#رهبر_معظم_انقلاب
هفتهی دولت مزیّن به اسم شهید رجائی و شهید باهنر است؛ یعنی به یاد شهادت و نام شهادت مزیّن است. رحمت خدا بر این دو مرد بزرگ، بزرگوار، فعّال و سعادتمند به شهادت؛ [که] حقیقتاً قصد خدمت داشتند، اگر چه زمانشان کوتاه بود، لکن نشان دادند که با اخلاص وارد این میدان شدهاند و قصد خدمت دارند و روششان روش اسلامی و مردمی و مجاهدتآمیز بود که [این] درسی است برای همهی عناصری که هستند.
۱۴٠٠/٠۶/٠۶
*♦️عدالت و حکومت در نهج البلاغه (1)*
*🔸حکومت برای عدالت*
*🔻على عليه السلام مانند هر مرد الهى و رجل ربّانى ديگر، حكومت و زعامت را به عنوان يك پست و مقام دنيوى كه اشباع كننده حس جاه طلبى بشر است و به عنوان هدف و ايده آل زندگى، سخت تحقير مى كند و آن را پشيزى نمى شمارد؛*
*آن را مانند ساير مظاهر مادى دنيا از استخوان خوكى كه در دست انسان خوره دارى باشد بى مقدارتر مى شمارد،*
*🔻اما همين حكومت و زعامت را در مسير اصلى و واقعى اش يعنى به عنوان وسيله اى براى اجراى عدالت و احقاق حق و خدمت به اجتماع، فوق العاده مقدس مى شمارد و مانع دست يافتن حريف و رقيب فرصت طلب و استفاده جو مى گردد،*
*از شمشير زدن براى حفظ و نگهدارى اش از دستبرد چپاولگران دريغ نمى ورزد.*
*🔻ابن عباس در دوران خلافت على عليه السلام بر آن حضرت وارد شد در حالى كه با دست خودش كفش كهنه خويش را پينه مى زد.*
*از ابن عباس پرسيد: قيمت اين كفش چقدر است؟ ابن عباس گفت: هيچ.*
*🔻امام فرمود: ارزش همين كفش كهنه در نظر من از حكومت و امارت بر شما بيشتر است، مگر آنكه به وسيله آن عدالتى را اجرا كنم، حقى را به ذى حقى برسانم، يا باطلى را از ميان بردارم. (نهج البلاغه، خطبه 33)*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 433-432- با تلخیص
فراخوان ثبت نام دوره آموزش
سواد رسانه و جریانشناسی فضای مجازی
ویژه بانوان طلبه و مبلغ مدارس علمیه خواهران سراسر کشور
علاقهمندان جهت شرکت در این دوره آموزشی میتوانند از طریق نشانی زیر اقدام نمایند.
http://poll.whc.ir/134413
آغاز دوره: از ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۰
روزهای زوج ساعت ۹:۰۰ تا ۱۰:۰۰ صبح
#مدیریت_کرونا
⭕️ کروناهراسی...
🔻هراس از کرونا، تبدیل به مشکلی شده که این روزها خیلیها را اسیر خود کرده و میتواند خطرناکتر و کشندهتر از خود ویروس کرونا باشد، در حالی که وقتی یک بیماری جسم را هدف میگیرد، باید با مراقبت از روح و روان، به کمک جسم رفت نه اینکه با تسخیر رسانههای مختلف، در این شرایط فاجعهسازی کنیم، چراکه باید پذیرفت این بیماری هم مانند سایر بیماریهای واگیردار، با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری بوده و در صورت ابتلا هم اکثریت بهبود پیدا میکنند.
📌 یادمان نرود آثار مخرب روحی و روانی، زمان بیشتری برای درمان و بازسازی نسبت به جراحات جسمی نیاز دارد، این موج کروناهراسی معضلی است که بر سلامت روان بشریت چنبره زده است، چراکه روان آنها را نشانه گرفته و به دغدغهای جدی برایشان تبدیل شده که مبادا کرونا بگیرند...
... در خیابان، مغازهها و مراکز تجاری و اداری به اطرافتان نگاه کنید، وسواس عجیبی دامنگیر مردم شده، مدام دستهایشان را به الکل آغشته میکنند، بدون این که با سطوحی برخورد کند، از ارتباط با آدمها حتی از دور دچار ترس شدهاند، بهگونهای که به انزوا روی آوردهاند و بیش از پیش غرق در فضای مجازی شدهاند که خودش درد دیگری است.
👈🏻 دکتر مداحی بنیانگذار سازمان نظام روانشناسی ایران چند وقت پیش گفت: «کروناهراسی» یک اختلال روانشناختی است که میتواند بیشتر از کرونا، عامل بیماری و مرگ باشد؛ بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و عواقب ناشی از آن باید با پرهیز از افکار منفی از بروز این اختلال دوری کرد.
🌐 رسانهها بیشترین نقش را در این بازی شهروند و مافیا عهدهدار شدهاند و مأموریت ترساندن مرم بر دوش آنهاست و نگاه به پررنگ کردن آمار کشتهشدگان و به حاشیه بردن افراد بهبودیافته در اخبارهای مختلف حاکی از این قضیه است.
▫️متاسفانه در این بخش مدیریت کرونا هم خوب عمل نشد، به جای تزریق آرامش به جامعهٔ درگیر ویروس، با نظرات مختلف و متناقض در چگونگی درمان، دعواهای جناحی و سیاسی به بهانهٔ بیماری و قدرت مافیای رسانهای و تجاری برای کسب درآمد از کرونا، مردم درگیر وسواس و بیماریهای روانی نیز شدند.
*♦️سیاست مبتنی بر عدالت*
*⭕عدالت و حکومت در نهج البلاغه(2)*
*🔻...از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً از طرز عملى كه در دوره زعامت و حكومت خود انجام داد، معلوم مى شود كه عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه مولاى متقيان بوده و آن را ناموس بزرگ اسلامى تلقى مى كرده و از هر چيزى بالاتر مى دانسته، سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود،*
*🔻ممكن نبود به خاطر هيچ منظورى و هدفى كوچكترين انحراف و انعطافى از آن پيدا كند. و همين امرْ يگانه چيزى، بلى يگانه چيزى بود كه مشكلاتى زياد برايش ايجاد كرد و ضمناً همين مطلب يك مفتاح و كليدى است براى يك نفر مورخ و محقق كه بخواهد حوادث خلافت على را تحليل كند.*
*🔻على عليه السلام فوق العاده در اين امر تصلّب و تعصب و انعطاف ناپذيرى به خرج مى داد.*
*🔻درباره تصلّب على عليه السلام در امر عدالت- كه از نظر و تعبيرى بايد گفت عدالت و از نظر و تعبيرى بايد گفت حقوق بشر- همين بس كه فلسفه پذيرفتن خلافت را بعد از عثمان، بهم خوردن عدالت اجتماعى و منقسم شدن مردم به دو طبقه سيرِ سير و گرسنه گرسنه ذكر مى كند و مى فرمايد:*
*🔻...در چنين اوضاع و احوالى، اين دانايان و روشن ضميران نمى توانند بنشينند و تماشاچى و حد اكثر متأسف باشند.*
*اگر چنين وظيفه اى را در حال حاضر احساس نمى كردم، كنار مى رفتم و افسار خلافت را در دست نمى گرفتم و مانند روز اول پهلو تهى مى كردم.(قسمتی ازخطبه 3نهج البلاغه).*
*🔻-برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود - كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود، بلكه برنامه اش اين بود كه حقوق پايمال شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى دانستند برگرداند، روى اين حساب و اين نقشه، خودش مى دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد.(ادامه دارد)*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج25، ص: 231-230- با تلخیص و ویرایش جزئی
#مدیریت_کرونا
⭕️ تقابل طب مدرن با طب سنّتی
🔺یکی از مسائل مهم و البته پرحاشیه که بعد از بیماری کرونا، خود را بیشتر نشان داد، تقابل طب مدرن با طب سنّتی است. صرفنظر از همۀ حاشیهها، نکتۀ قابل تأمل این است که با وجود اینکه بسیاری از پزشکان طب مدرن، از نتیجهبخش بودن برخی از داروهای طب سنّتی و از تجربیات خود روی بیماران کرونایی گفتند، اما باز هم وزارت بهداشت روی خوشی به این طب نشان نداد که هیچ، بلکه در مواردی اقدام به تمسخر و تخریب نیز کرد. وقتی مسئولی از وزارت بهداشت فوت یک پزشک طب سنّتی را زمینهای برای تمسخر و تخریب آن قرار میدهد یعنی از مسیر علمی و منطقی دور شده و نگاهی عالمانه و تخصصی به این موضوع وجود ندارد. این در حالی است که بسیاری از کادر درمان و پزشکان طب مدرن نیز با این بیماری جان خود را از دست دادند.
🔺وقتی بسیاری از اطبای طب سنّتی و همینطور پزشکان طب مدرن، واقف به تأثیر مثبت داروهای گیاهی هستند و از طرفی مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز بیشتر است و همینطور در مورد داروهای طب مدرن حرف و حدیث بسیار است و درماندگی آن نیز تا حدودی روشن شده است، این تقابل و رویارویی برخلاف عقل بوده و احتیاط عقلایی بر این است که دستکم امکاناتی را برای متخصصین طب سنّتی فراهم کرده تا زیر نظر قانون و همینطور استانداردهای لازم بتوانند با سایر پزشکان همراهی کنند.
📌 آنچه روشن است اینکه وزارت بهداشت در این مورد تدبیر درستی اتخاذ نکرد و نتوانست با همراه کردن این قشر، مدیریتی منطقی در مهار این بیماری داشته باشد. این در حالی است که برخی از کشورهای دیگر با کمک گرفتن از این طب، در مدیریت کرونا موفقیتهایی را به دست آوردهاند. اگر با سوءظن نیز به این قضیه نگاه نکنیم، حداقل چیزی که میتوان گفت این است که وزارت بهداشت و درمان که میتوانست با تدبیر و همکاریهای خود چهبسا جان بسیاری از هموطنان را نجات دهد، کوتاهی کرد و بسیاری از فرصتها را از دست داد.
🖋عبدالله حسینزاده
*⭕ابطال اصل «قانون، عطف به ما سبق نمى كند»*
*♦️عدالت و حکومت در نهج البلاغه(3)*
*🔻مى دانيم كه عثمان بن عفّان قسمتى از اموال عمومى مسلمين را در دوره خلافتش تيول خويشاوندان و نزديكانش قرار داد. بعد از عثمان، على عليه السلام زمام امور را به دست گرفت.*
*🔻از آن حضرت خواستند كه «عطف به ما سبق» نكند و كارى به گذشته نداشته باشد، كوشش خود را محدود كند به حوادثى كه از اين به بعد در زمان خلافت خودش پيش مى آيد،*
*🔹اما او جواب مى داد كه: الْحَقُّ الْقَديمُ لا يُبْطِلُهُ شَىْءٌ.(قسمتی از خطبه 15 نهج البلاغه ) :*
*حق كهن به هيچ وجه باطل نمى شود.*
*🔻نمى گفت بر گذشته ها صلوات، مى گفت به گذشته ها هم كار دارم، گذشته است كه سازنده حال و استقبال است،*
*بر روى پايه خراب و منحرف و فرسوده بنايى عالى و محكم نمى توان ساخت.*
*🔻فرمود به خدا قسم اگر با آن اموال براى خود زن گرفته باشند و يا كنيزكان خريده باشند، باز هم آن را به بيت المال بر مى گردانم.*
*🔻-ابن ابی الحدید در شرح این بخش از سخنان امام مى گويد-:*
*همان طورى كه گفته بود همه اموال را ضبط كرد مگر آنهايى كه حاضر نبودند و فرار كرده بودند و از تحت اختيارش خارج شده بودند.*
*🔻اصل «قانون ، عطف به ما سبق نمى كند» را در زمينه حقوق اجتماعى با اين جمله كه مى گفت: انَّ الْحَقَّ الْقَديمَ لا يُبْطِلُهُ شَىْءٌ (حق قديم را هيچ چيزى از بين نمى برد؛ حقِ مسلّمِ ثابت، مشمول مرور زمان نمى شود) باطل خواند.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 438-437 و ج25( بيست گفتار )، ص: 231و235-با تلخیص و ویرایش جزئی -*
*⭕دنیای وسیع عدالت و دنیای تنگ ظلم*
*♦️عدالت و حکومت در نهج البلاغه(4)*
*🔻از نظر على عليه السلام آن اصلى كه مى تواند تعادل اجتماع را حفظ كند و همه را راضى نگه دارد، به پيكر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است.*
*🔻ظلم و جور و تبعيض قادر نيست حتى روح خود ستمگر و روح آن كسى كه به نفع او ستمگرى مى شود، راضى و آرام نگه دارد تا چه رسد به ستمديدگان و پايمال شدگان.*
*🔻عدالت بزرگراهى است عمومى كه همه را مى تواند در خود بگنجاند و بدون مشكلى عبور دهد،*
*اما ظلم و جور ، كوره راهى است كه حتى فرد ستمگر را به مقصد نمى رساند.*
*🔻امام علی علیه السلام فرمود :*
*🔸« انَّ فِى الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أضْيَقُ» ( قسمتی از خطبه 15 نهج البلاغه ) :*
*عدالت بيش از هر چيز ديگر گنجايش دارد كه همه را راضى كند؛*
*اگر كسى در اثر انحراف طبيعت و در اثر حرص و آز، به حق خود و حد خود قانع نباشد و قناعت به حق بر او فشار بياورد، جور و ظلم به او بيشتر فشار خواهد آورد.*
*🔻زيرا دو نوع فشار به روح آدمى وارد مى شود :*
*يكى فشار و ضغطه اى است كه عوامل محيط و اجتماع وارد مى آورند،*
*تنه اى است كه ديگرى به انسان مى زند،*
*ضربه و شلّاقى است كه ديگرى وارد مى آورد،*
*حبس و زندانى است كه ديگرى او را گرفتار كرده است؛*
*🔻يك نوع ديگر فشارها و ضغطه هايى است كه از داخل روح بر آدمى وارد مى آيد،*
*مثل فشار حسد، فشار كينه، فشار انتقامجويى، فشار حرص و آز و طمع.*
*🔻اگر عدالت اجتماعى برقرار شود، از لحاظ عوامل خارجى تأمين پديد مى آيد،*
*زيرا در آن صورت كسى نمى تواند به حق ديگرى تجاوز كند،*
*ازاينجهت كسى نمى تواند روح او را در تنگى و فشار قرار دهد.*
*🔻اما اگر عدالت برقرار نشد و ميدان، ميدان زور و ظلم و غارت و چپاول شد،*
*آنها كه تحت فشار عوامل روحى حرص و طمع هستند مطامع شان بيشتر تحريك مى شود*
*و بيشتر تحت فشار قوى اين عاملها قرار مى گيرند و رنج مى برند.*
*🔻پس كسى كه محيط عدالت بر او فشار آورد، محيط ظلم بيشتر او را مى فشارد.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 438-437 و ج25، ص: 232-231 (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، - با تلخیص و ویرایش جزئی
#امام_زمان #مناجات_با_امام_زمان
با غصه های آل عبا گریه می کنی
در اوج روضه های عزا گریه می کنی
ما با گناه اشک تو را در می آوریم
از سوز بی وفایی ما گریه می کنی
ای صاحب عزا، تو به این روضه های ما
می آیی و بدون صدا گریه می کنی
«گاهی نجف، مدینه، گهی کربلا و گاه»
در مشهد امام رضا گریه می کنی
بر کشته ی فتاده به هامونِ کربلا
بر داغ سید الشهدا گریه می کنی
این روزها به حال دل زینب اسیر
در ماجرای شام بلا گریه می کنی
بر رأس های رفته به بالای نیزه ها
با خیزران و طشت طلا گریه می کنی
حالا دوباره چشم تو را خون گرفته است
با غصه های آل عبا گریه می کنی
🔸شاعر:
#وحید_محمدی
*🔴منطق امام حسین(ع)، منطق شهید است*
*🔻 در قضاياى امام حسين(ع)، عوامل زيادى مؤثر است كه اين عوامل سبب شده است كه نهضت امام حسين يك نهضت چندماهيتى باشد نه تك ماهيتى.*
*-یکی از این عوامل تقاضای حکومت از او مبنی بر بیعت با یزید بود ؛ عامل دوم دعوت کوفیان و عامل سوم اصلاح امت و امر بمعروف و نهی از منکر می باشد -*
*🔻 در عامل اول -تقاضای بیعت با یزید - ، امام حسين مدافع است. به او مى گويند: بيعت كن، مىگويد: نمى كنم؛ از خودش دفاع مى كند.*
*🔻 در عامل دوم- دعوت کوفیان - ، امام حسين متعاون است. او را به همكارى دعوت كرده اند، جواب مثبت داده است.*
*🔻در عامل سوم - اصلاح امت امر به معروف و نهی از منکر - ، امام حسين مهاجم است. در اينجا او به حكومت وقت هجوم كرده است. به حسب اين عامل، امام حسين يك مرد انقلابى است، يك ثائر است، مى خواهد انقلاب كند.*
*🔻 از نظر اينكه امام مهاجم و ثائر و انقلابى بود، منطقش با منطق مدافع و با منطق متعاون فرق مى كند.*
*🔻منطق مدافع ، منطق آدمى است كه يك شيء گرانبها دارد، دزد مى خواهد آن را از او بگيرد. بسا هست كه اگر كشتى هم بگيرد، دزد را به زمين مى زند. ولى به اين مسائل فكر نمى كند؛ آن را محكم گرفته، در مى رود كه دزد از او نگيرد. كارى ندارد كه حالا زورش كمتر است يا بيشتر. حساب اين است كه مى خواهد آن را از دزد نگه دارد.*
*🔻ولى يك آدم مهاجم نمى خواهد فقط خودش را حفظ كند، مى خواهد او را از بين ببرد و لو به قيمت شهادتش باشد.*
*🔻منطق امر به معروف و نهى از منكر، منطق حسين را منطق شهيد كرد. منطق شهيد ماوراى اين منطقهاست.*
*🔻منطق شهيد يعنى منطق كسى كه براى جامعه خودش پيامى دارد و اين پيام را جز با خون با چيز ديگرى نمى خواهد بنويسد.*
*🔻امام حسين پيام خونين خودش را روى صفحه لرزان هوا ثبت كرد، ولى چون توأم با خون و رنگ قرمز بود، در دلها حك شد.*
*🔻امروز شما ميليونها افراد از عرب و عجم را مى بينيد كه پيام امام حسين را مى دانند: «انّى لا ارَى الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ الّا بَرَماً»*
*: آنجا كه انسان مى خواهد زندگى كند ننگين، آنجا كه مى خواهد زندگى كند با ظالم و ستمگر، آنجا كه مى خواهد زندگى فقط برايش نان خوردن و آب نوشيدن و خوابيدن و زير بار ذلتها رفتن باشد،*
*مرگ هزاران بار بر اين زندگى ترجيح دارد. اين پيام شهيد است.*
*▪️(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 148-140- و ص 109-110-با تلخیص و ویرایش جزئی