eitaa logo
یافته ها
21 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
636 ویدیو
18 فایل
ارتباط با ادمین @khamush https://virasty.com/s_amiri کانال طلبه انقلابی @talabeyeenghelabi
مشاهده در ایتا
دانلود
مقدمه ی سید شرف الدین بر کتاب در مورد نرمش قهرمانانه @yaftehayeman
تفاوت انفاق و خرج کردن و این که انفاق، کار مردمان باهوش است. @yaftehayeman
معنای صحیح کظم غیظ (عمل بر اساس عقل نه احساسات) و محل صحیح استفاده از غیظ @yaftehayeman
معنای غفاریت الهی ( در مقابل جبران و عمل بندگان) @yaftehayeman
۴۰ سال حکومت سربه داران و پایانی غم انگیز @yaftehayeman
یافته ها
برخورد عاقلانه و غیراحساسی اهمیت زیادی داره کما این که در این بیانی که از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن توضیح داده شده. در قضیه ی انتقامی که در مورد ترور شهید سلیمانی پیش آمد، از همان اول هم گفته شد که این انتقام یک انتقاد دفعی نیست بلکه مستمر و طولانی مدت است. گذری بیندازیم ببینیم که آیا این انتقام سخت در حال انجام است و بخش هایی از آن پیش رفته یا صرفا یک تهدید زبانی از طرف جمهوری اسلامی بوده است. بنابراین صرفا برای یادآوری این چند حادثه را با هم مرور کنیم. 1- ایران پایگاه عین الاسد را می زند. تعداد آسیب دیدگان توسط کاخ سفید ابتدا هیچ بود و بعد به تعداد هیچ، تعدادی ضربه مغزی شده های ملایم اضافه شدند: 11 بعد 34 بعد 50 بعد 64 بعد ... تا 110 (بعدش دیگه خاطرم نیست افزایش پیدا کرده باشه) بعد از این اتفاق مهم (که به تعبیر رهبری یک سیلی بوده)، هیمنه ی امریکا در منطقه شکسته شد. اگر تحلیل های داخلی ها را نمی پذیرید، به همین کلیپی که به آن اشاره شده دقت کنید که با چه قاطعیتی از این که ایران باز هم نیاز باشد می زند چون قبلا زده است و اشاره ی وی هم به عین الاسد است. اهمیت عین الاسد را ما زیاد روشن نکردیم. به تعبیر امام خامنه ای آن روز از ایام الله بود و اثرات آن را در اتفاقات بعدی حتما می بینیم. بعد از این اتفاق بود که حتی در چند روستای سوریه، جلوی نظامیان امریکایی گرفته شد و آن ها مجبور به بازگشت شدند(اتفاق کمی است؟) بعد از این اتفاق بود که حملات عراقی ها به امریکایی شدت پیدا کرد طوری که نظامیان امریکایی رفت و آمدهایشان در عراق به شدت کاهش یافت و به حداقل رسید و در دو پایگاهی که در عراق دارند، مجتمع شدند. تظاهرات بزرگ عراقی ها بعد از این شهادت را از یاد نبریم هم چنین مصوبه ی مجلس عراق برای بیرون انداختن امریکایی ها از عراق. بعد از عین الاسد بود که ایران با جرات تمام (به همین کلیپ که ضمیمه شده دقت کنید) و جلوی چشم تمام جهانیان و با وجود تهدیدهای امریکایی ها، چند نفتکش به ونزوئلا می فرستد و حالا هم بیخ گوش امریکایی ها، چیزی شبیه پایگاه نظامی(اشاره شناوری که تازه رونمایی شد) زده است. همه ی این موارد، یعنی شکستن هیمنه ی امریکا و البته هنوز انتقام سخت ادامه دارد چون تاکید کردم و می کنم که انتقام سخت یک اتفاق دفعی نیست بلکه یک پروسه است. 2- در افغانستان اتفاقی افتاد که متاسفانه کمتر به آن توجه شد. یک هواپیمای آمریکایی از نوع «E-11A» در ولایت «غزنی»سقوط می کند. برخی منابع خبری بدون ارائه جزئیات بیشتر گزارش داده بودند «مایک دی‌‌آندرا»، مشهور به «آیت‌الله مایک» که از جمله عوامل دخیل در طراحی نقشه ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود در جریان سقوط این هواپیما کشته شده است. هم چنین به نقل از برخی منابع آگاه در افغانستان گفته بودند این هواپیما حامل دست‌کم 18 نفر از مقام‌های نظامی آمریکا بوده است و فردی که از لحاظ امنیتی در رده بالاتری نسبت به آیت‌الله مایک قرار داشته هم از جمله سرنشین‌های این هواپیما بوده و کشته شده است. و شاید موارد دیگه ای هم هست که من خاطرم نیست و شاید مباحث امنیتی ای بوده که مسئولین امنیتی نیاز به گفتن ندیده باشند ولی این که این طور انتقام سخت رو به تمسخر بگیریم و زیر سوال ببریم واقعا بی انصافی ست. باز هم به همون چیزی که در ابتدای نوشته گفتم تاکید می کنم که در این طور مواقع باید با عاقلانه صحبت کرد و تصمیم گرفت نه احساساتی و بدون توجه به حکم عقل. البته این کلام به این معنا نیست که مطالبه ی انتقام سخت را کنار بگذاریم؛ چون همانطور که رهبری هم در مورد حمله به عین الاسد فرمودند، موشک های زده شده فریاد انتقامی بود که از ملت بلند شد و سوخت موشک های نابودگر پایگاه امریکایی را تامین کرد. این مطالبه گری می تواند پشتوانه ای برای سیلی دیگری باشد. @talabeyeenghelabi
حرکت عجیب اگوست کنت در ایجاد معابدی برای پرستش انسان (ص۵۴) @yaftehayeman
نکاتی در مورد نحوه ی برخورد با شبهات در برخورد با اشکالاتی که در مورد مسائل دینی به ذهن می رسد یا توسط دیگرانی مطرح می شود، باید به نکاتی توجه داشت که عرض می شود: 1️⃣تفاوت شبهه و سوال سوال چیزی است که در مورد اصل مسئله مطرح می شود و یک پاسخ واقعی دارد. اما شبهه در مورد چیزی است که اصل مسئله اثبات شده باشد، ولی در ذیل آن، مسئله ای مطرح می شود که نیاز به پاسخ دارد ولی به اصل مسئله اشکالی وارد نمی کند و برای پاسخ فقط نیاز به کمی تتبع دارد. به عنوان مثال این که مثلا با ادله ی محکم عقلی، اثبات شود که خداوند وجود دارد و عدالت دارد؛ اما در مورد مثلا شرور شبهه ای ایجاد شود یا حتی در مورد اصل وجود خدا که نیاز به تتبع دارد و اصل مسئله را زیرسوال نمی برد و این نباید باعث این شود که اصل مسئله که با برهان عقلی اثبات شده است، کنار گذاشته شود.(مثلا این گونه نباشد برای جواب شبهه کمی تامل کنیم و به صرف این که به جواب نرسیدیم، سریعا اصل مسئله را کنار بزنیم، کار عاقلانه ای نیست.) 2️⃣تفاوت عقلی و عقلایی و عرفی زیاد شده است که بعضی مسائل را به اسم عقلی مطرح می کنند اما واقعا مسئله عقلی نیست بلکه صرفا عقلایی و عرفی است و نباید فریب این مسئله را خورد. مثلا گفته می شود که این مسئله از نظر عقلی اشکال دارد در صورتی که مشکل مسئله، صرفا عقلایی و عرفی است نه عقلی. به عنوان مثال اگر کسی هزاروچهارصد سال پیش بگوید که افرادی با پاره های آهن، از فلان منطقه به فلان منطقه می روند، این مسئله به لحاظ عقلی، اشکالی ندارد اما به لحاظ عرف و عادت آن زمان، مسئله ی بسیار بعیدی است و اگر کسی بگوید که این مسئله، اشکال عقلی دارد، بین مسئله ی عقلی و عقلایی، خلط کرده است.(به عنوان توضیح می گویم که مسئله ای مشکل عقلی دارد که به اجتماع نقیضین بازگشت داشته باشد) 3️⃣سه گانه ی عقلی و فراعقلی و ضدعقلی در برخورد با مسائل دین، ممکن است به چند دسته مسئله بربخوریم: بعضی مسائل را عقل خودمان هم تایید می کند. بعضی مسائل هست که عقل صحت یا بطلان آن را نمی داند و نظری نمی دهد و بعضی مسائل هست که عقل به قطع آن را رد می کند. در مورد اولی که بحثی نیست. در مورد سومی هم بحثی نیست که به تاویل برده می شود(مثل یدالله فوق ایدیهم)(دقت شود که مسئله باید ضدعقلی باشد نه ضدعقلایی و ضدعرفی که در این صورت از این قسم خارج می شود و به قسم فراعقلی برده می شود.) اما در مورد مسائل فراعقلی، اگر اثبات شود که این پیام حتما از جانب خداست و خداوند حکیم و عالم و عادل است، این مسئله را می پذیریم؛ چون ممکن است که حکمتی در این مسئله نهفته باشد که آن را درک نمی کنیم. 4️⃣توجه به اعتبارسنجی احادیث در برخورد با احادیث، نکات بسیار فراوانی وجود دارد که در این نوشته، فرصت گفت و گو از آن ها وجود ندارد؛ فقط از جهت فتح بابی برای آشنایی اجمال می گویم که در برخورد با احادیث در درجه ی اول، باید با علم صرف و نحو و بلاغت و اصول و رجال و درایه و شاید بعضی علوم دیگر آشنا بود؛ این گونه نباشد که به صرف این که یک حدیث دیدیم و ترجمه ی آن را پیدا کردیم، خودمان اجتهاد کرده و برداشت خودمان به دین نسبت داده و بلافاصله قضاوت کنیم و مثلا فلان مسئله را زیرسوال ببریم. خوب است که در هر مسئله ای، به متخصصین آن رجوع شود. 5️⃣خلط حاکمین نکته ی مهمی که در برخی شبهات دیده می شود این است که خلط حاکمین اتفاق می افتد؛ مثلا در جایی که باید قضاوت عقلایی و عرفی شود(مثل مباحث الفاظ و گفت و گوها) قضاوت عقلی می شود و شبهه وارد می شود و جایی که بحث عقلی است، قضاوت عقلایی می شود که هر دو اشتباه هستند و منشا ایجاد شبهه و اشکالات متعدد. این چیزی که گفته شد، نکاتی بود که به ذهن نگارنده رسید که می تواند در برخورد با شبهات، کمک کننده باشد. @yaftehayeman
تفاوت مقتضیات و نیازها از نظر @yaftehayeman
معنای تقوا و ترس از خداوند صفحه ۶۵ @yaftehayeman
مواجهه ی مومن با بن بست های زندگی و نقشه ی شیطان در اعلام شکست زودتر از موعد صفحه ۶۷ @yaftehayeman
معنای اقامه و به پاداشتن نماز در جامعه @yaftehayeman
دو نوع دعوت قرآن به تفکر و تعقل و معنای امانت در آیه شریفه @yaftehayeman