eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
18.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
590 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی 09123064825 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
عید اِکمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد🌹 عیدالله اکبر مبارک https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
. ‼️ اولین جلسه مجمع ‼️ 👇 در 👇 🌹🌹 حسینیه حضرت یاس کبود(س) 🌹🌹 آموزش مداحی رایگان سخنرانی: شیخ محمود ریاضت تدریس: دکتر حاج محمد فراهانی توسل: اعضای محترم شعب تابعه مجمع 🗺 آدرس در گوگل :https://nshn.ir/rbve74exRp4m 📳 پخش زنده : https://yase135.ir/پخش-زنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5800733953249772715.mp3
8.98M
رعایت نکاتی مهم در مورد صدا برای شب‌های محرم دگزامتازون تزریق نکنید‼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يكي از مباحثي كه در مداحي حائذ اهميت است، رعايت تناسب و تسلسل در روضه است. دو بحث در اين موضوع قابل بررسي است: الف) رعايت ترتيب توالي مفاهيم روضه از جهت زمان. ب) وحدت موضوع. الف) رعايت ترتيب توالي مفاهيم روضه از جهت زمان 🔻 مثلا در روضه هاي حضرت زهرا(س) ـ با يك تقسيم بندي اجمالي ـ سلسله روضه بدين صورت است: روضه در و ديوار ـ روضه كوچه ـ روضه بستر ـ روضه شهادت ـ روضه غسل و كفن و دفن ـ روضه هاي بعد از شهادت. رعايت "ترتيب توالي مفاهيم روضه از جهت زمان"، در روضه حضرت زهرا(س)؛ يعني اينكه اگر قرار است در مجلسي به دو موضوع از روضه ها بپردازيم، تناسب زماني آن را رعايت نماييم. مثلا ابتدا روضه بستر را نخوانيم و بعد از آن روضه در و ديوار، چرا كه حضرت بعد از ماجراي در و ديوار بستري شدند و تناسب زماني حكم مي كند كه روضه بستر بعد از روضه در و ديوار خوانده شود. نكته: ناگفته نماند كه در محافل سنتي كه زمان خواندن محدود است، فرصتي براي خواندن چند روضه نيست وپرداختن جسته و گريخته به چند موضوع روضه، از عوامل ضعف محتوايي مجلس است. ب) وحدت موضوع 🔻 وحدت موضوع دو وجهه دارد: سخنران ومداحان، روضه همان شخصيتي را كه مناسبت مجلس است، بخوانند و به روضه معصوم ديگري وارد نشوند مگر در گريز روضه. سخنران ومداحان، به يك موضوع روضه بپردازند و هر يك پس از ديگري ادامه روضة نفر قبل را بخواند. و اگر روضة كامل يك موضوع خوانده شد بايد به موضوع بعدي وارد شوند، نه اينكه باز گردند به موضوعات قبلي كه از جهت زماني قبل از روضه خوانده شده اتفاق افتاده است. نكات قابل ذكر در تناسب و تسلسل در روضه افراط در رعايت تناسب و تسلسل جايز نيست، چرا كه ممكن است، وقتي روضة موضوعي تمام شد، خداي نكرده فرد دست به جعل روضه بزند في البداهه موضوعي را ابداع كند. برخي روضه ها ـ مثل روضه حضرت عبدالله بن حسن و يا روضه حبيب بن مظاهر و ... ـ حجم محتوايي مختصري دارند، لذا در اين روضه ها توصيه مي كنيم، اگر قرار است مداحي بعد از شما بخواند، به خواندن مقدار كمي از روضه بسنده كنيد و قسمتي از روضه را براي مداح بعد بگذاريد. اگر بعد از شما قرار است مداح ديگري بخواند، از خواندن روضه هاي غريب اجتناب كنيد، و روضه هايي را بخوانيد كه حجم محتوايي بيشتري دارند. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
جعليات و دروغ در روضه اصولا از ديدگاه كساني كه به تاريخ آشنا هستند اختلاف نظر رأي مورخان و كارشناسان تاريخ در بررسي وقايع تاريخي امري منطقي و معقول است. تاريخ علمي است كه پي بردن به كنه مطالب آن نياز به اجتهادي بزرگ دارد و چه بسيار انسانهاي بزرگي كه در اين وادي پهناور وارد شدهاند و فقط توانستهاند به قدر تشنگي خود از اين اقيانوس بي كران بنوشند و به اندازه ظرفي كه با خود برداشتهاند از آن بهرهمند شوند. زواياي ديد تاريخ ديدگاه مادي. ديدگاه ماوراء طبيعي و غيبي. ديدگاه انساني: كه نقش فرد را در حوادث تاريخي ممتاز ميشمارد. ديدگاه اجتماعي. ديدگاه فلسفي. ديدگاه علمي ... بايد توجه داشته باشيم كه در تاريخ، بحث جامعيت آراء تاريخي را نبايد صرفا از يك فرد توقع داشت. به طور مثال در قضيه قيام پر بركت و انسان ساز سيدالشهداء در عاشورا عدهاي به حوادث از ديدگاه غيبي و ماورايي، و قومي از ديدگاه و بعد حماسي و جمعي از زاويه و ديدگاه مظلوميت و مرثيه و سوگ و عاطفه و بعضي با نظر سياسي و اجتماعي و ... نگريستهاند. معيار پذيرش يك نقل تاريخي نكتة مهم و قابل توجه آنكه ما نبايد در تاريخ آراء مورخين را به تبعيت از شخصيت عظيم علمي، سياسي يا فقهي آنان بپذيريم و بدون تحقيق و بررسي مقهور نظر آنان شويم. ممكن است شخصي فقيه باشد اما در حوادث تاريخي آنچنانكه بايد و شايد نتواند حكم و رأي درستي صادر كند و همينطور كسانيكه در ساير زمينههاي علمي داراي تخصصي برجسته هستند. ما در بررسي و تطبيق و مقايسه آراء علما و دانشمندان نبايد آراء ديگران را به اين دليل كه از او وجهه علمي كمتري دارند مخدوش و غير قابل اطمينان بدانيم، بلكه بايد با احترام كامل به شخصيت تمامي صاحبان آراء، با بي طرفي كامل و با بررسي ادله و شواهد و اسناد و مداركي كه هر يك در اثبات نظر و حكم تاريخي خود ارائه مينمايند در مورد يك پديده و يا يك جريان تاريخي قضاوت كنيم. براي مثال مرحوم علامه سيد بن طاووس كه از بزرگان علماي شيعه و صاحب كتاب شريف لهوف ميباشند. در اين كتاب استناد ميكنند كه اهل بيت حضرت سيدالشهداء (ع) در اولين اربعين به كربلا مراجعت كردهاند و امام سجاد با جابربن عبدالله انصاري و عطيه كه همسفر او بود ملاقات نموده است در حالي كه علامه شهيد مرتضي طاهري در كتاب حماسه حسيني خود اين امر را افسانه محض ميداند. حال وظيفه ما چيست؟ بايد كدام نظر را برگزينيم؟ نه از نظر و شخصيت سيد بن طاووس ميتوان به سادگي گذشت و نه از شخصيت و نظر شهيد مطهري. راه حل آن است كه ما ابتدا در اين زمينه به عنوان فرضيه هر دو را در نظر داشته باشيم و به دنبال شواهد رد يا اثبات اين نظريات در تاريخ بوده و سپس به بررسي بنشينيم و استدلالهاي طرفداران هر دو نظريه را به دقت مورد ارزيابي قرار دهيم و در آخر چنانچه به شواهد محكم و مستند و منطقي رسيديم حكم و رأي تاريخي خود را در اين زمينه صادر نمائيم. بديهي است ما در بعضي زمينهها به دليل كثرت و تعدد نقلها نميتوانيم به حكم ثابت، قطعي و مشخصي برسيم مانند اينكه آيا سر مقدس امام حسين (ع) در مصر دفن شده است يا در كربلا، يا در نجف، يا در مدينه و دهها مورد ديگر. به خصوص آن كه اگر پاي روايات هم به ميان آورده شود. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
از اين نمونه؛ قضيه طلب آب است كه بزرگان علماي شيعه از جمله مرحوم حاج شيخ جعفر شوششتري در كتاب فوائد المشاهد و ديگران اين امر را نقل ميكنند كه امام حسين از لشگر عمر سعد طلب آن نموده است، در صورتي كه علامه شهيد مطهري از ديد حماسي به اين قضيه نگاه ميكند و آن را امري جعلي ميخواند و استناد ميكند كه از شخصيتي مانند امام بسيار بعيد است كه تن به چنين ذلت و خواهشي بدهد. در حالي كه ديگران چنين خواهشي را به دليل اتمام حجت جايز و بلكه لازم ميدانند. و يا نقل كثرت تلفات لشگر عمر سعد كه بعضي آن را ناشي از شجاعت امام و ياران او ميدانند و بعضي به آن به عنوان يك امر غريب و باور نكردني نگاه ميكنند و منكر امدادهاي غيبي و القاء رعب و وحشت از جنود الهي در دل كوفيان ميشوند در حالي كه نميشود در بررسي قضيه عاشورا تنها به احتساب ساعات درگيري و امكان عملي، به تحقق كثرت تلفات لشگر عمر سعد استناد كرد و از ذكر وقايع غير طبيعي و امدادهاي الهي بر آن جمع فداكار و از خود گذشته چشم پوشي كرد. به هر حال اين واقعيت دارد كه دشمن حتي حاضر نشد كهنه پيراهني را بر جسد پاره پاره اباعبدالله ببيند. آن را به غارت برد و بدن مطهر را عريان بر خاك گرم كربلا باقي گذاشت. اما ذكر اين جنايت مانع از آن نيست كه ما بپذيريم در همين زمان نوري از آسمان ساطع شد و بدن محبوب حجت خدا و پاره تن رسول اكرم را از منظر دشمنان و دوستان پنهان نمود. اگر چه اين امر از ديدگان خشك و مادي كساني كه به عاشورا به عنوان يك روز عادي مينگرند يك امر غير معقول است. شايد اين ابعاد گسترده در بررسي عاشورا در طول تاريخ باعث شده است كه هر كس به شاخه اي از اين درخت پهناور گسترده متمسك شده است و از اين رهگذر مجالي پيدا شده است براي عوام فريبان و شيادان كه به بهانه گوناگون انواع خرافات و جعليات و افسانه ها را به اين روز بزرگ وارد نمايند. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6048804332189516640.mp3
8.64M
استفاده از جملات عربی که بیان معصوم است بسیار تأثیرگذار است‼️ آسیب شناسی مداحی در ملأ عام اشتباه است ‼️ بجای شش بیت ،سه بیت بخون ولی مقدمات و مواخرات کار را حتماً انجام دهید ‼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
💠دومین جلسه در حسینیه یاس کبود و مرثیه های،شب اول محرم الحرام سخنران تدریس جناب آقای توسل : اعضای محترم شعب تابعه مجمع 🗺 آدرس در گوگل : https://nshn.ir/rbve74exRp4m 📳 پخش زنده : https://yase135.ir/پخش-زنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5963322469975589723.mp3
7.61M
کم گوی و گزیده گوی چون در تا از کم تو جهان شود پر آب و تاب خواندن را زیاد کنید چگونه❓ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پستهای مخصوص مناسبت‌های شب‌های محرم 👇👇👇👇👇
تحلیل🔎 روضه حضرت مسلم علیه السلام شاعر شعر اول: علیرضا لک موضوع: درک حضور ـ روضه خوانی با دکلمه ـ مونتاژ موازی ✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇 آشفته ای آواره ام در پشت درها کوه پر از دردم پر از خون جگرها یک ریز می بارم به روی جا نمازم دیگر خداحافظ خداحافظ سحرها گفتم به دستت می رسد ای کاش هایم نفرین به بال سنگی این نامه برها دیروز با نان شماها قد کشیدند حالا چه بی رحمند شمشیر پدرها حالا تمام کوچه ها را گشته ام من حالا تنم از کوچه ها دارد اثرها یکی دوبار اشاره کرد به مسلم دید نمیره، آبم داد دید نمی نوشه، بار آخر گفت آقا راضی نیستم تکیه به دیوار خونم دادی، مگه نمی دونی دنبال مسلمن؟ حکومت نظامیه برو. گفت خانوم مسلمی که دنبالش می گردن منم. زد زیر گریه در خونه رُ وا کرد گفت: منم کنیز مسلمم. گفت: برات سخت میشه من حاضرم تو این کوچه ها کشته بشم. گفت: مگه من می ذارم؟! تو مهمون منی... میگه هر وقت اومدم از روزنه ی در نگاه کردم دیدم مشغول مناجات و دعاست اما گاهیم با خودش حرف می زنه: ای کاش نامه نمی نوشتم.. صبح خونه لو رفت، مسلم برا شهادت آمادس، اومد بیرون از خونه محاصرش کردن، جنگ نمایان کرد مگه کسی حریفش میشه؟! نوشتن سرباز میومد باهاش درگیرشه پس سر سربازُ می گرفت پرت می کرد از روی دیوار ... کسی حریفش نبود... کارش میان معرکه بالا گرفته بود شمشیر را به شیوه ی مولا گرفته بود تنها میان مردم بیعت فروش شهر انبوه کینه دور و برش را گرفته بود دلواپس غریبی امروز خود نبود اما دلش به خاطر فردا گرفته بود از بام خانه ها آتش می ریختن رو سرمسلم می سوخت و میگفت حسین... مسلم هر دسته ی نی افتاد با یه دست می جنگیدی با یه دست این خاکستر ُمی زدی کنار. زین العابدین تو شام گفت سهل صاعدی پارچه داری؟ خیلی خاکستر رو سر ما ریختن، این غل م اذیت کرده گردنمونُ، سهل وقتی اومد جلو دید دست آقا بستس، غل و زنجیر به گردن و دست و پا میگه تا این غل رُ از روی گردن یه زره زدم کنار دیدم خون تازه جاری شد... دیدی که از ارادت دیرینه ی حسین یک کوفه زخم در بدنش جا گرفته بود دیدن حریفش نمیشن دستور داد سر راهش یه گودال کندن ازدحام کردن که مسلم نبینه اونور چه خبره، تو این گودال هم نیزه هارُ کار گذاشتن، روی گودالم پوشوندن، مسلم افتاد تو این گودال، بازم جرئت نداشتن نزدیکش بشن، قسم خوردن آقا در امانی ... دستارُ بستن بردن. تا آوردنش یکی گفت هان دنبال ریاست بودن و دنبال مال بودن اینارم داره، چرا اشک تو چشمت حلقه زده ؟یه نگاه کرد گفت ما از مرگ ترسی نداریم من دلم برا حسین شور می زنه، من دلواپس اون آقاییم که دست زن و بچشُ گرفته... آب آوردن خون لب ریخت، دندون مبارک افتاد، دو بار سه بار، گفت: انا لله و انا الیه الراجعون معلومه دیگه من از آب نمی تونم بنوشم، خدا خواست مسلمم با لب عطشان از دنیا بره. طاقت دارید بگم بردنش بالای دارالاماره ، طاقت دارید بگم می خواستن گردنشُ بزنن مردم کوفه پایین دارالاماره منتظر بودن ببینن عاقبت مسلم چی میشه، یه وقت دیدن یه بدن بی سر از بالای دارالاماره افتاد رو زمین رهاش نکردن مردم اومدن، یه نفر ریسمان به پاهای مسلم بست این جنازرُ تو کوچه ها می کشیدن، رد خون مونده بود تو کوچه های کوفه، یه وقت دیدن سر از بازار قصابا در آوردن... 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅درک حضور: در خواندن مصراع «دیگر خداحافظ خداحافظ سحرها» که زبان حال حضرت مسلم(ع) است، در تلفظ عبارت سحر، تأثیری خاص در خواندن آقای حدادیان مشاهده می شود که حاصل انس ایشان با سحر است و می دانیم که بسیاری از شبهای جمعه و ماه شعبان و... در حرم حضرت رضا(ع) و محافل مناجات دیگر، برنامه شب زنده داری دارند. این مطلب را به این جهت عرض کردیم تا به این نکته تأکید شود که مهمترین ریشة تأثیر گذاری بر مستمع از خلوت مداح با خدا و اهل بیت(ع) نشأت می گیرد. ✅روضه خوانی با دکلمه: گاهی بدون آهنگ و نوا خواندنِ بخشی از اشعار و روضه ها در دل مداحی، اثر کلام را بالا می برد و به مداحی تنوع می بخشد؛ چنانچه در این جلسه می بینیم. اینجا خوب است به این نکته متذکر شوم که اصلا گاهی آهنگ و ملودی مانع تأثیرگذاری می شود و حواس مستمع را به خود جلب می کند و او از محتوا غافل می شود. اینجاست که لازم است بدون نوا و نغمه روضه را بخوانیم. در یک جمله باید بگوییم «محتوا نباید فدای صوت شود» و «اصالت با محتواست» ✅مونتاژ موازی: مونتاژ موازی یکی از روشهای تدوین فیلم در صنعت فیلم سازی است که در آن دو اتفاق دور از هم در کنار هم به تصویر کشیده می شوند. در مداحی هم از این روش استفاده می شود به این طریق که دو روضه که با فاصله تاریخی رخ داده اند، همراه با هم ذکر می شوند. در این روش دو روضه با توجه به ارتباط و شباهت و یا تفاوتی که ادامه👇👇👇👇👇👇
‍ دارند انتخاب می شوند. در این جلسه آقای حدادیان چند جا زا این فن استفاده می کنند؛ یک بار در موضوع «در گودال انداختن حضرت مسلم(ع)» به روضة نادر «در گودال انداختن حضرت عباس(ع)» اشاره می کنند. یک بار هم در روضه «ریختن دسته های نی آتش گرفته بر سر آن حضرت» به روضه «ریختن آتش و خاکستر بر سر امام سجاد(ع)» اشاره می کنند. به نوعی همان گریز زدن است با این تفاوت که اجزای روضه با گریزهای مختلف همراه هم بیان می شوند. این روش روضه خوانی در روضه هایی که در سال کمتر خوانده می شوند و دامنه کمتری دارند، بیشتر کاربرد دارد. 📌📌📌📌 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل🔎 موضوع: مداحی عالمانه ـ روضه مستند ـ اثر کلام معصوم(ع) 📝✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇 قالَ الحُسَينُ عليه السلام: ما يُقالُ لِهذِهِ الأَرضِ؟ فَقالوا: كَربَلاءُ . فَبَكى، وقالَ: كَربٌ وبَلاءٌ؛ أخبَرَتني اُمُّ سَلَمَةَ، قالَت: كانَ جَبرَئيلُ عِندَ رَسولِ اللّه ِصلى الله عليه و آله و أنتَ مَعي فَبَكَيتَ، فَقالَ رَسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله : دَعِي ابني، فَتَرَكتُكَ، فَأَخَذَكَ و وَضَعَكَ في حِجرِهِ ، فَقالَ جَبرَئيلُ عليه السلام أتُحِبُّهُ؟ قالَ : نَعَم . قالَ: فَإِنَّ اُمَّتَكَ سَتَقتُلُهُ ! قالَ: وإن شِئتَ أن اُرِيَكَ تُربَةَ أرضِهِ الَّتي يُقتَلُ فيها؟ قالَ: نَعَم، قالَت: فَبَسَطَ جَبرَئيلُ عليه السلام جَناحَهُ عَلى أرضِ كَربَلا، فَأَراهُ إيّاها فَلَمّا قيلَ لِلحُسَينِ عليه السلام هذِهِ أرضُ كَربَلاءَ ، قَبَضَ مِنها قَبضَةً ، فَشَمَّها وقالَ : هذِهِ ـ وَاللّه ِ ـ هِيَ الأَرضُ الَّتي أخبَرَ بِها جَبرائيلُ عليه السلام رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، وإنَّني اُقتَلُ فيها. (تذكرة الخواصّ صفحه 250) سبط بن جوزی از علمای اهل سنته در تذکره الخواص نوشته مثل فردا وقتی رسید کربلا فرمود اسم این جا چیه؟ فقالو کربلا، آقا شروع کرد گریه کردن، فرمود: کرب و بلا، بعد خود آقا فرمود: بانو ام سلمه برا من حسین بن علی نقل کرد جبرئیل بر پیغمبر نازل شده بود، تو با من بودی شروع کردی گریه کردن، آقا فرمود فرزند من ُ رهاش کن، تو رُ در دامن خودش گذاشت، اینجا جبرئیل از پیغمبر یه سوال کرد؛ حسینُ دوست داری یا نه؟! آره دوسش دارم ،جبرئیل عرضه داشت همین امت تو میکشنش بعد عرضه داشت میخوای اون خاکی که در اون سرزمین کشته میشه رُ به تو نشون بدم؟ پیغمبر فرمود: میخوام کربلارُ ببینم جبرئیل کربلا رُ به پیغمبر نشون داد، حالا روایت میگه مثل فردا وقتی آقا رسید کربلا وقتی بهش گفتن اینجا کربلاست دست برد یک مشت از این خاک کربلا برداشت، شروع کرد بوییدن بعد یه جمله ای فرمود: این همون خاکیه که جبرئیل به پیغمبر خبر داد، من در همین خاک کشته میشم... ▪️◾️◼️◾️▪️◾️◼️◾️▪️◾️◼️◾️ 👇 ✔️مداحی عالمانه: یکی از انواع مداحی، مداحی عالمانه است؛ در محافلی که مخاطب اهل علم است، بایستی از این روش استفاده کرد. خصوصیات این روش عبارت است از: ✔️ذکر روایت مستند. ذکر سند و گوینده روایت در ابتدای روایت؛ کما اینکه در این مجلس، راوی سبط ابن جوزی و منبع کتاب تذکرة الخواص است و در ابتدای روضه ذکر می شود. ✔️ استفاده از عبارات فخیم و جمله بندی متبختر در بیان روضه. ✔️ فصاحت در بیان عبارات و جملات و با ترتیل خواندن روضه. ✔️روضه مستند: ملا هاشم خراسانی مولف کتاب منتخب التواریخ می گوید: می توان یک عمر روضه جدید خواند که مستند باشد. یعنی اگر انسان اهل تحقیق باشد در منابع و مآخذ موجود به قدری روضه هایی که هنوز خوانده نشده وجود دارد که می توانند یک عمر روضه خوانی ما را تأمین کند و هیچ وقت سراغ روضه های غیر مستند نرویم. روضه مورد بحث ما از اینگونه روضه هاست که شاید تا به حال از این منظر شما نشینده بودید. پس توصیه می کنیم ذاکرین اهل بیت(ع) با منابع تاریخی انس بیشتری پیدا کنند که سرمایه عظیمی در این منابع برای روضه خوانی نهفته است. ✔️ اثر کلام معصوم(ع): اگر در روضه ها، روایات مستندی را پیدا کنیم که از قول معصوم(ع) بیان شده باشد، این روضه ها ذاتا اثر بیشتری بر مستمع می گذارند، چراکه خداوند متعال در لفظ معصوم(ع) اثر خاصی را قرار داده است. در اینگونه روایات ذکر جملات عربی لازم است، در روایاتی که عبارات از راوی است و نقل به مضمون شده ذکر عبارات عربی موضوعیتی ندارد. آنجا که الفاظ از معصوم(ع) است عبارات عربی را ذکر کنید که حتی اگر مستمع معنای آن را نفهمد، از آن اثر می گیرد. در متن این مجلس الفاظی که از قول معصوم(ع) است ذکر می شود لذا تأثیر می گذارد. ▪️◾️◼️◼️◾️▪️▪️◾️◼️◼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b