#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۷۹ سوره بقره به بحث قصاص و حیات پرداخته است.
🍃گویا آیه در مقام پاسخ به یک سرى ایرادهایى است که به حکم قصاص، به خصوص از سوى روشنفکر نمایان مطرح مى شود.
🍃 قرآن مى فرماید: حکم قصاص براى جامعه انسانى تأمین کننده ى حیات و زندگى است. قصاص یک برخورد و انتقام شخصى نیست، بلکه تأمین کننده امنیّت اجتماعى است. در جامعه اى که متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنیّت از بین مى رود و آن جامعه گویا حیاتى ندارد و مرده است.
🍃چنان که در پزشکى و کشاورزى و دامدارى، لازمه حیات و سلامت انسان، گیاه و حیوان، از بین بردن میکروب ها و آفات است.
🍃اگر به بهانه این که قاتل هیجان روانى پیدا کرده، بگوییم او رها شود، هیچ ضمانتى نیست که در دیگر جنایت ها این بهانه مطرح نشود، چون تمام جنایتکاران در حال سلامت و آرامش روحى و فکرى دست به جنایت نمى زنند. با این حساب تمام خلافکاران باید آزاد باشند و جامعه سالم نیز تبدیل به جنگل شود که هرکس بر اثر هیجان و دگرگونى هاى روحى و روانى، هرکارى را بتواند انجام دهد.
🍃گمان نشود که دنیاى امروز، دنیاى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنیاست. اسلام در کنار حکم قصاص، اجازه عفو و اخذ خونبها داده تا به مصلحت اقدام شود.
🍃توجیهاتى از قبیل این که از مجرمان و قاتلان در زندان با کار اجبارى به نفع پیشرفت اقتصادى بهره گیرى مى کنیم، قابل قبول نیست. چون این برنامه ها، تضمین کننده امنیّت عمومى نیستند. اصل، مقام انسانیّت و جامعه عدالت پرور است، نه دنیاى پرخطر همراه با تولید بیشتر، آن هم به دست جنایتکاران و قاتلان!
از آنجا که قانون قصاص، ضامن عدالت و امنیّت و رمز حیات جامعه است، در پایان آیه مى فرماید: «لعلّکم تتقون» یعنى اجراى این قانون، موجب خوددارى از بروز قتل هاى دیگر است.
🍃حیات، داراى انواعى است:
۱- حیات طبیعى. مثل زنده شدن زمین در بهار و بعد از باران. «یحیى الارض»
۲- حیات معنوى. مثل دعوت پیامبر که عامل زنده شدن مردم است. «دعاکم لما یحییکم»
۳- حیات برزخى که شهدا دارند. «لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل اللّه اموات بل احیاء»
۴- حیات اخروى که براى همه است. «یمیتکم ثم یحییکم»
۵ - حیات اجتماعى در سایه امنیّت و عدالت. نظیر همین آیه «لکم فى القصاص حیاة»
📝پیام ها
۱- اجراى عدالت، تضمین کننده حیات جامعه است. «لکم فى القصاص حیاة»
۲- تعادل میان رأفت و خشونت، لازم است. خدایى که رحمن و رحیم است، قصاص را رمز حیات مى داند. «لکم فى القصاص حیاة»
۳- حذف عنصر خطرناک، یک اصل عقلانى است. «یا اولى الالباب»
۴- زود قضاوت نکنید. ممکن است در برخورد سطحى، قصاص را خوب ندانید ولى با خرد و اندیشه درمى یابید که قصاص رمز حیات است. «یا اولى الالباب»
۵ - تقوا و دورى از گناه، فلسفه احکام دین است. چه احکام عبادى و چه قضایى. «لعلّکم تتقون»
۶- قصاص، سبب بازدارى مردم از تکرار قتل است. «لعلکم تتقون»
در بیان فلسفه روزه نیز مى فرماید: »لعلکم تتّقون« بقره.
💠 پیام صفحه ۲۷ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
#پروردگارا_یادت_آرامبخش_دلهاست
وَلاینکَشِفُمِنهاإَلاّماکَشَفتَ
وهیچاندوهیبرطرفنشود
مگرتوآنرااز دلبرانی
#صحیفه_سجادیه
با توکل به اسم اعظمت آغاز میکنیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی به امید تو ❤️
سلام من ۱۰۰۰ تا صلوات برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج) فرستادم انشاالله فردا هم میفرستم میگم
من خودم ۵۰۰ تا صلوات برای سلامتی و ظهور امام زمان میفرستم و مادرم ۲۰۰ تا صلوات میفرستن🌹
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۸۳ سوره بقره به آثار و برکات روزه اشاره دارد.
🍃تقوى و خداترسى، در ظاهر و باطن، مهم ترین اثر روزه است. روزه، یگانه عبادت مخفى است. نماز، حج، جهاد، زکات و خمس را مردم مى بینند، امّا روزه دیدنى نیست. روزه، اراده انسان را تقویت مى کند.
🍃کسى که یک ماه نان و آب و همسر خود را کنار گذاشت، مى تواند نسبت به مال و ناموس دیگران خود را کنترل کند. روزه، باعث تقویت عاطفه است. کسى که یک ماه مزه گرسنگى را چشید، درد آشنا مى شود ورنج گرسنگان را احساس ودرک مى کند.
🍃 رسول خدا فرمودند: روزه، نصف صبر است. روزه مردمان عادّى، همان خوددارى از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نیز لازم است، و روزه ى خاصّ الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از گناهان، خالى بودن دل از غیر خداست. روزه، انسان را شبیه فرشتگان مى کند، فرشتگانى که از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند.
🍃رسول خدا فرمودند: هرکس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده مى شود. چنانکه در حدیث قدسى نیز آمده است که خداوند مى فرماید: «الصوم لى و اَنَا اَجزى به» روزه براى من است و من آن را پاداش مى دهم.
🍃اهمیّت روزه به قدرى است که در روایات پاداش بسیارى از عبادات را همچون پاداش روزه دانسته اند. هرچند که روزه بر امّت هاى پیشین نیز واجب بوده، ولى روزه ماه رمضان، مخصوص انبیا بوده است و در امّت اسلامى، روزه رمضان بر همه واجب شده است.
🍃 از رسول خدا نقل شده است که فرمود: براى هر چیز زکاتى است و زکات بدن ها، روزه است.
📝پیام ها
۱- خطابِ زیبا، گامى براى تأثیر گذارى پیام است. «یا ایّها الّذین آمنوا»
در حدیثى از تفسیر مجمع البیان مى خوانیم: لذّت خطاب «یا ایّها الّذین آمنوا» سختى روزه را آسان می کند. اگر والدین بخواهند که فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، باید آنان را زیبا صدا زنند.
۲- از شیوه هاى تبلیغ آن است که دستورات مشکل، آسان جلوه داده شود. این آیه مى فرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّت هاى پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستورى که براى همه امّت ها بوده، آسانتر از دستورى است که تنها براى یک گروه باشد. «کما کُتب على الّذین من قبلکم»
۳- قرآن، فلسفه بعضى احکام همچون روزه را بیان داشته است. زیرا اگر مردم نتیجه کارى را بدانند، در انجام آن نشاط بیشترى از خود نشان مى دهند. «لعلّکم تتّقون»
💠 پیام صفحه ۲۸ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
❤️خدایا
مرا از کسانی قرار ده که آوازشان دادی،
پس پاسخت دادند،
به آنها توجه فرمودی،
پس در برابر بزرگی ات مدهوش شدند،
و با آنان راز پنهان گفتی
و آنان آشکارا برای تو کار کردند.
#فرازی_از_مناجات_شعبانیه
روزم بنامت
الهی به امید تو ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام
کلیپ ۱۷
#شهر_و_محله_تراز_اسلامی
شرط ظهور اینه که بی تفاوت ها آمر به معروف شده باشند.
قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر ثارالله استان قم
@amozesh_tazakorlesany2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود شاد در مهدیه شهدا نمایشگاه #گامی_برای_ظهور
28.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام زمان(عج)در نامه ای به شیخ مفید میفرمایند:↯
«فإنّا نحیط علما بأنبائکم و لا یعزب عنّا شی ء من أخبارکم»☘
ما بر اخبار و احوال شما، آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما، بر ما پوشیده و مخفی نمی ماندツ
اَلحَمــدُللّه ♡
کِہ مُحبِ حُبِ شُماییم مهدے جان🍃❤️
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۸۸ سوره بقره به بحث رشوه پرداخته است.
📌تدلوا» به معناى سرازیر کردن دَلو در چاه است که در این آیه، رشوه به قاضى به آن تشبیه شده است. مراد از «اموال النّاس» هم اموال عمومى است و هم اموال خصوصى. علاوه بر آنکه رشوه براى گرفتن حقوق غیرمالىِ مردم نیز ممنوع است.
📌 رشوه، یکى از گناهان بزرگى است که مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدى ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاکم و قاضى، از بین رفتن اعتماد عمومى.
با توجّه به این آثار و عوارض منفى، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است.
🍃 رسول اکرم (ص) خطاب به حضرت على (ع) فرمود: اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یکسان و حرام است.
🍃همچنین على (ع) در ذیل آیه شریفه «اکّالون للسّحت» فرمود: رشوه خواران کسانى هستند که مشکل مردم را حل نموده و در برابر، هدایاى آنان را مى پذیرند. امام صادق (ع) رشوه را در حد کفر به خدا مى داند. و رسول اکرم (ص) رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت کرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمى رسد.
🍃در حدیث دیگر مى خوانیم: هر حاکمى که نسبت به گرفتارى هاى مردم بى تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او مى پوشاند و اگر هدیه قبول کند تا کار مردم را انجام دهد، در زنجیر است و اگر رشوه بگیرد، مشرک مى باشد.
🍃حضرت على (ع) رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم مى داند. و در جاى دیگر آن حضرت فرمودند: هیچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنکه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانى شدند!
📌بعضى براى توجیه خلاف خود، نام هاى مختلف بر رشوه می گذارند، از جمله: هدیه، تحفه، حقّ الزحمه، چشم روشنى و... .
شخصى به نام «اشعث بن قیس»، حلوائى به در خانه على (ع) به عنوان هدیه آورد تا در محکمه شاید امام به نفع او حکم صادر کند. امام فرمود: به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوى را به ناحقّ از دهان مورچه اى بگیرم این کار را نخواهم کرد.
📌شخصى به رسول اکرم (ص) گفت: من متصدى و مسئول کارى هستم، مردم برایم هدایایى مى آورند، چگونه است؟!
حضرت در جواب فرمود: چه شده است که عُمّال ما از هدایا سخن مى گویند! آیا اگر در خانه مى نشستند کسى به آنان هدیه مى داد؟!
📝پیام ها
۱- مالکیّت باید از راه صحیح باشد. مانند: حیازت، تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه، امثال آن، ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالکیّت نمى کند. «لا تاکلوا اموال الناس بالباطل»
۲- جامعه در حکم یک پیکر واحد است. «بینکم، اموالکم»
۳- رشوه، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحکام لتاکوا فریقاً من اموال الناس»
۴- اسلام، مردم را مالک اموالشان مى داند. «اموال الناس»
۵ - لغزش هاى آگاهانه خطرناک است. «وانتم تعلمون»
💠 پیام صفحه ۲۹ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
:
#شهید_امر_به_معروف
#شهید_علی_خلیلی
وقتی ضارب علی را چاقو🔪 زد
ما پیکر غرق خونش💔 را به کناری کشیدیم
پیرمردی👴🏻 آمد و گفت:
خوب شد؟ همین و میخواستی؟😔
علی با صدای ضعیفی گفت:😓
حاج آقا فکر کردم دختر شماست. من از ناموس شما دفاع کردم🥀:
🍀💚
و او ثابت ڪرد
.
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
ڪه در خیابان های تهران هم
میشود شهید شد☺️🖐
ارسالی از طرف مادر شهید علی خلیلی...
#گروه_جهادی_چهار_شنبه_های_زهرایی
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۹۳ سوره بقره به بحث جنگ با کفار اشاره دارد.
🍃هدف اسلام از جنگ، کشور گشایى و کسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام، برچیده شدن بساط شرک و کفر است. فتنه به معناى شرک، کفر، آزمایش و شکنجه آمده است.
🍃در این آیه مى فرماید: اگر مشرکان دست از فتنه و قتال برداشتند، دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامى تنها با ستمکاران و متجاوزان است.
🍃تعبیر به عدوان، به خاطر رفتار آنهاست وگرنه اسلام اهل عدوان نیست. مثل اینکه مى گوییم: جواب بدى، بدى است. با اینکه جواب بدى با بدى، عدالت است، لکن به خاطر عمل او، نامش را بدى مى گذاریم.
📝پیام ها
۱- هدف از جنگ در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تکون فتنة»
۲- پاکسازى، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتکون فتنة و یکون الدین للّه»
۳- راه برگشت و توبه بر هیچ کس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مى دهد. «فان انتهوا فلا عدوان...»
۴- در آیه ى قبل بخشش خداوند نسبت به گناه کفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش می کند که در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر کنید. «فلاعدوان»
💠 پیام صفحه ۳۰ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
🍃إِلَهِـي هَبْ لِي قَلْباً
يُدْنِيهِ مِنْڪَ شَوْقُهُ ...🍃
معبود من ....
به من قلبے ببخش ،❤️
ڪه با بال اشتیاق به سوے #تـــو پر بکشد ...🍃
با نام زیبایت آغاز میکنم
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی به امید تو ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام
کلیپ ۱۸
#شهر_و_محله_تراز_اسلامی
امر به معروف و نهی از منکر کنیم
قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر ثارالله استان قم
@amozesh_tazakorlesany2
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۹۹ سوره بقره به یکی از فلسفه های حج اشاره دارد.
🍃در این آیه ضمن دستور به حرکت دسته جمعى همراه مردم، به اهل مکّه تذکّر مى دهد مبادا خیال کنید که چون اهل حرم یا از قبیله ى قریش و امثال آن هستید باید حرکات عبادى شما با دیگران فرقى داشته باشد، این خودبزرگ بینى ها را کنار گذاشته و همچون عموم مردم باشید.
🍃اساساً یکى از آثار و فلسفه هاى حج، کنار زدن امتیازات پوشالى است. در آنجا انسان از کفش، کلاه، لباس، همسر و مسکن خود مى گذرد و قطرهاى مى شود که به دریا ملحق شده است.
🍃در این آیه، دو بار و در آیه قبل یک مرتبه کلمه «افاضة» بکار رفته که به معناى حرکت دسته جمعى است، این تکرار و اصرار نشان مى دهد که حرکت دسته جمعى در انجام عبادات ارزشمند است.
🍃استغفار و ذکر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمین ها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، قرآن ما را به ذکر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته ى خویش دعوت مى کند. مگر مى توان در سرزمینى که اولیاى خدا اشک ریخته اند بى تفاوت نشست.
📝پیام ها
۱- امتیازطلبى، تحت هر نام و عنوانى، ممنوع است. «افیضوا من حیث افاض النّاس»
۲- حرکت دسته جمعى، ارزش دارد. «افیضوا من حیث افاض الناس»
۳- هرگز مأیوس نشویم، گذشته ها هرچه باشد استغفار چاره ساز است. زیرا او غفور و رحیم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحیم»
💠 پیام صفحه ۳۱ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a