May 11
May 11
⏯برداشتی از جامعه شناسی در قرآن
یکی از آیه هایی که در قضیه ی فتنه ۸۸ از زبان امام خامنه ای گفته شد، آیه 17 سوره ی رعد بود:
✅ أنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاء حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاء وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ
خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر درّه و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش [سیلابی] جاری شد، سپس سیلاب، کفی پُف کرده را به روی خود حمل کرد، و نیز از فلزاتی که برای به دست آوردن زینت و زیور یا کالا و متاع، آتش بر آن می افروزند، کفی پُف کرده مانند سیلاب بر می آید؛ این گونه خدا حق و باطل را [به امور محسوس] مَثَل می زند. اما آن کفِ [روی سیل و روی فلز گداخته در حالی که کناری رفته] به حالتی متلاشی شده از میان می رود، و اما آنچه [چون آب و فلز خالص] به مردم سود می رساند، در زمین می ماند. خدا مَثَل ها را این گونه بیان می کند [تا مردم در همه امور حق را از باطل بشناسند.]
💯این آیه را امام خامنه ای در سخنرانی شان آوردند و برای تحلیل فتنه ی 88 از این آیه استفاده کردند.
⏯در تفسیر نور، ذیل این آیه نگاه می کردم که آقای قرائتی ذیل این آیه، 6 نکته را گفتند که به نظرم به شکل عجیبی با فتنه ی اتفاق افتاده مطابقت داشت و به نظرم این آموزش جامعه شناسی توسط قرآن هست.
این 6 نکته که از آیه فهمیدند را خدمتتان می گویم:
1⃣باطل همچون کف رفتنی است
2⃣باطل در سایه ی حق جلوه می کند
3⃣باطل روی حق را می پوشاند
4⃣باطل جلوه دارد ولی ارزش ندارد؛ نه تشنه ای را سیراب می کند نه گیاهی از آن می روید
5⃣باطل، با آرام شدن شرایط محو می شود
6⃣باطل، بالانشین و پرسروصداست اما توخالی و بی محتوا
7⃣در کوره ی حوادث است که ناخالصی ها معلوم و حق و باطل ظاهر می شود.
8⃣سرچشمه ی باطل، ناخالصی هایی است که حق و حقیقت بدان آلوده شده است.
9⃣آن چه از سوی خدا نازل می شود، همچون باران خالص و حق است لیکن همین که با مادیات آمیخت، دچار ناخالصی و زمینه ی پیدایش کف و باطل می شود.
⏯و نکته ی دیگری که در تفسیر مبین دیدم:
کف ها به کنار می روند اما آبی که برای مردم مفید است در زمین می ماند. کف های بیهوده و میان تهی که
همیشه بالانشین هستند مثل باطل هاست و آب که ماده و وزن دارد و بی سروصدا و سودمند است باقی می ماند و به صورت چشمه و قنات در می آید ... باطل گرایان بالانشین و پرسروصدا ولی توخالی هستند اما حق متواضع و مایه دار است.
❗️به نظرم همین مدل نگاه هست که امام خامنه ای به مردم دارند و قدرت تحلیل ایشان به همین نگاه های قرآنی هست و این همان چیزی هست که امریکایی ها و اپوزیسیون جمهوری اسلامی، چهل سال است که نتوانستند بفهمند و هم چنان دارند غلط تحلیل می کنند.
صحبت های امام خامنه ای:
1⃣بدانيد جوانان عزيز! طلاب عزيز! فضلاى جوان! بدانيد كه اين آيهى مباركه: «فامّا الزّبد فيذهب جفاء و امّا ما ينفع النّاس فيمكث فى الارض»،(۱۴) امروز مصداق تام و تمامى در زمان شما دارد و اين را شما خواهيد ديد. به فضل الهى خواهيد ديد كه «و امّا ما ينفع النّاس فيمكث فى الارض»، اين بناى استوار كه هندسهى آن الهى است، بناى آن هم با دست يك مرد الهى است، بقاء آن هم با ارادهى اين ملت عظيم و با ايمان اين ملت عظيم است، استوار خواهد ماند و انشاءاللَّه اين درخت روزبهروز ريشهدارتر خواهد شد و خواهيد ديد كه اين مخالفان، اين كسانى كه با اين بنا، با اين حق و حقيقت مخالفت ميكنند، «فيذهب جفاء»؛ اينها در مقابل چشم شما انشاءاللَّه نابود خواهند بود.
22 آذر 1388
2⃣حالا بعضى واكنشى كه به اين حركت عظيم مردم دادند، حقاً و انصافاً واكنش اخلاقى اى نبود؛ نجيبانه و جوانمردانه نبود، لكن اينها «فأمّا الزّبد فيذهب جفاء و امّا ما ينفع النّاس فيمكث فى الأرض»(۱) است. اين حركت اصيل مردم، اين جريان عظيم انقلاب، اينهاست كه براى اين كشور و براى اين ملت و براى اين تاريخ ماندنى است. بايد همه شاكر باشيم.
16 شهریور 1388
@talabeyeenghelabi
⏯ضرورت مسئولیت پذیری
✅یکی از راه هایی که انسان خود را مبرا از مسئولیت کند این است که گناه خود را به گردن دیگری بیندازد. یکی از مصادیق این مسئله، این است که پیرو و تابع، گناه خود را به گردن مسئولین خود بیندازد.
هر کدام از مردم و مسئولین مسئولیت های خود را دارند و باید از زاویه ی دید خودشان به مسئله نگاه کنند نه این که برعکس نگاه کرده و خود را مبرا بدانند بلکه برای ساخته شدن جامعه، باید هر کس خود را مسئول بداند و از این زاویه نگاه کند.
❗️زاویه ی نگاه مسئول باید این باشد: «الناس علی دین ملوکهم» (منبع درستی برای این حدیث پیدا نکردم اما در بعضی کتب حدیثی به نام حدیث و ضرب المثل مشهور ذکر شده است) و « و لا يكونن المحسن و المسىء عندك بمنزلة سواء فانّ فى ذلك تزهيداً لا هل الاحسان فى الاحسان و تدريبا لااهل الاساءة على الاساءة»(مبادا نيكوكار و بدكردار در نظرت برابر باشند، زيراموجب كم شدن رغبت نيكوكار به نيكى است و بدكردار را به بدى وادار مىكند.)(نامه ی امیرالمومنین به مالک اشتر) و آیات و روایاتی از این قبیل تا این که در اشتباهاتی که در جامعه هست، خود را مقصر دانسته و سعی در برطرف کردن آن داشته باشد.
❗️زاویه ی نگاه مردم باید این باشد: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (خداوند حال هیچ قومی را تغییر نمی دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند) یا «کما تکونوا یولی علیکم» (هر طور که باشید بر شما حکومت می شود) (نهج الفصاحة صفحه 616) یا «اذا اراد الله بقوم سوء جعل امرهم الی مترفیهم» (هر گاه خدا برای قومی اراده کند که به سوء گرفتار کند، امر حکومت آن ها را در تجمل پرستان و مترفین (کسانی که با نعمت های خدا به خوشگذرانی مشغول اند و بدین جهت سرکشی می کنند) قرار می دهد) (نهج الفصاحة ص183) و روایات دیگری از این دست که با یک جست و جوی کوچک می توان یافت.
اگر نگاه این شد، آن وقت انسان اشتباه را متوجه خودش می داند و در درجه ی اول، خودش را مقصر می داند نه دیگری را. (البته باید توجه داشت که این نباید مانع امر به معروف و نهی از منکر شود و هر واجبی در جای خودش باید انجام شود)
💯یکی از اشکالاتی که شاید به خیلی از ماها وارد باشد این است که همیشه برای مشکلات جامعه، دنبال مقصری غیر از خودمان می گردیم و برای توجیه این حرف هایمان هم فقط بخشی از تعلیمات دین را ذکر می کنیم مثل «الناس علی دین ملوکهم»، اما بخش هایی که به ضرر ماست را یا نمی بینیم یا دلمان نمی خواهد که ببینیم.
🔴اما در قیامت دیگر نمی توان این حرف ها را به خدا گفت و هر کس باید پاسخگوی عمل خودش باشد؛ هرچند در همان جا هم افراد سعی بر این دارند که گناه خود را به گردن دیگری بیندازند، اما با جواب محکم خدا روبه رو می شوند؛ از جمله آیه ی 38 و 39 سوره ی اعراف را با هم بخوانیم:
... كلُّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتهََا حَتىَّ إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَئهُمْ لِأُولَئهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فََاتهِِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِكلٍُّ ضِعْفٌ وَ لَكِن لَّا تَعْلَمُونَ(38)
وَ قَالَتْ أُولَئهُمْ لِأُخْرَئهُمْ فَمَا كاَنَ لَكمُْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ(39)
... هر زمان كه گروهى وارد جهنم مىشوند، گروه ديگر را لعن مىكنند؛ تا همگى با ذلّت در جهنم قرار گيرند. (در اين هنگام) گروه پيروان و تابعان درباره پيشوايان خود مىگويند: «خداوندا! اينها بودند كه ما را گمراه ساختند؛ پس كيفر آنها را از آتش دو برابر كن! (كيفرى براى گمراهيشان، و كيفرى بخاطر گمراه ساختن ما.)» مىفرمايد: «براى هر كدام (از شما) عذاب مضاعف است؛ ولى نمىدانيد! (چرا كه پيروان اگر گرد پيشوايان گمراه را نگرفته بودند، قدرتى بر اغواى مردم نداشتند.)» (38)
و پيشوايان آنها به پيروان خود مىگويند: «شما امتيازى بر ما نداشتيد؛ پس بچشيد عذاب (الهى) را در برابر آنچه انجام مىداديد! (39)
دو نکته:
1️⃣تفسیر المیزان: اما (مضاعف بودن عذاب) براى اولى (پیشوایان)، به جهت اين كه هم خودشان گمراه بودند و هم ديگران را در گمراهى اعانت (یاری) كردند، و اما براى شما (پیروان)، از اين جهت كه هم خودتان گمراه بوديد و هم در اين گمراهى به گمراه كردن آنان كمك كرديد و حرفهايشان را پذيرفته و دعوتشان را اجابت كرديد، و با پيوستن به آنان باعث سياهى لشكرشان شديد.
2️⃣تفسیر نور: در قیامت، همه می کوشند تا گناه خود را به گردن دیگری اندازند یا برای خود شریک جرم پیدا کنند.
@yaftehayeman
🔴گذری بر افول حکومت مسلمانان در اندلس (1)
برّاق بن عمار(سردار مسلمان عرب و خیانتکار) خطاب به ایلدفونس و دوک ونیز:
شیر را جز با مکر و حیله نمی توان شکار کرد.
مسلمانان مردمانی بزرگوارند و به همه کس حسن ظن دارند و از این دو ویژگی استفاده کنید و فریبشان دهید. پس در سه چیز با مسمانان پیمان ببندید:
-آزادی در تبلیغ دین (برای سست کردن مسلمانان نسبت به اسلام)
-آزادی در آموزش به مسلمانان (جوانان مسلمان برای شما و در نتیجه برای مسیحیان و اروپاییان برتری فکری و نژادی معتقد می شوند)
-آزادی در تجارت با آن ها (وسیله ای برای معاشرت نزدیک با آن ها و کاهش علاقه مسلمانان به پوشاک و دیگر ویژگی های ملی و مذهبی شان و هم چنین ترویج مسکرات در بین مسلمانان که باعث می شود کم کم به سایر کارهای زشت نیز عادت کنند و مردمی لاابالی و بی قید خواهند شد و فساد شایع می شود و نیروی نظامی و سیاسی آن ها مختل می شود و سررشته امور از کف آن هابیرون خواهد رفت و آن گاه می توانید آن ها را مانند گوسفند به هر سو که می خواهید برانید یا مانند خرگوش آن ها را شکار کنید. ناز و نعمت بسیار، تن پروری و خوشگذرانی، اسراف در خوردن غذاهای گوناگون و لباس های رنگارنگ و گران قیمت و فرورفتن در گرداب شهوت ها، گناهان و هتک حرمت ها خواهد توانست مسلمانان را از راه و روش پدران و نیاکانشان بازدارد و روح آزادگی و جنگاوری را از آنان بگیرد و همین به تنهایی برای سقوط و انحطاط مسلمانان کافی است.)
فردای آن روز، متن قراردادی با حضور پاپ و دوک ویز و بارون های اروپایی و برّاق بن عمار نوشته شد و نزد فرمانروایان مسلمان که آماده ی نبرد با مسیحیان بودند، فرستاده شد.
مالک بن عباد (فرمانروای مسلمانان در کوردوبا)، فرماندهان شهرهای سویل و تولدو و والانس و مالاگا و گرانادا و جزیره ی خضراء را دعوت کرد. همه با مصالحه ی مسیحیان موافقت کردن به جز قیس بن مصعب.
فرماندهان به خاطر این مصالحه، یک ماه تمام نزد مالک ماندند و به خوشگذرانی گذراندند.
از آن پس، فساد روزافزون شد. کشیشان و مبلغان مسیحی در شهرهای مسلمانان پراکنده شدند، مدرسه های گوناگون برپا کردند.
از نخستین اقدام های آنان، این بود که در کنار رودخانه ی کوردوبا، باغ و گردشگاهی در میان مزارع تهیه کردند و آن را برای حکمرانان و صاحب منصبان و بزرگان مسلمانان قرار دادند و در آن جا، دختران مسیحی نیز بودند که از دیدن آن ها لذت ببرند.
مدارس مسیحی رایگان شده بودند تا مسلمانان در آن جا آموزش ببینند و با ضعیف شدن مدارس مسلمانان، مدارس مسیحی پررونق می شد.
جندل بن حمود، فرمانروای سویل نقش مهمی در این تغییرات که به نفع مسیحیان بود ایفا کرد پاپ به وی وعده داده بود که او را فرمانروای کامل اندلس خواهند کرد.
کم کم اندلس جولانگاه معلمان و مبلغان مسیحی و تجار مسیحی شده بود و تجار مسیحی تجارت پررونقی داشتند مخصوصا مسکرات بسیار در اندلس رایج شده بود و نفوذ اقتصادی که مقدمه ی نفوذ سیاسی است استقرار یافته بود.
شراب اروپا به اندلس سرازیر می شد و یکی از کشیشان مسیحی انگور کلیه ی تاکستان های کوردوبا را پیش خرید کرد و شراب انداخت و سوگند خورد که آن را جز به دانش آموزان و دانشجویان مسلمان نفروشد.
در نتیجه، می خوارگی مخصوصا بین تحصیل کرده ها امری رایج شده بود و هر کس سرباز می زد، او را کهنه پرست مذهبی خشک و متعصب می دانستند. مردم از مساجد دور شده بودند و مساجد متروک و کثیف شده بود و گاه پیرهایی در ان جا برای نماز جمع می شدند. در عشرتکده ها و مراکز عیش و نوش، دختران مسیحی به دلربایی مسلمانان مشغول بودند و جوانان مسلمان تا دیری از شب، در آن مهمانی ها که محل زنان و دختران بدکاره بود، بی پرده به خوشگذرانی و باده نوشی و رقص و پایکوبی می پرداختند.
خوشگذرانی و تجمل گرایی به اندازه ای رایج شد که درآمد عادی مردم برای گذراندن زندگی آن ها کفایت نمی کرد. بعلاوه همچشمی و رقابت در بهرهگیری از تجملات و زینتهای زندگی به اندازهای بالا گرفت که همه میخواستند از نظر خانه مجلل و تزیینات آن و پوشیدن لباسهای گرانقیمت و استفاده از زینت آلات برای خانه و خانواده خود از دیگران پیشی بگیرند.
از آنجا که تأمین این خواستهها با درآمدهای مشروع ممکن نبود کارگزاران حاکمان امیران و فرمانروایان مسلمان برای تأمین خواستههای خود به اخاذی رشوه و اختلاس از بیت المال مسلمانان پرداختند و فساد اداری رواج گرفت. طبقات تولیدکننده ثروت یعنی کشاورزان و کارگران مجبور بودند برای پاسخگویی به حرص و طمع طبقات ممتاز همه دسترنج خود را تقدیم کنند. درنتیجه روز به روز طبقات تولیدکننده فقیرتر و ناراضی تر و طبقات بالا در گرداب تنپروری، گناه و پردهدری بیشتر غوطهور میشدند و کشیشان نیز دراین میان با همه وسایل ممکن خوشگذرانی و فساد اخلاقی و اداری را گسترش میدادند و ترویج می کردند.
@yaftehayeman
فساد اخلاقی چنان بالا گرفت که معتصم بن صمادح (حاکم آلمریا) عاشق دختری مسیحی شد و او را به زور از دست پدرش ربود.
پدر دختر به جندل بن حمود شکایت برد. جندل هم لشگری فرستاد برای سرکوب معتصم و جنگ شد. کشیشان و اروپاییان به کمک جندل رفتند و ابن صمارح را شکست دادند و سپاه رم، آلمریا را اشغال کرد.
در این هنگام، تعداد مبلغان و کشیشان مسیحی در آندلس به هزار نفر و شمار معلمان مدارس (که پاپ مخارج آن را می پرداخت) به 485 نفر رسیده بود. افزون بر این، پاپ هر سال از خزانه، هزار فلورین برای ترویج می خوارگی در اندلس می پرداخت.
ابن ذی النون که با مسیحیان ارتباط داشت، قلعه های والانس را به مسیحیان تقدیم کرد. آن ها شهر را غارت کردند و به دختران و زنان پیش چشم پدران و مادران و شوهرانشان، تجاوز کردند. بسیاری از مردان، زنان و دارایی های خود را گذاشته و فرار کردند. مسیحیان، 13هزار نفر از مسلمانان را به خاک و خون کشیدند. 30 هزار نفر را به جرم این که مسیحیت را نپذیرفتند کشتند و مسجد و مدرسه ی والانس را به آتش کشیدند. بلافاصله، به دستور ایلفونس، ابن ذی النون را آتش زدند.
برّاق خیانتکار که نزد مالک در کوردوبا بود، از مالک خواست که او را به فرماندهی سپاهیان جلودار منصوب کند. وی پس از فرمانده شدن به جای جنگ با مسیحیان، نامه از ایلدفونس گرفت و به جندل رساند و بر وعده ای که داده بود، تاکید کرد و به او گفت که باید به کوردوبا حمله ور شوی. ایلفونس همچنین نامه ای به نظامیان مسیحی در آلمیرا نوشت که باید به سویل حمله کنید. پس جندل به کوردوبا حمله می کند و مسیحیان به سویل.
سویل به تصرف مسیحیان درآمد. مسیحیان، جندل را که به مالک در کوردوبا حمله کرده بود کشتند. سپاهیان جندل به امید سویل به سویل بازگشتند ولی سویل در دست مسیحیان بود و همه کشته یا اسیر شدند. مالک بن عباد هم به دلیل از دست دادن یارانش، از کوردوبا به ساراگسا فرار کرد و تا آخر عمر در همان جا گذراند.
ایلدفونس بعد از تصرف کوردوبا، پنجاه دختر از دختران بزرگان مسلمانان را اسیر کرد و در میان سران خود تقسیم کرد. مسجد اموی را با منجنیق با خاک یکسان کرد و محل آن را برای فساد قرار داد. کتابخانه ی کوردوبا با بیش از 80 هزار جلد کتاب آتش زد. 40 هزار نفر از مردم قرطبه را به قتل رساند. برّاق بن عمار را هم به قتل رسید.
منبع: الجواهر (تفسیر قرآن) اثر محمد طنطاوی الجواهری (ج 21 ص 180) که او از کتاب «غادة الاندلس» (دوشیزه ی اندلس) نقل کرده است.
@yaftehayeman
May 11
🔸دکتر شریعتی در پایان کتاب «نگاهی به تاریخ فردا»:
🔹شوارتز، بزرگترین ریاضی دان فرانسه می گوید: «فیزیک در قرن نوزدهم معتقد بود که همه ی مسائل حیات را حتی شعر را می تواند توجیه کند و امروز فیزیک معتقد است که حتی ماده را هرگز نخواهد توانست شناخت».
🔺چرا علم در قرن بیستم، به اصطلاح گوریچ، متواضع شده و غرور قرن شانزدهم، هفدهم و هجدهم و نوزدهم را شکسته؟
🔷زیرا که دوره ی جدید در دنیا شروع می شود. تحصیل کرده های دوره ی آینده برخلاف تحصیل کرده های امروز، مکتبشان، مکتب مذهبی خواهد بود؛ اما مذهبی نه مادون علم بلکه مذهبی فوق علم.
@yaftehayeman
@talabeyeenghelabi
خطبه 4 (پس از فتح بصره و کشته شدن طلحه و زبیر)
♻️در حاشیه جاده های گمراهی ایستادم تا شما را به راه حق درآورم. شما در این جاده های گمراهی به یکدیگر می رسیدید و راهنمایی نداشتید و زمین را برای رسیدن به زلال هدایت حفر می کردید ولی آبی نمی یافتید.
♻️امروز (کلمات و رویدادهای) گنگ را برایتان گویا می سازم.
♻️کسی که مرا پیروی نکند اندیشه ی درستی ندارد.
♻️از زمانی که حق را به من نشان داده اند، در آن شک نکردم.
♻️(من برای خودم ترسی در دل ندارم چنان که) موسی علیه السلام (در میدان نمایش سحر جادوگران) بر خودش نترسید، بلکه بیم آن داشت که جاهلان و حکومت های گمراه، پیروز شوند. امروز ما به دوراهی حق و باطل رسیده ایم. آن که به وجود آب اطمینان دارد، تشنه نمی شود.
#نهج_البلاغه
@talabeyeenghelabi
@yaftehayeman
خطبه 16 (در سال 35 هجری و هنگامی که در مدینه با امیرالمومنین بیعت کردند)
♻️بدانید که اشتباهات مانند اسبان چموش هستند که افسار گسیخته سوار خود را هرجا بخواهند ببرند تا آن که به آتش دوزخ افکنند.
♻️و بدانید که تقوا مرکبی راهوار است که سوارش مهار آن را به دست گرفته و سرانجام او را وارد بهشت می کند.
♻️اگر باطل فراوان باشد که از گذشته چنین بوده است
و اگر حق اندک هم باشد، امید به آن می رود (که فزونی و رواج یابد)
و کمتر اتفاق می افتد که چیزی که از آن روی برگردانده شده، دوباره بازگردد.
✅پ ن: بیانات امام خامنه ای در اولین دیدار با هیئت دولت نهم:
«آنچه که من به این مناسبت میخواهم عرض بکنم، این است که من و شما - همه مان، یکایکمان - توجه داشته باشیم که این فرصت را نباید از دست بدهیم ... من میخواهم تکیه کنم که حتّی یک روز را هم نگذارید هدر برود.
از تمام روزهای این سه سالی که علیالعجاله از عمر این دولت باقی است، حداکثر استفاده را بکنید؛ این فرصت، بسیار فرصت مهمی است.
❗️اگر خدای نکرده طوری بشود که نتوانیم آنچه را که مردم دربارهی مجموعهمان تصور میکنند، آن را تحقق ببخشیم، خسارت بزرگ خواهد بود و به این جریان و جهتگیری حتماً ضربه وارد خواهد آمد.
آن وقت امیرالمؤمنین فرمود: «و لقلّ ما شیء ادبر ثمّ اقبل»؛ موجی که برگشت و رفت، دیگر خیلی آسان این طرف نمیاید و برنمیگردد.
خون دلها باید خورد و زحمتها باید کشید تا اینکه باز برای اقبال و توجهی که امروز وجود دارد، زمینه فراهم شود.
این را نباید از دست داد.»
6 شهریور 1385
#نهج_البلاغه
@talabeyeenghelabi
@yaftehayeman
خطبه 17
✅خداوند دو کس را بیش از همه دشمن می دارد:
1️⃣کسی که خداوند او را به حال خویش واگذاشته
و او از راه راست منحرف شده
و دلش شیفته ی سخنانی است که بدعت آور است
و به گمراهی فرامی خواند
چنین انسانی فتنه ای برای فتنه جویان است
او راه روشن پیشینیان را نیافته
و آنان را که در زمان حیات یا پس از مرگش از وی دنباله روی می کنند، گمراه می سازد
او هم بار گناهان دیگران را بر دوش می کشد و هم در گرو خطاهای خویش است.
2️⃣و دیگری کسی است ک انبوهی از نادانی را در خود فراهم ساخته
و در میان مردم نادان برای فریب دادنشان به هر سوی می شتابد
در تاریکی های فتنه می تازد و آن چه در صلح نامه آمده را نمی بیند
انسان نماها او را دانشمند می خوانند
در حالی که چنین نیست
از آغاز به انباشتن چیزهایی پرداخته که اندکش بهتر از بسیار است تا آن گاه که از آب متعفن سیراب شد و (معلومات) بیهوده را روی هم انباشت.
#نهج_البلاغه
@talabeyeenghelabi
@yaftehayeman
خطبه 5 (پس از آن که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رحلت نمودند و عباس و ابوسفیان (بعد از ماجرای سقیفه) پیشنهاد کردند که با آن حضرت بیعت کنند)
✅کسی به هدف خود می رسد و کامیاب می شود که با داشتن بال و پر (=یار و یاور) قیام کند یا اگر قدرتی ندارد، راه سلامت پیش گیرد و دیگران را آسوده گذارد.
❗️این گونه خلافت، آبی متعفن و لقمه ای گلوگیر است.
آن کس که میوه را به وقت خود نچیند مانند کشاورزی است که در زمین دیگری بذر بپاشد.
♻️اگر (از حقوق از دست رفته و مقام و منزلت خویش) بگویم، می گویند: علی بر حکومت حرص ورزیده
و اگر خاموش باشم، می گویند: علی از مرگ ترسیده.
هرگز! پس از آن همه جهاد و پیکار در میدان های جنگ (چگونه از مرگ بترسم؟)!
به خدا سوگند انس و علاقه ی پسر ابی طالب به مرگ از انس طفل شیرخوار به سینه ی مادر بیشتر است.
❗️خاموشی من به جهت حقایق پنهانی است که می دانم
که اگر آن ها را بازگویم، شما همانند ریسمان بسته در دلو در اعماق چاه، می لرزید و به اضطراب می افتید.
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
خطبه 12
♻️وقتی امام در جنگ جمل پیروز شد، یکی از یارانش به ایشان گفت: «دوست داشتم برادرم فلانی، اینجا بود تا ببیند چگونه خداوند تو را بر دشمنانت پیروز کرد.»
✅امام علیه السلام پرسیدند: «آیا میل و خواست برادرت به یاری ما هست؟»
🔵گفت: آری.
✅امام فرمودند: «پس او با ما بوده است. مردمی در این لشگر در کنار ما بوده اند که هم اکنون در صلب مردان و رحم زنان هستند. آنان به زودی متولد می شوند و دین و ایمان، به وسیله ی آن ها نیرومند گردد.»
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
خطبه 14 (در نکوهش مردم بصره؛ پیش از شروع جنگ جمل)
❗️سرزمین شما به آب نزدیک است و از آسمان دور است.
عقلتان سبک و افکارتان بی پایه و سفیهانه است؛
از این رو
هدفی برای تیرانداز
و لقمه ای برای خورنده
و شکاری برای صیاد هستید.
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
خطبه 15 (درباره ی بازگرداندن زمین هایی که عثمان از بیت المال به دیگران بخشیده بود)
❗️به خدا سوگند اگر آن املاک را بیایم که مهریه زنان شده
یا با آن کنیز خریده اند
آن را به بیت المال بازمی گردانم.
✅زیرا با عدالت گشایش حاصل می شود
و کسی که عدالت بر او دشوار آید، ستم برایش دشوارتر خواهد بود.
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
خطبه 16 (در سال 35 هجری و هنگامی که در مدینه با امیرالمومنین بیعت کردند)
✅تقوا نمی گذارد که کسی که حوادث عبرت آموز، عقوبت هایی را که در پیش خودش دارد، برایش روشن سازد، در شبهه ها فروافتد.
♻️بدانید که آزمایش شما به همان شکل که هنگام بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم صورت گرفت، امروز نیز تکرار شده است.
❗️سوگند به خدایی که پیامبر را برانگیخت
شما در هم آمیخته شده و غربال می شوید
مانند حبوباتی که در دیگ جوشان است، بالا و پایین می شوید
تا آن جا که پایین دست هایتان بالا آیند
و بالادست هایتان به زیر کشیده شوند
عقب افتاده ها که کوتاهی کرده بود، جلو افتند
و کسانی که از پیش جلو افتاده بودند، عقب بمانند.
⭕️ پ ن: مطمئن باشیم در هر شغلی که هستیم اگر ذره ای *عدم خلوص* در ما باشد، امروز سقوط نکنیم فردا سقوط میکنیم. فردا نباشد پس فردا سقوط می کنیم، چون انقلاب هر زمان یک موج می زند و یک مشت زباله را بیرون می ریزد. (فرازی از سخنان شهید دیالمه)
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
خطبه 23
✅برای خدا کار کنید نه برای نشان دادن به دیگران و یا گفتن برای این و آن؛ زیرا کسی که برای غیرخدا کار می کند، خداوند (برای دریافت مزد) او را به همان شخص حواله می دهد.(فانه من یعمل لغیرالله یکله الله لمن عمل له)
♻️ای مردم! انسان هر اندازه ثروتمند باشد از خویشان خود بی نیاز نیست که با دست و زبانشان از وی دفاع کنند؛ زیرا خویشان و کسان آدمی، بزرگترین حامیان او هستند و هیچ کس کانند آنان پریشانی او را برطرف نمی سازد.
♻️عشیره ی هرکس به هنگام مصیبت ها و حوادث ناگوار، مهربان ترین مردم به او هستند.
✅نام نیکی که خداوند از آدمی در میان مردم باقی گذارد، بهتر از مالی است که دیگران از او به ارث برند.
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
خطبه 25 (این خطبه را در سال 40 ایراد کردند هنگامی که گزارش های پی در پی از تهاجم سپاه معاویه به شهرها می رسید و فرمانداران امام در یمن یعنی عبیدالله بن عباس و سعید بن نمران، پس از شکست از بُسر بن ارطاة نزد آن حضرت آمده بودند. امیرالمومنین در حالی که از کندی و رکود یارانش در جهاد و مخالفتشان با رای او رنجیده بود، بر فراز منبر رفتند و فرمودند:)
❗️برای من جز شهر کوفه باقی نمانده که آن را بگشایم یا ببندم.
ای کوفه! اگر فقط تو برای من باشی، آن هم با این طوفان های فتنه که در تو می وزد، رویت زشت باد.
🔴باخبر شدم که بُسر بر یمن تسلط یافته.
به خدا قسم می بینم که این جماعت به زودی بر شما چیزه می شوند
زیرا آنان بر باطل خود وحدت کلمه دارند
و شما در حق خود دچار تفرقه اید.
شما امام خود را در حق نافرمانی می کنید
و آنان از پیشوایشان در باطل اطاعت می کنند.
آنان نسبت به رهبر خود امانتدارند
و شما خیانت می ورزید.
آنان در شهرهایشان امور را به سامان می دهند
و شما فساد و تباهی به بار می آورید.
اگر من کاسه ای چوبی را به دست یکی از شما سپارم، می ترسم که بندِ بی ارزش آن را کسی بدزدد.
🔴خدایا! من اینان را خسته کرده ام
واینان نیز مرا.
آنان از من به ستوه آمده اند
ومن نیز از آنان به تنگ آمده ام.
پس بهتر از اینان را به من عطا کن
و بدتر از من را بر ایشان بگمار
خدایا! دل هایشان را آب کن و بگذار چنان که نمک در آب حل می شود
به خدا سوگند دوست داشتم به جای شما، هزار سوار از قبیله ی بنی فراس بن غنم (قبیله ای که به شجاعت و دلاوری شهره بودند) داشتم.
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
بخشی از خطبه اول نهج البلاغه درباره خلقت انسان و توضیحات مرحوم دشتی در پاورقی در این باره
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
شهادت به یگانگی خدا
نشانه ی استواری ایمان
بازکننده ی درهای احسان
مایه ی خشنودی خدای رحمان
و دورکننده ی شیطان است.
خطبه ۲
#نهج_البلاغه
@yaftehayeman
مواد درسی که قبل از انقلاب توسط آیت الله مصباح و دیگران در موسسه راه حق تدریس می شده
#آموزش_فلسفه
@yaftehayeman
بخشی از کتاب مطالب آیت الله شرف الدین در سال ۱۳۳۲ در مقدمه ی بر کتاب.
واقعا اگه این حرفا الان بود، عکس العملمون چی بود؟
#صلح_امام_حسن_علیه_السلام
@yaftehayeman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: این گونه رفتارها و هتک حرمت روش آمریکایی ها است
🔸رهبر انقلاب در دیدار حضوری اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا درمورد اقدام اخیر برخی ها در مواجهه با دولت و شخص رئیس جمهور:
🔹اگرچه در میان این برادران افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به طور صریح اعلام میکنم. انتقاد غیر از هتک حرمت است. هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، به خصوص در میان مسئولان بالای کشور.
🔹ممکن است انتقادِ درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد. اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است.
🔹این گونه رفتارها و هتک حرمت روش آمریکایی ها است.
🔹باید حرمت مسئولان سه قوه حفظ شود.
🆔 @YjcNewsChannel
یافته ها
🎥 رهبر انقلاب: این گونه رفتارها و هتک حرمت روش آمریکایی ها است 🔸رهبر انقلاب در دیدار حضوری اعضای ست
چند نکته در این باب به ذهن بنده می رسه:
1- سال آخر ریاست جمهوری که می رسه، هم مخالفان سابق رئیس جمهور و هم موافقان سابق رئیس جمهور، آتش توپخانه ی حملاتشون رو به سمت رئیس جمهور می گیرن (هم خاتمی این طور بود هم احمدی نژاد و هم روحانی)
در چنین شرایطی، چه می شود کرد؟
الف) یا باید رهبری هم مثل دیگران به این رئیس جمهور حمله کنه که نتیجه ی طبیعی ش، رها کردن کشور توسط رئیس جمهور هست و این یعنی آسیب رسیدن بیشتر به مردم.
خب ممکنه بگید رهبر اون رو برکنار کنه.
رهبر هیچ وقت این کار رو نمی کنه؛ چون واضحه که انگ دیکتاتوری بهش می خوره و هدف رشد مردم محقق نمی شه و تصویر ایران رو در دنیا مخدوش می کنه و ... (و موارد دیگه که به دلیل وضوح مطلب، توضیح بیشتر نمی دم)
ب) خب ممکنه بگید که مجلس برکنارش کنه.
برکنار کردن رئیس جمهور، اون هم در این شرایط تحریمی و غیرعادی، به بدتر شدن شرایط کمک می کنه. یادمون نره که فضای بازار، بیشتر تحت تاثیر عوامل روانی هست و اگر این شرایط نامناسب روانی مدت طولانی مثلا چند ماه طول بکشه (تا استیضاح رئیس جمهور وصول بشه مقداری طول می کشه و تا رئیس جمهور بیاد مجلس جواب بده، یک ماه مهلت داره و بعدش 50 روز معاون اول کشور رو دست می گیره و تا رئیس جمهور مستقر بشه حداقل سه ماه طول می کشه) و در طول این چند ماه، تصور کنید که فضا به شدت متشنج هست و غیرقابل تصور هست که چه بلایی سر بازار و کشور میاد(تصویری که از ایران به بیرون نشون داده می شه و ایران رو یک کشور ضعیف نشون می ده که هم تحریم کردن برای امریکا و اروپا خیلی راحت می شه و هم احتمالا حمایت روسیه و چین می ره و هم این که تصور کنید چه بلایی سر جبهه مقاومت میاد و البته مشکلات امنیتی که پیش میاد با توجه به جنگ هیبریدی ترکیبی که نقطه ی اصلی تمرکزشون روی دولت بی سر هست هم که مطلبی جدا می طلبه؛ حوادث آبان رو یادتون نره)
بعدش از کجا معلوم که دو سوم مجلس (که خیلی زیاده و بعیده که رای بدن) به استیضاح رای بدن و اگر رای ندهند، دوباره همین رئیس جمهور سر کار هست و فقط قیمت ها به شدت فضایی تر شده و دیگه هیچ امیدی به بهتر شدن نیست و رئیس جمهور هم نه تنها انگیزه برای کار کردن نداره، بلکه فضای کشور به شدت متشنج بین دولت و مجلس می شه
و بر فرض که استیضاح رای بیاره یا نیاره، رئیس جمهور بعدی چقدر طول می کشه تا فضای اقتصادی کشور رو به حالت تعادل برگردونه و بتونه قدرت خریدها رو تازه به همین اندازه ای که الان هست برسونه
2- بعضی ها از توییتری ها رو دیدم که با جمله ی «ترسوها حق ندارند حرف از عقلانیت بزنند»، به رهبری تیکه می ندازند.
متاسفانه فضای حوصله نداشتن برای متن خوندن، این مشکلات رو ایجاد می کنه.
این کسی که این حرف رو زده یا متن صحبت های رهبری رو نخونده (یا حال و حوصله نداشته یا وقت نداشته) که این حرف رو زده یا از روی عناد این حرف رو زده.
نکته این که این صحبت های رهبری اصلا ناظر به رئیس جمهور نبود و بحث چیز دیگه ای بود و در واقع ادامه ی صحبت های قبلی رهبری در مورد عقلانیت در جنگ بود که این جا هم، همون بحث ها مطرح شد و اگه کسی متن صحبت ها رو خونده باشه، هیچ وقت این دو مطلب بی ربط رو کنار هم نمی ذاره.
3- رهبری هیچ وقت قائل به انسداد انتقاد از رئیس جمهور نبوده و نیست و در همین صحبت هم به این اشاره کردند که انتقاد بکنید ولی هتک حرمت نکنید که این مصداق همین آیه ست «لایجرمنکم شنئان قوم علی ان لاتعدلوا»
4- توهین به رئیس جمهور هم مانع انتقاد درست هست و هم امکان مظلوم نمایی رو فراهم می کنه.
#انتقاد
@talabeyeenghelabi
مقدمه ی سید شرف الدین بر کتاب در مورد نرمش قهرمانانه
#صلح_امام_حسن_علیه_السلام
@yaftehayeman
تفاوت انفاق و خرج کردن و این که انفاق، کار مردمان باهوش است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
@yaftehayeman