eitaa logo
گفتارهای فلسفه سیاسی (یزدانی مقدم)
182 دنبال‌کننده
276 عکس
9 ویدیو
17 فایل
گفتارهایی درباره فلسفه سیاسی فلسفه سیاسی اسلامی فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
مشاهده در ایتا
دانلود
انتخاب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر نجف لک زایی مدیر محترم گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی بعنوان نظریه پرداز برگزیده در حوزه اندیشه سیاسی و دریافت جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در رشته فلسفه سیاسی اسلامی در ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی را تبریک عرض می کنیم. مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
بیانیه کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی _اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در مراسم پنجمین دوره که امروز در حضور رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف، و شماری از اساتید و پژوهشگران ارجمند حوزه و دانشگاه برپا می‌شود، موفق شد بر مبنای نظام‌نامه جایزه، پس از بررسی‌های چند مرحله‌ای، و اخذ آراء اساتید و نخبگان برجسته علوم انسانیِ اسلامی در رشته‌های ذی‌ربط، در نهایت سه تن از نظریه‌پردازان را شایسته دریافت جایزه در این دوره تشخیص دهد: یک: استاد ارجمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر نجف لک‌زایی، در رشته فلسفه سیاسیِ اسلامی، که موفق شده‌اند ضمن پیوند روشمند فلسفه سیاسی با حکمت صدرایی و پرورش شاگردان پرشمار در این عرصه، و همچنین زمینه‌سازی برای شکل‌گیری یک خط پژوهشی زنده و پرثمر، خود با ارائه نظریاتی متعدد در زمینه فلسفه سیاسیِ اسلامی، کمک قابل توجهی به پیشرفت علوم سیاسی اسلامی نمایند. دو: استاد ارجمند جناب آقای دکتر عبدالحمید نقره‌کار در رشته معماری اسلامی که ضمن نقش‌آفرینی مؤثر در جهت بسط و تقویت دانش معماری اسلامی در ایران، و نیز شاگردپروری در این عرصه، موفق شده‌اند نظریات ارزشمندی را در جهت مستحکم‌سازی دانش معماری اسلامی ارائه داده و سپس در جهت عینیت بخشی به آن در عرصه عمل تلاش کنند. سه: استاد ارجمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر سعیدی‌روشن در رشته قرآن‌پژوهی که موفق شده‌اند ضمن انجام شمار کثیری از تحقیقات مهم و کلیدی در عرصه قرآن‌پژوهی، آن هم متناسب با نیازهای روز و قابل استفاده در فرایند تکامل علوم انسانیِ اسلامی، و همچنین ارائه چندین نظریه مهم در این ساحت، به عُمق‌بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بر مبنای معارف قدسی قرآن کمک شایان توجهی داشته باشند.
عدالت و دولت از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی.mp3
35.19M
"عدالت اجتماعی و دولت از منظر علامه طباطبایی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی کارگاه آشنایی با منابع قدیم اندیشه سیاسی اسلامی را برگزار می کند. لینک ثبت نام. yun.ir/torath
از سه دهه تلاش علمی و خدمات اجرایی «حجت الاسلام والمسلمین دکتر آل غفور» تقدیر می‌شود از تلاش علمی و فرهنگی حجت الاسلام و المسلیمن دکتر سیدمحمدتقی آل سیدغفور در زمینه علوم انسانی اسلامی، تقدیر می شود. به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ طی مراسم با شکوهی، از سه دهه تلاش علمی و فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سید محمدتقی آل سیدغفور» در زمینه علوم انسانی اسلامی - به ویژه اندیشه سیاسی اسلام تقدیر به عمل می آید. این مراسم امروز یکشنبه 3 بهمن 1400 با حضور فرهیختگان، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان در دانشگاه باقرالعلوم(ع) واقع در شهرک پردیسان قـم برگزار می شود. این مراسم ساعت 11 صبح یکشنبه همزمان با میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در سالن حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه آغاز می شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر «نجف لک زایی» رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر «مریجی» در این مجلس قدردانی، سخنرانی خواهند کرد.
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی کارگاه آشنایی با منابع قدیم اندیشه سیاسی اسلامی را برگزار می کند. لینک ثبت نام. yun.ir/torath
علامه در پاسخ به کُربن که برای جلوگیری از سکولاریزاسیون الهیاتی، سکولاریزاسیون سیاسی اجتماعی را پیشنهاد می‌کند، بر وجوه سیاسی اسلام پافشاری کرد.👇
⬅️یکصد و سی و پنجمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “جایگاه فعالیت سیاسی زنان در فلسفه سیاسی”(جلسه دوم) با ارائه عضاء محترم گروه – سه شنبه 19 بهمن 1400 : 🔸حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانی مقدم: در رابطه با جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی اسلامی اولین نکته این است که بدون شک ما به آنچه خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام فرمودند، معتقد بوده و هستیم، اما پرسش این است که خدا، و پیامبر و امامان معصومین چه فرموده و در چه شرایطی بیان فرمودند؟ امام خمینی(ره) نسبت به بحث تاثیر زمان و مکان در فهم مباحث می‌فرماید: هر چه امام معصوم نسبت به زمان ما بفرمایند برای ما مطاع است و در غیر این صورت و در عصر غیبت امام زمان «عج» برای فهم حکم خدا نیازمند حکم اجتهادی هستیم که مقتضیات جامعه مدنظر است. البته در برخی موارد که بسیار محدود و معدود هم می‌باشد تفاوت‌هایی در احکام بین زن و مرد دیده می‌باشد مثل ارث که در این خصوص هم اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد. وقتی زن را به عنوان یک موجود عاقل، آگاه و مستقل به رسمیت شناختیم و در جامعه اسلامی به او حق را می‌دهیم، چرا در امور خانواده و اجتماع حق مدیریت و اظهار نظر نداشته باشد؟ این یک رویکرد عقلی است که اگر مستقل است و اگر حق رای دارد، باید اجاره مدیریت هم داشته باشد. در شرایطی که زنان در مدیریت‌های کلان حضور ندارند و در سطح میانه هم حضور قابل توجهی ندارند، وضع قانون گذاری همین است که قانونگذاری به نفع آنها صورت نمی‌گیرد. در نحوه تعامل با زنان برخی امور را به شرع منتسب می کنند در حالی که در مواقعی خلاف آن صورت می گیرد.مثل بحث ورود زنان به ورزشگاه که اول جلوگیری کردند و بعد آزاد شد و زنان ورود کردند، که اگر خلاف شرع بود چرا آزاد کردید اگر خلاف شرع نبود چرا از اول جلوگیری کردید. نتیجه‌ای که از بحث می‌توان گرفت اینکه از منظر فلسفه سیاسی اسلامی تا جایی که منع شرعی اثبات شده‌ای وجود ندارد، جایگاه فعالیت سیاسی زنان تفاوتی با جایگاه مردان ندارد و مواردی که بیان می‌شود یا مشکل سندی دارد یا مشکل دلالی. 🔹حجت الاسلام دکتر محمد علی سوادی: علامه طباطبایی ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران می‌فرماید: فقدان نگاه اجتماعی به دین عامل عقب ماندگی مسلمانان است. حضرت آیت الله جوادی می‌فرماید: اگر عقلانیت در بین ما بود، مشکلی بوجود نمی‌آمد. اگر این بحث جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی از نگاه حقوقی دیده می‌شود مشخص می‌شود چه مشکلاتی خانوادگی و یا اجتماعی در این زمینه وجود دارد که مناسب است در طرح و بحث این موضوعات جمعی از کارشناسان حقوق هم حضور داشته باشند. 🔸دکتر علیرضا صدرا: این گروه، گروه فلسفه سیاسی است و باید بحث‌ جایگاه فعالیت سیاسی زنان از همین منظر؛ یعنی از منظر فلفسه سیاسی نگاه شود نه از منظر حقوقی. از منظر فارابی و ملاصدرا که دو فیلسوف سیاسی بزرگ اسلامی هستند مطالبی بدست می‌آوریم که مطالب آنها بسیار نزدیک به مباحث قرآنی و معارف اهل بیتی است و حضرت امام خمینی هم از همین منظر بحث‌های خود را مطرح می‌کنند. آنچه در واقع اتفاق تاکنون افتاده اینکه ما هیچ زنی نداریم که پیامبر یا امام باشد و این را ملاصدرا می‌گوید که علت این نکته که هیچ پیامبر یا امامی از زنان نداریم را نمی‌دانم ولی یقین دارم که حتماً حکمتی دارد و دلیل این حکمت خداوند را فقط امام زمان (عج) می‌تواند جواب دهد. زن و مرد، با حضور همدیگر در جامعه و خانواده جامعیت بوجود می‌آورند زیرا زن محبت را بوجود می‌آورد و مرد شجاعت را. بنابر مبنای فارابی و ملاصدرا چون پیامبر و امامی از زنان نداریم، لذا ولی فقیه هم از زنان نمی‌توانیم داشته باشیم که رهبر باشند، همچنان فرماندهان ارشد نظامی هم نمی‌توانیم داشته باشیم چون در سیره پیامبر و امام علی این را ندیدیم... ادامه در لینک زیر: 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12926 @hekmateislami
مقاله "آیینگی وحی الهی نظریه تکاملی فلسفه سیاسی در تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون"👇