#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
- باقریه: گروهی بودند که به امامت امام محمّد باقر (علیه السلام) قائل بوده و معتقد بودند که امامت از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- ناووسیه:
آنان گروهی بودند که وفات امام صادق (علیه السلام) را انکار کرده و او
را مهدی موعود میدانستند. [۱] این فرقه، به نام پیشوایشان که فردی ناووس نام [۲] و از بصره بوده است، به ناووسیه مشهور شده اند [۳] .
یکی از محققان معاصر، اعتقاداتی که در مورد این گروه گفته شده را ساخته و پرداختۀ ملل و نحل نگاران میداند و در این مورد چنین مینویسد: «نگارندگان کتب ملل و نحل، با این وجود، از این گروه مذهب خاصی ساخته و گفته اند که آنان معتقد بودند که امام صادق (علیه السلام) در واقع رحلت نفرموده، بلکه در غایب شده و در آینده به عنوان قائم بازخواهد گشت. » [۴] و سپس اضافه میکند که: «مؤلفان، این گروه را به نام ناووسیّه نامگذاری کرده اند... » [۵] . وی دلایلی را بر ردّ این اعتقاد برای این گروه میآورد و باور و تفکّر آنها را به گونه ای دیگر گزارش میکند. [۶]
----------
[۱]: نوبختی، پیشین، ص ۶۷؛ اشعری قمی، پیشن، صص ۷۹-۸۰؛ ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، ترجمة محسن مؤیدی، چاپ اول، انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۶۲، ص ۲۱؛ عبدالله بن محمد ناشی اکبر، مسائل الامامة (فرقههای اسلامی و مسأله امامت)، ترجمة علی رضا ایمانی، چاپ اول، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، ۱۳۸۶، ص ۷۲؛ بغدادی، پیشین، ص ۳۳؛ شهرستانی، پیشین، ص ۱۴۸.
[۲]: در مورد نام این فرد، و انتساب این فرقه به ناووسیه اختلاف است؛ برخی از این اختلافات چنین است: فلان بن فلان الناووس (نوبختی، پیشین. )، فلان بن الناووس (اشعری قمی، پیشین، ص ۸۰)، عجلان بن ناوس (ابوالحسن اشعری، پیشین، ص ۲۱)، منسوب به ناووس (بغدادی، پیشین، ص ۳۳).
[۳]: نوبختی، پیشین.
[۴]: سید حسین مدرّسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ترجمة هاشم ایزدپناه، چاپ اول، کویر، تهران، ۱۳۸۶، صص ۱۱۵-۱۱۶.
[۵]: سید حسین مدرّسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ترجمة هاشم ایزدپناه، چاپ اول، کویر، تهران، ۱۳۸۶، ص ۱۱۶.
[۶]: ر. ک: سید حسین مدرّسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ترجمة هاشم ایزدپناه، چاپ اول، کویر، تهران، ۱۳۸۶، صص ۱۱۴-۱۱۹.
#فرقه_های_درون_شیعی
✍نعمت الله صفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220303-WA0032.mp3
11.59M
👇👇👇👇👇👇
قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست
@zandahlm1357
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - طرحی برای فردا ۱۴۰۲ _ شبکه 1 - ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۲.mp3
23.76M
🔹 "اسلام ناب آمریکایی"، شعبه تهران!
(و جهانی سازی به سبک امام خمینی ره)
نشست "اسرائیل باید از بین برود"- دانشگاه فردوسی - ۱۳۹۵
طرحی_برای_فردا
شبکه_یک
📅 پخش: ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 پویانمایی زیبای شهر موشکی 📼 قسمت ۵ : عمو مذاکره می کند #کارتون #پویانمایی #انیمیشن #شهر_موشکی @za
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
48.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پویانمایی زیبای شهر موشکی
📼 قسمت ۶ : رایان فداکار
🇮🇷
#کارتون #پویانمایی #انیمیشن
#شهر_موشکی
@zandahlm1357
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌
هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️
#روایتگری
شماره ۵
کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی 🌹
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ملائکه شناخته نشده قوله علیه السلام: وَ مَنْ أَوْهَمْنَا ذِکْرَهُ، وَ لَمْ نَعْلَمْ مَکَانَهُ مِنْک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ملائکه موکّل بر مخلوقات
قوله علیه السلام: وَ مَنْ مِنْهُمْ عَلَی الْخَلْقِ.
و از ملائکه کسانی که موکّل بر افراد خلق ذی تکلیف اند، که در طرف خیر ملک اند، و در طرف شرّ شیطان، کما أخبر تعالی: « الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلاَآئِکَةُ أَ لاَّ تَخَافُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ * نَحْنُ أَوْلِیَآؤُکُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ فِی الاْآخِرَةِ [۱] ».
و اما در طرف شر، کما قال: « وَ مَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا
----------
[۱]: ۶ - سوره مبارکه فصلت، آیات ۳۰ و ۳۱.
فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ [۲] »، چه آن هیئت راسخه در باطن نفس مسماة است در عرف و حکمت به « ملکه »، و در لسان شریعت به « ملک » و « خطرات » از او به « الهامات »، و از شیطان به « القاءات » و « وساوس »، لذا ورد فی الخبر: « إنّ من عمل حسنة یخلق اللّه منها ملکاً یستغفر له الی یوم القیامة » [۳] .
قوله علیه السلام: فَصَلِّ عَلَیْهِمْ یَومَ یَأْتِی «کُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِیدٌ. [۴] »
----------
[۲]: ۱ - سوره مبارکه زخرف، آیه ۳۶.
[۳]: ۲ - در منابع معتبر حدیثی یافت نشد. ولی بنگرید: مفاتیح الغیب، ۶۴۷.
[۴]: ۳ - سوره مبارکه ق، آیه ۲۱.
کماله.
« مَعَهَا سَآئِقٌ وَ شَهِیدٌ »، أی معها محرّک و مدرک ؛ چه «سوق» به معنی راندن و تحریک است، و « شهید » فعیل به معنی فاعل است، أی مدرک و عالم و مطّلع، کما یقال: شهدت علی الشی ء اطّلعت علیه و عاینته، که:
اوّل: اشاره به قوای محرّکه است در انسان که به اعتباری ملائکه جسمانی اند به واسطه انطباع آنها در مواد، و آنها در انسان واحد خمسة [۱] مأة به عدد عضلات است.
و ثانی: اشاره به شواهد و مدارک و حواس ظاهره و باطنه انسان است، کما فی الحدیث: « الحمد للّه الذی لاتدرکه الشواهد » [۲]، أی الحواسّ و المدارک.
بالجملة، تمام این ملائکه مدرکه و محرّکه از جانب خدای تعالی اعوان انسان اند در [۳] سلوک طریق الی اللّه و [ال-]وصول إلی الآخرة.
[صلوات بر ملائکه]
قوله علیه السلام: وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ صَلاَةً تَزِیدُهُمْ کَرَامَةً عَلَی کَرَامَتِهِمْ وَ طَهَارَةً عَلَی طَهَارَتِهِمْ.
صلاة: بمعنی الدعاء و الرحمة و البرکة و التعظیم، و منه « اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد » [۴] أی عظّمه فی الدنیا بأعلا ذکره و إظهار دعوته و ابقاء شریعته ؛ و فی الآخرة بتضعیف أجره و مثوبته.
و الکرامة: بمعنی العزّة و الفضیلة، والإکرام و التکریم واحد.
و الطهارة: التنزیه و التجرید من الأنجاس والأرجاس والأدناس عن عوارضات
الموادّ و لوازمات عالم الأجساد، و البعد عن المکروه.
بعد بدان که: « صلاة » که نسبت به حق تعالی داده میشود، فقط به معنی رحمت و مزید برکت است، به قرینه کرامت که در فقره دعا عقب او است.
یعنی رحمت و قرب منزلت بده به آن ملائکه جسمانی و روحانی، الموکلة علی الخلق، که بعضی از آنها داخل در « مقسّمات أمر » و برخی در زمره « مدبّرات امر »، و پاره ای در عداد « سائق » و معدودی موسوم به « شاهد » و « شهید »اند، چنانچه از آیه مذکور که معصوم علیه السلام استشهاد نموده بود استفاده میشود.
پس برکت و رحمت بده به عموم طبقات آنها، نوع برکاتی که موجب فضیلت و طهارت و تجرید آنها گردد از تعلّق به عالم طبیعت و ایصال آنها به عالم ملکوت اعلی، و طبقه « صافات صفّا » التی لا توجّه لها إلی ما سوی، کما أخبر تعالی عن حالهم: « وَ مَا مِنَّا إِلاّ لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ [۱] ».
----------
[۱]: ۴ - کذا، صحیح: خمس.
[۲]: ۵ - الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۰۴ ؛ اعلام الدین، ص ۶۷ ؛ بحارالأنوار، ج ۴، ص ۲۶۱.
[۳]: ۶ - اصل: و.
[۴]: ۱ - الکافی، ج ۲، ص ۵۵۸ ؛ إقبال الأعمال، ج ۱، ص ۲۹۳.
[۱]: ۲ - سوره مبارکه صافات، آیه ۱۶۴.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
غیبت، تهمت یکی از صالحان گوید: اگر از گناه اکراه نمی داشتم، دوست داشتم تمام مردم شهر علیه من قیام ک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا