eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.8هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فصل۶.mp3
12.57M
💠 کــتاب صـوتـی- «خــدای خـوب ابــراهیــــــم» 🔴 حــاوی صدوهفتـــادو هشـــت خــاطــره دربــاره ویــژه گـــیهای قـــرآنــی شـــهیـــد ابـــراهـــیــم هـــادی قـــسمـــت : 6
بچه محل امام رضا: وثوق الحکماء در تراجم در تراجم مختلف به اشارت از وی نام برده شده که در ذیل به اهمّ آنها اشاره می‌گردد. ۱- علاّمه متتّبع شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتابهای خود در چندین موضع به وی اشاره کرده است: الذریعة ج ۱۳ / ۲۵۷، ش ۹۴۵: ۷ ؛ شرح دعاء العدیلة، للمیزا ابراهیم الحکیم المتوفی فی حدود سنة ۱۳۵۸ ه، ابن المیرزا محمدعلی الخراسانی السبزواری، الملقّب بوثوق الحکماء، ألّفه أوان رجوعه من الحجّ... ». الذریعة ج ۱۳ / ۲۶۸، ش ۹۹۰: «شرح دیوان گلشن راز، للمیرزا ابراهیم الحکیم الخراسانی السبزواری صاحب شرح دعاء العدیلة و له شرح الصحیفة السجادیة کما یأتی». الذریعة ج ۱۳ / ۳۴۵، ش ۱۲۸۱: «شرح الصحیفة للمیرزا ابراهیم بن محمد علی السبزواری المعاصر، الملقّب بوثوق الحکماء، المتوفی سنة ۱۳۵۸ ه و هو شرح فارسی عرفانی... ». نقباء البشر ج ۱ / ۲۰: «هو الشیخ المیرزا ابراهیم بن المیرزا محمد علی وثوق الحکماء الخراسانی السبزواری، فاضل جلیل له شرح دعاء کمیل [۱] المطبوع، ألفّه بعد رجوعه من الحج ۱۳۱۸». ۲- گنجینه دانشمندان رازی ج ۵ / ۳۰۵: «حجة الاسلام آقا شیخ ابراهیم سبزواری از علماء و حکماء مقیم مشهد بود - و در خدمت حکیم سبزواری استفاده نموده و جماعتی مانند مرحوم میرزا شیخ ابوالحسن میرزا معروف به شیخ الرئیس قاجار از او استفاده کرده اند». طرفه آن است که همو در ذیل معرّفی آثار حاج شیخ محمّد، ملقب به ولی اللّه اسراری و نقل زندگی خود نوشت او، به اثر مهمّی از وی در این راستا چنین اشاره کرده است: «شرح حال مرحوم حاج میرزا محمد ابراهیم وثوق الحکماء مؤلّف شرح دعای عدیله و شرح گلشن راز شبستری است» [۲] . متأسّفانه، تلاش نگارنده برای یافتن این اثر تاکنون نتیجه نبخشیده است. [۳] نکته: در میان شاگردان حکیم سبزواری نام استادی به نام «میرزا ابراهیم سبزواری» ---------- [۱]: ۱- کذا، این عبارت تصحیف شرح دعاء عدیله است. [۲]: ۲- گنجینه دانشمندان، ج ۵، ص ۳۱۳. [۳]: ۳- جهت شرح احوال صاحب ترجمه نیز بنگرید: مستدرکات اعیان الشیعة، ج ۷، ص ۳۳۵ ؛ فهرس التراث، ج ۲، ص ۳۴۱ ؛ موسوعة مؤلّفی الامامیة، ج ۱، ص ۳۹۹ ؛ فهرست خان بابا مشار، ج ۳، صص ۳۲۲۹، ۳۲۳۰، ۳۲۳۹، ۳۲۴۸ ؛ فهرست مؤلفین کتب چاپی فارسی، ج ۱، صص ۶۴ - ۶۵ ؛ فهرست کتابخانه آستان قدس رضوی، ج ۴، ص ۳۲۳ (چ ۱۳۲۵) ؛ فهرست کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، ج ۴، ص ۱۱۶ و ج ۱۱، ص ۲۳۵۳ ؛ تاریخ حکماء و عرفای متأخرین صدر المتألهین، ص ۱۲۴ (چ ۱۳۵۹) ؛ ضمیمه تاریخ علمای خراسان، ص ۲۷۴. مشهور به شریعتمدار سبزواری (۱۳۱۶ ه. ق) به چشم می‌خورد [۱] که وی از شاگردان شیخ انصاری و صاحب جواهر می‌باشد که نباید با صاحب ترجمه ما اشتباه گردد. ---------- [۱]: ۱- بنگرید: تاریخ علمای خراسان، ص ۱۳۱. شرح دعاء عدیله آغاز: «حمد مختص به محمودی است که در پرده هر حامد نوای او است و عالم شحی از بحر عطای او است». انجام: «لهذا افسوس و فرح شما بی فائده است، چنان که مفهوم کلام علی علیه السلام به ابن عباس که مردم افسوس بر فوت امری مخورند که ممکن نیست درک او برای آنها، و مسرور می‌شوند بر امری که محال است فوت او از آنها، پس مع ذلک فلا تمرحن لأوزارها و الا تصجرنّ لأوصابها». در پایان این شرح آمده است: «قد تمّت هذه النسخة الشریفة، أعنی شرح دعاء العدیله علی ید أقلّ الخلیقة، بل لا شی ء و الحقیقة، حاجی میرزا محمد ابراهیم خلف مرحوم مغفور مبرور، خلد آشیان، جنّت مکان، میرزا محمد علی طاب اللّه ثراه، و جعل الجنة مثواه. امیدوارم از مطالعه کنندگان این شرح که فی الواقع جرح است [۲]، وجود [۳] محدود به تقدّر این عبد اثیم را از نظر محو نموده، و ملهم کلّ علوم را مقصود و ملحوظ خود نمایند، و آنچه سهو و خطا و نسیان که لازمه انسان است در او ملاحظه و مشاهده می‌نمایند به قلم محو حکّ، و اغماض نمایند، واللّه یقول الحقّ و هو یهدی السبیل. هنگام مراجعت از سفر بیت اللّه صورت اتمام پذیرفت، فی لیلة احدی عشر من شهر رمضان المبارک ۱۳۱۸. در آغاز شرح آمده است: «و بعد می‌نویسد مهجور جانی والعبد الفانی، محمد ابراهیم خراسانی که در اوقات انزوا در مدرسه فصیحیه در کنج اطاق نفس خبیث خسیس را قهراً و جبراً واداشته با قلّت منام و همنشینی انام و عدم اشتغال بال به هوای موهوم... چنان به خاطر فاتر این داعی خاطر نمود که شاید به همت اولیای مطلق و انفاس طیبه طاهره دعاء الموسوم بالعدیلة المنسوب الی أمیر البررة و قاتل الکفرة علی علیه السلام را به قدر فهم اظهار و ابراز بعضی از معانی مخفیه او نمایم به لفظ فارسی که اقرب به فهم اغلب عموم الناس است... ». این شرح به اهتمام حاج شیخ احمد کتابفروش شیرازی و به خط احمد بن محمد الهزار جریبی در سال ۱۳۲۹ ه. ق یعنی یازده سال پس از نگارش آن، به چاپ رسیده است. ---------- [۲]: ۲ - کذا. [۳]: ۳ - کذا. 📚✍شرح بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm135
.......: کیفیت دعا همچنین امام به نقل از پیامبر فرمود: بگو خدایا مرا هدایت کن و استوار نما، اللهم اهدنی و سددنی، وقتی این دعا را بر زبان جاری ساختی، مراد تو از هدایت، هدایت در مسیر و منظور تو از سداد، تیری باشد که به هدف اصابت می‌کند. یکی از بزرگان ذیل این حدیث گفته است: آنچه این حدیث به ما می‌فهماند این است که دعا کننده باید معانی دعا را به خاطر بسپارد و با توجه قصد خود را هرچه هست اعم از لازم و غیر لازم به طور کامل بیان کند. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام أَكْثَرُ مَصَارِعِ‌ الْعُقُولِ‌ تَحْتَ‌ بُرُوقِ‌ الْمَطَامِعِ‌. امام عليه السلام فرمود: بيشترين قربانگاه عقل‌ها در پرتو طمع‌هاست.
شرح و تفسير قربانگاه عقل! امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به خطرات مهم طمع اشاره كرده مى‌فرمايد: «بيشترين قربانگاه عقل‌ها در پرتو طمع‌هاست»؛ (أَكْثَرُ مَصَارِعِ‌ الْعُقُولِ‌ تَحْتَ‌ بُرُوقِ‌ الْمَطَامِعِ‌) . «مَصارِع» جمع «مصرع» به معناى محلى است كه انسان به خاك مى‌افتد. اين واژه در مورد شهيدان و كشته‌شدگان و غير آنها به كار مى‌رود. «بُرُوق» جمع «برق» به معناى همان برقى است كه در آسمان بر اثر جرقه‌هاى الكتريكى در ميان ابرهاى حامل بار مثبت و منفى ظاهر مى‌گردد و با صداى مهيبى همراه است كه آن را رعد مى‌نامند. «مَطامِع» جمع «طمع» غالباً به معناى چشم داشتن به چيزهايى است كه يا در دسترس قرار نمى‌گيرد و يا اگر قرار مى‌گيرد شايسته و حق انسان نيست. اين واژه گاه در آرزو داشتن‌هاى مثبت نيز به كار مى‌رود كه در بعضى از آيات قرآن و دعاهاى معصومان عليهم السلام به چشم مى‌خورد؛ ولى غالباً بار منفى دارد و به همين دليل در منابع لغت، آن را به هر نوع آرزو داشتن تفسير كرده‌اند. ١ امام عليه السلام تشبيه جالبى در اين كلام نورانى براى طمع‌هاى منفى بيان كرده است؛ طمع را به برق آسمان تشبيه نموده كه لحظه‌اى همه جا را روشن مى‌كند و در شب‌هاى تاريك تمام فضاى بيابان با آن آشكار مى‌شود و شخص راهگذر گم‌كرده راه به شوق در مى‌آيد و به دنبال آن دوان دوان حركت مى‌كند. ناگهان برق خاموش مى‌شود و او در پرتگاهى فرو مى‌افتد. عقل و دانش آدمى كه حق را از باطل و نيك را از بد مى‌شناسد هنگامى كه تحت تأثير برق طمع قرار گيرد به همين سرنوشت گرفتار مى‌شود. در واقع طمع، يكى از موانع عمدۀ شناخت است كه در طول تاريخ بسيارى از انديشمندان را به خاك هلاكت افكنده يا دنيايشان و يا دين و ايمانشان را بر باد داده است. طمع آثار زيانبار فراوانى دارد؛ بسيارى از حوادث دردناك تاريخى بر اثر همين صفت رذيله رخ داده است. مهم‌ترين فاجعۀ تاريخ اسلام، شهادت شهيدان كربلا، از يك نظر به سبب طمع در حكومت رى از سوى «عمر سعد» واقع شد و حكومت مرگبار بنى اميه به طور كلى مولود طمع‌هايى بود كه آنها در جانشينى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و گرفتن انتقام غزوات آن حضرت داشتند. در گفتار حكيمانۀ ١٨٠ خوانديم كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: «الطَّمَعُ‌ رِقٌّ‌ مُؤَبَّدٌ ؛طمع بردگى و اسارت جاويدان است». در گفتار حكيمانۀ ٢٢٦ نيز خواهد آمد كه امام عليه السلام طمع‌كار را در بند ذلت گرفتار مى‌بيند: «الطّامِعُ‌ في وَثاقِ‌ الذُّلِ‌ّ» . ١ در غرر الحكم نيز آمده است: «ثَمَرَةُ‌ الطَّمَعِ‌ ذُلُّ‌ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ‌ ؛ثمرۀ طمع، ذلت دنيا و آخرت است». ٢ طمع باعث ذلت و اسارت مى‌شود، زيرا انسان در موارد طمع غالباً به دنبال چيزى مى‌رود كه از دسترس او بيرون است و يا حق او نيست و پيوسته تلاش مى‌كند و نيروهاى خود را از دست مى‌دهد و گاه با محروميت از آنچه به دنبال آن بود چشم از دنيا بر مى‌بندد. طمع باعث ذلت انسان مى‌شود، براى اين‌كه جهت رسيدن به آن از آبرو و حيثيت خويش مايه مى‌گذارد و در برابر هر شخصى سر تعظيم فرود مى‌آورد. ازاين‌رو در حديثى از امام حسن عسكرى عليه السلام مى‌خوانيم: «ما أقْبَحَ‌ بِالْمُؤْمِنِ‌ أنْ‌ تَكُونَ‌ لَهُ‌ رَغْبَةٌ‌ تُذِلُّهُ‌ ؛چه قدر زشت است براى انسان با ايمان كه علائقى داشته باشد كه سبب ذلت او شود». ١ شاعر معروف فارسى زبان سعدى مى‌گويد: بدوزد شره ديدۀ هوشمند درآرد طمع مرغ و ماهى به بند در جايى ديگر نيز مى‌گويد: قناعت سرافرازد اى مرد هوش سر پر طمع بر نيايد ز دوش طمع آبروى تو آخر بريخت براى دو جو دامنى دُر بريخت
فیکوس زادگاه گیاه فیکوس آسیای استوایی است. در هوای آزاد ارتفاع آن به ۳۰ متر می‌رسد. دارای شیرابه مخصوص است که با زخمی شدن از پوست آن جاری می‌گردد. گیاهی مناسب، جهت نگهداری در منازل و آپارتمان می‌باشد. برگها پهن و براق و چرمی با نوک تیز و به صورت متناوب در طول ساقه می‌رویند. با ریزش برگهای پیر در قاعده، ساقه گیاه حالت بدمنظر به خود می‌گیرد که در این حالت می‌توان آن را از نزدیکی سطح خاک قطع تا گیاه جوان گردد و از اندام هوایی به عنوان منبع تکثیر استفاده نمود. فیکوس این درختچه زیبا معمولاً در محیط گلخانه ای و آپارتمان‌ها نگهداری می شود و برگهای آن به رنگهای سبز و ابلق دیده می شود . این گیاه اغلب بخشی از زندگی خود را روی گیاهان دیگر می گذراند . منبع کائوچوی هندی یا آسامی است . این درختچه زیبا در اغلب نقاط ایران بصورت گلخانه ای کاشته می شود ولی در مناطق جنوبی کشور براحتی در فضای باز رشد می کند . این گونه علاوه بر ایران در کشورهای هندوستان و آسام نیز می روید . فیکوس دارای واریته‌های مختلفی است که از میان آنها می توان به واریته‌های Ficus elastica ' Decora' و Ficus elastica ' Variegata' اشاره کرد. فیکوس آبیاری :اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود آب زیاد از اندازه به گیاه آسیب میرساند . این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است . در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار کافی است فیکوس رطوبت: حداقل هفته‌ای یکبار غبار پاشی کنید، با بالا رفتن درجه حرارت در تابستان غبارپاشی را بیشتر کنید. • تغذیه: جهت تامین مواد غذایی گیاه را با کودهای مایع یا جامد محلول در آب هردو هفته یکبار کوددهی نمایید. • خاک مناسب: بهترین خاک ، خاک لیمونی است. فیکوس تعویض گلدان: اگر رشد فیکوس سریع است هر سال احتیاج به تعویض گلدان با یک اندازه بزرگتر دارد. در صورت عدم امکان 7 - 5 سانتیمتر از خاکهای سطحی گلدان را با خاک غنی از مواد غذایی و نو تعویض و هر دو هفته یکبار کود دهی نمایید. شوک وارده به گیاه مریض در اثر تعویض گلدان ممکن است باعث تلف شدن آن گردد. گلدان گیاه مریض را تا بهبودی کامل تعویض نکنید. تمییز نمودن برگها: برگها را با ملایمت با پارچه پنبه‌ای و یا اسفنج مرطوب تمییز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی در هر ماه فقط یکبار استفاده نمایید.. فیکوس عوارض و درمان فیکوس • برگهای به شکل رنگ پریده و ریز هستند:گیاه احتیاج به کود دهی دارد. • برگها بی‌رنگ شده‌اند: نور زیاد است. گیاه را به محل کم نورتری منتقل نمایید. • در زیر برگها و روی ساقه لکه‌های برجسته قهوه‌ای مشاهده می‌گردد: عارضه مربوط به حمله حشره آفت است. هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی نمایید. با پنبه آغشته به سم نیز می‌توانید لکه‌ها را مسموم کنید. • زخمهای پنبه‌ای شکل سفید در سطح برگها ظاهر می‌شوند: عامل آن حشره آفت است هر دو هفته یکبار تا رفع علایم با سم حشره کش نفوذی گیاه را سم پاشی نمایید. با بررسی مخصوص آغشته به محلول سم نیز می‌توانید زخمهای سفید پنبه‌ای شکل را مسموم نمایید. • برگها دارای لکه‌های قهوه‌ای هستند و بطور ناگهانی سقوط می‌کنند: هوا خیلی سرد است گلدان را به محل گرمتری ببرید. • لکه های زرد روی برگها است و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده می‌گردد: کنه قرمز ریز ، عامل آن است هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید. غبارپاشی در کاهش آفت موثر است. • لکه های سوخته روی برگها نمایان شده است: در آفتاب غبار پاشی نکنید. گیاه را از معرض اشعه مستقیم آفتاب در امان نگهدارید. • برگها لوله شده و آویزان هستند: گیاه تشنه است. گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و آبیاری را تنظیم کنید. • برگهای پایینی زرد شده و سقوط می‌کنند: آبیاری بیش از اندازه است. اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید. این عارضه در گیاهان مسن طبیعی است. https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: توصيه ۶) خواندن نمازهاي يوميه در اول وقتشان در وسعت رزق حلال مؤثر است. توصيه ۷) خواندن نوافل بخصوص نافله شب در وسعت رزق حلال مؤثر است. توصيه ۸) توكل داشتن به خداوند متعال و سنجيدن جوانب كارها در وسعت رزق حلال مؤثر است. توصيه ۹) اطاعت از والدين تا جائي كه معصيت خدا نباشد، بخصوص احترام و اطاعت از مادر در وسعت رزق مؤثر است. توصيه ۱۰) بيدار بودن در بين طلوعين و مشغول بعبادت شدن در وسعت رزق حلال مؤثر است. توصيه ۱۱) رزق را به فراواني ندانيد بلكه به كيفيت آن فكر كنيد، زيرا بسا ثروتهاي زياد كه در كنارش معلوليت و مصائب اعتياد وجود دارد كه منجر به نابودي ثروت است. توصيه ۱۲) اگر كسب و رزق شما حلال است مطمئن باشيد در آمد شما كفاف زندگي شما را تا آخر عمر خواهد داد. اگر چه كم باشد، زيرا تبعات مال حرام را مثل مريضي، معلوليت، اعتياد، سرقت و تصادفات و غيره را نداريد. توصيه ۱۳) اگر دكتر هستيد، دقت كنيد تشخيص شما دقيق و صحيح باشد، بعداً دست به قلم شويد و نسخه تجويز كنيد و همواره سوگند خود را در نظر گرفته چنانچه تشخيص نمي دهيد، حق ويزيت بيمار را پس دهيد كه مالك نيستيد. توصيه ۱۴) اگر بيمار در حال فوت يا وضعيت اضطرار بسر مي‌برد، نجات بيمار واجب است اگر تعلل كرديد و مسائل مالي باعث شد بيمار جان دهد. ضامن هستيد. حقيقي زاده✍ https://eitaa.com/zandahlm1357
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" 📝 محور بحث: 💠 قسمت هجدهم ⚜ مهارت های کلامی به موارد زیبا سخن گفتن، توجه به زبان بدن، نقد منصفانه، پرهیز از کلمات و جملات نا خوشایند، حس همدردی در ارتباط کلامی، وقت کافی گذاشتن(خلوت گفتگو)، تسویه حساب نکردن، صادق و راستگو بودن، در هنگام گفتگو به طرف مقابل فرصت پاسخگویی دادن، ذهن خوانی نکردن و شنوده خوبی بودن و بین سخنان طرف مقابل وارد نشدن، را بیان کردیم. 2⃣1⃣ از واژه های آرام بخش استفاده شود. مثلا: مهربانم، عزیزم، تو امید من هستی، تو پناه من هستی و... . 3⃣1⃣ از کلمات غیر ضروی و مضر بپرهیزیم. 🔻 مهارت های کلامی می‌تواند بیشتر باشد ولی ما به همین بسنده می کنیم؛ اگر هر زوجی آن ها را رعایت کنند در زندگی موفق می شود. 🔸 نکاتی برای جمع بندی مهارت های کلامی: ➖ انسان ها حدودا ۷۰٪ وقت خودشان را در هنگام بیداری صرف ارتباط با دیگران می کنند. ➖ انسان های موفق انسان های هستند که ارتباط خوب و مؤثری با دیگران دارند و از خوب و مؤثر منظورمان ارتباطی است که بار اساس آموزه های دینی باشد. 🔮با ما همراه باشید.
سلام چه سنی مناسب از پوشک گرفتن هست ؟ دخترم یک سال و نیمه هست و دچار ادرار سوختگی شدید بگیرم از پوشک اذیت میشه ،چون الان هم به خاطر ادرار سوختگی خیلی اذیت هست 🌸 پاسخ استاد
تأثیر محبت در خانه.mp3
506.7K
▪️ تأثیر محبّت در خانه، در تربیت فرزند صالح و شایسته 👤 آيةالله مظاهری