4_5794369765199841026.mp3
22.78M
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء 562
#و_لعن_الله_آل_زیاد_و_آل_مروان
#السلام_علیک_یا_ابا_عبد_الله
نکات درس : به دلیل قدسی بودن زیارت عاشوراء خدا امام حسین ع را کنیه به ابا عبدالله کرد.
پیامبر ص چون بندگی خدا را دوست داشت از طرف خدا امام حسین ع را کنیه به عبدالله کرد
امام حسین نیز چون عاشق بندگی خدا بود علی اصغر ع را کنیه به عبدالله کرد.
شرح و تفسیر السلام علیک یا ابا عبدالله برای ورود به لعن الله ال زیاد و ال مروان
نکات زیبا و عرفانی کنیه امام حسین ع در ابا عبد الله
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی برای ارسال مطالب و سوالات مقتل در تلگرام
@m_h_tabemanesh
کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع
@zameneashk تلگرام
@zameneashk1 ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
#امام_مهدی_عج_و_قرآن
عاشورا و قیام وحکومت جهاني امام مهدي عج( 1 )
مـشـيـت الهـي بـر ايـن قـرار گـرفـتـه کـه اسـلام، دين نهايي و حضرت محمد(ص) خاتم پيامبران باشد؛
وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الاِْسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ(آل عمران: 85)
و هر کس جز اسلام به ديني بگرود، هرگز از او پذيرفته نخواهد شد.
طـراحـي اسـلام از سوي خدا بدين صورت انجام گرفته که حلقه رهبري الهي، توسط دوازده امام تکميل گردد که در قرآن مجيد از آنان به «اولوالامر» تعبير شده است؛
اَطيعُوا اللّهَ وَ اَطيعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِي الاَْمْرِ مِنْکُمْ
خدا را اطاعت کنيد و پيامبر و اولياي امر خود را نيز اطاعت کنيد.
رسول اکرم (ص) فرموده است:
در اثـنـاي مـعـراج ديـدم کـه نام هاي جانشينان دوازده گانه من با نوري سبز بر عرش خدا نـوشـتـه شده که نخستين شان علي بن ابيطالب و آخرين شان مهدي است و خداوند فرمود: اي مـحـمـد! بـه وسـيله آخرين وصيّ تو زمين را از لوث دشمنانم پاک خواهم کرد و مشرق و مـغربش را در اختيار او قرار خواهم داد و با لشکريان و فرشتگانم او را مدد خواهم رساند تا دعوتم را آشکار سازد و خلايق را بر يگانگي من گرد آورد. [1] .
شـيـعه براساس تعاليم ناب اسلامي معتقد است که هر يک از امامان معصوم در زمان خويش طـبـق فـرمـان الهـي عـمـل کـرده و اقـدام آنـان هـمـاهـنـگ بـا يـکـديـگـر و مکمّل همديگر بوده است. آنان از سياست واحدي پيروي کرده، عملکردشان در ظرف زماني خـاص و شـرايـط موجود، بسان حلقه هاي زنجير با يکديگر مرتبط اند؛ برخي به زمينه سـازي و بـرخـي به بهره گيري مي پرداختند و همگي در رهبري و تبليغ احکام و معارف الهي و اجراي اسلام به طور هماهنگ عمل مي کردند. در اين درس به هماهنگي دو دوره بسيار مهمّ تاريخ تشيع ـ که دو نقطه عطف آن نيز به حساب مي آيد ـ مي پردازيم، يعني نهضت خونين امام حسين (ع) و قيام سبز حضرت مهدي ارواحنا له الفدا.
[1] عيون اخبار الرضا، شيخ صدوق، ج 2، ص 238.
1-کانال ضامن اشک : ویژه مقتل امام حسین (علیه السلام )
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
#امام_مهدی_عج_و_قرآن
عاشورا و قیام وحکومت جهاني امام مهدي عج( 2 )
عاشورا، اعلام راهبرد رهبري
يـکـي از اخـتـلافـات اصـولي مـيـان جـبـهـه حـق و باطل، مسأله رهبري است که بسياري از اخـتـلافـات و لشـکـرکـشـي هـا و کـشـتـارهـا نـيـز در پـي آن مـي آيـد بـه طـور مـثـال جنگ جمل و صفين در حکومت امير مؤمنان (ع) بدين سبب رخ داد که نااهلاني چون طلحه و زبـير و معاويه داعيه رهبري در سر داشتند و در نهايت نيز معاويه به آرزوي خود رسيد و فرمانروايي بر مملکت بزرگ اسلامي را با نيرنگ و فريب از آن خود کرد.
يکي از بندهاي پيمان به اصطلاح صلح معاويه با امام حسن (ع) اين بود که پس از مرگ معاويه خلافت از آن امام مجتبي (ع) باشد و اگر ايشان از دنيا رفته باشد، امام حسن (ع) خـليـفـه شـود. [1] ولي مـعـاويـه بـر خـلاف پـيـماني که با اصرار و امضاي اونـوشـتـه شـده بـود، ضـمـن اينکه دسيسه مسموم کردن امام مجتبي (ع) را تدارک ديد، روش خـطرناک سلطنت موروثي را در پيش گرفت و فرزند فاسد خود ـ يزيد ـ را نامزد خلافت کـرده و بـراي او از مـردم بـيـعـت گـرفـت، ايـن بـدعـت خـطـرنـاک بـا مـرگ مـعـاويـه جـامه عـمـل پـوشـيـد و اگـر اقـدام دليـرانـه سيدالشهدا و ياران فداکارش نبود، مسأله رهبري شايستگان و شرايط عقلي و ديني آن براي هميشه به فراموشي سپرده مي شد. از اين رو امام حسين (ع) مبارزه با حکومت اموي را تکليف دانست و يکي از اهداف و شعارهاي عاشورا نيز مسأله رهبري بود.
سـيـدالشـهـدا(ع) از يـک سـو مـشـروعـيـت و شـايـسـتـگـي يـزيـد را زيـر سـؤال برد و با افشاگري عليه آن سلطان نابکار، افکار عمومي را بر او شوراند و همگي ـ دسـت کـم در فـکـر خـويـش ـ پـذيـرفـتـنـد کـه يـزيـد و امـثـال او هـيـچ گـونـه شـايستگي براي رهبري را ندارند و از سوي ديگر امام ضمن تبيين جـايـگـاه و شرايط رهبري، نظر اسلام را پيرامون رهبري شايسته برملا کرد و در نهايت نيز خود را ـ به عنوان امام معصوم ـ شايسته ترين نامزد معرفي کرد و فرمود:
وَ اِنّي اَحَقُّ بِهذَا الاَْمْرِ... [2] .
من شايسته ترين فرد براي خلافت هستم.
بدين ترتيب امام، در کنار شعارها و برنامه راهبردي اسلام ناب و تحکيم آن با خون خود و يـارانـش، راهـبرد رهبري را نيز تبيين کرد و به مسلمانان و جهانيان و آيندگان آموخت که خواست خدا و پيامبر و عقل و شرع اين است که رهبري جامعه انساني از آن شايستگان است و بـس و هـر راه ديـگـري بـراي تـصـاحـب قـدرت مـحـکـوم و نامشروع است و... چنين راهبردي، مـسـلمانان راستين را چشم انتظار مردي صالح از تبار پاکان نشاند و بدين سان «شهادت» بـا «انتظار» پيوند خورد و «شهيدان» نويد آمدن «مصلح جهاني» را فرياد کردند و اساس نامه «حکومت نهايي» در کربلا با خون نوشته شد.
[1] صلح امام حسن، شيخ رافي آل ياسين، ترجمه سيد علي خامنه اي، ص 355.
[2] بحارالانوار، ج 44، ص 382.
کانال ضامن اشک : ویژه مقتل امام حسین (علیه السلام )
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
#امام_مهدی_عج_و_قرآن
عاشورا و قیام وحکومت جهاني امام مهدي ع ( 3 )
ديدگاه قرآن رباره ی خلافت و رهبری
قرآن مجيد، مسأله رهبري را با عناوين «خلافت» و «امامت» به طور عمومي و خصوصي مدّ نظر قرار داده است؛
>ديدگاه عمومي
>ديدگاه خصوصي
ديدگاه عمومي
از منظر قرآن، خلافت و امامت، عهد الهي است و ظالمان نبايد عهده دار آن گردند؛
لا يَنالُ عَهدِي الظّالِمينَ(بقره: 124)
عهد من به ستمگران نمي رسد.
ظـلم در ايـن آيـه بـا مـفـهـوم مـطـلق بـه کـار رفـتـه و هـرگـونـه جـرم و گـنـاه و خلاف را شـامـل مـي شـود و مـقـابـل آن، عـدل مـطلق است که برانسان هايي اطلاق مي شود که کوچک ترين لغزش در حوزه انديشه و عمل نداشته باشند، هرگز به شرک فکري و عملي آلوده نـشـوند و جز خير و خوبي و صداقت و اطاعت خدا از آنان سر نزد، چنانکه در آيه اي ديگر مي خوانيم:
وَ جَعَلْناهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنا وَ اَوْحَيْنا اِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ(انبيا: 73)
آنان را اماماني قرار داديم که به فرمان ما هدايت مي کنند و انجام نيکي ها را به آنان وحي کرديم.
عـلاّمـه طـبـاطـبـايـي از ايـن آيـه نتيجه گرفته که امامان به وسيله روح القدس و طهارت باطني و نيروي الهي تأييد مي شوند و فقط کار نيک انجام مي دهند. [1] .
به عبارت ديگر؛ امام از منظر قرآن با دو ويژگي بسيار مهم مورد تأييد قرار گرفته؛ نـخـسـت بـايـد معصوم و منزه از هرگونه خطا و اشتباه فکري و عملي باشد، ديگر اينکه بايد از سوي خدا به امامت منصوب شود (جعلنا).
[1] الميزان، ج 14، ص 305.
ديدگاه خصوصي
در ايـن مـنـظـر بـه آخـريـن ذخـيره الهي، بقية اللّه و وارث نهايي زمين پرداخته شده است مانند؛
بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ(هود: 86)
آنچه خداي براي شما باقي گذارده برايتان بهتر است اگر مؤمن باشيد.
وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ الاَْرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ
(انبيا: 105)
بعد از ذکر (تورات) در زبور نوشتيم: «بندگان شايسته ام وارث (حکومت) زمين خواهند شد.
ايـن گـونـه آيـات در مـتـون تـشـيـّع به ظهور حضرت بقيّة الله ـ امام زمان ارواحناه فداه ـ تـفـسـيـر شـده اسـت و دسـتـه ديـگـري از آيـات بـه تـکـمـيـل حـکـومـت امـامـان، بـه ويـژه ثـمر دهي خون شهيدان کربلا و زحمات طاقت فرساي اهل بيت پرداخته است از جمله؛
اُذِنَ لِلَّذينِ يُقاتَلُونَ بِاَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ اَنَّ اللّهَ عَلي نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ(حج: 39)
به کساني که جنگ بر آنان تحميل گـرديـده، اجـازه جـهـاد داده شـده اسـت؛ چـرا که مورد ستم قرار گرفته اند و خداوند بر ياري آنان تواناست.
ابن مسکان از امام صادق (ع) پيرامون اين آيه چنين روايت کرده است:
عامّه مي گويند اين آيه درباره اخراج پيامبر از مکه توسط قريش است ولي مقصود اصلي آيـه «قـائم آل مـحـمـد» اسـت کـه وقـتي ظهور کند، انتقام خون حسين (ع) را مي گيرد و مي فرمايد: «ما خونخواه خون به ناحق ريخته ايم. [1] .
وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً(اسرا: 33)
و آن کس که مظلوم کشته شده، براي وليش سلطه (و حق قصاص) قرار داده ايم.
امام باقر(ع) در تفسير اين آيه فرموده است:
مـصـداق اين آيه حسين بن علي است که مظلوم کشته شده و ما صاحب خون اوييم و آن گاه که قائم ما ظهور کند، انتقام خون حسين را مي گيرد. [2] .
[1] بحارالانوار، ج 51، ص 47.
[2] همان، ج 44، ص 218.
کانال ضامن اشک : ویژه مقتل امام حسین (علیه السلام )
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_مهدی_عج_و_قرآن
#امام_مهدی_عج_و_روایات
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
عاشورا و قیام وحکومت جهاني امام مهدي ع ( 4 )
نظر روايات درباره ی ارتباط امام حسین ع و حضرت مهدی عج
روايـاتـي کـه از رسـول خـدا و اهـل بـيـت (ع) صـادر شده بر اين مطلب، اتفاق دارند که حـضـرت حـجـة بـن الحـسـن عـجـّل الله تـعـالي فـرجـه نـسـل نـهـم امـام حـسـيـن (ع) و نـهـمـيـن جـانـشـيـن آن حـضـرت اسـت کـه از سال 260 ه. ق در جايگاه رفيع امامت قرار گرفته، روزي به خواست خدا ظهور مي کند و حـکـومـت جـهـانـي الهـي را تـشـکـيـل مـي دهـد و بـديـن تـرتـيـب حـلقـه امـامـت تکميل مي گردد و هدفي که امام حسين (ع) تعقيب مي کرد و در راه آن به شهادت رسيد، به دست مبارک حضرت مهدي (عج) تحقّق مي يابد.
کانال ضامن اشک : ویژه مقتل امام حسین (علیه السلام )
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#امام_مهدی_عج_و_قرآن
#امام_مهدی_عج_و_روایات
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
عاشورا و قیام وحکومت جهاني امام مهدي عج( 5 )
خون جوشان حسین بن علی ع و ظهور خروشان حجةبن الحسن عج
چـنـان کـه اشـاره شـد، شـهـادت امام حسين و قيام حضرت مهدي، ارتباطي ماهوي دارند؛ همان گونه که چنين ارتباطي ميان بعثت رسول خدا و عاشورا برقرار است و پيامبر خدا فرمود:
حُسَيْنٌ مِنّي وَ اَنَا مِنْ حُسَيْنٍ [1] .
حسين از من است و من از حسينم.
يـکـي از مـعـانـي جـمـله بـالا ايـن اسـت کـه امـام حـسـيـن فـرزنـد رسول خدا و تربيت يافته مکتب اوست، چنان که دوام و بقاي اسلام و مکتب و نام پيامبر(ص) با قيام و خون سيدالشهدا تضمين شد، همان طور که حضرت امام خميني بود:
سـيـدالشـهـدا سـلام الله عـليـه، مـذهـب را بـيـمـه کـرد، بـا عمل خودش اسلام را بيمه کرد. [2] .
حضرت مهدي (عج) نيز از دودمان سيدالشهدا و وارث امامت و علم آن حضرت وانتقام گيرنده خون پاک و به ناحق ريخته اوست و اينک توضيح مطلب؛
1 ـ امـام حـسـين (ع) با قيام شجاعانه و مدبّرانه خود، خط صحيح حکومت و جامعه اسلامي را تـرسـيـم کـرد و بـر حکومت هاي غير مشروع خط بطلان کشيد و به همگان آموخت که صراط مستقيم الهي و جامعه ايده آل اسلامي و مدينه فاضله نبوي تنها در سايه حکومت امام معصوم ـ کـه از جـانـب خـدا به امامت منصوب شده ـ امکان پذير است و مسلمانان راستين نبايد تن به حکومت ديگران بدهند. امام پس از طرح اصلاح ساختار حکومت اسلامي، در اوّلين اقدام عملي، از سـوي مـزدوران بـنـي امـيه محاصره و در جنگي کاملاً نابرابر همراه ياران فداکار خود به شهادت رسيد. ظاهر قضيه اين است که اگر نگويم امام در برابر يزيد شکست خورد، دست کم به پيروزي نيز نرسيد.
در پـاسـخ چـنـيـن تـوهـّمـي بـايد گفت: حضرت سيدالشهدا چنين فرجامي را به عنوان يک فـرض ـ اگـر نـگـويـيـم امـري قـطـعـي ـ مـدّ نـظـر داشـت و بـا احـتمال چنين پيش فرضي باز هم قيام را شروع کرد و تا انتها نيز ادامه داد. نتيجه اي که بـر چـنـيـن پـيش فرضي استوار است اين است که امام طرح حکومت واقعي اسلام را با قطع بـه درسـتـي آن، در بـهـترين زمان و با خون خود و يارانش اعلام کرد و يقين داشت که اين درخـت، روزي بـه بـار خواهد نشست و ميوه خواهد داد گرچه مدّت آن طولاني شود و اگر هم هـيـچ کـس نـخـواهد يا نتواند که چنين طرحي را پي بگيرد، يقيناً حجة بن الحسن (ع)، آن را عـمـلي خـواهـد سـاخـت. نـکـتـه جـالبـي را مـرحـوم مـجـلسـي از کـتـاب مـنـاقـب نـقـل مـي کـنـد کـه گـويـاي هـمـيـن مـطـلب است؛ امام سجّاد(ع) طي روايتي از امام حسين (ع) نقل مي کند که فرمود:
يـا وَلَدي يـا عَلِيُّ، وَاللّهِ لا يَسْکُنُ دَمي حَتّي يَبْعَثَ اللّهُ الْمَهْدِيَّ فَيَقْتُلُ عَلي دَمي مِنَ الْمُنافِقينَ الْکَفَرَةِ الْفَسَقَةِ سَبْعينَ اَلْفاً [3] .
پـسـرم عـلي! بـه خـدا سـوگـنـد! خـون مـن از جـوشـش نمي افتد تا خداوند مهدي (عج) را برانگيزد و او به انتقام خون من، هفتاد هزار از منافقين کافر و تبهکار را بکشد.
2 ـ شـيـعـيـان پـس از رخـداد کـربـلا بـه پـيـروي از اهـل بـيـت (ع) همواره دم از خونخواهي و انتقام زدند و داستان کربلا را بسان بمبي ساعتي فـراروي حـکـومـت هـاي سـتـمـگـر قـرار دادنـد کـه هـر لحـظـه احـتـمـال داشـت مـنفجر شود و بنياد آنها را بر باد دهد و اين پديده به مرور زمان در قالب عـزاداري، مـرثـيـه سرايي، زيارت و... نهادينه شد و سوگواري و گريه بر شهيدان کـربـلا در مـيان شيعيان، جايگاهي ويژه يافت و چون امامان هشتگانه ـ از امام سجاد تا امام عـسـکـري ـ نـيز فرصت تحقق نهايي آرمان ابي عبدالله را نيافتند، در نتيجه بغض شيعه بـه خـاطـر دسـت نـيافتن به آرمان حسين، همچنان متراکم ماند و انتظار فرج با انتقام خون شهيدان گره خورد و...
3 ـ حـجـة بـن الحـسـن (ع) بـا پـشـتـوانه عظيم و خونين کربلا و در لابه لاي سوز و اشک داغـداران عـاشـورا و مـيـليـون هـا قـلب عـاشـقـي کـه فـرج آل محمد را مرهم زخم کهن خويش مي دانند، ظهور خواهد کرد و ظهوري با چنين پيشينه و زمينه اي خيلي سريع به بار خواهد نشست و اهداف مقدسش سريع تحقق خواهد يافت و در آن زمان گـويا فاصله ميان به خون نشستن خورشيد در عصر عاشورا و طلوع آن در صبح ظهور از بين رفته و مهدي آل محمّد قاتلان کربلا را در شام شوم پيروزي شان به دار کشيده است؛ امام صادق (ع) فرمود:
هـنـگـامي که حسين (ع) کشته شد، خاندان ما در مدينه از سروش غيبي شنيدند که مي گفت: بلا بر اين امّت نازل شد؛ ديگر روز خوش نمي بينند تا قائم شما ظهور کند، سينه هاي داغدارتان را شفا دهد و دشمنانتان را بکشد و انتقام سختي از آنان بگيرد. [4] .