#کارکردهای_مراسمات_محرم
#رویکرد_جامعه_شناختی
یكي از مهم ترين كاركردهاي مراسم ايام محرم، كاركرد 👈ايجاد همبستگي است
«كاركرد تجانس وحدت و انسجام بخشيدن جامعه و به اعضاي يك گروه اجتماعي را معمولاً دين و نظام هاي قانوني برعهده داشته اند».
علاوه بر اين عقیده مذهبي مردم ،مراسم ديني مثل #عاشورا از مهم ترين عوامل #بازدارنده ناهنجاري هاست و به عنوان الگويي براي انجام اعمال صواب مي باشد.
در واقع عاشورا يك مدل است مدلي براي كساني كه در آن از
مقابله يك دسته كوچك اما با ايمان بزرگ در مقابل ظلم،
و پايمردي تا مرز شهادت.
از سويي ديگر ، در حالي كه صنعتي شدن و فرآيند مدرنيسم ، باعث #جدايي انسان ها مي شود به طوري كه آنها را مي توان《 انبوه خلق تنها》نام نهاد، مراسم مذهبي همچون عاشورا باعث 👈پيوند بين نسل ها شده و از دورافتادگي و جدايي انسان ها از همديگر جلوگيري مي كند.
پيوستگي و استمرار فرهنگي ،كاركرد ديگري است كه اين مراسم انجام مي دهد؛ چرا كه در مراسم ايام محرم افراد متعلق به نسل هاي مختلف در كنار يكديگر جمع گشته و با يكديگر در رابطه و تعامل قرار مي گيرند. به اين ترتيب از انقطاع و گسستگي تاريخي و فرهنگي جامعه جلوگيري مي شود
علاوه بر اين در مراسم سوگواري ايام محرم مسأله طبقه و فاصله #طبقاتي از بين مي رود
«طبقات مختلف اجتماعي از كارگر، كاسب، استاد، دانشجو، فقير و غني، شهري و روستايي، دولتمردان و شهروندان بدون هيچ گونه صف بندي جداگانه اي و با وضعيتي يكسان در آن حضور مي يابند و اشتراك مشتركي به هم مي رسانند».
به طور كلي مي توان گفت كه
«مهم ترين نقش محرم و عزاداري حسيني همين وحدت آفريني و ايجاد وفاق اجتماعي حول اصول و قواعدي كه جوهر و روح فرهنگ ايران اسلامي است» مي باشد. جامعه پذيري، كاهش بزهكاري و آسيب هاي اجتماعي، بازيابي هويت ديني، اميد به آينده و .... ازجمله ديگر كاركردهاي مراسم عاشورا است.
مراسم عاشورا، هم كاركردي انظباط بخش و هم كاركردي انسجام بخش و هم كاركردي حيات بخش و خوشبختي بخش را داراست؛
چرا كه اين مراسم با تحميل انظباط بر نَفْس افراد شركت كننده در آن و آموزش خويشتن داري و تحمل و صبر بر آنها، آنها را براي زندگي اجتماعي آماده مي كند. علاوه بر اين در اين مراسم افراد و گروه هاي مختلف گرد هم مي آيند و به اين ترتيب پيوندهاي مشتركشان را دوباره تصديق مي كنند و در نتيجه همبستگي اجتماعي خود را تحكم مي بخشند و سرانجام اين كه اين مراسم با ايجاد احساس اطمينان به حقانيت ضروري جهان اخلاقي شركت كنندگان در آن، براي آنها احساس خوشبختي فراهم مي كند.
《 تلخیص، مقاله ؛ بررسي جامعه شناختي كاركردهاي اجتماعي مراسم عزاداري محرم ¤ نويسنده: سينا - كلهر》
پ.ن : در نحوه ی اجرای صحیح مراسمات ، و آنچه باید گفت و آنچه باید بشود ، و همچنین در میزان اثرپذیری یا اثربخشی شرکت کنندگان مجتمعات مراسم محرم ، جای بحث و اختلاف نظر است که باید در مقوله آسیب شناسی مورد واکاوی قراربگیرد. اما نادیده گرفتن کارکردهای مراسم محرم ، با حب و بغض غیرمنصفانه و برمبنای "خوش آمد و خوش نیامدها و سلایق و علایق فکری فرهنگی شخصی" کاری غیر اصولی و غیرمنطقی خواهدبود. همچنان که سنجیدن تاثیر یک شعبه و شاخه ی علم نظری و دانش تئوری با دانش آموزان ودانشجویان و استادان مدرک دار اما بی بهره از درک کافی و شعور لازم انسانی ، کار بچگانه و مضحک خواهدبود.گرچه به گواه تاریخ، علم و دین ، درختان بی ثمر نبودند و هر علمی پیشرفت خودرا از منبع و مبدا دین گرفته است .
#مطالعات_شخصی
#فکرکنیم_به_آنچه_میخوانیم_و_می_دانیم_ومیگویند
#مکتب_آزاداندیشی_و_آزاده_منشی
💠امام صادق(علیه السلام) :
اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند،از عرش ندا می شود:۰برای تو صدهزار برابر مثل او است (صد هزار برابر برای تو است) این در حالی است که اگر برای خودش دعا می کرد،فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده می شد.پس دعای تضمین شده ای که صد هزار برابر آن داده می شود بهتر است از دعایی(دعای شخص دعا کننده برای خود) که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود.
📚من لا یحضره الفقیه ج۲ ص ۲۱۲
اعتبار وعده های مردم دنیا غلط
هان غلط، امشب غلط، فردا غلط
نسخه آشفته دیوان عمر ما مپرس
خط غلط، معنی غلط، انشا غلط، املا غلط!
(عبدالرحمن جامی)
#گپ_سپیده_دم
رَضِیَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ...✨ / بینه ۸
هم خدا از آنها راضی است، و هم آنها از خدا .
☜ دل ڪندن از تمــامِ دوستــداشتنـیهاےِ
غیــرِتـــو و رنـجِ طاعـت را به جــان خریــدن ...
مـیارزد ، مـیارزد ؛
به یڪ تبسـمِ همچـون شڪرِ تــو...♥️
___________________________
بزرگ زرتشتیان به گفتگوی با امام رضا علیه السلام دعوت شد .
امام علیه السلام از او پرسید : #دلیل تو بر #نبوّت #زرتشت چیست؟
بزرگ زرتشتیان : او چیزهایی برای ما آورده که پیش از او کسی نیاورده بود . ما او را ندیدهایم ؛ ولی از پدران ما به ما رسیده که او چیزهایی را برای ما حلال کرده که دیگران نکردهاند . از این جهت ، ما پیرو او شدیم .
امام علیه السلام : آیا از راه اخبار پیشینیان ، نبوّت او برای شما ثابت شده است ؟
بزرگ زرتشتیان : آری .
امام علیه السلام : این اخبار ، در مورد نبوّت پیامبران[ دیگر] و موسی و عیسی و محمّد هم هست . پس چرا به نبوّت اینها اعتراف نمیکنید ؟
بزرگ زرتشتیان ، دیگر نتوانست چیزی بگوید .
فصل سیزدهم کتاب مناظرات ،مناظرات امام رضا علیه السلام
کفن؛ رخت و حنایت؛خون و نقلت؛سنگ و گل؛نیزه
عجب عقدی ؛چه رقصی می کنند اسبان برای تو
#قاسم_ابن_الحسن
گاه محض بردن نامت خجالت می کشم
گاه دلگیر از خودم هستم از این آزارها
گاه دردم را به امید دوا می آورم
ناامیدم می کند هشدارها تکرارها
اشتیاقم خیره مانده گوشه ی شش گوشه ات
گم شده قلبم ولی در محضر انظارها
با چه رویی راهیان نور گردانم حسین
چشم ها را دست وپا را مجمعی از نار را
در خور بالابلند عشق در من هیچ نیست
ای که عشقت زنده کرده بارها مردارها
#صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله
#محمدحسن_ابراهیمے
بداهه😔😭
@yadgah
🔶 #طفل_شیرخواره نشان مظلومیت #اباعبدالله 🔶
السَّلَامُ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ، الطِّفْلِ الرَّضِيعِ [وَ الْمَرْمِيِّ الصَّرِيعِ، الْمُتَشَحِّطِ دَماً، الْمُصَعَّدِ دَمُهُ فِي السَّمَاءِ، الْمَذْبُوحِ بِالسَّهْمِ فِي حَجْرِ أَبِيهِ]، لَعَنَ اللَّهُ رَامِيَهُ حَرْمَلَةَ بْنَ كَاهِلٍ الْأَسَدِيَّ وَ ذَوِيهِ.
و قيل إنه لما قتل أصحاب الحسين ع و أقاربه و بقي فريدا ليس معه إلا ابنه علي زين العابدين ع و ابن آخر في الرضاع اسمه عبد الله فتقدم الحسين ع إلى باب الخيمة فقال ناولوني ذلك الطفل حتى أودعه فناولوه الصبي جعل يقبله و هو يقول يا بني ويل لهؤلاء القوم إذا كان خصمهم محمد ص قيل فإذا بسهم قد أقبل حتى وقع في لبة الصبي فقتله فنزل الحسين ع عن فرسه و حفر للصبي بجفن سيفه و رمله بدمه و دفنه ثم وثب قائما و هو يقول...
و نقل است كه وقتى أصحاب #امام_حسین و تمام نزديكانش به #شهادت رسيدند و جز پسرش علىّ زين العابدين #امام_سجاد عليه السّلام و فرزند شيرخواره به نام #عبدالله_الرضیع كس ديگرى نزد او باقى نمانده و تنها شد آن حضرت درب خيمه آمده و فرمود:
اين طفل را به من دهيد تا با او وداع كنم! پس او را غرق بوسه ساخته در حالى كه مىفرمود: اى پسركم واى بر حال اين قوم وقتى #رسول_خدا محمّد صلّى اللَّه عليه و آله با آنان مخاصمه كند!.
گويند: ناگهان تيرى بيامد و بر بالاى سينه آن طفل نشسته و او را كشت، پس امام عليه السّلام از اسب به زير آمده و با غلاف شمشير قبرى كند و او را به خون بياغشت و دفن كرد آنگاه برخاسته و اين اشعار را سرود:
همه كافر شدند و در گذشته از ثواب خداوند؛ ربّ جنّ و انس چشم پوشيده بودند.
در گذشته #علی و فرزندش #حسن كه از طرف مادر و پدر كريم بود را به قتل رساند.
همگى از ايشان به خشم آمده و گفتند: الحال بر حسين يورش برده خونش بريزيم.
واى بر آن اراذل مردم كه همه را براى أهل دو حرم #مكه و #مدینه گرد آوردند.
سپس همه رهسپار شده و سفارش نمودند كه ما نياز به رضاى ملحدين داريم.
در ريختن خون من براى #ابن_زیاد كه از نسل كافران است از خدا نترسيدند.
و #عمر_بن_سعد با لشكرى انبوه مرا آماج تيرهاى خود ساختند.
و اين بخاطر مسألهاى از قبل نبود جز مباهات من بنور دو ستاره قطبى:
يكى به علىّ خير و نيكو پس از نبىّ و پيامبرى كه پدر و مادرش از قريش بودند.
پدر و مادر من برگزيده خداوند بودند و من فرزند دو برگزيدهام.
نقرهاى كه از طلا خالص شده، و من نقرهاى هستم كه فرزند دو طلا مىباشم.
چه كسى پدر بزرگ يا پدرى همچو من دارد كه من فرزند آن دو پيشوايم.
#فاطمه زهراء مادرم است و پدرم در هم كوبنده كفر در كارزار #بدر و #حنین است.
ريسمان دين، علىّ مرتضى است، او لشكر را فرارى داده و بر دو قبله نماز خوانده.
و او در روز احد يورش و حملهاى برد كه با قبض دو لشكر حقد و كينه را التيام داد.
سپس در كارزار احزاب و فتح مكّه موجب مرگ لشكريان كافر بود.
اين امّت بد در راه خدا مرتكب چه كارى در حقّ عترت رسول شدند.
عترت نيكوى #پیامبر_خدا مصطفى و نسل علىّ دلاور در روز كارزار سپاه.
علىّ زمانى كه جوانى تازه بالغ بود بپرستش خدا پرداخت و قريش بت مىپرستيد.
از ابتدا به بتها كينه مىورزيد و لحظهاى با قريش آنها را سجده نكرد.
دلاورانشان را در كارزار بدر و تبوك و حنين با شمشير خود آشنا ساخت.
📚 الإحتجاج (طبرسي) ج۲ ص۳۰۱
🔹الهی بدم المظلوم بکربلا عجل لولیک المظلوم الفرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#روایت #سیدالشهدا #سیدالشهداء
#کربلا #عاشورا #محرم
#طفل_رضیع #علی_اصغر #طفل_شیرخواره
•°|بیا عصاره حیدر، بیا چکیده ی زهرا
°•|بیا که بوی رسولی ، بیا که نور خدایی
•°|شب غریبی مان می شودبه یاد تو روشن
°•|تویی که در همه شبها چراغ خانه مایی
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
#سلام امام زمانم(:♥️
#اللھمعجللولیڪالفرج 🤲
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ