Part09_خاطرات شهید صیاد شیرازی.mp3
3.98M
👆🏻
◉━━━━━────
↻ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ⇆
🎧کـــتاب صــوتی " خاطــرات شهیــد علــی صیــادشــیرازی"« ره»
🔴قسمــت 9
💚سلامتی و تعجیل در فرج حضرت امــام زمــان «عــجل الله تعالی فرجه الشریف» و شــادی ارواح طــیبه شهــدا و حــاج_قــاسم صلــوات
🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
قوله علیه السلام: وَ عَجَزَتْ عَنْ نَعْتِهِ أَوْهَامُ الْوَاصِفِینَ. [۸] که از عقول ناقصه خلق تعبیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه محل امام رضا:
ابتداع خلقت و مراتب سه گانه آن
قوله علیه السلام: ابْتَدَعَ بِقُدْرَتِهِ الْخَلْقَ ابْتِدَاعاً.
ابتدع أی ابدع و أوجد، و أحدث الخلق أی العالم بما سوی اللّه إیجاداً بدیعاً جدیداً من غیر مثالٍ أسبق.
بدیع، فعیل بمعنی الفاعل است، أی مبدع، قال تعالی: « بَدیعُ السَّمَاواتِ وَ الاْءَرْضِ [۲] » یعنی: مبدعهما و موجدهما من دون مثالٍ، و خلقهما عدیم النظیر.
و البدیع من إسمآئه تعالی و هو الذی فطر الخلق مبدعاً لا علی مثال سابق، چه مخلوقات و مصنوعات و معالیل و أفعال خدا سه نوع است:
[۱]: مبدعات،
[۲]: مخترعات،
[۳]: و مکونات.
📚✍شرح بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: عزت نفس شیخ طوسی در کتاب تهذیب در آغاز کتاب مکاسب به روایت معتبر از حسن بن محبوب از امام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه محل امام رضا:
هرکه برای رفیق حاکم یا بی دین فروتنی کند تا از مال او چیزی عایدش شود، خدا او را در گرداب هلاکت افکند و به خودش میسپارد. اگر از ناحیه او چیزی به وی دهند برکت را از آن گرفته و اگر وی در راه حج و یا آزاد کردن برده و یا هر کار نیکی آن را خرج نماید، بهره ای از آن عاید وی نمی شود.
من میگویم کلام درستی است. ما و همه ی تجربه کنندگان پیش از ما، به تجربه یافته ایم که این اموال برکت ندارد و به سرعت نابود میشود. این مسئله برای هرکس که چیزی از این اموال عاید او شده است، آشکار و محسوس است. ما از خدا روزی حلال و پاک و کافی میخواهیم که دست ما را از دراز شدن به اینها و امثال اینها باز دارد، که خدا شنونده درخواستها است و او به هرچه بخواهد مهربان است.
ابوسعید
تیری ز کمانخانه ی ابروی تو جست
دل پرتو وصل را خیالی بر بست
خوش خوش ز دلم گذشت و میگفت بناز
ما پهلوی چون تویی نخواهیم نشست
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_222
و قال عليهالسلام
مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ.
امام عليه السلام فرمود:
يكى از باارزشترين كارهاى كريمان تغافل از چيزهايى است كه از آن آگاهند
(و سرپوش گذاشتن بر آن لازم است)
شرح و تفسير
بهترين اعمال كريمان
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتۀ مهمى دربارۀ آداب معاشرت اشاره كرده، مىفرمايد:«يكى از باارزشترين كارهاى كريمان تغافل از چيزهايى است كه از آن آگاهند (و سرپوش گذاشتن بر آن لازم است)»؛ (مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ) .
كمتر كسى است كه عيب پنهانى يا آشكارى نداشته باشد و كمتر دوستى پيدا مىشود كه دربارۀ دوستش كار نامناسبى، هرچند به عنوان لغزش انجام ندهد.
افراد بزرگوار و باشخصيت كسانى هستند كه عيوب پنهانى افراد را ناديده مىگيرند و از لغزش دوستان چشمپوشى مىكنند و هرگز به رخ آنها نمىكشند.
اين كار، اولاً سبب مىشود كه آبروى مسلمان محفوظ بماند؛ آبرويى كه ارزش آن به اندازۀ ارزش خون اوست. ثانياً سبب مىشود فرد خطاكار يا صاحب عيب جسور نگردد و از همۀ اينها گذشته سبب مىشود رابطۀ مسلمانها با يكديگر محفوظ بماند.
در اسلام، غيبت از بزرگترين گناهان شمرده شده و اين همه تأكيد براى حفظ آبروى مسلمانان است.
امير مؤمنان على عليه السلام در عهدنامۀ مالك اشتر مخصوصاً بر اين معنا تكيه كرده، مىفرمايد:«بايد دورترين رعايا نسبت به تو و مبغوضترين آنها در نزد تو آنهايى باشند كه بيشتر در جستجوى عيوب مردمند، زيرا در (غالب) مردم عيوبى وجود دارد (كه از نظرها پنهان است و) والى از همه سزاوارتر است آنها را بپوشاند، بنابراين لازم است عيوبى را كه بر تو پنهان است آشكار نسازى».
از سويى ديگر مىدانيم خداوند ستار العيوب است و دوست دارد بندگانش نيز ستار العيوب باشند و تغافل يكى از طرق پوشاندن عيوب مردم است.
در حديث معروفى نيز از امام موسى بن جعفر عليه السلام مىخوانيم: مردى خدمتش آمده، عرض كرد: فدايت شوم از يكى از برادران دينى كارى نقل كردند كه من آن را ناخوش داشتم، از خودش پرسيدم انكار كرد، در حالى كه جمعى از افراد موثق اين مطلب را از او نقل كردهاند، امام فرمود:
«كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيْكَ وَانْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسامَةً وَ قالَ لَكَ قَوْلاً فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ، وَ لا تُذِيْعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِيْنُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوَّتَهُ، فَتَكُونَ مِنَ الَّذِيْنَ قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ ؛گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تكذيب كن، حتى اگر پنجاه نفر سوگند خوردند كه او كارى كرده و او بگويد نكردهام از او بپذير و از آنها نپذير، هرگز چيزى كه مايه عيب و ننگ اوست و شخصيتش را از ميان مىبرد در جامعه پخش مكن، كه از آنها خواهى بود كه خداوند درباره آنها فرموده: كسانى كه دوست مىدارند زشتىها در ميان مؤمنان پخش شود عذاب دردناكى در دنيا و آخرت دارند». ١
ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغۀ خود در ذيل اين گفتار حكيمانه چند شعر از «طاهر بن الحسين» شاعر معروف عرب آورده است، وى مىگويد:
وَ يَكْفِيكَ مِنْ قَوْمٍ شَواهِدُ أَمْرِهِمْ فَخُذْ صَفْوَهُمْ قَبْلَ امْتِحانِ الضَّمائِرِ
فَإنَّ امْتِحانَ الْقَوْمِ يُوحِشُ مِنْهُمْ وَ ما لَكَ إلّا ما تَرى فِي الظَّواهِرِ
وَ إنَّكَ إنْ كَشَفْتَ لَمْ تَرَ مُخْلِصاً وَ أبْدى لَكَ التَّجْريبُ خُبْثَ السَّرائِرِ براى شناخت هر جمعيتى به ظاهر كار آنها قناعت كن. خالص آنها را برگزين پيش از آنكه ضمير آنها را آزمايش كنى.
زيرا امتحان كردن اقوام (و جستوجوى بواطن آنها) سبب وحشت از آنها مىشود. تو تنها به آنچه در ظاهر مىبينى قناعت كن.
زيرا اگر اصرار بر كشف باطن افراد داشته باشى فرد خالص و مخلصى را نخواهى يافت و اين كار آلودگى باطن بسيارى از افراد را بر تو آشكار مىسازد.
روشن است زندگى انسانها بر خلاف كارهايى است كه انجام مىدهند، هرگاه انسان بخواهد جزئيات زندگى ديگران را با كنجكاوى و دقت پيدا كند و آنها را مورد بازخواست قرار دهد زندگى براى او تلخ خواهد شد و دوستانش از گرد او پراكنده مىشوند.
در حديث جالبى كه مرحوم علامۀ مجلسى در بحار الانوار آورده است از امير مؤمنان عليه السلام مىخوانيم:
«وَ عَظِّموُا اقْدَارَكُم بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِّىِ مِنَ الْاُمُورِ... ولَا تَكوُنوُا بَحَّاثِينَ عَمَّا غَابَ عَنْكُمْ، فَيَكْثُرُ عَائِبُكُمْ... و تَكَرّموُا بِالتّعَامِى عَنِ الْاِسْتِقْصَاءِ ؛قدر و منزلت خود را با «تغافل» درباره امور پست و كوچك بالا بريد ... و زياده از امورى كه پوشيده و پنهان است تجسس نكنيد كه عيبجويان شما زياد مىشوند... و با چشم برهم نهادن از دقت بيش از حد در جزئيات، بزرگوارى خود را ثابت كنيد». ١
از اين حديث و پارهاى ديگر از احاديث اين نكته روشن مىشود كه موارد تغافل مربوط به امور سرنوشتسا
ز زندگى يك انسان نيست، زيرا كه در آنها دقت و جستوجو به يقين لازم است. اين دستور منافاتى با مسئلۀ امر به معروف و نهى از منكر ندارد، زيرا وظيفۀ امر به معروف و نهى از منكر مربوط به واجبات و محرمات است كه از محدودۀ تغافل بيرون است.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357