#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: سند حدیث منزلة از عمر بن الخطاب داعی- أبو بکر محمّد بن جعفر المطیری و ابو اللیث نصر بن محم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حکم خبر واحد در مذهب جماعت
و اما یک جمله دیگر از بیان شما بلاجواب ماند که فرمودید این حدیث خبر واحد است و خبر واحد را اعتباری نیست.
اگر ما این نوع سخن بگوئیم با موازین رجالی که در دست داریم صحیح است ولی از شما تعجب است تفوّه بچنین کلامی زیرا در مذهب
شما حجیّة خبر واحد ثابت است زیرا که محققین از علماء شما منکر خبر واحد را کافر یا فاسق میدانند.
چنانچه ملک العلماء شهاب الدین دولت آبادی در (هدایت السعداء) گفته است در مضمرات فی کتاب الشهادات و من انکر الخبر الواحد و القیاس و قال انّه لیس بحجة فانه یصیر کافرا و لو قال هذا الخبر الواحد غیر صحیح و هذا القیاس غیر ثابت لا یصیر کافرا و لکن یصیر فاسقا [۱] .
حافظ- خیلی مسرور شدم از حسن بیان شما و زیادتی اطلاع شما از کتابهای ما بر خلاف آنچه شنیدهام آقایان علماء شیعه کتابهای ما را با دستگیره و مقّاش و پارچه بر میدارند که دستشان بجلد کتاب نخورد تا چه رسد بآنکه مطالعه نمایند.
داعی- قطعا دلیلی بر اثبات این مدعا ندارید چه آنکه ایادی مرموزی از بیگانگان و بیگانه پرستان و شیاطین داخلی پیوسته میخواهند آب را گل نموده و از نفاق مسلمانان بنفع خود بهره برداری نمایند لذا این قبیل مطالب دروغ را میسازند و انتشار میدهند که افراد مسلمین را بیکدیگر بدبین کنند و نتیجۀ خود را ببرند.
وظیفۀ ما و شما پیوسته توجه دادن مردم است بدستورات عالیۀ قرآن مجید که از جمله در این باب میفرماید در آیه ۶ سوره ۴۹ (حجرات) إِنْ جٰاءَکُمْ فٰاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهٰالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلیٰ مٰا فَعَلْتُمْ نٰادِمِینَ [۲] .
نه آنکه خود از آن دساتیر غافل باشیم اگر این دستور بزرگ نصب العین آقایان محترم بود کلمات اعادی در شما اثر نمی نمود که امروز پشیمانی آورد.
ما کتابهای کفّار و مشرکین و مرتدّین را با انبر و مقّاش بر نمی داریم چگونه ممکن است کتابهای برادران مسلمان را با نظر حقارت بنگریم-بر خلاف فرموده شما کتابهای معتبرۀ علماء شما را دقیقانه مطالعه میکنیم و أحادیث صحیح الأسناد آنها را
هم قبول میکنیم اختلافات علمی و منطقی ربطی بعقیده و مذهب ندارد آیا شما اطلاع ندارید که نوع محصّلین شیعه قسمت زیادتر از علوم صرف و نحو و معانی و بیان و منطق و لغت و تفسیر و کلام را از کتب و تألیفات علماء شما استفاده مینمایند پس چگونه آن کتب را با انبر و مقّاش بر میدارند.
منتها بعض از روات در أحادیث منقولۀ شما هستند که مقدوح اند و اعتباری بأقوال آنها نیست از قبیل أنس و أبو هریره و سمره و غیر آنها که قبلا عرض نمودم (چنانچه بعض از علماء خودتان هم از قبیل أبو حنیفه آنها را مردود میدانند)
ما هم أحادیث منسوبه باین قبیل روات را مردود و غیر قابل قبول میدانیم.
و الاّ کتب معتبرۀ علمی محققین علمای شما مورد توجه ما میباشد و بالخصوص داعی که در سیرۀ پیغمبر و ائمّۀ معصومین صلوات اللّه علیهم اجمعین آنچه زیاد مطالعه و أخذ سند نمودهام از کتب معتبره علماء سنّت و جماعت است.
در کتابخانۀ شخصی داعی در حدود دویست جلد از تفاسیر و کتب اخبار و علمی و تواریخ معتبره علمای بزرگ شما خطّی و چاپی موجود و مورد استفاده داعی میباشد.
منتها عملا ما حکم صرّاف بینا را داریم که میتوانیم خوب و بد آنها را تمیز داده فریب شبهات و اشکالات امثال فخر رازیها و مغلطه کاری امثال ابن حجرها و روزبهانها و آمدیها و ابن تیمیّهها را نخوریم و تحت تأثیر غلطکاریهای آنها قرار نگیریم.
و قبول فرمائید که تکمیل مراتب معرفت و یقین داعی بمقامات مقدّسه أئمّۀ معصومین و أهل بیت رسالت و ودایع رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بیشتر بوسیله مطالعۀ کتب معتبرۀ علماء شما گردیده.
حافظ- از مطلب دور افتادیم بفرمائید وجه دلالت این حدیث منزله بر مقصود چیست و دلالت آن از چه راهست که علی کرّم اللّه وجهه واجد مقام نبوّت بوده است.
داعی- از این حدیث شریف که بنحو تواتر بما رسیده سه خصیصه برای امیر المؤمنین علیه السّلام ثابت میشود.
یکی مقام نبوت که در معنا و حقیقت برای آن حضرت بوده-یکی هم مقام
خلافت و وزارت ظاهری آن حضرت بعد از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و دیگر افضلیت آن حضرت بر تمام امّت از صحابه و غیرهم.
چه آنکه رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم علی را بمنزلۀ هارون معرّفی نموده و حضرت هارون واجد مقام نبوت و خلافت حضرت موسی و افضل بر تمام بنی اسرائیل بوده است.
نواب-قبله صاحب ببخشید مگر حضرت هارون برادر حضرت موسی نبی بوده است.
داعی بلی واجد مقام نبوت بوده اند.
نواب- عجب من تا بحال نشنیده بودم آیا در قرآن هم آیه ای که شاهد این مرام باشد هست.
داعی- بلی در آیات چندی خداوند متعال نبوّت آن جناب را تصریح فرموده است.
نواب- ممکن است آن آیات را جهت درک فیوضات برای ما قرائت فرمائید تا مورد استفاده ما قرار گیرد.
داعی- در آیه ۱۶۱ سوره ۴ (نسا
ء) فرماید
إِنّٰا أَوْحَیْنٰا إِلَیْکَ کَمٰا أَوْحَیْنٰا إِلیٰ نُوحٍ وَ النَّبِیِّینَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَیْنٰا إِلیٰ إِبْرٰاهِیمَ وَ إِسْمٰاعِیلَ وَ إِسْحٰاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْبٰاطِ وَ عِیسیٰ وَ أَیُّوبَ وَ یُونُسَ وَ هٰارُونَ وَ سُلَیْمٰانَ وَ آتَیْنٰا دٰاوُدَ زَبُوراً [۱]
و در آیه ۵۲ سوره ۱۹ (مریم) نیز میفرماید وَ اذْکُرْ فِی الْکِتٰابِ مُوسیٰ إِنَّهُ کٰانَ مُخْلَصاً وَ کٰانَ رَسُولاً نَبِیًّا وَ نٰادَیْنٰاهُ مِنْ جٰانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ وَ قَرَّبْنٰاهُ نَجِیًّا وَ وَهَبْنٰا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنٰا أَخٰاهُ هٰارُونَ نَبِیًّا [۲]
حافظ- پس روی این قاعده و استدلال شما محمّد و علی هر دو پیغمبر و مبعوث بر خلق بودند.
داعی- این قسم که شما تقریر نمودید داعی نگفتم البته شما خود میدانید که عدد و شمارۀ انبیاء بسیار مورد اختلاف است تا یک صد و بیست هزار و بیشتر هم نوشته اند ولی تمام آنها باقتضای زمان هر دسته و فرقه ای تابع پیغمبر صاحب کتاب احکام بوده اند که پنج نفر از آنها الوالعزم بوده اند حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت عیسی علیهم السّلام و حضرت خاتم الانبیاء محمّد مصطفی صلّی اللّه علیه و آله و سلّم که مقامش از همه بالاتر بوده است که همان خاتمیّت میباشد.
----------
[۱]: ۱) کسی که انکار کند خبر واحد و قیاس را در حالتی که بگوید خبر واحد حجة نیست پس کافر گردیده است ولی اگر بگوید این خبر واحد صحیح نیست یا این قیاس ثابت نیست کافر نمی شود ولی فاسق میباشد.
[۲]: ۲) هرگاه فاسقی خبری برای شما آورد (تصدیق مکنید) تا تحقیق کنید مبادا بسخن چین فاسقی از نادانی بقومی رنجی رسانید و سخت پشیمان گردید.
[۱]: ۱) بدرستی که ما وحی کردیم بسوی تو هم چنانکه وحی کردیم بسوی نوح و انبیاء بعد از او و وحی کردیم بسوی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط و عیسی و ایوب و یونس و هارون و سلیمان و دادیم داود را زبور.
[۲]: ۲) یاد کن در کتاب موسی را بدرستی که بود خالص شده و رسولی پیغمبر و ندا کردیم او را از جانب طور أیمن و نزدیک گردانیدیم او را رازگوینده و بخشیدیم مر او را از رحمت خود برادری چون هارون که صاحب مقام نبوت بود.
:
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#انسان_شناسی ۱۷۵ #آیتالله_بهجت #استاد_شجاعی #استاد_پناهیان ⚡️ یهدی من یشاء و یضل من یشاء! خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۱۷۶.mp3
10.58M
#انسان_شناسی ۱۷۶
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
عبارت "أفضل الأعمال" را شنیدهاید؟
یعنی بهترین عملی که انسان را به "هدف نهایی خلقتش " نزدیک میکند.
به نظر شما "أفضل الأعمال" برای من و شما چیست؟
@shervamusiqiirani-5 - تصنیف : آسمان.mp3
606.2K
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
آسمان هر شب به ماه خویش نازد می نداند
تا سحرگه خفته با یک آسمان مه در زمینم
تا تو را دیدم بتا نی کافرستم نی مسلمان
روی و مویت کرده فارغ از گناه کفر و دینم
دل تو را بیند به من آهسته گوید قل هو الله
راست می گوید تویی الحمد رب العالمینم
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥باور میکنید #امام_زمان عج دلتنگ ماست....؟🎙استاد پناهیان ♦️♦️♦️♦️ ۲۶۶. چهارمین مرتبه انتظار؛ انتظار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ تصویری «آرامش وارونه»
💚 پیشکشی به #امام_زمان (عج)
🍃«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
♦️♦️♦️♦️♦️♦️
۲۶۸. ششمین مرتبه انتظار؛ انتظار برای گشایش امر پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام و مستضعفین واقعی است. مجله انتظار
۲۶۹. هفتمین مرتبه انتظار؛ انتظار برای گشایش غصهها و اندوه فرشتگان و ملکوتیان میباشد. مجله انتظار
https://eitaa.com/zandahlm1357
سلام لطفا
#اندڪی_تأمل🇮🇷👇
eitaa.com/joinchat/3717922818Ca7721d8525
کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🌺