.......:
فصل یازدهم در بیان دواى هرزه گردى خیال
در بیان دواء نافع براى علاج هرزه گردى و فرّار بودن خیال که از آن تحصیل حـضور قلـب نیـز
شود .
بدان که هر یک از قواى ظاهره و باطنه نفس قابل تربیت و تعلیم اسـت بـا ارتیـاض مخـصوص .
مثلًا، چشم انسان قادر نیست که به یک نقطه معینه یا در نور شـدید، مثـل نـور عـین شـمس،
مدتى طولانى نگاه کند بدون بهم خوردن پلکهاى آن؛ ولـى اگـ ر انـسان چـشم را تربیـت کنـد،
چنانچه بعضى از اصحاب ریاضات باطله براى مقاصدى عمل مى کنند، ممکن است چند سـاعت
متمادى در قرص آفتاب نظر را بدوزد بدون آن که چشم بهـم خـورد یـا خـستگى پیـدا کنـد و
همین طور به نقطه معینى نظر را بدوزد چندین ساعت بدون حرکت؛ و همـین طـور سـایر قـ وا
حتّى حبس نَفَس که - على المحکى - در اصحاب ریاضات باطله کسانى هستند که حبس نَفَـس
خود کنند مدتهاى زائد بر متعارف نوع .
و از قوایى که قابل تربیت است قوه خیال و قوه واهمه است که قبل از تربیت ایـن قـوى چـون
طایرى سخت فرّار و بى اندازه متحرّك از شاخه اى به شاخهاى و از چیزى به چیزى هـستند، بـه
طورى که انسان اگر یک دقیقه حساب آنها را نگه دارد مى بیند که چندین انتقال متسلـسل بـا
تناسبات بسیار ضعیف ناهنجار پیدا نموده؛ حتّى بسیارى گمان مى کنند که حفظ طایر خیـال و
رام نمودن آن از حیز امکان خارج و ملحق به محالات عادی ه است؛ ولـى ایـن طـور نیـست و بـا
ریاضت و تربیت و صرف وقت آن را مى توان رام نمود و طایر خیال را مىتوان به دست آورد، بـه
طورى که در تحت اختیار و اراده حرکت کند که هر وقت بخواهد آن را در مقصدى یـا مطلبـى
حبس کند که چند ساعت در همان مقصد حبس شود .
و طریق عمده رام ن مودن آن عمل نمودن به خلاف است . و آن چنان است کـه انـسان در وقـت
نماز خود را مهیا کند که حفظ خیال در نماز کند و آن را حبس در عمل نماید و به مجرّد ایـن
که بخواهد از چنگ انسان فرار کند آن را استرجاع نماید؛ و در هر یـک از حرکـات و سـکنات و
اذکار و اعمال نماز ملتفت ح ال آن باشد و از حال آن تفتیش نماید و نگـذارد سـرخود باشـد و .
این در اول امر کارى صعب به نظر مى آید، ولى پس از مـدتى عمـل و دقّـت و عـلاج حتمـاً رام
مىشود و ارتیاض پیدا مى کند. شما متوقع نباشید که در اول امر بتوانیـد در تمـام نمـاز حفـظ
طایر خیال کنید، البته این امر ى است نشدنى و محال و شاید آنها که مدعى استحاله شدند این
توقّع را داشتند؛ ولى این امر باید با کمال تدریج و تأنّى و صبر و توانى انجام بگیرد . ممکن است
در ابتداى امر در عشر نماز یا کمتر آن حبس خیال شده حضور قلب حاصـل شـود؛ و کـم کـم
انسان اگر در فکر باشد و خود را محتاج به آن ببیند، نتیجه بیشتر حاصل کنـد و انـدك انـدك
غلبه بر شیطانِ وهم و طایر خیال پیدا کند که در بیـشتر نمـاز زمـام اختیـار آنهـا را در دسـت
گیرد. و هیچ گاه نباید انسان مأیوس شود، که یأس سرچشمه همه سستیها و ناتوانى ها اسـت و
برق امید انسان را به کمال سعادت خویش مىرساند .
ولى عمده در این باب حس احتیاج است که آن در ما کمتـر اسـت؛ قلـب مـا بـاور نکـرده کـه
سرمایه سعادت عالم آخرت و وسیله زندگانى روزگارهاى غیـر متنـاهى نمـاز اسـت . مـا نمـاز را
سربار زندگانى خود مى شماریم و تحمیل و تکلیف مىدانیم. حـب بـه شـى ء از ادراك نتـایج آن
پیدا مى شود؛ ما که حب به دنیا داریم براى آنست که نتیجه آن را دریافتیم و قلب به آن ایمـان
دارد و لهذا در کسب آن محتاج به دعوت خواهى و وعظ و اتّعاظ نمى باشیم. آنهـایى کـه گمـان
کردند نبى ختمى و رسول هاشمى صلّى اللَّه علیه و آله دعوتش داراى دو جنبه است : دنیـائى و
آخرتى، و این را مایه سرافرازى صاحب شریعت و کمال نبوت فرض کرده اند، از دیانت بىخبـر و
از دعوت و مقصد نبوت عارى و برى هستند . دعوت به دنیا از مقصد انبیاء عظام بکلّـى خـارج، و
حس شهوت و غضب و شیطان باطن و ظاهر براى دعوت به دنیا کفایت مـى کننـد، محتـاج بـه
بعث ر سل نیست - اداره شهوت و غضب قـرآن و نبـى لازم نـدارد . بلکـه انبیـاء مـردم را از دنیـا
بازدارند و تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منـافع نماینـد، غافـل گمـان کنـد
دعوت به دنیا کنند . آنها مى فرمایند مال را از هر راه تحصیل نکن و شهوت را با هر طریـق فـرو
ننشان- نکا ح باید باشد، تجارت و صناعت و زراعت باید باشـد - بـا آن کـه در کـانون شـهوت و
غضب اطلاق است . پس، آنها جلوگیر اطلاق هستند نه داعى بـه دنیـا . روح دعـوت بـه تجـارت
تقیید و بـازدارى از بـه دسـت آوردن باطـل اسـت؛ و روح دعـوت بـه نکـاح تحدیـد طبیعـت و
جلوگیرى از فجور و اطلاق قوه شه وت است . بلى، آنها مخالف مطلق نیستند چه که آن مخـالف
نظام اتم است .
بالجمله، ما چـون حـس احتیـاج بـه دنیـا نمـودیم و آن را سـرمایه حیـات و سرچـشمه لـذات
دریافتیم، در تو
جه به آن حاضر و در تحصیل آن مى کوشیم. اگر ایمان بـه حیـات آخـرت پیـدا
کنیم و حس احتیاج به زندگانى آ نجا نماییم و عبادات و خصوصاً نماز را سرمایه تعیش آن عـالم
و سرچشمه سعادت آن نشئه بدانیم، البته در تحصیل آن کوشش مى نماییم، و در ایـن سـعى و
کوشش زحمت و رنج و تکلّف در خود نمى یابیم، بلکه با کمال اشتیاق و شـوق دنبـال تحـصیل
آن مىرویم و شرایط حصول و قبول آن را با جان و دل تحصیل مىکنیم .
اکنون این سردى و سستى که در ما است از سردى فروغ ایمان و سستى بنیاد آن اسـت، و الّـا
اگر این همه اخبار انبیاء و اولیاء علیهم السلام و برهان حکما و بزرگـان علـیهم الرضـوان در مـا
ایجاد احتمال کرده بود، باید بهتر از این قیام به امر و کوش ش در تحصیل کنیم. ولى جاى هـزار
گونه افسوس است که شیطان سلطنت بر باطن ما پیدا کرده و مجامع قلب و مسامع باطن ما را
تصرّف نموده نمى گذارد فرموده حق و فرستاده هاى او و گفتههاى علما و مواعظ کتابهـاى الهـى
به گوش ما برسد . اکنون گوش ما گوش حیوانى دنیوى است و موعظه هاى حقّ از حد ظاهر و از
گوش حیوانى ما به باطن نمىرسد- و ذلک لمنْ کانَ لَه قَلْب او الْقَى السمع و هو شَهید(87
از وظایف بزرگ سالک الى اللَّه و مجاهد فى سبیل اللَّه آن است که در خلال مجاهده و سـلوك
از اعتماد به نفس بکلّى دست کشد و جبلّتاً م توجه به مسبب الاسباب و فطرتاً متعلّـق بـه مبـدأ
المبادى گردد، و از آن وجود مقدس عصمت و حفظ طلب کند و به دست گیرىِ آن ذات اقـدس
اعتماد کند و در خلوات تضرّع به حضرتش ببرد و اصلاح حـالش را بـا کمـال جـدیت در طلـب
بخواهد که جز ذات مقدس او پناهى نیست. و الحمد للَّه
#آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
#سخن
#سخنرانی
⁉️کجا #حرف بزنیم؟
چه حرفی بزنیم؟
⬅️ از #پیامبر_اکرم بیاموزیم...
#محمد صلی الله علیه وآله
#نشر_حداکثری
استاد #حسن_رحیم_پور
رحلت+پیامبر+(ص)+و+بزرگداشت+دایره+المعارف+12+جلدی+الحیات-2021-10-08+14_03_00.mp3
45.39M
#صوت_کامل
🔹 "قرآن خنثی" ؟ "سنت ایستا" ؟ (۱)
(رساله عملیه تمدن سازی و توضیح المسائل جامعه پردازی)
رحلت پیامبر اعظم و بزرگداشت دائرة المعارف ۱۲ جلدی "الحیات"
به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا و حاج شیخ علی حکیمی،مهر ۱۴۰۰
استاد حسن رحیم پور ازغدی
#چند_دقیقه_برای_تفکر
#شبکه_چهار
📅 پخش: ۱۴٠٠/٠۷/۱۶
330.9K
سلام استاد وقتتون بخیر
ببخشید بعضی ها میگویند که در قران آمده است که"ما هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم" پس ما فارسی زبانان چرا پیامبری از جنس خودمان نداریم؟
واقعا نمیدونیم چی جوابشون بدیم،میشه راهنمایی کنید!
یا اینکه میگویند همانطور که نام پیامبر از تورات و انجیل حذف کردند،ممکن است نام پیامبری که ممکن است بعد از پیامبر بیاید را از داخل قران حذف کرده باشند مانند بهائیت.
11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ چرا کسی که از دین اسلام برگشته و مرتد شده است را اعدام می کنند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پست_ویژه
🏴 آیت الله ری شهری در کلام امام خامنه ای
📎 #امام_خامنه_ای
162.9K
🔰سوال:
چرا بعضی جاها به ما میگن که برای کسی که بهتون ظلم کرده دعا کنید که خدا هدایتش کنه
ولی بعضی جاها میگن به کسی که بهتون ظلم کرده نفرین کنید مثلا در دعای (توسلِ دیگر) یه جا داره که میگه : خدایا ازتو میخواهم به حق امیر المومنین که انتقام بگیری از کسیکه به من ظلم و ستم و آزار روا داشته
خب ما از کجا باید تشخیص بدیم که چه موقع برای کسیکه بهمون ظلم کرده دعا کنیم و بگیم : خدایا هدایتش کن و بهش فهم و بصیرت بده
و چه موقع باید نفرینش کنیم
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🦋هنر زن بودن (قسمت 10) ♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن: 🚫_جایگا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5996829957983046259.mp3
47.45M
🦋هنر زن بودن (قسمت 11)
♨️داوری های نادرست و غیر عادلانه و ظلم و تحقیر زن باعث شده که زن:
🚫_جایگاه خود را نداند.
🚫_به زن بودنش افتخار نکند.
🚫_برای مردگونه بودن تلاش کند.
✅ مباحثی که ان شاء الله قرار است در "هنر زن بودن" بررسی شود
🎵استاد محمدجعفرغفرانی