eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
19.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
626 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی @Farahani135 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد فراهانی
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ 🔷 کمک برای تجهیز آشپزخانه حسینیه حضرت یاس کبود 🔷 عزیزان ١۶ میلیون تومان کم داریم یه یاعلی بگید به امید خدا 1. کمک نقدی به شماره کارت: [5894631595651860] به نام محمد نجار زاده لطفا پس از واریز عکس فیش واریزی را به نام کاربری زیر ارسال بفرمایید [@Farahani135 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪴‍ پنج حالت از زبان بدن در یک بیت، توسط حاج حسن خلج در فایلی که در این بحث مورد بررسی قرار گرفته، حاج حسن آقای خلج، شعر زیر را به صورت دکلمه، می خوانند. این خواندن سه نکته اساسی دارد: ⭕️1. شما می توانید اثر مکث و مدت زمان آن را در القای معانی و اثر گذاری ببینید. ⭕️2. زبان بدن در حالات سر، به نحوی کاملا استادانه، به اجرا گذاشته می شود. ⭕️3. برجسته سازی عبارات و اثر آن در القای معانی. باعشق تو تمام دلم عشق مي كند تا مينويسم از تو قلم عشق مي كند نه اينكه ما فقط به تو دلداده ايم بس با عشق تو خداي تو هم عشق مي كند وقتي به پيش چشم پدر راه ميروي بر قامتت قدم به قدم عشق مي كند وقتي كنارحضرت عباس ميرسي از اين سپاه چشم حرم عشق مي كند شاعر: موسی علیمرادی به صورت جزئی دو نکته ای را که ذکر کردیم مورد بررسی قرار می دهیم: 🌐1. اثر حالات چهره در القای معانی مصراع (تا مينويسم از تو قلم عشق مي كند) 🔺در در بیان عبارات(تا مينويسم از تو قلم) ابروها جمع می شود؛ که نوعی تأکید روی قلم را می رساند. 🔻در بیان عبارات(عشق مي كند) ابروها به سمت بالا می رود که مناسب حالت این مفهوم است. 🌐2. هنگام خواندن بیت(نه اينكه ما فقط به تو دلداده ايم و بس) (با عشق تو خداي تو هم عشق مي كند) 🔻در تلفظ عبارات(نه اینکه) حرکت سر آرام به چپ و راست؛ مناسب مفهوم نفی است. 🔺در عبارات(ما فقط به تو دلداده ايم و بس) حرکت سر آرام به بالا و پایین؛ مناسب مفهوم تأکید به «ما» و «تو» است. 🔻در عبارات(با عشق تو) حرکت سر به سمت بالا، مناسب مفهوم تأکید به «تو» است. 🔻در عبارات(خداي تو هم عشق مي كند) حرکت سر به سمت پایین مناسب مفهوم «لذت بردن» است. در حقیقت این همان بیش از ۲۰۰۰۰ حالت مختلف است که چهرة انسان می‌تواند ایجاد کند و۹۳ درصد ارتباط است که اشارات بدن تشکیل می‌دهد. 🌐3. برجسته تلفظ کردن «قلم» در مصراع(تا مينويسم از تو قلم عشق مي كند) تأکید و تکیه روی آن کلمه را نشان داد. این همان برجسته خوانی است که از مبانی دکلمه است چراکه برخی از جاهای شعر لازم است برجسته خوانده شود. صدا بلندتر گردد و تأکید بیشتری روی آن صورت گیرد. 🌐4. اثر مکث و میزان آن را در بیت (نه اينكه ما فقط به تو دلداده ايم و بس) (با عشق تو خداي تو هم عشق مي كند) ببینید 😯مکث بعد از عبارات(نه اینکه) در مصراع اول در رساندن تأکید بر نفی، بسیار اثر گذار بود. 🍀مکث بعد از عبارات(با عشق تو) مفهوم تأکید به «تو» کاملا واضح است 🤔مکث بعد از عبارات (خداي تو هم) مفهوم تأکید به اینکه «خدا» هم حضرت علی اکبر(ع) را خیلی دوست دارد؛ تأکید می شود. ببینید در یک بیت پنج حرکت مربوط به زبان بدن و سه مکث، اجرا می شود. اینجاست که سرّ اثرگذاری افشا می گردد. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍃🎋 @yase133 🎋🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رزمایش ملت غیور است، بیا یادآور انفجار نور است، بیا نیت کن و با وضو به قصد قربت چون جشن حضور تا ظهور است، بیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 🔰 سلام علیکم استاد فراهانی عزیز، استاد جان،رنجبران هستم شاگرد شمادر شعبه ی کهریزک حسینیه حضرت ابالفضل علیه السلام ،یک سوال دارم که چند وقته تو ذهنم هست ولی بهترین جوابها و راهکارها نزد شما استاد با تجربه هست . سوالم اینه: حرکت بدن و دستها ونگاه کردن به مخاطبین در جلسات خیلی موثر هست ،ولی هنگامی که یک روضه خوان در حال خواندن مرثیه ویا روضه و حتی زیارت وادعیه میباشد ، به گریه می افتد حالا یا گریه ی طبیعی یا تباکی کردن ، وچهره ی مداح از حالت طبیعی خارج میشود ، اگر روبه مخاطب نشسته باشه خب تعدادی از مخاطبین منقلب نشدن و فقط دارند نگاه میکنند به چهره ی در حال گریه و بهم ریخته ی مداح گاها عکس برداری هم میشود ، آیا این چهره ی گریه آلود را مداح باید اصلاح کند و خودش را کنترل کند یا نه ، در روضه اگر این شکل بوجود بیاید اثر منفی نمیگذارد؟؟؟ با تشکر مخلص شما رنجبران
🌿 🌱 وعلیکم‌السلام و رحمةالله، برادر عزیزم جناب رنجبران، افتخار می‌کنم که در خدمت شما هستم. سؤالی که مطرح کردید بسیار مهم است و نشان از دقت نظر شما در اجرای مراسم دارد. 🔻۱. تأثیر حالت چهره مداح در جلسه بدون شک، حالات چهره، حرکات بدن و ارتباط چشمی مداح تأثیر زیادی در انتقال حس و مفهوم روضه دارد. وقتی مداح به گریه می‌افتد، این می‌تواند عامل تقویت تأثیر کلامش باشد و مستمعین را بیشتر منقلب کند. اما همان‌طور که اشاره کردید، برخی از مخاطبین ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرند و فقط نظاره‌گر باشند. 🔻۲. تعادل بین احساسات و کنترل چهره گریه در حین روضه، اگر طبیعی باشد، اثرگذاری بالایی دارد و خود مداح هم مستمع محسوب می‌شود. اما نکته مهم این است که نباید این گریه بیش از حد چهره را از کنترل خارج کند یا باعث شود که خواندن تحت‌الشعاع قرار بگیرد. - در روضه: اگر گریه‌ مداح شدید باشد و چهره را کاملاً از حالت متعادل خارج کند، بهتر است کمی سر را پایین بگیرد یا دست را مقابل چهره بگذارد تا تأثیر روضه حفظ شود و تمرکز مستمع از کلام به ظاهر مداح معطوف نشود. - در زیارت و دعا: در این بخش‌ها هم اگر مداح خیلی احساساتی شود، می‌تواند نفسش را تنظیم کند و لحظاتی مکث کند تا بتواند به خواندن ادامه دهد، چون در اینجا تأثیرگذاری صوت و مفهوم بیشتر اهمیت دارد تا بروز شدید احساسات. 🔻۳. نگاه به مستمعین هنگام گریه یکی از ظرافت‌های کار مداحی این است که اگر در حال گریه کردن هستید، مستقیم به مستمع نگاه نکنید؛ چرا که برخی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و حتی ممکن است نگاهشان حالت بی‌تفاوتی داشته باشد که این موضوع می‌تواند تمرکز و حس شما را تحت تأثیر قرار دهد. بهترین حالت این است که در لحظات گریه، سر را کمی پایین بیاورید یا نگاه را به سمت پرچم، ضریح یا فضای کلی مجلس ببرید تا حس همچنان در جریان باشد. 🔻۴. عکس‌برداری از چهره گریان مداح این مسئله واقعاً دغدغه مهمی است. در عصر رسانه‌ها، تصاویر می‌توانند در فضاهای مختلف منتشر شوند و برخی اوقات ممکن است این نوع عکس‌ها برای مداح ناخوشایند باشد. پس بهتر است مداح به‌گونه‌ای خودش را کنترل کند که اگر تصویری هم ثبت شد، همچنان شأن جلسه و شأن خودش حفظ شود. 🔺نتیجه‌گیری گریه در روضه طبیعی و تأثیرگذار است، اما مداح باید آن را مدیریت کند تا تمرکز جلسه از اصل روضه منحرف نشود. در مواقعی که گریه شدید می‌شود: ✅ کمی سر را پایین بیاورید یا نگاه را تغییر دهید. ✅ مکث‌های کوتاه برای تنظیم نفس داشته باشید. ✅ در زیارت و دعا، گریه نباید باعث ناهماهنگی در اجرا شود. ✅ از دست یا چفیه برای پوشاندن بخشی از چهره در لحظات خاص استفاده کنید. امیدوارم این توضیحات مفید باشد، برادر عزیز. خداوند به شما توفیق روزافزون در نوکری اهل‌بیت (علیهم‌السلام) عنایت کند. مخلص شما، در خدمت هستم. 🤲 🌿 @yase133 🌿