eitaa logo
یادگاه (فصل آگاهی)
109 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.1هزار ویدیو
171 فایل
لینک ناشناس
مشاهده در ایتا
دانلود
من دل به عشق هر کس و نا کس نباختم چون عشق سید الشهدا چیز دیگریست..
هزارمرتبه‌شکرت،‌خداےعاشق‌ها کہ‌درمیان‌خلائق‌بہ‌ما‌حسین‌دادے..❤️
📝 | ذکر توسل ویژه به حضرت بقیةالله الأعظم (عج) با دستخط علامه مصباح یزدی (ره): «السَّلَامُ عَلَیکَ یَا مَولَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ یَا مَولایَ اَغِثْنِی اَدْنِنی اَدْرِکْنِی صِلْنِی بِکَ و َلَاتَقْطَعْنِی»
4_6024717395384336979.mp3
2.51M
از بچگی شادی فروختم غم‌ خریدم با پول تو جیبی هام برات پرچم خریدم یاد قدیم افتادمو دلم شکسته دعوا سر پرچم گرفتن توی دسته بذار محرم که بیاد واست قیامت میکنم من شب سوم جونم و نذر رقیه ات می کنم بزار محرم برسه دردت به جونم تاسوعا ای اهل حرم واست میخونم ای اهل حرم میرو علمدار نیامد سقای حسین سید و سالار نیامد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ بهترین نسخه عربی که دیروز در منتشر شد👌👌 ♻️ چند گروه عراقی و بحرینی و ... سلام فرمانده را به عربی خوانده بودند که هر کدام هم زیبایی خودش را داشت🙏 ♻️ اما این نسخه را که بچه‌های لبنان خوانده‌اند هم اشعار قویتری دارد و هم نزدیک‌تر است به تمامی مضامینی که در شعر اصلی وجود داشته؛ از توجه به امام زمان (علیه السلام) تا انقلاب و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (دام ظله) و... 👌👌👌 ♻️ اوج شعر وقتی که ناگهان فارسی می‌شود و دوباره به عربی برمی‌گردد👏👏
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همواره بر اساس آیه شریفه ﴿وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، بر تعظیم شعایر الهی و گرامی داشت آنها، توصیه و تاکید می فرمایند. ایشان روز «دحوالارض» را يکي از پربرکت ترين روزهاي ايام سال مي دانند چرا که طبق برخي روايات زمين کعبه و حرم خدا، در اين روز ظاهر گشته و گسترش يافته است. 🌀معناي دحوالارض «دَحو» به معناي گسترش است و برخي نيز آن را به معناي تکان دادن چيزي از محلِ اصلي اش تفسير کرده اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمين) اين است که در آغاز، تمام سطح زمين را آب هاي حاصل از باران هاي سيلابيِ نخستين فراگرفته بود. اين آب ها، به تدريج در گودال هاي زمين جاي گرفتند و خشکی ها از زير آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند. از سوي ديگر، زمين در آغاز به صورت پستی ها و بلندی ها يا شيب هاي تند و غيرقابل سکونت بود. بعدها باران هاي سيلابي مداوم باريدند، ارتفاعات زمين را شستند و دره ها گستردند. اندک اندک زمين های مسطح و قابل استفاده براي زندگي انسان و کشت و زرع پديد آمد. مجموع اين گسترده شدن، «دَحو الارض» نام گذاری مي شود. 🌀اعمال این روز: روز دحوالارض ـ روز گسترش زمین ـ روز بسیار مبارکی است و آداب و اعمال ویژه ای دارد؛ از جمله: 🔹 روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. 🔹 احیا و شب زنده داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است. 🔹 ذکر و دعا. 🔹 انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن. 📚کتاب «صهبای حج» صفحه ۲۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شلیک مستقیم گازاشک‌آور به معترضان در آریزونا 🔻نیروهای نظامی آمریکایی با شلیک مستقیم گازاشک‌آور به سمت مردم، آنها را از محل تجمع متفرق ساختند. آتشی که به جون بقیه کشورها مینداخت بالاخره دامن خودشم گرفت😂 ✅👌 👌
درحال مطالعه درباره بودم یکی از مقالات را بصورت ارسال میکنم و مطالعه 👇👇
یادگاه (فصل آگاهی)
درحال مطالعه درباره #دحوالارض بودم یکی از مقالات را بصورت #خلاصه_نویسی ارسال میکنم #جهت_اطلاع و مطال
ﻣﻮﺿﻮع ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﺟﻬﺎن ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻓﮑﺮ ﺑﺸﺮ را ﺑﻪ ﺧـﻮد ﻣﺸـﻐﻮل ﮐـﺮده اﺳـﺖ . ﻗــﺮآن ﮐــﺮﯾ ﻢ در آﯾــﺎت ﻣﺘﻌــﺪدی اﺷــﺎراﺗﯽ ﺑــﻪ اﯾــﻦ ﻣﺴــﺌﻠﻪ ﮐــﺮده اﺳــﺖ . ﻣﻔﺴــﺮان و ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان در اﯾﻦ ﺑﺎره ﺑﻪ آﯾﺎت زﯾﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮده اﻧﺪ: ـ ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ آن‌وقت، به آفرینش آسمان پرداخت، درحالی‌که آسمان از تودۀ گازیِ فشرده‌ای تشکیل شده بود.* به آسمان و زمین فرمان داد: «خواسته و نا‌خواسته به صحنۀ وجود بیایید.» گفتند: «همۀ ما با کمال میل آمدیم!» (ﻓﺼﻠﺖ :۱۱) فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ ای‌ پیامبر، منتظر روزی باش که آسمان، دودی غلیظ و خفه‌کننده به‌وجود بیاورد* (دخان:۱۰) أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ بت‌پرست‌ها آیا نمی‌دانند که در آغاز آفرینش، آسمان‌ها و زمین به‌هم چسبیده بودند و ما از هم جدایشان کردیم؟!* هر موجود زنده‌ای را هم به آب وابسته کردیم؟! پس چرا باور نمی‌کنند ادارۀ جهان به دست ماست؟! (انبیاء:۳۰) اﯾﻦ آﯾﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ، اﻧﺒﺴﺎط ﺟﻬﺎن را ﻣ ﯽ رﺳﺎﻧﺪ. وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۗ وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ هم‌اوست‌که آسمان‌ها ‌و زمین را و آنچه میان آن دو است، در ‌طول شش مرحله آفرید و فرمانروایی‌اش بر جهان بر اساس آگاهی است. هدف از آفرینش این بوده است که امتحانتان کند تا ببیند کدامتان بهتر رفتار می‌کنید. اگر به آن‌ها بگویی: «شما بعد از مرگ حتماً زنده می‌شوید»، بت‌پرست‌های بی‌دین حتماً می‌گویند: «این ادعا علناً جادوجنبل است!» (هود:۷) ﻗﺮآ نﻣﻔﻬﻮم دودی را ﮐﻪ آﺳﻤﺎن ﻫﺎ از آن ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه اﺳـﺖ (ﻓﺼـﻠﺖ :11 )و ﯾـﺎ ﻣﻌﻨﺎی دوﺧﺘﻦ و ﺷﮑﺎﻓﺘﻦ را روﺷﻦ ﺑﯿﺎن ﻧﮑﺮده اﺳﺖ (اﻧﺒﯿﺎء :30) ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻔﻬﻮم آﺑـﯽ را ﮐﻪ ﻫﺴﺘﯽ از آن اﯾﺠﺎد ﺷﺪه، ﻣﻌﯿﻦ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ (ﻫﻮد :7) ...ثم انشاء سبحانه فتق الاجواء و شق الارجاء و سكائك الهواء، فاءجري فيها ماء متلاطما تياره، متراكما زخاره، حمله علي متن الريح العاصفه، و الزعزع القاصفه، فاءمرها برده، و سلطها علي شده، و قرنها الي حده، الهواء من تحتها فتيق، و الماء من فوقها دفيق، ثم اءنشاء سبحانه ريحا اعتقم مهبها و اءدام مربها، و اءعصف مجراها، و اءبعد منشاها، فاءمرها بتصفيق الماء الزخار، و اثاره موج البحار. فمخضته مخض السقاء، و عصفت به عصفها بالفضاء، ترد اوله علي آخره، و ساجيه علي مائره، حتي عب عبابه، ورمي بالزبد ركامه فرفعه في هواء منفتق، و جو منفهق، فسوي منه سبع سماوات جعل سفلاهن موجا مكفوفا و علياهن سقفا محفوظا، و سمكا مرفوعا. بغير عمد يدعمها، و لا دسار ينتظمها، ثم زينها بزينه الكواكب، و ضياء الثواقب، و اءجري فيها سراجا مستطيرا، و قمرا منيرا، في فلك دائر، و سقف سائر، و رقيم مائر. ثم فتق ما بين السماوات العلي... آنگاه ، خداوند سبحان فضاهاي شكافته را پديد آورد و به هر سوي راهي گشود و هواي فرازين را بيافريد و در آن آبي متلاطم و متراكم با موجهاي دمان جاري ساخت و آن را بر پشت بادي سخت وزنده توفان زاي نهاد. و فرمان داد، كه بار خويش بر پشت استوار دارد و نگذارد كه فرو ريزد، و در همان جاي كه مقرر داشته بماند. هوا در زير آن باد گشوده شد و آب بر فراز آن جريان يافت . (و تا آن آب در تموج آيد)، باد ديگري بيافريد و اين باد، سترون بود كه تنها كارش ، جنبانيدن آب بود. آن باد همواره در وزيدن بود وزيدني تند، از جايگاهي دور و ناشناخته . و فرمانش داد كه بر آن آب مواج ، وزيدن گيرد و امواج آن دريا برانگيزد و آنسان كه مشك را مي جنبانند، آب را به جنبش واداشت . باد به گونه اي بر آن مي وزيد، كه در جايي تهي از هر مانع بوزد. باد آب را پيوسته زير و رو كرد و همه اجزاي آن در حركت آورد تا كف بر سر برآورد، آن گونه كه از شير، كره حاصل شود. آنگاه خداي تعالي آن كفها به فضاي گشاده ، فرا برد و از آن هفت آسمان را بيافريد. در زير آسمانها موجي پديد آورد تا آنها را از فرو ريختن باز دارد. و بر فراز آنها سقفي بلند برآورد بي هيچ ستوني كه بر پايشان نگه دارد يا ميخي كه اجزايشان به هم پيوسته گرداند. سپس به ستارگان بياراست و اختران تابناك پديد آورد و چراغهاي تابناك مهر و ماه را بر افروخت ، هر يك در فلكي دور زننده و سپهري گردنده چونان لوحي متحرك . سپس... (خطبه ۱ - نهج البلاغه) ﺑﺪﯾﻦ ﺳﺎن از ﻣﻨﻈﺮ ﻋﻠﯽ علیه السلام آﻓﺮﯾﻨﺶ از ﺟﻮّ، ﻓﻀـﺎ و ﻫـﻮا آﻏـﺎز ﺷـﺪه اﺳـﺖ، و ﺑـﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﻗﻮی
یادگاه (فصل آگاهی)
درحال مطالعه درباره #دحوالارض بودم یکی از مقالات را بصورت #خلاصه_نویسی ارسال میکنم #جهت_اطلاع و مطال
ّ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻫﻤﺎن ﻣﺎدّه ﮔﺎزی اﺳﺖ ﮐﻪ در دو آﯾﻪ از آﯾﺎتﻗ ـﺮآ ن ﺑـﺎ واژ ۀ دود= (دخان)آﻣﺪه اﺳﺖ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، دﯾﻦ و ﻋﻠﻢ در اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﺘﻔﻖ اﻧﺪ ﮐﻪ " ﻫﺴﺘﯽ از ﯾﮏ ﻣﺎده ﯾﺎ ﯾـﮏ اﺻـﻞ ﺑـﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻋﻮاﻟﻢ دﯾﮕﺮی ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ ". ﻋﻠﻢ ، در ﻣﻮرد ﻣﺎده ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ :ﮔﺎزی ﺑﻮد ﮐﻪ ﻓﻀﺎ را ﭘﺮ ﺳﺎﺧﺖ .ﻓﻀﺎی ﮐﯿﻬﺎﻧﯽ آﮐﻨﺪه از ﮔﺎزی اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﭘﺨﺶ ﺷﺪه و ﺣﺎوی ذرات ﺑﺴﯿﺎر از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳـﻨﮕﯿﻦ و ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺑﺮﻫﺎی ﺧﺎﮐﯽ اﺳﺖ، و ﻫﻤـﺎن ﻃـﻮر ﮐـﻪ ذرات آب در داﺧـﻞ اﺑـﺮ اﻧﺒﺎﺷـﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد و ﻣﻨﻌﻘﺪ ﻣﯽ ﮔﺮدد، اﯾﻦ ذرات ﻧﯿﺰ ﻣﻨﻌﻘـﺪ ﻣـﯽ ﺷـﻮد و ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﻣـﻪ ﻏﻠـﯿﻆ درﻣﯽآﯾﺪ .ﭘﺲ ﻣﻨﻈﻮر از آب ﮐﻪ در آﯾﻪﻗ ﺮآ ن آﻣﺪه، ﻫﻤﺎن آب ﻣﻌﺮوف اﺳﺖ و ﭼﯿـﺰی دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺴﺖ . ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻌﻨﺎی ﻋﺮش را در آﯾﮥ 《وَ ﮐﺎنَ ﻋَﺮْﺷُﻪُ ﻋَﻠَﻰ اﻟْﻤـﺎء 》ﺟﺴﺖوﺟﻮ ﮐﺮد ﺗﺎ ﻣﻌﻨﺎی درﺳﺖ آن ﺑﻪ دﺳﺖ آﯾﺪ . ﻋﺮش در ﻟﻐـﺖ دارای ﭼﻨـﺪ ﻣﻌﻨﺎﺳـﺖ .ﺟـﻮﻫﺮی و دﯾﮕـﺮان ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ :ﻋﺮش ،ﺗﺨﺖ ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن اﺳﺖ .درﺗ ﻨﺰﯾ ﻞآﻣﺪه اﺳﺖ :《ﻧَﮑﱢﺮُوا ﻟَﻬَﺎ ﻋَﺮْﺷَـﻬَﺎ 》 (ﻧﻤـﻞ :۴۱) ﻋﺮش، در ﻧﺎم ﻣﮑﻪ ﻧﯿﺰ آﻣﺪه اﺳﺖ، ﺑﻨّـﺎ را ﻧﯿـﺰ ﻋـﺮش ﮔﻮﯾﻨـﺪ .اﺑﻮﻋﺒﯿـﺪه در ﺳـﺨﻦ ﺧﺪاوﻧﺪ ﮔﻔﺘﻪ اﺳﺖ :»ﻣﻌﺮوﺷﺎت و ﻏﯿﺮ ﻣﻌﺮوﺷﺎت «، ﺧﺪاوﻧﺪ در ﻣﻮرد ﻗﺮﯾﻪ ای ﮐﻪ ﺧﺎﻟﯽ از ﺳﮑﻨﻪ ﺷﺪه ﺑﻮد، ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :»وَ ﻫِﯽَ ﺧَﺎوِﯾَﮥٌ ﻋَﻠَﻰ ﻋُﺮُوﺷِﻬَﺎ ...«)ﺑﻘـﺮه :259 (ﻋـﺮش، ﻣﻌﻨـﺎی ﻣﻠﮏ و ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ دﻫﺪ .ﻋﺮش ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻋﺮش ﺧﺪا ﮐﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎن روز رﺳﺘﺎﺧﯿﺰ آن را ﺣﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻧﯿﺰ آﻣﺪه اﺳﺖ :»وَ ﯾَﺤْﻤِﻞُ ﻋَﺮْشَ رَﺑﮏَ ﻓَﻮْﻗَﻬُﻢْ ﯾَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﺛَﻤَﺎﻧِﯿَﮥٌ ...«)ﺣﺎﻗﻪ :17( از ﺑﯿﻦ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻋﺮش، ﻣﻠﮏ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرت از اﺟﺮام آﺳﻤﺎن ﻫﺎ و زﻣﯿﻦ و ﻫﺮﭼﻪ در ﻣﯿـﺎن آنﻫﺎﺳﺖ، ﭼﻮن ﻗﺎﺑﻞ دﯾﺪ و ﻣﺤﺴﻮس اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻌﻨﺎی ﻋﺮش ﺑﻪ ﺑﻨّﺎ، ﮐﻪ ﻋﺒﺎرت از اﯾﺠﺎد آﺳﻤﺎن ﻫﺎ و زﻣﯿﻦ و ﺑﺮﭘﺎداﺷﺘﻦ آن ﻫﺎﺳﺖ، ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل اﺳـﺖ بنابراین ﻣﻌﻨﺎی »وَ ﮐﺎنَ ﻋَﺮْﺷُﻪُ ﻋَﻠَﻰ اﻟْﻤﺎء « ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺪا ﻣﻠﮏ ﺧﻮد را ﺑﺮ روی آب ﻧﻬﺎده اﺳـﺖ .ﻣﻠـﮏ ﺧﺪا آﺳﻤﺎن و زﻣﯿﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ روی آب ﺑﻨﺎ ﺷﺪ ه اﺳﺖ . ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻧﺨﺴﺖ آب را آﻓﺮﯾﺪ و ﻫﻤـﺮاه آن ﻋﻨﺎﺻـﺮ دﯾﮕـﺮ را آﻓﺮﯾـﺪ، ﺳﭙﺲ در آن ﮔﺮﻣﺎ ﻧﻬﺎد و از آن ﺑﺨﺎر ﺧﺎرج ﮐﺮد .آن ﺑﺨﺎر اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪ و ﺧﺪاوﻧـﺪ از آن ﺑﺨﺎر اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ، ﻋﺮش ﺧﻮد را ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎد ﮐـﻪ ﻣﻠـﮏ آﺳـﻤﺎن ﻫـﺎ و زﻣـﯿﻦ اﺳـﺖ ).اﻟﺨﻄﯿـﺐ، 2631ش، ص83 ـ 92 ﻋﺮش ﺧﺪا ﺑﺮ آب ﺑ ﻮد، و اﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ دﻻﻟـﺖ دارد ﺑـﺮ آﻧﮑـﻪ ﻋـﺮش و ﭘـﯿﺶ از ﺧﻠﻘﺖ آﺳﻤﺎن ﻫﺎ و زﻣﯿﻦ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ، و آب ﺑ ﻪ ﻗﺪرت ﭘﺮوردﮔـﺎر ﻣﺘﻌـﺎل در ﺟﺎﯾﮕـﺎه دﯾﮕﺮى ﺑﻮده ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑ ﻪ ﮐﻤﺎل ﻗﺪرت ﺧﻮﯾﺶ آن را در آن ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻧﮕﺎه ﻣﯽ داﺷﺘﻪ، و اﯾﻦ ﺧﻮد ﺑﺰرگ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺒﺮت ﺑﺮاى ﻣﻨﮑﺮان اﺳﺖ .(ﻃﺒﺮﺳﯽ، 1372ش، ج5، ص218) ﮔﺮﭼﻪ اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺸﯿﺪه ﺷﺪن و ﮔﺴﺘﺮاﻧﺪه ﺷﺪن زﻣﯿﻦ در ﻣﺮﺣﻠﮥ اول ﻋﺠﯿﺐ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ، اﻣﺎ ﺗﻌﺮﯾﻒ واﺿﺢ ﺗﺮ آن اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷـﻮد : "ﭘـﺲ از آﻧﮑـﻪ ﺗﻤـﺎم ﺳﻄﺢ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﺪت ﻃﻮﻻﻧﯽ در زﯾﺮ آب ﻓﺮو رﻓﺘﻪ ﺑﻮد و ﺧﺪاوﻧﺪ ﺧﻮاﺳـﺖ ﺗـﺎ آن را از زﯾﺮ آب ﺑﯿﺮون آورد ﮐﻪ ﺻﺤﻨﮥ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﻮﺟ ﻮدات ﻣﻬﯿﺎ ﮔﺮدد، اوﻟﯿﻦ ﻧﻘﻄﻪ ای ﮐﻪ از زﯾﺮ آب ﺳﺮ ﺑﯿﺮون آورد، ﻫﻤﺎن ﻣﮑﺎن ﻣﻘﺪس ﮐﻌﺒﻪ و ﺑﯿﺖ اﷲ اﻟﺤﺮام ﺑـﻮد " .اﯾـﻦ واﻗﻌـﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪۀ اﻫﻤﯿﺖ اﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ و ﻣﺮﮐﺰﯾﺖ آن ﺑﺮای ﻫﻤﮥ ﻋﺎﻟﻤﯿﺎن اﺳﺖ . ﻧﮑﺘﮥ ﺟﺎﻟﺐ اﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﺪاﯾﯽ ﺗﻤﺎم اﯾﻦ ﺧﺸﮑﯽ ﻫﺎ در ﯾﮏ زﻣﺎن رخ ﻧﺪاده ﺑﻠﮑـﻪ از ﻧﻘﻄﻪ ای ﺷﺮوع و اداﻣﻪ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ و اﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ آﻏﺎزﯾﻦ، ﻫﻤﺎن ﻧﻘﻄـﻪ ای از زﻣـﯿﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ اﺟﺘﻤﺎع ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و ﻃﻮاف ﺑﻪ دور آن، ﯾﻌﻨﯽ ﮐﻌﺒﻪ ﯾﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪاﺳـﺖ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﯾﮥ »إِنﱠ أَولَ ﺑَﯿْﺖٍ وُﺿِﻊَ ﻟِﻠﻨﱠﺎسِ ﻟَﻠﱠﺬِی ﺑِﺒَﮑﱠﮥَ ﻣُﺒَﺎرَﮐﺎً وَ ﻫُﺪًى ﻟِﻠْﻌَﺎﻟَﻤِﯿﻦَ «(آل ﻋﻤﺮان :96) ﯾﮑﯽ از ﻧﺎم ﻫﺎی ﺷﻬﺮ ، ام اﻟﻘﺮی اﺳﺖ و در دو آﯾﻪ ازﻗ ﺮآن ﻣﺠﯿ ﺪ ﺑـﻪ اﯾـﻦ ﻧـﺎم اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ : وَهَٰذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا ۚ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۖ وَهُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ این ‌قرآن کتابی است که آن را فرستادیم تا مایۀ خیر و برکت باشد و مؤیّد کتاب‌های آسمانیِ موجود* و تا به مردم مکه و ساکنان اطرافش هشدار دهی و... . البته کسانی که آخرت را باور دارند و مراقب نمازهایشان هستند، قرآن را هم باور دارند. (انعام : ۹۲) وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ بله، قرآن را به زبان رسای عربی فرستادیم تا مردم مکه و ساکنان اطرافش را هشدار بدهی و بترسانی از روز جمع‌شدنِ همگان که جای هیچ شک‌وشبهه‌ای در آمدنش نیست. عده‌ای در بهشتِ سرسبزند و عده‌ای در جهنمِ سوزان. (الشوری : ۷) ام اﻟﻘﺮی ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺎدر آﺑﺎدی ﻫﺎ و اﻫﻤﯿﺖ ﻣﺮﮐﺰﯾﺖ و اﺻﺎﻟﺖ ﺷﻬﺮ ﻣﮑﻪ در ﻣﻘﺎﯾﺴـﻪ ﺑـﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎ و آﺑﺎ
یادگاه (فصل آگاهی)
درحال مطالعه درباره #دحوالارض بودم یکی از مقالات را بصورت #خلاصه_نویسی ارسال میکنم #جهت_اطلاع و مطال
دی ﻫﺎی دﯾﮕﺮ را ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ. از ﻣﺠﻤﻮع آﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ درﺑﺎرۀ ﺧﻠﻘﺖ آﺳﻤﺎن و زﻣﯿﻦ ﻧﺎزل ﺷﺪه، اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺑ ﻪ دﺳـﺖ آﻣـﺪ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از ﺧﻠﻘﺖ آﺳﻤﺎن و زﻣﯿﻦ، ﺗﻮده ای از ﮔﺎزﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده و ﻋﻈﯿﻢ وﺟﻮد داﺷﺖ، و زﻣﯿﻦ و آﺳﻤﺎن ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﺼﻞ و ﭼﺴﺒﯿﺪه ﺑﻮدﻧﺪ و در اﺛﺮ اﻧﻔﺠﺎرﻫﺎی ﭘـﯽ در ﭘـﯽ از ﻫـﻢ ﺷﮑﺎﻓﺘﻪ و ﮐﻬﮑﺸﺎن و ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ و ﮐﺮات دﯾﮕﺮ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪ ه ﮐﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﺮﯾ ﮥ ﻣﺸﻬﻮر ﻋﻠﻤﯽ، ﯾﻌﻨﯽ اﻧﻔﺠﺎر ﺑﺰرگ، ﻫﻤﺨﻮاﻧﯽ دارد . : ﮐﺎوﺷﯽ در ﺣﺪﯾﺚ دﺣﻮ اﻻرض ﺳﯿﺪ ﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ رﺑﯿﻊ ﻧﺘﺎج (دانشیار دانشگاه مازندران) زﻫﺮا ﻻزری (دانشجوی دکترا دانشگاه مازندران)