22.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #بازتاب| مردمسالاری دینی در نهجالبلاغه
🔹 حجتالاسلام والمسلمین قنبریان
#مردم_سالاری_دینی
#مردمی_سازی
#حکمرانی_مردم
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi
حکمرانی مردم | دانشگاه یزد
جلسه هشتم: همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات)
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه هشتم: همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات)
🔹 امام در نسبت امت مؤمن باید به گونهای امامت کند که امت خودش را بزرگ کند (امام ساسة العباد)، تا جایی که امت بشود امام.
لذا امام پای بزرگ کردن امت خودش پیر میشود.
🔹 پیغمبر خدا (ص) فرمودند: شَیَّبَتْنِی سورةُ هودٍ
از برخی مفسران و صحابه پرسیدند که چرا سوره هود؟! جواب دادن که به خاطر این آیه:
🔅 فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ
آن چیزی که پیامبر را پیر میکند، استقامت خودش نیست. او شرح صدر دارد. آن چیزی که پیامبر را پیر می کند همراه کردن امت در مسیر استقامت است❗
🔻 امت یک جایی خسته میشود
🔻 امت ممکن است دنیا دوست شود
🔻 امت ممکن است تطمیع شود
🔸 به همین خاطر، امام در حرکت خودش کمال همراهی با امت را باید داشته باشد.
کمال همراهی امام با امت یعنی چه؟ یعنی امام با وجود اینکه نهایت کمالات است (إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَأَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَمَعْدِنَهُ وَمَأْواهُ وَمُنْتَهاهُ) اما در حرکت، خود جدا از امت حرکت نمیکند. با حفظ جایگاه امامت، با امت حرکت میکند.
🔹 خداوند متعال در برخی آیات انبیای خودش را توبیخ می کند که چرا جدا از امت حرکت کردید⁉
سوره طه خداوند متعال در سوره طه به حضرت موسی (ع) عتاب میکند:
🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ
▫ ماجرا چه بود؟
🔻 قرار است این قوم، قوم برگزیده بنی اسرائیل به سوی ارض مقدس برود.
🔻 برای این مأموریت نیاز به منشور مأموریت است.
🔻 به همین دلیل همه داشتند به سوی کوی طور میرفتند.
🔻 از دریای سرخ که عبور کردند، آنجا موسی (ع) زودتر از قوم خود به سوی طور میرود.
🔻 هارون (ع) را به عنوان خلیفه در میان بنی اسرائیل میگذارد.
🔻 موسی (ع) ۳۰ روز عبادت میکند، خداوند خطاب به موسی (ع) میفرماید ۱۰ روز دیگر هم بمان. اواخر ده روز که میرسد خداوند به او می فرماید که:
🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ
🔻 موسی (ع) هم میفهمد که گیر کار کجاست؛ قرار بوده که با هم اینجا بیایند، میفرماید:
🔅 قَالَ هُمْ أُولَاءِ عَلَى أَثَرِي وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى
خدایا آنها پشت سر من با هارون (ع) در حال آمدن هستند، اما خیلی آرام آرام و لِخ لِخ! میآمدند. من زودتر آمدم که دل شما را به دست بیاریم❗
در آیه بعد خداوند میفرماید: نتیجه این که جدا از امت آمدهای، میدانی چیست؟
🔅 قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ
🔹 خداوند خطاب به پیامبر اسلام (ص) هم میفرماید:
🔅 وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ
یا رسول الله، قرآن را زود زود برای مردم نگو، اجازه بده هر زمان که وقتش شد.
🔹 پیامبر حقیقت قرآن از همان ابتدا در جان مبارکش دارد ام اجازه بیانش را ندارد. چرا❓ چون باید متناسب با امت قرآن را بخواند.
حتی در مورد روایات اهل بیت (ع) هم همین است.
فقهای ما هم، غالباً همین طوری عمل کردند:
▫ در مورد فتوای تحریم تنباکو نقل است که مرحوم میرزای شیرازی در مورد تأثیر فتوای خودش استعلام میگیرد که آیا امت ظرفیت اجرا را دارد یا نه و بعد فتوا را صادر میکند.
برای اینکه کمال همراهی احساس کنید، چند لایه را باید برای شما مثال بزنم.
🔰 لایه ۱
🔹 نه تنها امام بدون امت رو به جلو حرکت نمیکند بلکه حتی حاضر است برای اینکه امت با او بماند، خطا و بدعت امت را نادیده بگیرد❗
🔻 یعنی امام در مقابل بدعت و انحراف سکوت میکند؟ بله❗
▫ شبهای قبل عرض کردم، یک جا امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی که آخر شب در ماه رمضان میخوانید، این سنت اشتباهی است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده!
خود امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: برخی از رزمندههای لشکر من صدایشان درآمد که تو آمدی میگویی ما فلان نماز را نخوانیم؟؟؟ مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشود، بنابراین بیخیال شدم❗
ادامه دارد... 👇
🔹 شرک گناهی است که خداوند متعال فرمود من این گناه را نمیبخشم!
اما می بینید که در آیات قرآن یک ولی خدا در برابر شرک علنی و بسیار قبیح امتش سکوت میکند❗
▫آن جایی که موسی (ع) برای دریافت الواح به سوی طور رفت و هارون (ع) را خلیفه خودش قرار داد.
🔻 هنوز خیسی پای مردم به واسطه عبور از دریا خشک نشده! که سامری گوساله میسازد و مردم گوسالهپرست میشوند❗
🔻 هارون میگوید این چه کاریست؟ مردم هم، پشت به پشت هم در مقابل هارون...
🔻 زمانی که موسی (ع) که برمی گردد به هارون (ع) میگوید چرا هیچ کاری نکردی؟ جواب هارون چیست؟
🔅 قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ
هارون (ع)، چرا سکوت کردی؟ تمام دعواها سر توحید بود! حالا میگویی بیخیال این شرک تا وحدت جامعه بنی اسرائیل حفظ بشود⁉
🔸 مسئله وحدت در قرآن حول مأموریت امت است. مأموریتی که مأموریت اصلی انبیاء است. هیچ چیزی نمیتواند در مقابل آن قرار بگیرد❗
بسیج تمام مستضعفان عالم مأموریت ماست.
حضرت امام خمینی (ره) میفرمودند:
🔅 من يك پيشنهادى در چند روز پيش از اين كردم كه اگر اين پيشنهاد را عمل بكنند، اين اسباب اين مىشود كه روابط انشاءاللَّه كمكم پيدا بشود. و او ايجاد يك «حزب مستضعفين»، تمام مستضعفين دنيا، اعم از مُسْلم و غير مُسْلم- اين دولتهاى غيراسلامى كه به مردم ظلم میكنند؛ ملتها اين طور نيستند. ملت مثلًا امريكا، ملت فرانسه، آنها كه ظلمى نمیخواهند بكنند. اين كه ظلم میكند، آن كه خلاف میكند، دولتها هستند. آنها هم مستضعفينشان گرفتار مستكبرين است- اگر يك حزبى در عالَم پيدا بشود، يك حزب عالَمى، حزب مستضعفين، كه همان «حزب اللَّه» است، اين مشكل رفع بشود. با رفع اين دو اشكال، تمام مشكلات مسلمين رفع میشود؛ هيچ قدرتى با اين قدرتها نمیتواند مقابله بكند (صحیفه ۹/۳۳۱)
🔹 مسئله تفرقه یکی مسائلی است که مانع مردمی شدن حاکمیت میشود.
خب این لایه اول که امام حتی حاضر است برای همراهی امت انحرافاتی از آنها را نادیده بگیرد❗
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
#حکمرانی_مردم
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi
هدایت شده از آینده و مردمی سازی _ یزد
18929.pdf
3.11M
💠 راهکارهایی برای ارتقای نقش مردم در حکمرانی
🖋 تدوین کننده: سینا شیخی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
#حکمرانی_مردمی
#مشارکت_مردمی
#تعاون
💠 مردمیسازی دولت _ یزد
@mardom_yazd
#فراخوان
💠 یک دانشجوی مهندسی کامپیوتر، آشنا و مسلط به تحلیل دادهها و sql برای کار در یک شرکت صنعتی مورد نیاز است.
ارتباط با ما:
@yazd_uni_mardomi
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi
هدایت شده از آینده و مردمی سازی _ یزد
💠 دفتر اندیشکدهی حکمرانی استان یزد در دانشگاه یزد افتتاح شد.
🔹 در آئینی که با حضور مشاور راهبردی رییس، معاون پژوهشی و معاون اجرایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، جمعی از رؤسای دانشگاههای استان و مدیران استانی برگزار شد، دفتر اندیشکده حکمرانی استان یزد زیر نظر مرکز پژوهشهای مجلس در #دانشگاه_یزد افتتاح شد.
🔗 لینک خبر
💠 مردمیسازی دولت _ یزد
@mardom_yazd
ألسَــــلاَمُ عَلَیکَــــــــ یَــــــا أبـــوُالفَضل ِ اَلعَبّــــــاس
نهمین روز محرّم الحرام،
آغازعطشناک نهضت حسینی
وایام سوگواری تاسوعا
بر شیعیان جهان تسلیت باد🖤
غمتان خرم...🏴
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi
حکمرانی مردم | دانشگاه یزد
جلسهی نهم: همراهی امام با امت ۲ (شرکت در خطای جمعی)
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه نهم: همراهی امام با امت ۲ (حتی در خطای امت)
🔹 وقتی عنصر امت را در حرکت جریان حق جدی بگیرید، پیش از همه، خود امام که محور جریان حق است، اهمیت این مسئله را میفهمد. لذا همراهی امام با امت حداکثری است. امام حق ندارد به هر بهانهای امت را رها کند❗
اساسا توبیخ یونس (ع) در قرآن از این جهت بود که او امت خود را رها کرد؛ امتی که حتی قرار بود عذاب بشود!
خداوند میفرماید که نباید رهایشان میکردی! نباید در مقابل امت بیصبری کنی.
🔹 جلسه قبل یک لایه از این همراهی حداکثری (که امام گاهی اوقات در مقابل بدعت علنی امت سکوت میکند و کنار میآید) مطرح شد.
اما در یک سطح دیگر نه تنها امت خطا میکند و امام کنار میآید و نادیده میگیرد، حتی امام در خطای امت شرکت میکند‼
🔹 خوب دقت بشود، اینها بحثهایی است که لبههای اعتقادی دارد، یکدفعه یکی میگوید یعنی امام معصوم خطا میکند❓ در خطا شرکت میکند❓ میداند عملی خطاست و مرتکب میشود❓
🔻 پاسخ این است که این خطا، خطای منافی عصمت امام نیست. مثل چی؟ مانند پدری که میداند یک کار اشتباه است، اما برای اینکه بچه تجربه کنترل شدهای از اشتباه داشته باشد، یا مثلا خطای بزرگتری رخ ندهد، یا مثلا رابطه پدر و فرزندی حفظ شود، با این خطا جلو میآید. پدر خطا میکند ولی آیا خطای پدر همان خطای کودک است؟ خطای کودک از روی جهل است! اما خطای پدر از روی علم است!
🔹 امام اگر با خطای امت همراه میشود، امت جاهلانه خطا میکند، اما امام عالمانه وارد میدان میشود. او خطا نکرده اگر چه ظاهرش این است که او هم خطا کرده!
▫ برخی میگویند این که قرآن به پیامبرش مکرر گفته: یا رسول الله استغفار کن، از این جهت است؛ زیرا ظاهرش این است که او هم داخل یک خطا شرکت داشته است.
▫ مثلاً در جریان جنگ احد رسول الله (ص) میدانست که راه مقابله با این لشکر این است که داخل مدینه بمانند، اما جوانها اصرار کردند و رفتند بیرون مکه. شد شکست سنگین اسلام با قیچی شدن سپاه و شهادت حمزه سیدالشهداء.
▫ مثال دیگر حکمیت زمان امیرالمومنین (ع) است. فکر میکنید مشکل خوارج با امیرالمؤمنین (ع) چه بود؟ این بود که چرا تو حکمیت رو قبول کردی؟ چون ظاهرش خطاست. خیلی دلسوزانه هم میگفتند، مبنای قرآنی هم داشتند. اما آنها حقیقت امامت امام را نفهمیده بودند و اینجاست که امام مظلوم میشود.
▫ مثال دیگر صلح امام مجتبی (ع) است. در کتاب «صلح امام حسن» شیخ راضی آل یاسین مینویسد در اول کار، اساساً امام مجتبی (ع) همان مسیر جهاد امیرالمؤمنین (ع) را پی گرفت! امام حسن (ع) همان لشکر را مجدد مجهز کردند. یعنی امام مجتبی (ع) جداً برای جهاد رفته بود ولی آمدند مقابل مردم ایستاد فرمودند:
ما از نبرد پشیمان نیستیم قبلا شما اهل جهاد بودید اما الان دنیا براتون مهم شده...
صلح امام مجتبی شرکت در خطای جمعی امت بود!
▫ در دوران زعامت مقام معظم رهبری، از ایشان حتی یک جمله در تأیید سازش و مذاکره با امریکا سراغ ندارید.
اما چرا رهبر انقلاب پای برجام را امضا میکند؟! از دیپلماتها دفاع میکند! چرا رهبری این خطا را مرتکب میشوند؟!
🔹 اگر امتی خطا کند و امام مجبور شود با خطای امت همراه شود، فکر نکنید خدا از کنار خطای امت راحت میگذرد❗ میگذرد، اما راحت نمیگذرد❗
▫ در ماجرای گوسالهپرستی، خداوند آنها را بخشید
🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنْكُمْ
اما در کنار این بخشش، بنی اسرائیل، تلفات سنگین داد!
🔅 فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ
▫ در اُحد خطا بکنید، حمزه را از دست خواهید داد
▫ به حکمیت تن بدهید، خوارج از دلش زائیده میشود و علی(ع) را از شما میگیرد!
▫ اگر امامتان را مجبور به صلح کردید، میرسد به کربلا❗
ادامه دارد... 👇
🔹 یک بار دیگر با هم مرور کنم:
🔻 برای پیشبرد جریان حق ترکیب امام - امت ضروری است.
🔻 برای حفظ ترکیب طلایی، امام نهایت همراهی را با امتش خواهد داشت.
🔻 تا جایی که حتی با بدعتهای بزرگی هم ممکن است کنار بیاید! چرا؟ برای حفظ امت.
🔹 این سوال و این شبهه مطرح میشود که امام تا کجا حاضر است با امت و انحراف او کنار بیاد⁉
🔻 اگر بگوییم که امام برای حفظ امت همه بدعتها و انحرافات را میپذیرد، یعنی یک حرفی شبیه اندیشه ماکیاولیستی میشود که تحقق هدف با هر ابزاری و این اساساً با هدف امامت امام سازگار نیست!
▫ بالاخره پدر تا یک جایی در مقابل خطای بچه سکوت میکند، حالا بچه چاقو برداشته و میخواهد سر برادرش را ببرد 😱
اینجا هم پدر سکوت کند❓ پاسخ این سؤال طبق تاریخ اسلام میشود مقایسه جریان امام مجتبی (ع) و جریان سیدالشهدا (ع) که فعلاً به آن نمیپردازیم .
🔹در تاریخ قرآنی بنی اسرائیل شما دو مدل رفتار متفاوت از حضرت موسی (ع) نسبت به بنی اسرائیل میبینید.
🔻 جلسه قبل یکی از این دو صحنه را برای شما عرض کردم. کنار آمدن هارون (ع) در مقابل انحراف شرک بنی اسرائیل. طبیعتاً گناه شرک بزرگترین معصیتی است که میشود فرض کرد اما بعد از این واقعه موسی (ع) امت خودش را ترک نمیکند! حتی قرآن میفرماید ما عفو کردیم، البته کفاره سنگینی پرداخت شد، اما خدا بخشید و موسی امت خودش ر! ترک نکرد:
🔅 وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ
🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنكُمِ مِّن بَعْدِ ذَلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
این یک صحنه است.
🔻 صحنه دوم جایی است که موسی (ع) بنی اسرائیل را نفرین میکند!
نفرین حضرت موسی (ع) چیست؟
🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ
اینجا دیگه موسی (ع) میفرماید: اصلا امتی نیست! منم و برادرم هارون... .
🔹 چه انحرافی در بنی اسرائیل رخ داده است که موسی (ع) میگوید من امت پاکار ندارم؟
🔻 این کلام موسی (ع) مربوط به آن جایی است که بنی اسرائیل رسیدند پشت درهای ارض مقدس و قرار بود جهاد فی سبیل الله کنند. یعنی همان قیام لله را که اصل اساس مأموریت امت است انجام بدهند، ولی انجام ندادند.
قرآن میفرماید موسی (ع) به بنی اسرائیل گفت:
🔅 يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ
چه جوابی دادند؟
🔅 قالُوا يا مُوسى إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ
🔹 اصلا بیرون کردن اینها مأموریت شماست!
بعد دو نفر از بنی اسرائیل که برخوردار از نعمت بودند
🔅 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
جواب دادند که: نخیر، ما نیستم. جوابشان خیلی بد بود. نشان میداد اینها اهل جهاد نیستند.
🔅 قالُوا يا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ
بعد از این صحنه است که موسی (ع) فرمود:
🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ
اینجا بود که موسی از امتش برید.
🔸 برای این که امت پای امام بماند و امام با خطاهای امت کنار بیاد، شرط اساسیاش مجاهد ماندن است.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
#حکمرانی_مردم
💠 مردمیسازی | دانشگاه یزد
@yazd_university_mardomi