eitaa logo
یاران ولیعصر
194 دنبال‌کننده
20.7هزار عکس
21.9هزار ویدیو
503 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔹 سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper
📖 زیارت روز سه شنبه ❣امروز متعلق است به امام زین العابدین و امام محمدباقر و امام جعفر صادق (علیهم‌السلام) ┈┈•✾🌸✾•┈┈ @ghalbefarhangishahr
هدایت شده از سیدعباس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | میدان پهلوانی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ورزش باستانی برای ما فقط یک ورزش نیست؛ یک تاریخ است، یک فرهنگ است؛ یعنی چند هزار سال سابقه‌ی تاریخی و سابقه‌ی فرهنگی در همین کاری که آقایان انجام میدهند.» ۱۳۶۷/۲/۲۷ 🔹 انتشار به‌مناسبت ۱۷شوال، سالروز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ فرازی بی نظیر از استاد اللیثی 💢 ابتدای سوره 💌 از جان برآید و بر دل نشیند 📜@MosHaf_et
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ تقلید از سید متولی عبدالعال 💢 توسط قاری سید الموافی 💌 سوره 📜 @MosHaf_et
☀️ سه‌شنبه - ١٩ اردیبهشت ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء، ١٨ شوال ١۴۴۴ 🌲م Tuesday 09 May 2023 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز بزرگداشت شیخ کلینی (ره) ☀️ فسخِ امتياز استعماری كاپيتولاسيون (١٣٠۶ش) ☀️ روز عبرت «خروج آمریکا از برجام» (١٣٩٧ ش) ☀️ روز اسناد ملی و میراث مکتوب 🤲 اعمال روز: 🔹 برای این روز، عمل خاصی وارد نشده است. 💠 حدیث روز: 💎 رسول خدا (ص): «مَن أدّى إلى أمَّتي حَديثا يُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو يُثلَمُ بِهِ بِدعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةَ» «هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود يا بدعتى محو شود، پاداشش بهشت است» 📚 بحارالأنوار، ج٢، ص١٥٢ https://eitaa.com/ROOZBARG
471.7K
🔰 مناسبت: ایام و پیروزی مسلمانان موضوع: ✅ اگر بر قلمرو اسلام از استیلای سیاسی و اقتصادی که منجر به اسارت سیاسی‏‎ ‎‏و اقتصادی مسلمین و موهون شدن اسلام و مسلمین و ضعیف شدن آنها می‌شود، ترس‏‎ ‎‏باشد، با وسیله‌های مشابه و مقاومت های منفی، دفاع واجب است؛ مانند نخریدن کالاهای‏‎ ‎‏آنان و ترک استفاده از آن، و ترک رابطه و معامله با آنان به طور مطلق.‏ ‏‏✅ اگر در روابط اقتصادی و غیر آن بر قلمرو اسلام و بلاد مسلمین، ترس آن‏‎ ‎باشد که بیگانگان بر آن تسلّط سیاسی یا غیر سیاسی که موجب استعمار آنان یا استعمار‏‎ ‎‏بلادشان ـ ولو از جهات معنوی ـ پیدا کنند، بر همۀ مسلمین واجب است که از چنین‏‎ ‎‏روابطی اجتناب کنند و این گونه روابط حرام می‌باشد.‏ 📚 ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)، ج١، ص۵۵١ ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» روز سه‌شنبه، ١۴٠٢/٠٢/١٩ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی به عنوان روز بزرگداشت «ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی» معروف به «شیخ كلینی» بزرگترین محدث و فقیه شیعه در قرن چهارم هجری نام‌گذاری شده که دارای القابی همچون «ثقةالاسلام»، «شیخ مشایخ شیعه» و «رئیس محدثان علمای امامیه» می‌باشد؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم و دانشمند عالیقدر جهان تشیع آغاز می‌نمائیم؛ شیخ کلینی (ره) در روزگار حسّاس و دشواری زیسته؛ ولادت او، در حوالی سال ۲۶۰ هجری قمری اتفاق افتاده است که سال وفات امام حسن عسکری (ع) است و حیات وی، کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین برهه‌ها در تاریخ تشیع است؛ او بیست سال پایانی عمر خویش را‌، در بغداد به سرآورده که محل سکونت نواب خاص و وکلای ناحیه مقدسه بوده و به واسطه آن‌ها می‌توانسته با حضرت ولی‌عصر (عج) ارتباط مکتوب داشته و پاسخ سؤالات و نکات خود را از محضر امام زمان دریافت نماید، لذا این ویژگی‌ها در حیات شیخ کلینی در خورِ توجّه است و به همین دلیل آثار ایشان نیز از ارزش بسیار والایی نزد فقها و علمای شیعه برخوردار می‌باشد؛ او مشهورترین عالِم عصر خود به شمار می‌رفته و در میان همه‌ی مسلمانان از احترام و منزلت بسیار والایی برخوردار بوده و به دلیل صداقت در گفتار و كردار، و علم و فضیلت بسیار ایشان، تمامی مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت در مشکلات دینی خود به او روی می‌آوردند و به همین سبب شیخ کلینی اولین کسی بود که به لقب «ثقةالاسلام» یعنی «فرد مورد اعتماد اسلام» شهرت یافت؛ شیخ مشایخ شیعه در آن عصر، رئیس شیعه و از موثّق‏ترين و استوارترين عالمان در نقل حديث بوده، و كتاب شريف «كافى‏» را در مدّت بيست سال تلاش خستگی‌ناپذیر، تأليف نمود كه يكى از «کتب اربعه» شيعه‏ و حاوی ١۶۶ هزار و ١٩٩ حديث است؛ وی نخستين عالم و دانشمند بزرگى است كه به جمع‌آوری و تنظيم بسيارى از كتاب‌هايی كه در عصر معصومين (ع) نوشته شده بود، پرداخت و با قلم توانا و موشکافانه و پرمغز خود در آن برهه‌ی حساس تاریخی توانست بسيارى از پرده‏هاى اوهام را کنار زده و عقايد حقه شيعه‏ را آن‌چنان كه باید به عموم مسلمانان معرفى نمايد، تا همگان بدانند عقيده شيعه در اصول و فروع مستقيماً از قرآن کریم و مكتب وحى، و سنّت رسول اكرم (ص) و کلام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گرفته شده است، لذا بزرگان شیعه، ایشان را «احیاگر مذهب و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)» دانسته‌اند؛ شیخ كلینی علاوه بر برتری علمی در عصر خود، در عدالت، تقوی و فضایل اخلاقی نیز شهره بوده، لذا عالمان زیادی به منظور یادگیری علوم ناب اسلامی در مکتب درس او تلمذ نموده‌اند؛ سرانجام این محدث گرانقدر عالم تشیع كه سراسر عمر پربار خویش را در راه تحصیل، تدریس، تألیف، تصنیف و ترویج مکتب اهل ‏بیت (ع) سپری نمود، در سال ٣١٩ هجری شمسی به دیار باقی شتافت و پیروان راستین اسلام را سوگوار عالم نامی علم حدیث كرد؛ پیكر مطهر این دانشمند فرزانه در ناحیه شرقی نهر دجله، كنار پل قدیم بغداد به خاك سپرده شد که هم‌اکنون زیارتگاه و محل عبادت شیعیان در عراق است؛ ✍️ و کلام آخر این‌که گرچه بیش از هزار سال از رحلت شیخ کلینی می‌گذرد و آن فقیه و محدث بزرگ دیگر در میان ما نیست؛ ولی به فرمایش امیرالمؤمنین (ع)، این بزرگان در درون روح وجان ما هستند و شیعه هیچ‌گاه زحمات و خدمات ارزشمند آنها را فراموش نمی‌کند! چنانچه رهبر فرزانه انقلاب در پیام خود به کنگره بین‌المللی بزرگداشت ثقة‌الاسلام شیخ کلینی (ره) فرمودند: «به نظر این جانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیع است...» یادش گرامی، نامش جاودان و راهش همواره پررهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از كتاب الله وعترت
🍎چهارذکرقرآنی ازامام صادق علیه السلام جهت آرامش درزندگی روزمره 🕌حضرت امام جعفرصادق(ع) فرموده اند:درشگفتم برای کسی که از چهارچیزدل گرفتگی وبیم دارد، چگونه به چهار(ذکر)پناه نمی برد! 🌼۱-درشگفتم برای کسی که ترس بر اوغلبه کرده،چگونه به ذکر«حسبناالله ونعم الوکیل»(آل عمران ایه۱۷۱)پناه نمی برد.درصورتیکه خداوندبه دنبال ذکریادشده فرموده است:فانقلبوا بنعمةمن الله وفضل لم یمسسهم سوء (پس(آن کسانیکه به عزم جهادخارج گشتند،وتخویف شیاطین درآنهااثر نکردوبه ذکرفوق تمسک جستند) 🌼۲-درشگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر«لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»(سوره انبیاءآیه۸۷)پناه نمی برد.زیراخداوندبه دنبال این ذکر فرموده است:فاستجبناله ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المؤمنین«پس ما (دعای یونس رادراثرتمسک به ذکریاد شده)استجابت کرده وازاندوه نجاتش دادیم وهمین گونه مؤمنان رانجات میبخشیم»(سوره انبیاءآیه۸۸) 🌼۳-درشگفتم برای کسی که مورد مکروحیله واقع شده(وبخصوص از خودی وآشنااعم ازدوست یاخویشاوند وهمسر،رودست وبه اصطلاح رکب خورده)،چگونه به ذکر«افوض امری الی الله،ان الله بصیربالعباد»(سوره غافرآیه۴۴)... پناه نمی برد. 🌼۴-درشگفتم برای کسیکه طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله و لاقوة الا بالله» (سوره کهف آیه 39) پناه نمی برد. 📚بحارالانوار،ج90ص184-185📚 👌👌از بعضی از بزرگان دیدم که فرموده بود هر کدام از ذکر ها 100 مرتبه گفته شود.
هدایت شده از كتاب الله وعترت
🌐نکاتی اعتقادی از"زیارت جامعه کبیره" 🕌امام هادی علیه السلام درفرازی دیگرازاین زیارت بلندمیفرماید: 🤲«انتم الصراط الأقوم وشهداء دار الفناء وشفعاء دار البقاء والرحمة الموصولة والآیة المخزونة والامانة المحفوظة والباب المبتلی به الناس. مَنْ أتاكم نجی ومَنْ لم یأتِكم هلك»؛ 🤲راه راست شمائید و شما گواهان دار آخرت و شفیعان عالم قیامتید. رحمت سرمد و آیت و نشان مسطور در گنجینه و امانت و ودیعه لوح محفوظ الهی و درگاه امتحان خلق. هر كس رو به سوی شما آمد نجات یافت و آن كه از این درگاه دور شد به هلاكت رسید. 🔶معانى «صراط» 🍎آشنايى با مفهوم «صراط أقوَم» ، نيازمند شناخت «صراط مستقيم» در قرآن است ؛ زيرا اين دو اصطلاح ، با يكديگر همپوشى دارند . اهمّيت «صراط مستقيم» ، بيش از تصوّر ماست و خداوند ، تكرارِ چندباره آن را در هر روز ، واجب شمرده است تا انسان هايى كه به سوى دين اسلام هدايت شده اند ، با تداوم درخواست خود ، در راه رسيدن به مقصد ، منحرف نشوند و همواره در راه راست ، گام نهند . صراط مستقيم ، در آيات و روايات ، به چند معنا تفسير شده است : ✅۱ .دين اسلام ✅۲ . بندگى خدا ✅۳ . شناخت خدا ✅۴ . محبّت خدا ✅۵ . امامِ مُفترض الطاعه 🕌امام صادق عليه السلام مى فرمايد : نَحنُ وَاللّهِ الصِّراطُ المُستَقِيمُ وَ نَحنُ وَاللّهِ الَّذِينَ أمَرَاللّهُ العِبادَ بِطاعَتِهِم ، فَمَن شَاءَ فَليَأخُذْ مِن هُنا🌷به خدا سوگند ، ماييم راه راست ؛ و به خدا سوگند ، ماييم همان كسانى كه خداوند ، بندگان را به پيروى از ايشان ، فرمان داده است ! پس هر كه مى خواهد ، اين راه را بگيرد. 🤲اللهم عجل لولیک الفرج 🤲التماس دعای فرج
هدایت شده از كتاب الله وعترت
🔆احکام اجاره 💠سلام علیکم 💠 ✳️بسم الله الرحمن الرحیم.✳️ 🛑یکی ازقراردادهای معمول و مورد استفاده مومنین قرارداد اجاره است که سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا مستاجر نسبت به خرابی وسایل مورد اجاره یا نقص که در وسایل ایجاد می شود ضامن است یا خیر؟ ⭕️در جواب عرض می شود: ❎1-مال مورد اجاره در مدت اجاره نوعی امانت در دست مستاجر است و چنانچه در این خرابی یا نقص وسیله مورد اجاره، مستاجر کوتاهی نکرده باشد، ضامن نیست مگر اینکه موجر و مالک شرط کند، که مستاجر در هر صورت، باید خسارت را از اموال خودش جبران کند، که در این صورت مستاجر در صورت خرابی باید خسارت را از جیب خودش جبران کند. ❎2-موجر و مالک زمانی می تواند خسارت را بر اساس شرط از مستاجر بگیرد، که شرط را در ضمن قرارداد به مستاجر تفهیم کرده باشد. ❎3-مستاجر اگر در خراب شدن وسایل مالی که اجاره کرده مقصر باشد مثل اینکه روی کابینت ام دی اف آب بگیرد و سبب خرابی کابینت شود، در این صورت قطعا مستاجر ضامن است هر چند با مستاجر نسبت به خسارت شرطی نشده باشد. 🤲تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی آن حضرت صلواتی عنایت بفرمایید
هدایت شده از كتاب الله وعترت
🍎حدیث مرتبط بافرهنگ فضای مجازی ازامام جوادعلیه السلام 🕌وَقالَ الْجَوادُ عليه السلام:مَنْ اَصْـغى اِلى نـاطِـقٍ فَقَدْعَبَـدَهُ،فَإنْ كانَ النـّاطِقُ عَنِ اللّه ِ فَقـَدْعَبَدَاللّه َ،وَاِنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبْلِيسَ فَـقَـدْعَبَـدَإبْـليـسَ. 🕌امام محمد تقى عليه السلام فرمود:هركس به گوينده اى گوش دهد (از او حرف شنوى داشته باشد) او را پرستيده، پس اگر گوينده سخن از خدا بگويد، او نيز خدا را عبادت كرده است، و اگر از شيـطان بـگويد، او هم بنده شيطان شده است. 📚تحف العقول، ص ۷۲۶📚 👌نکته: 🔶خیلی از ما با گسترش رسانه ها و شبکه های مجازی دقایق یا ساعاتی را در این بستر های نوین صرف می کنیم، این انتخاب ماست که با عضویت در کانالها و گروهای دینی و علمی مفید برای دنیا و آخرت خود توشه بر داریم یا خدای ناکرده عمر خود را چراگاه شیطان کنیم و با دیدن یا خواندن مطالب نادرست و بی ارزش این سرمایه بزرگ را از دست بدهیم. 🌼باید بدانیم با علم و تکنولوژی نمی‌شود مخالفت کرد.امام(ره) وقتی از پاریس به بهشت زهرا(س) آمدند. فرمودند: ما با سینما مخالف نیستیم، با فیلم بد مخالف هستیم. امروز فضای مجازی به عنوان یک ابزار در دسترس همه و بویژه جوانان است. ابزاری کم‌هزینه، سریع، فرامرزی، جذاب و دوطرفه که در واقع یک فرصت خوب است. عکس، فیلم، صوت، متن، و همه نوع محتوایی در آن امکان ارسال و استفاده دارد. شرایطی پیش آمده که ما نیز باید از آن استفاده کنیم.
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ الحكمة ۲۱۱ ✨ 🍃 الفضائل الأخلاقية ⚜️ قال أميرالمؤمنين على عليه‌السلام: الْجُودُ حَارِسُ الْأَعْرَاضِ، وَ الْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيهِ، وَ الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ، وَ السُّلُوُّ عِوَضُكَ مِمَّنْ غَدَرَ، وَ الِاسْتِشَارَةُ عَيْنُ الْهِدَايَةِ، وَ قَدْ خَاطَرَ مَنِ اسْتَغْنَى بِرَأْيِهِ، وَ الصَّبْرُ يُنَاضِلُ الْحِدْثَانَ، وَ الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ، وَ أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى، وَ كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَى أَمِيرٍ، وَ مِنَ التَّوْفِيقِ حِفْظُ التَّجْرِبَةِ، وَ الْمَوَدَّةُ قَرَابَةٌ مُسْتَفَادَةٌ، وَ لَا تَأْمَنَنَّ مَلُولاً. ✨ حکمت ۲۱۱ ✨ 🍃 ارزش‌هاى اخلاقى ⚜️ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود: بخشندگى نگاه‌دارنده آبروست، و شكيبايى دهان‌بند بى‌خردان، و عفو زكات پيروزى، و دورى‌كردن كيفر خيانتكار، و مشورت چشم هدايت است. آن‌كس كه با رأى خود احساس بى‌نيازى كند به كام خطرها افتد، شكيبايى با مصيبت‌هاى شب و روز پيكار كند، و بى‌تابى زمان را در نابودى انسان يارى دهد، و برترين بى‌نيازى ترك آرزوهاست، و چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس است، حفظ و به كارگيرى تجربه رمز پيروزى است، و دوستى نوعى خويشاوندى به دست آمده است، و به آن‌كس كه به ستوه آمده و توان تحمل ندارد اعتماد نكن. 📚 ✒️ ترجمه: محمد دشتی @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ شرح حکمت ۲۱۱ ✨ 🍃 مجموعه اندرزهاى گرانبها امام عليه‌السلام در اين مجموعه اندرزهاى گرانبها كه هر كدام از آنها گوهر پرارزشى است، به بخش‌هاى مهمى از فضايل اخلاقى اشاره فرموده است، همان فضايلى كه دنيا و آخرت انسان را آباد مى‌كند و جامعه بشرى را از گرفتار شدن در امواج بلا حفظ مى‌نمايد. اين مجموعه در سيزده جمله بيان شده است. ۱ . مى‌فرمايد: «بخشش حافظ آبروهاست»، (الْجُودُ حَارِسُ الاَْعْرَاضِ). روشن است كه بسيارى از مردم به علت حسد يا تنگ نظرى، در مقام عيب‌جويى برمى‌آيند و به بهانه‌هاى مختلف آبروى اشخاص را بر باد مى‌دهند، ولى هنگامى كه انسان دستش به جود و بخشش باز باشد، عيب‌جويان ساكت مى‌شوند و حاسدان خاموش. مرحوم «شوشترى» در شرح نهج‌البلاغه خود در اينجا دو جمله جالب از بعضى از انديشمندان نقل كرده است در يك مورد چنين آورده: «كَفى بِالْبَخِيلِ عاراً أنّ اسْمَهُ لَمْ يَقَعْ في حَمْد قَطُّ وَكَفى بِالْجَوادِ مَجْداً أنّ اسْمَهُ لَمْ يَقَعْ في ذَمّ قَطُّ، اين عار و ننگ براى بخيل كافى است كه هرگز هيچكس او را نمى‌ستايد و اين مجد و بزرگوارى براى سخاوتمند كافى است كه هرگز نام او در مذمتى واقع نمى‌شود». در موردى دیگر از اندیشمندى نقل مى‌کند: «لا أرُدُّ سائِلاً إمّا هُوَ کَریمٌ اَسُّدُ خَلَّتَهُ اَوْ لَئیمٌ أشْتَری عِرْضی مِنْهُ، من هیچ درخواست کننده‌اى را رد نمى‌کنم، یا آدم خوب و نیازمندى است که نیازمندى‌اش را برطرف کرده‌ام و یا انسان لئیم و پستى است که آبرویم را به این وسیله حفظ کرده‌ام».(۱) ۲ . مى‌فرماید: «حلم دهان‌بند سفیه است»، (وَالْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِیهِ). «فدام» به معناى دهان‌بند و گاه به معناى پارچه‌اى است که مایعى را با آن صاف مى‌کنند و در اینجا همان معناى اول اراده شده است. در مورد عکس‌العمل در مقابل سخنان ناموزون سفیهان و ایرادهاى بى‌دلیل آنان و توقعات بى‌جاى آنها در قرآن و احادیث دستور به حلم داده شده است که در بحث‌هاى گذشته نیز درباره آن سخن گفته شد. امام علیه‌السلام در اینجا تعبیر زیبایى را به کار برده و آن تعبیر «فدام» و دهان‌بند است. گاه حیواناتى را که گاز مى‌گیرند یا غذاهایى را که نباید بخورند مى‌خورند دهان‌بند مى‌زنند. بهترین راه مقابله با سفیهان استفاده از دهان‌بند حلم است و گرنه گفتن یک جمله در برابر آنها گاه سبب مى‌شود ده جمله ناموزون دیگر بگویند و اضافه بر آن، انسان با این گفتگو هم سطح آنها قرار مى‌گیرد و ارزش خود را از دست مى‌دهد. امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «إنَّ مَنْ جاوَبَ السَّفیهَ وَکافَئَهُ قَدْ وَضَعَ الْحَطَبَ عَلَى النّارِ، کسى که با سفیه مقابله کند و پاسخ او را دهد گوئى هیزم بر آتش مى‌نهد».(۲) امام علیه‌السلام مى‌فرماید: «اَلْحِلْمُ حِجابٌ مِنَ الاْفاتِ، حلم حجابى است در برابر آفت‌ها». (و یکى از آفت‌ها مزاحمت‌هاى سفیهانه است). ۳ . مى‌فرماید: «زکات پیروزى عفو است»، (وَالْعَفْوُ زَکَاةُ الظَّفَرِ). به یقین، هر موهبتى که از سوى خدا به انسان داده مى‌شود زکاتى دارد، یعنى بهره‌اى از آن باید به دیگران برسد. پیروزى نیز موهبت بزرگى است و بهره‌اى که از آن به دیگران مى‌رسد عفو از دشمن خطاکار است. البته بارها گفته‌ایم این عفو در جایى مطلوب است که باعث جسور شدن شخص خطاکار نگردد. در حکمت یازدهم همین معنا به صورت دیگرى آمده بود: «إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ، هنگامى که بر دشمنت پیروز شدى عفو را شکرانه این پیروزى قرار بده» البته اداى زکات هم نوعى شکرگزارى است. ۴ . مى‌فرماید: «دورى و فراموشى کیفر پیمان‌شکنان است»، (وَالسُّلُوُّ عِوَضُکَ مِمَّنْ غَدَرَ). «سُلُوّ» (بر وزن غلو) به معناى فراموش کردن و غافل شدن و تسلى خاطر پیدا کردن است. در برابر کسانى که پیمان خود را با انسان مى‌شکنند دو گونه عکس‌العمل ممکن است نشان داد: نخست اقدام متقابل و پیمان‌شکنى در مقابل پیمان‌شکنى و به بیان دیگر درگیرى و ادامه مبارزه و جنگ است و راه دیگر اینکه انسان آنها را از صفحه زندگى خود حذف کند و براى همیشه به فراموشى بسپارد و این مجازاتى است سنگین‌تر براى این افراد، زیرا نه تنها یک دوست وفادار را از دست داده‌اند، بلکه دیگران هم که از این رخداد باخبر شوند از پیمان‌شکن فاصله مى‌گیرند. 📚 ✒️ ادامه... 👇🏻 @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨ ۵ . مى‌فرماید: «مشورت عین هدایت است»، (وَالاِسْتِشَارَةُ عَیْنُ الْهِدَایَةِ). مى‌دانیم مشورت سبب راه یافتن به مقصود است، ولى تعبیر به «عین» خواه به معناى اتحاد باشد یا به معناى چشم و یا چشمه، نشان مى‌دهد که رابطه بسیار نزدیکى میان مشورت و هدایت است. چرا چنین نباشد در حالى که مشورت عقول دیگران را به عقل انسان مى‌افزاید و انسان از تجارب و اطلاعات دیگران بهره‌ها مى‌گیرد که بر هیچکس پوشیده نیست. در بحث‌هاى گذشته نیز مکررا درباره اهمیت مشورت و تأکید قرآن و روایات اسلام بر آن سخن گفته‌ایم. ۶ . مى‌فرماید: «آن کس که به رأى خود قناعت کند خویشتن را به خطر افکنده است»، (وَقَدْ خَاطَرَ مَنِ اسْتَغْنَى بِرَأْیِهِ). زیرا ضریب خطا در یک انسان بسیار زیاد است، خطاهایى که گاه آبروى وى را بر باد مى‌دهد، یا اموال انسان را آتش مى‌زند و یا جان او را به خطر مى‌افکند، ولى ضریب خطا در کسانى که اهل مشورتند هر اندازه طرف‌هاى مشورت بیشتر و آگاه‌تر باشند کمتر است. چرا انسان خود را از این نعمت خداداد که هزینه‌اى نیز بر دوش او ندارد محروم سازد. ۷ . مى‌فرماید: «صبر با مصائب مى جنگد»، (وَالصَّبْرُ یُنَاضِلُ الْحِدْثَانَ). «حدثان» به معناى حوادث ناراحت کننده و ناگوارى است که در زندگى انسان خواه ناخواه رخ مى‌دهد و هر کس به نوعى به یک یا چند نمونه از این حوادث گرفتار است. آنچه مى‌تواند تأثیر این حوادث را بر وجود انسان خنثى کند تا از پاى درنیاید همان صبر و شکیبایى و استقامت است و در مقابل آن جزع و بى‌تابى. ۸ . مى‌فرماید: «جزع و بى‌تابى به حوادث دردناک زمان کمک مى‌کند»، (وَالْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ). اشاره به اینکه گذشت زمان قواى انسان را تدریجاً تحلیل مى‌دهد و هر نفسى قدمى به سوى مرگ است، ولى جزع و بى‌تابى سبب تشدید آثار آن مى‌شود، اى بسا عمر هفتاد ساله را به نصف تقلیل مى‌دهد، بنابراین همانگونه که صبر و شکیبایى با حوادث تلخ مى‌جنگد و انسان را در برابر آنها استوار مى‌دارد جزع و بى‌تابى به کمک آن حوادث مى‌شتابد و آثار آن را در وجود انسان عمیق و عمیق‌تر مى‌سازد. در کلام حکمت‌آمیز ۱۸۹ این جمله پرمعنا آمده بود که مى‌فرمود: «مَنْ لَمْ یُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَکَهُ الْجَزَعُ، کسى که صبر و شکیبایى او را نجات ندهد جزع و بى‌تابى او را هلاک خواهد ساخت». امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «لَوْ لا أَنَّ الصَّبْرَ خُلِقَ قَبْلَ الْبَلاءِ یَتَفَطَّرُ الْمُؤمِنُ کَما تَتَفَطَّرُ الْبیضَةَ عَلَى الصَّفا، اگر صبر و شکیبایى قبل از بلا آفریده نشده بود افراد با ایمان در برابر حوادث ناگوار از هم متلاشى مى‌شدند همانگونه که تخم مرغ با اصابت به سنگ متلاشى مى‌شود».(۳) اضافه بر این آثار مادى که مترتب بر صبر و جزع مى‌شود از نظر معنوى نیز هلاکت دیگرى دامنگیر افرادى مى‌کند که در برابر حوادث، بى‌تابى و جزع مى‌کنند و آن اینکه اجر آنها را ضایع مى‌سازد در حالى که صابران اجر و پاداش فراوانى دارند. امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «إذا دَخَلَ الْمُؤمِنُ فِی قَبْرِهِ کانَتِ الصَّلاةُ عَنْ یَمِینِهِ وَالزَّکاةُ عَنْ یَسارِهِ وَالبِرُّ مُظِلٌّ (مُطِلٌّ) عَلَیْهِ وَیَتَنَحَّى الصَّبْرُ ناحِیَةً، فَإذا دَخَلَ عَلَیْهِ الْمَلَکانِ اللَّذانِ یَلیانِ مُسائَلَتَهُ قالَ الصَّبْرُ لِلصَّلاةِ وَالزَّکاةِ وَالْبِرِّ: دُونَکُمْ صاحِبُکُمْ فَإنْ عَجَزْتُمْ عَنْهُ فَأَنَا دُونَهُ، هنگامى که فرد باایمان را در قبر مى‌گذارند نماز در طرف راست و زکات در طرف چپ او و کارهاى نیک مشرف بر او مى‌شوند و صبر در گوشه‌اى قرار مى‌گیرد و چون دو فرشته مأمور سؤال وارد مى‌شوند صبر به نماز و زکات و کارهاى نیک مى‌گوید به یارى دوست‌تان بشتابید اگر شما از یاریش ناتوان شدید من یاریش مى‌کنم».(۴) افزون بر اینها بى‌تابى غالباً سبب رسوایى انسان مى‌شود و نشان مى‌دهد که او آدمى کم‌ظرفیت و بى‌استقامت است به همین دلیل امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «قِلَّةُ الصَّبْرِ فَضیحَةٌ، کمى صبر و شکیبایى اسباب فضیحت و رسوایى است».(۵) ذکر این نکته نیز لازم به نظر مى‌رسد که خداى متعال براى اینکه انسان در برابر حوادث فوق‌العاده سخت از پاى درنیاید صبر را در وجود او آفریده، مثلا هنگامى که مادرى بهترین فرزند عزیزش را از دست مى‌دهد چنان بى‌تابى مى‌کند که خود را به زمین و دیوار مى‌کوبد، اما با گذشت زمان کم کم آرامش بر او مسلط مى‌شود و غالباً بعد از چندین روز یا چند هفته به حال عادى در مى‌آید و اگر این صبر خداداد نبود و آن حالت نخستین ادامه پیدا مى‌کرد در مدت کوتاهى از بین مى‌رفت. 📚 ✒️ ادامه... 👇🏻 @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨ ۹ . مى‌فرماید: «برترین بى‌نیازى ترک آرزوهاست»، (وَأَشْرَفُ الْغِنَى تَرْکُ الْمُنَى). به یقین کسانى که آرزوهاى دور و دراز دارند و غالباً به تنهایى به آن نمى‌رسند دست حاجت به سوى این و آن دراز مى‌کنند و با اینکه ممکن است سرمایه‌دار بزرگى باشند همیشه نیازمند و محتاجند، چرا که دامنه آرزوها بسیار گسترده است، حال اگر انسان خط باطل بر این آرزوهاى دور و دراز بکشد ثروتمند و سرمایه‌دار معتبرى خواهد شد، زیرا به هیچکس محتاج نخواهد بود. امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «تَجَنَّبُوا الْمُنى فَإنَّها تُذْهِبُ بَهْجَةَ ما خُوِّلْتُمْ وَتَسْتَصْغِرُونَ بِها مَواهِبَ اللهِ تَعالى عِنْدَکُمْ وَتُعْقِبُکُمُ الْحَسَراتِ فِیما وَهَّمْتُمْ بِهِ أنْفُسَکُمْ، از آرزوهاى دور و دراز بپرهیزید که شادابى و نشاط نعمت‌هایى را که به شما داده از بین مى‌برد و به سبب آن مواهب الهى در نزد شما کوچک مى‌شود و حسرت فراوانى به سبب اوهام باطله‌اى که داشته‌اید به شما دست مى‌دهد».(۶) ۱۰ . مى‌فرماید: «چه بسا عقل‌ها که در چنگالِ هوا و هوس‌هاى حاکم بر آنها اسیرند»، (وَکَمْ مِنْ عَقْل أَسِیر تَحْتَ هَوَى أَمِیر). مى‌دانیم خداوند دو نیرو به انسان بخشیده است: یکى نیروى عقل که خوب و بد را با آن تشخیص مى‌دهد و راه و چاه را مى‌شناسد و دیگرى انگیزه‌هاى مختلف نفسانى است که آن هم در حد اعتدال براى بقاى انسان ضرورى است، خواه علائق جنسى باشد یا علاقه به مال و ثروت و مقام و قدرت، اما هنگامى که این انگیزه‌ها طغیان کنند و به صورت هوا و هوس سرکش درآیند، عقل را در چنگال اسارت خود مى‌گیرند به گونه‌اى که گاه از تشخیص واضح‌ترین مسائل باز مى‌ماند و گاه دست به کارهایى مى‌زند که یک عمر باید جریمه و کفاره آن را بپردازد. به همین دلیل در آیات قرآن و روایات اسلامى هشدار زیادى به این موضوع داده شده است. قرآن مى‌گوید: «(أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْم وَخَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ یَهْدیهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَکَّرُونَ)، آیا دیدى کسى را که معبود خود را هواى نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر این که شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پرده‌اى قرار داده است؟! با این حال غیر از خدا چه کسى مى‌تواند او را هدایت کند؟! آیا متذکر نمى‌شوید؟!».(۷) امام علیه‌السلام مى‌فرماید: «غَلَبَةُ الْهَوى تُفْسِدُ الدِّینُ وَالْعَقْلَ، غلبه هواى نفس هم دین انسان را فاسد مى کند و هم عقل او را».(۸) در حدیث دیگرى می‌فرماید: «حَرامٌ عَلى کُلِّ عَقْلِ مَغْلُول بِالشَّهْوَةِ أنْ یَنْتَفِعَ بِالْحِکْمَةِ، بر تمام عقل‌هایى که در چنگال شهوت اسیرند حرام است که از علم و دانش بهره‌مند شوند».(۹) به یقین عقل‌ها متفاوت‌اند، بعضى به اندازه‌اى نیرومندند که هیچ انگیزه‌اى از هواى نفس نمى‌تواند بر آن چیره شود و گاه چنان ضعیف است که با مختصر طغیان شهوت از کار مى‌افتد، همانگونه که هواى نفس نیز درجات و مراتب مختلفى دارد و بدترین چیز آن است که حاکمان یک جامعه عقل‌شان در اسارت هواى نفس‌شان قرار گیرد و جامعه را به سوى بدبختى پیش برند و دین و دنیاى مردم را ملعبه هواى نفس سازند. در این زمینه مرحوم مغنیه در شرح نهج‌البلاغه خود داستان عجیب و تکان دهنده‌اى از ابن خلکان در کتاب وفیات‌الاعیان در شرح حال قاضى ابویوسف که از علماى اهل‌سنت و از دوستان ابوحنیفه بود نقل مى‌کند که عیسى بن جعفر (از فرزندان منصور دوانیقى) کنیز بسیار زیبایى داشت که هارون الرشید دلباخته او شد. هارون از عیسى خواست که آن کنیز را به او ببخشد یا بفروشد. عیسى که علاقه‌مند به آن کنیز بود نپذیرفت و گفت: من سوگند یاد کرده‌ام به طلاق و عتاق (منظور طلاق همه همسران و آزادى تمام بردگان خود) و صدقه دادن جمیع اموالم اگر آن را به کسى بفروشم یا ببخشم. (اهل‌سنت معتقد بودند که اگر کسى چنین سوگندى یاد کند و مخالفت کند تمام اموال او صدقه مى‌شود و تمام زنانش از او جدا و کنیزان و غلامانش آزاد مى‌گردند مطلبى که در فقه شیعه شدیداً با آن مخالفت شده است). هارون الرشید او را تهدید به قتل کرد او تسلیم شد ولى مشکل قسم بر فکر او سنگینى مى‌کرد. هارون گفت: من مشکل را حل مى‌کنم. به دنبال ابویوسف فرستاد و گفت: یک راه حل شرعى براى این مسئله پیچیده جهت من پیدا کن. 📚 ✒️ ادامه... 👇🏻 @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨ ابویوسف به عیسى بن جعفر گفت: راه حلش این است که نصف آن را به هارون ببخشى و نصف آن را به او بفروشى و در این صورت مخالفتى با سوگندت نکرده‌اى، زیرا نه تمامش را فروخته‌اى و نه تمامش را بخشیده‌اى. عیسى بن جعفر این کار را انجام داد (و نیمى از آن کنیز را به صد هزار دینار به هارون فروخت و نیم دیگر را به او بخشید) و کنیز را براى هارون الرشید بردند در حالى که هنوز در مجلس خود نشسته بود. هارون به ابویوسف گفت: یک مشکل دیگر باقى مانده است. ابویوسف گفت: کدام مشکل؟ گفت: این کنیز قبلاً با صاحبش آمیزش داشته و باید یکبار عادت ماهانه شود و پاک گردد (تا عده او به سر آید) سپس اضافه کرد: به خدا سوگند (چنان دیوانه این کنیزم که) اگر امشب را با او به سر نبرم روح از تنم جدا مى‌شود. ابویوسف گفت: آن هم راه دارد. او را آزاد کن و سپس او را بعد از آزادى به عقد خود درآور، زیرا فرد آزاد عده‌اى ندارد. هارون او را آزاد کرد و او را به نکاح خود درآورد (و با نهایت تأسف) تمام اینها در یک ساعت قبل از آنکه هارون الرشید از جاى خود برخیزد انجام شد. آرى هم حاکمان هواپرست و هم مفتیان دنیاپرست اینگونه با احکام خدا بازى مى‌کردند.(۱۰) ۱۱ . مى‌فرماید: «حفظ تجربه‌ها بخشى از موفقیت است»، (وَمِنَ التَّوْفِیقِ حِفْظُ التَّجْرِبَةِ). منظور از تجربه در اینجا مفهوم عام آن است و تجربه‌هاى شخصى و تجارب دیگران را شامل مى‌شود و تعبیر به «مِنَ التَّوفِیقِ» اشاره به این است که انسان قسمت مهمى از موفقیت خود را در کارها، از تجربه‌هاى پیشین خود و تجارب دیگران استفاده مى‌کند و در واقع انباشته شدن تجربه‌ها بر یکدیگر سبب موفقیت در تمام زمینه‌هاى علمى و سیاسى و اجتماعى و اخلاقى است و آن کس که خود را از تجربه‌هاى دیگران بى‌نیاز بداند و به تجربه‌هاى پیشین خود اعتنا نکند به یقین گرفتار شکست‌هاى پى‌درپى خواهد شد. اساساً بعضى از علوم و دانش‌ها بر اساس تجربه پیشرفت کرده که نام علوم تجربى هم بر آنها نهاده‌اند. از کجا طبیب مى‌داند که فلان دارو براى فلان بیمارى مؤثر است؟ آیا جز از تجربه‌هاى خویش و تجربه‌هاى دیگران استفاده کرده است؟ امروز آزمایشگاه‌ها که ابزار تجربه است در سراسر دنیا در علوم مختلف برپاست و اینها تفسیر روشنى بر کلام امام علیه‌السلام است که مى‌فرماید: «حفظ تجربه‌ها بخش مهمى از موفقیت را تشکیل مى‌دهد». قرآن بخش عظیمى از تاریخ اقوام پیشین را براى مسلمانان شرح داده است که فلسفه آن همان استفاده کردن از تجربه زندگى پیشینیان است. گاه مى‌فرماید: بروید آثار آنها را در نقاط مختلف زمین ببینید و عبرت بگیرید. واژه «توفیق» در استعمالات روایات دو معنا دارد: یک معناى آن همان موفقیت در کارها است که در نکته حکیمانه بالا به آن اشاره شده و معناى دیگر آن آماده شدن وسائل اعم از معنوى و مادى است و این که دعا مى‌کنیم: خدایا! ما را براى کارهاى خیر توفیق عنایت کن، یعنى وسایل آن را اعم از روحانى و جسمانى فراهم نما. به یقین آنچه در اختیار ماست باید خودمان فراهم سازیم و آنها را که از اختیار ما بیرون است باید از خدا بخواهیم و این دو معنا به یک حقیقت باز مى‌گردند، یعنى هر دو توفیقات الهى و حفظ تجربه‌ها سبب موفقیت است. در روایات اسلامى درباره اهمیت تجربه تعبیرات بسیار جالبى دیده مى‌شود. امام علیه‌السلام مى‌فرماید: «الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجارُبِ، عقل همان حفظ تجربه‌هاست».(۱۱) و در جاى دیگر می‌فرماید: «اَلْعَقْلُ غَریزَةٌ تَزیدُ بِالْعِلْمِ بِالتَّجارُبِ، عقل غریزه‌اى (الهى) است که با علم و دانش و تجربه افزایش مى‌یابد».(۱۲) استفاده کردن از تجارب پیشینیان مخصوصاً براى زمامداران و سیاست‌مداران از اهم امور است تا آنجا که امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «لا یَطْمَعَنَّ ... وَلا الْقَلیلُ التَّجْرِبَةِ الْمُعْجِبُ بِرَأْیِهِ فی رِئاسَة، افراد کم تجربه که تنها به آراى خود تکیه مى‌کنند هرگز در ریاست موفق نخواهند شد».(۱۳) امام علیه‌السلام در خطبه ۱۷۶ مى‌فرماید: «وَمَنْ لَمْ یَنْفَعْهُ اللهُ بِالْبَلاءِ وَالتَّجارُبِ لَمْ یَنْتَفِعْ بِشَیء مِنَ الْعِظَةِ، آن کس که خدا او را به وسیله آزمون‌ها و تجربه‌ها بهره‌مند نسازد از هیچ پند واندرزى سود نخواهد برد».(۱۴) 📚 ✒️ ادامه... 👇🏻 @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨ در عهدنامه مالک اشتر نیز بر این امر تأکید شده بود، امام علیه‌السلام خطاب به مالک اشتر در مورد انتخاب کارمندان و اداره کنندگان حکومت مى‌فرماید: «وَتَوَخّ مِنْهُمْ أهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَیاءِ مِنْ أهْلِ الْبُیُوتاتِ الصّالِحَةِ وَالْقِدَمِ فِى الاْسْلامِ، و از میان آنها افرادى را برگزین که داراى تجربه و پاکى روح باشند و از خانواده‌هاى صالح و پیشگام و باسابقه در اسلام باشند».(۱۵) این در حالى است که امروزه شعارهاى زیادى در استفاده کردن از نیروى جوانان داده مى‌شود و متأسفانه به گونه‌اى تبلیغ شده که بعضى تصور مى‌کنند باید بزرگسالان را از صحنه حکومت و اجتماع کنار گذاشت در حالى که آنها مجموعه‌هاى عظیمى از تجاربند. حق مطلب این است که تجربه‌هاى پرارزش بزرگسالان باید با نیرو و نشاط جوانان آمیخته شود تا موفقیت قطعى حاصل شود،بطور قطع و یقین نه تنها مى‌توان به نیروى جوان قناعت کرد و نه تنها به تجارب بزرگسالان، بلکه این دو مکمل یکدیگرند. ۱۲ . مى‌فرماید: «دوستى، نوعى خویشاوندى اکتسابى است»، (وَالْمَوَدَّةُ قَرَابَةٌ مُسْتَفَادَةٌ). خویشاوندى گاه از طریق طبیعى مثلاً تولد دو فرزند از یک پدر و مادر حاصل مى‌شود که این دو بطور طبیعى برادرند، ولى گاه انسان با دیگرى که هیچ رابطه نسبى با او ندارد چنان دوست مى‌شود که همانند برادر یا برتر از برادر پیوند عاطفى با او پیدا مى‌کند. اینگونه دوستى‌ها نوعى خویشاوندى اکتسابى است. اسلام آیین دوستى و مودت است و به مسئله دوست صالح آنقدر اهمیت داده که امام امام علیه‌السلام مى‌فرماید: «الصَّدیقُ أقْرَبُ الاْقارِبِ، دوست، نزدیک‌ترین خویشاوندان است».(۱۶) و در حدیث دیگرى می‌فرماید: «مَنْ لا صَدِیقَ لَهُ لا ذُخْرَ لَهُ، کسى که دوستى ندارد اندوخته‌اى (براى مبارزه با مشکلات) ندارد».(۱۷) امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: «لَقَدْ عَظُمَتْ مَنْزِلَةُ الصَّدیق حَتّى أهْلُ النّارِ یَسْتَغیثُونَ بِهِ وَیَدْعُونَ بِهِ فِى النّارِ قَبْلَ الْقَریبِ الْحَمِیمِ قالَ اللهُ مُخْبِراً عَنْهُمْ: (فَمَا لَنَا مِنْ شَافِعِینَ (*) وَلاَ صَدِیق حَمِیم)، مقام دوست بسیار والا است تا آنجا که اهل دوزخ از دوست یارى مى‌طلبند و او را از درون آتش دوزخ صدا مى‌زنند پیش از آنکه نزدیکان پرمحبت خود را صدا بزنند. خداوند در قرآن از آنها چنین خبر داده که مى‌گویند: (واى بر ما) ما امروز نه شفاعت کنندگانى داریم و نه دوست صمیمى».(۱۸) ۱۳ . مى‌فرماید: «به انسانى که ملول و رنجیده خاطر است اعتماد مکن»، (وَلاَ تَأْمَنَنَّ مَلُولاً). دلیل آن روشن است، افرادى که به هر دلیل رنجیده خاطر شده‌اند، نشاط عمل در آنها مرده است به همین دلیل نمى‌توان به آنها اعتماد کرد. آنها منتظر بهانه‌اى هستند تا از کار فرار کنند و هرگز نمى‌توان استقامت و پشتکار را که لازمه پیشرفت است از آنها انتظار داشت. مرحوم علامه شوشترى در شرح نهج‌البلاغه خود داستان جنگ صفین را ذکر کرده است که بر اثر طولانى شدن جنگ عده زیادى ملول و رنجیده و خسته شده بودند و منتظر بهانه‌اى بودند تا جنگ را رها کنند، از این رو به مجرد این که دشمن قرآن‌ها را بر سر نیزه‌ها کرد دست از جنگ در آستانه پیروزى کشیدند.(۱۹) گاه ملول در این جمله نورانى به افراد زودرنج تفسیر شده است.(۲۰) آن هم واقعیتى است که اعتماد به افراد زودرنج بسیار مشکل است، چرا که در گرماگرم کار و انجام برنامه، ممکن است از اندک چیزى آزرده خاطر شوند و همه چیز را رها سازند. هر کدام از این دو تفسیر را بپذیریم بیان واقعیت انکارناپذیرى است و جمع بین هر دو تفسیر در مفهوم کلام امام علیه‌السلام نیز مانعى ندارد. 📚 ✒️ ادامه... 👇🏻 @nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨ امام علیه‌السلام مى‌فرماید: «لا تَأمِنَنَّ مَلُولا وَإن تَحَلّى بِالصِّلَةِ فَإِنَّهُ لَیْسَ فِى الْبَرْقِ الْخاطِفِ مُسْتَمْتَعٌ لِمَنْ یَخُوضُ الظُّلْمَةَ، به افراد رنجیده خاطر و زودرنج اعتماد نکن، هرچند دل او را با جایزه‌اى به دست آورى، زیرا برق جهنده (که لحظه‌اى مى‌درخشد و خاموش مى‌شود) در شب تاریک قابل اعتماد نیست».(۲۱) به راستى اگر انسان از میان تمام کلمات امام علیه‌السلام همین مجموعه فشرده حکیمانه پرمعنا را برنامه زندگى خود قرار دهد، هم در برنامه‌هاى مادى زندگى پیروز مى‌شود و هم در جنبه‌هاى معنوى آن، هم مى‌تواند فرد را اصلاح کند و هم جامعه را، ولى افسوس که همچون «برق خاطفى» این کلمات نورانى در نظر ما آشکار مى‌شود و چیزى نمى‌گذرد که آن را به فراموشى مى‌سپاریم و همان مسیر زندگى آمیخته با اشتباهات را ادامه مى‌دهیم. ا---------------------------------------- پی نوشت: ۱ . بهج‌الصباعة . جلد ۱۴ . صفحه ۵۰۵ ۲ . بحارالانوار . جلد ۶۸ . صفحه ۴۲۲ ۳ . من لایحضره الفقیه . جلد ۱ . صفحه ۱۷۵ ۴ . اصول کافى . جلد ۲ . صفحه ۹۰ ۵ . بحارالانوار . جلد ۷۵ . صفحه ۲۲۷ ۶ . کافى . جلد ۵ . صفحه ۸۵ ۷ . سوره جاثیه . آیه ۲۳ ۸ . غررالحکم . حدیث ۸۱۷ ۹ . همان . حدیث ۸۳۹ ۱۰ . وفیات‌الاعیان . جلد ۶ . صفحه ۳۸۵ ۱۱ . فى ظلال نهج‌البلاغه . جلد ۴ . صفحه ۳۴۵ ۱۲ . غررالحکم . حدیث ۱۰۱۴۰ ۱۳ . همان . حدیث ۴۴۳ ۱۴ . بحارالانوار . جلد ۶۹ . صفحه ۱۹۰ ۱۵ . نهج‌البلاغه . خطبه ۱۷۶ ۱۶ . همان . نامه ۵۳ ۱۷ . غررالحکم . حدیث ۹۴۰۸ ۱۸ . بحارالانوار . جلد ۷۱ . صفحه ۱۷۶ سوره شعراء . آیه ۱۰۰ و ۱۰۱ ۱۹ . شرح علامه شوشترى . جلد ۱۴ . صفحه ۵۰۸ ۲۰ . شرح عبده و منهاج‌البراعة . ذیل حکمت مورد بحث. ۲۱ . غررالحکم . حدیث ۱۱۱۳۹ 📚 ✒️ آیت‌الله مکارم شیرازی @nahjoolbalaghah
هدایت شده از فانوس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*اینم واسه کسایی که هی دنبال آیه قرآنی حجاب هستند. این مطلب دیگه توسط یک روحانی گفته نشده که برخی ها با روحانیت زاویه دارند. توسط یک روانشناس مطرح کشوری گفته شده خیلی خیلی هم واضح و عالی* ..‌‌🌸🌸🌸👌🏻👌🏻👌🏻 . 📌به کانال بپیوندید👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/1798635846C05440867fe