پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند:
🔸 دوره «نسیان»
فصل دوم؛ شعر و جنون
🎙️ متنخوانی و شرح مقالات کتاب "فردایی دیگر" با دکتر وحید یامینپور
🗓️ ۵ جلسه/چهارشنبهها
⏰ از ساعت ۱۷ الی ۱۹
♦️ شروع دوره: ۳ مرداد ۱۴۰۳
🔶 برگزاری دوره: مجازی و حضوری
ظرفیت ثبتنام حضوری محدود است (ظرفیت ۳۰ نفر)
📲 برای ثبتنام و کسب اطلاعات از طریق پیامرسانهای: بله، ایتا، تلگرام و واتساپ به شمارۀ زیر پیام بدهید:
۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
@bashgah_rcica
rcica.ir
@rcica_ir
🔻در ستایش شمایل سیاسی سعید جلیلی
🔻 #سجاد_صفار_هرندی
من «جلیلیچی» نیستم. سال ۹۲ به او رای ندادم. دور اول انتخابات همین امسال هم به او رای ندادم. به ضعفها و محدودیتهای او در مقام یک سیاستمرد واقفم. اما حالا که پس از سه هفته ممنوعیت سخن گفتن درباره نامزدهای انتخاباتی امکان نوشتن یافته ام دوست دارم از او بنویسم. از سعید جلیلی که به نحو کمنظیری نماینده بخش بزرگی از فضیلتها و زیباییهای انقلاب اسلامی پنجاه و هفت در سیاست ملی ماست.
اگر آرمان پنجاه و هفت پیوند یافتن و بلکه یگانه شدن دین و سیاست در متن حیات مدنی بود، این یگانگی نخست باید در وجود سیاستمرد محقق شود. جلیلی به وضوح مصداق این معناست. پیشتر نوشتم که مهمترین میراث شهید رییسی سیاست تقواست و اینک باید افزود که میراثدار او از این جهت بیشک سعید جلیلی است. با این ملاحظه که آنچه برای سید شهید با شمّ و غریزه محقق بود، برای جلیلی با نحوی تفصیل و نظرورزی همراه شده است. نحوی درک سازوار مبتنی بر دیانت از سیاست و مقاومت و عدالت که در جزئیات مشی عملی و زیست شخصی نیز متبلور است. و این فقط مربوط به امور کلان سیاست نیست؛ شاید به چشم کسانی خرد و کم اهمیت به نظر برسد، برای من اما اینکه سیاستمداری داریم که در اوج مشاجره پینگیپنگی مناظره دونفره، وقتی رقیب قرآن میخواند، ملتزم به امر «فاستمعوا له و انصتوا» لب از سخن میبندد، قیمتی است. اینکه مجاهد جانبازی داریم که زخم و جراحت خود را محمل تبلیغ سیاسی قرار نمیدهد (شاید هنوز هم بسیاری از مردم جانباز بودن او را ندانند) ارزشمند است. اینکه نامزد انتخاباتی داریم که در نحوه عمل خود، در گفتن و نگفتن، در رفتن و ماندن، بیش از هر چیزی حجت شرعی را در نظر میآورد همان لحظه طلایی سیاست پنجاه و هفتی است.
جلیلی امروز خیلی بیش از گذشته در منظر و مرئی وجدان ایرانی ما حاضر است. میدانم که بابت جمله بعدی ملامت و تمسخر خواهم شد اما چه باک؟ این وجدان ایرانی هر چند به او رأی ندهد اما عمیقا دوستش دارد. همچون شمایلی از فضیلتهای بنیادینی که مدینه ما را برافراشته است: تقوا، شجاعت، سلامت، سادهزیستی و مردمداری. ممکن است بسیاری بترسند و ترجیح دهند که در این شرایط سخت و خطرناک چون اویی سکان کشور را به دست نگیرد. اما این ترس به خلاف تصور همراه با نفرت نیست. تلاش دو هفته اخیر برای نفرت ساختن حول جلیلی موفق نبود (به خلاف مورد احمدی نژاد در سال هشتاد و هشت). فضیلت و تقوا چیزی نیست که از نظر انسان ایرانی نکتهسنج مخفی بماند و او کسی را که به این زیور آراسته است، نمیتواند دشمن بدارد.
همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگیهای شخصی جلیلی نیست. در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکانهای آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرتهای جهانی) به حفرههای بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز میگردد. بار دیگر مسائل جلیلی را به یاد آوریم: اینکه جلیلی زبان تخاطب با بخش مهمی از مردم را ندارد، اینکه ایدهای در نسبت با تکثر واقعاً موجود در ایران امروز ندارد، اینکه ایده آزادی در منظومه او جای روشنی ندارد و اینکه ایده امکان پیشرفت بدون همراهی با هژمونی غرب هنوز اعتماد و امید چندانی بر نمیانگیزد، جملگی به کاستیهای اساسی نیروی انقلاب و گفتار و طرح سیاسی آن باز میگردد. اگر این خللها زیر عبای پوشاننده شهید رییسی و سیادت و صفا و معنویت او از نظر مخفی شده بود (که البته چندان هم نشده بود) به معنای حل و فصل آنها نبود. و مسیر آینده مسیر در انداختن طرحی نو و حل و فصل واقعی این کاستیهاست. با مشاجره ملالآور تعیین مقصر و سرزنش متقابل در میان نیروهای انقلابی گامی به پیش برداشته نمیشود.
شمایل محبوب و دوست داشتنی جلیلی اینک به مثابه یک سرمایه سیاسی متعلق به نیروهای انقلاب است. من تصور میکنم روند وقایع ماهها و سالهای پیش رو ارزش اجتماعی این سرمایه را بالاتر نیز خواهد برد. اما گشایش آینده ما در هزینه کردن مسرفانه این سرمایه نیست. در تلاش جدی و سخت کوشانه و بیرحمانه برای حل مسائلی است که موجد ترس فوق الذکر میشود. کاش سعید جلیلی خود به محور این تلاش تبدیل شود.
برخی از سر ناراحتی میگویند رای قومیتی بود که فلانی را رئیس جمهور کرد. اما مگر آراء حزبی و جناحی همه نوعی رای قبیلگی نیست؟ بسیاری از همانها که رای قوم و قبیله را نقد میکنند خود ملاک صلاحیت را قبیلگی میفهمند و گرفتار حب و بغض و رفاقتاند.
طرفداری از سیاست و قدرت اغلب متعلَّق عالم خیال است و تمایل و تنفرش را از سلطه تصاویر وهمی میگیرد.
از قضا آنکه به جهت همزبانی به همشهریاش رای داده چه بسا با صرافت طبع به آنچه اعتمادش را برانگیخته رای داده است. در نظام درک او، هویت قومی و زبانی منشاء اعتبار و اعتماد است و نه هویت حزبی و قبیلهی سیاسی.
آری رای قومی و قبیلگی قابل انتقاد است اما این نقد، برای کسانیکه خود به گونهی مدرن نیستانگارانهای از تعلق به قبیله گرفتارند، شاید مجاز نباشد و حتی متضمن نوعی تحقیر باشد.
رشد، در پرتو عقل قدسی میسور و میسر است نه وهم و تعلق به قوم و قبیله یا تعلقات نیستانگارانهی حزبی. کار سیاسی برای نظام اسلامی از نقطهی رشد عقل قدسی جامعه آغاز میشود.
#یادگاری
➕️ @yaminpour
هدایت شده از سه شنبه های مهدوی
سلام من بـه محـرم بـه غصـه و غــم مـهـدی(عج)
به چشم کاسه ی خون و به شال ماتم مـهـدی(عج)
خادم المهدی های سه شنبه های مهدوی قصد دارند تا به مناسبت اول ماه محرم، به نیت سلامتی آقا امام زمان (عج) و رفع بلا و بیماری از مردم جهان، قربانی کنند و گوشت آن را به خانواده های نیازمند اهدا نمایند.
شما هم می توانید در نذر قربانی سهیم شوید.
#سه_شنبه_های_مهدوی
🤝پرداخت نذورات :
💳
5041721112421939بنام سه شنبه های مهدوی (جهت کپی، برروی شماره کارت کلیک کنید.) 📱*۷۸۰*۳۱۲# 🔗 https://3shanbe.com/ghorbani کانال رسمی سه شنبه های مهدوی: ➕ https://eitaa.com/joinchat/1043595267Cfd9a9234d0
وحید یامین پور
برخی از سر ناراحتی میگویند رای قومیتی بود که فلانی را رئیس جمهور کرد. اما مگر آراء حزبی و جناحی همه
در پاسخ به برخی انتقادات که چرا صریحتر و سادهتر نمینویسم؛
عذر میخواهم که اغلب مطالب من فاقد اسم واضح افرادی است که مطالبشان را نقد میکنم. عامدانه است. نمیخواهم سطح گفتگوها تحت الشعاع دعواهای حیدری-نعمتی قرار بگیرد و سنگی در فلاخن منازعات میدان مجازی گذاشته باشم؛ یا مباحث فکری به حرفهای جریانشناختی فروکاسته بشود.
یاحق
17.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️چند جا دیدم این ویدئوی قدیمی به مناسبت انتخابات باز نشر شده. شاید دوباره دیدنش خالی از لطف نباشد.
(به گمانم مربوط به سال ۹۷ است)
➕️ @yaminpour
فصل دوم محفل «نسیان» با موضوع "شعر و جنون" را انشاءالله از ۳ مرداد آغاز خواهیم کرد.
🗓️ ۵ جلسه/چهارشنبهها
⏰ از ساعت ۱۷ الی ۱۹
▪️ برگزاری دوره: مجازی و حضوری
ظرفیت ثبتنام حضوری محدود است (ظرفیت ۳۰ نفر)
برای ثبتنام و کسب اطلاعات از طریق پیامرسانهای: بله، ایتا، تلگرام و واتساپ به شمارۀ زیر پیام بدهید:
۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
@bashgah_rcica
@rcica_ir
انشاءالله
جلد دوم "ماجرای فکر آوینی" در حال تدوین
بخشی از این کتاب در دوره جدید درسگفتار نسیان تدریس میشود:
-هنر و شعر در نگاه متفکران پیشاسقراطی
-هنر و هایدگر
-نگاه آیهای در فکر آوینی
- تقابل عقل و عشق
درسگفتار نسیان 🔻
https://eitaa.com/yaminpour/3263
هدایت شده از تسبیحات
🏴 روز پنجم؛
اعمال صالح راه سنخیت و ارتباط و اتصال با امام است... برخی افرادی که حضرات معصومین (علیهمالسلام) را در دنیا نمیشناختند و خبری هم از آنان نداشتند، اما آنچه را که از حق و حقیقت میشناختند به آن رغبت داشته و عاشق آن میشدند هر چیزی را میدیدند که حق و حقیقت است عاشق آن شده و به آن عمل میکردند در لحظه معاینه که لحظه جدا شدن روح از بدن پیش از مفارقت کامل از بدن است میبینند حقیقت این خوبیها و خیرات معصومین (علیه السلام) هستند؛ لذا با تمام عشق به آنها از دنیا میروند با این که تا به حال اسم اهل بیت (علیهم السلام) را نشنیده بودند. در مقابل، کسانی هستند که در این دنیا مدعی محبت و علاقه به اهل بیت (علیه السلام) بودند اما به واسطه این که با خوبیها و خوبها فاصله گرفتند، در لحظه معاینه و در عالم برزخ و قیامت مییابند که هیچ علاقه و نسبتی با اهل بیت (علیه السلام) ندارند!
استاد محمدرضا عابدینی/ ادب عاشقی/ ص۱۱۷
▪️ @Tassbihat
🔸برنامه تلویزیونی راز🔸
⌛ قسمت سوم |
🔎موضوع: «علل انحطاط جامعه اسلامی»
🔹 گفتگوی دکتر وحید یامینپور و استاد حشمتالله قنبری
🗓 شنبه، ۲۳ تیرماه، ساعت ۲۲، شبکه افق سیما
🔖@raz_ofoghtv