#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۷۱ سوره نساء به پیامبران اشاره دارد.
☘ کلمة اللّه» به انبیا و اولیا گفته مى شود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبى است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند.
☘ چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التّامات» ما کلمات کامل الهى هستیم.
☘شاید هم مراد از کلمه، همان جمله «کن فیکون» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. چنان که در جاى دیگر، خداوند آفرینش عیسى (ع) را به آفرینش آدم (ع) تشبیه نموده و مى فرماید: «انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له کن فیکون»
☘از امام صادق (ع) درباره «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسى (ع) قرار داد.
☘مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه این دو خدا مىدانند، که نوعى کفر است. قرآن هم مى فرماید: «لقد کفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة» آنانکه خدا را یکى از خدایان سه گانه مى دانند، کافرند.
☘البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل، یکى از خدایان سه گانه مى دانند که قرآن در این باره مى فرماید: «یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَین من دون اللّه»اى عیسى! آیا تو به مردم گفته اى که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
☘در روایات، به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده اند.
اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.
📝پیام ها
۱- غلوّ نشانه ى تعصّب نابجا است و در همه ادیان ممنوع مى باشد. یهود، «عُزیر» را فرزند خدا مى دانستند و مسیحیان «عیسى» را. «لاتغلوا فى دینکم»
۲- یکى از آفات ادیان آسمانى، غلوّ درباره رهبران دینى است. «لاتغلوا فى دینکم»
۳- میانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیاى خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لاتغلوا فى دینکم»
۴- غلوّ کردن درباره انسانها، گرچه پیامبر باشند، توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاتقولوا على الله الاالحقّ»
۵ - در قرآن و انجیل، حضرت عیسى پیامبر خدا معرفى شده است، نه خدا یا فرزند خدا. «عیسى بن مریم رسول اللّه»
۶- آفرینش غیر طبیعى عیسى، آیه و نشانه خداست، آن گونه که کلمه، تابلو و نشانه ى معناست. «کلمته القاها»
۷- عیسى جزیى از خدا نیست، بلکه پرتوى از قدرت حیات بخش الهى است. «روح منه»
۸ - قرآن، بیانگر عقیده صحیح و نافى عقاید باطل است. «لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...»
۹- خداوند جسم نیست تا فرزند داشته باشد. «سبحانه ان یکون له ولد» (تعبیراتى چون ثارالله، یدالله، کلمةالله که در متون دینى آمده، تعبیرات مجازى است)
۱۰- خدایى که آسمان ها ملک اوست، چه نیازى به فرزند و شریک دارد؟ «سبحانه ان یکون له ولد له ما فى السموات»
۱۱- هر چیزى از خداست، پس باید بنده او بود و تنها به او توکّل کرد. «له ما فى السموات و ما فى الارض و کفى باللّه وکیلا»
💠 پیام صفحه ۱۰۵ قرآن
#قرآن📿
🌸|| @yazahraa_1397
«بسم الله الرحمن الرحیم
و لَسوفـے یُعطیکَ ربـَّک فَتـَرضے»
|به نام خداوند بخشنده مهـربان
و بزودی پروردگارت آنقدر به تو
عطا خواهد کرد کہ
راضے شوے....🌿😊
سوره ضحی❤
#روز_بخیر✨
🌸 || @yazahraa_1397
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱ سوره مائده به وفای به عهد پرداخته است.
🌱 کلمه «بهیمة» در اینجا به معناى چهارپا و اعم از «اَنعام» است، «اَنعام» را به گاو و شتر و گوسفند مى گویند و «بهیمة الانعام» که سه بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت این چهارپایان است.
🌱امام صادق (ع) فرمودند: مراد از «بهیمة الانعام»، جنین حیوان ذبح شده است که تزکیه مادرش، تزکیه او نیز به شمار مى رود. مرحوم فیض در تفسیر صافى مى فرماید: ممکن است این روایت بیان مصداق پنهان آن باشد و یا اینکه از شکم مادر به آنها «بهیمة» گفته مى شود، بنابراین منافاتى با تعمیم ندارد.
🌱پیامبر فرمود: «لادین لمَن لاعهد له» ، کسى که وفا ندارد، دین ندارد. آرى، اگر به پیمانها عمل نشود، اساس جامعه واعتماد عمومى بهم مى ریزد و هرج و مرج پیش مى آید.
🌱قرآن، وفاى به پیمان حتّى با مشرکان را لازم مى داند، «فأتمّوا الیهم عهدهم الى مدّتهم» و طبق حدیثى از امام صادق (ع) وفا به پیمان فاجران هم لازم است. ] بر اساس روایتى دیگر، اگر یک مسلمان حتّى با اشاره، به دشمن کافر امان داد، بر دیگر مسلمانان رعایت این پیمان اشاره اى، الزامى است.
🌱کتب آسمانى، عهد خداوند هستند و باید به آنها وفادار بود، عهد قدیم (تورات)، عهد جدید (انجیل) و عهد اخیر (قرآن). در حدیث مى خوانیم: «القرآن عهداللّه»
📝 پیام ها
۱. مسلمانان باید به همه پیمان ها، (با هر کس و هر گروه،) پایبند باشند، چه قراردادهاى لفظى، چه کتبى و چه عملى ؛ پیمان هاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و یا خانوادگى ؛ با قوى یا ضیعف، با دوست یا دشمن، با خدا (مثل نذر و عهد) یا مردم، با فرد یا جامعه، با کوچک یا بزرگ، با کشورهاى منطقه یا قراردادهاى بین المللى. کلمه «العقود» داراى الف و لام است که شامل همه ى قراردادها مى شود. «أوفوا بالعقود»
۲- ایمان، ضامن وفا به عهد و پیمان هاست. «یا ایّها الّذین آمنوا اوفوا بالعقود»
۳- آن گونه که پیمان شکنى و ظلم، رمز محرومیّت از نعمت ها و الطاف الهى است، پایبندى به عهد و پیمان، عامل بهره گیرى از آنهاست. «أوفوا بالعقود احلّت لکم» (آرى، خوش قولى، رمز خوش روزى بودن است. در مَثَل است: آدم خوش حساب، شریک مال مردم است.)
۴- حال که خداوند انواع نعمت ها را در اختیار ما گذاشته است، پس به پیمان هاى او وفادار باشیم. «أوفوا بالعقود احلّت لکم»
۵ - یکى از پیمان هاى الهى، توجّه به احکام حلال وحرام در خوردنى هاست. «اوفوا بالعقود اُحلّت لکم»
۶- اسلام، هم به مسائل اجتماعى و هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد. (وفاى به عهد، مسئله اجتماعى و بهره گیرى از حیوانات، از مسائل اقتصادى است.) «أوفوا بالعقود اُحِلّت لکم بهیمة الانعام»
۷- مصرف گوشت گاو، شتر و گوسفندى که مرده یا خفّه و... شده باشند، حرام است. «الاّ ما یتلى علیکم»
۸ - همه چهارپایان حلال نیستند. «الاّ ما یُتلى علیکم» (بنابر اینکه جمله، مربوط به انواع چهارپایان باشد.)
۹- براى حفظ حرمت احرام باید کمى هم محرومیّت چشید و از شکار، چشم پوشید. «غیر مُحلّى الصید و انتم حُرُم»
۱۰- عمل به محرّمات احرام، از جمله موارد وفاى به عهد و پیمان با خداست. «أوفوا بالعقود... غیر مُحلّى الصید و انتم حُرُم»
۱۱- احرام، عهد و پیمان با خداوند است. «أوفوا بالعقود... و انتم حُرُم»
۱۲- احرام، حالتى خاص و ویژه و داراى احترام است. «و انتم حُرُم»
💠 پیام صفحه ۱۰۶ قرآن
#قرآن📿
🌸|| @yazahraa_1397
4.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حالشو ببرید😍😍😍😍🙏🙏🙏🌺🌺🌺🌺