توی این حدیث امام کاظم علیه السلام به زیبایی از دلایل #خرفتی جامعه امروز صحبت فرمودند.
شهوت پرستی، خودنمایی و آرزوهای دور و دراز بی منطق، خرفتی میاره
تصریح جناب صدرا در مورد اینکه ادله وجود ذهنی بحث #عینیت را هم حل می کند.
بنابراین در بحث وجود ذهنی صرفا نباید به دنبال وجود در ذهن بود و باید دید کدام یک از ادله توان اثبات عینیت را نیز دارند.
در این مورد می توان به شرح مبسوط شهید مطهری یا تعلیقات منظومه علامه حسن زاده رحمه الله علیه مراجعه کرد، چراکه خود صدرا رضوان الله تعالی علیه توضیح خاصی در این مورد ندارد.
اسفار، ج۱، ص۳۱۵
اجتهاد در معارف.mp3
19.3M
در این صوت استاد کرمانشاهانی حفظه الله تعالی نحوه #اجتهاد در علوم(با تاکید بر علوم معارفی) را توضیح می دهند.
. تعامل علوم با آیات و روایات چگونه باید باشد؟
فصل16(اضافه).pdf
158.1K
توضیح نحوه وجود مقولات نسبی با تمرکز بر مقوله #اضافه
به علاوه بحث از انواع مفهومات و تفاوت های آن ها
و توضیح #وجود_انتزاعی
این نکته استاد جوادی حفظه الله تعالی اهمیت زیادی در تبیین حرف عرفا و اشکالات وارد بر آن ها دارد.
برای مثال می توان به مناظره اخیر آقای سبحانی و استاد عشاقی مراجعه کرد.
#وحدت_وجود
رحیق مختوم، ج۴، ص۴۰۵
هدایت شده از ابوقاسم
📌وصیتنامه تلخ دختر فلسـطینی
سلام، من هایا هستم و اکنون وصیت نامهام را مینویسم
١. پول های من ۸۰ شکل است: ۴۵ شکل (واحد پول) برای مامان، ۵ شکل برای زینت، ۵ برای هاشم، ۵ برای تیتا، ۵ برای خاله هبة، ۵ برای خاله مریم، ۵ برای دایی عبود و ۵ برای عمه سارة
۲. اسباب بازیها و همه چیزهایم برای دوستانم، زینت خواهرم، ریما، منة، أمل
۳. لباسهای من: برای دخترعموهایم و اگر چیزی باقی ماند، انفاق کنید.
۴. کفشهای من: به فقرا و نیازمندان اهدا کنید، البته بعد از شستن😭😭😭
ابوقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔹💠🔹🔶
🎥 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی!
▫️ خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی
🎤شهیدمطهری
👈 ۲۴ آبانماه سالروز رحلت علامه ربانی حضرت آیت الله علامه طباطبایی
ایجاد ارتباط میان مفهوم وجود و حقیقت وجود و اینکه چه طور سعه وجودی، سعه مفهومی می آورد و...
نکته جالب دیگر این است که حاجی در اینجا میان #معقول_ثانی های فلسفی فرق می گذارد و #وجود را جدا می کند.
برای درک بهتر این متن حاشیه ایشان در ج۲ منظومه، ص۶۱و۶۲نیز دیده شود.
بحث اخیر، منظومه، ج۲، ص۷۹
گفت و در معنای موجود. استاد عبودیت.m4a
32.15M
گفت و گو در مورد معنای موجود.
#استاد_عبودیت لطف کردند و دلیل خودشان را برای در نظر گرفتن دو معنا برای موجود توضیح داده و به اشکالاتی که به نظر رسید پاسخ دادند
دلیل مشکل بودن علم #فلسفه که همین امر موجب اختلاف نظر های بیش تر در آن می شود:
الالهي هو أغمض العلوم و أرقّها على الأذهان، لأنه ينظر في الأمور المجردة عن المواد، و لهذا قال الحكيم الأجل أرسطوطاليس من أراد أن يشرع في هذا العلم فليستعد لنفسه فطرة ثانية. و لدقة هذا العلم و شدة غموضه و بعد مرامه، قل من يفهم مقاصد أهله، أو يقف على أسرارهم، أو يشرف على نورهم و أعراضهم.
لا جرم أكثر الخائضين في هذا العلم لا تزيدهم كثرة النظر فيه إلا حيرة و ضلالة، إلا من تأيد بتأييد إلهي
زندگی نامه خود نوشت بوعلی، محبوب القلوب، ج۲، ص۱۶۴، ۱۶۵
شکایت #ملاعلی_نوری رحمه الله علیه از ترک علوم معارفی در زمان ایشان.
این نکات در کتابی نوشته شده که در پاسخی است به رساله ای از مسیحیت در رد اسلام
#عبرت
آیا مطالعه فلسفه باعث از بین رفتن ذهن عرفی در فقه می شود؟ خیر
اتفاقا اصول ممکن است این مشکل را ایجاد کند.
#امام_خمینی
خاطرات آقای منتظری
صفحه۶۰ دقت شود.
📄 #پیام | پیام تسلیت آیت جوادی آملی در پی حادثه تروریستی کرمان
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
آنچه مى تواند زمینه هرج و مرج و نا امنى را فراهم كند كمبود معارف كلامى در مراكز فرهنگی حوزه و دانشگاه از یك سو و دسیسه استكبار جهانى و فتنه صهیونیسم بین الملل و برخى از غارتگران سیاسى از سوى دیگر است.
به امید خاتمه یافتن چنین جاهلیت كم نظیر!
تسلیت بازماندگان را همراه با در خواست مغفرت از بارگاه الهى براى شهداى عزیز سانحه سنگین كرمان إعلام مى داریم.
جوادى آملى
1402/10/14
إنّ جمهور الحكماء يقضون بوجود السطح و الخطّ و النقطة على أنّها موجودات مغايرة لما هي حدوده بالنوع. و منهم من يجعلها من العوارض التحليليّة للجسم، يعنى الموجودة بعين وجوده على قياس الأجزاء التحليليّة، ظانّا أنّ الموجود في الأعيان ليس إلّا الجسم. ثمّ العقل بضرب من التحليل ينتزع منه [110 ظ] السطح و من السطح الخطّ و من الخطّ النقطة. و يحكم بأنّها موجودة في الأعيان.
#امر_انتزاعی، #جناب_میرداماد، صراط مستقیم
چه بسا اگر انسان دید #وحدت بین داشت و همه چیز را وابسته به #او می دید، غفلت نکرده و بیش از این به حقیقت خود احترام می گذاشت.
توجه به وحدت از جمله مواردی است که #فلسفه_اسلامی را به دین پیوند داده و فیلسوف اسلامی را به سمت سالک اسلامی شدن پیش میبرد.
#صدرا
#حاجی_سبزواری
#فیض_کاشانی
#علامه_طباطبایی
#ملا_علی_نوری
البته مراد ما از حكم و قضاوت #عقل اين است كه ضرورى بودن فعل يا ترك را درك كند اما دعوت به سوى فعل يا ترك و خواستن يكى از آن دو در حقيقت كار عاطفه و احساسى است كه عقل روى خواست آن عمل درك را انجام مىدهد و نفع بىمزاحم فعل را تصديق يا تكذيب مىكند آرى چون اين دركها اعتبارى و قراردادى است درك و قضاوت و حكم در آنها يكى است، دقت كافى شود
ص۱۰۵ طبع جدید قرآن در اسلام
آیا عقل ارائه دهنده قانون است؟
#لزوم_وحی
اين هدايت(به سمت قانون) به هر وسيله و بهسوى هرچه باشد كار دستگاه آفرينش خواهد بود، زيرا همان دستگاه است كه انسان را آفريد و براى وى هدف سعادتى قرار داده و هدايت عمومى را كه هدايت انسان نيز جزئى از آن است جزئى از برنامه خود مقرر داشته.
و روشن است كه در كار آفرينش تناقض و خطا معنا ندارد و اگر احياناً سببى از هدف خود باز مىماند يا منحرف مىشود گناه خود آن سبب نيست بلكه مستند به تأثير سبب يا اسباب ديگرى است كه تأثير آن سبب را خنثى يا منحرف مىكند و اگر مزاحمت اسباب در ميان نبود هرگز سببى دو كار متضاد و متناقض نمىكرد و نه در كار خود خطا و انحراف مىپذيرفت.
و از اين جا روشن است كه هدايت به سوى قانونى كه رافع اختلاف باشد كار عقل نيست، زيرا همين عقل است كه به سوى اختلاف دعوت مىكند، همين عقل است كه در انسان غريزه استخدام و حفظ منافع به طور اطلاق و آزادى كامل عمل به وجود مىآورد و اجتماع تعادلى را نظر به وجود مزاحم از راه اضطرار و ناچارى مىپذيرد و بديهى است كه در آفرينش يك نيروى عامل دو اثر متناقض- القاى اختلاف، رفع اختلاف- از خود بروز نمىدهد.
اين همه تخلفات و نقضهاى بىشمار نسبت به قوانين جاريه كه روزانه اتفاق مىافتد و گناه شمرده مىشود همه از كسانى سر مىزند كه داراى عقلند وگرنه گناه محسوب نمىشد و اگر عقل به قوانين رافع اختلاف هدايت مىكرد و به حسب غريزه با تخلف ميانه نداشت به تخلفات نامبرده رضايت نمىداد و از آنها ممانعت مىنمود.
عامل اصلى اين تخلفات با وجود عقل اين است كه حكم عقل به پذيرفتن اجتماع تعادلى و رعايت قوانين متضمن عدالت اجتماعى از راه اضطرار و ملاحظه مزاحم
++++++++++
***{قرآن در اسلام( طبع جديد)، ص: 110}
بود كه از آزادى عمل كامل مانع بود و در غير صورت وجود مزاحم حكمى به رعايت تعاون و عدالت اجتماعى نداشت.
و متخلفين قانون يا كسانى هستند كه قدرتى فوق قدرت قوه مجريه قانون داشته بىباكانه تخلف مىكند يا اشخاصى هستند كه از دسترس مجريان قانون بواسطه دورى يا استحكام محل يا غفلت مراقبين امور بيرونند يا عذرهايى پيش خود تراشيدهاند كه تخلف خودشان را قانونى جلوه دهند يا از بيچارگى و بىدستوپايى كسان مورد تعدى استفاده مىنمايند و در هرحال مزاحمى در برابرشان نيست و اگر هم باشد زبون و بىاثر است و روشن است كه عقل در اين صورت حكمى ندارد و جلو آزادى مطلق را نمىگيرد و غريزه استخدام را به حال خود مىگذارد.
پس عقل بهسوى قانون اجتماعى كه منافع جامعه را تأمين و تضمين كند و در ضمن آن منافع فرد را به طور عادلانه حفظ نمايد هدايت نمىتواند نمايد، زيرا تنها در صورتى به رعايت قانون در اجتماع تعادلى حكم مىكند كه مزاحمى وجود داشته باشد و اما در جايى كه در برابر خود مزاحمى مانع از آزادى مطلق نبيند هرگز حكمى ندارد يا حكم برخلاف مىكند.
قرآن در اسلام، طبع جدید، ص۱۰۹و۱۰
#علامه
#عقل
#استخدام
#لزوم_وحی