eitaa logo
✒یادداشـت‌های‌تـاریخی
95 دنبال‌کننده
67 عکس
0 ویدیو
3 فایل
سیدمحمدحسین جلال‌‌زاده میبدی ☫ استاد حوزه علمیه قم، ✍ مولف ۱۲ عنوان کتاب: 📓مـــوسس شهیـــــد 📕سیره سیاسی امام حسین 📙نوع دوم مکاسب محرمــــه 📒گستره موضوعی ادله احتکــار 📗قواعد برداشت معنا از متون دینی 📘ام‌المومنین خدیجه از ولادت تا شهادت 📚و...
مشاهده در ایتا
دانلود
فقیهان راستین (٦) 💎آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمد محقق داماد از شخصیت‌های مؤثر بر ایجاد انقلاب اسلامی و تحولات سیاسی دوران معاصر در منطقه است. 📖ایشان از محضر بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری و مجاهد کبیر آیت‌الله العظمی سیدمحمد تقی خوانساری بهره برد. افتخار دامادی موسس حوزه عنوان جدیدی برعنوان پیشین وی (محقق) افزود و به «محقق داماد» شهرت یافت. 📚درس ایشان یکی از دروس مجتهدپرو حوزه علمیه قم بود. حاشیه بر العروة‌الوثقای فقیه مجاهد مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، به قلم ایشان نگارش یافته است. تقریرات دروس فقه و اصول ایشان نیز توسط جمعی از شاگردان فاضل ایشان مانند آیت‌الله مکارم شیرازی،جوادی آملی و محمد مؤمن ره به رشته تحریر درآمد. 🕌ایشان در ایام ماه رمضان در مسجد بازار قم به وعظ و ارشاد می پرداختند. 🌹ایشان از معدود مراجع یار و همراه امام خمینی ره در نهضت اسلامی بود. ایشان از جمله کسانی است که به همراه امام خمینی ره به دنبال اصلاح حوزه علمیه قم بود. 🏆حفظ مذهب رسمی کشور با نگارش نامه به آیت الله العظمی بروجردی برای جلوگیری از تصمیم شاه در حذف متمم دوم قانون اساسی، مکمل اقدامات شهید نواب صفوی و شهید مطهری و از بزرگ‌ترین خدمات سیاسی ایشان است. این اصل که به همت شهید آیت‌الله العظمی شیخ فضل‌الله نوری در قانون اساسی گنجانده شده بود ضامن رسمیت مذهب تشیع در دوران پسامشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی بود. 🕋ایشان از جمله مراجع بیداری است که در تلگرافی‌ جداگانه به شاه و اسدالله علم از تصویب‌ لایحۀ انجمن‌های‌ ایالتی‌ و ولایتی‌ گلایه و آن را مخالف‌ مصالح‌ عالیۀ اسلام‌ و متمم‌ دوم ‌قانون‌ اساسی‌ معرفی فرمود. 🇮🇷بسیاری از روحانیونی که در انقلاب نقش کلیدی داشته و در جمهوری اسلامی مسئولیت پذیرفتند، از شاگردان ایشان محسوب می‌شوند. مانند آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، آیات شهید حاج آقا مصطفی خمینی، مطهری، بهشتی، مفتح، قدوسی و ربانی شیرازی و نیز امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان. 🥀مرحوم آیت‌الله العظمی محقق داماد، پس از عمری تلاش در راه انجام وظیفه الهی و تربیت جمعی از شاگردان مجتهد و شایسته، و پس از 75 روز بستری شدن در ابتدای اسفند 1347 به ابدیت پیوست و پیکر مطهرش در صحن مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. ⛓خشم رژیم پهلوی از ایشان به حدی بود که آستانه مقدس قم حاضر به اعلام ارتحال این مرجع بزرگ نشد و هیچ روزنامه ای در ایران حاضر نشد که خبر ارتحال ایشان را منتشر کند. @yasmhj
فقيهان راستين (٧) عالم ربانی و فقیه صمدانی و مجاهد بزرگ آیت‌الله حاج شيخ محمّد تقى‏ بافقى‏ در شهرستان بافق دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در یزد آغاز و در عتبات عالیات و محضر بزرگانی چون مجاهد کبیر آیت الله العظمی سيد محمّدكاظم طباطبائى يزدى به پایان برد. ایشان در تاسیس حوزه علمیه قم یا و مددکار آیت الله العظمی حایری بود. این مجاهد بزرگ از مرزداران بزرگ تشیع است. ایشان حكومت رضاشاه را حكومت «فراعنه» ناميده و با نامه‌های خود او را از اعمال زشت و منكرات بر حذر مى‏داشت. ایشان در نامه‌های خود به رضاخان كوچك‏ترين تعارفات معمول را رعايت نمی‌کرد. با تجمعی که با هدایت ایشان در شهر مقدس قم برگزار شد قانون ممنوعیت نهی از منکر در قم ملغی شده و رضاخان مجبور به عقب‌نشینی شد. پس از هتک حرمت حرم حضرت معصومه ع توسط خانواده رضاخان و ورود بدون حجاب آنان به حرم در نوروز سال 1306 شمسی ایشان به شدت به این حرکت واکنش نشان داده و پنج ماه حبس در زندان شهربانى تهران را تحمل کرد. پی از آن نیز از تهران ممنوع الخروج و همسایه حرم حضرت عبدالعظیم شد. این حرکت ایشان اجرای قانون کشف حجاب را هشت سال به تأخیر انداخت. پس از شنیدن کشتار مدافعان حجاب در مسجد گوهرشاد در سال 1314 شمسی دچار سكته شده و مدتى بسترى شد. پس از سه ماه و بهبودى نسبی و به رغم ممنوع الخروج بودن از تهران عازم مشهد شد. ایشان پس از مراجعت از یکی از سفرهای زیارتی به عتبات عالیات به شهر ری ناگهان بیمار شده و در بيمارستان فيروزآبادى تهران بستری و در سن 73 سالگى از دنیا رفت. همین موجب شد تا فرضیه شهادت ایشان قوت گیرد و رازی نويسنده معاصر ايشان عنوان "مجاهد شهید" را برای کتابش انتخاب کند. یکی از ویژگی‌های ایشان در مدت عمر مبارکشان پرهیز از به‌کارگیری کالای خارجی است. ایشان جز لباس کرباس و قدک اصفهان و یزد، لباس دیگری نپوشید؛ حتی عمامه‌اش هم از کرباس بود. هرگز چینی و بلور خارجی به کار نگرفت و در خانه‌اش ظرفی جز ظروف مسی و سفالین پیدا نمی‌شد. هرگز از مواد غذایی که از خارج از کشور وارد می‌شد استفاده نكرد. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقيهان راستين (۸) 🏆یکی از تأثرگذارترین اندیشمندان معاصر بر تاریخ و فرهنگ تشیع در دروان قاجار و پهلوی مرحوم آیت‌الله العظمی سیدحسين طباطبایی قمى معروف به حاج‌آقا حسین قمی است. 📚ایشان شاگرد برجسته عالمان مجاهد و آیات عظام سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، شیخ محمدتقی شیرازی و شهید شیخ فضل‌الله نوری است. 🔍ایشان مانند دو استاد بصیر خود یزدی و نوری از مخالفان مشروطه و مشروعه‌خواه بود. 🖌ایشان صاحب فتوای حرمت نوشیدن شراب در اماکن متعلق به آستان قدس رضوی در عصر قاجار است. 🕸ایشان در کنار شهید مدرس مخالف سرسخت رضاخان در مقابل دین‌زدایی و نفوذ اجانب بود. 🇺🇸ایشان از جمله معترضان نسبت به خرید زمین توسط آمریکایی‌ها در شهر مقدس مشهد بود. 💠عدم استقبال از رضاخان در سفر به مشهد پس از رسیدن به سلطنت و اعتراض به آذین‌بندی برای حضور او، اعتراض به مطالب موهن مطبوعات و اعتراض به گردآوری دختران بی‌حجاب در میدان جلالیه تهران از جمله اقدامات ایشان است. 🕌سفر به تهران برای اعتراض به قانون کشف حجاب و تبعید ایشان به عراق آغازی بر قیام مسجد گوهرشاد بود. قیامی که مرزهای ایران را درنوردید و شیعیان جهان به ویژه هند را با خود همراه ساخت و به محکومیت آن در جهان تشیع منجر شد. 🇮🇷ایشان پس از 8 سال تبعید مقتدرانه به ایران بازگشت و در تمامی شهرها از مرز عراق تا مشهد مورد استقبال مراجع، علما و مردم قرار گرفت. 📄ایشان پس از استقرار در ایران خواستار لغو قانون کشف حجاب، تفکیک مدارس دخترانه از پسرانه، قراردادن دروس دینی در مدارس، برگرداندن اوقاف به موارد شرعی آنها، توازن صادرات و واردات برای رفع کمبود مواد غذایی و توجه به اقشار محروم شد. 💎اعلام مهدورالدم بودن کسروی و فشار بر دولت برای آزادی شهید نواب صفوی از زندان موجب هراس قلم‌به‌دستان مزدور شد و به هجمه مطبوعات ایران به تشیع پایان داد. 🌍ایشان پس از مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی به مرجعیت رسید و آخرین مرجع عام جهان تشیع بود. 🗡ایشان صاحب فتوای جهاد بر علیه اشغالگران انگلیسی در عراق در جریان جنگ دوم جهانی است. 🇬🇧اما مرجعیت ایشان بیش از سه ماه دوام نیاورده و به مزدوران انگلیس مسموم شده و پس از یک بیماری ناگهانی و سخت به حق پیوست. 🇱🇧ایشان جد مادری امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان است. @yasmhj
🕸نقدی بر تفکر «الباطل يموت بترك ذكره» 🕋«و اتقوا فتنة لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصة و اعلموا ان الله شدید العقاب » (سوره انفال - آیه ۲۵) پروا کنید از فتنه‌ای که چون درگیرد، تنها به ستمکارانتان نمی‌رسد (بلکه به خاطر سکوت، دامنگیر همگان می‌شود) و بدانید که خداوند سخت کیفر است. 🔰در باب نوع و روش مقابله با جریان‌های انحرافی دو دیدگاه وجود دارد: ⛔️نخست نادیده‌انگاشتن، خاموشی و سکوت برای محو تدریجی آن. این دیدگاه، دیدگاه برخی از اهل‌سنت و به استناد گفته عمربن‌خطاب است (أميتوا الباطل بالسّكوتِ عنه) ✅دوم مقابله با جریان تا میراندن آن و سپس به انزوا کشاندن آن که دیدگاه شیعه است. ✔️این دیدگاه موافق با فطرت انسانی، عقل سلیم، کتاب، سنت، سیره انبیا و معصومین ع است و قیام حضرت صدیقه طاهره ع در برابر غصب خلافت، جنگ‌های سه‌گانه امیرمؤمنان ع با معاویه و قیام حسینی ع به همین دلیل بوده است. 📒آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی مدظله: «هرگز شايسته نيست جمله «الباطل يموت بترك ذكره; اهل باطل با فراموش كردن و بى اعتنايى از ميان مى روند» سند خاموشى و بى‌عنايتى گردد. هرگز خونسردى و مسامحه جايز نيست؛ زيرا نتيجه مسامحه، توسعه و سرايت است و گاهى گسترش به حدّى مى‌رسد كه ديگر قابل جلوگيرى نمى‌شود. ... ولى وقتى كه دشمن معرفى و رسوا شد برنامه و طريق ديگرى پيش مى‌آيد و آن همان بى‌اعتنايى و بى‌ارزش شمردن طرف، در محافل بزرگ و رسمى و سخن به ميان نياوردن از او و موجوديتى براى او قائل نشدن است. جعفر سبحانی، تفسير سوره توبه، بوستان کتاب، ج۱، ص۲۸۳. 📕در سیره علما منطق سکوت برای محو تدریجی در مواردی است که مواضع یک شخص باعث تردید مردم نشود. در زمان مرجعیت آیت‌الله العظمی حاج سید محمدحجت کوه کمری عده‌ای از طلاب خدمت ایشان رسیدند و عرض کردند بعضی از روحانی‌ها پشت سر شما حرف‌هایی می‌زنند بهتر است حضرت‌عالی اعلامیه‌ای صادر کنید و یا در آخر درس خارج این حرف‌ها را تکذیب کنید. ایشان نگاهی کردند و فرمودند: این حرف‌هایی که می‌زنند درست است؟ شما این حرف‌ها را باور می‌کنید؟ عرض کردند خیر هیچ کس باور نمی‌کند. آیت‌الله حجت (ره) لبخندی زده و فرمودند: پس الباطل یموت بترک ذکره (مرگ باطل به ترک ذکر آن است.) 📣بنابراین باید گفت که از دیدگاه شیعه سکوت در برابر جریانات انحرافی در جایی رواست که: 1⃣اولا انحراف آن جریان برای خواص و عوام روشن باشد و ادعای آنان باعث تردید نشود. 🔥بنابراین اگر انحراف شخص یا جریان برای مردم روشن نشده باید آن را برای مردم آشکار کرد تا به سنت بدل نشود. سیره امام خامنه‌ای در باب فتنه 88 که باعث تردید برخی شده بود میراندن آن و جلوگیری از تبدیل آن به یک سنت بود. اساسا تاکیدات ایشان در مورد فتنه‌ها مربوط به همین موارد است. 🎙علامه مصباح یزدی ره: خواص به خاطر موقعیت‌های اجتماعی و ویژگی‌هایی که دارند و چون خدا نعمت بیشتری به آنها داده است و می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند، باید این وظایف را بیشتر رعایت کنند. در مورد شناختن حق تنها مسئله این نیست که خودشان مبتلا به شک نشوند؛ بلکه باید سعی کنند زمینه رشد فرهنگ دینی در جامعه بالا برود. ... منظور ما از نخبگان و خواص، مسئولین رسمی نیستند؛ بلکه منظور قشرهای مختلف اعم از اساتید دانشگاه، علمای حوزه، و شخصیت‌های مورد اعتماد مردم می‌باشد که فهم، علم و توانایی اثرگذاری بیشتری در جامعه دارند. 2⃣ثانیا جریان انحرافی کاملا رسوا شده و مجالی برای جولان نداشته باشد و به اصطلاح توسط عموم مردم بایکوت شود. 🦂تصمیم بزرگان نظام برای منع تصویر سران فتنه پس از رسوایی آنان بود نه پیش از آن. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسس شهید (۱) آیت الله حایری پیش از بازگشت به ایران، دارای جایگاه رفیع و بلندی در حوزه نجف اشرف بود. ایشان شانزده سال پیش از تأسیس حوره قم و در هنگام اقامت در شهر نجف اشرف، از اعضای مجلس فتوای آخوند خراسانی بود. پس از رحلت مرحوم آخوند نیز مرجع احتیاطات میرزا محمدتقی شیرازی بود. در حالی که نام حائرى به عنوان مرجع تقلید پس از میرزاى دوم بر سر زبان‌ها بود، با سفر به ایران، خود را کنار مى‌کشد. ایشان پیش از حرکت به ایران، با دوستان خود از رسالتی که بر دوش احساس می‌کرده سخن گفته بود. آقاجمال گلپایگانی می‌گوید: «با آقای حاج شیخ عبدالکریم، در ترن سامرا همراه بودم که ایشان می‌خواست به ایران برود. من به ایشان گفتم: شما از کسانی هستید که بعد از آقای شیرازی مشار بالبنان می باشید، چرا می‌خواهید به ایران بروید؟ ایشان گفتند: من نمی‌خواهم مرجع بشوم، می‌خواهم بروم ایران، اگر از دستم برآید، خدمتی به اسلام و مسلمانان بکنم.» حائری به دنبال ایجاد یک پایگاه برای مقابله با غربگرایی در دوران پسامشروطه بود. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسس شهید (۲) در دوره مشروطه جریان فكری نزدیک به وهابیت قدرت گرفت. این جریان در پوشش مبارزه با خرافات به جنگ باورهای مسلم شیعه رفت. این گروه خود را《تشيع علوی》 معرفی و مواردی چون عزاداری برای معصومین، شفاعت، رجعت و برخی مقامات معصومین را غلو و خرافه و《تشیع صفوی》لقب داد. یکی از مواردی که تشیع علوی بر آن تاکید داشت، تشکیک در نسبت طهارت به صدیقه طاهره سلام الله علیها بود. از این رو دفاع از طهارت صدیقه طاهره، افزون بر یک مسئله کلامی از ديدگاه امامیه، به نمادی از دفاع از هویت شیعه و یک تفکر سیاسی ضدبيگانه مبدل شد. شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری، نخستین کسی بود که در این زمینه به دفاع پرداخته و برای اولین بار مجالس روضه ایام فاطمیه را در ایران و تهران به طور رسمی و برای دفاع از مذهب تشیع دایر کرد. اما مجلس روضه فاطمیه تهران، با فشار سید محمد طباطبایی از سران مشروطه تهران، تعطیل شد. آیت الله حایری پس از تاسیس حوزه علمیه قم، نسبت به حفظ قداست حضرت صدیقه طاهره به عنوان نماد حقانیت تشیع، عنایت ویژه‌ای داشت و سنت استاد شهیدش را احیا کرده و از سخنرانانی چون محدث قمی در این مراسم دعوت می‌کرد. @yasmhj