من رها گشته در خود
ادغام گشته درتو
از من تا تو
راه گریز نمانده است..🤍
| خدا جونم |
#روز_بخیر✨
🌸 || @yazahraa_1397
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۱۹ سوره انعام به رسالت جهانی اسلام اشاره دارد.
♻️مشرکان مکّه، از پیامبر اسلام براى رسالتش شاهد مى طلبیدند و نبوّت آن حضرت را نمى پذیرفتند و مى گفتند: حتّى یهود و نصارا تو را پیامبر نمى دانند. این آیه در زمان غربت اسلام، خبر از آینده اى روشن و رسالت جهانى اسلام مى دهد.
🍃حضرت على (ع) در تفسیر عبارت «انّما هو اله واحد» فرمودند: اگر خدایان دیگرى بودند، آنها هم پیامبرانى مى فرستادند.
♻️عدّه اى را به عنوان اسیر نزد پیامبراکرم آوردند، حضرت از آنان پرسید: آیا تاکنون دعوت به اسلام شده اید؟ گفتند: نه، حضرت فرمود: همه را به محل اَمن برسانند و آزادشان کنند، زیرا کسى که هنوز نداى اسلام را نشنیده است نباید اسیر نمود، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «لانذرکم به و من بلغ»
🍃امام صادق (ع) فرمودند: انذار همیشگى باید همراه با منذر همیشگى باشد. پس امامت و رهبرى الهى نیز تا ابد باید همراه قرآن باشد.
♻️معمولاً در انسان ها انگیزه دفع ضرر، قوى تر از جلب منفعت است. لذا قرآن، به مسأله انذار تأکید کرده است. «لانذرکم» در آیات دیگر نیز مى خوانیم: «ان أنت الاّ نذیر»، «انّما أنا نذیر مبین»
در احادیث متعدّدى «مَن بَلَغ» به ائمّه معصوم تفسیر شده است.
🍃امام صادق (ع) نیز درباره «مَن بَلغ» فرمودند: مقصود کسى است که وظیفه امامت به او رسیده است و او همانند پیامبر، مردم را با قرآن انذار می کند.
📝پیام ها
۱- براى حقّانیت پیامبر اسلام، گواه بودن خداوند کافى است. «قل اللَّه شهید»
۲- طرح و بیان حقایق به شکل سؤال و جواب از شیوه هاى تبلیغى قرآن است. «قل اىّ شىء...قل اللَّه»
۳- غفلت و سهو و فراموشى و محدودیّت، هم قدرت خبرگیرى انسان را کم مى کند، هم قدرت گواه بودن او را، و چون خدا از این عوارض دور است، پس بزرگ ترین شاهدها خداوند است. «أکبر شهادة قل اللَّه»
۴- قرآن، بزرگترین گواه بر رسالت پیامبر است. «اللَّه شهید بینى و... هذا القرآن»
۵ - براى مردم غافل، سخن گفتن از زاویه انذار مؤثّرتر است. «لانذرکم»
۶- رسالت حضرت محمد جهانى و جاودانى و براى همه مردم در همه ى عصرها و نسلهاست. «لانذرکم به و مَن بلغ»
۷- تا قانون به مردم ابلاغ نشود، توبیخ و مسئولیّتى در کار نیست. «و من بلغ» و به اصطلاح علم اصول، عِقاب بدون بیان، قبیح است.
۸ - از جمله شرایط لازم براى رهبر آسمانى:
✨ایمان به مکتب: «اوحى الى هذا القرآن»،
✨امید به آینده «و مَن بَلَغ»،
✨صلابت «قل لا أشهد» و
✨برائت از شرک است. «انّنى برىء ممّا تشرکون»
💠 پیام صفحه ۱۳۰ قرآن
#قرآن📿
🌸|| @yazahraa_1397
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
💠 دنيای حرام چون مار سمی است، پوست آن نرم ولی سم كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن می گرايد، و هوشمند عاقل از آن دوری گزيند.
📒 #حکمت119
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
💠 (از قريش پرسيدند) فرمود: اما بنی مخزوم، گل خوشبوی قريشند، كه شنيدن سخن مردانشان، و ازدواج با زنانشان را دوست داريم، اما بنی عبد شمس (امويان) دورانديش، و در حمايت مال و فرزند توانمندند كه به همين جهت بدانديش تر و بخيل تر می باشند، و اما ما (بنی هاشم) آن چه در دست داريم بخشنده تر، و برای جانبازی در راه دين سخاوتمندتريم، آنها شمارشان بيشتر اما فريبكارتر و زشت روی ترند، و ما گوياتر و خيرخواه تر و خوش روی تريم.
📒 #حکمت120
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
💠 چقدر بين دو عمل فاصله دور است : عملی كه لذتش می رود و كيفر آن می ماند، و عملی كه رنج آن می گذرد و پاداش آن ماندگار است.
📒 #حکمت121
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
💠 (در پي جنازه ای می رفت و شنيد كه مردی می خندد) فرمود: گویی مرگ بر غير ما نوشته شد، و حق جز بر ما واجب گرديد، و گويا اين مردگان مسافرانی هستند كه به زودی باز می گردند، در حالی كه بدنهايشان را به گورها می سپاريم، و ميراثشان را می خوريم. گويا ما پس از مرگ آنان جاودانه ايم! آيا چنين است؟ كه اندرز هر پنددهنده ای از زن و مرد را فراموش مي كنيم؟ و خود را نشانه تيرهای بلا و آفات قرار داديم؟
📒 #حکمت122
─┅•═༅𖣔✾🍃🌼🍃✾𖣔༅═•┅─
#نهج_البلاغه
#غدیر
🌸 || @yazahraa_1397
ای بزرگی ڪه
در هرڪار بزرگی
امید به اوست
یا عظیم ترجی لکل عظیم
#روز_بخیر✨
🌸 || @yazahraa_1397
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیات ۲۹_۳۰ سوره انعام به خطاب خداوند به کافران در قیامت اشاره دارد.
✳️ در آیه ۲۷ و ۳۰، دو بار کلمه «و لو ترى» تکرار شده است تا صحنه هاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد.
✳️ طبق آیه ۳۰ خداوند با مجرم سخن مى گوید. ولى بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مى کند. «لایکلّمهم اللَّه»، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنه هاى مختلف در قیامت است، و یا آنکه مراد آن است که خداوند با آنان کلام طیّب و دلشادکننده نمى گوید.
✳️ در آیه ۲۲، خداوند کفّار را در برابر نفى توحید مؤاخذه نمود: «أین شرکاؤکم» و در آیه ۲۷ به خاطر تکذیب نبوّت مؤاخذه کرد: «لانکذّب بایات ربّنا» و در آیه ۳۰ به سبب انکار قیامت مؤاخذه مى کند. «ألیس هذا بالحقّ»
✳️ اسلام براى انسان ها چند نوع حیات را ترسیم مى کند:
۱- حیات دنیا. «زهرة الحیاة الدّنیا»
۲- حیات برزخى. «من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون»
۳- حیات معنوى و هدایت. «دعاکم لما یحییکم»
۴- حیات اجتماعى. «ولکم فى القصاص حیاة»
۵ - حیات طیبه (در سایه قلب آرام و قناعت). «فلنحیّینه حیاة طیّبة»
📝پیام ها
۱- مشرکین، افرادى سطحى نگر و مادّى هستند و محدوده حیات را تنها در همین دنیا مى بینند و منکر رستاخیزند. «اِن هى الاّ حیاتنا الدّنیا»
(اگر در جاى دیگر قرآن مشرکین بت را شفیع خود مى دانند: «هؤلاء شفعاؤنا» مرادشان شفاعت در دنیاست.)
۲- خداوند، پیامبرش را تسلیت و دلجویى مى دهد که همه لجاجتها بى پاسخ نخواهد ماند. «و لوترى»
۳- مجرمان، همانند اسیران ذلیل، بازداشت و نگهداشته مى شوند. «اذ وقفوا»
۴- در قیامت قاضى و بازپرس در درجه اوّل خود خداوند است. «قال ألیس هذا بالحقّ»
۵ - اعترافات کفّار و مشرکان در قیامت، سودى ندارد. «قالوا بلى... فذوقوا»
۶- کفّار، در قیامت بارها سوگند یاد مى کنند. «واللّه ربّنا ما کنّا مشرکین - قالوا بلى و ربّنا»
۷- کیفرهاى قیامت، به خاطر مداومت در کفر و انکار معاد در دنیاست. «و مانحن بمبعوثین... فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»
💠 پیام صفحه ۱۳۱ قرآن
#قرآن📿
🌸|| @yazahraa_1397