#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
خدا در كجاست يكي از منكران وجود خدا نزد امام رضا عليه السلام آمد، در حالي كه گروهي در محضر آن حضرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعوت مامون از امام به مجلس مباحثه بزرگان اديان
مأمون به وزير خود، فضل بن سهل، دستور داد صابي - بزرگ صائبين - و هربذ اکبر - بزرگ آتش پرستان - و علماي زرتشت و نسطاس رومي و علماي اديان ديگر را جمع کند تا با آنها سخني را در ميان بگذارد.
فضل بن سهل همه ي آنها را جمع کرد. مأمون به آنها گفت: « من پسر عمويي دارم که ميخواهم با او مناظره کنيد. فردا صبح همه شما نزد من حاضر شويد. »
فضل نوفلي روايت ميکند که:
ما نزد حضرت رضا عليه السلام نشسته بوديم که ياسر، خادمش، وارد شد و عرض کرد: « آقاي من! مأمون خدمت شما سلام ميرساند و ميگويد فردا علماي اديان مختلف نزد ما جلسه اي تشکيل ميدهند ؛ شما هم تشريف بياوريد. »
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #حجاب ❇️ ( جلسه 10 کتاب حجاب) 🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مطالعاتی شهید مطهری 37.mp3
زمان:
حجم:
5.31M
❇️ تدریس کتاب #حجاب
( جلسه 11 کتاب حجاب)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر
🔻 استاد حسن رحیمپور ازغدی، امروز در مراسم دانشجویی به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) :
کشف حجابها و سلبریتیسازیها برای برگرداندن ما به دوران قبل از انقلاب است/ در همه کشورها جز ایران کاپیتولاسیون وجود دارد + فیلم
👇👇
https://snn.ir/fa/news/1078484
۱۰ خرداد ۱۴۰۲
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار5⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرنده بیقرار۶ .mp3
زمان:
حجم:
31.08M
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار6⃣
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپی از صحنههای حماسی جنگ به همراه مصاحبه با #بسیجی_نونهال شهید مرحمت #بالا_زاده
دوران دفاع مقدس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عدم تساوی زندگی اصل ایمان با فاسقان و چون جهّال و طبیعیین و دهریین این اختلافات حالات مردم را از بل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشتغال نفس به واسطه آرزوهای آن
قوله علیه السلام: فَأَسْأَلُکَ یَا مَوْلاَیَ سُوءَالَ مَنْ نَفْسُهُ لاَهِیَةٌ لِطُولِ [۱] أَمَلِهِ.
بدان که: « نفسه » گاهی اطلاق میشود بر ذات انسان، کما قال تعالی عن لسان عیسی: « تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ لا أَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِکَ [۲] »، ای تعلم ما فی ذاتی و لا أعلم ما فی ذاتک. و گاهی اطلاق بر قلب میشود، که مراد مرتبه[ای] از مراتب سبعه نفس است، و در کلامِ امامْ مقصود، معنی ثانی مراد است، کما فی قوله تعالی: « لاَهِیَةً قُلُوبُهُمْ [۳] »، أی مشغولة بالباطن عن الحقّ و تذکّره. یقال: تلهیت و
لهیت عنه إذا شغلت عنه و ترکته، قوله تعالی: « أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ * حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ [۴] »، یعنی أشغلکم التفاخر و کثرة الأموال و الأثقال عن اللّه و عن ذکر الآخرة، « حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ »رأی، حتّی أدخلکم مقابر الأبدان، لأنّ البدن الأخروی قبر الروح [۵]، أو أشغلکم النزول بعالم الکثرات و بُعدکم عن عالم الوحدة « حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ». یعنی: توجه به کثرت اموال و اولاد به درجه[ای] شما را از عالم آخرت که عالم وحدت است باز داشت که میل و قصد نمودید مقابر ابدان را، یعنی از کثرت غفلت و اعراض آخرت فقط مقصود خود را حیات دنیوی و صحّت بدنی قرار دادید، چه دنیا مقبره است و ابدان دنیوی به منزله تابوتی است که ارواح در او مدفون و محبوسند، کما قال مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
----------
[۱]: ۶ - اصل: بطول.
[۲]: ۷ - سوره مبارکه مائده، آیه ۱۱۶.
[۳]: ۸ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۳.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه تکاثر، آیات ۱ و ۲.
[۵]: ۲ - اصل: لروح.
و فی الجهل قبل الموت موت لأهله، و أجسادهم قبل القبور قبور [۶]
چه، حیات دنیا نسبت به حیات آخرت، نوم و موت است از باب اتحاد معنای نوم و موت ؛ لأ نّه یزول معها الحسّ و الحرکة و لا شکّ أنّ الانسان مادام کونه فی
الدنیا نائم بمقتضی: « الناس نیام فاذا ماتوا انبتهوا » [۱]، و قال تعالی: « إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ [۲] »، و الموت الاضطراری الانتباه، و البعث من النوم، لذا یقولون الارواح بعد الموت: « مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا [۳] ».
و یوم الموت: یوم القیامة. بمفاد: « من مات فقد قامت قیامته » [۴]، و قال تعالی: « ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تُبْعَثُونَ [۵] »، کما قال فی موضع آخر. « وَ هُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاکُم بِاللَّیْلِ وَ یَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضَی أَجَلٌ مُّسَمًّی ». [۶]
لذا قال: « ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ [۷] »، أی أماته فی الحیاة الدنیا، فأقبره فی البدن ؛ لأنّ القبر الغلاف، و هو شی ء یواری فیه.
« ثُمَّ إِذَا شَآءَ أَنشَرَهُ [۸] »، أی أحیاه و أیقظه بالموت الاضطراری و بعثه بحیاة الأخروی [۹] التی هی حقیقة الحیاة، کما قال تعالی: « وَ مَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَآ إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الاْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ [۱۰] »، و قیل:
مرده دلا قبر تن خاکی است زنده شو از عشق و در آی از قبور
الامل فی عنوان الدعاء: الرجاء، و هو ضدّ الیأس، و فی الحدیث: « من أطال الأمل أساء العمل [۱۱] » ؛ و أیضاً: « طول الأمل ینسی الآخرة [۱۲] » لأنّ من لوازم طول الأمل حبّ الدنیا ؛ فاذا أنس الانسان بها و لذّاتها ثقل علیه مفارقتها.
پس ماحصل کلام امام علیه السلام آن که سؤال تضرع و استغاثة مینمائیم تو را ای رب و مالک و مدبّر و أولی به تصرّف در امور خودم، سؤال کسی که مشغول است قلب او از حقّ به ذکر باطل دنیا به سبب طول آرزوهای نفسانی و حبّ الشهوات.
----------
[۶]: ۳ - دیوان علی علیه السلام، ص ۱۷۹.
[۱]: ۴ - مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۴۵ ؛ خصائص الأئمة، ص ۱۱۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۷۰، ص ۳۹.
[۲]: ۵ - سوره مبارکه زمر، آیه ۳۰.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه یس، آیه ۵۲.
[۴]: ۷ - بحارالأنوار، ج ۵۸، ص ۷ و ج ۷۰، ص ۶۵.
[۵]: ۸ - سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۶.
[۶]: ۹ - سوره مبارکه انعام، آیه ۶۰.
[۷]: ۱۰ - سوره مبارکه عبس، آیه ۲۱.
[۸]: ۱ - همان، آیه ۲۲.
[۹]: ۲ - کذا صحیح: بالحیاة الأخرویة.
[۱۰]: ۳ - سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۴.
[۱۱]: ۴ - بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۳ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۸، ص ۱۵۵.
[۱۲]: ۵ - الکافی، ج ۱، ص ۴۴ ؛ أعلام الدین، ص ۸۹ ؛ خصائص الأئمة، ص ۹۶.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357