eitaa logo
یادداشت های فرامرزی
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
254 ویدیو
49 فایل
دایرکت @YahyaJS ادمین: @jahangiri_amin @Elhamshiri67 تاریخ تولد کانال بهمن ۱۴۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کرسی علمی ترویجی شماره ۷ ✅ بررسی تبلیغ بین الملل دین در عصر فضای مجازی از جهت تصویر موهوم انسان غربی ◀️ ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی چگینی 🔽 ناقد: حجه الاسلام والمسلمین دکتریحیی جهانگیری ☑️ مدیر: حجه الاسلام والمسلمین محمد افضلی 🕔 زمان: دو شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ساعت:۱۰/۳۰جهت شرکت در این کرسی به شکل برخط بر روی کلمه آدرس ضربه بزنید. ◀️مکان: طبقه اول - اتاق ۲۱۲ مرکز پژوهش های تبلیغی مجتمع تخصصی تبلیغ 🌐 آدرس تارنما https://tth.ismc.ir ▫️@yahyajahangiri
این قدر که در قم موسسه و مرکز آموزشی پژوهشی زدند من نگرانم آینده، اسم کم بیارن؟ برای موسسه هاشون بخدا رشد پژوهشی یک جامعه علمی با تکثر ساختار نیست بلکه با تعریف دقیق ماموریت هاست. بابا علامه طباطبایی.. علامه امینی و.. نه موسسه داشتند و نه ساختمان چند طبقه.. چه خدمت بزرگی کردند به مکتب... از ما گفتن.. @yahyajahangiri
در بین روئسای جمهور تاریخ پس از انقلاب کدام یک به جوانان بیشترین میدان را دادند؟ رهبر انقلاب در زمان ریاست جمهوری شان جوانگرایی به شعار نیست به عمل است @YAHYAJAHANGIRI
5.55M
فایل صوتی | امروز کرسی علمی ترویجی شماره ۷ صحبت های دکتر یحیی جهانگیری بررسی تبلیغ بین الملل دین در عصر فضای مجازی از جهت تصویر موهوم انسان غربی @yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
یا ؟ گاه با خود می گویم کاش ،✈️ 🏚 می نشستم و 📖 می خواندم. گاه می گویم خود این سفرها، اگر 😇 نداشت، 🙄 داشت. کشورهایی که از آنها دیدن کرده ام و آموخته ام. نزدیک به 0️⃣3️⃣ کشور، فرهنگ، آئین، باور 1️⃣ ژاپن 5️⃣ استرالیا 2️⃣ بلاروس 6️⃣ هند و کشمیر 3️⃣ فرانسه. 7️⃣ پاکستان 4️⃣ زیمبابوه. 8️⃣ عربستان حجاز 5️⃣ ترکیه 9️⃣ روسیه 6️⃣ سوریه 0️⃣ لبنان 7️⃣ آفریقای جنوبی 1️⃣ کویت 8️⃣ اندونزی 2️⃣ تاتارستان 9️⃣ مالزی 3️⃣ قرقیزستان 0️⃣ سوییس 4️⃣ آذربایجان 1️⃣ نروژ 5️⃣ افغانستان 2️⃣ عراق 6️⃣ تونس 3️⃣ امارات 7️⃣ ایتالیا 4️⃣ قطر. 8️⃣ لهستان 9️⃣ کره جنوبی 0️⃣ گرجستان 🔷ما را به علاقمندان معرفی 🔷 🌐 🌐 @yahyajahangiri 👈
■ آمار بخوانیم ■ آیا شبکه های اجتماعی، موجب گسترش دینداری است؟ مذهبی های آمریکا چه پاسخ می‌دهند @yahyajahangiri
انا لله وانا اليه راجعون دوست خوبم از دلباخته و از حامیان و خيران مکتب اهل بیت ع در حاج دیشب دارفانی را وداع گفت. این آخرین تصویر ما با هم بود در . این مرد با تمام ثروتش، خاک پای مروجان معارف ناب بود. شیعه شده بود ولی همه دوستان اهل سنت ش با او دوست صمیمی بودند. کاش فضای مجازی و عمومی اجازه می‌داد از این مرد بیشتر می نوشتم. برای شادی روحش، فاتحه ای محبت کنید که از همان دیار، روحش مهمان حضرت ارباب باشد. @yahyajahangiri
کربلائیات @yahyajahangiri
اربعین برهم‌زننده پارادایم‌های غالب جهانی است ✍️یحیی جهانگیری 🔸یکی از پارادایم‌های غالب بر جهان و حتی ایران در هزاره سوم این است که برخی گفتند هزاره سوم، فصل ارتباطات و اطلاعات نیست؛ بلکه بشر در این زمان وارد جهان سایبری شده است، سایبر فقط برای پژوهش نیست، برای خرید و... حتی آموختن دین مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروز همه چیز بشر وارد جهان سایبری شده است. این مسئله به حدی رسید که برخی سخن از بشر سایبرنتیک گفتند و از هوش مصنوعی و متاورس خبر دادند، در این دنیا همه در فناوری‌های مختلف غرقند، به گمان اینکه باهم مرتبطند اما در حقیقت از هم جدا هستند. 🔸در این دنیا که چنین پاردایم‌هایی حاکم بود و کتاب‌ها و نظریه‌پردازان از آن دفاع کردند، اربعین زیر میز هزاره سوم زد و از قدرتی گفت که بشر در آن اینبار در کف خیابان‌های کربلا در کنار یکدیگر خوابید و انسان‌ها همدیگر را دیدند. این بار نه در عالم ذهن و سایبری بلکه در عالم عین انسان‌ها به هم گره خوردند و انسان دوباره با جمع بودن را فهمید و درک کرد که او را از با جمع‌ بودن جدا کرده‌اند. 🔸اربعین یک معادله دیگر جهانی را نیز بر هم زد و آن این بود که در جهانی که همه از محاسبات و عقلانیت می‌گفتند و ناسیونالیسم بر بشر حکم رانده بود و همه از سند راهبردی توسعه و مدیریت دنیا می‌گفتند، برای زیست بهتر انسان برنامه‌ریزی می‌کردند و هتل‌های چند ستاره برای گردشگری انسان‌ها معنا داشتند، اربعین آمد و نشان داد که می‌تواند میلیون‌ها انسان را فراتر از مراعات‌ها و قوانین هتل‌های چند ستاره، در یک سرزمین در خود جای دهد. @yahyajahangiri 👍
🔰اربعین برهم‌زننده پارادایم‌های غالب جهانی است حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری در گفت‌وگو با ایکنا: 🔹 اربعین چندین بعد دارد که سبب شده است پارادایم‌های حاکم بر جهان را بر هم بزند. 🔹 اربعین در دنیایی که بشر از قدرت عقل و حاکمیت ناسیونالیسم می‌گفت و دنیای سایبری و قدرت علم و محاسبات حاکم بود، قدرت ایمان را پای کار آورد. 🔗 iqna.ir/00HU0v 🆔 @iqnanews 🌐 @yahyajahangiri
عکس| امشب| یکی از مواکب بین راهی یکی از کارهای قابل ستایش در رویداد جهانی اربعین خدمت به زوار الحسین در فراتر از خاک کربلا است. بی شک خداوند، ثواب زوار الحسین را برای این عزیزان، اهدا خواهد کرد.
اربعین به مثابه یک گفتمان یک نطریه برای اینکه در گذر زمان ماندارین باشد، باید به تبدیل شود. و در مرحله بعد، به برسد. نقطه مطلوب مانایی یک اندیشه، وقتی است که به مرحله برسد. فارغ از تعریف گفتمان، هرگاه تفکری به این مرحله رسید، دیگر حتی رقیب هم، قدرت آن را ندارد. تفکری می‌تواند به گفتمان برسد، که چند داشته باشد. یکی از آنها، فرابخشی و فرامرزی بودنش هست. تفکری که نباشد و محدود به یک خاص باشد، هرگز نمی‌تواند گفتمان ماندگار باشد. یکی از ویژگی های تمدن ، قدرت است باور جدی دارم: اربعین، به یک گفتمان تبدیل شده است. هر چند به صورت نه . اینکه وظیفه است که به بسط_فراخنای آن و تقویت و آن فکر کنند. ■ مفصل این بحث را برای بچه های دکتری ام، مستدل و مستند بیان کرده ام یحیی جهانگیری | اربعین ۱۴۰۳ @yahyajahangiri
یادداشت های فرامرزی
فاجعه دانشگاه در ایران ■ ما بیش #چین میلیارد نفری، دانشگاه داریم!! ■ هیچ میدانید #استرالیا، فقط ۴۲
⚡️ افول جایگاه دانشگاه‌های ایرانی از جهان عرب😭 📊 بر اساس تازه‌ترین گزارش «رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» موسوم به «رتبه‌بندی شانگهای»، دانشگاه‌های «هاروارد» و «استنفورد» در آمریکا همراه با «کمبریج» بریتانیا به ترتیب در صدر بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. 📊 همچنین ۱۲ مورد از بهترین دانشگاه‌های دنیا، همه در آمریکا و بریتانیا قرار دارند و دانشگاه پاریس‌ساکلی هم‌ردیف با دانشگاه کرنل آمریکا در رتبه ۱۲ قرار گرفته است. 📊 با این‌حال، امتیاز دانشگاه هاروارد آمریکا با اختلاف چشمگیری از دیگر دانشگاه‌ها بالاتر است. 📊 در خاورمیانه نیز تنها نام دانشگاه ملک سعود و سه دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دیده می‌شود. و هیچ دانشگاه ایرانی، نیست. 📊 آرشیو «رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» نشان می‌دهد جایگاه دانشگاه‌های ایران طی چهار سال گذشته به شدت سقوط کرده است. 📊 برای نمونه دانشگاه «علوم پزشکی ایران» در سال ۲۰۲۰ در رده ۳۰۰ تا ۴۰۰ بهترین دانشگاه‌های جهان قرار داشت، اما اکنون در رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرار گرفته است. 📊 دانشگاه‌های «امیرکبیر» و «شریف» که چهار سال پیش در رده ۵۰۰ تا ۶۰۰ بهترین‌های جهان قرار داشتند، امسال در ردیف ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ قرار گرفته‌اند. 📊 جایگاه دانشگاه‌های ایرانی در حالی است که برای نمونه دانشگاه ملک سعود عربستان در همین بازه زمانی از رده ۱۰۰ تا ۱۵۰ به رده ۹۰ کرده است. 📊 نمونه دیگر است که در سال ۲۰۲۰ هیچ‌کدام از دانشگاه‌های آن در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان ، اما اکنون سه دانشگاه این کشور در لیست یاد شده قرار گرفته و حتی جایگاه دانشگاه «خلیفه» امارات از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شریف ایران نیز پیشی گرفته و با دانشگاه تربیت مدرس ایران برابری می‌کند. 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair @yahyajahangiri 👍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اجتهاد مخصوص فقه نیست؛ در فلسفه و کلام هم اجتهاد لازم است ▫️رهبر انقلاب: 🔹اگر اجتهاد با همان شیوه درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقول صحیح منطقى حساب شده پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است 🔹اجتهادها ولو نتائج هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر نظر استاد، باز شاگرد او بر نظر او حرف‌هایی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه شود. 🔹اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در ، در ، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد (دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌، ۱۳‌۸۹/۰۷/۲۹) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 @ravesh_ejtehad @yahyajahangiri
عصام العماد عصام العماد، در خانواده‌ای وهابی مذهب در یمن به دنیا آمد. او پس از مدتی با مذهب شیعه اثنا عشری آشنا شد. او یک محقق برجسته در مذهب بود و در اثبات کتاب اصله بین الاثنی عشریه و فرق الغلاه را نوشت ولی با مطالعه کتب فراوان شیعه شد و سپس کتاب رحلت من از وهابیت به دوازده امامیت رو نوشته است. او از شاگردان مفتی بزرگ بوده است. با او کلی از مباحث و را مباحث داشتم. از جمله درباره کتاب تفسیر فی ظلال .. @yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
ما را به علاقمندان معرفی کنید @yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
چه می شود یک از بنویسد؛ شعر بگوید؛ و فعال باشد؟ گفت گوی تلویزیونی دکتر یحیی جهانگیری با خانم دکتر النا لاویان، کلیمی یهودی عاشورا پژوه | پخش: روز اربعین | ساعت ۲۰:۰۰ لینک تلوبیون https://telewebion.com/episode/0x87d4d41 به اشتراک بگذارید @yahyajahangiri 👍
اربعین و خروج انسان از دنیای سایبری جهانگیری تصریح کرد: اما به این دلیل که اربعین به یک رویداد تبدیل شده است، ما از بن‌مایه‌های معرفتی اربعین که به نبرد با پارادایم‌های جهانی رفته است، غافل شده‌ایم. وی ادامه داد: یکی از پارادایم‌های غالب بر جهان و حتی ایران در هزاره سوم این است که برخی گفتند هزاره سوم، فصل ارتباطات و اطلاعات نیست؛ بلکه بشر در این زمان وارد جهان سایبری شده است، سایبر فقط برای پژوهش نیست، برای خرید، معرفی خود و حتی آموختن دین مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروز همه چیز بشر وارد جهان سایبری شده است و در این جهان رقم می‌خورد. ین مسئله به حدی رسید که برخی سخن از بشر سایبرنتیک گفتند و از هوش مصنوعی و متاورس خبر دادند، در این دنیا همه در فناوری‌های مختلف غرقند، به گمان اینکه با هم مرتبطند اما در حقیقت از هم جدا هستند. این مبلغ بین‌الملل همچنین گفت: در دنیای سایبری ربات‌ها به جای انسان‌ها سخن می‌گویند، کتاب می‌نویسند، بهتر از انسان توئیت می‌زنند و ...، بشر در این دنیا به حاشیه رفته و مسحور، مقهور و مغلوب این دنیا شده است. حتی در خانواده همه در جمع بودند اما بی جمع بودند و هر کس در عالم خود غرق بوده و با دیگری ارتباط نداشت. دنیای با جمع بودن در دنیای سایبری نابود شده بود. وی افزود: در این دنیا که چنین پاردایم‌هایی حاکم بود و کتاب‌ها و نظریه‌پردازان از آن دفاع کردند، اربعین زیر میز هزاره سوم زد و از قدرتی گفت که بشر در آن این بار در کف خیابان‌های کربلا در کنار یکدیگر خوابید و انسان‌ها همدیگر را دیدند. حجت‌الاسلام جهانگیری تأکید کرد: این بار نه در عالم ذهن و سایبری بلکه در عالم عین انسان‌ها به هم گره خوردند و انسان دوباره با جمع بودن را فهمید و درک کرد که او را از با جمع‌ بودن جدا کرده‌اند. حتی در هتل زیست نکردند که دیوارها در میانشان فاصله بیندازد، در چادرهای ساده کنار هم زیست کردند؛ بنابراین اربعین دوباره انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کرد؛ انسانی که با انسان‌نماهایی مثل ربات‌ها مواجه بود و از خود انسان دور و با شبه انسان‌ها نزدیک بود اما در اربعین به صورت عینی و ملموس یکدیگر را دیدند و درک کردند. https://iqna.ir/00HU0v
چرا اربعین، نشانه ایمان است؟ یحیی جهانگیری با اشاره به این که اربعین ارتباط زیادی با ایمان افراد دارد، تصریح کرد: از یک زمانی به بعد، اگرچه برنامه ریزی های بشر و همه چیز امروز بر پایه عقل بوده است و هر کسی برخلاف این موضوع عمل می کرد به آن می گفتند که بی عقل و عقب مانده است و همه فکر می کردند در هزاره سوم، دنیا با عقلانیت جلو برود اما عجیب این بود که اربعین گفت کنار عقلانیت، ظرفیت بزرگ دیگری وجود دارد و آن هم قدرت ایمان است. این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به احسان و فداکاری های افراد در مسیر اربعین مطرح کرد: در اربعین، افراد داشته های خود را می دهند و احسان می کنند و این بدون حساب و کتاب است و خود اربعین به آن ها می گوید که باید این کار را انجام دهند و قدرت ایمان دلیل این مسئله است. او بیان کرد: اربعین یک مکتب است و در جهانی که هیچ کسی در مقابل عقلانیت جرأت صحبت کردن نداشت می بینیم که اربعین قدرت دیگری را نشان داد تا بشر آن را ببیند و آن، قدرت ایمان است و همین باعث حرکت زائران می شود و می بینیم کربلا فقط برای شیعیان و مسلمان ها نیست. حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری گفت: اربعین به بشر امروز یاد داد که فقط فاکتور و حساب و کتاب نداشته باشد و به چیز بزرگ تر دیگری مثل ایمان هم فکر کند تا جایی که اگر برای اربعین خرج کند در طول سال، چند برابر آن را به دست می آورد و حتی اگر به لب مرز هم برود شاید بهترین ماشین برای او پیدا شود. زیرا حساب و کتاب زیارت اربعین فرق می کند. https://seraj24.ir/news-details/236380/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D9%87%D9%85-%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/
این مبلغ بین المللی در خصوص دلیل و فلسفه بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا همزمان با اربعین گفت: این فلسفه ای دارد و آن این است که اربعین به ما یاد می دهد که چه در کربلا بودی مانند حضرت زینب(س) باید دوباره به بازگردی و این طور نیست که کسی که به کربلا رفته بگوید تمام است. زیارت کربلا؛ یک زیارت یک رویدادی نیست زیارت کربلا؛ یک زیارت روندیست. یعنی این گونه نیست که یک بار بروی و برگردی و بگویی زیارت انجام دادم و تمام شد. زیارت کربلا یک روند باید باشد و باید مثل خون در رگ های بدن جاری شود. گفته شده است آنها که به کربلا رفتند باید باز گردند. این سفر رفتنی است چه آنها که رفته اند چه آنها که نرفته اند. در اربعین حتی آنهایی که از قافله کربلا جا مانده اند بازمی گردند. یعنی اینکه کربلا رویداد نیست بلکه یک روند است و اربعین فرصتی است برای آنها که از قافله عاشورا جا مانده اند. shabestan.news/xdmJJ
انا لله و انا الیه راجعون برادر عزیز جناب آقای زارع درگذشت ناگهانی برادر بزرگوارتان را تسلیت عرض میکنم. باشد که روح بلندشان با حضرت ارباب ع، محشور گردد. برای جنابعالی و خانواده و خاندان مکرم، صبر جمیل و برای آن سفرکرده، غفران و رحمت الهی را مسئلت دارم. یحیی جهانگیری. قم 29 مرداد 1403