5⃣ در فراز چهارم، گویی میخواهد توضیح دهد که چرا آن جهانبینی دنیامدارانه نادرست است:
چون وقتی این نظام ظاهری تغییر کند و همه در پیشگاه خداوند حاضر شود حقیقت بر همه آشکار میشود؛
اما دیگر چه سود؟ او آنجا آرزو میکند که کاش چیزی از پیش فرستاده بودم؛ اما صرفا با عذاب و در بند کردنی بسیار شدید و غیرقابل تصور مواجه میشود که نجاتی از آن در کار نخواهد بود.
@Yekaye
6⃣ در آن سو و در قبال چنین انسانی، نفس مطمئنه است؛
همان که به آرامش حقیقی رسیده!
اگر در آن عرصه به هم ریختن نظام زمین و آسمان آن انسان غافل در اضطراب شدید است؛
💐اما به این انسان در آرامش خطاب میشود به جانب پروردگارت بازگرد، که هم تو از او راضی هستی و هم مورد رضایتی؛ و از او دعوت میشود که از این پس، دیگر نیاز نیست که همنشینی با بدان را تحمل کنی! اینک بیا در میان بندگان خاص خدا جای گیر؛ و در بهشت خاصی که خداوند به طور ویژه مقدر فرموده داخل شو❗️
@Yekaye
7⃣ سوره فجر میفرماید:
💢هم شب را ببینید و هم سپری شدنش را ‼️
اگر عدهای مدار زندگی خود را در شب قرار دادهاند بدانند قویتر از آنانی هم بودند که چنین بودند؛ اما ببینید خدا با آنان چه کرد؟
این را بفهمید که نعمت و نقمت دنیوی دادن خدا، کار مهمی نیست که خدا با انسانها میکند.
مهم عمل خود آنهاست که چه اندازه به دنیا میچسبند،
که اگر چسبیدند، خدا چنان این نظام را زیر و رو میکند که برایشان اصلا قابل تحمل نخواهد بود؛
و اگر نه به دنیا، بلکه به خدا آرامش جستند، به مرجع حقیقی خود برمیگردند در کمال رضایت و مورد رضایت واقع شدن؛ این چنین است که بندگان خاص از بقیه جدا میشوند: در کنار هم خواهند بود و در بهشت خاصی که خداوند برایشان مقدر فرموده است.
@Yekaye
8⃣ سوره فجر انسان را به فهم صحیح زندگی دعوت میکند:
🤔ما مادام که در دنیا هستیم در شب زندگی میکنیم. اما مومن اگر در شب زندگی میکند، اما سپری شدن شب را باور دارد و به فجر دل میبندد؛ و البته انتظار ندارد که این فجر با نعمتهای دنیوی حاصل شود. میفهمد که نعمت و نقمت دنیوی از باب امتحان و ابتلاست؛ نه از باب اینکه خداوند کسی را که مورد انعام قرار داده محترمتر و بهتر میداند از کسی که وی را در تنگنا قرار داده است.
اتفاقا این تنگناها بسیاری از اوقات به نفع ماست، زیرا امید ما را از غیرخدا قطع میکند وبیشتر به خدا پناه میبریم و اگر کسی به خدا پناه برد به آرامش حقیقی خواهد رسید:
رضایتی همه جانبه از همه چیز، و از فرط خوبی مورد رضایت حق واقع شدن؛ قرار گرفتن در میان بندگان خاص خدا و رفتن به بهشت خاص الهی.
@Yekaye
9⃣ محور این سوره چیست؟
🍃 الف. برخی محور این سوره را مذمت تعلق خاطر به دنیا، که در پی آن طعیان و کفران نعمت است، دانستهاند؛ که خداوند دنیامداران را به عذاب در دنیا و آخرت تهدید فرمود؛ و نشان داد که انسان به خاطر کوتهبینیاش گمان میکند که نعمتهای دنیوی که خدا به او داده اکرام اوست و فقر و نداریِ افراد، دلیل بر خواریِ آنان؛ پس وقتی از نعمتها بهرهمند میشود سر به طغیان و فساد برمیدارد؛ در حالی که چنین نیست؛ و وقتی قیامت و برپا شود معلوم میشود چه کسی در این دنیا سود برده و به آرامش حقیقی رسیده و چه کسی در عذاب گرفتار خواهد بود.
📚(الميزان، ج20، ص278)
🍃ب. برخی هم گفتهاند روح این سوره با توجه به آیات 15-16 مبارزه با فکر افرادی است که اکرام و إنعام مادی و دنیایی را دلیل کرامت شخصیت خودشان و سعادت واقعی می شمارند و به آن آرام میگیرند و قهرا مغرور می شوند که به دنبال آن هزاران فساد پیدا می شود، و بر عکس فقر را اهانت به شخصیت واقعی خودشان می شمارند. در حالی که فقر و غنا هر دو وسیله هستند برای سعادت یا شقاوت و بدبختی؛ [یعنی بستگی دارد به اینکه] انسان چه عکس العملی در مقابل این اکرامها و انعامها و غناها يا فقرها و احتياجها نشان بدهد. به تعبیر دیگر: همه اینها برای انسان مایه امتحان و ابتلاست.
📚(آشنایی با قرآن (مطهری) ج13، ص63)
📝 شما محور و غرض این سوره را چه میدانید؟
@Yekaye
بسم الله الرحمن الرحیم
✅از مهر تا آذر سال 1397 به مناسبت #جنگ_اقتصادی ای که در آن واقع شدهایم به سراغ آیاتی از سوره #آل_عمران رفتیم؛ و با توجه به موضوعی که پیش آمد، از جلسه 850 آیات دیگری مطرح شد؛
و ان شاء الله از امروز آیات مذکور را ادامه میدهیم.
@Yekaye
903) 📖 وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لِلَّهِ ميراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ 📖
💢ترجمه
کسانی که به آنچه خداوند از فضل خویش بدانان داده بخل میورزند گمان نکنند که خیری برایشان است؛ بلکه آن شری است برای آنها؛ بزودی آنچه را بدان بخل ورزیدند، روز قیامت طوق گردنشان شود؛ و از آنِ خداست میراث آسمانها و زمین؛ و خداوند قطعا بدانچه میکنند بهدقت آگاه است.
سوره آل عمران، (3) آیه 180
1397/12/3
16 جمادی الثانی1440
@Yekaye