eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
18.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
592 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی 09123064825 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6048804332189516640.mp3
8.64M
استفاده از جملات عربی که بیان معصوم است بسیار تأثیرگذار است‼️ آسیب شناسی مداحی در ملأ عام اشتباه است ‼️ بجای شش بیت ،سه بیت بخون ولی مقدمات و مواخرات کار را حتماً انجام دهید ‼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
💠دومین جلسه در حسینیه یاس کبود و مرثیه های،شب اول محرم الحرام سخنران تدریس جناب آقای توسل : اعضای محترم شعب تابعه مجمع 🗺 آدرس در گوگل : https://nshn.ir/rbve74exRp4m 📳 پخش زنده : https://yase135.ir/پخش-زنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5963322469975589723.mp3
7.61M
کم گوی و گزیده گوی چون در تا از کم تو جهان شود پر آب و تاب خواندن را زیاد کنید چگونه❓ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پستهای مخصوص مناسبت‌های شب‌های محرم 👇👇👇👇👇
تحلیل🔎 روضه حضرت مسلم علیه السلام شاعر شعر اول: علیرضا لک موضوع: درک حضور ـ روضه خوانی با دکلمه ـ مونتاژ موازی ✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇 آشفته ای آواره ام در پشت درها کوه پر از دردم پر از خون جگرها یک ریز می بارم به روی جا نمازم دیگر خداحافظ خداحافظ سحرها گفتم به دستت می رسد ای کاش هایم نفرین به بال سنگی این نامه برها دیروز با نان شماها قد کشیدند حالا چه بی رحمند شمشیر پدرها حالا تمام کوچه ها را گشته ام من حالا تنم از کوچه ها دارد اثرها یکی دوبار اشاره کرد به مسلم دید نمیره، آبم داد دید نمی نوشه، بار آخر گفت آقا راضی نیستم تکیه به دیوار خونم دادی، مگه نمی دونی دنبال مسلمن؟ حکومت نظامیه برو. گفت خانوم مسلمی که دنبالش می گردن منم. زد زیر گریه در خونه رُ وا کرد گفت: منم کنیز مسلمم. گفت: برات سخت میشه من حاضرم تو این کوچه ها کشته بشم. گفت: مگه من می ذارم؟! تو مهمون منی... میگه هر وقت اومدم از روزنه ی در نگاه کردم دیدم مشغول مناجات و دعاست اما گاهیم با خودش حرف می زنه: ای کاش نامه نمی نوشتم.. صبح خونه لو رفت، مسلم برا شهادت آمادس، اومد بیرون از خونه محاصرش کردن، جنگ نمایان کرد مگه کسی حریفش میشه؟! نوشتن سرباز میومد باهاش درگیرشه پس سر سربازُ می گرفت پرت می کرد از روی دیوار ... کسی حریفش نبود... کارش میان معرکه بالا گرفته بود شمشیر را به شیوه ی مولا گرفته بود تنها میان مردم بیعت فروش شهر انبوه کینه دور و برش را گرفته بود دلواپس غریبی امروز خود نبود اما دلش به خاطر فردا گرفته بود از بام خانه ها آتش می ریختن رو سرمسلم می سوخت و میگفت حسین... مسلم هر دسته ی نی افتاد با یه دست می جنگیدی با یه دست این خاکستر ُمی زدی کنار. زین العابدین تو شام گفت سهل صاعدی پارچه داری؟ خیلی خاکستر رو سر ما ریختن، این غل م اذیت کرده گردنمونُ، سهل وقتی اومد جلو دید دست آقا بستس، غل و زنجیر به گردن و دست و پا میگه تا این غل رُ از روی گردن یه زره زدم کنار دیدم خون تازه جاری شد... دیدی که از ارادت دیرینه ی حسین یک کوفه زخم در بدنش جا گرفته بود دیدن حریفش نمیشن دستور داد سر راهش یه گودال کندن ازدحام کردن که مسلم نبینه اونور چه خبره، تو این گودال هم نیزه هارُ کار گذاشتن، روی گودالم پوشوندن، مسلم افتاد تو این گودال، بازم جرئت نداشتن نزدیکش بشن، قسم خوردن آقا در امانی ... دستارُ بستن بردن. تا آوردنش یکی گفت هان دنبال ریاست بودن و دنبال مال بودن اینارم داره، چرا اشک تو چشمت حلقه زده ؟یه نگاه کرد گفت ما از مرگ ترسی نداریم من دلم برا حسین شور می زنه، من دلواپس اون آقاییم که دست زن و بچشُ گرفته... آب آوردن خون لب ریخت، دندون مبارک افتاد، دو بار سه بار، گفت: انا لله و انا الیه الراجعون معلومه دیگه من از آب نمی تونم بنوشم، خدا خواست مسلمم با لب عطشان از دنیا بره. طاقت دارید بگم بردنش بالای دارالاماره ، طاقت دارید بگم می خواستن گردنشُ بزنن مردم کوفه پایین دارالاماره منتظر بودن ببینن عاقبت مسلم چی میشه، یه وقت دیدن یه بدن بی سر از بالای دارالاماره افتاد رو زمین رهاش نکردن مردم اومدن، یه نفر ریسمان به پاهای مسلم بست این جنازرُ تو کوچه ها می کشیدن، رد خون مونده بود تو کوچه های کوفه، یه وقت دیدن سر از بازار قصابا در آوردن... 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅درک حضور: در خواندن مصراع «دیگر خداحافظ خداحافظ سحرها» که زبان حال حضرت مسلم(ع) است، در تلفظ عبارت سحر، تأثیری خاص در خواندن آقای حدادیان مشاهده می شود که حاصل انس ایشان با سحر است و می دانیم که بسیاری از شبهای جمعه و ماه شعبان و... در حرم حضرت رضا(ع) و محافل مناجات دیگر، برنامه شب زنده داری دارند. این مطلب را به این جهت عرض کردیم تا به این نکته تأکید شود که مهمترین ریشة تأثیر گذاری بر مستمع از خلوت مداح با خدا و اهل بیت(ع) نشأت می گیرد. ✅روضه خوانی با دکلمه: گاهی بدون آهنگ و نوا خواندنِ بخشی از اشعار و روضه ها در دل مداحی، اثر کلام را بالا می برد و به مداحی تنوع می بخشد؛ چنانچه در این جلسه می بینیم. اینجا خوب است به این نکته متذکر شوم که اصلا گاهی آهنگ و ملودی مانع تأثیرگذاری می شود و حواس مستمع را به خود جلب می کند و او از محتوا غافل می شود. اینجاست که لازم است بدون نوا و نغمه روضه را بخوانیم. در یک جمله باید بگوییم «محتوا نباید فدای صوت شود» و «اصالت با محتواست» ✅مونتاژ موازی: مونتاژ موازی یکی از روشهای تدوین فیلم در صنعت فیلم سازی است که در آن دو اتفاق دور از هم در کنار هم به تصویر کشیده می شوند. در مداحی هم از این روش استفاده می شود به این طریق که دو روضه که با فاصله تاریخی رخ داده اند، همراه با هم ذکر می شوند. در این روش دو روضه با توجه به ارتباط و شباهت و یا تفاوتی که ادامه👇👇👇👇👇👇
‍ دارند انتخاب می شوند. در این جلسه آقای حدادیان چند جا زا این فن استفاده می کنند؛ یک بار در موضوع «در گودال انداختن حضرت مسلم(ع)» به روضة نادر «در گودال انداختن حضرت عباس(ع)» اشاره می کنند. یک بار هم در روضه «ریختن دسته های نی آتش گرفته بر سر آن حضرت» به روضه «ریختن آتش و خاکستر بر سر امام سجاد(ع)» اشاره می کنند. به نوعی همان گریز زدن است با این تفاوت که اجزای روضه با گریزهای مختلف همراه هم بیان می شوند. این روش روضه خوانی در روضه هایی که در سال کمتر خوانده می شوند و دامنه کمتری دارند، بیشتر کاربرد دارد. 📌📌📌📌 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل🔎 موضوع: مداحی عالمانه ـ روضه مستند ـ اثر کلام معصوم(ع) 📝✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇 قالَ الحُسَينُ عليه السلام: ما يُقالُ لِهذِهِ الأَرضِ؟ فَقالوا: كَربَلاءُ . فَبَكى، وقالَ: كَربٌ وبَلاءٌ؛ أخبَرَتني اُمُّ سَلَمَةَ، قالَت: كانَ جَبرَئيلُ عِندَ رَسولِ اللّه ِصلى الله عليه و آله و أنتَ مَعي فَبَكَيتَ، فَقالَ رَسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله : دَعِي ابني، فَتَرَكتُكَ، فَأَخَذَكَ و وَضَعَكَ في حِجرِهِ ، فَقالَ جَبرَئيلُ عليه السلام أتُحِبُّهُ؟ قالَ : نَعَم . قالَ: فَإِنَّ اُمَّتَكَ سَتَقتُلُهُ ! قالَ: وإن شِئتَ أن اُرِيَكَ تُربَةَ أرضِهِ الَّتي يُقتَلُ فيها؟ قالَ: نَعَم، قالَت: فَبَسَطَ جَبرَئيلُ عليه السلام جَناحَهُ عَلى أرضِ كَربَلا، فَأَراهُ إيّاها فَلَمّا قيلَ لِلحُسَينِ عليه السلام هذِهِ أرضُ كَربَلاءَ ، قَبَضَ مِنها قَبضَةً ، فَشَمَّها وقالَ : هذِهِ ـ وَاللّه ِ ـ هِيَ الأَرضُ الَّتي أخبَرَ بِها جَبرائيلُ عليه السلام رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، وإنَّني اُقتَلُ فيها. (تذكرة الخواصّ صفحه 250) سبط بن جوزی از علمای اهل سنته در تذکره الخواص نوشته مثل فردا وقتی رسید کربلا فرمود اسم این جا چیه؟ فقالو کربلا، آقا شروع کرد گریه کردن، فرمود: کرب و بلا، بعد خود آقا فرمود: بانو ام سلمه برا من حسین بن علی نقل کرد جبرئیل بر پیغمبر نازل شده بود، تو با من بودی شروع کردی گریه کردن، آقا فرمود فرزند من ُ رهاش کن، تو رُ در دامن خودش گذاشت، اینجا جبرئیل از پیغمبر یه سوال کرد؛ حسینُ دوست داری یا نه؟! آره دوسش دارم ،جبرئیل عرضه داشت همین امت تو میکشنش بعد عرضه داشت میخوای اون خاکی که در اون سرزمین کشته میشه رُ به تو نشون بدم؟ پیغمبر فرمود: میخوام کربلارُ ببینم جبرئیل کربلا رُ به پیغمبر نشون داد، حالا روایت میگه مثل فردا وقتی آقا رسید کربلا وقتی بهش گفتن اینجا کربلاست دست برد یک مشت از این خاک کربلا برداشت، شروع کرد بوییدن بعد یه جمله ای فرمود: این همون خاکیه که جبرئیل به پیغمبر خبر داد، من در همین خاک کشته میشم... ▪️◾️◼️◾️▪️◾️◼️◾️▪️◾️◼️◾️ 👇 ✔️مداحی عالمانه: یکی از انواع مداحی، مداحی عالمانه است؛ در محافلی که مخاطب اهل علم است، بایستی از این روش استفاده کرد. خصوصیات این روش عبارت است از: ✔️ذکر روایت مستند. ذکر سند و گوینده روایت در ابتدای روایت؛ کما اینکه در این مجلس، راوی سبط ابن جوزی و منبع کتاب تذکرة الخواص است و در ابتدای روضه ذکر می شود. ✔️ استفاده از عبارات فخیم و جمله بندی متبختر در بیان روضه. ✔️ فصاحت در بیان عبارات و جملات و با ترتیل خواندن روضه. ✔️روضه مستند: ملا هاشم خراسانی مولف کتاب منتخب التواریخ می گوید: می توان یک عمر روضه جدید خواند که مستند باشد. یعنی اگر انسان اهل تحقیق باشد در منابع و مآخذ موجود به قدری روضه هایی که هنوز خوانده نشده وجود دارد که می توانند یک عمر روضه خوانی ما را تأمین کند و هیچ وقت سراغ روضه های غیر مستند نرویم. روضه مورد بحث ما از اینگونه روضه هاست که شاید تا به حال از این منظر شما نشینده بودید. پس توصیه می کنیم ذاکرین اهل بیت(ع) با منابع تاریخی انس بیشتری پیدا کنند که سرمایه عظیمی در این منابع برای روضه خوانی نهفته است. ✔️ اثر کلام معصوم(ع): اگر در روضه ها، روایات مستندی را پیدا کنیم که از قول معصوم(ع) بیان شده باشد، این روضه ها ذاتا اثر بیشتری بر مستمع می گذارند، چراکه خداوند متعال در لفظ معصوم(ع) اثر خاصی را قرار داده است. در اینگونه روایات ذکر جملات عربی لازم است، در روایاتی که عبارات از راوی است و نقل به مضمون شده ذکر عبارات عربی موضوعیتی ندارد. آنجا که الفاظ از معصوم(ع) است عبارات عربی را ذکر کنید که حتی اگر مستمع معنای آن را نفهمد، از آن اثر می گیرد. در متن این مجلس الفاظی که از قول معصوم(ع) است ذکر می شود لذا تأثیر می گذارد. ▪️◾️◼️◼️◾️▪️▪️◾️◼️◼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل 🔰 👈نمونه ای از محتوای مناسب برای مکمل خوانی تصویرسازی در روضه حاج حسن خلج این گونه محتواها و خواندنها در مکمل خوانی خیلی به کار ذاکرین اهل بیت علیهم السلام می آید، یعنی جلساتی مثل مجامع الذاکرین که قرار است بعد از دیگری بخوانید و بعد شما دیگران بخوانند. 💡شروع با دوبیتی از قالب شعر دوبیتی های به هم پیوسته یا چهارپاره که در این قالب شعری مصراع دوم و چهارم هر دو بیتی هم قافیه اند. بهترین مهربانترین بابا خوب کردی که آمدی سویم گرچه ویران نشینم اما تو بنشین روی فرش گیسویم : برای اثرگذاری کلام باید محتوا را در ذهن مستمع به تصویر کشید و مجسم کرد. در این مجلس با عبارات زیر این تصویر سازی به خوبی انجام می شود. برای این کار آقای خلج از مصراع«بنشین روی فرش گیسویم» الهام می گیرند. دقت کنیم که سر رشته اینگونه برداشتها، گاهی در شعری که می خوانیم وجود دارد؛ مقداری دقت و باریک بینی لازم است. گیسوانش و پهن کرد، سر باباش و گذاشت رو گیسوان، صورتش . گذاشت رو زمین، صورت تو صورت حسین، چشم تو چشم حسین. : برای خواندن زمزمه گاهی باید ارتباط و تناسب برقرار کرد، در این مجلس آقای خلج، برای این کار از بیت زیر استفاده کردند. این ابیات باید از جهتی با محتوای قبل و از جهتی با مضمون بعدی ارتباط داشته باشد. این به دلداری و آن گرم دلارایی بود گفتگوهای دو دلداده تماشایی بود : گاهی اشعاری که در نوحه و سینه زنی خوانده می شود را می توان بدون ضرب در روضه به کار برد، در این صورت به اینگونه اشعار زمزمه می گویند. زمزمه باید از جهت محتوا و سبک و لحن با شخصیت و اقتضائات روضه تناسب کامل داشته باشد که در زمزمه زیر این خصوصیات به نحو خوبی جمع شده. کلمات، جمله بندی و اجرای فصیح. نگفتی من دل دارم ـ رفتی نگفتی دختر داری ـ رفتی بدون اینكه بار ـ غم رو از رو دلم برداری ـ رفتی حالا من بدون تو كجا برم حالا من بدون تو چكار كنم اونقدر گریه میكنم كه نیمه شب از خواب ناز سرت رو بیدار كنم های ـ های ـ های ـ دلم بابا وای ـ وای ـ وای ـ سرم بابا از بس زدنم كمرم بابا 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
توجه👇👇
نوحوا علی الحسین ✓ متن روضه های دهۀ اول ماه محرم ✓ برای اجرای مادحین اهلبیت(ع) ✓ شامل:متونِ روضۀ اجرا شده مداحان مشهور کشور 👌نشر این کتاب صدقه جاریه است https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b لینک کتاب نوحوا علی الحسین 8: https://yase135.ir/nohoo-alal-hossaine-8 لینک کتاب نوحوا علی الحسین 2: https://yase135.ir/nohoo-alal-hossaine-2
با سلام، سامانه جدیدی برای مدیریت و آرشیو محتوای مداحی در سایت یاس کبود راه اندازی شده که به مداحان و شاعران عزیز این قابلیت رو میده تا متون، عکس، صوت و ویدئو هایی که برای جلسات آماده کردن رو براحتی آرشیو کنن و تا آخر عمر بهشون دسترسی داشته باشن، ادامه توضیحات، همچنین آموزش استفاده و دسترسی به این سیستم در این آدرس: https://yase135.ir/page-cms-tma/ برای استقبال از این سیستم کار آمد، لطفا این پیام را با دیگران اشتراک گذاری کنید. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
س تحلیل 🔎 : سطح شعر ـ روضه محققانه ـ حلقه ارتباطی گریز ✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇 این روی حسین داشت آن روی حسن این بوی حسین داشت آن بوی حسن جای دو پسر بچه ی زینب هر روز زانوی حسین بود و زانوی حسن ایمان حسین بود و ایمان حسن این جان حسین بود و آن جان حسن دو بچه خداوند به زینب داده قربان حسین بود و قربان حسن زینب که از قبیله ی احسان و رحمت است نامی بلند مرتبه و با کفایت است زینب نسب به کوثر و والعادیات داشت مثل جزیره بین دو دریای رحمت است از جانب پدر نسبش رو به انبیاست پس پیش روی زینب کبری امامت است از بس کریم دور و برش را گرفته است زینب به رتبه وارث تاج کرامت است به به به این که دختر نهج البلاغه و استاد درس های فصاحت بلاغت است عقلم به کنه جا و مقامش نمی رسد قطعا مقام کوچک زینب شفاعت است زینب بزرگ دختر زهرا و حیدر است زینب زلال وسعت دریای کوثر است زینب اگر چه قبله ولی قبله گاه داشت مانند کعبه بود که چادر سیاه داشت تا بچه های او برسند از لهیب دشت چشمی سوی برادر و چشمی به راه داشت اما قسم به عشق که از وقت کودکی زینب همیشه دلهره از قتلگاه داشت از بهت ظهر تا دل گودال تا غروب زینب چقدر گریه ی خود را نگاه داشت جانم فدای زینب و انبوه قصه هاش جانم فدای تشنگی سرخ بچه هاش بچه هاشُ فرستاد، ابی عبدالله اجازه نداد برن میدون، اینا بلدن چی کار کنن، آخه مادر بزرگشون اسما بنت عمیسه، اینا نوه های اسمان، اسماییکه امیرالمومنین حرفیُ که به هیچکی نزده بود به اسما گفت؛ کدوم حرفُ داری میگی؟ همون صحبتی که سر به دیوار گذاشت شروع کرد بلند بلند گریه کردن، فرمود: اسما نمی دونستم انقدر بازوی فاطمه ورم کرده! الهی دستش بشکنه... تا اجازه نداد اسم مادرُ وسط آوردن، قسمت می دیم به حق مادرمون فاطمه تا اسم مادر اومد ابی عبدالله دیگه هیچی نگفت... دو جوانمرد محیا هستند دست پرورده ی سقا هستند قدشان رفته به دایی هاشان چقدر خوش قد و بالا هستند شیر خاتون دو عالم خوردند شیرهای نر صحرا هستند گرد بادند و به هم می ریزند شب طوفانی دریا هستند مرتضایند به شکل دو جوان این دو عیسی دو موسی هستند زینبیند و نژاد عشقند بچه ی حضرت زهرا هستند مادر از خیمه ولی می گوید برگ سبز من تنها هستند تشنگی از نفس انداختشان عاقبت در قفس انداختشان قصد جان دو برادر کردند نیزه ها را دوبرابر کردند از دو سو از دو طرف با خوناب نوک سرنیزه ی خود تر کردند آنقدر بر تنشان نیزه زدند که شبیه تن اکبر کردند هیچ کس نیست بگویند اینان هیچ فکر دل مادر کردند تا خیال همگی راحت شد سرشان نیت خنجر کردند دید زینب به بدنها سر نیست هیچ دل مثل دل مادر نیست شام شد شعله که بالا بردند وقت غارت شد و یکجا بردند گل سر، پیرهن و گهواره هر چه دیدند به یغما بردند وای حتی بدنی عریان شد کفنش را سر دعوا بردند دخترک داشت تماشا می کرد آمدند و سر بابا بردند القرض پیش نگاه زینب به سر نیزه دو سر را بردند تا بسوزد جگر مادرشان تاب می خورد به نیزه سرشان نیزه ها را که تکان می دادند بوسه بر زخم سنان می دادند همه با خنده ی خود زینب را به هم آن روز نشان می دادند ولی این دو به دل مادرشان مثل عباس توان می دادند سمت زینب چو نظر می افتاد از سر نیزه دو سر می افتاد اونطوری که زیارت ناحیه مقدسه امام زمان می فرماید: اول عونُ کشتن میگن محمد داداشش اومد سپر شد هر چند می دونست داداششُ کشتن اما اومد ایستاد جلوی بدن برادرش، می گفت داداشمُ کشتن ولی نمی ذارم بیشتر به بدنش آسیب برسونن. یه روزی مادر محمد عمه ی شما سیدا زینب اومد برا بدن داداشش حائل شه، اما دیر رسید یه ساعتی رسید که دید سر داداشش بالای نیزه ست... 📘📘📘📘📘📘📘📘📘📘📘📘 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
تحلیل🔎 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 👇 📌سطح شعر: یکی از مهمترین نکاتی که ذاکرین اهل بیت(ع) بایستی مورد توجه و دقت قرار دهند، انتخاب شعر اثر گذار است. از خصوصیات شعر خوب این است که در آن از فضائل و مناقبِ شخصیت روضه، سخن به میان آمده باشد. در شعر اول این مجلس فضایل حضرت زینب(س) بخوبی ذکر شده و در شعر میان روضه، فضایل و دلاوریهای فرزندان آن حضرت. نکته اینجاست که در کنار ذکر فضایل، خصوصیات شعر اثرگذار هیأت نیز در آن دیده می شود و کاملا عواطف مستمع را تحت تأثیر قرار می دهد. 📌روضه محققانه: خوب است روضه همراه با نکات تحقیقی بیان شود، این کار نشانگر دقت نظر مداح و اهل تحقیق بودن اوست و همین امر باعث می شود نزد مستمع مقبولیت بیشتری پیدا کند که این مقبولیت عامل مهم تأثیرگذاری بر مخاطب است. اهمیت روضه خوانی محققانه در جمعی که مستمع آن، اهل علم و فضل است بیشتر به چشم می خورد. در این مجلس اشاره به نَسَب پدری فرزندان حضرت زینب(س) و این نکته که آنها نوه های حضرت فاطمه بنت عمیس، خادمه حضرت زهرا(س) هستند، به روضه جنبه تحقیقی بخشید و اشاره به متن زیارت ناحیه مقدسه، در روضه آخر و برداشت این نکته که عون زودتر از محمد به شهادت رسید، جنبه دیگر محققانة روضه، در این مجلس است. 📌حلقه ارتباطی گریز: حلقه ارتباطی در گریز بسیار مهم است و اگر در آن نکته ای ناب، برداشتی نو و ارتباطی جدید ارائه شود، تأثیر کلام دوچندان می شود. در این مجلس با توجه به زیارت ناحیه مقدسه و برداشت اینکه عون از محمد زودتر به شهادت رسید، این نکته استنباط می شود که محمد مانع شد تا به بدن برادرش آسیب بیشتری زده شود و از این موضوع حلقه ارتباطی گریز برداشت می شود که«زینب اومد برا بدن داداشش حائل شه، اما دیر رسید...» 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ع تحلیل 💡 : حال مداح ـ روضه تحقیقی ـ گریز در گریز ✅ ✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇👇 می خواست او هم روز عاشورا سپر باشد مثل یلان هاشمی مرد خطر باشد از خیمه یا گودال گودال انتخابش بود تا که در آغوش امامش بیشتر باشد می خواست تا که با عمو نجوا کندآنجا راهی برای بردنش پیدا کند آنجا افسوس اما لشکر دشمن مزاحم شد اینبار هم شمربن ذی الجوشن مزاحم شد داغ جدیدی روزی اهل حرم کردند با ضربه ی شمشیر دستش را قلم کردند آی حرمله دستت قلم بشه، دو سه تا تیر زده کربلا خیلی دل ابی عبدالله رُ سوزونده، یکی تیری بود که به چشم عباس زد، یکی اون تیری بود که به گلوی علی اصغر زد، یکی هم تیری بود که به این بچه زد رو سینه ابی عبدالله. می دونی درس آموز کیه عبدالله؟ می دونی از کی یاد گرفته این جمله رُ؟ که فریاد میزد و می دوید سمت گودال میگفت والله لا افارق عمی به خدا از عموم جدا نمیشم. از عمش زینب یاد گرفته، عمشم وقتی خیمه هارُ داشتن آتیش میزدن خودشُ انداخته بود رو بدن زین العابدین می گفت: والله ازت جدا نمیشم، می خواید بکشید منم باهاش بکشید، عمش از کی یاد گرفته؟ مادرش تو کوچه ها دنبال علی می دوید دامن علی رُ گرفته بود، می گفت از علی جدا نمی شم، نانجیب گفت قنفذ چرا دست فاطمه رُ از دامن علی جدا نمی کنی؟ چنان با غلاف شمشیر به بازوی مادرش فاطمه زد.... 📗📕📘📗📕📘📗📕📘 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b