eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
18.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
585 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی 09123064825 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸از فشار آوردن به حافظه و متراكم كردن ساعات يادگيری جداً خودداری نماييد و در فعاليتهای ذهنی بين هر سی الی چهل دقيقه يك بار به مدت پنج دقيقه استراحت كنيد و تنفس عميق داشته باشيد. 🔸در هنگام مطالعه چند موضوع يا كتاب، بين موضوعات مشابه تداخل و بي نظمی ايجاد ميشود و اگر بعد از مطالعه در مورد يك موضوع، در مورد موضوع ديگری مطالعه كنيد به حافظه زياد فشار نخواهد آمد و آموخته های شما آسيب نخواهد ديد. ميزان فراموشی حافظه در خواب به مراتب كمتر از بيداری است، بنابراين بعد از آموختن مطالب دشوار، مدتی استراحت مطلوب داشته باشيد. 🔹در تقويت حافظه علاقه نقش مهمی را ايفا ميكند، اگر به موضوع و مطلبی علاقه شديدی داشته باشيد، در به خاطر سپردن آن مشكلی نخواهيد داشت. 🔸در به خاطر سپاری، عمل گزينش مطالب را انجام دهيد. يعنی سعی در حفظ كردن و يادگيری همه مطالب نداشته باشيد، بلكه فقط مطالب مورد نياز و مهم را به خاطر بسپاريد. 🔸در هنگام خستگي و بی حوصلگی از كارهای ذهنی و مطالعه بپرهيزيد، زيرا كه خستگی موجب كم شدن دقت ميگردد. درهنگام شروع مطالعه، هرگز اين فكر را كه مطلب مشكل ويا خسته كننده است به خود راه ندهيد. 🔹به خود تلقين كنيدكه قادريدهرمطلبی راخوب فرا بگيريد، زيرا واقعا قادر به انجام اين كار هستيد. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژه ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها بسیار مهم 👇
‍ 🎉 ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 🎉 🎤 تحلیل 🎤 : انتخاب پرده مناسب ـ نوآوری در ضرب 📝📝📝📝📝📝📝📝📝 👇👇👇👇 شکوفه های خنده روی هرلب آخه خبر رسیده که از امشب برا امام رضا یه خواهر اومد شبیه زینب چه خبره حالا میون مدینه ماهُ ببین امشب که روی زمینه هرچی که بگم از وصفش کمه دنیا اومده بازم فاطمه مولاتی حضرت معصومه حال و هوای حرمت بارونه قم به کرامت شما مدیونه نیمه شبا میون صحنت انگار خدا مهمونه نگاه به دلم کن میدونی خزونم مسیر بهشتُ تو دادی نشونم رویای منه شبهای حرم دستم را بگیر بانوی کرم مولاتی حضرت معصومه مثل امام رضا تو رأفت داری ملیکه ای و کلی رعیت داری گدا همیشه دورته ازبس که کرامت داری تو آسمون دل بارون امیده برات شفاعت دوباره رسیده صحنت غصه رو از دل میبره خاکه این حرم عالِم پروره مولاتی حضرت معصومه 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 👇👇 ⁉️انتخاب پرده مناسب: یکی از نکات محوری در خواندن سرود، انتخاب پرده مناسب است، اگر پرده محوری خواندن بالا باشد مستمع برای جواب دادن دچار مشکل می شود و به خود مداح نیز زیاد فشار وارد می شود؛ اگر پرده محوری پایین باشد، خواندن بدون احساس و شور لازم خواهد بود و مستمع خموده می شود. در این جلسه آقای بنی فاطمه سرود را در پرده ای بالاتر از آنچه که باید شروع کردند و چون دیدند جواب دادن برای مستمع مشکل است بلافاصله پرده را پایین آوردند. لازم به ذکر است نحوه پایین آوردن پرده باید به نحوی باشد که در جلسه سکته ایجاد نکند، مثلا ذکری گرفته شود یا فضیلتی از شخصیت صاحب مجلس گفته شود و بعد از یک فاصله، سرود در پرده مناسب دم داده شود. ⁉️نوآوری در ضرب: نوآوری در خواندن بسیار مهم است و برای آن بایستی از ابزار مباح و مناسب استفاده کرد، در این جلسه یک نوآوری در ضرب کف زدن مستمع دیده شد، به این صورت که خط اول هر بند، بعد از هر مصراع سه ضرب کف زده شد و خط دوم با کف زدن بدون ضرب و خط سوم با ضرب تک و جواب با ضرب شور. به این طریق در هر بند چهار نوع ضرب به کار رفته است که نوعی تنوع و نوآوری است. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦ گزارشی مختصر ♦ از لبیک شاگردان حضرت زهرا(س) به فراخوان کمک در آماده سازی حسینیه حضرت یاس کبود(س) ✅ بعد از فراخوان سه شنبه 26 اردیبهشت برای تخلیه دیوارهای تخریب شده حسینیه ✅ امروز 29 اردیبهشت 1401 فرزندان حضرت یاس کبود(س) طی 3 ساعت، کارِ حد اقل دو روز کاری را انجام دادند. 🙏 دست مریزاد، خدا قوت 🙏 🔹 این نوکری ادامه دارد ان شاء الله 🔹 ‼ مداح حضرت سیدالشهداء ارواحنا فداه در همه نوکری ها پیش قدم است‼ ❇ نوکر نوکران اهل بیت(ع) 🔹 محمد فراهانی ⚛ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژه ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها بسیار مهم 👇
تحلیل ✏️ 🔎موضوع: دکلمه خوانی، آداب و اصول 🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋 📝📝📝👇👇 عشق آمد از دل همه ویران درست کرد ما را خراب کرد پریشان درست کرد با اینکه خاک مرده در این شهر ریخته اند عشق آمد و مسیح شد و جان درست کرد عشق اتفاقهای نیافتاده ی مرا اکسیر ریخت لایق امکان درست کرد از ما گدای پشت در خانه ی کرم از این کریمه بانوی ایران درست کرد مشهد خودش قلمروی شه بانوی قم است قم را برای شاه خراسان درست کرد آهو که نیستیم یقینا کبوتریم تولیت قبیله ی موسی بن جعفریم خوش بخت آنکسیست که باشد گدای قم بیچاره آنکه نیست سر سفره های قم رودیم اگر روی به دریا می آوریم ما یک قبیله به سمت خدای قم قم بارگاه مادر معصومهای ماست جان تمام کشورمایران فدای قم مشهد که پشت پنجره فولاد میدهند باید گرفت کرب وبلا از کجای قم باید برای امر ظهور التماس کرد شاید به دادمان برسد با دعای قم از دست خالی ام گله دارم کرم کنید ما را دخیلِ تا ابد این حرم کنید ما را نشانده اند سر این مسیر باز تو باز هم کریمه و ما هم فقیر باز روزی ما به دست شما خانواده است بانو بگیر لقمه ی نان و پنیر باز شرمندگی مقدمه ی هر توسل است پیش تو سر بند کند به زیر باز شیرین شده است زندگی ام بانگاهتان دریاچه ی نمک زده ای در کویر باز شرمنده در ولادتتان نامرتبیم این روزها عجیب پریشان زینبیم ✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ گاهی لازم است، مداحی ما به صورت دکلمه پیاده شود و اساسا یکی از روشهای مداحی، دکلمه خوانی است و عده ای از ذاکرین با این روش به مداحی می پردازند. مثل حاج فیروز زیرک کار، حاج احد خجسته و دیگران. 🔎در جلساتی که چند ذاکر برای خواندن حضور پیدا می کنند، کسی که جزء نفرات سوم به بعد است، اگر بخواهد با آهنگ و نغمات بخواند، کلام او اثر نخواهد گذاشت چرا که ذهن مستمع نسبت به آن اشباع است، اینجا استفاده از دکلمه خوانی یکی از روشهای مجرب است. البته اقتضائات دکلمه خوانی بیش از این است که به مرور بیان خواهیم کرد. دکلمه چیست؟ دکلمه تنها خواندن نیست بلکه خواندن + آوای رسا + آهنگ مناسب + ژست مناسب + حالت های خاص + داشتن حرارت و احساس مناسب می باشد. 📌شرایط دکلماتور خوب یک دکلمه ی خوب زمانی صورت می گیرد که دکلماتور از اوصاف زیر بهره مند باشد: ✅داشتن صدای آرمش بخش، شفاف و رسا. ✅شناخت آواها و تناسب لحن و محتوا. ✅قدرت برقراری ارتباط. ✅قدرت انتقال حس و فکر. ✅ادای درست کلمات و توانایی خواندن درست جمله ها و متن. ✅سلامتی دستگاه صوتی و اندام گفتاری. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل 🖋 موضوع: ولادت حضرت معصومه(س) : موسی علیمرادی موضوع: معرفی قالب شعری مسمط ـ تنوع پرده های صدا ـ توجه به اعراب جملات عربی ✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇👇👇 حکم کردند که بی عشق نفس مذموم است شکر این سینه به عشق ازلی محکوم است از رضایی شدن تک تک ما معلوم است دل مسلمان شده ی فاطمۀ معصوم است همگی مستی خود را ز همین خم داریم هرچه داریم همه ازحرم قم داریم به غبار قدم وصف تو محشر برسد پای توصیف تو باید که برادر برسد تا که در شأن تو مضمون برابر برسد جای آنست که یک سورۀ کوثر برسد لال در محضر تو بودن ما ، وصف شماست ورنه این شعر همان قطره کنار دریاست تو رسیدی و پدر صاحب دختر شده است صاحب آسیه و مریم و هاجر شده است از گل خندۀ تو دهر معطر شده است خواهری زینت آغوش برادر شده است تا که قنداقۀ تو دست برادر افتاد گوییا حق به حسین بن علی زینب داد کعبه بر آل علی کرده گریبان را چاک سایۀ چادر تو پهن شده در افلاک تو همان عرش نشینی و من افتاده به خاک من چه گویم پدرت گفت ابوکِ به فداک بگذارید بدانند تمام دنیا پای این درس گرفتیم مسلمانی را کرمت جلوه ای از بارش باران دارد سفرۀ ما ز کرمخانۀ تو نان دارد این همان نیک سرشتی است که انسان دارد که ارادت به تو و شاه خراسان دارد محک عشق تو در سینه انسان کافی است هرکسی عشق نورزد به شما آدم نیست دست از عشق محال است که ما برداریم عشق خاک قدمت بود، اگر سر داریم از بهار نفست شهر نیاسر داریم عطر تو بود گلابی که به قمصر داریم از زمانی که قدمهای تو آمد این سو نمک سفرۀ ایران شده قم ای بانو مینویسم به تو ای مقصد و مقصود حیات مینویسم به تو از تشنه لب آب فرات هرکه شد مست حسین از تو گرفته است برات پرچم گنبد تو عرشۀ کشتی نجات کاش میشدکه به دست تو خدایی بشویم تا محرم همگی کرببلایی بشویم 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ☑️معرفی قالب شعری مسمط: شعری که خوانده شد در قالب مسمط است که برای خواندن در مولودی و اعیاد، بسیار مناسب است چراکه مصراعهای هر بند قافیه ای جداگانه دارند، بیت آخر هر بند هم جداگانه قافیه مستقلی دارد. این تنوع قافیه در تنوع خواندن نقش بسزایی دارد. ☑️تنوع پرده های صدا: یکی از محورهای شادی خواندن در موالید، تنوع در پرده های صداست. یک مداح می تواند حد اقل از 15 پرده صدا در خواندن استفاده نماید. در این مجلس، آقای حسین طاهری، خوب از پرده های مختلف صدا استفاده کردند و گاهی در یک بند، صعود و فرود به چندین پرده داشتند و گاهی یک بند را کاملا بالا و بندی دیگر، مثل بند و5 و 7، را کاملا پایین خواندند. همه اینها به خواندن تنوع بخشید. ☑️توجه به اعراب جملات عربی: اشتباه تلفظ کردن اعراب سادة کلمات عربی، توسط مداح، او را بین مستمع باسواد، از مقبولیت می اندازد و دیگر کلام او بر آنها اثر نمی کند. در این جلسه، آقای طاهری با دقت جملة« ابوکِ به فداک» را با کسرة«کاف» تلفظ کردند که نشانة دقت در این بود که ضمیر متصل برای مفرد مؤنت مخاطب در عربی«کِ» است. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
آموزش مداحی رایگان سخنرانی: استاد حاج ماشالله عابدی تدریس: دکتر حاج محمد فراهانی 🗺 آدرس در گوگل : https://maps.app.goo.gl/PUKCwsCMgioWkG3y6 📳 پخش زنده : https://yase135.ir/پخش-زنده
تحلیل 📌 موضوع: ولادت حضرت معصومه(س) 🔎موضوع: متوقف کردن کف زدن ـ جواب سرود 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 👇📝📝 دل یه دنیا آرومه شب میلاد خانومه نیگا کنید تو آغوش امام رضا داره میخنده معصومه باز دوباره چشماتُ ببند تامدینه بزن بال و پری یا امام رضا مبارکه خدا داده بهت چه خواهری کیه که امشب اومد دنیا دوباره زینب اومد دنیا تموم هستی برادر و نور دل امام کاظمه عالمه آل علیه و به زیر دینش هرچی عالِمه دلارو میبره شبیه مادره می ذارن اسمشُ فاطمه دوباره وقت پروازه خدا براما میسازه درخونه کریمۀ آل علی همیشه روی ما بازه هرکسی میاد زیارتش تموم حاجتش شفاعته این شبا فقط گدایی کن همه میگن دهه کرامته زندگیمُ به پاش می ریزم آخه غلام این دوشیزم تاروز محشر آب وخاکمون آبروداره از پاقدمش زیارت مزار فاطمه ست زیارت میون حرمش فقیه و عارف و عالم و مجتهد میسازه تنها با یک دمش میشینی روبرو گنبد اگه یه وقت دلت پر زد دل هواییتُ روونه کن بیا بیا با هم بریم مشهد هرکی این حرم دلشُ برد محاله دیگه دلبریدنش هرکسی بره زیارتش آقا سه جامیاد به دیدنش پاشوکه موقع پابوسه رئوفیِ آقا محسوسه مثل خونه امام رضا کجا گدا شبانه روز میره میاد کسیکه اسم مادرشُ برد یه جاتموم حاجتاشُ داد گدای این درم نباشه تو حرم دری شبیه باب الجواد 🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋 📌متوقف کردن کف زدن: در سرود گاهی خوب است کف زدن متوقف شود و بندهای سرود بدون آن خوانده شود. در این جلسه این کار چند مرتبه اتفاق افتاد. در بند دوم توقف به جهت نفس گرفتن مستمع بود ولی در بند سوم برای جا انداختن کامل محتوای شعر بود. ذاکرینی که در حال کسب تجربه هستند باید دقت کنند که توقف کف زدن را نباید به جهت تقلید از مداحان پیشکسوت و الگوها انجام داد، حتما باید دلیلی از این قبیل که گفتیم داشته باشد. 📌جواب سرود: جواب سرود در فایلی که ارائه داده ایم، بند اول سرود است؛ چراکه مستمع جلسه، ظرفیت و توانایی یادگرفتن و جواب دادن یک بند را داشت؛ در جلساتی که می خوانید دقت کنید اگر مستمع این توانایی را ندارد، یک جواب ساده و مختصر انتخاب کنید مثل «یا حضرت معصومه». 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
تحلیل 🎛 موضوع: ولادت حضرت معصومه(س) شور موضوع: نحوه بردن نام معصومین(ع) در سرود ـ اصل پیام 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🔰🔰 خدایی آروم دلِ امام هشتم اومده ایرونیا خبرخبر ملیکه ی قم اومده دوباره جانان اومده بانوی ایران اومده بیارید حاجتاروکه نفس سلطان اومده فاطمه خدا مینویسه روی دلا روی دلای همه عاشقا حاجت مارو میده خواهر یکی یه دونه ی امام رضا فاطمه مولاتی یا حضرت معصومه دیوونه کرده عالمُ رضا رضای رو لبت جونم به اونی که گذاشت زینب ایران لقبت از همون اول که بی بی بلند شد اینجا علمت خدایی زینبیه ی کشور ما شد حرمت فاطمه آرزومه که مددم کنی اسیر لطف و کرمم کنی منُ هم اضافه به زمره ی مدافعان حرمم کنی فاطمه مولاتی یا حضرت معصومه 🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋 نحوه بردن نام معصومین(ع) در 🔸سرود: با توجه به اینکه در سرود، بایستی مطابق ریتم و سبک بخوانیم، باید دقت کنیم، بندهایی که در آن نام مبارک معصومین(ع) به کار رفته است، مخصوصا در جواب سرودها، این اذکار مقدس، با وقار کامل ادا گردند. در جواب این سرود که عبارت است از: «فاطمه مولاتی یا حضرت معصومه» اگر نام مبارک «معصومه» با کشیدن مصوت«او» صورت بگیرد، این نام مبارک با ترتیل بهتری ادا خواهد شد. 🔸اصل پیام: یکی از رسالتهای ذاکرین، رساندن پیام همراه خواندن به مخاطب است. در گذشته این مهم با اشعار پندیات، در ابتدای خواندن پیاده می شد، امروزه که اقبال جوانان به شور در سینه زنی بیشتر است خوب است اشعار سرودها و شورهای ما دارای پیام باشد. در فایل پیوستی، در بیت آخر، با اشاره به موضوع مدافعین حرم، به پیام جهاد فی سبیل الله اشاره شده است. البته ناگفته نماند، باید مراقب باشیم صرفا پرداختن به پیامی خاص، آن را کلیشه ای نکند و با پرداختن به اقسام پیامهای لازم، به نحوی نوگرایانه، این عرصه را با غنای کامل مورد توجه قرار دهیم. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از مسائلی که علاقمندان به عرصه ستایشگری، در آن اظهار ضعف می نمایند؛ ضعف در حفظ کردن اشعار و به یادسپاری مطالب است. برای حفظ کردن، یادگیری و به خاطر سپردن مطالب راهها و روشهایی هست که با شناخت و استفاده از آنها می توان تا حد زیادی بر این مشکلات غلبه نمود. فلذا در این بخش از بحث، روشهای به یاد سپاری که توسط روانشناسان مورد آزمون و تجربه قرار گرفته، به محضر ذاکرین محترم ارائه می نماییم. روشهای یادسپاری عبارت است از:🔰 🔹الف) تأثير آيا تاكنون پيش آمده است كه نام و ويژگيهاي يك ميوه مانند سيب را فراموش كنيد؟ نام يك دستگاه يا يك كلمه علمي را چطور؟وقتي شما چيزي را لمس ميكنيد، احساسي از اين لمس كردن در شما به وجود آمده است؛ و همچنين هنگامي كه رنگ يك چيز را ميبينيد و يا صدايي را ميشنويد، بنابراين خصوصيات مختلف، مثل؛ رنگ، شكل،‌مزه، بو، نام و هر يك، نقاط مختلفي از حافظه را اشغال ميكند. بدين معني كه خصوصيات مختلف جسمي مانند سيب، نقاط مختلفي از حافظه را اشغال ميكند. بدين معني كه خصوصيات مختلف سيب در نقاط مختلف حافظه اثر گذاشته و در نتيجه بهتر در خاطر باقي ميماند، ولي در مورد كلمات اين طور نيست، به طور مثال يك نام علمي فقط در يك يا دو نقطه از ذهن اثر ميگذارد و در نتيجه تأثير آن بر روي حافظه كمتر است. مطابق اصل تأثير هر قدر تأثير موضوعي بر حافظه بيشتر باشد، بهتر به ياد خواهد ماند. با توجه به مطالب ذكر شده، شما ميتوانيد براي بهتر به خاطر سپردن موضوعات و اشعار مورد نظر، تأثير آنها را در ذهن بيشتر كنيد. مثلا سعي كنيد موضوع را مجسم كنيد و در ذهنتان به تصوير بکشيد، آن را از رو بخوانید، صوت آن را بشنوید، متن آن را بنویسید، کلماتش را تلفظ کنید؛ تا محتواي مورد نظرتان در چند نقطه از ذهنتان تأثير بگذارد و بدين طريق حفظ و به يادسپاري آن کامل و دقيق صورت بگيرد. 🔸ب) تداعي «ضبط زنجيرهاي مطالب در حافظه» قبل از توضيح روش تداعي، ذكر اين نكته ضروري ميباشد كه مطالب در حافظه به طور زنجيرهاي يا شبكهاي ثبت و ضبط ميشوند. يعني به ياد آوردن كلمه يا مطلبي موجب به ياد آوردن كلمه ديگر ميشود. در روش تداعي به اين صورت عمل ميكنيم؛كلمات را به هم ربط داده و در ذهن تجسم ميكنيم. وقتي كلمه اول را به ياد آورديم، كلمات ديگر سلسله وار به خاطرمان خواهند آمد. اين حالت «ضبط زنجيرهاي مطالب در حافظه» ميباشد. اين روش در ابتدا اگرچه وقت گير است اما با چند بار تمرين ميتوانيد در يك لحظه ارتباط دو كلمه را در ذهن تجسم كرده و به خاطر بسپاريد. 🔹ج) تكرار یکی از روشهای حفظ کردن مطالب روش تكرار است. در این روش با تکرار ، مطلب را آموخته و یا به خاطر می سپاریم. نکته1: مطلبی را كه فقط با تكرار کردن به خاطر سپرده باشيم زودتر از ياد خواهيم برد. نکته2: ميتوان با تكرار مطلب حفظ شده در زمانهای مختلف و با فاصله مناسب، تأثير مطلب و مدت نگهداری آن را در حافظه افزايش دهيم. روانشناسی به نام ژوست، ثابت كرده است كه اگر متنی شش بار پی در پی خوانده شود، ميزان حفظ مطالب بسيار كمتر از آن است كه همان مطلب شش بار با فاصله های زمانی خوانده شود. بهترین فاصله زمانی بین هربار تکرار مطلب فاصله زمانی مناسب بين هر بار خواندن از ده دقيقه تا شانزده ساعت ميباشد. لذا تكرار مطالب در فاصله کمتر از ده دقيقه و بیشتر از شانزده ساعت موجب فراموشی بخشی از مطالب ميشود. عمل مرور را در زمانهای مختلف انجام دهيد زيرا كه مرور تأثير مطالب در حافظه را بيشتر ميكند. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢تمركز حواس شرط اول يادگيري،تمركز حواس است. موارد زير در تمركز حواس تأثیر گذار است؛ الف) علاقه ب) مشخص بودن هدف ج) شرايط عمومي مناسب 🔹الف) علاقه داشتن علاقه به كاري كه انجام ميدهيد، از شرايط اصلي ايجاد تمركز حواس است. با توجه بهارزش و اهميت محتوايي كه در حال يادگيري آن هستيد مي توانيد علاقه خود را به آن افزايش دهيد و بين مطالب و محتويات هم سطح، آنهايي را براي يادگيري انتخاب كنيد كه به آنها علاقه بيشتري داريد. 🔸ب) مشخص بودن هدف مشخص بودن هدف و اينكه براي چه به يادگيري موضوع مورد نظر مي پردازيد ، از هجوم تفكرات گوناگون در هنگام مطالعه و فعاليتهاي ذهني جلوگيري ميكند و تمركز حواس را بالا ميبرد. 🔹ج) شرايط عمومي مناسب رعايت هر يك از اصول مطالعه در تمركز حواس تأثير بسزايي دارد. رعايت مكان مناسب براي مطالعه، استراحت كافي، عدم خستگي و اضطراب هر يك به نحوي در تمركز حواس مؤثرند. 🔷دقت از عوامل بسيار مهم در يادگيري ، دقت مي باشد ؛ اگر هنگام يادگيري دقت به خرج دهيم علاوه براينكه مطالب را بهتر و كاملتر به خاطر مي سپاريم، در زمان و وقت هم صرفه جويي مي شود، چراكه بسياري از برگشتهاي به مطالب قبل ، به خاطر عدم دقت كافي هنگام يادگيري است. 🔶تمرين براي افزايش دقت صداي الگوي آموزشي را زياد كرده و با دقت صداي آن را تدريجا كاهش دهيد و رفته رفته صدا را ضعيف تر و ضعيف تر كنيد. در حين آهسته كردن صدا با دقت كامل به آن گوش دهيد به نوعی که مطالب آن را بفهمید. اين تمرين در افزايش دقت مؤثر است. هنگام شب وقبل ازخواب،فعاليتهاي روزگذشته راباتجسم كامل در5 الي10 دقيقه مجسم كنيد. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا