eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.9هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.2هزار ویدیو
416 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 پنج شنبه است و ياد درگذشتگان😔 🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ ما هم گذشتگان فردا هستیم... امروز که هستیم با صلوات و فاتحه و خیرات یادی کنیم از گذشتگان تا فردا نیز دیگران یادی کنند از ما 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 به روح جمیع مومنین مومنات . حق داران. استادان .معلمان . پدران و مادران . دوستان . بی وارثان.بد وارثان.فراموش شدگان. . شیعیان امیرالمومنین . اموات خودتان اموات این حقیر الفاتحه بعد از صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز گفتگوی راز است و برآوردن نیاز ،راز بزرگ بندگی و نیاز به سخن گفتن با همصحبتی که در صحبتش ملالی نیست و آنچه از همدمی اش بار می آید شیرینی و راحتی و آسایش است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓❓❓ 👈 سئوال از شما 👈جواب از مرکز تخصصی نماز🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 👈اعضای محترم کانال سئوالات شرعی، اعتقادی، مشاوره ای خود را با موضوع با ایدی 🆔 @qunoott در میان بگذارید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۲۸۴ مصحف شریف سوره مبارکه اسرا 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5915513956348200593.mp3
1.91M
🔸ترتیل صفحه 284 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان سوره 17 سوره مبارکه الاسراء صفحه 284 مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا (18) هر که پيوسته [دنياى]زودگذر را بخواهد، هر چه بخواهيم و براى هر که اراده کنيم، در اين جا زود به او مى دهيم; سپس حهنّم را براى او مقرر مى داريم که نکوهيده و رانده شده، در آن خواهد سوخت. (18) وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا (19) و هر که آخرت را بخواهد و براى آن کوششِ در خور آن را بکند و مؤمن باشد، اينانند که سعيشان مشکور خواهد بود. (19) كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا (20) هر يک [از دو گروه، يعنى]اينان را و آنان را از عطاى پروردگارت مدد مى رسانيم و عطاى پروردگارت، ممنوع شدنى نيست. (20) انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ وَلَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلًا (21) بنگر چگونه بعضى از آنان را[در بهره دنيوى]بر بعضى ديگر فزونى داده ايم، و بى ترديد رتبه هاى [معنوى]آخرت، والاتر و فزونى[نعمت هاى]آن برتر و بيشتر است. (21) لَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُومًا مَخْذُولًا (22) و با خدا معبودى ديگر قرار نده که نکوهيده و بى ياور[بر جاى]بنشينى. (22) ۞ وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا (23) و پروردگار تو حکم کرده است که جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيکى کنيد; اگر يکى از آن دو يا هر دو، نزد تو به پيرى برسند به آنها اف [هم که نشانگر دلتنگى است]نگو و بر آن دو بانگ مزن و با آنان سخنى شايسته بگو. (23) وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (24) و براى آن دو از روى مهربانى بالِ تواضع فرود آور و بگو: پروردگارا! بر آنان به پاس اين که مرا در کودکى تربيت کردند رحمت آور. (24) رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ ۚ إِنْ تَكُونُوا صَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلْأَوَّابِينَ غَفُورًا (25) پروردگارتان به آنچه در ضمير شما است[از خود شما]آگاه تر است; اگر اهل صلاح باشيد قطعاً او آمرزنده توبه کنندگان است. (25) وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا (26) و حق خويشاوند و تهى دست و در راه مانده را بده و هيچ گونه ريخت و پاشى را [در مال]پيشه مکن. (26) إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ ۖ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا (27) همانا ريخت و پاش کنندگان همزادان شيطانند، و شيطان نسبت به پروردگارش خود پيوسته ناسپاس است. (27) 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۸۴🌷 دنیاخواهان و آخرت‏ طلبان: ما انسان ها در عالمی به وجود آمده ایم که «دنیا» نام دارد. مدّتی در دنیا می مانیم و پس از آن، به عالمی به نام «آخرت» منتقل می شویم. آفریدگار دنیا و آخرت، در این چهار آیه، نکات بسیار مهمّی را در مورد ما انسان ها و ارتباطمان با عالمی که در آن هستیم و سرایی که به آن خواهیم رفت، بیان کرده است. در اینجا به چهار نکته‏ اشاره می شود: 1ـ دنیا و امکانات آن، ابزار رسیدن به آخرت است، و اگر کسی در دنیا به خدا ایمان داشته باشد و امکانات دنیا را برای خود فراهم کند و از این امکانات برای آبادانی آخرتش بهره برد، پیروز و سربلند خواهد شد. داشتن ثروت، خانواده، سلامت و... ـ که از نعمت های دنیا محسوب می شوند ـ برای به‏ دست آوردن سعادت آخرت، لازم است؛ امّا مهم این است که انسان، با ایمان به خدای جهان آفرین، این نعمت ها را در مسیر هدف اصلی خود قرار دهد، از مال خود انفاق کند، خانواده اش را کانون توجّه به خدا و دستورهای او قرار دهد و از سلامت اش برای عبادت خدا و خدمت به خلق او بهره برد. از این رو امیر مؤمنان علی، چنین دنیایی را ستوده و آن را «تجارت‏ خانه‏ ی دوستان خدا» معرفی کرده است . این تجارت، تجارت پرسودی است؛ زیرا انسان به ‏وسیله‏ ی نعمت های محدود و پایان‏ پذیر دنیا، به نعمت های نامحدود و بی پایان آخرت دست می یابد. 2ـ اگر هدف اصلی انسان در زندگی، رسیدن به دنیا و امکانات آن باشد، چند مشکل اساسی برایش پیش می آید. نخست این که به تمام آنچه می خواهد، نمی رسد؛ بلکه تنها به مقداری می رسد که خدا می خواهد(عَجَّلنا لَه فیها ما نَشاِّء)؛ زیرا نعمت های دنیا محدود، و خواست و آرزوی انسان، نامحدود است، و انسان هر چه بیشتر برای به‏ دست آوردن دنیا بدود، خسته تر می شود. از این رو در روایات پیشوایان دین، دنیا به آب شور دریا تشبیه شده که شخص تشنه هر چه بیشتر از آن بنوشد، تشنه تر می شود، و آن قدر از این آب می نوشد تا هلاک می شود . دوم این که همین مقدار از دنیا نیز به همه‏ ی دنیاپرستان نمی رسد؛ بلکه به کسانی می رسد که خدا بخواهد(لمن نرید). چه بسیار افرادی که شب و روز برای به‏ دست آوردن ثروت و شهرت تلاش می کنند؛ امّا دستِ آخر به هیچ چیز نمی رسند. نکته ی سوم که از همه مهم تر است، این که دنیاپرستان به‏ سبب توجّه افراطی به دنیا و غفلت از آخرت، سرمایه‏ی محدود عمر خود را از دست می دهند و با کوله‏ باری پر از گناه، به آخرت قدم می گذارند و به جای ورود در بهشت پرنعمت، در جهنّم پرآتش خواهند سوخت (ثُمَّ جَعَلنا لَه جَهَنَّمَ یَصلیها مَذموماً مَدحورا). 3ـ دنیا‏خواهان و آخرت‏ طلبان، هر دو در زندگی دنیایی شان از لطف عمومی خدا برخوردارند و از نعمت های خدا مانند سلامت، ثروت، فهم و درک و ... بهره می گیرند، و از این نظر، تفاوتی میان این دو گروه وجود ندارد؛ ولی هر یک، با اختیار خودشان این نعمت ها را در هدفی متفاوت به کار می بندند(کُلّاً نُمِدُّ هّْؤُلاِّءِ وُ هّْؤُلاِّءِ مِن ...). 4ـ انسان ها در دنیا از نظر امکانات، بسیار متفاوت اند. خانه های حقیرانه و قصرهای بزرگ، پاهای ترک خورده و مرکب های گران قیمت، بی نام ونشان ها و افراد مشهور و ...، همگی شواهد این تفاوت اند. البته دنیا محدود است و تفاوت های دنیایی نیز محدود است؛ ولی تفاوتِ درجات افراد در جهان آخرت که محدودیتی ندارد، با درجات دنیا مقایسه شدنی نیست. در روایتی می خوانیم: «فاصله‏ ی بالاترین درجه‏ ی بهشت و پایین ترین درجه‏ ی آن، به اندازه‏ ی فاصله‏ ی آسمان و زمین است.» 🕊👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
💠 درس دهم: احکام حروف در این درس به معرفی احکام حروف و دو مورد از آن ها یعنی تفخیم و ترقیق پرداخته شده است.🌱 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
10ـ احکام حروف.mp3
3.19M
💠 ۱۰- احکام حروف
1⃣0⃣ در این درس به معرفی احکام حروف و بررسی دو مورد از آن ها یعنی تفخیم و ترقیق و حروف دارای این احکام پرداخته شده است.🔰 .
🌸🍃﷽🍃🌸 قواعد قرآنی برای زیست امروز ما در عالم سایبر و رسانه/مواجهه با شایعه پراکنان طبق آیات قرآن چگونه است 💠قرآن کریم به عنوان معجزه‌ای بی‌نظیر برای تمام ساحات و شئون زندگی بشر در تمام طول تاریخ راهبرد، تاکتیک و تکنیک دارد. 💠برای عالم سایبر و رسانه نیز آیاتی در قرآن کریم است که می‌تواند به عنوان راهبردی صحیح و اصولی برای ما راهگشا باشد. 💠آیاتی که به شناسایی و تشخیص منبع پیام تاکید دارد، آیاتی که به مواجهه آگاهانه با پیام اشاره دارد، آیاتی که چگونگی مواجهه با پیام‌های باطل را بیان می‌کند، آیاتی که بر لزوم توجه به پیام و نه صرفاً پیام‌رسان تاکید دارد و آیاتی که به پرهیز از هیجان‌زدگی در مواجهه با پیام اشاره دارد. 💠نخستین آیه که به عنوان آیه‌ی سواد رسانه‌ی قرآن کریم هم شناخته می‌شود، آیه‌ی ۶ سوره‌ای حجرات است: 💐خداوند مهربان در این آیه می‌فرمایند: 💠يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ 💠ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺍﮔﺮ ﺁﺩم ﻣﻨﺤﺮﻓﻲ خبری ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی، ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﺩﺭﺳﺘﻲ‌ﺍﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺳﺮِ ﻧﺪﺍﻧﻢ‌ﻛﺎﺭی ﺑﻪ ﻋﺪﻩ‌ﺍی ﺁﺳﻴﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﺯ ﻛﺮﺩﮤ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺑﺸﻮﻳﺪ! 💠همچنین آیه ۱۸ سوره زمر نیز به مواجهه آگاهانه با پیام تاکید می‌کند: 💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ 💠کسانیکه ﻛﻪ ﺣﺮﻑ‌ﻫﺎ ﻭ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﻣﻲ‌ﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ، ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﻣﻲ‌ﺭﻭﻧﺪ. ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ‌ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻋﺎﻗﻞ‌ﺍﻧﺪ‌. 💠آیه ۳۶ سوره اسرا که در آن آمده است از هر چیزی که به آن علم ندارید پیروی نکن که در مواجهه آگاهانه با پیام تاکید دارد: 💠وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا 💠ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻤﻲ‌ﺩﺍﻧﻲ، ﺭﺍﻩ ﻧﻴﻔﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ‌ﻫﺎی ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ‌ﺍﻧﺪ، ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﻫﻤﮥ ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ‌، ﺑﺎﻳﺪ ﺟﻮﺍﺑﮕﻮ ﺑﺎﺷﻴﺪ. 💠در آیه ۷۱ سوره آل عمران هم بر چگونگی برخورد با پیام‌های نادرست اشاره شده است و در این آیه آمده «ای اهل کتاب چرا حق را به باطل مشتبه می‌کنید»: 💠يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﺍﻫﻞ‌ﻛﺘﺎﺏ! ﭼﺮﺍ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﺟﻠﻮﻩ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ؟! 💠و در آیه‌ی آخر قرآن کریم تکلیف نحوه‌ی برخورد با شایعه پراکنان را در سوره‌ی احزاب ۶۰ و ۶۱ مشخص کرده است: 💠لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا 💠اگر منافقان وبیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان می‌شورانیم،سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند!واز همه جا طرد شده وهر جا یافت شوند گرفته می‌شوند و به سختی به قتل خواهند رسید! 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز شد📣📣