eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.7هزار عکس
34.7هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: اسلام تفاخرات نژادی را از بین برد اوّلا جواب جمله اولتان را عرض کنم تا باصل مطلب برسیم اینکه فرمودید داعی حجازی مکّی مدنی چرا طرفداری از برادران ایرانی می‌نمایم بدیهی است افتخار داعی باین است که مکّی و مدنی و محمّدی هستم ولی تعصب نژادی هم که از آثار جهل و نادانی است در داعی راه ندارد. برای آنکه جدّ بزرگوارم خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آنکه حفظ قومیّت و وطنیّت هر ملّتی را ملحوظ داشته و با جمله حب الوطن من الایمان هر قوم و ملتی را بوطن دوستی امر فرموده یکی از قدمهای بزرگی که برای اتحاد بشر و رفع هر نوع خیالات واهی از افراد آدمیان برداشت آن بود که تفاخرات نژادی و تعصّبات جاهلانه را بکلّی از بین برد و با یک ندای بلند رسا عالمیان را متوجه بفرمودۀ خود نمود که لا فخر للعرب علی العجم و لا للعجم علی العرب و لا للابیض علی الاسود و لا للاسود علی الابیض الا بالعلم و التقی [۱] و نیز برای آنکه امر بر مردمان عالم و متقی مشتبه نگردد که از فرمودۀ آن حضرت اتّخاذ سند کنند و از تواضع و فروتنی برکنار روند و اظهار کبر و منیّت بر دیگران کنند فرمود انا من العرب و لا فخر و انا سید ولد آدم و لا فخر [۲] ما حصل معنی آنکه من با اینکه خود عرب و آقای اولاد آدمم باین نژاد و مقام بر سایرین فخر و مباهاتی ندارم و فخریه نمی کنم فقط فخریه پیغمبر باین بود که بندۀ مطیع پروردگار است در مقام مناجات عرض می‌کرد کفی بی فخرا ان اکون لک عبدا یعنی کفایت است مرا فخر و مباهاتی که بندۀ چون تو پروردگاری هستم خداوند متعال در آیه ۱۳ سورۀ ۴۹ (حجرات) می‌فرماید یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ إِنّٰا خَلَقْنٰاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثیٰ وَ جَعَلْنٰاکُمْ شُعُوباً وَ قَبٰائِلَ لِتَعٰارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّٰهِ أَتْقٰاکُمْ [۳] فضل و شرف و کرامت را در تقوی قرار داده. و نیز در آیه ۱۰ همین سوره فرموده است إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ [۱] آسیائی و افریقائی، اروپائی و امریکائی از نژاد سفید و سیاه و سرخ و زرد شهرستانی و کوهستانی همگی در تحت لوای اسلام و کلمۀ طیّبه لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه با هم برادرند و هیچ فخر و مباهاتی بیک دیگر ندارند. ---------- [۱]: ۱) عرب را فخر و مباهاتی بر عجم و عجم را فخری بر عرب و سفید را بر سیاه و سیاه را بر سفید فخر و مباهاتی نیست مگر بعلم و تقوی. [۲]: ۲) من از عرب و سید و آقای اولاد آدمم و بآن فخر نمی نمایم. [۳]: ۳) ای مردم ما همۀ شما را از مرد و زنی آفریدیم و شعبه‌ها و فرق مختلفه گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید (و بدانید که اصل و نسب و نژاد مایه افتخار نیست) بلکه بزرگوارترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما هستند. [۱]: ۱) جز این نیست که مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود (چون نزاعی شود) صلح دهید. عملا هم قائد عظیم الشأن اسلام خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نشان داد سلمان فارسی را از عجم و صهیب رومی را از روم و بلال سیاه را از حبشه در آغوش محبّت پذیرفت. ولی ابو لهب شریف النّسب عمّ خود را که از بهترین نژاد عرب بود از خود دور نمود و یک سوره در مذمت او نازل و صریحا فرمود تَبَّتْ یَدٰا أَبِی لَهَبٍ [۲] ---------- [۲]: ۲) نابود باد دو دست ابو لهب (که در پی آزار رسول خدا بود) پیشاور.... https://eitaa.com/zandahlm1357
4_6005688809067383223.mp3
12M
۷ ➖تمام دریاها اگر مرکّب شوند و ➖تمام درختان اگر قلم شوند و ➖تمام جنّ و انس اگر نگارنده شوند، نخواهند توانست خلقت پروردگارت را، به شماره درآورند... آن وقت او، در نامه‌اش به تو، نوشته‌است که؛ ✖️ نه تنها تمام آنچه در زمین است را.. ✖️تمام هفت آسمان را... ✖️تمام عوالم را... و در یک کلام تمام آفرینش را... برای تو و به خاطر تو آفریده‌است ! یک بار از خودمان پرسیده‌ایم چرا؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در هر چه در توانشان هست را پیشکش زائر (ع) می کنند؛ مردم این کار را افتخاری برای خود میدانند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استادشجاعی که رزمنده زمان جنگ بود در عالم خواب نامه عملش را دید که نوشته بخاطر کوتاهی در... مستحق جهنم‌شدی !!‌ لطفا حتما گوش کنید. شنیدنیست...👆 تعجیل در امر فرج (عج) صلوات 👌چرا بعضیهامون توی مملکت امام زمان ع 🌲در معرفی و یاری ایشان، کوتاهی و به ایشان هیچ توجه نمیکنیم... و روی منابر هیچ یادی هم از ایشان نمیکنیم.!!!؟؟ وتنها در گذشته ها سیر میکنیم!!😔 ◾️◾️◾️◾️◾️ ۱۲۸. حضرت مهدی (عجّل اللَّه فرجه الشریف) از بیداری شب ها، چهره اش به زردی می‌گراید. هزار و یک نکته ۱۲۹. انسان مسلمان، در دوره غیبت، اگر فقط نیت جهاد هم داشته باشد، ثواب جهاد به او داده خواهد شد. هزار و یک نکته https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: پيامها در سال ۱۳۷۷ پيام مقام معظم رهبرى به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال نو پيام مقام معظم رهبري به ملت شريف ايران، به مناسبت حلول سال نو بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم يا مقلّب القلوب و الابصار. يا مدبّرالليل والنّهار. يا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الي احسن الحال (۱). فرا رسيدن عيد سعيد نوروز را كه سرآغاز بهار طبيعت و بهار جسم و جان انسان است، به همه هم ميهنان عزيز و به همه ايرانيان در هر جاي عالم كه هستند، صميمانه تبريك عرض مي‌كنم؛ مخصوصاً به خانواده‌هاي عزيز ايثارگر، خانواده‌هاي عزيز شهداي گرانقدرمان، اسرا و جانبازان و آزادگان و خانواده هايشان و همه كساني كه در راه اعتلاي نظام مقدّس جمهوري اسلامي و ايران عزيز، تلاش و مجاهدت مي‌كنند. همچنين به ملتهايي كه نوروز را گرامي مي‌دارند، بخصوص به ملتهاي آسياي ميانه و افغانستان و بالاخص به مردم تاجيكستان و جمهوري آذربايجان، تبريك عرض مي‌كنم. اميدوارم سرآغاز سال جديد، سرآغاز روزهاي نو، زيبا و بانشاط و سرشار از سعادت و خوشبختي براي مردم عزيزمان در چهارگوشه كشور و در همه جاي ميهن بزرگ و پهناورمان باشد. در اين دعاي پُرمغزي كه در آغاز سخن، تلاوت شد و بر زبان همه جاري است، از خداي متعال درخواست مي‌كنيم كه حال ما را به بهترين حالات برگرداند. هرجا كه باشيم و هرچه نيكويي در حال ما باشد، نيكوتر از آن هم هست. ما از خداوند متعال در اين دعا، درخواست مي‌كنيم كه حال ما را به بهترين حالات برساند. اين درخواست، مخصوص حال شخصي نيست؛ بلكه درباره كسان خود، ملت خود و در يك دايره وسيعتر، درباره بشر و انسانيت است. البته بايد توجه داشته باشيم كه دگرگوني هر پديده اي در عالم، به دست انسان است و همه تحوّلها با اراده انسان، انجام مي‌گيرد. انسان اگر بخواهد در وضعيت جامعه خود، كشور خود و زندگي خود، تحوّل ايجاد كند، بايد اين تحوّل را در خود آغاز كند - تحوّل اخلاقي، تحوّل دروني، رفتن به سوي صفا و انسانيت، عبوديّت پروردگار و تسليم در مقابل اراده خداوند عالم و آفريننده هستي - كه اين تحوّل، سعادت انسانها را متضمّن است. بشر هرچه ناراحتي و رنج و دشواري تحمّل مي‌كند، بر اثر دوري از راه خدا و سركشي در مقابل احكام الهي است. بحمداللَّه مردم كشور ما در اين راه، حركت بزرگي را آغاز كرده و در اين حركت، پيش رفته اند و من اميدوارم هرچه مي‌گذرد، مردم ما از لحاظ اخلاق فردي و جمعي، از لحاظ ايجاد صفات و خصال ممتاز بشري در درون خودشان، پيشتر بروند و با دوستان، با صفا و محبّت و با مروّت هرچه بيشتر، با بيگانگان با هوشياري و بيداري هرچه بيشتر و با دشمنان با سرسختي هرچه بيشتر مواجه شوند، تا ان شاءاللَّه بتوانند كشتي نجات خودشان را به ساحلهاي امن و امان الهي برسانند. سالي را كه پشت سر گذاشتيم، سالي پر از حوادث بزرگ و البته در ميان آنها حوادث بسيار شيرين و احياناً حوادث تلخ بود. به نظر من يكي از بزرگترين حوادث سالي كه بر ما گذشت، حادثه انتخابات رياست جمهوري و شركت عظيم مردم در اين انتخابات بود كه قطعاً نظام جمهوري اسلامي را سرافراز و سربلند و داعيه‌هاي جمهوري اسلامي را در چشم جهانيان، متقن و متّكي به استدلال كرد. يكي از بزرگترين شاخصهاي مردمي بودن حكومتها در دنيا، عبارت است از اين كه مردم در انتخابات و گزينشهاي بزرگ ملي، چقدر شركت مي‌كنند. در آن كشوري كه بيش از هشتاد درصدِ حائزين شرايط براي رأي دادن در پاي صندوقها حضور مي‌يابند - يعني كشور ما - طبق معيارهاي جهاني با همه منطقها و زبانهايي كه امروز در دنيا، در عالم سياست و مسائل سياسي و اجتماعي مطرح و قابل فهم است، حكومت و نظام، نظامي مردمي است؛ نظامي است كه در آن، حضور مردم محسوس است. در انتخابات رياست جمهوري، نزديك به سي ميليون نفر شركت كردند و بحمداللَّه گزينش خوبي هم انجام دادند و رئيس جمهور محترم ما را كه از فرزندان انقلاب، از كارگزاران طولاني دوران انقلاب، از خاندان پيغمبر و از ملبّسين به كسوت روحاني و از كساني است كه در راه دانشهاي ديني، سالهاي متمادي زحمت كشيده و تلاش كرده است، برگزينند. بحمداللَّه چهره موجّه و مقبول مردم انتخاب شد. اين انتخابات، با حضور سي ميليوني مردم و با گزينش بيست ميليوني يك رئيس جمهور، سند محكمي براي نظام جمهوري اسلامي بود كه برخلاف داعيه و خواست دشمنان، در ميان مردم، داراي محبوبيتِ متزايد است. مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۳-۱-۲- حضرت سکینه کبری (سلام الله علیها) ۱-۳-۱-۲- ویژگی‌های الگو ۱-۱-۳-۱-۲- مشعل معرفت و دانش همان «سکینه ی کبری»یی که شما اسمش را در کربلا شنیده اید، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب است - کسانی که اهل تحقیق و کتاب اند، نگاه کنند - او یکی از مشعل‌های معرفت عربی در همه ی تاریخ اسلام تا امروز است. کسانی که حتّی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف می‌کنند که سکینه (علیهاالسلام) یک مشعل معرفت و دانش است. [۳] ۴-۱-۲- حضرت مریم (سلام الله علیها) ۱-۴-۱-۲- جایگاه و اهمیّت الگو ۱-۱-۴-۱-۲- نمونه و مَثَل قرآنی برای مؤمنان باز خدای متعال دو زن را به عنوان نمونه ی مؤمنان ذکر می‌کند: «وَ ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِه» [۱] ؛ یکی زن فرعون و دیگری، حضرت مریم. [۲] زنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است... وقتی خدای متعال می‌خواهد دو انسان را از مجموع همه ی انسان‌ها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آن‌ها را معرفی کند، دو زن را انتخاب می‌کند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، راز‌هایی است. [۳] ۲-۴-۱-۲- ویژگی‌های الگو ۱-۲-۴-۱-۲- ایستادگی در مقابل تهمت‌های ناروا ---------- [۳]: . بیانات در دیدار با جمع کثیری از پرستاران به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار ۲۲-۸-۱۳۷۰. [۱]: . سوره ی تحریم، آیه ی ۱۱. [۲]: . بیانات در دیدار مدّاحان به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) ۱۷-۰۵-۱۳۸۳. [۳]: . بیانات در اجتماع بانوان خوزستان۲۰-۱۲-۱۳۷۵. قرآن کریم، وقتی می‌خواهد نمونه ای برای انسانهای با ایمان ذکر کند، آن را از میان مردان ذکر نمی کند؛ از میان زنان ذکر می‌کند: «وَ ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» [۴] . خدای متعال در این جا، دو زن را به عنوان دو نمونه از انسانهای برجسته و مؤمن - نه از زنان برجسته - ذکر می‌کند. یعنی در صحنه ی انسانیت و تکامل معنوی، خدای متعال وقتی می‌خواهد نمونه ی ممتازی بیان کند، سخن از پیامبران و مردان بزرگ و شخصیتهای علمی و دینی نمی کند؛ بلکه سخن از دو زن به میان می‌آورد که یکی از آن دو زن، زن فرعون است. «إذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ» [۵] . زنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است. «مریم ابنة عِمران». مریم، زنی جوان است که در مقابل تهمّت و نگاه سوء ظن آلوده ی همه ی مردم شهر و منطقه ی خود، مثل کوه می‌ایستد و ßáãÉالله و روح را که خدای متعال با قدرت کامله ی خود در دامان پاک او گذاشته است، بر روی دست می‌گیرد و مثل نورافکنی فرزند خود را بر دنیای تاریک آن زمان می‌افکند. این دو زن، دنیا را نور باران می‌کنند. این، نشان دهنده ی آن است که در میدان عظیم و محشر وسیعی که همه ی انسان ها، از اوّلین و آخرین جمع شده اند؛ وقتی خدای متعال می‌خواهد دو انسان را از مجموع همه ی انسان‌ها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آن‌ها را معرفی کند، دو زن را انتخاب می‌کند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، راز‌هایی است. [۱] ---------- [۴]: . سوره ی تحریم، آیه ی ۱۱. [۵]: . همان. [۱]: . بیانات در اجتماع بانوان خوزستان۲۰-۱۲-۱۳۷۵. و باز یابی هویت حقیقی ✍مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: 🟢 اشتباه بزرگ دستگاه اموی در به اسارت گرفتن خاندان اهل بیت(ع) 🔹 خدا رحمت کند مرحوم آیتی را (رضوان الله علیه) چه مرد بزرگواری بود، چه عالم متقی‏‌ای بود که از دست ما رفت. ایشان یک کتابی دارد به نام «بررسی تاریخ عاشورا». در میان کتاب‌هایی که به زبان فارسی در این زمینه نوشته شده است اگر نگویم بهترین آنهاست، قطعاً از بهترین آنهاست. 🔹 در آنجا این مرد روی این مطلب خیلی تکیه کرده است که اصلاً تاریخ کربلا را اسرا نگهداری کردند. بزرگترین اشتباهی که دستگاه اموی کرد، مسئله‌ اسیر گرفتن و اسیر بردن اهل بیت و سِیر دادن آنها به کوفه و بعد به شام بود. 🔹 اگر این کار را نکرده بودند، شاید می‌توانستند این تاریخ را محو کنند یا لااقل یک مقدار از اثرش و از قدرتش بیندازند، ولی به دست خودشان کاری کردند که فرصت برای اهل بیت پیغمبر ایجاد کردند و آنها این تاریخ را در دنیا مسجّل کردند. 🔹 باور نمی‌کردند یک عده زن و بچه خرد شده و مصیبت دیده، این‌چنین حداکثر استفاده را از این فرصتها ببرند و چطور اینها تبلیغ کردند! 📗 شهید آیت‌ الله مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۲۹۳-۲۹۲ (با اندک تلخیص)
القصص فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻠّﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺁﺏ ﺩﺍﺩ. ﺑﻌﺪ، ﺑﻪ ﺳﺎﻳﻪ‌ﺍی ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: «ﺧﺪﺍﻳﺎ، ﺑﺮﺍی ﺣﻔﻆ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩﻩ‌ﺍی، ﺑﻪ ﻗﻮﺕ‌‌ﻭﻏﺬﺍﻳﻲ ﻣﺤﺘﺎﺟﻢ.» (٢٤) https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ذِكرٌ وموعظةٌ ونور فيهِ شفاءٌ للصدور 🔶 وشفيعُنا يومَ النشور آياتُه تَروي المَدى 🔶 وصفاتُه نبعُ الهُدى نرقى الجنانَ بحُبهِ لن تستقيمَ حياتُنا... 📺 نشید بسیار زیبا و دلنشین هو القرآن با صدای ماهر زین
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......: گفت: گفتم: زيادتي اي پسر رسول خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا به حديث گفت: اميرالمؤمنين (ع) فرمود: شخص، پنهان در زير زبان خويش است. گفت: گفتم: زيادتي اي پسر پيامبر خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا چنين روايت كرد كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: آن كه قدر خويش شناسد، هلاك نشود (نميرد). گفت: گفتم، زيادتي اي پسر پيامبر خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) نقل كرد كه امير المؤمنين (ع) فرمود: تدبير پيش از اقدام، ايمني بخش از پشيماني است. گفت: گفتم: زيادتي اي پسر پيام آور خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا چنين حديث كرد كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: آن كه به روزگار اعتماد كند، روزگار پشت او را به خاك برساند. گفت: گفتم: زيادتي اي پسر رسول خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا به حديث چنين فرمود: اميرالمؤمنين (ع) فرموده است: آن كه احساس بي نيازي [ از ديگران ] كند خويشتن به مخاطره افكنده. گفت: گفتم: اي پسر پيامبر خدا، زيادتي، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا چنين حديث كرد كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: كمي فرزند يكي از دو آساني است. گفت: گفتم: زيادتي اي پسر رسول خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) مرا چنين حديث كرد كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: هر كه خودپسندي بدو راه يابد، هلاك شود. گفت: گفتم: زيادتي اي پسر رسول خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) براي من چنين روايت كرد كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: آن كه به جايگزين (جبران) يقين كند در بخشش كوتاهي نكند. گفت: گفتم: زيادتي اي پسر رسول خدا، فرمود: پدرم از جدّم، از پدرانش (ع) برايم چنين به حديث گفت كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود: آن كه عافيت را براي دون تر خويش بخواهد، سلامتي از جانب برتر او روزي اش شود. گفت: به حضرتش گفتم: مرا بس است ۲۲. منبع حديث ۱- كنز الفوائد ۱/ ۳۳۰. ۲- تحف العقول ۴۴۶. ۳- تحف العقول ۴۴۳. ۴- تحف العقول ۴۴۳. ۵- تحف العقول ۴۴۲. ۶- تحف العقول ۴۴۳. ۷- تحف العقول ۴۴۸. ۸- جامع الأخبار ۳۲۳ - ۳۲۴. ۹- عيون اخبار الرضا ۲/ ۴۴. ۱۰- عيون اخبار الرضا ۱/ ۲۷۶ - ۲۷۷. ۱۱- عيون اخبار الرضا ۲/ ۷۴. ۱۲- حلية الأولياء ۱/ ۸۵. ۱۳- أمالى مفيد ۲۸۳. ۱۴- عيون اخبار الرضا ۱/ ۳۱۱. ۱۵- عيون اخبار الرضا ۱/ ۳۱۱. ۱۶- بحار الأنوار ۷۸/ ۳۵۵. ۱۷- بحار الأنوار ۷۸/ ۳۵۵. ۱۸- بحار الأنوار ۷۸/ ۳۵۶. ۱۹- بحار الأنوار ۷۸/ ۳۵۶. ۲۰- بحار الأنوار ۷۸/ ۳۵۷. ۲۱- عيون اخبار الرضا ۲/ ۳۵. ۲۲- عيون اخبار الرضا ۲/ ۵۳ - ۵۴. امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: برنامه ی عبادی حضرت رضا (علیه السلام) در سفر خراسان اشاره رجاء ابن ابی ضحاک از کارگزاران دولت عباسیان بود و در زمان مأمون، ریاست دیوان عالی مالیاتی را بر عهده داشت. او که مأموریت داشت [۱] حضرت رضا (علیه السلام) را از مدینه به مرو نزد مأمون ببرد. و مراقب حضرت باشد و ایشان را از مسیر بصره و اهواز و فارس حرکت دهد، نه از مسیر قم، می‌گوید: من از مدینه تا مرو با حضرت بودم، به خدا سوگند مردی را همانند او در تقوا و زیادی یاد خدا وشدت ترس از خداوند در هیچ زمانی ندیدم. عادت ایشان چنین بود که بعد از نماز صبح در محل نماز می‌نشست و به ذکر سبحان الله و الحمد لله و الله اکبر و لا اله الا الله و صلوات بر پیامبر و آل او مشغول می‌شد تا طلوع آفتاب، آن گاه به سجده می‌رفت و آن قدر به درازا می‌کشید تا روز بلند می‌شد. سپس سر بر می‌داشت و با مردم سخن می‌گفت و آن‌ها را موعظه می‌کرد و نزدیک ظهر، دوباره وضو می‌گرفت و به محل نماز خود بر می‌گشت و بعد از خواندن هشت رکعت نافله ی ظهر - با کیفیت خاصّی که در نقل آمده است - اذان و اقامه می‌گفت و نماز ظهر را به جا می‌آورد. بعد از نماز، تا مدتی تسبیح و حمد و تکبیر و لا اله الا الله می‌گفت، سپس سجده شکر به جا می‌آورد و در آن صد بار می‌گفت: «شکراًلله» آن گاه هشت رکعت نافله عصر را - با کیفیت خاصی - می‌خواند و سپس به نماز عصر مشغول می‌شد و بعد از نماز هم تا مدتی تسبیح و حمد و تکبیر و لا اله الا الله می‌گفت سپس به سجده می‌رفت و صد مرتبه می‌گفت: «حمدالله». پس از غروب آفتاب نیز وضو می‌گرفت و اذان و اقامه می‌گفت و نماز مغرب را می‌خواند و بعد از نماز تا مدتی تسبیح و حمد و تکبیر و لا اله الا الله می‌گفت. سپس سجده شکر می‌کرد و آن گاه بدون آن که با کسی سخن گوید چهار رکعت نافله مغرب را با دو سلام و با قنوت به جا می‌آورد. پس از آن مدتی تعقیبات نماز می‌خواند و آن گاه افطار می‌کرد، و چون حدوداً یک سوم از شب می‌گذشت بر می‌خاست و نماز عشا را می‌خواند و سپس در محلّ نماز مدتی می‌نشست و ذکر خدا می‌گفت و ذکر «حمد و لا اله الا الله» می‌گفت و بعد از خواندن تعقیبات و سجده شکر به بستر می‌رفت. و چون یک سوم آخر شب می‌رسید با تسبیح و حمد و تکبیر و لا اله الا الله و استغفار از بستر بر می‌خاست و مسواک می‌زد، وضو می‌گرفت و یازده رکعت نماز شب به جا می‌آورد - با کیفیت خاصی که در نقل آمده است - و بعد از نماز برای تعقیبات می‌نشست و نزدیک طلوع فجر، دو رکعت نافله ی فجر می‌خواند و چون طلوع فجر می‌شد، اذان و اقامه می‌گفت و دو رکعت نماز صبح را به جا می‌آورد. بعد از سلام نیز تا طلوع آفتاب تعقیبات می‌خواند، آن گاه دو سجده شکر به جا می‌آورد تا روز بالا آید.... در هر شهری که ده روز قصد ماندن می‌کرد، روزها روزه می‌گرفت و چون شب می‌شد، قبل از افطار، نماز می‌خواند و اگر قصد ماندن نداشت، نمازهای واجب را دو رکعت می‌خواند مگر مغرب، ایشان نافله مغرب و نماز شب و دو رکعت فجر را نه در سفر و نه در حَضَر ترک نمی کرد ولی نافله‌های روز - ظهر و عصر - را در سفر ترک می‌کرد و بعد از هر نمازی که شکسته می‌خواند سی بار تسبیحات اربعه می‌گفت و می‌فرمود: این برای کامل شدن نماز است.... در سفر هیچ وقت روزه نمی گرفت و در دعا همواره، ابتدا صلوات بر پیامبر و آل او می‌فرستاد و این صلوات را در نماز و پس از نماز بسیار تکرار می‌کرد. شب‌ها که در بستر بود، بسیار قرآن تلاوت می‌کرد و هر گاه به آیه ای که یاد بهشت یا آتش در آن بود می‌رسید می‌گریست و از خداوند، درخواست بهشت می‌کرد و از آتش به او پناه می‌برد. حضرت در همه نمازها بسم الله را بلند می‌گفت... در هر شهری که وارد می‌شد مردم نزد ایشان می‌آمدند و از معالم دین خود می‌پرسیدند و حضرت به ایشان پاسخ می‌داد و احادیث بسیاری را به واسطه ی پدرانش از امام علی (علیه السلام) و از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می‌کرد. وقتی حضرت را نزد مأمون بردم و او از من گزارش سفر را خواست و من حالات حضرت را برای او بازگو کردم، گفت: آری ای پسر ابی ضحاک، علی بن موسی بهترین اهل زمین و داناترین و عابدترین ایشان است، آن چه را دیده ای به کسی مگو چون می‌خواهم فضل آن جناب از زبان من گفته شود (که البته سرپوشی است برای کتمان فضایل حضرت). و از خداوند کمک می‌جویم در نیتی که دارم به این که ارزش او را بلند گردانم. [۱] ---------- [۱]: لغت نامه دهخدا ۲۳/۲۸۶ [۱]: عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۲، ص ۱۷۸. 📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357