یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
6️⃣ «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ ...»
زن، در نگاه اسلام موجودى مستقل، با اراده، انتخابگر و داراى شخصيّت حقيقى و حقوقى مستقل است، تا آنجا كه در صدر اسلام، زنان مستقيماً با پيامبر اسلام گفتگو و اظهار نظر و بیعت مىكردند
(تفسير نور، ج9، ص593).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
7️⃣ «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ... يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ»
در آیه ۱۰ خطاب را به مومنان قرار داد و فرمود وقتی زنان مومن نزد شما آمدند آنان را امتحان کنید؛ اما در این آیه که خطاب به پیامبر ص بود صحبتی از امتحان به میان نیاورد و فقط مواد بیعت را مشخص کرد.
چرا؟
🌴الف. چهبسا این عبارت دیگری از همان امتحان است، چنانکه ذیل آيه ۱۰ در برخی از نقلها ادعا شده بود که امتحانی که از آن زنان گرفته میشود همین بود که به این موارد صریحا اعتراف کنند (مفاتيح الغيب، ج29، ص524 ).
🌴ب. چون آنجا موضوع بحث زنان مهاجر بودند که از شهر خود گریخته بودند و احتمال اینکه گریختن آنها ناشی از عوامل دیگر باشد زیاد بود، اما اینجا زنان درون منطقه اسلامی هستند و دیگر نیازی به امتحان نیست (مفاتيح الغيب، ج29، ص524 ).
🌴ج. چه بسا این دو در طول هم باشند؛ یعنی وقتی زنی به جامعه اسلامی میآید در گام اول باید از وی امتحانی گرفته شود که آیا واقعا برای حفظ دینش آمده یا انگیزه دیگری دارد و این امتحان توسط مومنان انجام میشود؛ اما در گام بعد هر زنی – همچون هر مردی- موظف است که با پیامبر اکرم ص بیعت کند.
🌴د. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
8️⃣ «الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ»
دين از سياست جدا نيست (بيعت، امرى سياسى است.)
(تفسير نور، ج9، ص593).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
9️⃣ «الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى ...»
ايمان به تنهايى كافى نيست، تعهد و بيعت بر عمل و اطاعت از پیامبر لازم است.
(تفسير نور، ج9، ص594).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
🔟 «عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً»
با اینکه نهی از شرک ورزیدن با تعبیر «أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ» کفایت میکند چرا به این تعبیر بسنده نکرد و کلمه «شَيْئاً» را هم آورد؟
🌴الف. كلمه «شَيْئاً» نشان آن است كه حتّى ذرّهاى از آن قابل اغماض نيست و میخواهد بگوید شرك به هيچ وجه قابل قبول نيست (تفسير نور، ج9، ص594).
یعنی پیامبر بر سر هر مطلبی کوتاه بیاید در مورد شرک ورزیدن کوتاه نخواهد آمد.
🌴ب. اگرچه ظهور اولیه مقام بیعت کردن آن است که مقصود از شرک در اینجا شرک ظاهری (بتپرستی و امثال آن) باشد (الميزان، ج19، ص242 )،
اما با توجه به اینکه هر آیهای ظاهر و باطنی دارد و برای هر مخاطبی در هر مرتبه وجودیای که باشد پیامی دارد، چه بسا این آیه برای مخاطبان خود به تمام مراتب شرک خفی نیز دلالت داشته باشد؛ یعنی اولین بیعت هرکس در مقام مسلمان شدن این است که شرک خدا را در هر مرتبهای کنار بگذارد.
🌴ج. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
1️⃣ 1️⃣ «عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ»
چرا بعد از شرک که عمدتا ناظر به حوزه ایمان است، در میان مسائل عملی اولین مسالهای که مطرح شده دزدی مطرح شد؟
🌴الف. در میان مواردی که مطرح شده دزدی شاید جهانشمولترین رذیلت اخلاقی است که هیچ کس در ناصواب بودن آن مناقشهای ندارد
(شاید تنها رذیلتی که به لحاظ جهانشمولی و اهمیت مقدم بر آن باشد دروغگویی است، که در این فهرست اصلا نیامده است؛ و شاید وجه نیامدنش این است که بیعت گرفتن بر آن فایدهای ندارد؛ زیرا کسی که میخواهد دروغ بگوید در همین بیعت دادنش دروغ میگوید.)
🌴ب. شاید حق ملکیت اولین حق در میان حقوق زمینی بشر باشد که مقدمه اعتبار کردن بقیه حقوق است. یعنی وقتی زندگی اجتماعی قرار است شکل بگیرد اولین حقی که مطرح میشود حق ملکیت است که کسی به محدوده ملکیت دیگری تجاوز نکند و همه حقوق بعدی به تبع این پیش میآیند؛ و این حق شاید مهمترین حقی است که تفاوت زندگی انسان با حیوان را به وضوح تمام نشان میدهد؛ یعنی از سویی هیچ جامعهای در ضرورت آن و لزوم پرهیز از دزدی تردید ندارد و از سوی دیگر در عرصه حیوانات هیچ محملی ندارد.
🌴ج. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
2️⃣1️⃣ «وَ لا يَسْرِقْنَ»
مقصود اولیه از این تعبیر همان خصوص دزدی معروف است یعنی مال کسی را مخفیانه و بدون رضایت وی برای خود برداشتن. اما این کلمه می تواند دلالت بر موارد دیگری هم داشته باشد؟
🌴الف. هرگونه به ملکیت کسی تجاوز کردن، ولو آسیب رساندنی که شخص مال وی را برای خود برندارد.
🌴ب. هرگونه به حق الناس (اعم از ملکیت) تجاوز کردن؛ مثلا دزدی از زمان و موقعیت و .. انسانها
🌴ج. ...
و با توجه به اینکه مخاطب این بیعت زنان هستند و نیز با توجه به اینکه ظاهرا دزدی بیشتر از جانب مردان مطرح است، اینکه در بیعت با زنان بر دزدی تصریح شده است میتواند بر این موارد به نحو خاص نیز دلالت داشته باشد:
🌴د. دزدی از اموال شوهر (الميزان، ج19، ص242 )، به معنای تصرف در اموال وی و خرج کردن و یا بذل و بخشش آن بدون اجازه و رضایت او؛ که خصوصا در جایی که وی اجازه نداده و اگر خبردار شود ناراضی باشد بعید نیست صدق دزدی به نحو حقیقی بر وی بشود.
🌴ه. در خصوص حقی شوهر با پرداخت مهریه و نفقه نسبت به مسائل جنسی زن پیدا کرده است؛ که اگر زنی به هر نحوی امور جنسی خودو را در اختیار مرد بیگانه قرار دهد (از صرف نشان دادن زیباییهای حرام تا برقراری هر حدی از روابط جنسی) می تواند مصداق دزدی باشد.
🌴ز. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
3️⃣1️⃣ «وَ لا يَزْنينَ»
مقصود اولیه از تعبیر «زنا» همان رابطه جنسی خاص به نحو کامل بین زن و مردی است که همسر شرعی همدیگر نیستند؛
اما چنانکه برخی مفسران اشاره کردهاند بعید نیست معنای اعمی از این کلمه اراده شده باشد که هرگونه مقدماتی که ممکن است به زنا منجر شود را هم شامل شود مانند:
🌴الف. دوستی مخفیانه دختر و پسر (آنچه به اسم دوستدختر و دوستپسر مطرح است و به ترتیب با عبارات «وَ لا مُتَّخِذي أَخْدان» (مائده/۵) و «وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان» (نساء/۲۵) در قرآن کریم در ردیف زناکاری مطرح، و از آنها نهی شده است) (الميزان، ج19، ص242 ).
🌴ب. نگاه حرام و دست زدن به نامحرم و هر اقدام حرامی از این جنس، چنانکه در حدیث نبوی از زنای هر عضوی از اعضای بدن سخن گفته شده است: «العينان تزنيان و اليدان تزنيان و الرّجلان تزنيان و الفرج يزني» (نهج الفصاحة، ص583)؛ یعنی: چشمها زنا میکند و دستها زنا میکند و پاها زنا میکند و اندام جنسی هم زنا میکند (مفاتيح الغيب، ج29، ص524 ).
🌴ج. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
4️⃣1️⃣ «وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ»
به نظر میرسد در عموم جوامع، وقتی از گناه دزدی سخن به میان میآید ذهنها در درجه اول سراغ مردان می رود و وقتی از زناکاری صحبت میشود ذهنها در درجه اول به سمت زنان میرود؛
و این ذهنیت در قرآن نیز به نحوی مورد قبول بوده است چنانکه وقتی میخواهد از مجازات این دو عمل صحبت کند در خصوص دزدی اول از مرد دزد و بعد از زن دزد سخن میگوید: «وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما» (مائده/۳۸) ولی در خصوص زنا اول از زن زناکار و بعد از مرد زناکار سخن میگوید: «الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَة» (نور/۲).
با این وصف، چرا در آیه حاضر که در خصوص زنان است، دزدی قبل از زنا مطرح شد؟
🌴الف. در تدبر ۴.د این احتمال مطرح شد که ترتیب گناهان عملیای که در این آیه مطرح شده از موارد کاملا عام به سمت مواردی است که زنانهتر است، و در این حالت طبیعی است که دزدی بر زنا مقدم شود.
🌴ب. در تدبر ۱۲ از مورد «د» به بعد، اشاره شد که چهبسا مقصود اصلی دزدیهایی است که در مورد زنان مصداق پیدا میکند، که اگر چنین باشد دیگر تقدم آن بر زنا (که در مورد هم زن و هم مرد معنا دارد) طبیعی است.
🌴ج. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
5️⃣1️⃣«وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ»
در خصوص مقصود از این تعبیر، اغلب مفسران، اگرچه گفتهاند این عنوان عام است و هرگونه کشتن فرزند را شامل میشود؛
اما به دو مورد خیلی شایع در آن روز اشاره کردهاند: زنده به گور کردن دختران و سقط جنین
📚مجمع البيان، ج9، ص414 ؛
📚الميزان، ج19، ص242 ؛
📚مفاتيح الغيب، ج29، ص524
اما به نظر میرسد بتوان مصادیق دیگری را نیز برای این نهی برشمرد مانند:
🌴الف. کشتن فرزندان به خاطر فقر و نداری، که نمیتوانیم روزی اینها را تأمین کنیم؛ و در جای دیگری مورد نهی قرار گرفت: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ» (انعام/۱۵۱) و چهبسا هنوز نیز وجود دارد.
🌴ب. کشتن فرزندان از ترس اینکه مبادا با داشتن این فرزند بعدا فقیر شویم و روزی خودمان را هم نتوانیم تأمین کنیم؛ و در جای دیگری مورد نهی قرار گرفت: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيرا» (اسراء/۳۱) و چهبسا هنوز نیز وجود دارد.
🌴ج. انجام ندادن تربیت صحیح و کمکاری والدین در خصوص باورهای دینی فرزندان که عملا آنها را از حیات طیبه محروم میکند؛ چنانکه در حدیث نبوی، پدرانی که اهتمام به آموزش واجبات دینی به فرزندانشان ندارند بشدت مذمت شده، و بر حال فرزندان ایشان تأسف خوردهاند (جامع الأخبار(للشعيري)، ص106: رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ الدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاءٌ.).
🌴د. ...
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
6️⃣1️⃣ «لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ»
حفظ آبروى مردم مهم است و ذرّه اى نبايد خدشه دار شود. (تفسير نور، ج9، ص594).
@yekaye
#ممتحنه_12
یک آیه در روز
۱۱۴۲) 📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلی أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِالل
.
7️⃣1️⃣ «وَ لا يَأْتينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرينَهُ بَيْنَ أَيْديهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ»
ترجمه این عبارت این است که «و بهتانی [= نسبت دادن دروغی] را نیاورند که آن را میان دستها و پاهای خود افترا بزنند».
درباره مقصود از این تعبیر، عموما توضیح دادهاند که مقصود آن است که به همسرانشان به دروغ، فرزندی که فرزند او نیست ملحق کنند (ابن عباس، به نقل از مجمع البيان، ج9، ص414 ؛ معاني القرآن، ج3، ص152 ).
اگرچه برخی مفسران نظرشان این است که مقصود در جایی است که زنی از راه زنا باردار شود و فرزند حاصل را به شوهر خودش نسبت دهد (الميزان، ج19، ص242 )؛ اما به نظر میرسد اعم از این است و شامل هرگونه فرزندی را به شوهر خود نسبت دادن شامل شود، چنانکه از ابن عباس نقل شده که گفته است که گاه میشد زنی دختر به دنیا میآورد، ولی نوزاد پسر دیگری را به جای آن دختر به عنوان فرزند به شوهرش معرفی میکرد (الدر المنثور، ج6، ص210 )؛
و حتی برخی گفتهاند که چون نهی از زنا قبلش آید این شامل موارد زنا نمیشود و مواردی است که زن به هر دلیلی فرزند دیگری را به عنوان فرزندی که از شوهرش آورده به او معرفی میکند (مجمع البيان، ج9، ص414 ؛ مفاتيح الغيب، ج29، ص524 ) چنانکه مثلا برخی احتمال دادهاند که مواردی است که زنی از همسر قبلیاش باردار بوده و به همسر بعدی نسبت دهد (کشف الاسرار، ج۱۰، ص۱۶۶ ) و گفته شده در زمان جاهليت عادت و روش زنان اين بود كه چون ميديدند كودكى را در سر راهى انداختهاند آن را برداشته به شوهر خود ميگفتند: اين فرزند من است (ترجمه فيض الاسلام، ج3، ص1095) به ویژه در مواردی که مردان گاه به سفرهای طولانی میرفتند و وقتی برمیگشتند همسرشان ادعا میکرد که در غیاب تو این فرزند به دنیا آمد؛
که البته دلیل اینها در خصوص عدم شمول بچههای ناشی از زنا، دلیل موجهی نیست زیرا اینها (نهی از زنا و نهی از بستن ولدالزنا به شوهر) دو حکم مستقل است (الميزان، ج19، ص242 )
و به نظر میرسد هر دو (هم ولد الزنا و هم بچههای غیر آن) را شامل شود. و البته این قول هم مطرح است که حتی اعم از بستن فرزند به شوهر باشد، یعنی این بهتان شامل تهمت زدن به زنان پاکدامن و دروغ بستن بر مردم نیز بشود (به نقل از مجمع البيان، ج9، ص414 ).
درباره اینکه چرا تعبیر «بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ» آمد،
عموما گفتهاند مقصود افترا و بهتانی است که آنها به دست و پای خود بستهاند؛
و درباره مقصود از آن وجوه مختلفی گفتهاند
از جمله:
🌴الف. چون بچه وقتی به دنیا میآید جلوی دست و پای مادرش بر زمین میافتد (مجمع البيان، ج9، ص414 ؛ الميزان، ج19، ص242 ).
🌴ب. چون مادر وقتی بچه را میخواهد بغل کند با پاها برای گرفتن او جلو میرود و با دست او را میگیرد، پس بین دست و پاهای اوست (مفاتيح الغيب، ج29، ص524 ).
🌴ج. يعنى فرزندى را كه ميان دست و پاى خود پرورده و علم به آن از انعقاد نطفه او دارند به دروغ به كسى غير پدرش نبندند (ترجمه الهی قمشهای؛ و ترجمه المیران، ج۱۹، ص۴۰۸؛ و ترجمه سید مهدی حجتی (گلی از بوستان خدا)).
🌴د. شايد بين دستها و پاهاى آنها اشاره به اولادى باشد كه از زنا پديد گرديده كه بين دستهاى آنها كنايه باشد از شكم آنها و بين پاهاى آنها اشاره به محل تولد طفل باشد (مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج12، ص265؛ ترجمه فيض الاسلام، ج3، ص1095 ؛ ترجمه مشکینی )
🌴ه. کسانی که معنای عامی از آیه برداشت کردهاند این عبارت را این گونه ترجمه کردهاند:
🌿ه.۱. بهتانى كه خود از پيش خود ساختهاند بر يكديگر ننهند (ترجمه جلال الدین فارسی، ترجمه [زین العابدین] رهنما، ج4، ص322)
🌿ه.۲. هرگز افتراء و بهتان نگويند در پيشروى خود و در ميان پاهاى خود (تفسير روشن، ج16، ص12۷)
🌴و. ...
@yekaye
#ممتحنه_12