هیولی. همراه با نقد و بررسی نظریه استاد عبودیت حفظه الله.
#هیولی
توی این حدیث امام کاظم علیه السلام به زیبایی از دلایل #خرفتی جامعه امروز صحبت فرمودند.
شهوت پرستی، خودنمایی و آرزوهای دور و دراز بی منطق، خرفتی میاره
تصریح جناب صدرا در مورد اینکه ادله وجود ذهنی بحث #عینیت را هم حل می کند.
بنابراین در بحث وجود ذهنی صرفا نباید به دنبال وجود در ذهن بود و باید دید کدام یک از ادله توان اثبات عینیت را نیز دارند.
در این مورد می توان به شرح مبسوط شهید مطهری یا تعلیقات منظومه علامه حسن زاده رحمه الله علیه مراجعه کرد، چراکه خود صدرا رضوان الله تعالی علیه توضیح خاصی در این مورد ندارد.
اسفار، ج۱، ص۳۱۵
اجتهاد در معارف.mp3
19.3M
در این صوت استاد کرمانشاهانی حفظه الله تعالی نحوه #اجتهاد در علوم(با تاکید بر علوم معارفی) را توضیح می دهند.
. تعامل علوم با آیات و روایات چگونه باید باشد؟
فصل16(اضافه).pdf
158.1K
توضیح نحوه وجود مقولات نسبی با تمرکز بر مقوله #اضافه
به علاوه بحث از انواع مفهومات و تفاوت های آن ها
و توضیح #وجود_انتزاعی
این نکته استاد جوادی حفظه الله تعالی اهمیت زیادی در تبیین حرف عرفا و اشکالات وارد بر آن ها دارد.
برای مثال می توان به مناظره اخیر آقای سبحانی و استاد عشاقی مراجعه کرد.
#وحدت_وجود
رحیق مختوم، ج۴، ص۴۰۵
هدایت شده از ابوقاسم
📌وصیتنامه تلخ دختر فلسـطینی
سلام، من هایا هستم و اکنون وصیت نامهام را مینویسم
١. پول های من ۸۰ شکل است: ۴۵ شکل (واحد پول) برای مامان، ۵ شکل برای زینت، ۵ برای هاشم، ۵ برای تیتا، ۵ برای خاله هبة، ۵ برای خاله مریم، ۵ برای دایی عبود و ۵ برای عمه سارة
۲. اسباب بازیها و همه چیزهایم برای دوستانم، زینت خواهرم، ریما، منة، أمل
۳. لباسهای من: برای دخترعموهایم و اگر چیزی باقی ماند، انفاق کنید.
۴. کفشهای من: به فقرا و نیازمندان اهدا کنید، البته بعد از شستن😭😭😭
ابوقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔹💠🔹🔶
🎥 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی!
▫️ خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی
🎤شهیدمطهری
👈 ۲۴ آبانماه سالروز رحلت علامه ربانی حضرت آیت الله علامه طباطبایی
ایجاد ارتباط میان مفهوم وجود و حقیقت وجود و اینکه چه طور سعه وجودی، سعه مفهومی می آورد و...
نکته جالب دیگر این است که حاجی در اینجا میان #معقول_ثانی های فلسفی فرق می گذارد و #وجود را جدا می کند.
برای درک بهتر این متن حاشیه ایشان در ج۲ منظومه، ص۶۱و۶۲نیز دیده شود.
بحث اخیر، منظومه، ج۲، ص۷۹
گفت و در معنای موجود. استاد عبودیت.m4a
32.15M
گفت و گو در مورد معنای موجود.
#استاد_عبودیت لطف کردند و دلیل خودشان را برای در نظر گرفتن دو معنا برای موجود توضیح داده و به اشکالاتی که به نظر رسید پاسخ دادند
دلیل مشکل بودن علم #فلسفه که همین امر موجب اختلاف نظر های بیش تر در آن می شود:
الالهي هو أغمض العلوم و أرقّها على الأذهان، لأنه ينظر في الأمور المجردة عن المواد، و لهذا قال الحكيم الأجل أرسطوطاليس من أراد أن يشرع في هذا العلم فليستعد لنفسه فطرة ثانية. و لدقة هذا العلم و شدة غموضه و بعد مرامه، قل من يفهم مقاصد أهله، أو يقف على أسرارهم، أو يشرف على نورهم و أعراضهم.
لا جرم أكثر الخائضين في هذا العلم لا تزيدهم كثرة النظر فيه إلا حيرة و ضلالة، إلا من تأيد بتأييد إلهي
زندگی نامه خود نوشت بوعلی، محبوب القلوب، ج۲، ص۱۶۴، ۱۶۵
شکایت #ملاعلی_نوری رحمه الله علیه از ترک علوم معارفی در زمان ایشان.
این نکات در کتابی نوشته شده که در پاسخی است به رساله ای از مسیحیت در رد اسلام
#عبرت
آیا مطالعه فلسفه باعث از بین رفتن ذهن عرفی در فقه می شود؟ خیر
اتفاقا اصول ممکن است این مشکل را ایجاد کند.
#امام_خمینی
خاطرات آقای منتظری
صفحه۶۰ دقت شود.
📄 #پیام | پیام تسلیت آیت جوادی آملی در پی حادثه تروریستی کرمان
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
آنچه مى تواند زمینه هرج و مرج و نا امنى را فراهم كند كمبود معارف كلامى در مراكز فرهنگی حوزه و دانشگاه از یك سو و دسیسه استكبار جهانى و فتنه صهیونیسم بین الملل و برخى از غارتگران سیاسى از سوى دیگر است.
به امید خاتمه یافتن چنین جاهلیت كم نظیر!
تسلیت بازماندگان را همراه با در خواست مغفرت از بارگاه الهى براى شهداى عزیز سانحه سنگین كرمان إعلام مى داریم.
جوادى آملى
1402/10/14
إنّ جمهور الحكماء يقضون بوجود السطح و الخطّ و النقطة على أنّها موجودات مغايرة لما هي حدوده بالنوع. و منهم من يجعلها من العوارض التحليليّة للجسم، يعنى الموجودة بعين وجوده على قياس الأجزاء التحليليّة، ظانّا أنّ الموجود في الأعيان ليس إلّا الجسم. ثمّ العقل بضرب من التحليل ينتزع منه [110 ظ] السطح و من السطح الخطّ و من الخطّ النقطة. و يحكم بأنّها موجودة في الأعيان.
#امر_انتزاعی، #جناب_میرداماد، صراط مستقیم