حکایت دارالشفای حضرتی؛ از «سرای ناصری» تا «سرای ملک»
🔹 اگر قرار باشد بر اساس اسناد درباره دارالشفای حضرتی صحبت کنیم، قدمت آن به ابتدای دوره صفویه باز میگردد. احتمالاً قدیمیترین سند، وقفنامهای متعلق به خواجه عتیق منشی، نخستین نایبالتولیه آستان قدس رضوی و منصوب شاه اسماعیل یکم صفوی است که در سال ۹۳۱ ق / ۹۰۴ ش، یعنی چیزی حدود ۵۰۰ سال قبل، بخشی از اموال خود را در مشهد، وقف دارالشفای حضرتی کرد تا به درمان و رسیدگی امور بیماران نیازمند و به ویژه زائران محتاج به کمک، اختصاص یابد.
🔹 رسیدگی به امور بیماران همیشه یکی از بهترین اعمال و از امور توصیه شده در شرع انور بوده و هست. به همین دلیل، دور از انتظار نیست اگر ما برای برپایی شفاخانه و رسیدگی به امور بیماران در جوار حرم مطهر و ذیل نظارت آستانقدس رضوی، قدمتی بیش از اینها قائل شویم، هر چند که ناچاریم به دلیل محدودیت اسناد، حد مطالعات تاریخی را در محدوده دوره صفویه متوقف کنیم.
🔹 رسیدگی به امور مربوط به شفاخانه حضرتی که به احتمال زیاد، جایی در حاشیه بازار مشهد و در نزدیکی مدرسه «دو در» و «پریزاد» قرار داشت – و تا اواسط دوره قاجار نیز، در همین مکان واقع بود – در دوره صفویه و با عنایت ویژه فرمانروایان این دودمان به توسعه شهر مشهد، وارد مرحله جدیدی شد.
👇 برای مطالعه متن کامل گزارشی از سرگذشت قدیمیترین مرکز درمانی شرق کشور، از دوره صفویه تا قاجار، به لینک زیر مراجعه کنید:
yun.ir/xmg7j9
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 12 ❇️ جلسه 12 ( جلسه 12 کتاب خدمات متقابل) 🎤 با توضیحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مطالعاتی شهید مطهری 13.mp3
5.24M
❇️ تدریس کتاب #خدمات_متقابل_اسلام_و_ایران 13
❇️ جلسه 13 ( جلسه 13 کتاب خدمات متقابل)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امام_زمان عج
🔻 در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست...
⬅️فکر و برنامه ریزی بکن ولی اینقدر دیگه کشش نده... چون طبق روایات مکرر، شیطان مانع درست میکند❗️
استاد_رحیمپور_ازغدی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #شاهرخ_حر_انقلاب قسمت 8⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاهرخ حر انقلاب 9.mp3
21.23M
📗کتاب صوتی
#شاهرخ_حر_انقلاب
قسمت 9⃣
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مثنوی زیبای
"و تو را برای خود پروردم"
🔹 با نوای
حاج صادق آهنگران
خدایا چو پروانه می خوانمات
تو ای نور، مستانه می خوانمات
تو را ای خداوند حی ودود
تو ای شعله شمع های وجود
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فرار و ترس و استغاثه به خداوند [قوله علیه السلام: وَ أَنْ تُثْنِیَنِی بِالْکَثِیرِ مِنْ کَرَامَتِکَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجاء به حضرت حق و دعا بدو
قوله علیه السلام: وَ إِیَّاکَ أَرْجُو، وَ لَکَ أَدْعُو [۱] .
الرجاء: بمعنی الخوف، کما قال تعالی: « لاَ تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا [۲] »، أی لایخافون للّه عظمة. والرجاء أیضاً: التأخیر، قال تعالی: « أَرْجِهْ وَ أَخَاهُ [۳] » أی أخّره و لاتعجّل بقتله و لایقبل دعوته. و الرجاء: الآمال و الامید [۴] . و هذا المعنی الأخیر مناسب لما نحن فیه. و الرجاء بهذا المعنی قسمان: ممدوح و مذموم.
----------
[۱]: ۲ - اصل: + و الیک الجأ.
[۲]: ۳ - سوره مبارکه نوح، آیه ۱۳.
[۳]: ۴ - سوره مبارکه شعراء آیه ۱۳ ؛ سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۱۱.
[۴]: ۵ - کذا/ امید واژه فارسی است.
و الممدوح منه: الرجاء الی اللّه حال کون رجاء المرجی مقروناً بالطاعات و إتیان أعمال الخیر.
و المذموم منه: أن یکون مع اقترانه بسوء الأعمال، و یقال: إنّی أرجوا اللّه أن یغفر لی و یعطینی. و لایعلم أنّ المشروط ینتفی بانتفاء الشرط، کما قال مولی امیرالمؤمنین علیه السلام:
ترجو النجاة و لم تسلک مسالکها أنّ السفینة لاتجری علی الیبس [۵]
و فی الحدیث: « یدّعی [بزعمه] أ نّه [۶] یرجو اللّه [۷] کذب. و العظیم ما باله لا یتبیّن رجاؤه فی عمله » [۸] و فیه ذمّ من یرجو اللّه بلا عمل، کالمدّعی للرجا.
الدعاء: هو العبادة له ؛ لأ نّها هی الإقبال علیه و الإعراض عمّا سواه، یقال: ادعوه دعاءً، أی ابتهلت الیه بالسؤال. و رغبت فیما عنده من الخیر.
و فی حدیث عرفه: «أکثر دعائی و دعاء الأنبیاء قبلی لا اله إلاّ اللّه وحده لا
شریک له، له الملک و له الحمد و هو علی کلّ شی ء قدیر » [۱] .
و الدعاء الذی علّمه جبرئیل لیعقوب، فردّ اللّه ابنه هو: « یا من لایعلم أحد کیف هو الاّ هو، یا مَن سدّ السماء بالهواء و کبس الأرض علی الماء، و اختار لنفسه أحسن الاسماء آتنی بکذا» [۲] .
انّما سمّی التهلیل و التحمید و التمجید دعاءً، لأ نّه بمنزلة فی [۳] استیجاب ثواب اللّه و جزائه.
----------
[۵]: ۶ - دیوان علی علیه السلام، ص ۲۴۱ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۲، ص ۳۲۰.
[۶]: ۷ - اصل: أن.
[۷]: ۸ - اصل: + الیه.
[۸]: ۹ - نهج البلاغه، ص ۲۲۵ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۹، ص ۲۲۶ ؛ بحارالأنوار، ج ۶۷، ص ۳۵۸.
[۱]: ۱۰ - بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۲۵۶.
[۲]: ۱ - بحارالأنوار، ج ۱۲، ص ۲۴۴ و ج ۹۲، ص ۱۸۵ ؛ مجمع البحرین، ج ۲، ص ۳۸.
[۳]: ۲ - در اصل به اندازه یک کلمه سفید است.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
معاشرت با مردم از جمله سفارشهای امام علی علیه السلام به فرزندانش این بود که: فرزندانم! چنان با مردم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امتها
شهرستانی در ملل و نحل آورده است، برخی از مردم نه به معقول معتقد هستند و نه محسوس، آنان سوفسطائیان هستند. برخی محسوس را فقط پذیرفته اند و عقیده ای به معقول ندارند. آنان طبیعیون هستند. عده ای معقول و محسوس را پذیرفته اند ولی اعتقاد به حدود و احکام ندارند آنان فیلسوفان طبیعی هستند. گروهی معقول و محسوس و حدود را پذیرفته اند ولی پیرو شریعت خاص نیستند، آنان صابئین هستند. گروهی شریعت را نیز قبول کرده اند آنان برخی یهودی و مسیحی و مجوس و عده ای مسلمان میباشند.
در یکی از کتابهای مربوط به فلاسفه اشراق آمده است عنایت خدا اولاً و بالذات به تدبیر کلی تعلق دارد و ثانیاً و بالعرض متعلق به تدبیر جزیی است. نمی توان تصور کرد نظام کلی احسن از نظام فعلی برتر باشد. هرچند ما علت آن را نفهمیم. مَثَل این سخن، مَثَل معماری است که وقتی طرح ساختمانی را میریزد، نظام کلی عمارت اقتضا میکند که بخشی خاص را به پذیرایی اختصاص میدهد و قسمتی را به... ؛ معمار اگر به پذیرایی بیشتر رسیدگی کند هر چند برای پذیرایی بهتر است ولی به کل بنا ضرر رسانده است. این سخن خوبی است در اینجا که:
هر چیز که هست آنچنان میباید
ابروی تو گر راست بدی کج بدی
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357